Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOmgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

Omgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

123 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Maar heb het zelf ook wel hoor: dat je ergens heen moet en dan regent het en dan voelt dat vervelend.

Maar dat kun je dus echt helemaal anders maken in je ervaring door het niet te beschouwen als iets waar je doorheen moet (om daar te komen waar je wilt zijn, een droge plek), maar als een wonderlijk iets! Dan denk je niet meer aan die plek waar je wilt komen maar ervaar je gewoon het moment inclusief die sensatie van dat water op je.

Want waarom is het nou eigenlijk zo vervelend? Het zijn maar wat water druppeltjes. Op zijn hoogst moet je thuis even droge kleren aantrekken, maar meestal hoeft dat niet eens. Glimlach op je gezicht en van genieten!
Klik om te vergroten...

Klopt ook helemaal maar nogmaals, het ging mij eigenlijk meer over de lange periode waarin het vrijwel dagelijks regende.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Innerscoop zei:
In het boek "hagakure" (geweldig boek trouwens) staat een stukje over regen, als ik klaar ben met werken zal ik het eens opzoeken en hierbij editen. (Lang geleden dat ik het gelezen heb, mss lees ik het hele boek nog eens)
Klik om te vergroten...

Ik zal eerst eens de titel Googlen. Interessant!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Deadwing zei:
Klopt ook helemaal maar nogmaals, het ging mij eigenlijk meer over de lange periode waarin het vrijwel dagelijks regende.
Klik om te vergroten...
Ja begrijpelijk.

Hoor je ook wel van mensen die echt noordelijk wonen en amper zon zien.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is niet echt de regen zelf die het probleem is, ik ben elke dag minimaal 10 uur buiten, ik werk jaar rond buiten, dus een beetje regen boeit me echt niet, maar de lange periodes van grijs weer, en het gebrek aan zon breken me echt op
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#5
Net op zolder geweest, helaas kan ik nu niet bij m'n boeken, ik blijf jullie het citaat van hagakure nog even schuldig.
p
paradoxioLid
01-01-2024, 00:00
#6
Deadwing zei:
De natuur is heel belangrijk voor me. Rust en stilte. Ik kom vrijwel altijd in een veel betere stemming thuis dan toen ik de deur uitging.



Niet echt. Ik vind het soms wel leuk te gebruiken maar ik heb er nooit echt veel aan gehad. Ik spreek mezelf hier enigszins tegen want ik heb vorig jaar hier een topic over gemaakt. En ik denk eigenlijk nog steeds dat die trip me wel iets had geholpen.
Vorig jaar ook een lsd trip gehad. Bijzondere maar ook wat beangstigende ervaring zonder meer. Ik maak binnenkort over de trip nog een topic aan.
Helpen magische truffels bij het verwerken van trauma's ? | DrugsForum



Vrienden zijn voor mij zeer belangrijk. Ik heb er niet zoveel maar het is voor mij voldoende. Maar je moet ook echt kritisch en voorzichtig zijn met wie je omgaat ja. Het is tegelijkertijd ook moeilijk om vrienden te hebben met ernstige mentale problemen. Zo heb ik vorig jaar een oude bekende op zijn verzoek bezocht die ik ruim dertig jaar niet had gezien. Dat het niet zo goed met hem ging wist ik wel, maar ik schrok er nog van. Hij woont begeleid na vier ernstige psychoses en vier opnames. Slikt elke dag zeven medicijnen. Het bezoek deed me goed maar ik ben ook letterlijk twee dagen flink van slag ervan geweest..En mijn vriendin was 14 maanden opgenomen geweest in Halsteren en daar ben ik bijna letterlijk aan onder door gegaan begin jaren 90. Dus ja, aan de ene kant wil je goed doen en zo'n persoon blijven opzoeken of als partner houden, maar het vreet zoveel van je energie en gemoedstoestand in het algemeen..

Ik mediteer elke dag en ben vaak creatief bezig. Jammer genoeg zit ik nu al een maand in de ziektewet en hoewel ik wat minder mobiel ben probeer ik toch elke dag iets anders te doen of te ondernemen. Dus idd, uit het niks gaan wandelen of fietsen of shoppen. Dat soort dingen. En ik vind het ook erg prettig mensen te groeten.
Klik om te vergroten...


Snap ik man, ik heb ook een maatje die psychoses heeft gehad, zelf ook veel last gehad van waan ideeen, maar leuke is dat je het weet van jezelf kan je het jezelf leren om er bewust van te worden, een waan idee duurt bij mij vaak maar een minuutje of 2 voor ik het door heb, zo heb help ik ook me maatje, en filosoferen we veel over het leven.

ik denk dat je geluk en blijheid ook niet echt moet gaan zoeken, je moet proberen te waarderen wat je hebt en er miss wat minder mee bezig zijn, gewoon een smile opzetten en ga lekker bezig.

als je denkt iets nodig te hebben, dan heb je het niet nodig. als ik er over na denk of ik blij ben, dan kom ik altijd tot de conclusie dat ik niet echt blij ben, want heb altijd wel iets om over te zeiken om eerlijk te zijn, maar als je het mensen vraagt dan ben ik altijd blij. en in momenten ben en voel ik me ook blij, maar denk ook dat dat deels komt omdat ik het totaal niet mee bezig ben.

ook heb ik me lows hopelijk wel al mee gemaakt, ik kan al het slechte in de wereld niet meer on zien, maar geloof wel in het beste in de mens, anders hadden we het westen nooit zo kunnen opbouwen.

quote van de dag: "Wat weet je van vechten als je altijd al rent, wat weet je van vreugde als je de pijn niet kent."

"gisteren is geweest, morgen moet nog komen, geniet van vandaag.
maar geniet niet bewust, want bewust genieten werkt niet, genieten doe je zonder er bij na te denken"


en miss een interessant boek voor je: Psycho Cybernetics by Maxwell maltz.

en zoek eens alan watts op, op youtube, die man is ook geniaal en kan je miss ook helpen op jou weg na jezelf en een tip, verwacht niks.

we kunnen je allemaal wel tips geven en zeggen wat wij doen etc, etc. maar je kan het alleen zelf doen, wij kunnen het niet voor je doen.


Hoop dat je hier wat aan hebt man! en wens je success op je pad, maak er een avontuur van!
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
paradoxio zei:
ik denk dat je geluk en blijheid ook niet echt moet gaan zoeken, je moet proberen te waarderen wat je hebt en er miss wat minder mee bezig zijn, gewoon een smile opzetten en ga lekker bezig.

als je denkt iets nodig te hebben, dan heb je het niet nodig. als ik er over na denk of ik blij ben, dan kom ik altijd tot de conclusie dat ik niet echt blij ben, want heb altijd wel iets om over te zeiken om eerlijk te zijn, maar als je het mensen vraagt dan ben ik altijd blij. en in momenten ben en voel ik me ook blij, maar denk ook dat dat deels komt omdat ik het totaal niet mee bezig ben.
Klik om te vergroten...

Klopt. Het gaat denk ik vooral over accepteren, tevreden zijn met wat je hebt en leven in het moment. Vooral dat laatste is erg moeilijk.

paradoxio zei:
en miss een interessant boek voor je: Psycho Cybernetics by Maxwell maltz.

en zoek eens alan watts op, op youtube, die man is ook geniaal en kan je miss ook helpen op jou weg na jezelf en een tip, verwacht niks.
Klik om te vergroten...

Maxwel Maltz ken ik niet. Ik zal hem zometeen eens Googlen. Alan Watts ken ik goed, heb ook vele video's van of over hem gezien. Was toch een bijzondere man met al zijn wijze woorden. Vier keer getrouwd geweest en was alcoholist. Maar wel een van de mannen die het Boeddhisme naar het westen heeft gebracht. Hij had een hele aangename stem om naar te luisteren.

Krishnamurti is de man die mij het meest heeft beinvloed in mijn leven. Vele jaren geleden al begonnen met zijn boeken lezen. Die kan ik je zeker aanraden mocht je hem niet kennen. Veel video's zijn ook op Youtube over hem te vinden.
paradoxio zei:
Hoop dat je hier wat aan hebt man! en wens je success op je pad, maak er een avontuur van!
Klik om te vergroten...

Dank je wel! Ik heb er zeker wat aan en ik wens ook jou veel succes!
p
paradoxioLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deadwing zei:
Klopt. Het gaat denk ik vooral over accepteren, tevreden zijn met wat je hebt en leven in het moment. Vooral dat laatste is erg moeilijk.



Maxwel Maltz ken ik niet. Ik zal hem zometeen eens Googlen. Alan Watts ken ik goed, heb ook vele video's van of over hem gezien. Was toch een bijzondere man met al zijn wijze woorden. Vier keer getrouwd geweest en was alcoholist. Maar wel een van de mannen die het Boeddhisme naar het westen heeft gebracht. Hij had een hele aangename stem om naar te luisteren.

Krishnamurti is de man die mij het meest heeft beinvloed in mijn leven. Vele jaren geleden al begonnen met zijn boeken lezen. Die kan ik je zeker aanraden mocht je hem niet kennen. Veel video's zijn ook op Youtube over hem te vinden.


Dank je wel! Ik heb er zeker wat aan en ik wens ook jou veel succes!
Klik om te vergroten...
ken hem inderdaad nog niet, ben net terug van me wandeling. zal ff wat eten klaar maken voor mij en me papagaai, die is wel moe nu.

ik was trouwens altijd bang om onder de mensen te zijn en vondt socialiseren altijd moeilijk, ook was ik altijd bang wat mensen van me dachten en of ze me wel mochten.
ik kan tegenwoordig gewoon zingend over straat als me fav liedje op is. en iedereen is vet aardig, en vragen me na me papagaai enzo.

ik heb aan me angsten gewerkt door ze gewoon te facen en er niet over na te denken, zodra ik begin na te denken dan gaat het vaak fout en ga ik me heel erg ongemakkelijk voelen, dit komt soms wel weer op, maar ga dan gewoon random in eens mee zingen of iets doen en dan is het weer over.

Ik weet niet wat je angsten zijn, maar weet dat het niet uit maakt, het is normaal om bang te zijn.
het is tenslotte maar een gevoel, als je wel eens richting badd bent gegaan met een trip, dan weet je misschien ook dat als je dan je situatie verandert door ineens random keihard door het bos heen te rennen of iets dat het gevoel dan weg gaat, dat komt omdat wij mensen maar aan 1 ding tegelijk kunnen denken.

het ligt aan wat je probleem is, maar misschien helpt het deze techniek toe te passen.

sommige artiesten zijn ook vet zenuwachtig enz voor ze beginnen maar als ze de stage betreden zie je dit totaal niet, het helpt vaak om het gewoon te benoemen, dang wat ben ik zenuwachtig haha,, okii lessgooo!! en dan gaan ze.


Onthoud dat je echt niet de enige bent en als je goed ziet, zul je zien dat vele mensen hier mee strugglen.
ook ik heb nog altijd angsten en onzekerheden, vooral veel waar ik niet bewust van ben, laatst voel mij ook 1 op.

ik heb vaak dat ik heel snel spreek, dit komt omdat ik vroeger altijd werdt onderbroken, en daardoor praat ik dus heel snel omdat ik bang ben om onderbroken te worden. dus das ook weer 1 waar ik aan kan werken, want ik hoef niet bang ervoor te zijn, en als ik niet aan het woord kom, so be it.

De wereld zal er vast niet om vergaan (mag ik hopen) :P
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
vooral dit is een goede
quote van de dag: "Wat weet je van vechten als je altijd al rent, wat weet je van vreugde als je de pijn niet kent."

"gisteren is geweest, morgen moet nog komen, geniet van vandaag.
maar geniet niet bewust, want bewust genieten werkt niet, genieten doe je zonder er bij na te denken"
p
paradoxioLid
01-01-2024, 00:00
#10
MR_CHIP zei:
vooral dit is een goede
quote van de dag: "Wat weet je van vechten als je altijd al rent, wat weet je van vreugde als je de pijn niet kent."

"gisteren is geweest, morgen moet nog komen, geniet van vandaag.
maar geniet niet bewust, want bewust genieten werkt niet, genieten doe je zonder er bij na te denken"
Klik om te vergroten...
hoop dat het mensen zal helpen, zouden wel een speciaal sticky threat kunnen maken waar we dit soort filosofie's kunnen toevoegen voor mensen.

ik sta zelf nu trouwens ook op het punt me leven om te gooien, wil social werker worden, mensen helpen met problemen.
heb het idee dat dat veel beter bij mij past, mensen noemen me vaak ook wijs, maar grappige is dat je dat nooit van jezelf ziet, want je ziet zelf je eigen problemen en fouten en je weet wat je allemaal nog niet weet. heb juist dat ik vaak anderen zie dat ik denk dat zij slimmer dan mij zijn etc.

maar denk dat we dat allemaal wel bijelkaar hebben omdat iedereen een andere weg loopt en dus andere dingen leert.

wat ook een leuke is, 99% van wat we weten hebben we geleerd van anderen, je leert zelf eig vrij weinig, je komt wel tot inzichten maar hiervoor had je vaak ook weer informatie nodig die je van anderen hebt geleerd.

je leert en verandert eig bijna door elk mens die je tegenkomt, zelfs de kortste ontmoeting kan je leven omgooien.

daarom is socialiseren ook belangrijk, sharing is caring <3
p
paradoxioLid
01-01-2024, 00:00
#11
Deadwing zei:
Ik heb al vanaf toen ik kind was een lichte vorm van straatvrees gehad. Groeide op in een buurt waar een gang mij (en anderen) regelmatig op straat achtervolgde. Op de lagere en middelbare school gebeurde precies hetzelfde. Bedenk wel dat ik het nu dus over de jaren zeventig heb. Nu zijn de gangs volgens mij nog veel extremer geworden. Ik durfde als kind meestal niet alleen naar buiten en die angst voel ik eigenlijk zelfs nu nog. Wat absurd is aan de ene kant en lachwekkend want ik heb al jaren van niemand last meer. Maar elke ochtend voel ik me nog wat zenuwachtig en ongemakkelijk voordat ik naar buiten ga. En het vreemde is dat die angst al zo goed als verdwenen is als ik de deur achter me dichtdoe. Ik kan er nu, net als jij, wel goed mee overweg en weet dat het iets onrealistisch is. Sociale angst heb ik niet echt al ga ik nog steeds niet graag naar feestjes waar ik bijna niemand ken bijvoorbeeld. Maar ik ga altijd wel.
Klik om te vergroten...
Dat is opzich wel logisch dat die spanning elke keer weer opkomt, dat is omdat je zeer veel spanning altijd hebt mee gemaakt met dat je de deur uit moest, dus je hersens zijn nog gewoon gewend dat wanneer je denk ik wil na buiten dat er dan die spanning gewoon weer wordt opgebouwd.

Merk je ook een verschil tussen dat je een uur van te voren denkt, wil straks na buiten vs dat je bij je voordeur langs komt en denk, oh kan trouwens wel ff kijken of ik post heb?

Deadwing zei:
Ook herkenbaar. Ik zou zelf ook graag iets in die richting doen.
Klik om te vergroten...
Doet altijd goed om mensen te helpen, het is soms jammer om te zien hoe het mens zichzelf in de weg kan staan, of gewoon niet begrijpt hoe met dingen om te gaan.

En daar kan je als mens ook weinig aan doen, je kan niet iets weten, wat je nog niet weet.🧐
Daarom zegt men ook, domme vragen bestaan niet.

Deadwing zei:
Klopt ook. Probeer mezelf en anderen altijd wijs te maken dat ik het alleen wel red en mijn eigen boontjes heus wel kan doppen. Maar ik realiseer me al een tijdje dat ik simpelweg niet zonder mensen om me heen kan.
Klik om te vergroten...

dat heb ik ook vaak, wil het altijd eerst zelf doen, maar ik moest ook leren om, om hulp te vragen, wanneer ik ergens niet uitkom.
Want anders blijf je hangen en je wilt natuurlijk altijd en zoveel mogelijk progressie maken aan het eind, maar het voelt ook goed om het zelf te doen.

Maar we hebben elkaar toch nodig en het is ook niet erg om, om hulp te vragen. Ook al kan dat soms wel zo voelen, maar net als dat we het zelf leuk vinden om andereb te helpen, zijn er ook genoeg anderen die maar al te graag ons zouden willen helpen.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die oordelen, maar bekijk het zo, zij zitten zichzelf in de weg, want dan zal een ander hen ook altijd oordelen.

Oordeel daarom nooit een ander, aan het eind zijn we toch maar een reactie op een actie. We hebben eigenlijk heel erg weinig controle en input op ons leven.

Je bent een reactie op wat je hebt mee gemaakt en reageert ook heel erg op het moment, als je ergens op straat staat en ik begin ineens tegen je te schreeuwen, dan zal je daat hoogst wss geintimideert of juist boos op terug reageren, als je hier veel over heb geleerd en je de-escalerend te werk gaat. Dan zou je kalm terug kunnen reageren en doen alsof het je niks doet.

Zo kan je zien dat soms het kleinste dingetje impact heeft op je leven, een serial killer, werdt daarom ook niet zomaar een serial killer, gedachtes komen vaak niet uit het niks. Dat moet opbouwen, dat kan veel alleen na denken zijn, maar ook de situatie in hoe ze opgroeien heeft hier gewoon een grote impact. Dus dan moet je eigenlijk de reden weten van waarom ze het doen, maar je kan nooit in hen brein kijken, dus dan moet je ze op hun woord geloven.

Ook doen we als mens vanuit ons eigen perspectief nooit slecht, je zal het altijd op een manier goed praten wat je doet, zo heb ik eens een fiets gestolen, waar ik achteraf best wel spijt van heb. 😅
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
paradoxio zei:
ik was trouwens altijd bang om onder de mensen te zijn en vondt socialiseren altijd moeilijk, ook was ik altijd bang wat mensen van me dachten en of ze me wel mochten.
ik kan tegenwoordig gewoon zingend over straat als me fav liedje op is. en iedereen is vet aardig, en vragen me na me papagaai enzo.

ik heb aan me angsten gewerkt door ze gewoon te facen en er niet over na te denken, zodra ik begin na te denken dan gaat het vaak fout en ga ik me heel erg ongemakkelijk voelen, dit komt soms wel weer op, maar ga dan gewoon random in eens mee zingen of iets doen en dan is het weer over.
Klik om te vergroten...

Ik heb al vanaf toen ik kind was een lichte vorm van straatvrees gehad. Groeide op in een buurt waar een gang mij (en anderen) regelmatig op straat achtervolgde. Op de lagere en middelbare school gebeurde precies hetzelfde. Bedenk wel dat ik het nu dus over de jaren zeventig heb. Nu zijn de gangs volgens mij nog veel extremer geworden. Ik durfde als kind meestal niet alleen naar buiten en die angst voel ik eigenlijk zelfs nu nog. Wat absurd is aan de ene kant en lachwekkend want ik heb al jaren van niemand last meer. Maar elke ochtend voel ik me nog wat zenuwachtig en ongemakkelijk voordat ik naar buiten ga. En het vreemde is dat die angst al zo goed als verdwenen is als ik de deur achter me dichtdoe. Ik kan er nu, net als jij, wel goed mee overweg en weet dat het iets onrealistisch is. Sociale angst heb ik niet echt al ga ik nog steeds niet graag naar feestjes waar ik bijna niemand ken bijvoorbeeld. Maar ik ga altijd wel.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
paradoxio zei:
ik sta zelf nu trouwens ook op het punt me leven om te gooien, wil social werker worden, mensen helpen met problemen
Klik om te vergroten...

Ook herkenbaar. Ik zou zelf ook graag iets in die richting doen.
paradoxio zei:
je leert en verandert eig bijna door elk mens die je tegenkomt, zelfs de kortste ontmoeting kan je leven omgooien.

daarom is socialiseren ook belangrijk, sharing is caring <3
Klik om te vergroten...

Klopt ook. Probeer mezelf en anderen altijd wijs te maken dat ik het alleen wel red en mijn eigen boontjes heus wel kan doppen. Maar ik realiseer me al een tijdje dat ik simpelweg niet zonder mensen om me heen kan.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
paradoxio zei:
Merk je ook een verschil tussen dat je een uur van te voren denkt, wil straks na buiten vs dat je bij je voordeur langs komt en denk, oh kan trouwens wel ff kijken of ik post heb?
Klik om te vergroten...

Goede vraag. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht :).
paradoxio zei:
dat heb ik ook vaak, wil het altijd eerst zelf doen, maar ik moest ook leren om, om hulp te vragen, wanneer ik ergens niet uitkom.
Want anders blijf je hangen en je wilt natuurlijk altijd en zoveel mogelijk progressie maken aan het eind, maar het voelt ook goed om het zelf te doen.

Maar we hebben elkaar toch nodig en het is ook niet erg om, om hulp te vragen. Ook al kan dat soms wel zo voelen, maar net als dat we het zelf leuk vinden om andereb te helpen, zijn er ook genoeg anderen die maar al te graag ons zouden willen helpen.
Klik om te vergroten...

Alles zelf doen en vooral niet zeuren of aanstellen is er bij mij ook met de paplepel ingegoten. En ik twijfel nog steeds regelmatig of ik op zoek moet naar therapie of gewoon maar doorgaan zonder hulp. Ik heb ook langer dan een maand geaarzeld om hier iets te posten. Er is toch altijd dat stemmetje dat zegt "wie interesseert het nou wat jij hebt te melden" of "kijk en lees de verhalen van anderen eens, die hebben het pas zwaar (gehad) ". En ga zo maar door. Maar er komt onherroepelijk een moment in je leven dat je beseft dat je iets niet langer alleen aankunt. En ik ben erg blij en opgelucht met de vele goede adviezen en inzichten die ik tot nu toe op dit forum heb gelezen. Het heeft me echt geholpen.
p
paradoxioLid
01-01-2024, 00:00
#15
Deadwing zei:
Goede vraag. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht :).


Alles zelf doen en vooral niet zeuren of aanstellen is er bij mij ook met de paplepel ingegoten. En ik twijfel nog steeds regelmatig of ik op zoek moet naar therapie of gewoon maar doorgaan zonder hulp. Ik heb ook langer dan een maand geaarzeld om hier iets te posten. Er is toch altijd dat stemmetje dat zegt "wie interesseert het nou wat jij hebt te melden" of "kijk en lees de verhalen van anderen eens, die hebben het pas zwaar (gehad) ". En ga zo maar door. Maar er komt onherroepelijk een moment in je leven dat je beseft dat je iets niet langer alleen aankunt. En ik ben erg blij en opgelucht met de vele goede adviezen en inzichten die ik tot nu toe op dit forum heb gelezen. Het heeft me echt geholpen.
Klik om te vergroten...
Ik had een meisje bij me in de klas vroeger en zij was kapot omdat haar hamster dood was.

Ik dacht toen waarom ben je zo verdrietig over die hamster alsof je je ouders net voor je ogen heb zien dood gaan.

Ik snapte het destijds niet, maar ik kwam er later achter, dat dit wss het ergste was, wat ze in haar leven op dat moment was tegen gekomen.

Moraal van het verhaal:

Het maakt niet uit wat je mee maakt, als dat het ergste is dat je hebt mee gemaakt, dan is dat het ergste en zal dat ook zo voelen, maakt niet uit of dat van de ander erger is, het is voor beide personen net zo erg. Ook al is er wel verschil, zo zal het niet voelen.

Vindt het goed van je dat je je laat horen.
Dat vergt ook moed om dat te doen, om over je problemen te praten.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
paradoxio zei:
Ik had een meisje bij me in de klas vroeger en zij was kapot omdat haar hamster dood was.

Ik dacht toen waarom ben je zo verdrietig over die hamster alsof je je ouders net voor je ogen heb zien dood gaan.

Ik snapte het destijds niet, maar ik kwam er later achter, dat dit wss het ergste was, wat ze in haar leven op dat moment was tegen gekomen.
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan een verhaal van een bekende Nederlander dat ik ooit las maar ik weet niet meer wie..

Kwam er op neer dat het zoontje van deze BNer volgens mij een dood konijntje ergens had zien liggen. Het jongetje was waarschijnlijk zes of zeven jaar oud en hij was helemaal van streek. Hij omschreef het ongeveer als volgt: ik weet dat er wereldwijd zoveel ergere dingen gebeuren, er is hongersleed, er zijn overal oorlogen, daarbij vergeleken stelde het verdriet van hem niets voor. Maar op dat moment in zijn wereldje was het verdriet echt het einde van de wereld en zo voelde het ook voor hem. Om die reden wilde ik zijn verdriet niet bagatelliseren,enz,enz..Dat verdriet was op dat moment het ergste wat hij ooit in zijn jonge leventje had meegemaakt.Ik

Beetje vaag omschreven omdat ik zijn woorden niet goed meer kan herinneren, maar zijn boodschap was hetzelfde. Ik heb dat misschien wel twintig jaar geleden en ben het toch nooit vergeten.
paradoxio zei:
Vindt het goed van je dat je je laat horen.
Dat vergt ook moed om dat te doen, om over je problemen te praten.
Klik om te vergroten...
Dank je wel!
Het is idd niet makkelijk voor me maar ik voel me de laatste tijd wel beter en dat komt deels door mijn bijdragen aan dit forum.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
En ik heb deze week een boek van Allan Carr besteld voor het stoppen met roken. Ik had nooit van deze man gehoord. Gisteren aan een vriendin van mij contact gegevens van haar therapeut gevraagd. Ben ook weer gaan zwemmen. Jaren niet gezwommen maar in een plotselinge opwelling ineens besloten dat toch weer eens te gaan doen.

Het zijn grote stappen en kleine stapjes vooruit.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Deadwing zei:
Ik heb onlangs er aan gedacht Champix te bestellen. Maar een collega van mij had daar ook slechte ervaringen mee dus ik zag er vanaf. Nicotinell pleisters en kauwgum liggen hier klaar voor gebruik. Een vriend van mij heeft vorige week een vaper gekocht en raadde mij aan dat ook te doen. Volgens mij is de enige oplossing gewoon echt Cold Turkey stoppen zonder allerlei hulpmiddelen zoals mijn vader dat in 1969 deed.
Klik om te vergroten...
Cold turkey is in mijn optiek de enige ‘way to go’. Jouw beloningssysteem heeft een harde reset nodig. Het snelst en effectief is door dit recht in de ogen te kijken. Ik was drie dagen light headed. Daarna trokken de fysieke klachten weg. Dealen met de cravings wordt de uitdaging. Het onderscheid zich dan niet veel van andere verslavingen. In die zin is het wellicht ook goed eens wat algemene podcasts te beluisteren rond verslaving. Hoe het werkt en hoe ermee om te gaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Deadwing zei:
Stress over geld en mijn baan is niet de kern van mijn probleem. Het zit veel dieper en is al veel langer aan de gang. Maar ik heb me altijd wel kunnen redden op een of andere manier. De echte kern van het probleem ligt volgens mij in mijn jeugd.
Klik om te vergroten...
Dat kan wel zijn, maar de oplossing is altijd alleen nu. Ik zie (naar mijn mening) mensen vaak ook teveel graven in het verleden. Dat kan op die manier eindeloos doorgaan.

Deadwing zei:
Opgegroeid in een gezin met een vader die al jong arbeidsongeschikt was en zwaar depressief. Ik was altijd vrij timide en schuw als kind en werd vaak gepest in een typische arbeiderswijk waar je echt voor jezelf op moest komen. Dat veranderde allemaal wel na mijn achttiende maar ik ben altijd erg onzeker gebleven in relaties, werk, enz.
Klik om te vergroten...
Soort van herkenbaar in de zin van onzeker zijn gebleven in mijn volwassen leven.

Deadwing zei:
En ik ben nu al 55. Is een drastische verandering nog mogelijk of is het al te laat? Dit zijn de angsten en twijfels waar ik mee dagelijks mee worstel.
Klik om te vergroten...
Naar mijn mening is dat absoluut mogelijk. Ik heb het gedaan in mijn eind dertiger jaren. Misschien dat het moeilijker is in je mid 50's, maar ik geloof absoluut dat het kan míts je zélf op het punt kan komen dat je het zélf gelooft. Dat is cruciaal.

Deadwing zei:
Wat de toekomst betreft. Ik zal zeker niet de enige zijn die zich zorgen over de toekomst maakt als je ziet wat er de afgelopen jaren in Nederland alleen is gebeurd en natuurlijk de rest van de wereld. Op zich is bijvoorbeeld mijn baan wel ok maar het biedt weinig perspectieven en ik heb alleen maar een HAVO diploma. Kosten rijzen de pan uit en ik durf niet echt een jaar vooruit te kijken. Klinkt nogal negatief maar zo denk ik over mijn eigen toekomst.
Klik om te vergroten...
Misschien klinkt dat negatief ja, maar ik denk dat het goed is om eerlijk tegenover jezelf te zijn qua je gevoelens. Zie je het somber in, geef dat dan ook toe aan jezelf.

Tegelijkertijd denk ik dat dat allemaal compleet kan omslaan als je je mindset om weet te gooien. Als jij op het punt kan komen dat je daadwerkelijk gelooft in dat je een gouden toekomst hebt, is het een gouden toekomst die je zult krijgen.

Deadwing zei:
Ik ben ook wel van mening hoor dat een leven zonder depressieve gevoelens waarschijnlijk niet mogelijk is. Het is iets waar je mee moet leren leven en omgaan volgens mij.
Klik om te vergroten...
Sta er voor open dat je mening daarin misschien niet correct is. Als je je afsluit van die mogelijkheid, is er 0,0 kans dat je eruit komt.

Mijn mening hierover:

Trieste gevoelens van tijd tot tijd zullen er komen en mógen er ook komen. Maar depressie is iets anders. Ik wéét dat ik zelf beslis of ik mij depressief laat maken door gevoelens, of niet.

Deadwing zei:
En contact met mensen is inderdaad ook voor mij heel erg belangrijk. Gelukkig heb ik een paar goede vrienden waar ik veel mee kan bespreken. Twee zijn vorig jaar gescheiden (ook in de 50) en door een diep dal gegaan.
Klik om te vergroten...
Dat is ook zeer belangrijk.

Maar wees zéér kritisch op je vrienden en sowieso de mensen waarmee je omgaat. De mensen waarmee je omgaat bepalen voor een groot deel wie jij bent in de wereld.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Je bewust worden van psychologische denkfouten, die we allemaal maken. Dit zorgt ervoor dat je beter kan relativeren, en het leven wat minder zwaar voelt?
Zie deze link:

Veel voorkomende denkfouten en automatische gedachten

Denkfouten automatische gedachten
heartfulness.be
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."