Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOmgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

Omgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

123 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Al lange tijd gaat het niet echt geweldig met mij. Ik voel me eigenlijk al sinds 2020 regelmatig nogal down, lusteloos en vaak angstig. Vaker dan voor de lockdown tijd. Veel zorgen over geld, mijn baan en de toekomst in het algemeen. Dit zal velen van jullie bekend voorkomen. Binnen een jaar moet ik een paar beslissingen nemen die mijn leven ingrijpend zullen veranderen en ook die van familie. Krijg al de stuipen als ik er alleen al aan denk. Tot nu toe heb ik medicatie en therapie kunnen vermijden met een aantal bezigheden die hieronder staan. Niet verrassend denk ik.

  1. Mediatie (Mindfulness); elke dag minstens tien minuten. Langer als ik meer tijd heb. Dit helpt om me rustig te houden en gefocust. Ook voel ik me na een meditatie minder eenzaam. Ik woon alleen.
  2. Dagboek bijhouden: doe ik ook elke dag. Een korte beschrijving van wat er op een dag gebeurd is. Ik probeer het zoveel mogelijk in balans te houden door goede en slechte dingen elke dag te noteren. Zelden heb ik een dag die alleen maar kut is of juist geweldig. Het gaat me dus vooral om de balans in goed en slecht.
  3. Fietsen en de natuur: ik hou van fietsen en wandelen in een bos. Het geeft me rust en orde in mijn gedachten. Maakt niet uit hoe gestrest ik ben, het werkt vrijwel altijd.
  4. Fotograferen en muziek maken: geeft me veel voldoening. Ik plaats foto's en mijn muziek ook op social media. Het simpelweg creatief bezig zijn is voor mij net zo belangrijk als het streven naar een meesterwerk.
  5. Entertainment: familie heb ik bijna niet meer. Ouders en een broer zijn jaren geleden overleden. Met een broer nauwelijks contact en met de rest van de familie helemaal niet. Ik heb niet heel veel maar wel trouwe vrienden waar ik regelmatig mee op stap ga. Soms naar een concert, film, uit eten, museum. Twee van mijn vrienden zijn vorig jaar ook gescheiden. Dat heeft me nogal aangegrepen.
So far so good denk je misschien als je dit rijtje ziet, maar toch gaat het niet erg goed met me. Ik overweeg al een tijdje naar de huisarts te gaan voor een gesprek maar ik ben daar niet erg enthousiast over. Ruim dertig jaar geleden heb ik heel kort een medicijn geslikt tegen depressie die de symptomen alleen maar erger leken te maken. Na die ervaring me voorgenomen nooit meer aan allerlei pillen te beginnen. Mijn toenmalige vriendin (dit was in 1990-91) zat een jaar in De Viersprong in Halsteren en dat was een slechte tijd voor ons allebei. De therapie hielp haar ook helemaal niet. Ik denk dat dit allemaal wel verklaart waarom ik nogal huiverig ben voor therapie en medicatie. Maar ik moet toegeven dat ik nu beiden overweeg, maar ik wil eerst zoeken naar andere alternatieven om beter om te gaan met mijn gevoelens. Drugs en alcohol gebruik en drink ik trouwens zelden. Een enkele keer vape ik wel eens wat wiet en magic truffels vind ik soms ook leuk. Ik ben dan weer wel zwaar verslaafd aan nicotine en daar wil ik snel mee stoppen.

Dus mijn vraag is eigenlijk hoe anderen met depressies en angsten omgaan zonder therapie en medicatie (en ook drugs en alcohol) en of iemand mijn rijtje kan aanvullen met andere dagbestedingen.

Dank voor eventuele bijdragen en tips.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Deadwing zei:
Al lange tijd gaat het niet echt geweldig met mij. Ik voel me eigenlijk al sinds 2020 regelmatig nogal down, lusteloos en vaak angstig. Vaker dan voor de lockdown tijd. Veel zorgen over geld, mijn baan en de toekomst in het algemeen. Dit zal velen van jullie bekend voorkomen. Binnen een jaar moet ik een paar beslissingen nemen die mijn leven ingrijpend zullen veranderen en ook die van familie. Krijg al de stuipen als ik er alleen al aan denk. Tot nu toe heb ik medicatie en therapie kunnen vermijden met een aantal bezigheden die hieronder staan. Niet verrassend denk ik.

  1. Mediatie (Mindfulness); elke dag minstens tien minuten. Langer als ik meer tijd heb. Dit helpt om me rustig te houden en gefocust. Ook voel ik me na een meditatie minder eenzaam. Ik woon alleen.
  2. Dagboek bijhouden: doe ik ook elke dag. Een korte beschrijving van wat er op een dag gebeurd is. Ik probeer het zoveel mogelijk in balans te houden door goede en slechte dingen elke dag te noteren. Zelden heb ik een dag die alleen maar kut is of juist geweldig. Het gaat me dus vooral om de balans in goed en slecht.
  3. Fietsen en de natuur: ik hou van fietsen en wandelen in een bos. Het geeft me rust en orde in mijn gedachten. Maakt niet uit hoe gestrest ik ben, het werkt vrijwel altijd.
  4. Fotograferen en muziek maken: geeft me veel voldoening. Ik plaats foto's en mijn muziek ook op social media. Het simpelweg creatief bezig zijn is voor mij net zo belangrijk als het streven naar een meesterwerk.
  5. Entertainment: familie heb ik bijna niet meer. Ouders en een broer zijn jaren geleden overleden. Met een broer nauwelijks contact en met de rest van de familie helemaal niet. Ik heb niet heel veel maar wel trouwe vrienden waar ik regelmatig mee op stap ga. Soms naar een concert, film, uit eten, museum. Twee van mijn vrienden zijn vorig jaar ook gescheiden. Dat heeft me nogal aangegrepen.
So far so good denk je misschien als je dit rijtje ziet, maar toch gaat het niet erg goed met me. Ik overweeg al een tijdje naar de huisarts te gaan voor een gesprek maar ik ben daar niet erg enthousiast over. Ruim dertig jaar geleden heb ik heel kort een medicijn geslikt tegen depressie die de symptomen alleen maar erger leken te maken. Na die ervaring me voorgenomen nooit meer aan allerlei pillen te beginnen. Mijn toenmalige vriendin (dit was in 1990-91) zat een jaar in De Viersprong in Halsteren en dat was een slechte tijd voor ons allebei. De therapie hielp haar ook helemaal niet. Ik denk dat dit allemaal wel verklaart waarom ik nogal huiverig ben voor therapie en medicatie. Maar ik moet toegeven dat ik nu zowel therapie als medicatie overweeg, maar ik wil eerst zoeken naar andere alternatieven om beter om te gaan met mijn gevoelens. Drugs en alcohol gebruik en drink ik trouwens zelden. Een enkele keer vape ik wel eens wat wiet en magic truffels vind ik soms ook leuk. Ik ben dan weer wel zwaar verslaafd aan nicotine en daar wil ik snel mee stoppen.

Dus mijn vraag is eigenlijk hoe anderen met depressies en angsten omgaan zonder therapie en medicatie (en ook drugs en alcohol) en of iemand mijn rijtje kan aanvullen met andere dagbestedingen.

Dank voor eventuele bijdragen en tips.
Klik om te vergroten...
Als ik jou was zou ik toch wel therapie overwegen. Heeft mij super geholpen toen ik m'n best ervoor ging doen.

Volgens mij ben je al goed op weg. Je doet goede dingen om te ontspannen, dingen waar je blij van wordt. Je kunt overwegen om bij een sport of hobbyclub te gaan om wat meer contact met anderen te hebben. Ik proef uit je post dat er in die hoek nog wel een verlangen zit.

Voor wat betreft het dagboek: probeer een dankbaarheidslijstje te noteren en de slechte dingen niet op te schrijven.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Nicotine verslaafd zijn, willen stoppen en toch roken is uitstekende combinatie om jezelf gek te maken.
Rook lekker door of stop, maar ga niet willen stoppen en toch roken :).
Het is echt heel makkelijk om ermee te stoppen. Je moet:
1. Besluiten dat je echt alles op alles gaat zetten.
2 Één jaar mentaal drama accepteren (angst leegte etc.)
3 niet meer gaan twijfelen aan je besluit!
Heel veel succes toegewenst.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Als ik jou was zou ik toch wel therapie overwegen. Heeft mij super geholpen toen ik m'n best ervoor ging doen.

Volgens mij ben je al goed op weg. Je doet goede dingen om te ontspannen, dingen waar je blij van wordt. Je kunt overwegen om bij een sport of hobbyclub te gaan om wat meer contact met anderen te hebben. Ik proef uit je post dat er in die hoek nog wel een verlangen zit.

Voor wat betreft het dagboek: probeer een dankbaarheidslijstje te noteren en de slechte dingen niet op te schrijven.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie.

Ik overweeg therapie zeker. Maar naast mijn ervaringen met mijn ex die dus ruim een jaar was opgenomen, ben ik ook echt in een typische arbeidersbuurt opgegroeid. En zeker in die tijd was het niet aanstellen en gewoon doorgaan. Die mentaliteit zit er ook bij mij nog wel een beetje in. Al heb ik altijd veel interesse in psychologie gehad en sta ik wel degelijk open voor zoiets als therapie ondanks mijn terughoudendheid ervoor. Bovendien hebben twee vrienden van mij ook een therapeut en die zijn er enthousiast over. Ze hebben me ook allebei therapie aangeraden en dus aan het denken gezet.

Goed idee wat betreft het dagboek. Ik zal hier morgen aan denken.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
Nicotine verslaafd zijn, willen stoppen en toch roken is uitstekende combinatie om jezelf gek te maken.
Rook lekker door of stop, maar ga niet willen stoppen en toch roken :).
Het is echt heel makkelijk om ermee te stoppen. Je moet:
1. Besluiten dat je echt alles op alles gaat zetten.
2 Één jaar mentaal drama accepteren (angst leegte etc.)
3 niet meer gaan twijfelen aan je besluit!
Heel veel succes toegewenst.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie.

Klopt 100% wat je zegt. Dat weet ik maar al te goed na ruim dertig jaar roken en een paar keer stoppen..Het is eigenlijk een vreselijke verslaving.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Deadwing zei:
Bedankt voor je reactie.

Klopt 100% wat je zegt. Dat weet ik maar al te goed na ruim dertig jaar roken en een paar keer stoppen..Het is eigenlijk een vreselijke verslaving.
Klik om te vergroten...
Ik heb meerdere keren een aantal jaren zonder nicotine kunnen leven in de laatste 30 jaar. 2x drie jaar en ondertussen weer 2 jaar en 9 maanden. Ik hoop nu echt niet weer de fout in te gaan!
Die periodes dat ik leef zonder constant nicotine nodig te hebben brengen me naar een evenwichtig leven. Zodra ik weer verslaafd raak, maak ik het mezelf alleen maar lastig.
Er zijn nog wel andere zaken die stress kunnen bieden, maar bij mij is nicotine de grootste boosdoener in dit leven.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Deadwing zei:
niet aanstellen en gewoon doorgaan.
Klik om te vergroten...
Begrijpelijk, maar die aangeleerde overtuiging gaat je meer en meer dwars zitten. Therapie kan je helpen te deprogrammeren van dat soort niet-helpende gedachten. Maargoed, dat werkt pas als je er echt open voor staat en bereid bent er aan te werken. Volgens mij begint dat wel te komen. Prima tijd om therapie te gaan vragen. Er is waarschijnlijk wel een wachtlijst. Dus even bij de huisarts langs binnenkort!
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deadwing zei:
Wachttijden bij mijn huisarts lopen soms op tot drie weken.
Klik om te vergroten...
Tot die tijd (en ook erna natuurlijk) kan je hier je ei kwijt.
Deadwing zei:
En ik ben nu al 55. Is een drastische verandering nog mogelijk of is het al te laat?
Klik om te vergroten...
Nooit te laat, je gaat er quality time mee winnen, stel dat je nog maar een week hebt, en je weet de laatste 3 dagen positief te ervaren, das best veel winst tegenover een laatste week alleen maar klote (dit is natuurlijk een heel drastische gedachtengang, maar je snapt wel wat ik ermee bedoel.
Deadwing zei:
Kosten rijzen de pan uit en ik durf niet echt een jaar vooruit te kijken. Klinkt nogal negatief maar zo denk ik over mijn eigen toekomst
Klik om te vergroten...
Dat zijn wel typisch depressieve gedachten.
Deadwing zei:
Wat de toekomst betreft. Ik zal zeker niet de enige zijn die zich zorgen over de toekomst maakt als je ziet wat er de afgelopen jaren in Nederland alleen is gebeurd en natuurlijk de rest van de wereld.
Klik om te vergroten...
Deze ook typisch depressie, ik sluit me aan bij de adviezen over meer in het hier en nu leven
Deadwing zei:
Ik ben ook wel van mening hoor dat een leven zonder depressieve gevoelens waarschijnlijk niet mogelijk is.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook niet, dieptepunten horen wel een beetje bij het leven. Het is de kunst om er goed mee om te gaan, dat kunnen we leren.
Mindless zei:
Dat kan wel zijn, maar de oplossing is altijd alleen nu. Ik zie (naar mijn mening) mensen vaak ook teveel graven in het verleden. Dat kan op die manier eindeloos doorgaan.
Klik om te vergroten...
Deels mee eens maar de oorzaak van bepaalde gedrags- en denkpatronen herkennen en begrijpen kan het makkelijker maken die patronen te veranderen
Deadwing zei:
Echt belangrijke keuzes maken, wordt volgens mij (voor mij in ieder geval) steeds moeilijker naarmate je ouder wordt.
Klik om te vergroten...
Als veertiger ervaar ik het tegenovergestelde: ik leer mezelf steeds beter kennen en kan mezelf daardoor steeds gelukkiger maken. Maar misschien ligt dit voor iedereen anders.
Mindless zei:
Want nu is het fijn, maar wat als we straks weer 8 maanden geen zon krijgen?
Klik om te vergroten...
Advies: denken in oplossingen, bv een daglichtlamp kost 30 euro, das 2 pakken shag 😉, andere activiteiten doen in de winter.
Deadwing zei:
denken) maar ik houd wel vol. En daar gaat het toch om!
Klik om te vergroten...
Precies dat, ik heb de indruk dat je dat echt heel goed doet!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
Innerscoop zei:
Als je er iets meer over kwijt wil, lezen we het he.
Klik om te vergroten...
Ik heb een vrij lang lopend topic mocht ik dingen willen vertellen dan doe ik dat het liefste op 1 centrale plek

Thanks voor je bericht btw 🥰
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Innerscoop zei:
Nooit te laat, je gaat er quality time mee winnen, stel dat je nog maar een week hebt, en je weet de laatste 3 dagen positief te ervaren, das best veel winst tegenover een laatste week alleen maar klote (dit is natuurlijk een heel drastische gedachtengang, maar je snapt wel wat ik ermee bedoel
Klik om te vergroten...

Klopt. Zo had ik er nog niet over gedacht moet ik eerlijk zeggen.

Innerscoop zei:
Deze ook typisch depressie, ik sluit me aan bij de adviezen over meer in het hier en nu leven
Klik om te vergroten...

Ik streef ook naar meer in het hier en nu leven. Mediteer al vele jaren maar het blijft moeilijk dat in het dagelijks leven toe te passen.

Innerscoop zei:
Deels mee eens maar de oorzaak van bepaalde gedrags- en denkpatronen herkennen en begrijpen kan het makkelijker maken die patronen te veranderen
Klik om te vergroten...

Klopt ook en dan kan therapie dus wel heel goed van pas komen.

Innerscoop zei:
Als veertiger ervaar ik het tegenovergestelde: ik leer mezelf steeds beter kennen en kan mezelf daardoor steeds gelukkiger maken. Maar misschien ligt dit voor iedereen anders.
Klik om te vergroten...

Hangt denk ik erg af van je levensomstandigheden. Ik kan wel zeggen dat ik me nu ondanks alles wel stabieler en rustiger voel dan pakweg twintig jaar geleden. Dat is het ouder worden. Maar er zijn nu eenmaal factoren waar je tegenaan loopt naarmate je ouder wordt en waar je lang niet altijd iets aan kan doen. Kans op lichamelijke klachten en ziektes bijvoorbeeld.

Innerscoop zei:
Precies dat, ik heb de indruk dat je dat echt heel goed doet
Klik om te vergroten...

Dank je wel!
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#11
Deadwing zei:
Maar er zijn nu eenmaal factoren waar je tegenaan loopt naarmate je ouder wordt en waar je lang niet altijd iets aan kan doen. Kans op lichamelijke klachten en ziektes bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Daar had ik inderdaad niet bij stilgestaan, ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Deadwing zei:
Ik streef ook over meer in het hier en nu leven. Mediteer al vele jaren maar het blijft moeilijk dat in het dagelijks leven toe te passen.
Klik om te vergroten...
Dit is misschien een goed punt om samen met een therapeut mee aan de slag te gaan. Mijn coping is vertrouwen hebben dat dingen in de toekomst wel goed komen, of dat ik, ondanks bepaalde dingen toch een kwalitatief en gelukkig leven kan hebben. Maar ja, als je depressief bent, werkt dat copingmeganisme nu eenmaal niet of niet goed, dus dan is het eerder werken naar dit denkpatroon.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen manieren om geluk proberen te vinden, ik geef alleen het feit aan dat de natuur van de zon zo is dat: soms is 'ie er, soms is 'ie er niet. Dat is een feit. Als je dáár veel gewicht aan geeft voor wat betreft je mood, dan maak je jezelf afhankelijk. Dan kan het niet anders dat je highs en lows ervaart in je mood door een externe factor.

Iedereen zal dit toch voor zichzelf moeten ontdekken, maar is het tenminste niet logisch om je mood niet af te laten hangen van externe factoren?
Klik om te vergroten...
Hmm, ik denk dat je die invloed van het weer te makkelijk afschrijft, ik heb er zelf echt al mijn hele leven last van, daglichtlamp en zonnebanken, het helpt allemaal geen flikker, een paar weken grijs weer buiten en ik ben geen reet meer waard, en ik doe echt mn best om er op uit te blijven gaan, en dingen te ondernemen, daar ligt het niet aan, er veranderd niks aan mijn situatie verder, behalve het weer, en dat heeft invloed
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
miles zei:
Hmm, ik denk dat je die invloed van het weer te makkelijk afschrijft, ik heb er zelf echt al mijn hele leven last van, daglichtlamp en zonnebanken, het helpt allemaal geen flikker, een paar weken grijs weer buiten en ik ben geen reet meer waard, en ik doe echt mn best om er op uit te blijven gaan, en dingen te ondernemen, daar ligt het niet aan, er veranderd niks aan mijn situatie verder, behalve het weer, en dat heeft invloed
Klik om te vergroten...

En we hebben zeven maanden bijna dagelijks regen gehad..Ik voelde me deze week door het mooie weer echt veel beter en actiever. Vandaag opnieuw regen maar na drie of vier dagen zonneschijn vond ik het niet zo erg.
p
paradoxioLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb 1x een depressie gehad van 4 a 5 maanden waarin ik niks wou doen en alles negatief was.

Ik benoem en kijk nu alles van de positiefe kant, en laat soms voor eventjes me negatieve gedachtes gaan tot ik zeg van stop maar nie zo deprie me jongen, en dan kan ik soms ook om mijzelf lachen.

Sws helpt lachen veel en socialicatie, heb je mensen waar je overal over kan praten en waar je veel mee kan lachen auwehoeren en leuke dingen mee kan doen?

Natuur hielp mij ook altijd veel, onthoud dat het negatieve er wel altijd is, en dat er altijd wel iets is om over te klagen in ons levens.

Helpen de truffels trouwens niet? Ik neem vaak 15gram dragonslayer en 15 gram galandoli. En heb dan weken erna nog een rustgeven en euforisch gevoel.

Maar sowieso is je omgeving en vrienden kringen belangrijk. Mensen die je emotioneel na beneden halen kan je beter wat meer vermeiden.

En denken is vaak ook het probleem, je moet vaak gewoon doen, gewoon dingen doen. Gedachtes verzetten, want wanneer je geen tijd hebt om over het negatieve te denken, denk je niet negatief.

Dus een leuke bezigheid kan al veel helpen, en gewoon random dingen doen, uit het niks gaan wandelen of in eens na de winkel gaan voor een flesje drinken of ff ergens kijken even ergens zitten of iets, of over straat lopen.

Vooral over drukke straten helpt, ik ben zelf iemand die het liefst drukke straten vermeid, maar ik verplicht mij zelf vaak om onder de mensen te zijn en hallo tegen iedereen te zeggen. Ook al reageert de helft niet terug.

Zet een leuke smile op en wens iedereen een goeie dag, en geniet van de momenten wanneer je de ander op ziet kijken en ook een big smile ziet trekken en hallo terug zegt.

Anderen een goed gevoel geven, geeft jezelf ook een goed gevoel.🙏
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#15
Deadwing zei:
En we hebben zeven maanden bijna dagelijks regen gehad..Ik voelde me deze week door het mooie weer echt veel beter en actiever. Vandaag opnieuw regen maar na drie of vier dagen zonneschijn vond ik het niet zo erg.
Klik om te vergroten...
Beide kanten zijn waar, denk ik.
Ja het weer kan ons gemoed beïnvloeden, maar we zijn niet afhankelijk van het weer om ons goed te voelen.
Het weer is denk ik een mooi voorbeeld voor allerlei factoren in het leven.
We hebben er geen invloed op, zelfs het weer voorspellen kunnen we, met al onze meetapparatuur etc, niet overdreven accuraat.
Hoe we met het weer omgaan, daar hebben we dan weer wel invloed op. Daglichtlampen helpen bij sommige mensen wel, extra vitamine d3 slikken in donkere periodes vaak ook. Binnen zijn ook leuke dingen te doen.
Zelfs wat we van het weer vinden kunnen we beïnvloeden. Je hebt vast wel eens kinderen met hun laarsjes in de plassen zien springen.
Ik ken mensen die houden van regen.

Dit gezegd hebbende, wil ik zeker niet bagatelliseren dat het best moeilijk kan zijn met aanhoudende regen om te gaan, ik heb afgelopen jaar ook zeker mijn momenten van frustratie gehad (mbt. Het weer, maar het weer symboliseert in dit verhaal ook andere aspecten van het leven).
Maar, omdenken, je er bewust van zijn dat het uiteindelijk je gedachten zijn die je gevoel beïnvloeden (in plaats van de omstandigheden), kan depressies voorkomen en/of stoppen.
Uiteraard, beetje realistisch gezien, omdenken is aan het begin niet makkelijk, oefenen baart kunst.
Zoals al eerder gezegd, er zullen altijd momenten/periodes zijn dat je niet lekker in je vel zit.
Maar de heftigheid/duur kan "afgetopt" worden. En je goede, positieve momenten/periodes kunnen uitvergroot worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Innerscoop zei:
Beide kanten zijn waar, denk ik.
Ja het weer kan ons gemoed beïnvloeden, maar we zijn niet afhankelijk van het weer om ons goed te voelen.
Het weer is denk ik een mooi voorbeeld voor allerlei factoren in het leven.
We hebben er geen invloed op, zelfs het weer voorspellen kunnen we, met al onze meetapparatuur etc, niet overdreven accuraat.
Hoe we met het weer omgaan, daar hebben we dan weer wel invloed op. Daglichtlampen helpen bij sommige mensen wel, extra vitamine d3 slikken in donkere periodes vaak ook. Binnen zijn ook leuke dingen te doen.
Zelfs wat we van het weer vinden kunnen we beïnvloeden. Je hebt vast wel eens kinderen met hun laarsjes in de plassen zien springen.
Ik ken mensen die houden van regen.


Dit gezegd hebbende, wil ik zeker niet bagatelliseren dat het best moeilijk kan zijn met aanhoudende regen om te gaan, ik heb afgelopen jaar ook zeker mijn momenten van frustratie gehad (mbt. Het weer, maar het weer symboliseert in dit verhaal ook andere aspecten van het leven).
Maar, omdenken, je er bewust van zijn dat het uiteindelijk je gedachten zijn die je gevoel beïnvloeden (in plaats van de omstandigheden), kan depressies voorkomen en/of stoppen.
Uiteraard, beetje realistisch gezien, omdenken is aan het begin niet makkelijk, oefenen baart kunst.
Zoals al eerder gezegd, er zullen altijd momenten/periodes zijn dat je niet lekker in je vel zit.
Maar de heftigheid/duur kan "afgetopt" worden. En je goede, positieve momenten/periodes kunnen uitvergroot worden.
Klik om te vergroten...
Ja dit allemaal ja.

En specifiek het dikgedrukte: soms ga ik juist tijdens de regen te wandelen: goede jas aan en genieten. Je kunt die gedachte dat regen triest zou zijn simpelweg omzetten naar dat regen iets moois en vreugdevols is. Kan daar echt intens van genieten en het echt als een wonder beschouwen. En is het dat niet ook? Levend gevend verfrissend spul dat zo nu en dan gratis uit de lucht komt vallen!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Maar heb het zelf ook wel hoor: dat je ergens heen moet en dan regent het en dan voelt dat vervelend.

Maar dat kun je dus echt helemaal anders maken in je ervaring door het niet te beschouwen als iets waar je doorheen moet (om daar te komen waar je wilt zijn, een droge plek), maar als een wonderlijk iets! Dan denk je niet meer aan die plek waar je wilt komen maar ervaar je gewoon het moment inclusief die sensatie van dat water op je.

Want waarom is het nou eigenlijk zo vervelend? Het zijn maar wat water druppeltjes. Op zijn hoogst moet je thuis even droge kleren aantrekken, maar meestal hoeft dat niet eens. Glimlach op je gezicht en van genieten!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het heeft inderdaad alles met perspectief te maken. Vaak zijn er negatieve associaties ingesleten maar die zijn kneedbaar.

Voor mij had het ook veel te maken met steeds de controle willen. Het regende en dat wilde ik niet en dus vond ik het naar. Nu ik veel meer loslaat vind ik regen ook niet meer zo erg. Het gebeurt en ik kan er niets aan veranderen. Ik kan hooguit een droog plekje opzoeken en wachten.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
paradoxio zei:
Natuur hielp mij ook altijd veel, onthoud dat het negatieve er wel altijd is, en dat er altijd wel iets is om over te klagen in ons levens.
Klik om te vergroten...

De natuur is heel belangrijk voor me. Rust en stilte. Ik kom vrijwel altijd in een veel betere stemming thuis dan toen ik de deur uitging.

paradoxio zei:
Helpen de truffels trouwens niet? Ik neem vaak 15gram dragonslayer en 15 gram galandoli. En heb dan weken erna nog een rustgeven en euforisch gevoel
Klik om te vergroten...

Niet echt. Ik vind het soms wel leuk te gebruiken maar ik heb er nooit echt veel aan gehad. Ik spreek mezelf hier enigszins tegen want ik heb vorig jaar hier een topic over gemaakt. En ik denk eigenlijk nog steeds dat die trip me wel iets had geholpen.
Vorig jaar ook een lsd trip gehad. Bijzondere maar ook wat beangstigende ervaring zonder meer. Ik maak binnenkort over de trip nog een topic aan.
Helpen magische truffels bij het verwerken van trauma's ? | DrugsForum

paradoxio zei:
Maar sowieso is je omgeving en vrienden kringen belangrijk. Mensen die je emotioneel na beneden halen kan je beter wat meer vermeiden.

En denken is vaak ook het probleem, je moet vaak gewoon doen, gewoon dingen doen. Gedachtes verzetten, want wanneer je geen tijd hebt om over het negatieve te denken, denk je niet negatief.

Dus een leuke bezigheid kan al veel helpen, en gewoon random dingen doen, uit het niks gaan wandelen of in eens na de winkel gaan voor een flesje drinken of ff ergens kijken even ergens zitten of iets, of over straat lopen.
Klik om te vergroten...

Vrienden zijn voor mij zeer belangrijk. Ik heb er niet zoveel maar het is voor mij voldoende. Maar je moet ook echt kritisch en voorzichtig zijn met wie je omgaat ja. Het is tegelijkertijd ook moeilijk om vrienden te hebben met ernstige mentale problemen. Zo heb ik vorig jaar een oude bekende op zijn verzoek bezocht die ik ruim dertig jaar niet had gezien. Dat het niet zo goed met hem ging wist ik wel, maar ik schrok er nog van. Hij woont begeleid na vier ernstige psychoses en vier opnames. Slikt elke dag zeven medicijnen. Het bezoek deed me goed maar ik ben ook letterlijk twee dagen flink van slag ervan geweest..En mijn vriendin was 14 maanden opgenomen geweest in Halsteren en daar ben ik bijna letterlijk aan onder door gegaan begin jaren 90. Dus ja, aan de ene kant wil je goed doen en zo'n persoon blijven opzoeken of als partner houden, maar het vreet zoveel van je energie en gemoedstoestand in het algemeen..

Ik mediteer elke dag en ben vaak creatief bezig. Jammer genoeg zit ik nu al een maand in de ziektewet en hoewel ik wat minder mobiel ben probeer ik toch elke dag iets anders te doen of te ondernemen. Dus idd, uit het niks gaan wandelen of fietsen of shoppen. Dat soort dingen. En ik vind het ook erg prettig mensen te groeten.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#20
Innerscoop zei:
Beide kanten zijn waar, denk ik.
Ja het weer kan ons gemoed beïnvloeden, maar we zijn niet afhankelijk van het weer om ons goed te voelen.
Het weer is denk ik een mooi voorbeeld voor allerlei factoren in het leven.
We hebben er geen invloed op, zelfs het weer voorspellen kunnen we, met al onze meetapparatuur etc, niet overdreven accuraat.
Hoe we met het weer omgaan, daar hebben we dan weer wel invloed op. Daglichtlampen helpen bij sommige mensen wel, extra vitamine d3 slikken in donkere periodes vaak ook. Binnen zijn ook leuke dingen te doen.
Zelfs wat we van het weer vinden kunnen we beïnvloeden. Je hebt vast wel eens kinderen met hun laarsjes in de plassen zien springen.
Ik ken mensen die houden van regen.
Klik om te vergroten...

Ook hier ben ik het met je eens. En ik heb ook dagen dat ik zelfs van regen houd. Het roept toch een bepaalde atmosfeer op die ik soms wel prettig vind. Maar het moet niet te lang duren. Mijn punt was ook meer dat zeven maanden achter elkaar regen gewoon veel te lang was.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."