Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOmgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

Omgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

123 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vinidi84 zei:
Mijn geloof heeft me enorm geholpen toen ik letterlijk vast zat in een heel diep zwart gat. Wetend, dat dit hier alles maar tijdelijk is en dat al het lijden je ook kan vormen tot een beter mens. Ik heb bv nu enorme compassie voor mensen die lijden met een zware depressie of ander soortgelijke aandoeningen en begrijp waar ze staan. Ik lees veel in de bijbel, het begrip ‘lijden’ komt daarin heel veel terug. Het heeft voor mij altijd alle antwoorden, als ik met vragen zit.
Klik om te vergroten...
Voor mij zit dat anders. Ik ben overtuigd atheïst (al doe ik er de laatste jaren niet zoveel aan). Juist het punt hieronder:
Vinidi84 zei:
Wetend, dat dit hier alles maar tijdelijk is
Klik om te vergroten...
Daar put ik juist energie en motivatie uit. Geld, status en macht zijn onbelangrijk. Ruzie of er een bende van maken, niet liefhebben, niet genieten, anderen tot last zijn.... allemaal erg onzinnig als je beseft dat over ook einde is. Ik heb lief, ik doe niet mee aan gekonkel, probeer vooroordelen te minimaliseren, zorg dat ik goed ben voor anderen in mijn omgeving, ik ga niet uit van wat anderen zeggen maar zoek zelf uit, etc...
Verschillende geloven kennen geen algehele gelijkheid tussen mensen. Sexuele vrijheid wordt aan banden gelegd. Vrouwen, homo's, queers en gelovigen van andere geloven worden gediscrimineerd (lijst kan nog een stuk langer). Waar geloof en politiek samensmelten wordt soms oorlog gevoerd op basis van geloof. Daarom heb ik minder op met een geloof dat door andere mensen (met eigen belangen) in de loop der tijd is gevormd en doorgegeven. Iemand die een eigen versie en visie op geloof heeft en niet blind een meute volgt heb ik dan weer veel meer mee op, echter... that 's not my cup of tea.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#2
StraffeNeel zei:
Voor mij zit dat anders. Ik ben overtuigd atheïst (al doe ik er de laatste jaren niet zoveel aan). Juist het punt hieronder:

Daar put ik juist energie en motivatie uit. Geld, status en macht zijn onbelangrijk. Ruzie of er een bende van maken, niet liefhebben, niet genieten, anderen tot last zijn.... allemaal erg onzinnig als je beseft dat over ook einde is. Ik heb lief, ik doe niet mee aan gekonkel, probeer vooroordelen te minimaliseren, zorg dat ik goed ben voor anderen in mijn omgeving, ik ga niet uit van wat anderen zeggen maar zoek zelf uit, etc...
Verschillende geloven kennen geen algehele gelijkheid tussen mensen. Sexuele vrijheid wordt aan banden gelegd. Vrouwen, homo's, queers en gelovigen van andere geloven worden gediscrimineerd (lijst kan nog een stuk langer). Waar geloof en politiek samensmelten wordt soms oorlog gevoerd op basis van geloof. Daarom heb ik minder op met een geloof dat door andere mensen (met eigen belangen) in de loop der tijd is gevormd en doorgegeven. Iemand die een eigen versie en visie op geloof heeft en niet blind een meute volgt heb ik dan weer veel meer mee op, echter... that 's not my cup of tea.
Klik om te vergroten...
Ik probeer mijn geloof uit te leven zodat mensen iets van Gods liefde proeven door mijn leven heen. Een wijs man uit 1250 zei eens; ik breng het Evangelie desnoods met woorden. Iemand iets opleggen is sektarisch, het moet uit eigen beweging zijn, zonder dwang of drang. Iedereen heeft zijn eigen vrijheid en verantwoordelijkheid in dit leven.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vinidi84 zei:
Iedereen heeft zijn eigen vrijheid en verantwoordelijkheid in dit leven.
Klik om te vergroten...
Ja, zolang dat gewaarborgd blijft is geloof prima (tenminste: zou prima kunnen zijn). Mij gaat het juist om de institutionalisering van (een aantal) geloven en hoe dat in het verleden en het heden (heeft) uitgepakt. Bij sommige geloven wordt die eigen vrijheid en verantwoordelijkheid niet gegund aan andersdenkenden of zelfs aan vrouwen (voor mij zijn dat regelmatig niet andersdenkenden 😉, nietwaar @ljuv ?). Vrijheid komt met gelijkheid. Hoe sta jij tegenover gelijkheid @Vinidi84 ? Zie jij andersdenkenden als gelijk aan jouzelf?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#4
StraffeNeel zei:
Ja, zolang dat gewaarborgd blijft is geloof prima (tenminste: zou prima kunnen zijn). Mij gaat het juist om de institutionalisering van (een aantal) geloven en hoe dat in het verleden en het heden (heeft) uitgepakt. Bij sommige geloven wordt die eigen vrijheid en verantwoordelijkheid niet gegund aan andersdenkenden of zelfs aan vrouwen (voor mij zijn dat regelmatig niet andersdenkenden 😉, nietwaar @ljuv ?). Vrijheid komt met gelijkheid. Hoe sta jij tegenover gelijkheid @Vinidi84 ? Zie jij andersdenkenden als gelijk aan jouzelf?
Klik om te vergroten...
Ik zie andersdenkenden als ‘even’ waardevol, en behoor ik net zo lief te hebben als ik mezelf liefheb. Het beste wat ik mezelf gun, gun ik andersdenkenden. Een mooie gelijkenis in de bijbel, is de gelijkenis van de barmhartige samaritaan. Hij hielp een ‘andersdenkende’ die neergeknuppeld en overvallen was, terwijl de farizeeër en de schriftgeleerde er met een grote boog omheen liepen (voelden zich beter, wilden zich niet besmeuren met deze ‘goddeloze’ man). De barmhartige samaritaan bekommerde zich wel over deze man, zijn wonden werden verzorgd etc. Jezus heeft deze gelijkenis uitgesproken tegenover de godsdienst. In feite zei Hij, deze barmhartige samaritaan (waar jullie zo op neer kijken (samaritanen werden als afvalligen gezien), heeft meer gedaan dan jullie). In feite zei Hij; als jullie God echt lief zouden hebben, dan zouden jullie deze barmhartige samaritaan zijn. Vrijheid komt inderdaad met gelijkheid; hoewel deze wel verschillend ingevuld kan worden. De vrijheid die ik van God ontvangen heb, is een groot cadeau. Ik mag liefhebben, anderen helpen, voor anderen bidden, ik bezoek wel eens een verzorgingstehuis waar ik eenzame mensen opzoek en naar luister, genieten van de schepping, van vrienden, van gezond en lekker eten, een heerlijk glas wijn etc. Omdat mijn liefde op God en op mijn eigen hart georiënteerd is, wil ik mijn vrijheid niet misbruiken om er zelf beter van te worden, ik wil mijn vrijheid vooral gebruiken, dat anderen er beter van worden. Dat betekend oprecht en betrouwbaar zijn, gedisciplineerd, liefdevol zijn, niet oordelen, niet stelen, geen overspel, niet begeren dat wat van een ander is, het eren van je ouders.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."