Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums2CB als XTC vervanger: ervaringen gezocht

2CB als XTC vervanger: ervaringen gezocht

27 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is iets heel anders. Maar wel een hele fijne andere stof in de drie maanden MDMA radio stilte.

Psychedelibee zei:
Ik vraag me ook af hoe haalbaar het is om een vergelijkbaar effect op 2C-B te krijgen als met MDMA, als je daar vanuit gaat zal het sowieso ook snel tegenvallen denk ik. Ik zie het zelf ook meer als een alternatief, wat lichte raakvlakken heeft, maar toch vooral een ervaring op zich is.
Klik om te vergroten...
c
candymonsterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Thanks voor jullie reacties! ga het nu een keer proberen en houd jullie dan op de hoogte :) Het is inderdaad de bedoeling om dit op een feestje te doen ja, niet geheel een mdma gevoel want ik weet dat dat niet kan maar als het er ergens wat van weg heeft vind ik het wel relaxed. Nuchter val ik zo in slaap, en met alcohol idem dito. Ik houd dat tot 6 uur in de ochtend -schaam- niet vol.
w
waapjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
hoi
Ik heb drie maal 2CB gebruikt en vind het een stuk relaxter dan Xtc.
Al met al een tevredener gevoel tijdens en ook na de trip.
De kaakkramp van MDMA heb je niet en het is redelijk stuurbaar. In vergelijking met mdma ben ik persoonlijk Minder raakbaar voor omgevingsfactoren als andermans stemming of muziek.
Om te stappen zou ik het niet aanraden,omdat je ritmegevoel of tijdperceptie iets anders kan zijn dan nuchter of onder invloed van n echte partydrug.
Zo heb ik gevoelsmatig eens een kwartier gedaan over het voorbijrijden van een huis...er kwam maar geen einde aan. Dit was op 20 Mg 2cb.
Dus het zou kunnen dat je dansen ook enigszins opvallend kan uitpakken( ik hoorde over
Iemand die toen hij zelf dacht best hard te lopen bleek te bewegen als in slow motion volgens zijn maten)
De evt hallucinaties komen ook beter tot hun recht in een wat rustigere omgeving.
Maar al zijn er raakvlakken,ik zou het niet teveel vergelijken met XTC.
Teveel een verwachting hebben is zoiezo niet slim.
Maar ik prefereer 2cb tegenwoordig.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hmm ik denk toch dat jullie het allemaal in compleet de verkeerde dosis zoeken voor een vergelijkbare ervaring met MDMA. Voor die vergelijkbare ervaring moet je niet trippen en daarom zou ik zelf maximaal 15 mg aanraden, liefst minder. Verder moet je er zeker niet te veel van verwachten, de ene keer zal heel euforisch zijn en de andere keer vaag, en de andere keer toch trippend. Als je een feestje uitkiest waar je het normaal (lees: nuchter) sowieso al erg naar je zin zou hebben, dan kan een dosis van 10 à 12 mg je best wel een MDMA achtige flow geven. Met de juiste instelling en een keer bijpakken op T+3 of T+3.5 kun je deze flow de hele avond vasthouden. Met een beetje pep erbij, heb je ook nog eens energie en nog wat meer blijheid.

Nu denken jullie misschien: dit heb je al ongeveer gezegd. Maar ik mis dit een beetje in jullie verhaal. Natuurlijk, als je wilt gaan trippen (en daarnaar op zoek bent) is 10 à 12 mg écht te weinig. Dan kun je beter 25 à 30 mg nemen en niet op een feestje. Maar op de hierboven beschreven manier is een MDMA-achtige ervaring echt te behalen, en ik spreek uit ervaring. Wel moet je weten dat het niet altijd zo zal uitpakken, maar met de beschrijving zoals hierboven heb je echt wel een goede kans. Het aller belangrijkst is nog wel om absoluut niet te zoeken naar die 2C-B effecten, en vanzelf word je dan wel overvallen door de euforie. :hearteyes: En dus accepteren dat het niet precies hetzelfde zal zijn als MDMA.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben benieuwd hoe het bevalt candymonster. Wat ik me wel afvraag is: Waarom ga je niet voor speed? In je onderschift staat dat je het wel vaker hebt gedaan. Als het puur voor de energie is, is dat een prima keuze lijkt me, en ik ben bang dat 2cb dat dan weer minder gaat leveren. Misschien wel wat dansbehoefte door de setting maar niet meer dan dat hoor. Je kan natuurlijk zelfs een bommetje nemen zodat je min of meer klaar bent voor de rest van de avond. Helaas kan ik in dat geval niet uit ervaring spreken, ik heb nog nooit speed gebruikt.

Of als je (om wat voor reden dan ook) juist liever geen speed wilt gebruiken (misschien kun je domweg niet aan goede kwaliteit komen) zou je ook bijvoorbeeld guarana kunnen slikken voor wat extra energie. Kun je gewoon bij de tuinen kopen in een potje. Is voor mij al vaak een lifesaver geweest op de 'day after' maar gebruik het ook wel eens bij een avondje stappen. Het is subtiel, maar genoeg om te zorgen dat je vol houdt. In combinatie met cafeïne kun je er wel erg springerig van worden. Herbal speed werkt ook wel maar vrij kort en de comedown vind ik zelf vrij zwaar (en snuif het alsjeblieft niet, want een vriend van mij had een neus vol bruine drab :tearsofjoy: )
T
T-BoneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb nu al 6-7 keer 2cb gebruikt op een feest en altijd met een stevige dosis alcohol. Ik gebruik 1 pilletje van 17mg en deze wordt door de alcohol sterk verlengd qua visuals. Als je nuchter 2cb neemt heeft dit max 2-3 uur effect. Met alcohol kan dit wel uitlopen tot 6 uur.

Nu als ik de positieve punten van 2cb moet geven tegenover xtc zou ik zeggen:

+ 2cb voelt gewoon veel 'gezonder' aan voor mijn hersenen.
+ Als het begint uit te werken begin ik mij beter en beter te voelen op het feesje terwijl de rest in een neerwaartse spiraal aan het geraken is van de xtc. De energie trekt niet weg maar blijft.
Je kent het wel, om 5-6 uur zie je de meesten hun dip krijgen en zitten ze vastgeplakt op bankjes of stoeltjes. ( niet allemaal, maar ik ken en zie veel mensen die dan gewoon naar huis willen) terwijl je op 2cb gewoon even lekker blijft gaan als het is uitgewerkt.
+Je ziet het bijna niet aan iemand die het heeft genomen, geen last van kaakspanningen en dergelijke. Alleen wel een klein beetje grote pupillen en een beetje een droge mond.
+Dat vleugje xtc dat er doorheen zit vind ik wel lekker, het komt niet veel voor de momenten maar als ze er zijn geniet ik er vol van. De dj die je met een climax naar een hoogtepunt brengt krijg je net van 2cb het gevoel van xtc.

De mindere dingen die ik met 2cb ervaar tegenover xtc.
- Die constante blijheid, dat lekkere gevoel dat door je lichaam doorglijdt voor een paar uurtjes kun je onmogelijk ervaren met 2cb.
- De empathie, verbondenheid met anderen zijn af en toe maar aanwezig met 2cb. Daarom dat ik het altijd combineer met alcohol, omdat het op een feestje toch maar wat saai zou zijn als ik alleen 2cb zou op hebben.
- De andere kant is het trippen dat het soms een paar minuutjes af en toe 'moeilijk' maakt. Ik kan het niet goed uitleggen. Je zintuigen worden constant geprikkeld langs alle kanten, alles voelt anders aan, je ziet visuals enz.. dit is niet altijd even aangenaam omdat het soms wat overweldigend kan worden op een feesje.

Conclusie : 2cb en Xtc zijn toch wel verschillend van elkaar hoor. Zit je in je pauze van de mdma en heb je eens graag een leuk alternatief zonder een zware kater ? Ga dan zeker eens voor 2cb. Je zal de uitwerking ervan geweldig vinden want je zult je mentaal juist hetzelfde voelen zoals je naar het feestje bent vertrokken.
Dat terzijde is xtc nog altijd wel een van de meest memorabele momenten geweest in mijn leven en kan deze niet vervangen worden door 2cb.

Ik zou zeggen ga gewoon in de pauze van de xtc een paar keer aan de 2cb en als het zover weer is (3 maanden :wink: ) Kun je weer lekker genieten van je xtc. :)
B
BlijeChickLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb lekker meegelezen met jullie en ben nu toch wel benieuwd naar je ervaring Candymonster? Hoe was je avond en wat/hoeveel heb je gebruikt?
c
candymonsterLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoi iedereen!

Na regelmatig XTC te hebben gebruikt en dit niet meer te willen aangezien het z'n aanslag op je serotine receptoren heeft :rock: op internet gaan googlen en op 2cb aangekomen als zogeheten vervanger die geen aanslag op je receptoren zou hebben, een xtc vervanger mits je 2cb in een lage dosis tot je neemt. Ik ben dus niet op zoek naar de trip effecten maar meer naar een euforisch en wakker effect zij het in mindere mate. Mijn vraag aan jullie is; zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb 1x 2cb gebruikt, 18 mg volgens de dealer (niet zelf getest). Vond de xtc-achtige effecten bijzonder chill; ik had zin om te dansen, dus geen bodyload. Lekker vrolijk, praterig en grappig en geen moment overweldigend. Love gevoel is er niet echt. Tripeffect liet zich maar weinig zien, wat ik jammer vond, maar kon ook niet meer bijnemen want ik was niet de enige die het wilde proberen en toen was het op. Na de comedown had ik nog genoeg energie.
Anderen die ik ken die het in hogere dosissen hebben gebruikt vonden de visuals en bodyload vrij intens en waren erg moe na de comedown.

Ik zou het prima nog een keer doen. Maar of het echt goed werkt als xtc vervanger hangt er een beetje van af welke effecten je er in zoekt en welke dosis je neemt denk ik.
c
candymonsterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Op z'n reactie hoopte ik! terwijl 18 mg volgens mij best een behoorlijke dosis is toch? ik gok meer dat ik richting de 10 mg ga. Als ik het zo hoor moet het dus best na te bootsen zijn! Vinden mijn neurotransmitters ook wel weer erg fijn.. :tearsofjoy:
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tot ongeveer 10 mg zijn relatief lichte trips, vanaf 10 mg geven een (sterkere) hallucinerend tripeffect en vanaf 15 mg tot 20 mg ga je trippen. Boven de 20 mg is niet aan te raden als je (nog) niet zo ervaren bent, want de trip is (veel) heftiger en daarbij ook nog eens lastiger te sturen is - hierdoor kan je angstig worden en/of in een badtrip belanden.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dit weekend nog een pil van 18/20mg 2-CB geprobeerd. Er zijn degelijk wel MDMA-achtige effecten maar om het als vervanger te gaan gebruiken? De mooie effecten (2 a 2.5 uur) leken mij te kort terwijl ik met 150mg MDMA/XTC toch wel een goeie 5 uur leuk effect heb...
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#13
SirErick zei:
Tot ongeveer 10 mg zijn relatief lichte trips, vanaf 10 mg geven een (sterkere) hallucinerend tripeffect en vanaf 15 mg tot 20 mg ga je trippen. Boven de 20 mg is niet aan te raden als je (nog) niet zo ervaren bent, want de trip is (veel) heftiger en daarbij ook nog eens lastiger te sturen is - hierdoor kan je angstig worden en/of in een badtrip belanden.
Klik om te vergroten...

Ik heb ook de eerste keer 2cb gepakt zonder ervaring met andere psychedelische drugs. Heb toen 25mg gepakt en vond t heftige echt wel meevallen. De kans dat je met 2cb in een bad trip beland is ook nihil want het is heel makkelijk te sturen. Ook bij hogere doses. Je weet constant wat je doet en wat er aan de hand is. Maargoed, dit heeft niks met de vraag van TS te maken.

Ik heb zelf geen ervaring met lage doses 2cb dus daar kan ik je niks over vertellen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb 3x tussen de 14 en 16 mg gehad en heb daar goed op getript! Maar ben een vrouw dus mss wat lichter/kleiner. Als vervanger van xtc zou ik het zelf niet zo heel gauw doen, het lijkt mij niet zo leuk om op een festival of feestje te nemen. Maar meningen verschillen, volgens mij zijn er genoeg die dat wel leuk vinden.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#15
Narayani zei:
Ik heb 1x 2cb gebruikt, 18 mg volgens de dealer (niet zelf getest)
Klik om te vergroten...
Ik moet wel even vermelden dat je inderdaad niet zomaar 18 mg moet gaan droppen de eerste keer, want over het algemeen liggen die pillen rond de 10 tot 12 mg, terwijl er nu ook wat pillen in omloop zijn die echt 19 mg bevatten. Laten testen is dus belangrijk.

Verder is het goed om te weten dat je er een MDMA-achtige vibe van kunt krijgen, maar het blijft een tripmiddel, en het kan wel twee kanten op. Je zult er misschien niet snel een bad trip van krijgen, maar als jij 15 mg of meer dropt, het is druk, de stroboscopen gaan aan en de rookmachines gaan aan, dan kan het best wel heel chaotisch worden. Hou hier rekening mee, probeer 2C-B eerst in een wat rustigere setting en kijk op een feestje of, en zo ja, hoeveel, 2C-B je wilt nemen.

Als laatste moet je weten dat de intensiteit van de trip, naar mijn ervaring althans, erg kan verschillen. Ik heb keren echt wel een trip gehad van 15 tot 20 mg, maar ik heb ook wel eens gehad op 10+10 mg dat ik gewoon helemaal helder bleef, maar juist die xtc-achtige trip kreeg. Ook heb ik eens op een feestje 18+10 gedaan en dat was ook nog allemaal goed te hendelen. Houd hier rekening mee, dat dezelfde dosis als een vorige keer best veel zwaarder kan vallen.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#16
ooscaar zei:
Ik moet wel even vermelden dat je inderdaad niet zomaar 18 mg moet gaan droppen de eerste keer, want over het algemeen liggen die pillen rond de 10 tot 12 mg, terwijl er nu ook wat pillen in omloop zijn die echt 19 mg bevatten. Laten testen is dus belangrijk.
Klik om te vergroten...

Bedoel je dan als onervaren tripper of de eerste keer drug gebruiken? Met redelijk wat ervaring achter de rug vond ik 18/20 mg 2C-B goed meevallen. Testen is natuurlijk wel altijd aangewezen. Die wat ik had was voordien getest op 20mg.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tekzor668 zei:
ooscaar zei:
Ik moet wel even vermelden dat je inderdaad niet zomaar 18 mg moet gaan droppen de eerste keer, want over het algemeen liggen die pillen rond de 10 tot 12 mg, terwijl er nu ook wat pillen in omloop zijn die echt 19 mg bevatten. Laten testen is dus belangrijk.
Klik om te vergroten...

Bedoel je dan als onervaren tripper of de eerste keer drug gebruiken? Met redelijk wat ervaring achter de rug vond ik 18/20 mg 2C-B goed meevallen. Testen is natuurlijk wel altijd aangewezen. Die wat ik had was voordien getest op 20mg.
Klik om te vergroten...
Ja, als onervaren tripper inderdaad en zeker als onervaren tripper op een feestje. Als je heel ervaren bent zou ik je ook zo kunnen adviseren om 30 of 40 mg te droppen, en op een feestje 20 tot 25 mg.

Wat ik hier ook mee bedoel is dat meer 2C-B op een feestje niet beter is per se, ook niet als je niet slecht gaat. Persoonlijk vind ik 10 mg heel chill tijdens uitgaan, en later eventueel nog 10 bij om het een beetje te verlengen. Ik weet 100% zeker dat het helemaal goed gaat als ik in een keer 20 mg pak, maar voor uitgaan vind ik een lagere dosering leuker.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik vind 2cb best goed te doen als ik feestjes heb waar ik niet hoef te werken, of afgelost word.

de trip zelf is niet heel diepgaand, meer visueel en andere prikkels, licht en muziek bijvoorbeeld.

ik weet nog een keer dat ik 2cb had op een feestje, wat platen ging luisteren van iemand, ik vond ze allemaal erg vet, en heb ze gelijk meegepakt. eenmaal thuis bleek ik de helft al te hebben. daar heb ik totaal geen idee van gehad die nacht/ochtend.

ook sociaal is 2cb nog wel te doen, je hoeft niet perse in je eigen wereldje te zitten, maar ook geen interessante gesprekken met een nuchter iemand voor je te zien.

de dosis is mij onbekend, een vriend had veel kleine blauw/paarse tabletjes, en volgens mij was ik het reclamebord. hoe dan ook kan ik het je niet afraden, ik vond het elke keer goed te doen, waarschijnlijk was de dosering niet heel hoog. dat weet ik echt niet. soms ging ik na een paar uur nog een pilletje halen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Een echte vervanger van MDMA zou ik 2C-B niet noemen persoonlijk, maar vind het zelf wel een fijn alternatief. Het is en blijft een tripmiddel, dus de werking is wel degelijk anders dan die van MDMA. Echter klopt het wel dat er lichte raakvlakken tussen 2C-B en MDMA zijn, alles wordt intenser, je hebt energie, je wordt euforisch, etc. Alleen met 2C-B zul je ook licht gaan hallucineren en alles komt wat meer op je af. Wel is 2C-B van alle bekende tripmiddelen wel het makkelijkst te sturen en daarom voor de liefhebber wel een echte party drug.

De eerste keer zou ik het zeker thuis proberen om te zien wat je er van vind, het kan een flinke bodyload met zich mee brengen die niet perse heel fijn op een feest hoeft te zijn. Zelf heb ik nog nooit onder de 20mg gedoseerd, dus durf niet te zeggen hoe 10mg zou zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het euforische heb ik dan gemist bij 2C-B. Op een lagere dosis (nog steeds 16mg) heb ik even een heel klein beetje een soortgelijk gevoel als mdma gehad, maar dat was ook zo weer over en heel subtiel. De bodyload was trouwens zo zwaar dat ik daar ook nauwelijks van kon genieten. Op een hogere dosis (24mg) was de bodyload nog een stuk zwaarder, maar begon ik wat te trippen. Niet echt diepgaand, maar het was nu al helemaal niet meer als mdma.

Je kan altijd een lage dosis proberen, maar ga hier echt niet een mdma vervanger in zoeken. Als je het gewoon als een nieuwe ervaring bekijkt, is het misschien wel een leuk idee. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."