Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOmgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

Omgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

123 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Damius zei:
Nicotine kan een vervelende algehele deprimerende teneur veroorzaken. In tegenstelling tot de meeste andere dopamine triggerende (hard drugs), zorgt het niet voor intense katers en werkt het niet bewustzijn-veranderend. Daarentegen zorgt het voor venijnige kortstondige dopamine rushes, die je nooit echt beter laten voelen maar veelal juist slechter wanneer je níet rookt. Al vanaf een paar minuten na de sigaret. Dat resulteert in tientallen discussies met jezelf per dag. Met daaronder vallend telkens een klein gevoel van zelf-afwijzing bij en na elke nieuwe sigaret. Onderschat het effect op je algehele gemoedstoestand vooral niet. Het zuigt de hele dag, continu, dag in dag uit, headspace, aandacht. Het leidt tot cognitieve dissonantie. Jaar in en jaar uit. Zeer sneaky.

Het is het serieus waard om naar het rookgedrag te kijken. Door nee te zeggen zul je trots worden op jezelf. En meer tijd krijgen om je bezig te houden met de mooie dingen in het leven. Ondergetekende ex roker spreekt hierbij uit ervaring.

succes!
Klik om te vergroten...
Ik ben het helemaal met je eens. Het vermindert angst en stress nauwelijks en ik ben de afgelopen vier jaar veel te veel gaan roken. Wil al jaren stoppen maar op een of andere manier mis ik toch de wilskracht om er een punt achter te zetten. De ervaringen van jou en anderen zullen me zeker aanmoedigen en uiteindelijk doen besluiten definitief te stoppen. Bedankt!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Deadwing zei:
Het zou ook voor mij zeker een grote hulp zijn in mijn streven naar een beter leven en veel van de stress die ik heb wegnemen. Niet alleen lichamelijk en geestelijk maar ook financieel.
Klik om te vergroten...

Hoe was je laatste periode zonder nicotine verslaving?
Mijn laatste drama van x jaar, was doordat ik stopte met roken adhv Champix (Varenicline). Dat ging niet goed en ik ben toen goed de mist in gegaan. Werk werd een drama, verslaving aan Benzodiazepines kwam erbij.. Psychiater en Psychologische ondersteuning erbij.. en het begon pas beter te gaan, toen ik bereid was echt alles op te geven om niet meer te roken. Toen dat eenmaal 3-6 maanden goed ging ruim 2 jaar terug, toen ging ik weer in mezelf geloven en ondertussen zie ik het wel weer zitten!
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Koffieb00n zei:
Je schrijft over geld stress en stress omtrent je baan. Misschien dat daar de kern van het probleem ligt? Misschien wil het leven je wel een kant op duwen waarin je toch iets heel anders gaat doen waar je bijvoorbeeld minder werkt of iets totaal anders doet waar je meer (plezier/voldoening/nieuwe mensen) uit zult halen.

Je schrijft dat je ook veel met de toekomst bezig bent? Waarom? Misschien dat daar ook wel een deel van je probleem ligt waardoor je klachten krijgt.

Verder vind ik dat je de goede dingen al doet. Gezien je top 5. Ik vraag mij wel eens af of een leven zonder (of na genoeg geen) depressieve gevoelens mogelijk is. Het lijkt er voor mij ook wel een beetje bij te horen 🤷🏻. Ik ben iemand die veel in zn hoofd zit en het kan altijd beter en is nooit goed genoeg. Ik ben ook veel alleen. Dat zijn voor mij echt van die valkuilen waar ik op moet letten. Mensen om mij heen is voor mij toch echt de beste oplossing tegen depressie.
Klik om te vergroten...

Stress over geld en mijn baan is niet de kern van mijn probleem. Het zit veel dieper en is al veel langer aan de gang. Maar ik heb me altijd wel kunnen redden op een of andere manier. De echte kern van het probleem ligt volgens mij in mijn jeugd. Opgegroeid in een gezin met een vader die al jong arbeidsongeschikt was en zwaar depressief. Ik was altijd vrij timide en schuw als kind en werd vaak gepest in een typische arbeiderswijk waar je echt voor jezelf op moest komen. Dat veranderde allemaal wel na mijn achttiende maar ik ben altijd erg onzeker gebleven in relaties, werk, enz. En ik ben nu al 55. Is een drastische verandering nog mogelijk of is het al te laat? Dit zijn de angsten en twijfels waar ik mee dagelijks mee worstel.

Wat de toekomst betreft. Ik zal zeker niet de enige zijn die zich zorgen over de toekomst maakt als je ziet wat er de afgelopen jaren in Nederland alleen is gebeurd en natuurlijk de rest van de wereld. Op zich is bijvoorbeeld mijn baan wel ok maar het biedt weinig perspectieven en ik heb alleen maar een HAVO diploma. Kosten rijzen de pan uit en ik durf niet echt een jaar vooruit te kijken. Klinkt nogal negatief maar zo denk ik over mijn eigen toekomst.

Ik ben ook wel van mening hoor dat een leven zonder depressieve gevoelens waarschijnlijk niet mogelijk is. Het is iets waar je mee moet leren leven en omgaan volgens mij. En contact met mensen is inderdaad ook voor mij heel erg belangrijk. Gelukkig heb ik een paar goede vrienden waar ik veel mee kan bespreken. Twee zijn vorig jaar gescheiden (ook in de 50) en door een diep dal gegaan.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Manu76 zei:
Hoe was je laatste periode zonder nicotine verslaving?
Mijn laatste drama van x jaar, was doordat ik stopte met roken adhv Champix (Varenicline). Dat ging niet goed en ik ben toen goed de mist in gegaan. Werk werd een drama, verslaving aan Benzodiazepines kwam erbij.. Psychiater en Psychologische ondersteuning erbij.. en het begon pas beter te gaan, toen ik bereid was echt alles op te geven om niet meer te roken. Toen dat eenmaal 3-6 maanden goed ging ruim 2 jaar terug, toen ging ik weer in mezelf geloven en ondertussen zie ik het wel weer zitten!
Klik om te vergroten...

Dan ben je door een diep dal gegaan. Wat fijn te lezen dat het nu veel beter met je gaat!
Ik ben een paar keer voor een paar weken maar gestopt. Nooit lang dus. Ik moet altijd aan mijn vader denken die op zijn 35e in 1969 van de ene dag op de andere stopte en nooit meer een sigaret heeft aangeraakt. Dat heeft de hele familie altijd verbaasd want hij was geen man met doorzettingsvermogen. Door een ongeluk al op jonge leeftijd afgekeurd en altijd zwaar depressief geweest. Hij was geen slechte vader voor mij hoor, maar was altijd met zijn eigen lichaam en zichzelf bezig. Geen aandacht voor zijn omgeving. Dus dat zo iemand zo kon stoppen begrijp ik nu nog steeds niet. En ondanks dat hij altijd thuiszat dronk hij geen alcohol en gebruikte ook nooit geen drugs. In het verleden veel kritiek op hem gehad maar ook bewondering.

Ik heb onlangs er aan gedacht Champix te bestellen. Maar een collega van mij had daar ook slechte ervaringen mee dus ik zag er vanaf. Nicotinell pleisters en kauwgum liggen hier klaar voor gebruik. Een vriend van mij heeft vorige week een vaper gekocht en raadde mij aan dat ook te doen. Volgens mij is de enige oplossing gewoon echt Cold Turkey stoppen zonder allerlei hulpmiddelen zoals mijn vader dat in 1969 deed.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Deadwing zei:
Volgens mij is de enige oplossing gewoon echt Cold Turkey stoppen zonder allerlei hulpmiddelen zoals mijn vader dat in 1969 deed.
Klik om te vergroten...
Precies, en als je dus wat extra depressie/ angsten en stress accepteert en vooral niet twijfelen (een trekje bestaat echt niet), dan is het echt heel goed te doen.
Ik kan wel het boek van Allen Carr (easy way) aanraden bijvoorbeeld. Als je dat leest wordt het ook erg makkelijk om met cravings om te gaan.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ga Allen Carr en zijn boek zometeen Googlen. Nogmaals bedankt!
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Deadwing zei:
Ik heb onlangs er aan gedacht Champix te bestellen. Maar een collega van mij had daar ook slechte ervaringen mee dus ik zag er vanaf. Nicotinell pleisters en kauwgum liggen hier klaar voor gebruik. Een vriend van mij heeft vorige week een vaper gekocht en raadde mij aan dat ook te doen. Volgens mij is de enige oplossing gewoon echt Cold Turkey stoppen zonder allerlei hulpmiddelen zoals mijn vader dat in 1969 deed.
Klik om te vergroten...
Cold turkey is in mijn optiek de enige ‘way to go’. Jouw beloningssysteem heeft een harde reset nodig. Het snelst en effectief is door dit recht in de ogen te kijken. Ik was drie dagen light headed. Daarna trokken de fysieke klachten weg. Dealen met de cravings wordt de uitdaging. Het onderscheid zich dan niet veel van andere verslavingen. In die zin is het wellicht ook goed eens wat algemene podcasts te beluisteren rond verslaving. Hoe het werkt en hoe ermee om te gaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deadwing zei:
Stress over geld en mijn baan is niet de kern van mijn probleem. Het zit veel dieper en is al veel langer aan de gang. Maar ik heb me altijd wel kunnen redden op een of andere manier. De echte kern van het probleem ligt volgens mij in mijn jeugd.
Klik om te vergroten...
Dat kan wel zijn, maar de oplossing is altijd alleen nu. Ik zie (naar mijn mening) mensen vaak ook teveel graven in het verleden. Dat kan op die manier eindeloos doorgaan.

Deadwing zei:
Opgegroeid in een gezin met een vader die al jong arbeidsongeschikt was en zwaar depressief. Ik was altijd vrij timide en schuw als kind en werd vaak gepest in een typische arbeiderswijk waar je echt voor jezelf op moest komen. Dat veranderde allemaal wel na mijn achttiende maar ik ben altijd erg onzeker gebleven in relaties, werk, enz.
Klik om te vergroten...
Soort van herkenbaar in de zin van onzeker zijn gebleven in mijn volwassen leven.

Deadwing zei:
En ik ben nu al 55. Is een drastische verandering nog mogelijk of is het al te laat? Dit zijn de angsten en twijfels waar ik mee dagelijks mee worstel.
Klik om te vergroten...
Naar mijn mening is dat absoluut mogelijk. Ik heb het gedaan in mijn eind dertiger jaren. Misschien dat het moeilijker is in je mid 50's, maar ik geloof absoluut dat het kan míts je zélf op het punt kan komen dat je het zélf gelooft. Dat is cruciaal.

Deadwing zei:
Wat de toekomst betreft. Ik zal zeker niet de enige zijn die zich zorgen over de toekomst maakt als je ziet wat er de afgelopen jaren in Nederland alleen is gebeurd en natuurlijk de rest van de wereld. Op zich is bijvoorbeeld mijn baan wel ok maar het biedt weinig perspectieven en ik heb alleen maar een HAVO diploma. Kosten rijzen de pan uit en ik durf niet echt een jaar vooruit te kijken. Klinkt nogal negatief maar zo denk ik over mijn eigen toekomst.
Klik om te vergroten...
Misschien klinkt dat negatief ja, maar ik denk dat het goed is om eerlijk tegenover jezelf te zijn qua je gevoelens. Zie je het somber in, geef dat dan ook toe aan jezelf.

Tegelijkertijd denk ik dat dat allemaal compleet kan omslaan als je je mindset om weet te gooien. Als jij op het punt kan komen dat je daadwerkelijk gelooft in dat je een gouden toekomst hebt, is het een gouden toekomst die je zult krijgen.

Deadwing zei:
Ik ben ook wel van mening hoor dat een leven zonder depressieve gevoelens waarschijnlijk niet mogelijk is. Het is iets waar je mee moet leren leven en omgaan volgens mij.
Klik om te vergroten...
Sta er voor open dat je mening daarin misschien niet correct is. Als je je afsluit van die mogelijkheid, is er 0,0 kans dat je eruit komt.

Mijn mening hierover:

Trieste gevoelens van tijd tot tijd zullen er komen en mógen er ook komen. Maar depressie is iets anders. Ik wéét dat ik zelf beslis of ik mij depressief laat maken door gevoelens, of niet.

Deadwing zei:
En contact met mensen is inderdaad ook voor mij heel erg belangrijk. Gelukkig heb ik een paar goede vrienden waar ik veel mee kan bespreken. Twee zijn vorig jaar gescheiden (ook in de 50) en door een diep dal gegaan.
Klik om te vergroten...
Dat is ook zeer belangrijk.

Maar wees zéér kritisch op je vrienden en sowieso de mensen waarmee je omgaat. De mensen waarmee je omgaat bepalen voor een groot deel wie jij bent in de wereld.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Je bewust worden van psychologische denkfouten, die we allemaal maken. Dit zorgt ervoor dat je beter kan relativeren, en het leven wat minder zwaar voelt?
Zie deze link:

Veel voorkomende denkfouten en automatische gedachten

Denkfouten automatische gedachten
heartfulness.be
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Natozlato zei:
Je bewust worden van psychologische denkfouten, die we allemaal maken. Dit zorgt ervoor dat je beter kan relativeren, en het leven wat minder zwaar voelt?
Zie deze link:
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de link! Ik ga die morgen lezen.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bedankt voor het delen @Natozlato !
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deadwing zei:
Is een drastische verandering nog mogelijk of is het al te laat? Dit zijn de angsten en twijfels waar ik mee dagelijks mee worstel.
Klik om te vergroten...
Nog even hierop terugkomend:

Je moet hierin een keuze gaan maken. En niet alleen jij, maar wij allemaal.

Het is ook lastig, want we hebben verschillende zijden aan ons. 1 zo'n zijde zoekt of neigt naar de weg van de minste weerstand en naar "zekerheid": iets doen wat "goed genoeg" is, iets doen wat je (relatief) bekend is, iets doen waar je min of meer "garantie" hebt dat het zo zal gaan als je het voor jezelf gepland hebt.

Maar zoals je zelf misschien ook wel weet kun je al die dingen voor elkaar hebben en dat er dan toch nog iets knaagt. Dit draait namelijk allemaal alleen maar om overleven en is uiteindelijk gebaseerd op angst.

Maar er is iets anders in je dat daar allemaal geen genoegen mee neemt en dat is wat gaat knagen aan mensen als je alleen maar bezig bent met de relatief "veilige", "zekere", bekende dingen. Laat ik het beestje nou maar gewoon bij de naam noemen: je ziel neemt niet genoegen met deze dingen. Je kunt nog zo'n comfortabel leventje leiden met op het eerste oog (vanuit sociaal maatschappelijk standpunt bekeken) alles dik voor mekaar. Je ziel geeft geen moer om die dingen. Je ziel is hier niet om te overleven, maar om te léven. Om te groeien. Om jou je hart te laten volgen en dát te kiezen wat juist eng voor je is, maar waarvan je tegelijkertijd weet dat je het moet doen om volop te leven.

Imo is daar geen houdbaarheidsdatum aan. Het is nooit te laat om je hart te gaan volgen. Ja, misschien als je op je sterfbed ligt dan. Maar zolang je nog gewoon functioneert, kun je alles omgooien.

En dit is het gekke:

Je (en iedereen) hebt de volledige capaciteit om dat te doen, maar dat wéét je pas, wanneer je daadwerkelijk die stap zet en het diepe in springt.


Uiteindelijk komt het op 1 keuze neer:

Laat je je leiden door angst, of door liefde. En dan niet liefde in de zoetsappige romantische zin van het woord, maar liefde in de zin van een openheid in jezelf. In plaats van een NEE tegen het leven (angst) een volmondige JA (liefde).

Het begin is moeilijk, maar zolang je de keuze niet maakt zul je in die angst blijven leven, wat oneindig veel pijnlijker is.

f8aeb3e41b6884a2d93a5f89499c3e6c.jpg


We zijn hier om die held te worden. En wat dat dan precies inhoudt, die held, dat is compleet persoonlijk/verschilt per persoon. Dat weet je alleen zelf, wanneer je het voor jezelf realiseert in je daadwerkelijke leven middels je acties.

Je 'ziel' (je hoeft het niet zo te noemen, maar dan weet je misschien wat ik bedoel) speelt alleen high stakes games. Het is alles of niets. Het is ofwel lijden omdat je je volle potentie niet uitleeft, of het is je volle potentie uitleven. En het gaat ook niet om de held te worden in andermans' ogen, maar jij moet jezelf in de spiegel kunnen aankijken en zeggen (en menen): "ik ben trots op jou, op wat je (ik) bereikt hebt, ondanks alles." Dat begint met een idee, maar moet vervolmaakt worden middels actie.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Innerscoop zei:
Ik wil je echt even grote complimenten geven met wat je allemaal doet om met je depressieve gevoelens om te gaan, uit ervaring weet ik dat het volhouden van deze dingen niet gemakkelijk is.
Ik kan wel concluderen dat je een sterk mens bent! (En ook als het een keer niet lukt om deze dingen te doen, maakt nog niet dat je faalt, je mag jezelf dan nog steeds als sterk mens zien!)
Ik heb de reacties nog niet gelezen dus ik weet niet welke adviezen er al gegeven zijn.
Een goede vriendin van mij heeft me laatst een filmpje laten zien wat haar enorm geholpen heeft bij haar depressies en paniekaanvallen.
Dus die wil ik hier echt even delen.
Klik om te vergroten...

Heel erg bedankt! Ik zie mezelf niet echt als een sterk mens (hoewel ik wel geloof dat we altijd meer kunnen dan we denken) maar ik houd wel vol. En daar gaat het toch om! Ook bedankt voor het filmpje. Ik heb andere berichten van je nog niet gelezen, maar wat je ook doet of mee heb gemaakt, ik wens je veel sterkte en succes!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Deadwing zei:
Hmmm, klopt wel wat je zegt vind ik maar sommige mensen zitten nogal gecompliceerd in elkaar en hebben echt hulp nodig. Die zijn simpelweg niet in staat om geluk uit zichzelf te halen.
Klik om te vergroten...
In principe kan dat wel, maar het geloof moet er zijn en dat "moet" vaak eerst ontwikkelt worden.

Ik kon het eerst ook niet toelaten. Niet omdat ik er niet toe in staat was, maar omdat ik eerst dat vertrouwen op moest bouwen en daarnaast mezelf ook waardig genoeg moest voelen. Niet omdat dat moest, maar omdat ik mezelf dat oplegde. Al die tijd was het gewoon compleet beschikbaar, maar ik stelde er voorwaarden aan.

Dat is meestal hetgeen waar mensen op vastlopen hierbij: niet vertrouwen het te kunnen/en of het jezelf niet gunnen.

Ook geen probleem trouwens. Maar dan moet je zo gaan leven dat je op het punt komt dat je wel dat vertrouwen hebt en/of het jezelf wel gunt.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#15
MR_CHIP zei:
wat een interessant topic heel helpend voor me vooral een hele pakkende titel t.o.v. mijn leefstijl/gedachtegang
Klik om te vergroten...
Als je er iets meer over kwijt wil, lezen we het he.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#16
Deadwing zei:
Wachttijden bij mijn huisarts lopen soms op tot drie weken.
Klik om te vergroten...
Tot die tijd (en ook erna natuurlijk) kan je hier je ei kwijt.
Deadwing zei:
En ik ben nu al 55. Is een drastische verandering nog mogelijk of is het al te laat?
Klik om te vergroten...
Nooit te laat, je gaat er quality time mee winnen, stel dat je nog maar een week hebt, en je weet de laatste 3 dagen positief te ervaren, das best veel winst tegenover een laatste week alleen maar klote (dit is natuurlijk een heel drastische gedachtengang, maar je snapt wel wat ik ermee bedoel.
Deadwing zei:
Kosten rijzen de pan uit en ik durf niet echt een jaar vooruit te kijken. Klinkt nogal negatief maar zo denk ik over mijn eigen toekomst
Klik om te vergroten...
Dat zijn wel typisch depressieve gedachten.
Deadwing zei:
Wat de toekomst betreft. Ik zal zeker niet de enige zijn die zich zorgen over de toekomst maakt als je ziet wat er de afgelopen jaren in Nederland alleen is gebeurd en natuurlijk de rest van de wereld.
Klik om te vergroten...
Deze ook typisch depressie, ik sluit me aan bij de adviezen over meer in het hier en nu leven
Deadwing zei:
Ik ben ook wel van mening hoor dat een leven zonder depressieve gevoelens waarschijnlijk niet mogelijk is.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook niet, dieptepunten horen wel een beetje bij het leven. Het is de kunst om er goed mee om te gaan, dat kunnen we leren.
Mindless zei:
Dat kan wel zijn, maar de oplossing is altijd alleen nu. Ik zie (naar mijn mening) mensen vaak ook teveel graven in het verleden. Dat kan op die manier eindeloos doorgaan.
Klik om te vergroten...
Deels mee eens maar de oorzaak van bepaalde gedrags- en denkpatronen herkennen en begrijpen kan het makkelijker maken die patronen te veranderen
Deadwing zei:
Echt belangrijke keuzes maken, wordt volgens mij (voor mij in ieder geval) steeds moeilijker naarmate je ouder wordt.
Klik om te vergroten...
Als veertiger ervaar ik het tegenovergestelde: ik leer mezelf steeds beter kennen en kan mezelf daardoor steeds gelukkiger maken. Maar misschien ligt dit voor iedereen anders.
Mindless zei:
Want nu is het fijn, maar wat als we straks weer 8 maanden geen zon krijgen?
Klik om te vergroten...
Advies: denken in oplossingen, bv een daglichtlamp kost 30 euro, das 2 pakken shag 😉, andere activiteiten doen in de winter.
Deadwing zei:
denken) maar ik houd wel vol. En daar gaat het toch om!
Klik om te vergroten...
Precies dat, ik heb de indruk dat je dat echt heel goed doet!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
Innerscoop zei:
Als je er iets meer over kwijt wil, lezen we het he.
Klik om te vergroten...
Ik heb een vrij lang lopend topic mocht ik dingen willen vertellen dan doe ik dat het liefste op 1 centrale plek

Thanks voor je bericht btw 🥰
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Innerscoop zei:
Nooit te laat, je gaat er quality time mee winnen, stel dat je nog maar een week hebt, en je weet de laatste 3 dagen positief te ervaren, das best veel winst tegenover een laatste week alleen maar klote (dit is natuurlijk een heel drastische gedachtengang, maar je snapt wel wat ik ermee bedoel
Klik om te vergroten...

Klopt. Zo had ik er nog niet over gedacht moet ik eerlijk zeggen.

Innerscoop zei:
Deze ook typisch depressie, ik sluit me aan bij de adviezen over meer in het hier en nu leven
Klik om te vergroten...

Ik streef ook naar meer in het hier en nu leven. Mediteer al vele jaren maar het blijft moeilijk dat in het dagelijks leven toe te passen.

Innerscoop zei:
Deels mee eens maar de oorzaak van bepaalde gedrags- en denkpatronen herkennen en begrijpen kan het makkelijker maken die patronen te veranderen
Klik om te vergroten...

Klopt ook en dan kan therapie dus wel heel goed van pas komen.

Innerscoop zei:
Als veertiger ervaar ik het tegenovergestelde: ik leer mezelf steeds beter kennen en kan mezelf daardoor steeds gelukkiger maken. Maar misschien ligt dit voor iedereen anders.
Klik om te vergroten...

Hangt denk ik erg af van je levensomstandigheden. Ik kan wel zeggen dat ik me nu ondanks alles wel stabieler en rustiger voel dan pakweg twintig jaar geleden. Dat is het ouder worden. Maar er zijn nu eenmaal factoren waar je tegenaan loopt naarmate je ouder wordt en waar je lang niet altijd iets aan kan doen. Kans op lichamelijke klachten en ziektes bijvoorbeeld.

Innerscoop zei:
Precies dat, ik heb de indruk dat je dat echt heel goed doet
Klik om te vergroten...

Dank je wel!
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#19
Deadwing zei:
Maar er zijn nu eenmaal factoren waar je tegenaan loopt naarmate je ouder wordt en waar je lang niet altijd iets aan kan doen. Kans op lichamelijke klachten en ziektes bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Daar had ik inderdaad niet bij stilgestaan, ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Deadwing zei:
Ik streef ook over meer in het hier en nu leven. Mediteer al vele jaren maar het blijft moeilijk dat in het dagelijks leven toe te passen.
Klik om te vergroten...
Dit is misschien een goed punt om samen met een therapeut mee aan de slag te gaan. Mijn coping is vertrouwen hebben dat dingen in de toekomst wel goed komen, of dat ik, ondanks bepaalde dingen toch een kwalitatief en gelukkig leven kan hebben. Maar ja, als je depressief bent, werkt dat copingmeganisme nu eenmaal niet of niet goed, dus dan is het eerder werken naar dit denkpatroon.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen manieren om geluk proberen te vinden, ik geef alleen het feit aan dat de natuur van de zon zo is dat: soms is 'ie er, soms is 'ie er niet. Dat is een feit. Als je dáár veel gewicht aan geeft voor wat betreft je mood, dan maak je jezelf afhankelijk. Dan kan het niet anders dat je highs en lows ervaart in je mood door een externe factor.

Iedereen zal dit toch voor zichzelf moeten ontdekken, maar is het tenminste niet logisch om je mood niet af te laten hangen van externe factoren?
Klik om te vergroten...
Hmm, ik denk dat je die invloed van het weer te makkelijk afschrijft, ik heb er zelf echt al mijn hele leven last van, daglichtlamp en zonnebanken, het helpt allemaal geen flikker, een paar weken grijs weer buiten en ik ben geen reet meer waard, en ik doe echt mn best om er op uit te blijven gaan, en dingen te ondernemen, daar ligt het niet aan, er veranderd niks aan mijn situatie verder, behalve het weer, en dat heeft invloed
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."