Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOmgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

Omgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

123 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Maar heb het zelf ook wel hoor: dat je ergens heen moet en dan regent het en dan voelt dat vervelend.

Maar dat kun je dus echt helemaal anders maken in je ervaring door het niet te beschouwen als iets waar je doorheen moet (om daar te komen waar je wilt zijn, een droge plek), maar als een wonderlijk iets! Dan denk je niet meer aan die plek waar je wilt komen maar ervaar je gewoon het moment inclusief die sensatie van dat water op je.

Want waarom is het nou eigenlijk zo vervelend? Het zijn maar wat water druppeltjes. Op zijn hoogst moet je thuis even droge kleren aantrekken, maar meestal hoeft dat niet eens. Glimlach op je gezicht en van genieten!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234567
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het heeft inderdaad alles met perspectief te maken. Vaak zijn er negatieve associaties ingesleten maar die zijn kneedbaar.

Voor mij had het ook veel te maken met steeds de controle willen. Het regende en dat wilde ik niet en dus vond ik het naar. Nu ik veel meer loslaat vind ik regen ook niet meer zo erg. Het gebeurt en ik kan er niets aan veranderen. Ik kan hooguit een droog plekje opzoeken en wachten.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
paradoxio zei:
Natuur hielp mij ook altijd veel, onthoud dat het negatieve er wel altijd is, en dat er altijd wel iets is om over te klagen in ons levens.
Klik om te vergroten...

De natuur is heel belangrijk voor me. Rust en stilte. Ik kom vrijwel altijd in een veel betere stemming thuis dan toen ik de deur uitging.

paradoxio zei:
Helpen de truffels trouwens niet? Ik neem vaak 15gram dragonslayer en 15 gram galandoli. En heb dan weken erna nog een rustgeven en euforisch gevoel
Klik om te vergroten...

Niet echt. Ik vind het soms wel leuk te gebruiken maar ik heb er nooit echt veel aan gehad. Ik spreek mezelf hier enigszins tegen want ik heb vorig jaar hier een topic over gemaakt. En ik denk eigenlijk nog steeds dat die trip me wel iets had geholpen.
Vorig jaar ook een lsd trip gehad. Bijzondere maar ook wat beangstigende ervaring zonder meer. Ik maak binnenkort over de trip nog een topic aan.
Helpen magische truffels bij het verwerken van trauma's ? | DrugsForum

paradoxio zei:
Maar sowieso is je omgeving en vrienden kringen belangrijk. Mensen die je emotioneel na beneden halen kan je beter wat meer vermeiden.

En denken is vaak ook het probleem, je moet vaak gewoon doen, gewoon dingen doen. Gedachtes verzetten, want wanneer je geen tijd hebt om over het negatieve te denken, denk je niet negatief.

Dus een leuke bezigheid kan al veel helpen, en gewoon random dingen doen, uit het niks gaan wandelen of in eens na de winkel gaan voor een flesje drinken of ff ergens kijken even ergens zitten of iets, of over straat lopen.
Klik om te vergroten...

Vrienden zijn voor mij zeer belangrijk. Ik heb er niet zoveel maar het is voor mij voldoende. Maar je moet ook echt kritisch en voorzichtig zijn met wie je omgaat ja. Het is tegelijkertijd ook moeilijk om vrienden te hebben met ernstige mentale problemen. Zo heb ik vorig jaar een oude bekende op zijn verzoek bezocht die ik ruim dertig jaar niet had gezien. Dat het niet zo goed met hem ging wist ik wel, maar ik schrok er nog van. Hij woont begeleid na vier ernstige psychoses en vier opnames. Slikt elke dag zeven medicijnen. Het bezoek deed me goed maar ik ben ook letterlijk twee dagen flink van slag ervan geweest..En mijn vriendin was 14 maanden opgenomen geweest in Halsteren en daar ben ik bijna letterlijk aan onder door gegaan begin jaren 90. Dus ja, aan de ene kant wil je goed doen en zo'n persoon blijven opzoeken of als partner houden, maar het vreet zoveel van je energie en gemoedstoestand in het algemeen..

Ik mediteer elke dag en ben vaak creatief bezig. Jammer genoeg zit ik nu al een maand in de ziektewet en hoewel ik wat minder mobiel ben probeer ik toch elke dag iets anders te doen of te ondernemen. Dus idd, uit het niks gaan wandelen of fietsen of shoppen. Dat soort dingen. En ik vind het ook erg prettig mensen te groeten.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Innerscoop zei:
Beide kanten zijn waar, denk ik.
Ja het weer kan ons gemoed beïnvloeden, maar we zijn niet afhankelijk van het weer om ons goed te voelen.
Het weer is denk ik een mooi voorbeeld voor allerlei factoren in het leven.
We hebben er geen invloed op, zelfs het weer voorspellen kunnen we, met al onze meetapparatuur etc, niet overdreven accuraat.
Hoe we met het weer omgaan, daar hebben we dan weer wel invloed op. Daglichtlampen helpen bij sommige mensen wel, extra vitamine d3 slikken in donkere periodes vaak ook. Binnen zijn ook leuke dingen te doen.
Zelfs wat we van het weer vinden kunnen we beïnvloeden. Je hebt vast wel eens kinderen met hun laarsjes in de plassen zien springen.
Ik ken mensen die houden van regen.
Klik om te vergroten...

Ook hier ben ik het met je eens. En ik heb ook dagen dat ik zelfs van regen houd. Het roept toch een bepaalde atmosfeer op die ik soms wel prettig vind. Maar het moet niet te lang duren. Mijn punt was ook meer dat zeven maanden achter elkaar regen gewoon veel te lang was.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Maar heb het zelf ook wel hoor: dat je ergens heen moet en dan regent het en dan voelt dat vervelend.

Maar dat kun je dus echt helemaal anders maken in je ervaring door het niet te beschouwen als iets waar je doorheen moet (om daar te komen waar je wilt zijn, een droge plek), maar als een wonderlijk iets! Dan denk je niet meer aan die plek waar je wilt komen maar ervaar je gewoon het moment inclusief die sensatie van dat water op je.

Want waarom is het nou eigenlijk zo vervelend? Het zijn maar wat water druppeltjes. Op zijn hoogst moet je thuis even droge kleren aantrekken, maar meestal hoeft dat niet eens. Glimlach op je gezicht en van genieten!
Klik om te vergroten...

Klopt ook helemaal maar nogmaals, het ging mij eigenlijk meer over de lange periode waarin het vrijwel dagelijks regende.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
Innerscoop zei:
In het boek "hagakure" (geweldig boek trouwens) staat een stukje over regen, als ik klaar ben met werken zal ik het eens opzoeken en hierbij editen. (Lang geleden dat ik het gelezen heb, mss lees ik het hele boek nog eens)
Klik om te vergroten...

Ik zal eerst eens de titel Googlen. Interessant!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Deadwing zei:
Klopt ook helemaal maar nogmaals, het ging mij eigenlijk meer over de lange periode waarin het vrijwel dagelijks regende.
Klik om te vergroten...
Ja begrijpelijk.

Hoor je ook wel van mensen die echt noordelijk wonen en amper zon zien.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#8
Al lange tijd gaat het niet echt geweldig met mij. Ik voel me eigenlijk al sinds 2020 regelmatig nogal down, lusteloos en vaak angstig. Vaker dan voor de lockdown tijd. Veel zorgen over geld, mijn baan en de toekomst in het algemeen. Dit zal velen van jullie bekend voorkomen. Binnen een jaar moet ik een paar beslissingen nemen die mijn leven ingrijpend zullen veranderen en ook die van familie. Krijg al de stuipen als ik er alleen al aan denk. Tot nu toe heb ik medicatie en therapie kunnen vermijden met een aantal bezigheden die hieronder staan. Niet verrassend denk ik.

  1. Mediatie (Mindfulness); elke dag minstens tien minuten. Langer als ik meer tijd heb. Dit helpt om me rustig te houden en gefocust. Ook voel ik me na een meditatie minder eenzaam. Ik woon alleen.
  2. Dagboek bijhouden: doe ik ook elke dag. Een korte beschrijving van wat er op een dag gebeurd is. Ik probeer het zoveel mogelijk in balans te houden door goede en slechte dingen elke dag te noteren. Zelden heb ik een dag die alleen maar kut is of juist geweldig. Het gaat me dus vooral om de balans in goed en slecht.
  3. Fietsen en de natuur: ik hou van fietsen en wandelen in een bos. Het geeft me rust en orde in mijn gedachten. Maakt niet uit hoe gestrest ik ben, het werkt vrijwel altijd.
  4. Fotograferen en muziek maken: geeft me veel voldoening. Ik plaats foto's en mijn muziek ook op social media. Het simpelweg creatief bezig zijn is voor mij net zo belangrijk als het streven naar een meesterwerk.
  5. Entertainment: familie heb ik bijna niet meer. Ouders en een broer zijn jaren geleden overleden. Met een broer nauwelijks contact en met de rest van de familie helemaal niet. Ik heb niet heel veel maar wel trouwe vrienden waar ik regelmatig mee op stap ga. Soms naar een concert, film, uit eten, museum. Twee van mijn vrienden zijn vorig jaar ook gescheiden. Dat heeft me nogal aangegrepen.
So far so good denk je misschien als je dit rijtje ziet, maar toch gaat het niet erg goed met me. Ik overweeg al een tijdje naar de huisarts te gaan voor een gesprek maar ik ben daar niet erg enthousiast over. Ruim dertig jaar geleden heb ik heel kort een medicijn geslikt tegen depressie die de symptomen alleen maar erger leken te maken. Na die ervaring me voorgenomen nooit meer aan allerlei pillen te beginnen. Mijn toenmalige vriendin (dit was in 1990-91) zat een jaar in De Viersprong in Halsteren en dat was een slechte tijd voor ons allebei. De therapie hielp haar ook helemaal niet. Ik denk dat dit allemaal wel verklaart waarom ik nogal huiverig ben voor therapie en medicatie. Maar ik moet toegeven dat ik nu beiden overweeg, maar ik wil eerst zoeken naar andere alternatieven om beter om te gaan met mijn gevoelens. Drugs en alcohol gebruik en drink ik trouwens zelden. Een enkele keer vape ik wel eens wat wiet en magic truffels vind ik soms ook leuk. Ik ben dan weer wel zwaar verslaafd aan nicotine en daar wil ik snel mee stoppen.

Dus mijn vraag is eigenlijk hoe anderen met depressies en angsten omgaan zonder therapie en medicatie (en ook drugs en alcohol) en of iemand mijn rijtje kan aanvullen met andere dagbestedingen.

Dank voor eventuele bijdragen en tips.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deadwing zei:
Al lange tijd gaat het niet echt geweldig met mij. Ik voel me eigenlijk al sinds 2020 regelmatig nogal down, lusteloos en vaak angstig. Vaker dan voor de lockdown tijd. Veel zorgen over geld, mijn baan en de toekomst in het algemeen. Dit zal velen van jullie bekend voorkomen. Binnen een jaar moet ik een paar beslissingen nemen die mijn leven ingrijpend zullen veranderen en ook die van familie. Krijg al de stuipen als ik er alleen al aan denk. Tot nu toe heb ik medicatie en therapie kunnen vermijden met een aantal bezigheden die hieronder staan. Niet verrassend denk ik.

  1. Mediatie (Mindfulness); elke dag minstens tien minuten. Langer als ik meer tijd heb. Dit helpt om me rustig te houden en gefocust. Ook voel ik me na een meditatie minder eenzaam. Ik woon alleen.
  2. Dagboek bijhouden: doe ik ook elke dag. Een korte beschrijving van wat er op een dag gebeurd is. Ik probeer het zoveel mogelijk in balans te houden door goede en slechte dingen elke dag te noteren. Zelden heb ik een dag die alleen maar kut is of juist geweldig. Het gaat me dus vooral om de balans in goed en slecht.
  3. Fietsen en de natuur: ik hou van fietsen en wandelen in een bos. Het geeft me rust en orde in mijn gedachten. Maakt niet uit hoe gestrest ik ben, het werkt vrijwel altijd.
  4. Fotograferen en muziek maken: geeft me veel voldoening. Ik plaats foto's en mijn muziek ook op social media. Het simpelweg creatief bezig zijn is voor mij net zo belangrijk als het streven naar een meesterwerk.
  5. Entertainment: familie heb ik bijna niet meer. Ouders en een broer zijn jaren geleden overleden. Met een broer nauwelijks contact en met de rest van de familie helemaal niet. Ik heb niet heel veel maar wel trouwe vrienden waar ik regelmatig mee op stap ga. Soms naar een concert, film, uit eten, museum. Twee van mijn vrienden zijn vorig jaar ook gescheiden. Dat heeft me nogal aangegrepen.
So far so good denk je misschien als je dit rijtje ziet, maar toch gaat het niet erg goed met me. Ik overweeg al een tijdje naar de huisarts te gaan voor een gesprek maar ik ben daar niet erg enthousiast over. Ruim dertig jaar geleden heb ik heel kort een medicijn geslikt tegen depressie die de symptomen alleen maar erger leken te maken. Na die ervaring me voorgenomen nooit meer aan allerlei pillen te beginnen. Mijn toenmalige vriendin (dit was in 1990-91) zat een jaar in De Viersprong in Halsteren en dat was een slechte tijd voor ons allebei. De therapie hielp haar ook helemaal niet. Ik denk dat dit allemaal wel verklaart waarom ik nogal huiverig ben voor therapie en medicatie. Maar ik moet toegeven dat ik nu zowel therapie als medicatie overweeg, maar ik wil eerst zoeken naar andere alternatieven om beter om te gaan met mijn gevoelens. Drugs en alcohol gebruik en drink ik trouwens zelden. Een enkele keer vape ik wel eens wat wiet en magic truffels vind ik soms ook leuk. Ik ben dan weer wel zwaar verslaafd aan nicotine en daar wil ik snel mee stoppen.

Dus mijn vraag is eigenlijk hoe anderen met depressies en angsten omgaan zonder therapie en medicatie (en ook drugs en alcohol) en of iemand mijn rijtje kan aanvullen met andere dagbestedingen.

Dank voor eventuele bijdragen en tips.
Klik om te vergroten...
Als ik jou was zou ik toch wel therapie overwegen. Heeft mij super geholpen toen ik m'n best ervoor ging doen.

Volgens mij ben je al goed op weg. Je doet goede dingen om te ontspannen, dingen waar je blij van wordt. Je kunt overwegen om bij een sport of hobbyclub te gaan om wat meer contact met anderen te hebben. Ik proef uit je post dat er in die hoek nog wel een verlangen zit.

Voor wat betreft het dagboek: probeer een dankbaarheidslijstje te noteren en de slechte dingen niet op te schrijven.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Nicotine verslaafd zijn, willen stoppen en toch roken is uitstekende combinatie om jezelf gek te maken.
Rook lekker door of stop, maar ga niet willen stoppen en toch roken :).
Het is echt heel makkelijk om ermee te stoppen. Je moet:
1. Besluiten dat je echt alles op alles gaat zetten.
2 Één jaar mentaal drama accepteren (angst leegte etc.)
3 niet meer gaan twijfelen aan je besluit!
Heel veel succes toegewenst.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Als ik jou was zou ik toch wel therapie overwegen. Heeft mij super geholpen toen ik m'n best ervoor ging doen.

Volgens mij ben je al goed op weg. Je doet goede dingen om te ontspannen, dingen waar je blij van wordt. Je kunt overwegen om bij een sport of hobbyclub te gaan om wat meer contact met anderen te hebben. Ik proef uit je post dat er in die hoek nog wel een verlangen zit.

Voor wat betreft het dagboek: probeer een dankbaarheidslijstje te noteren en de slechte dingen niet op te schrijven.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie.

Ik overweeg therapie zeker. Maar naast mijn ervaringen met mijn ex die dus ruim een jaar was opgenomen, ben ik ook echt in een typische arbeidersbuurt opgegroeid. En zeker in die tijd was het niet aanstellen en gewoon doorgaan. Die mentaliteit zit er ook bij mij nog wel een beetje in. Al heb ik altijd veel interesse in psychologie gehad en sta ik wel degelijk open voor zoiets als therapie ondanks mijn terughoudendheid ervoor. Bovendien hebben twee vrienden van mij ook een therapeut en die zijn er enthousiast over. Ze hebben me ook allebei therapie aangeraden en dus aan het denken gezet.

Goed idee wat betreft het dagboek. Ik zal hier morgen aan denken.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
Manu76 zei:
Nicotine verslaafd zijn, willen stoppen en toch roken is uitstekende combinatie om jezelf gek te maken.
Rook lekker door of stop, maar ga niet willen stoppen en toch roken :).
Het is echt heel makkelijk om ermee te stoppen. Je moet:
1. Besluiten dat je echt alles op alles gaat zetten.
2 Één jaar mentaal drama accepteren (angst leegte etc.)
3 niet meer gaan twijfelen aan je besluit!
Heel veel succes toegewenst.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie.

Klopt 100% wat je zegt. Dat weet ik maar al te goed na ruim dertig jaar roken en een paar keer stoppen..Het is eigenlijk een vreselijke verslaving.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Deadwing zei:
Bedankt voor je reactie.

Klopt 100% wat je zegt. Dat weet ik maar al te goed na ruim dertig jaar roken en een paar keer stoppen..Het is eigenlijk een vreselijke verslaving.
Klik om te vergroten...
Ik heb meerdere keren een aantal jaren zonder nicotine kunnen leven in de laatste 30 jaar. 2x drie jaar en ondertussen weer 2 jaar en 9 maanden. Ik hoop nu echt niet weer de fout in te gaan!
Die periodes dat ik leef zonder constant nicotine nodig te hebben brengen me naar een evenwichtig leven. Zodra ik weer verslaafd raak, maak ik het mezelf alleen maar lastig.
Er zijn nog wel andere zaken die stress kunnen bieden, maar bij mij is nicotine de grootste boosdoener in dit leven.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Deadwing zei:
niet aanstellen en gewoon doorgaan.
Klik om te vergroten...
Begrijpelijk, maar die aangeleerde overtuiging gaat je meer en meer dwars zitten. Therapie kan je helpen te deprogrammeren van dat soort niet-helpende gedachten. Maargoed, dat werkt pas als je er echt open voor staat en bereid bent er aan te werken. Volgens mij begint dat wel te komen. Prima tijd om therapie te gaan vragen. Er is waarschijnlijk wel een wachtlijst. Dus even bij de huisarts langs binnenkort!
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#15
In het boek "hagakure" (geweldig boek trouwens) staat een stukje over regen, als ik klaar ben met werken zal ik het eens opzoeken en hierbij editen. (Lang geleden dat ik het gelezen heb, mss lees ik het hele boek nog eens)
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nicotine kan een vervelende algehele deprimerende teneur veroorzaken. In tegenstelling tot de meeste andere dopamine triggerende (hard drugs), zorgt het niet voor intense katers en werkt het niet bewustzijn-veranderend. Daarentegen zorgt het voor venijnige kortstondige dopamine rushes, die je nooit echt beter laten voelen maar veelal juist slechter wanneer je níet rookt. Al vanaf een paar minuten na de sigaret. Dat resulteert in tientallen discussies met jezelf per dag. Met daaronder vallend telkens een klein gevoel van zelf-afwijzing bij en na elke nieuwe sigaret. Onderschat het effect op je algehele gemoedstoestand vooral niet. Het zuigt de hele dag, continu, dag in dag uit, headspace, aandacht. Het leidt tot cognitieve dissonantie. Jaar in en jaar uit. Zeer sneaky.

Het is het serieus waard om naar het rookgedrag te kijken. Door nee te zeggen zul je trots worden op jezelf. En meer tijd krijgen om je bezig te houden met de mooie dingen in het leven. Ondergetekende ex roker spreekt hierbij uit ervaring.

succes!
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je schrijft over geld stress en stress omtrent je baan. Misschien dat daar de kern van het probleem ligt? Misschien wil het leven je wel een kant op duwen waarin je toch iets heel anders gaat doen waar je bijvoorbeeld minder werkt of iets totaal anders doet waar je meer (plezier/voldoening/nieuwe mensen) uit zult halen.

Je schrijft dat je ook veel met de toekomst bezig bent? Waarom? Misschien dat daar ook wel een deel van je probleem ligt waardoor je klachten krijgt.

Verder vind ik dat je de goede dingen al doet. Gezien je top 5. Ik vraag mij wel eens af of een leven zonder (of na genoeg geen) depressieve gevoelens mogelijk is. Het lijkt er voor mij ook wel een beetje bij te horen 🤷🏻. Ik ben iemand die veel in zn hoofd zit en het kan altijd beter en is nooit goed genoeg. Ik ben ook veel alleen. Dat zijn voor mij echt van die valkuilen waar ik op moet letten. Mensen om mij heen is voor mij toch echt de beste oplossing tegen depressie.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Begrijpelijk, maar die aangeleerde overtuiging gaat je meer en meer dwars zitten. Therapie kan je helpen te deprogrammeren van dat soort niet-helpende gedachten. Maargoed, dat werkt pas als je er echt open voor staat en bereid bent er aan te werken. Volgens mij begint dat wel te komen. Prima tijd om therapie te gaan vragen. Er is waarschijnlijk wel een wachtlijst. Dus even bij de huisarts langs binnenkort!
Klik om te vergroten...

Ik maak volgende week een afspraak bij de huisarts. Hoop dat het lukt. Wachttijden bij mijn huisarts lopen soms op tot drie weken. Dat was bij mij tenminste het geval toen ik twee weken geleden een afspraak wilde maken voor iets anders. Toen de pijn in mijn been niet meer te harden was en ik weer belde kon ik ineens dezelfde dag nog langskomen..
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Manu76 zei:
Ik heb meerdere keren een aantal jaren zonder nicotine kunnen leven in de laatste 30 jaar. 2x drie jaar en ondertussen weer 2 jaar en 9 maanden. Ik hoop nu echt niet weer de fout in te gaan!
Die periodes dat ik leef zonder constant nicotine nodig te hebben brengen me naar een evenwichtig leven. Zodra ik weer verslaafd raak, maak ik het mezelf alleen maar lastig.
Er zijn nog wel andere zaken die stress kunnen bieden, maar bij mij is nicotine de grootste boosdoener in dit leven.
Klik om te vergroten...
Het zou ook voor mij zeker een grote hulp zijn in mijn streven naar een beter leven en veel van de stress die ik heb wegnemen. Niet alleen lichamelijk en geestelijk maar ook financieel.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#20
Damius zei:
Nicotine kan een vervelende algehele deprimerende teneur veroorzaken. In tegenstelling tot de meeste andere dopamine triggerende (hard drugs), zorgt het niet voor intense katers en werkt het niet bewustzijn-veranderend. Daarentegen zorgt het voor venijnige kortstondige dopamine rushes, die je nooit echt beter laten voelen maar veelal juist slechter wanneer je níet rookt. Al vanaf een paar minuten na de sigaret. Dat resulteert in tientallen discussies met jezelf per dag. Met daaronder vallend telkens een klein gevoel van zelf-afwijzing bij en na elke nieuwe sigaret. Onderschat het effect op je algehele gemoedstoestand vooral niet. Het zuigt de hele dag, continu, dag in dag uit, headspace, aandacht. Het leidt tot cognitieve dissonantie. Jaar in en jaar uit. Zeer sneaky.

Het is het serieus waard om naar het rookgedrag te kijken. Door nee te zeggen zul je trots worden op jezelf. En meer tijd krijgen om je bezig te houden met de mooie dingen in het leven. Ondergetekende ex roker spreekt hierbij uit ervaring.

succes!
Klik om te vergroten...
Ik ben het helemaal met je eens. Het vermindert angst en stress nauwelijks en ik ben de afgelopen vier jaar veel te veel gaan roken. Wil al jaren stoppen maar op een of andere manier mis ik toch de wilskracht om er een punt achter te zetten. De ervaringen van jou en anderen zullen me zeker aanmoedigen en uiteindelijk doen besluiten definitief te stoppen. Bedankt!!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."