Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe een heroïneverslaving tot stand komt

Hoe een heroïneverslaving tot stand komt

42 antwoorden
54 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ook dit topic weer terug!
ALLE credits naar Berbatov


Beste lezers,

Met deze tekst wil ik graag duidelijk maken hoe een heroïneverslaving begint ik wil mensen informeren welke kenmerken je wellicht kan herkennen aan verslaafde vrienden of aan jezelf als je het gebruikt op recreatieve basis, iets wat in mijn ogen niet kan. Heroïne is geen recreatieve drug, het is altijd om dingen weg te stoppen. De roes is niet heftig en het is niet bijzonder leuk. Ik hoop hiermee tevens dat mensen met verslaafde naasten dit lezen en zo wellicht de denkwijze van een gebruiker leren begrijpen, en vooral het ontstaan er van. Misschien kan er dan betere hulp geboden worden.

Ik wil hiermee ook niemand aanzetten tot gebruik, want dit verhaal gaat wellicht voor sommigen klinken alsof het niet verslavend is, omdat veel mensen denken dat je er na 1 keer al aan vast zit en er niet meer vanaf komt. Dit is niet zo. Althans, eigenlijk wel, maar je merkt het niet.
Ik wil niet te veel inwijden over mijn persoonlijke situatie aangezien veel dingen best gevoelig liggen, en daarom schrijf ik het vanuit het auctoriaal perspectief. Het dient ook ter informatie en niet ter vermaak voor 1 of ander persoonlijk verhaal. Het is vooral gebaseerd op mijn bevindingen, maar ik heb er ook over gelezen en dat heb ik er ook deels in verwerkt. Dat maakt mijn verhaal wat algemener. Desalniettemin sluit ik niet uit dat mijn verhaal toch te veel een betrekking heeft op mij en dat het bij een andere gebruiker heel anders is gelopen.

Ik wil zelf graag de stap zetten om hulp te zoeken, en ik ga dit waarschijnlijk binnenkort doen. Ik schrijf dit trouwens wel nuchter (en ziek, zwak, misselijk) omdat ik nu niet aan heroïne kan komen.

De probeerfase
Ik ga er vanuit dat de meeste mensen die heroïne proberen gewoon 1 keer het gevoel willen ervaren, en denken dat het ze wel lukt. Vaak hebben deze mensen er goed over nagedacht en weten ze dat, hoe zwaar de afkick en drang ook is, ze het niet meer gaan doen. Na deze eerste keer (die door veel mensen als onprettig wordt ervaren ((misselijkheid, hangerigheid, afwezigheid) waardoor deze mensen vaak meteen van plan zijn om het een keer goed te proberen) blijkt die afkick en alles mee te vallen. Sterker nog, hij is er helemaal niet! De gebruiker voelt zich hierna nog sterker en kan er in het begin echt niet bij hoe iemand zijn leven vergooit voor zoiets. Het geeft wel een prettig effect, maar XTC of speed zijn veel bijzonderder. Het rationele denken vervaagt hier na enkele keren gebruik al een beetje en je begint al te geloven dat heroïne eigenlijk niks voorstelt.

De "verderexperimenterende" fase
Zoals in de vorige alinea al deels beschreven, je objectieve en rationele denken vervaagt steeds meer. Dat wordt steeds erger en dat zal ik ook stapsgewijs proberen te beschrijven met voorbeelden. Je houdt jezelf steeds meer voor de gek en je behoudt het valse gevoel dat er niks aan de hand is.

Na het een paar keer geprobeerd te hebben blijkt dat het wel fijn is en als je er over leest dan blijkt dat het middel zelf weinig lichamelijke en psychische schade veroorzaakt. Dit is natuurlijk belachelijk, je maakt jezelf gewoon wijs dat je beter bezig bent als je heroïne neemt dan als je een avondje alcohol drinkt. Maar op dat moment wil je jezelf op de een of andere manier voor de gek houden, om te kunnen gebruiken. Zelf heb je dit in eerste instantie echt niet door. Je denkt dat je heel verantwoordelijk bent en dat je het best vaker kan gebruiken. Dit gebeurt dan ook en er wordt misschien voorzichtig begonnen met recreatief gebruik. Eens in de drie maanden, dan kan er natuurlijk niks gebeuren. Ik zal even benadrukken hoe naïef ik toen dacht door middel van een (zo goed als letterlijk) citaat van mezelf.

Er zal niks gebeuren. Zeker niet met zo'n sterk persoon ik ben. De mensen die verslaafd raken aan heroïne zijn even grote losers als die alcoholisten. Mensen die geen toekomst hebben, en zo dus hun leven vergooien omdat ze verder toch niks kunnen. Best zonde, dat zo'n relaxed middel zo zwart wordt gemaakt door alles en iedereen. Het was vroeger legaal. Toen waren er relatief minder problemen, omdat er toen nog geen misbruik van werd gemaakt zoals bij alcohol.

De "recreatieve" fase
Eens in de maand moet volgens de gebruiker lukken, gewoon voor de afwisseling van alcohol. De gebruiker denkt dan al verder. Eens in de maand stelt eigenlijk niet zo veel voor, waarom doe ik het niet vaker? het kan echt absoluut geen kwaad als ik het eens per twee weken doe. De stappen worden snel gezet en in deze fase voelt de gebruiker zich echt heel sterk. Hij zal nooit verslaafd raken, zo denkt hij.

In deze fase beginnen de eerste problemen zich ook voor te doen. Het gebruik wordt niet meer stiekem gedaan, en het wordt gewoon makkelijk verteld aan vrienden op een nonchalante manier. De naasten schrikken natuurlijk enorm en vragen er dingen over. De gebruiker wil hier niks van weten en vindt deze mensen dom als ze zich zorgen maken. Ze drinken alcohol, en dat heeft zogenaamd een groter risico dan heroïne. Ze zijn hartstikke hypocriet en ze moeten niet zo dom doen.

Dit gaat al heel ver. Je beschermt het middel enorm ten koste van je vrienden. Je irriteert je enorm aan hun. Nog steeds gaat er geen belletje rinkelen dat er iets aan de hand is. Je hebt het zelf gewoon niet door. Je denkt dat je gelijk hebt en de anderen niet. Je hebt niet door hoe erg je tot die tijd bent veranderd. In je hoofd heb je nog steeds gelijk. Het probleem bij heroïne is dat dit belletje eigenlijk nooit gaat rinkelen en dat je niet doorhebt hoe fout je eigenlijk bezig bent. Wat anderen ook zeggen, het is stom.

Verslaving
(Eigenlijk is dit een slechte titel. Omdat hier de werkelijke problemen pas beginnen wordt dat als verslaving gezien, maar eigenlijk heb je al veel eerder verslavingskenmerken zonder dat je het zelf merkt, daarom staan de vorige twee titels tussen aanhalingstekens)

Je gebruik wordt steeds heftiger en de dosis wordt opgeschroefd. Ondanks dat je inmiddels wekelijks gebruikt, denk je nog steeds dat je recreatief bezig bent. Vrienden beginnen zich grote zorgen te maken, en om van hun gezeur af te zijn zeg je maar dat je het bijna niet doet of dat je echt alles onder controle hebt. Je ontkent gebruik nu tegenover vrienden, denkt er vaak aan, spreekt minder met mensen af, en kiest elke gelegenheid om te gebruiken. Heroïne is het enige waar je dan aan kan denken. Al dat vroege opstaan en werken is maar stom, als je ook lekker kan zitten met wat bruin op. Stomme mensen, sloven zich uit voor niks. Je gebruikt veel en niks interesseert je meer. Zelfs nuchter word je zo nonchalant en afstandelijk dat je je nergens meer om bekommert. Ik heb een paar nare gebeurtenissen meegemaakt toen ik al verslaafd was, en eigenlijk interesseerde me dat niet zo. Ik vond het zelfs wel een leuk excuus om weer te gebruiken. Zo had ik een reden. Zo werd het gebruik dus uiteindelijk dagelijks en hield de gebruiker weinig meer over.

Het wordt steeds erger en je hebt echt niet door hoe erg je er aan toe bent. Je merkt het gewoon niet. Je verzint voor alles een excuus en zelfs als verslaafde voel je je niet verslaafd. Inmiddels ben ik door een goed gesprek met iemand van DF een beetje gaan beseffen waar ik nu allemaal mee bezig ben, en ik heb er ondanks alles toch erg veel moeite mee dit allemaal op deze manier op te schrijven. Het is erg moeilijk om die excuses en smoesjes tegenover mezelf echt als smoesjes te zien. Een heroïneverslaving is geen heftig verlangen naar het middel zoals mensen verwachten als ze een heroïnegebruiker zien. Het is heel subtiel en sneaky fucken met de hersenen. De gebruiker heeft zelf niet door wat hij allemaal aanricht en hoe hij bezig is. Objectief kijken bestaat dan gewoon niet.

Ik hoop dat dit mensen van gebruik weerhoudt en vooral dat het mensen die het eenmalig willen doen, het ook echt eenmalig doen. Het is een grens die je anders overschrijdt, en dat blijft zich verergeren.
drugsforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=29085
V
Vant-HoekieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heftig johh. Heroine is de enige die nog op mijn lijstje staat. En ik ben blij dat ik nu weet dat veel mensen de 1e keer heroine niet bijzonder vinden. Als ik dit niet had geweten en ging voor de 1e keer hadik het zowizo voor de 2e keer willen proberen. ik schrap heroine maar van mijn lijstje.. want ik weet nu zeker dat ik dit traject ook ga doorlopen. ik heb het al met ghb doorlopen. Het laat je denken dat iedereen vet overbezorgd is en jijzelf slim genoeg bent om wekelijks en zelfs dagelijks te gebruiken. Ik denk dat heroine en ghb de 2 meest verslavende drugs zijn van alles.
bedankt voor je verhaal xx
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#3
het verbaasd me altijd weer te horen dat er mensen zijn die hun eerste keer heroine niet bijzonder vinden/vonden. zelf, en iedereen die ik ken vind juist die eerste keer de allerlekkerste high die ze ooit hebben gevoeld en zullen voelen.
begrijp me goed, probeer de drug niet aan te prijzen!
beste is er gewoon vanaf te blijven, t risico dat je er aan verslaafd raakt is het gewoon niet
waard.
p
pictoreskLid
01-01-2024, 00:00
#4
weet dat ik hier nog maar net kom kijken, maar denk dat het verschil maakt hoe of waarom je die eerste x (en) bruin gebruikt. voor mij gebeurde dat nadat te lang en teveel coke had gerookt en alles zo fucked up werd in mijn kop. dus met je stomme kop dempen met bruin :angry: ...dus niets geweldige eerste high, alleen maar een manier om op dat moment voor mijn gevoel niet het verstand te verliezen....en je ziet en weet allang niet meer dat je dat verstand al een hele tijd geleden verloren bent....

just my 2 cents :wink:
S
SteenSLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb nog nooit hard drugs gebruikt, of niet dat ik weet, misschien is er wel eens een keer iets in mijn drinken gestopt.. ik heb wel mijn verdenkingen over een keer bij een tent feest.
Maarja iniedergeval wat ik wil zeggen is, ik denk dat drugs in het algemeen diep onderschat word, ik bedoel dat mensen denken te weten wat het voor effect op hun zou hebben.

Het kan denk ik super raar spul zijn voor de één en voor de ander blijkt het gewoon lekker te zijn, het licht gewoon heel erg aan hoe jij inelkaar zit, hoe je je voelt op het moment dat je gebruikt, en de omgeving etc.. ik denk dat ik het nu een beetje beter begin te begrijpen in zijn geheel :flushed:

Zoals veel mensen zeggen, het kan, als je te veel te vaak en of op de verkeerde momenten en manieren gebruikt (dat hangt ook weer af van jezelf) meer stuk maken dan je lief is.

Dit is wat ik in gedachten heb, ik ben geen ervaren gebruiker, juist helemaal niet, het kan ook fout zijn maar dat weet ik niet :flushed:
b
bountitiLid
01-01-2024, 00:00
#6
en veel hangt natuurlijk ook af van hoeveel het spul versneden is geweest :rock:

want als men heroïne neemt (van goede kwaliteit) dan ben ik vrijwel zeker dat dat hetzelfde effect op iedereen zal hebben.. met name 'dat gelukzalige gevoel' waar velen het over hebben en de verslaving...
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heftig verhaal. Hieruit blijkt maar weer dat Heroïne een hele nare sluiper is waar je gewoon echt nooit iets mee moet doen, eigenlijk ook niet voor 1x dus...

Coke is ook een hele stille sluiper, bij cocaïne verslavingen zie je vaak dat het op dezelfde manier verloopt. Daarbij zul je dus ook extra voorzichtig moeten zijn. Zo ook voor GHB.

Heb veel in mijn leven geprobeerd maar Heroïne zal ik écht nooit proberen, en dit verhaal versterkt dat gevoel alleen maar :)

SteenS zei:
Ik heb nog nooit hard drugs gebruikt, of niet dat ik weet, misschien is er wel eens een keer iets in mijn drinken gestopt.. ik heb wel mijn verdenkingen over een keer bij een tent feest.
Klik om te vergroten...

Gebeurt bijna nooit hoor SteenS. Het komt zelden voor dat er écht iets in iemands drinken wordt gegooid, dit verhaal is voornamelijk ontstaan door mensen die stiekem iets gebruikt hebben en dit niet durven toegeven nadat het misging.

Uiteraard is dit geen reden om raar smakende drankjes gewoon op te drinken, maar het verhaal 'iemand heeft iets in mijn drinken gedaan' komt bij weinig mensen voor.

25tolife zei:
Ook dit topic weer terug!
ALLE credits naar Berbatov
Klik om te vergroten...

Goed dat je hem weer naar boven gehaald hebt! Dit soort verhalen doet meer met mensen die eraan denken om het eens te proberen dan alleen maar waarschuwingen.
a
angel23Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Vergeet nooit dat heroine zeer verslavend is en ik weet dat uit eigen ervaring helaas.
Ik heb echt heel veel vrienden verloren door de drug of het leven dat je gaat lijden als je eenmaal zwaar verslaaft bent want op een moment komt het besef ik kan niet meer zonder en dan ga je dingen doen die je ik niet zou doen als ik niet verslaaft zou zijn geworden. Ik heb 14jaar in detentie
gezeten en bijna altijd door de drugs want het is duur en als je ziek bent en geen geld heb ga je gekke dingen doen tenminste ik wel
Ik ben nu al weer heel wat jaren aan de drugs en daar me bedoel ik heroine coca en pillen geen xtc maar ik ga meer voor de benzo zo als oxazepam bv.
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zit nu met problemen dat ik me morfine van me arts niet meer krijg.
Omdat heroine en morfine dichtbij elkaar liggen , zit ik te denken om over te schakelen naar heroine.

Afkicken moet ik toch al van de morfine.
Daarom zal de korte tijd dat ik dit gebruik wel meevallen.

Klinkt heel naief dat ik zo denk , maar gebruik al 3 jaar morfine en sinds afgelopen donderdag zei me arts me ineens zonder te zetten.

Ik voel me zwaar klote en ben al 4 dagen/nachten wakker.
a
angel23Lid
01-01-2024, 00:00
#10
angel23 zei:
Vergeet nooit dat heroine zeer verslavend is en ik weet dat uit eigen ervaring helaas.
Ik heb echt heel veel vrienden verloren door de drug of het leven dat je gaat lijden als je eenmaal zwaar verslaaft bent want op een moment komt het besef ik kan niet meer zonder en dan ga je dingen doen die je ik niet zou doen als ik niet verslaaft zou zijn geworden. Ik heb 14jaar in detentie
gezeten en bijna altijd door de drugs want het is duur en als je ziek bent en geen geld heb ga je gekke dingen doen tenminste ik wel
Ik ben nu al weer heel wat jaren aan de drugs en daar me bedoel ik heroine coca en pillen geen xtc maar ik ga meer voor de benzo zo als oxazepam bv.
Klik om te vergroten...

ps, op mijn profiel staat niet mijn goede leeftijd ik ben 47jaar nu en geen 33jaar :stoned:
p
pvh337Lid
01-01-2024, 00:00
#11
rudolf zei:
Ik zit nu met problemen dat ik me morfine van me arts niet meer krijg.
Omdat heroine en morfine dichtbij elkaar liggen , zit ik te denken om over te schakelen naar heroine.

Afkicken moet ik toch al van de morfine.
Daarom zal de korte tijd dat ik dit gebruik wel meevallen.

Klinkt heel naief dat ik zo denk , maar gebruik al 3 jaar morfine en sinds afgelopen donderdag zei me arts me ineens zonder te zetten.

Ik voel me zwaar klote en ben al 4 dagen/nachten wakker.
Klik om te vergroten...

ik raad het je SUPERSTERK af om met heroine te beginnen!!!!!!!!!!! ZEKER als vervangmiddel!!!!!!!! je gaat gewoon ALLES naar de klote helpen en geloof me men vriend, om daar af te geraken is een ware hel! en zeggen "voor een korte periode".. vergeet het!! je weet echt ni waaraan je begint! vertrouw de woorden van iemand die vanaf de leeftijd van 15 verslaafd is geweest na een dag of 2/3 uitproberen, school ni afgemaakt, ouders bestolen en bedrogen, mensen overvallen voor geld (en ik zweer het u, op die moment denk je ENKEL maar aan hoe aan geld geraken, eender welke manier) en dan als laatste, ALS je nog de kracht, moed en wil hebt (10 procent van de verslaafden)(+de ENIGE manier om voor altijd te stoppen is als je het echt zelf wilt!) dan staat je een helse rit te wachten!! (ook al heb je methadone).
mijn ervaring: na 7 verschillende instellingen en dankzij eigen wil en overvolle steun van men moeder ben ik nu al een paar jaar gestopt en geen haar op men lijf dat er aan denkt om nog eens te gebruiken, ook niet als het ergste met mij zou gebeuren en dat zweer ik!! pls blijf eraf..
D
DatwelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat ik als grootste probleem ervaar van heroïne (en andere sterke opiaten) is dat de herinnering eraan zo verschilt van de werkelijkheid. Zoals TS al schrijft is het effect niet heel bijzonder, even afgezien van de hele goede ervaringen die er natuurlijk ook zijn maar dan met name in het begin van het gebruik, en zou het geen aanleiding moeten zijn tot zo'n heftige afhankelijkheid.
Maar, zodra de verslaving zijn intrede heeft gedaan vertelt ons instinct ons dat we het moeten gebruiken ondanks dat we weten dan we dat juist niet moeten doen. Het instinct verfraait de herinneringen en de beleving die we ervaren als we aan heroïne denken wordt een mooie.
Het wordt een ongrijpbaar iets, je krijgt er geen vat op. Je weet beter maar doe het tegenovergestelde.

Het is ook niet zozeer de dope die met onze hersenen aan de haal gaat maar eerder de manier waarop ons beloningssysteem werkt. Zodra dat systeem geprikkeld wordt gaat het ervan uit dat de oorzaak van die prikkeling een goed iets is en dat we dat weer moeten doen.
Dankzij dat systeem blijven we eten, sex hebben, socializen etc.. Maar het systeem is niet kritisch en geeft ons geen advies over de aard van de prikkel en of deze wel echt goed voor ons is.
Daar hebben we een ander deel van onze hersenen voor nodig dat leert van ervaringen en waarin kennis kan worden opgeslagen over wat wel en niet goed is.
Helaas verliest dat deel van onze hersenen het vaak van ons instinct.
Die strijd tussen het oergevoel dat je vertelt dat je moet gebruiken en je verstand die je vertelt dat je het niet moet doen is een altijd maar weer terugkerende en uitputtende bezigheid waarbij het verstand vroeg of laat aan het kortste eind trekt waardoor je weer voor de bijl gaat.

Afkicken is daarom ook niet iets dat je met je verstand kan doen omdat je verstand eigenlijk geen partij is t.o.v. je instinct. Het is eerder een kwestie van je verstand uitzetten en de dope blindelings een grote rotschop geven en zo lang mogelijk uit de buurt houden.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Datwel zei:
Wat ik als grootste probleem ervaar van heroïne (en andere sterke opiaten) is dat de herinnering eraan zo verschilt van de werkelijkheid. Zoals TS al schrijft is het effect niet heel bijzonder, even afgezien van de hele goede ervaringen die er natuurlijk ook zijn maar dan met name in het begin van het gebruik, en zou het geen aanleiding moeten zijn tot zo'n heftige afhankelijkheid.
Maar, zodra de verslaving zijn intrede heeft gedaan vertelt ons instinct ons dat we het moeten gebruiken ondanks dat we weten dan we dat juist niet moeten doen. Het instinct verfraait de herinneringen en de beleving die we ervaren als we aan heroïne denken wordt een mooie.
Het wordt een ongrijpbaar iets, je krijgt er geen vat op. Je weet beter maar doe het tegenovergestelde.

Het is ook niet zozeer de dope die met onze hersenen aan de haal gaat maar eerder de manier waarop ons beloningssysteem werkt. Zodra dat systeem geprikkeld wordt gaat het ervan uit dat de oorzaak van die prikkeling een goed iets is en dat we dat weer moeten doen.
Dankzij dat systeem blijven we eten, sex hebben, socializen etc.. Maar het systeem is niet kritisch en geeft ons geen advies over de aard van de prikkel en of deze wel echt goed voor ons is.
Daar hebben we een ander deel van onze hersenen voor nodig dat leert van ervaringen en waarin kennis kan worden opgeslagen over wat wel en niet goed is.
Helaas verliest dat deel van onze hersenen het vaak van ons instinct.
Die strijd tussen het oergevoel dat je vertelt dat je moet gebruiken en je verstand die je vertelt dat je het niet moet doen is een altijd maar weer terugkerende en uitputtende bezigheid waarbij het verstand vroeg of laat aan het kortste eind trekt waardoor je weer voor de bijl gaat.

Afkicken is daarom ook niet iets dat je met je verstand kan doen omdat je verstand eigenlijk geen partij is t.o.v. je instinct. Het is eerder een kwestie van je verstand uitzetten en de dope blindelings een grote rotschop geven en zo lang mogelijk uit de buurt houden.
Klik om te vergroten...


BULLSHIT ben je zelf verslaafd? Zeker dat ik op verstand ben gestabiliseerd dat weet ik toch wel zeker. Ga niet slim praten als je het zelf niet hebt meegemaakt en zo wel dan moet je er niet zoveel over nadenken want dan krijg je zo lap onzin. Ik ben met mijn volle verstand verslaafd geraakt bewust van alle ellende die ik aanricht. Ik voel emoties maar schakel ze uit en ben zelfs met een bewuste keus heroine gaan gebruiken. Natuurlijk wist ik dat ik ziek ging worden op den duur maar dat is de prijs die je betaald. En misschien mag het zo allemaal werken zoals je zegt maar voor mij gaat het de zon zo niet op. Ben bewust methadon verslaafd en als ik in de laatste jaren geen verstand had gekregen zou ik nu nog alles door elkaar gebruiken.
E
EuphorogenesisLid
01-01-2024, 00:00
#14
Datwel zei:
Wat ik als grootste probleem ervaar van heroïne (en andere sterke opiaten) is dat de herinnering eraan zo verschilt van de werkelijkheid. Zoals TS al schrijft is het effect niet heel bijzonder, even afgezien van de hele goede ervaringen die er natuurlijk ook zijn maar dan met name in het begin van het gebruik, en zou het geen aanleiding moeten zijn tot zo'n heftige afhankelijkheid.
Maar, zodra de verslaving zijn intrede heeft gedaan vertelt ons instinct ons dat we het moeten gebruiken ondanks dat we weten dan we dat juist niet moeten doen. Het instinct verfraait de herinneringen en de beleving die we ervaren als we aan heroïne denken wordt een mooie.
Het wordt een ongrijpbaar iets, je krijgt er geen vat op. Je weet beter maar doe het tegenovergestelde.

Het is ook niet zozeer de dope die met onze hersenen aan de haal gaat maar eerder de manier waarop ons beloningssysteem werkt. Zodra dat systeem geprikkeld wordt gaat het ervan uit dat de oorzaak van die prikkeling een goed iets is en dat we dat weer moeten doen.
Dankzij dat systeem blijven we eten, sex hebben, socializen etc.. Maar het systeem is niet kritisch en geeft ons geen advies over de aard van de prikkel en of deze wel echt goed voor ons is.
Daar hebben we een ander deel van onze hersenen voor nodig dat leert van ervaringen en waarin kennis kan worden opgeslagen over wat wel en niet goed is.
Helaas verliest dat deel van onze hersenen het vaak van ons instinct.
Die strijd tussen het oergevoel dat je vertelt dat je moet gebruiken en je verstand die je vertelt dat je het niet moet doen is een altijd maar weer terugkerende en uitputtende bezigheid waarbij het verstand vroeg of laat aan het kortste eind trekt waardoor je weer voor de bijl gaat.

Afkicken is daarom ook niet iets dat je met je verstand kan doen omdat je verstand eigenlijk geen partij is t.o.v. je instinct. Het is eerder een kwestie van je verstand uitzetten en de dope blindelings een grote rotschop geven en zo lang mogelijk uit de buurt houden.
Klik om te vergroten...

Als jou verstand geen partij is tegenover je instinct dan ben jij vast een impulsief iemand. Ik ben een behoorlijke tijd verslaafd geweest aan fentanyl, ken je vast wel. Die pleisters, 100x sterker dan morfine? Ik had een grote voorraad die op een gegeven moment op was. Toen heb ik de bewuste keuzen gemaakt om de ontwenning maar gewoon te doorstaan I.P.V op zoek te gaan naar een alternatief. Dat heb ik met mijn verstand gedaan, omdat ik graag spulletjes heb en niet alles wou verkopen om me een paar uurtjes weer lekker te voelen. Ik dacht, als ik dit nu gewoon volhoud dan heb ik daar ook geen last meer van. Zo gezegd zo gedaan.

Ik hou nog steeds van opiaten, en ik ben het niet met je eens dat de high niet zo bijzonder is als je eenmaal hebt gescored. Ik heb in de tussentijd verschillende soorten opiates gedaan, en elke keer weer als ik het neem voel ik me beter dan dat ik me ooit gevoeld heb. En dat is waar voor elke dosering, het nadeel is dat als je eenmaal verslaafd ben dat je veel grotere hoeveelheden nodig hebt om je weer net zo lekker te voelen.

Daarom ben ik blij dat ik niet meer verslaafd ben, A; geen ontwenning en B; dosering hoeft niet om de paar weken geëscaleerd te worden. Alhoewel ik door de fentanyl wel permanente ondergevoeligheid voor opiaten heb. Waar ik in de tijd voor de verslaving 15-20mg oxycodon moest nemen moet ik nu zonder uitzondering(onafhankelijk van hoe lang geleden me laatse gebruik was.) nu 50mg nemen voor hetzelfde effect.

Ik zou heroine wel willen proberen, kijken of het zo goed is als iedereen zegt. Ik kan me niet voorstelle dat het beter is dan oxy of fentanyl. En word ik verslaafd, dan kick ik gewoon weer af als het op is daar ik ten zeertse betwijfel dat je van een zakje van 1g al verslaafd ben qua tolerantie. Dat is moeilijk, maar ik heb het al eens gedaan.
D
DatwelLid
01-01-2024, 00:00
#15
Beste Willem, ten eerste is mijn naam niet BULLSHIT maar Datwel.
Of geef je hiermee aan dat je het niet kan verkroppen dat het afwijkt van jouw wereldje?
Het geeft niets als je je er niet in kan vinden want dat heb je nou eenmaal als je het over meningen en visies hebt. Maar let dan wel een beetje op je taalgebruik wil je?
Gil de laTourette is natuurlijk ook nog een mogelijkheid en in dat geval neem ik je niets kwalijk :wink: .

Bovenstaand verhaal is mijn persoonlijke bevinding. Uiteraard doe je ook veel met je verstand maar mijn ervaring is dat je met verstandelijke overwegingen geen verslaving kan verslaan.
Dat jij bewust een verslaving aangaat en bewust op een vervangend middel overstapt is natuurlijk een totaal ander verhaal en heeft niets met mijn boodschap te maken.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Maar evengoed klopt je tekst niet en ik ben het er niet mee eens ja misschien dat ik een beetje overdreven reageer. Aangezien ik zoveel kortzichtige dingen hier lees met name van mensen die het denken te weten en zelf niet eens gebruiken. Dan ook nog eens gaan vertellen dat stoppen helemaal niks met verstand te maken heeft. Heb toch heel wat mensen gezien die omdat ze verstandige keuzes maakten afgekickt zijn. Dus ik vind het behoorlijk naïef om te zeggen dat als je echt wil stoppen je er niet over na moet denken. Wat zou stoppen dan makkelijk zijn geweest en daarom keur ik af wat je zegt. Je praat erover alsof het iets heel makkelijks is en je motiveert me niet echt om wat te veranderen. Je tekst komt eerder provocerend over maar dat is mijn mening.

En ik heb geen Gil de laTourette als je dat al schelden vindt. Kan ik er wat aan doen dat ik het een beetje raar vind om mensen op een forum waar ze juist komen omdat ze willen gebruiken. Zeggen hoe ze moeten stoppen denk dat weinig mensen hier daar daadwerkelijk behoefte aan hebben. Maar wie ben ik omdat voor anderen in te vullen maar ik mag mijn mening hebben.
D
DatwelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nee Willem, dan begrijp je me toch echt verkeerd, ik zeg juist dat het daardoor zo moeilijk is.
De meeste dingen kun je doen of laten omdat je daar met je verstand achter staat, je maakt keuzes en die volg je op.
Mijn ervaring met heroïne e.d. is (en dat is inmiddels meer dan 20 jaar met alles erop en eraan en vele pogingen tot afkicken) dat je er geen verweer tegen kan bieden ondanks dat je met geheel je verstand tegen het gebruik ervan bent. Op de achtergrond speelt dus een nog sterker mechanisme mee dat ervoor zorgt dat je tegen beter weten in gaat gebruiken. Ik vraag me dan af wat voor een mechanisme dat is en doe een poging tot analyse.
Dat iemand uiteindelijk toch zijn wil tot afkicken kan vervullen is naar mijn mening meestal niet een keuze vanuit het verstand maar een gedwongen beslissing omdat de noodzaak tot afkicken de verslaving overstijgt. Men kiest niet uit vrije wil maar wordt vanuit een andere hoek min of meer gedwongen te stoppen waardoor er een zgn. keuze tot stoppen ontstaat.
In mijn geval was het zo dat ik geen opties meer had omdat ik op het punt stond alles en iedereen kwijt te raken, toen pas kreeg ik het voor elkaar ermee te stoppen. Dit terwijl ik al die jaren ervoor er net zo van overtuigd was dat ik moest afkicken.
En wat mij het meest boeit is dat ondanks alle ellende die ik heb meegemaakt de gedachte aan mijn gebruikers tijd positief is. Ook als ik aan dope denk geeft dat een positieve beleving, terwijl ik weet dat er niets positiefs aan is. Gedachten eraan zijn blijkbaar niet te vertrouwen.
Vandaar mijn opmerking dat je beter je verstand kan uitzetten en de dope zo ver mogelijk buiten de deur moet houden.
Verder gaat dit forum over drugs, over gebruik, de effecten, de bijwerkingen, de verslaving, de hele rambam...
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Oké ik snap je punt maar met het stukje dat mensen verwachten dat je stopt als je gebruikt dat is volgens mij normaal. Dat ze iemand de richting van het stoppen op willen sturen dat gebeurt zeker wel maar in Nederland heb je de keuze. Als je wilt dat die druk weg is moet je gewoon eerlijk zijn over je gebruik en wat je wilt. Zelf hebben ze me laat ik zeggen 10 jaar lang naar klinieken gestuurd of ben gegaan omdat het verwacht werd. De laatste 3 keer was het volledig mijn eigen plan en ik dacht even de knop van stoppen en doorgaan om te zetten zodra ik opgenomen werd. Dat lukt mij niet heb het idee dat ik dingen zelf echt moet willen voor het lukt. Wou heel graag methadon in plaats van heroine dat heb ik gekregen en nu waardeer ik het ook dus gebruik ik als dank geen heroine. Natuurlijk kan ik zo weer halen en gaan gebruiken maar ik wil het niet en dat is een bewuste keuze waar ik toch met heel veel kracht achter moet staan. Laat ik me maar even gaan of even automatische piloot dan ben ik bang dat ik zo de fout in ga.

En al met al heb ik wel een beetje overdreven gereageerd maar geef een verslaafde eens ongelijk..
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#19
Datwel zei:
Beste Willem, ten eerste is mijn naam niet BULLSHIT maar Datwel.
Of geef je hiermee aan dat je het niet kan verkroppen dat het afwijkt van jouw wereldje?
Het geeft niets als je je er niet in kan vinden want dat heb je nou eenmaal als je het over meningen en visies hebt. Maar let dan wel een beetje op je taalgebruik wil je?
Gil de laTourette is natuurlijk ook nog een mogelijkheid en in dat geval neem ik je niets kwalijk :wink: .

Bovenstaand verhaal is mijn persoonlijke bevinding. Uiteraard doe je ook veel met je verstand maar mijn ervaring is dat je met verstandelijke overwegingen geen verslaving kan verslaan.
Dat jij bewust een verslaving aangaat en bewust op een vervangend middel overstapt is natuurlijk een totaal ander verhaal en heeft niets met mijn boodschap te maken.
Klik om te vergroten...


Ik vind dat jou berichten de GROOTSTE onzin zijn.
Heb je mijn topic al eens goed doorgelezen?

Jij wil dus zeggen dat ik 3 jaar geleden door mijn huisarts niet verslaafd ben geraakt aan de morfine en daarvoor naar een afkickcentrum moet?

Ik nu al 21 jaar rook en ook niet aan verslaafd ben?
Er bestaan immers geen verslavingen zeg je.

Je zegt dat Willen om zijn taal moet letten.Oke hij had sommige dingen anders kunnen formuleren , echter vind ik dat jou taal juist aangepast moet worden.
Weet je wel hoeveel mensen je hiermee kwetst omdat je ze eigenlijk uitmaakt als leugenaars en dergelijke.

Ik word zelf een beetje geiriteert door je berichten.
Je zei dat iedereen vrij is om te zeggen wat je wilt.Prima , heb je zeker gelijk in.
Echter vind ik dat Willem dat ook mag en zijn woorden mag formuleren wat hij wil , hoe hij dat wilt.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het lag dus niet aan dat ik er geïrriteerd van raak als er gezegd wordt dat het in principe heel makkelijk is een verslaving tegen te gaan. Dat is het voor mij niet ik moet bij iedere stap die ik zet nadenken wat ik doe. Laat ik mezelf gaan dan is de kans op terugval gewoon te groot, en waar je tekst op neer komt is dat het een knop is die je om kan zetten. Ben heel vaak opgenomen geweest of ik wou of niet maar de laatste 3 keer wou ik zelf niets liever dan stoppen met alles. Bleef gewoon gebruiken tot de dag dat ik werd opgenomen omdat ik dacht zodra ik daar zit dan stop ik dat is dat. Dat ging niet zo makkelijk en 3 keer is het me niet gelukt die knop om te zetten ben van mening dat je van te voren heel goed moet weten wat je wilt en dan nog is het moeilijk.

En als ik mijn bericht teruglees zie ik dat ik in herhaling val maar eigenlijk boeit dat niet heb mijn punt..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."