Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan je het xtc-gevoel opwekken zonder te gebruiken?

Kan je het xtc-gevoel opwekken zonder te gebruiken?

28 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
F
Fissagirl123Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi iedereen,
Ik heb vorige week op koningsdag voor het laatst xtc gebruikt (in combinatie met 4fmp).
Vandaag was ik op een festival. Mijn vrienden en ik hadden besloten om niks te gebruiken, vanwege de volgende feestjes die op de planning staan. Ik zat dus gewoon aan de alcohol. Op een gegeven moment werd er heerlijk gedraaid en stond ik lekker te dansen. Op dat moment zat ik zo in de muziek dat het net voelde alsof ik wel een pilletje had genomen. Ik bleef maar door dansen en voelde me heerlijk, ik sloot af en toe half mijn ogen en voelde me dan ook heerlijk spacey. Het voelde gewoon precies alsof ik xtc had gebruikt, maar dan was ik wel gewoon helder. Ik begon zelfs mijn kaak strak te trekken en met m'n mond te bewegen. Dit 'xtc-gevoel' hield vrij lang aan, ook toen we even gingen rondlopen en zitten. Het is niet de eerste keer dat ik me zo voel terwijl ik niks genomen heb. Ik vraag me af of dit voor jullie herkenbaar is en of het mogelijk is om je dus echt onder invloed te voelen van xtc terwijl je dat niet bent,
Of dat het gewoon iets is wat je jezelf automatisch 'aanleert' als je je in een bepaalde vibe met bepaalde muziek bevindt die je doet denken aan momenten dat je lekker bent gegaan op xtc.
Ik had het idee dat ik het gevoel heel erg kon opwekken, door even met m'n ogen dicht te dansen op de muziek. Daarom vraag ik me af of dit gevoel op te wekken is? - mits in een setting die vergelijkbaar is met die waarin je normaal xtc gebruikt.

Ik ben benieuwd!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je zult jezelf wel geconditioneert hebben op festivals, geniet ervan! :)

Ik heb wel altijd dat ik tijdens een nuchter(alcohol) avondje feest vier ik me toch best onder invloed voel tijdens/na de tijd. Al trekt dat dan wel heel snel weg, het hangt volgens mij gewoon van de sfeer af. :)
k
kingdaltonLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat gevoel ken ik zeker wel. Daar teer ik ook op bij meerdaagse festivals,gewoon doorknallen op dat gevoel :rock:

Ik heb het trouwens ook wel eens gehad als ik aan het autorijden was en ik een nummer van Black Sun Empire opzette, ongeveer een week nadat ik ze had horen draaien, plankgas! :sunglasses:
F
Fissagirl123Lid
01-01-2024, 00:00
#4
kingdalton zei:
Dat gevoel ken ik zeker wel. Daar teer ik ook op bij meerdaagse festivals,gewoon doorknallen op dat gevoel :rock:

Ik heb het trouwens ook wel eens gehad als ik aan het autorijden was en ik een nummer van Black Sun Empire opzette, ongeveer een week nadat ik ze had horen draaien, plankgas! :sunglasses:
Klik om te vergroten...

Haha! Als je maar wel voorzichtig doet :wink:
Ik vond het inderdaad ook heel chill! Niet aan het focken met je serotine, en toch dat lekkere gevoel. :hearteyes: Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die dit wel eens ervaren heeft
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fissagirl123 zei:
Ik had het idee dat ik het gevoel heel erg kon opwekken, door even met m'n ogen dicht te dansen op de muziek. Daarom vraag ik me af of dit gevoel op te wekken is? - mits in een setting die vergelijkbaar is met die waarin je normaal xtc gebruikt.
Klik om te vergroten...
Je geeft in je verhaal zelf eigenlijk al antwoord op je vraag :P. In de juiste set en setting kan het inderdaad dat je een vergelijkbaar gevoel krijgt. Muziek is sowieso erg goed in bepaalde herinneringen terug te halen. Zo heftig als aan de drugs zal het (in mijn ervaring tenminste) nooit worden, maar wel dusdanig dat je weer even onder invloed lijkt. Techno geeft mij onder de juiste omstandigheden een beetje dat MDMA gevoel en Psytrance kan mij soms een beetje terugbrengen naar het LSD gevoel. Erg fijn altijd, maar ben dan gelukkig ook niet meteen totaal van de kaart.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik herken me wel in wat je verteld. Meestal gebeurt dit dan wel als ik wat alcohol genuttigd heb. Ik voel dan enkel de euforie en het licht energieke gevoel. Net als het placebo gevoel dat ik soms krijg na een kwartier bij het snoepen. Je word er iets gelukkiger van maar je krijgt net niet het gevoel van de drugs.

Zou dit niet te maken kunnen hebben met het feit dat je op MDMA serotonine releast? Dat je op dat specifieke moment jou zo amuseerd en goed voelt dat jou hersenen jou gaan belonen met iets meer serotonine. Deze stof staat toch voor het geluk en de euforie die wij dagelijks ervaren bij mooie, leuke gebeurtenissen..?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dit is (voor zover mijn beperkte kennis hierover gaat) een onderdeel van de psychologie, genaamd gepaarde associatie?

In ieder geval meer leesvoer hier :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Pair_by_association
http://en.wikipedia.org/wiki/Classical_conditioning

Tekzor668 zei:
Deze stof staat toch voor het geluk en de euforie die wij dagelijks ervaren bij mooie, leuke gebeurtenissen..?
Klik om te vergroten...
Dat gevoel is een erg ingewikkelde combinatie van verschillende neurotransmitters die tot nu toe nog niet compleet begrepen wordt. :wink:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
^De basis voor de cognitieve gedragstherapie, inderdaad :)

Ik heb het soms zelf ook wel, maar niet in zulke erge mate als jij omschrijft. Mijn eerste pillenfeestje was een technofeest, maar inmiddels kan ik techno zonder drugs ook heel goed waarderen, waardoor ik sowieso wel los ga op technofeestjes :mrgreen:
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Fissagirl123 zei:
Hoi iedereen,
Ik heb vorige week op koningsdag voor het laatst xtc gebruikt (in combinatie met 4fmp).
Vandaag was ik op een festival. Mijn vrienden en ik hadden besloten om niks te gebruiken, vanwege de volgende feestjes die op de planning staan. Ik zat dus gewoon aan de alcohol. Op een gegeven moment werd er heerlijk gedraaid en stond ik lekker te dansen. Op dat moment zat ik zo in de muziek dat het net voelde alsof ik wel een pilletje had genomen. Ik bleef maar door dansen en voelde me heerlijk, ik sloot af en toe half mijn ogen en voelde me dan ook heerlijk spacey. Het voelde gewoon precies alsof ik xtc had gebruikt, maar dan was ik wel gewoon helder. Ik begon zelfs mijn kaak strak te trekken en met m'n mond te bewegen. Dit 'xtc-gevoel' hield vrij lang aan, ook toen we even gingen rondlopen en zitten. Het is niet de eerste keer dat ik me zo voel terwijl ik niks genomen heb. Ik vraag me af of dit voor jullie herkenbaar is en of het mogelijk is om je dus echt onder invloed te voelen van xtc terwijl je dat niet bent,
Of dat het gewoon iets is wat je jezelf automatisch 'aanleert' als je je in een bepaalde vibe met bepaalde muziek bevindt die je doet denken aan momenten dat je lekker bent gegaan op xtc.
Ik had het idee dat ik het gevoel heel erg kon opwekken, door even met m'n ogen dicht te dansen op de muziek. Daarom vraag ik me af of dit gevoel op te wekken is? - mits in een setting die vergelijkbaar is met die waarin je normaal xtc gebruikt.

Ik ben benieuwd!
Klik om te vergroten...

Ik heb het ook 1 keer gehad. Ik stond in een club met lekkere muziek. Had wat alcohol en een jointje genuttigd en opeens kwam ik weer in de space terecht. Dit duurde ongeveer een half uurtje schat ik. Geen idee hoe het kan maar het was wel erg lekker :grin:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
^ Ik heb dat gevoel ook sneller als ik gedronken en daarbij geblowd heb.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
ZERO- zei:
^ Ik heb dat gevoel ook sneller als ik gedronken en daarbij geblowd heb.
Klik om te vergroten...
+1

En net zoals er al staat , met sommige muziek soorten / nummers kan ik het gevoel zo opwekken / nabootsen. Is maar voor kort afhankelijk van de situatie waar ik in zit. Op een feestje kan dat zomaar een uur duren.
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik kan dit met echt goede uplifting trance. Heb een keer gehad dat ik 10 minuten thuis op de bank met mn ogen dicht heb gezeten :tearsofjoy: het gevoel wat ik toen had deed me erg denken aan xtc.
Ik heb toen nog mn beste vriend geappt: "Wow! Ik wist niet dat dit gevoel mogelijk is zonder pillen..." :tearsofjoy:
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zoals jij zelf en de anderen hier al aangeven is dat inderdaad zeker mogelijk gelukkig. :wink: Als ik een paar feestjes achter elkaar iets genomen heb (de ene keer speed, dan weer 2C-B, dan 4-fmp, dan weer alcohol) en ik ga weer een keertje nuchter, verbaas ik me er ook over hoe lekker ik me nuchter op een feestje kan voelen. Afgelopen Bevrijdingsdag ook weer mogen ervaren. Meerdere mensen namen ook gewoon aan dat ik xtc op had haha! Het belangrijkste hierbij is denk ik dat je niet gaat zitten denken van, ik mis iets, maar gewoon lekker je gang gaat, zoals je ook op een feestje met drugs doet.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
^ En dan heb je weer mensen die vragen 'ga je lekkeeeerrrr?' Die snappen d'r nooit iets van als ik zeg 'ik ga niet!' :tearsofjoy:
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja, grappig is dat toch altijd, dan snappen de mensen die dus wel lekker gaan er meestal ook niets van. :P Ik zie ook vaak dat ik niet eens bij de wc's even een slokje water kan drinken uit de kraan zonder dat mensen me komen waarschuwen dat te veel water ook gevaarlijk is. Heb ik nuchter dan zo'n pillenkop? :tearsofjoy:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#16
ooscaar zei:
Ja, grappig is dat toch altijd, dan snappen de mensen die dus wel lekker gaan er meestal ook niets van. :P Ik zie ook vaak dat ik niet eens bij de wc's even een slokje water kan drinken uit de kraan zonder dat mensen me komen waarschuwen dat te veel water ook gevaarlijk is. Heb ik nuchter dan zo'n pillenkop? :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Tja zo werd ik vroeger uitgemaakt voor stoney terwijl ik nooit een joint had gezien of gebruikt (wel 2 oog operaties :rolleyes: )

Zal echt wel meevallen , komt vast door de situatie en locatie :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tijdloos zei:
ooscaar zei:
Ja, grappig is dat toch altijd, dan snappen de mensen die dus wel lekker gaan er meestal ook niets van. :P Ik zie ook vaak dat ik niet eens bij de wc's even een slokje water kan drinken uit de kraan zonder dat mensen me komen waarschuwen dat te veel water ook gevaarlijk is. Heb ik nuchter dan zo'n pillenkop? :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Tja zo werd ik vroeger uitgemaakt voor stoney terwijl ik nooit een joint had gezien of gebruikt (wel 2 oog operaties :rolleyes: )

Zal echt wel meevallen , komt vast door de situatie en locatie :)
Klik om te vergroten...
Had je ook altijd rode ogen dan Tijdloos. Een vriend van mij heeft dat ook, hij lijkt altijd stoned. Kleine oogjes en ook redelijk bloed doorlopen...

In het geval van de pillenkop zal dat wel meevallen denk ik. Water en feestjes wordt gewoon snel met pillen geassocieerd. Evenals een zonnebril en feestjes trouwens.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja, ik denk zelf ook niet dat ik een pillenkop heb nuchter en als dat zo zou zijn, zou het me erg weinig kunnen interesseren. Vaak als ik bij een kraan sta, ook gewoon nuchter, drink ik gewoon even snel 10 of 15 grote slokken water omdat ik altijd wel veel water drink. Ik kan me best voorstellen dat met een zonnebril op je neus op een festival zoiets er best anders uit kan zien. :P Een vriend van mij die nog nooit iets gebruikt heeft maar wel echt een pillenhoofd heeft (altijd redelijk grote ogen en best erg grote pupillen, sommige mensen hebben dat gewoon), werd er laatst ook op aangesproken. Was best erg grappig aangezien hij er echt geen reet van snapte en ook echt onbewust zo vaag reageerde dat het wel leek alsof hij 2 pillen op had. Die snapt nu dus ook dat hij dit waarschijnlijk op elk festival gaat krijgen haha.
S
SROADSLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik herken dit wel. Maar ik heb dit gevoel vaak thuis als ik techno draai de dagen voorafgaand aan een feest/festival waar ik heel veel zin in heb. Ik lijk er dan zoveel zin in te hebben dat mijn lichaam automatisch al in dat heerlijke gevoel schakelt. Heel fijn om dan al dansend door de woonkamer voorpret te hebben. :grin:
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#20
jup ik ken het, hoef ik niet eens voor gedronken te hebben. Als er lekker gedraaid wordt, de sfeer er lekker in zit, en ik zit in m'n flow, krijg ik gewoon kippenvel en dat halve xtc gevoel. Heerlijk!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."