Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums2CB als XTC vervanger: ervaringen gezocht

2CB als XTC vervanger: ervaringen gezocht

27 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
B
BlijeChickLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb lekker meegelezen met jullie en ben nu toch wel benieuwd naar je ervaring Candymonster? Hoe was je avond en wat/hoeveel heb je gebruikt?
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tekzor668 zei:
ooscaar zei:
Ik moet wel even vermelden dat je inderdaad niet zomaar 18 mg moet gaan droppen de eerste keer, want over het algemeen liggen die pillen rond de 10 tot 12 mg, terwijl er nu ook wat pillen in omloop zijn die echt 19 mg bevatten. Laten testen is dus belangrijk.
Klik om te vergroten...

Bedoel je dan als onervaren tripper of de eerste keer drug gebruiken? Met redelijk wat ervaring achter de rug vond ik 18/20 mg 2C-B goed meevallen. Testen is natuurlijk wel altijd aangewezen. Die wat ik had was voordien getest op 20mg.
Klik om te vergroten...
Ja, als onervaren tripper inderdaad en zeker als onervaren tripper op een feestje. Als je heel ervaren bent zou ik je ook zo kunnen adviseren om 30 of 40 mg te droppen, en op een feestje 20 tot 25 mg.

Wat ik hier ook mee bedoel is dat meer 2C-B op een feestje niet beter is per se, ook niet als je niet slecht gaat. Persoonlijk vind ik 10 mg heel chill tijdens uitgaan, en later eventueel nog 10 bij om het een beetje te verlengen. Ik weet 100% zeker dat het helemaal goed gaat als ik in een keer 20 mg pak, maar voor uitgaan vind ik een lagere dosering leuker.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind 2cb best goed te doen als ik feestjes heb waar ik niet hoef te werken, of afgelost word.

de trip zelf is niet heel diepgaand, meer visueel en andere prikkels, licht en muziek bijvoorbeeld.

ik weet nog een keer dat ik 2cb had op een feestje, wat platen ging luisteren van iemand, ik vond ze allemaal erg vet, en heb ze gelijk meegepakt. eenmaal thuis bleek ik de helft al te hebben. daar heb ik totaal geen idee van gehad die nacht/ochtend.

ook sociaal is 2cb nog wel te doen, je hoeft niet perse in je eigen wereldje te zitten, maar ook geen interessante gesprekken met een nuchter iemand voor je te zien.

de dosis is mij onbekend, een vriend had veel kleine blauw/paarse tabletjes, en volgens mij was ik het reclamebord. hoe dan ook kan ik het je niet afraden, ik vond het elke keer goed te doen, waarschijnlijk was de dosering niet heel hoog. dat weet ik echt niet. soms ging ik na een paar uur nog een pilletje halen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een echte vervanger van MDMA zou ik 2C-B niet noemen persoonlijk, maar vind het zelf wel een fijn alternatief. Het is en blijft een tripmiddel, dus de werking is wel degelijk anders dan die van MDMA. Echter klopt het wel dat er lichte raakvlakken tussen 2C-B en MDMA zijn, alles wordt intenser, je hebt energie, je wordt euforisch, etc. Alleen met 2C-B zul je ook licht gaan hallucineren en alles komt wat meer op je af. Wel is 2C-B van alle bekende tripmiddelen wel het makkelijkst te sturen en daarom voor de liefhebber wel een echte party drug.

De eerste keer zou ik het zeker thuis proberen om te zien wat je er van vind, het kan een flinke bodyload met zich mee brengen die niet perse heel fijn op een feest hoeft te zijn. Zelf heb ik nog nooit onder de 20mg gedoseerd, dus durf niet te zeggen hoe 10mg zou zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het euforische heb ik dan gemist bij 2C-B. Op een lagere dosis (nog steeds 16mg) heb ik even een heel klein beetje een soortgelijk gevoel als mdma gehad, maar dat was ook zo weer over en heel subtiel. De bodyload was trouwens zo zwaar dat ik daar ook nauwelijks van kon genieten. Op een hogere dosis (24mg) was de bodyload nog een stuk zwaarder, maar begon ik wat te trippen. Niet echt diepgaand, maar het was nu al helemaal niet meer als mdma.

Je kan altijd een lage dosis proberen, maar ga hier echt niet een mdma vervanger in zoeken. Als je het gewoon als een nieuwe ervaring bekijkt, is het misschien wel een leuk idee. :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ooscaar zei:
Narayani zei:
Ik heb 1x 2cb gebruikt, 18 mg volgens de dealer (niet zelf getest)
Klik om te vergroten...
Ik moet wel even vermelden dat je inderdaad niet zomaar 18 mg moet gaan droppen de eerste keer, want over het algemeen liggen die pillen rond de 10 tot 12 mg, terwijl er nu ook wat pillen in omloop zijn die echt 19 mg bevatten. Laten testen is dus belangrijk.
Klik om te vergroten...
Daar heb je wel een punt. Ik heb pillen gehad van 5mg maar ook van 15mg.. Nogal een verschilletje.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#7
ZERO- zei:
ooscaar zei:
Narayani zei:
Ik heb 1x 2cb gebruikt, 18 mg volgens de dealer (niet zelf getest)
Klik om te vergroten...
Ik moet wel even vermelden dat je inderdaad niet zomaar 18 mg moet gaan droppen de eerste keer, want over het algemeen liggen die pillen rond de 10 tot 12 mg, terwijl er nu ook wat pillen in omloop zijn die echt 19 mg bevatten. Laten testen is dus belangrijk.
Klik om te vergroten...
Daar heb je wel een punt. Ik heb pillen gehad van 5mg maar ook van 15mg.. Nogal een verschilletje.
Klik om te vergroten...

Ik zou de onervaren tripper ook niet zomaar 18 mg aanraden. Ik heb zelf inmiddels wel wat ervaring en een deel van mijn vrienden hadden dezelfde pillen al eens op. Aan de hand daarvan heb ik voor mezelf de dosering bepaald maar de juiste dosering is voor iedereen verschillend natuurlijk.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Testen is zeker van belang. Maar ik ben ook weer niet zon voorstander van minder dan 15 mg pakken ook al is het je eerste keer. Ik zou ook niet meteen 20 doen maar 10mg vind ik wel echt weinig. Dit is natuurijk heel persoonlijk maar ik heb het met vrienden meegemaakt die het wouden proberen en op de safe site met 10mg gingen zitten en het allemaal niet zo spannend vonden misschien zelfs wat aan de saaie kant.

Je kan het daarna altijd nog een keer doen als je wilt maar ik vind een eerste ervaring altijd wel prettig als ik er fijn in zit. Echt een goldie lock zone niet te weinig niet te veel. Ik zou ook echt aanraden om te testen. De verschillen in 2cb pillen zijn best groot en een paar mg meer is een wereld van verschil.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Inderdaad, de net-niet trip is een irritante ervaring en laat een nare "nasmaak" achter. Voor een eerste keer zou ik zeker minimaal 15 mg doen. Zelfs 18 vond ik net-niet. Het is niet zo dat je met een lage dosis 2C-B gewoon minder hard tript. Je tript dan naar mijn mening gewoon helemaal niet, of zit steeds op het randje en tript dan weer wel, dan weer niet, enzovoort. En dan wel de hele tijd die bodyload. Je kunt dan beter wel gewoon de hele tijd in je trip blijven. Veel minder vermoeiend en niet zo irritant.

Natuurlijk verschilt het wel wat per persoon, maar bij 2C-B hoor je zo vaak dat minder dan 15 mg niet genoeg is.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik sluit me aan bij Bob en Mindless, echter is de TS niet perse op zoek naar een trip maar juist een dosering die een enigzins vergelijkbaar effect als MDMA moet geven. Ik neem voor het gemak aan dat dat voor op een feest is.

Ik raad de TS aan het gewoon een keer thuis te doen en dan tussen de 15 a 20mg te nemen. Super spannend is het misschien niet, maar dan heb je wel een idee of je daar trekt op een feest of dat je dan misschien toch iets lager wilt doseren.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik vraag me ook af hoe haalbaar het is om een vergelijkbaar effect op 2C-B te krijgen als met MDMA, als je daar vanuit gaat zal het sowieso ook snel tegenvallen denk ik. Ik zie het zelf ook meer als een alternatief, wat lichte raakvlakken heeft, maar toch vooral een ervaring op zich is.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Helemaal mee eens Mindless. Mijn 2e keer 2CB was 10mg de lampen werden wat feller en ik was iets vrolijker en verder had ik zware benen :P Het was allemaal niet veel. Mijn vriendin had toen ook 10mg op en het was haar eerste keer. Ze zei aan het eind van de avond dat het niet nog een keer hoefde. Daar is ze gelukkig op terug gekomen :wink: Nu pak ik meestal met uitgaan tussen de 25 en 30mg en zei 18 tot 22mg

Psychedelibee je hebt wel een punt. Als je enigzins een XTC ervaring wilt er mee (wat ik persoonlijk niet haalbaar vind) Dan zou ik niet te veel nemen. Ik heb wel is met 2CB gehad dat ik me zo gelukzalig en verliefd voelde net als op X maar dat kwam dan omdat ik met mijn vriendinnetje zoende en knuffelde en dan bracht de 2CB dat naar boven. Maar met X kan ik dat ook in mijn eentje voelen dat doet 2CB echt niet met je hoor.

Mindless zei:
Inderdaad, de net-niet trip is een irritante ervaring en laat een nare "nasmaak" achter. Voor een eerste keer zou ik zeker minimaal 15 mg doen. Zelfs 18 vond ik net-niet. Het is niet zo dat je met een lage dosis 2C-B gewoon minder hard tript. Je tript dan naar mijn mening gewoon helemaal niet, of zit steeds op het randje en tript dan weer wel, dan weer niet, enzovoort. En dan wel de hele tijd die bodyload. Je kunt dan beter wel gewoon de hele tijd in je trip blijven. Veel minder vermoeiend en niet zo irritant.

Natuurlijk verschilt het wel wat per persoon, maar bij 2C-B hoor je zo vaak dat minder dan 15 mg niet genoeg is.
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oeps, even vergeten dat het hier om 2C-B als MDMA vervanger gaat. Dat lijkt mij eigenlijk ook niet haalbaar en zo moet je het denk ik ook niet bekijken, het zijn toch wel heel verschillende stoffen.

Er bestaat denk ik niet een echt goed alternatief voor XTC/MDMA die niet op je serotonine systeem werkt.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het is iets heel anders. Maar wel een hele fijne andere stof in de drie maanden MDMA radio stilte.

Psychedelibee zei:
Ik vraag me ook af hoe haalbaar het is om een vergelijkbaar effect op 2C-B te krijgen als met MDMA, als je daar vanuit gaat zal het sowieso ook snel tegenvallen denk ik. Ik zie het zelf ook meer als een alternatief, wat lichte raakvlakken heeft, maar toch vooral een ervaring op zich is.
Klik om te vergroten...
c
candymonsterLid
01-01-2024, 00:00
#15
Thanks voor jullie reacties! ga het nu een keer proberen en houd jullie dan op de hoogte :) Het is inderdaad de bedoeling om dit op een feestje te doen ja, niet geheel een mdma gevoel want ik weet dat dat niet kan maar als het er ergens wat van weg heeft vind ik het wel relaxed. Nuchter val ik zo in slaap, en met alcohol idem dito. Ik houd dat tot 6 uur in de ochtend -schaam- niet vol.
w
waapjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
hoi
Ik heb drie maal 2CB gebruikt en vind het een stuk relaxter dan Xtc.
Al met al een tevredener gevoel tijdens en ook na de trip.
De kaakkramp van MDMA heb je niet en het is redelijk stuurbaar. In vergelijking met mdma ben ik persoonlijk Minder raakbaar voor omgevingsfactoren als andermans stemming of muziek.
Om te stappen zou ik het niet aanraden,omdat je ritmegevoel of tijdperceptie iets anders kan zijn dan nuchter of onder invloed van n echte partydrug.
Zo heb ik gevoelsmatig eens een kwartier gedaan over het voorbijrijden van een huis...er kwam maar geen einde aan. Dit was op 20 Mg 2cb.
Dus het zou kunnen dat je dansen ook enigszins opvallend kan uitpakken( ik hoorde over
Iemand die toen hij zelf dacht best hard te lopen bleek te bewegen als in slow motion volgens zijn maten)
De evt hallucinaties komen ook beter tot hun recht in een wat rustigere omgeving.
Maar al zijn er raakvlakken,ik zou het niet teveel vergelijken met XTC.
Teveel een verwachting hebben is zoiezo niet slim.
Maar ik prefereer 2cb tegenwoordig.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hmm ik denk toch dat jullie het allemaal in compleet de verkeerde dosis zoeken voor een vergelijkbare ervaring met MDMA. Voor die vergelijkbare ervaring moet je niet trippen en daarom zou ik zelf maximaal 15 mg aanraden, liefst minder. Verder moet je er zeker niet te veel van verwachten, de ene keer zal heel euforisch zijn en de andere keer vaag, en de andere keer toch trippend. Als je een feestje uitkiest waar je het normaal (lees: nuchter) sowieso al erg naar je zin zou hebben, dan kan een dosis van 10 à 12 mg je best wel een MDMA achtige flow geven. Met de juiste instelling en een keer bijpakken op T+3 of T+3.5 kun je deze flow de hele avond vasthouden. Met een beetje pep erbij, heb je ook nog eens energie en nog wat meer blijheid.

Nu denken jullie misschien: dit heb je al ongeveer gezegd. Maar ik mis dit een beetje in jullie verhaal. Natuurlijk, als je wilt gaan trippen (en daarnaar op zoek bent) is 10 à 12 mg écht te weinig. Dan kun je beter 25 à 30 mg nemen en niet op een feestje. Maar op de hierboven beschreven manier is een MDMA-achtige ervaring echt te behalen, en ik spreek uit ervaring. Wel moet je weten dat het niet altijd zo zal uitpakken, maar met de beschrijving zoals hierboven heb je echt wel een goede kans. Het aller belangrijkst is nog wel om absoluut niet te zoeken naar die 2C-B effecten, en vanzelf word je dan wel overvallen door de euforie. :hearteyes: En dus accepteren dat het niet precies hetzelfde zal zijn als MDMA.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben benieuwd hoe het bevalt candymonster. Wat ik me wel afvraag is: Waarom ga je niet voor speed? In je onderschift staat dat je het wel vaker hebt gedaan. Als het puur voor de energie is, is dat een prima keuze lijkt me, en ik ben bang dat 2cb dat dan weer minder gaat leveren. Misschien wel wat dansbehoefte door de setting maar niet meer dan dat hoor. Je kan natuurlijk zelfs een bommetje nemen zodat je min of meer klaar bent voor de rest van de avond. Helaas kan ik in dat geval niet uit ervaring spreken, ik heb nog nooit speed gebruikt.

Of als je (om wat voor reden dan ook) juist liever geen speed wilt gebruiken (misschien kun je domweg niet aan goede kwaliteit komen) zou je ook bijvoorbeeld guarana kunnen slikken voor wat extra energie. Kun je gewoon bij de tuinen kopen in een potje. Is voor mij al vaak een lifesaver geweest op de 'day after' maar gebruik het ook wel eens bij een avondje stappen. Het is subtiel, maar genoeg om te zorgen dat je vol houdt. In combinatie met cafeïne kun je er wel erg springerig van worden. Herbal speed werkt ook wel maar vrij kort en de comedown vind ik zelf vrij zwaar (en snuif het alsjeblieft niet, want een vriend van mij had een neus vol bruine drab :tearsofjoy: )
T
T-BoneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb nu al 6-7 keer 2cb gebruikt op een feest en altijd met een stevige dosis alcohol. Ik gebruik 1 pilletje van 17mg en deze wordt door de alcohol sterk verlengd qua visuals. Als je nuchter 2cb neemt heeft dit max 2-3 uur effect. Met alcohol kan dit wel uitlopen tot 6 uur.

Nu als ik de positieve punten van 2cb moet geven tegenover xtc zou ik zeggen:

+ 2cb voelt gewoon veel 'gezonder' aan voor mijn hersenen.
+ Als het begint uit te werken begin ik mij beter en beter te voelen op het feesje terwijl de rest in een neerwaartse spiraal aan het geraken is van de xtc. De energie trekt niet weg maar blijft.
Je kent het wel, om 5-6 uur zie je de meesten hun dip krijgen en zitten ze vastgeplakt op bankjes of stoeltjes. ( niet allemaal, maar ik ken en zie veel mensen die dan gewoon naar huis willen) terwijl je op 2cb gewoon even lekker blijft gaan als het is uitgewerkt.
+Je ziet het bijna niet aan iemand die het heeft genomen, geen last van kaakspanningen en dergelijke. Alleen wel een klein beetje grote pupillen en een beetje een droge mond.
+Dat vleugje xtc dat er doorheen zit vind ik wel lekker, het komt niet veel voor de momenten maar als ze er zijn geniet ik er vol van. De dj die je met een climax naar een hoogtepunt brengt krijg je net van 2cb het gevoel van xtc.

De mindere dingen die ik met 2cb ervaar tegenover xtc.
- Die constante blijheid, dat lekkere gevoel dat door je lichaam doorglijdt voor een paar uurtjes kun je onmogelijk ervaren met 2cb.
- De empathie, verbondenheid met anderen zijn af en toe maar aanwezig met 2cb. Daarom dat ik het altijd combineer met alcohol, omdat het op een feestje toch maar wat saai zou zijn als ik alleen 2cb zou op hebben.
- De andere kant is het trippen dat het soms een paar minuutjes af en toe 'moeilijk' maakt. Ik kan het niet goed uitleggen. Je zintuigen worden constant geprikkeld langs alle kanten, alles voelt anders aan, je ziet visuals enz.. dit is niet altijd even aangenaam omdat het soms wat overweldigend kan worden op een feesje.

Conclusie : 2cb en Xtc zijn toch wel verschillend van elkaar hoor. Zit je in je pauze van de mdma en heb je eens graag een leuk alternatief zonder een zware kater ? Ga dan zeker eens voor 2cb. Je zal de uitwerking ervan geweldig vinden want je zult je mentaal juist hetzelfde voelen zoals je naar het feestje bent vertrokken.
Dat terzijde is xtc nog altijd wel een van de meest memorabele momenten geweest in mijn leven en kan deze niet vervangen worden door 2cb.

Ik zou zeggen ga gewoon in de pauze van de xtc een paar keer aan de 2cb en als het zover weer is (3 maanden :wink: ) Kun je weer lekker genieten van je xtc. :)
c
candymonsterLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hoi iedereen!

Na regelmatig XTC te hebben gebruikt en dit niet meer te willen aangezien het z'n aanslag op je serotine receptoren heeft :rock: op internet gaan googlen en op 2cb aangekomen als zogeheten vervanger die geen aanslag op je receptoren zou hebben, een xtc vervanger mits je 2cb in een lage dosis tot je neemt. Ik ben dus niet op zoek naar de trip effecten maar meer naar een euforisch en wakker effect zij het in mindere mate. Mijn vraag aan jullie is; zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."