Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsADHD medicatie aanvragen bij dokter

ADHD medicatie aanvragen bij dokter

142 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Mijn ouders en zus nemen het gelukkig wel heel serieus, want voor hen verklaart het gewoon heel veel. Hoewel tevens een van de eerste reacties van mijn pa was: “Als ze het nu maar niet als excuus overal voor gaat gebruiken.” 🤦‍♀️ Ik heb mezelf juist héél duidelijk voorgenomen om dat níet te doen, direct toen ik buiten stapte na de diagnose. Een bestaande oorzaak (voor een neiging tot bepaalde dingen/gedragingen) is iets anders dan een excuus.
Klik om te vergroten...

Mijn diagnose voelt soms wel als een (slap) excuus voor wanneer ik weer eens dingen of mensen vergeet, voor onbepaalde tijd compleet van de aardbodem verdwijn, obsessief in nieuwe mensen, materie, activiteiten en/of middelen duik, afspraken afzeg vanwege een beroerde planning en een hoofd dat overstroomt, over mensen heen wals met mijn onuitputtelijke gedachtenstromen et cetera. Dan schaam ik me kapot. En ik wil het niet als excuus gebruiken, maar soms voel ik dat ik er steken door laat vallen, bijvoorbeeld in het contact met vrienden. Wat dan (op z'n minst deels) veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld een manie of ADHD (soms lastig van elkaar te onderscheiden).
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Als je de uitgang gevonden hebt hmu want ik leef al jaren in de doomscrolldagen😂
Klik om te vergroten...
Haha, ik heb sinds een week AppBlock geïnstalleerd op mijn telefoon. Ik schrok me KAPOT van het aantal uren dat ik achter dat scherm doorbracht. Nu probeer ik dat met heel wat tijd te reduceren en ik moet zeggen: niet meer gedoomscrold sindsdien. Ja, soms vijf minuutjes, maar zeker niet langer! Aanrader!
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Hey @lientje amfetamientje

Ik wil best wat ervaringen delen, maar ik ben ook wel benieuwd of je openstaat voor andere begeleiding bij je klachten dan (of naast) medicatie?
Klik om te vergroten...
Sorry voor de late reactie. Sta er zeker voor open hoor, ik loop al jaren te worstelen met diverse mentale problemen, wellicht is het gewoon tijd om erover te praten met een professional. Donderdag heb ik een afspraak gemaakt met mijn huisarts en ga ik gewoon open kaart spelen en ik zie wel wat er uit voortvloeit.

Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de informatie en de interessante discussies zodat ik een beetje weet wat ik kan verwachten van het traject. Net zoals @Mezelf zal ik af en toe wat updates plaatsen over de voortgang van het traject.

Ik ben in ieder geval al blij dat ik deze stap heb durven zetten en eindelijk wat mentale problemen kan proberen te tackelen zodat beter in m'n vel kan zitten en hopelijk ook een nieuw hoofdstuk kan openen voor mezelf. Ik heb als twintiger al aardig wat jaren verkwist aan alcohol en drugs en daarbij ook het vermijden van de mentale problematiek, maar volgend jaar moet het toch echt anders gaan verlopen. :laughing:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ze Herbs Mang zei:
Er is genoeg te vinden maar deze is misschien wat betrouwbaarder:

De onderzoeks methode staat erin, wordt wel benoemd dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar langetermijn effecten maar dan nog, op jonge leeftijd drugs voeren aan hersens die volop in ontwikkeling zijn geeft logischerwijs gevolgen.

NIDA Study Shows That Methylphenidate (Ritalin) Causes Neuronal Changes in Brain Reward Areas

Similarities and Differences Compared to Cocaine were Found.
www.nih.gov www.nih.gov
Klik om te vergroten...
Ongetwijfeld is er genoeg op internet te vinden dat jouw overtuiging bevestigd, maar puntje bij paaltje:
ljuv zei:
Het is dus obv onderzoek tot nu toe niet helemaal uit te sluiten dat er géén nadelige effecten zijn. Maar er is ook geen énkel bewijs dat er wél nadelige effecten zijn, ook niet voor kinderen die het tot aan hun volwassen leven slikken.
Klik om te vergroten...
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Misschien zijn deze veranderingen die deze medicatie met zich mee brengt juist wel goed voor een brein met adhd...???
Klik om te vergroten...
Hier is dus ook onderzoek naar gedaan maar ook geen bewijs voor gevonden. Zijn dus ook wel degelijk goede redenen voor om aan te nemen, niet minder dan dat er negatieve schade zou zijn iig.

Ze Herbs Mang zei:
Maar wat eerder ook al zei, van elk onderzoek wat wordt gepubliceerd komt er weer een publicatie die weer het tegenovergestelde concludeert.
Klik om te vergroten...
Precies

Ze Herbs Mang zei:
Had ergens ooit ook gelezen dat er verstoringen optreden in het beloningscentrum wat vatbaarder maakt voor verslaving.
Klik om te vergroten...
Hier is dan weer wel bewijs voor gevonden. Namelijk dat het verslavingsgevoeligheid vermindert.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ze Herbs Mang zei:
Dat gaat niet over de hippocampus. Maar wat eerder ook al zei, van elk onderzoek wat wordt gepubliceerd komt er weer een publicatie die weer het tegenovergestelde concludeert. Overigens is dit niet het enige onderzoek wat tot die conclusie is gekomen.
Klik om te vergroten...

Het gevaar zit hem in dat je volgensmij niet geheel objectief naar de onderzoeken kijkt.

Je bent volgensmij heel duidelijk op zoek naar iets wat jouw persoonlijke ervaring bevestigd, dit vertroebeld je zichtveld en objectiviteit.

Medicatie kan voordelen en nadelen met zich meebrengen.

Uit mijn posts kan je opmaken dat ik groot voorstander ben van de medicatie die ik krijg voorgeschreven, dit vanwege mijn zeer positieve ervaringen omtrent Methylfenidaat.

Echter ben ik me er ook echt wel van bewust dat er ook een negatieve kant aan hangt. Ik geloof nooit dat mijn lichaam er gezonder op word van langdurig dit middel te slikken.

Echter, mijn kwaliteit van leven word er dusdanig door verbeterd, dat ik dat voor lief neem. Soort van kosten baten analyse, welke in mijn geval heel duidelijk in het voordeel van de medicatie valt.

Persoonlijk vind ik het wel apart dat er tot op heden geen sluitende, grootschalige langdurige onderzoeken zijn gedaan naar de lange termijn effecten mbt Methylfenidaat. Dit zou gezien het grote aantal mensen wereldwijd die dit middel voorgeschreven krijgen zeker mogelijk moeten zijn.

Zou wel goed zijn, want doordat zowel voorstanders als tegenstanders zowel gelijk als ongelijk hebben op veel vlakken, is er teveel onduidelijkheid over.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Het gevaar zit hem in dat je volgensmij niet geheel objectief naar de onderzoeken kijkt.

Je bent volgensmij heel duidelijk op zoek naar iets wat jouw persoonlijke ervaring bevestigd, dit vertroebeld je zichtveld en objectiviteit.

Medicatie kan voordelen en nadelen met zich meebrengen.

Uit mijn posts kan je opmaken dat ik groot voorstander ben van de medicatie die ik krijg voorgeschreven, dit vanwege mijn zeer positieve ervaringen omtrent Methylfenidaat.

Echter ben ik me er ook echt wel van bewust dat er ook een negatieve kant aan hangt. Ik geloof nooit dat mijn lichaam er gezonder op word van langdurig dit middel te slikken.

Echter, mijn kwaliteit van leven word er dusdanig door verbeterd, dat ik dat voor lief neem. Soort van kosten baten analyse, welke in mijn geval heel duidelijk in het voordeel van de medicatie valt.

Persoonlijk vind ik het wel apart dat er tot op heden geen sluitende, grootschalige langdurige onderzoeken zijn gedaan naar de lange termijn effecten mbt Methylfenidaat. Dit zou gezien het grote aantal mensen wereldwijd die dit middel voorgeschreven krijgen zeker mogelijk moeten zijn.

Zou wel goed zijn, want doordat zowel voorstanders als tegenstanders zowel gelijk als ongelijk hebben op veel vlakken, is er teveel onduidelijkheid over.
Klik om te vergroten...
Nee ik ben niet op zoek naar zaken die mijn mening bevestigen. Ik heb mijn mening gevormd op basis van de dingen die ik daarover ben tegengekomen en heb gelezen de ervaringen die ik hoor van anderen. Daardoor ben ik inderdaad wel overtuigd dat adhd medicatie voor , in ieder geval, jonge kinderen riskant is en mogelijk permanente schade kan toebrengen.

Ik heb zelf inderdaad hele slechte ervaring met medicatie maar dat komt omdat ik bijzonder gevoelig ben daarvoor en ik weet dat ik daar een uitzondering in ben. Ik zeg dus niet dat medicatie bij voorbaat slecht is. Veel mensen zijn erbij gebaat. Wel vind ik het onbegrijpelijk dat er gigantisch veel geld aan wordt verdiend. Dit zou naar mijn mening niet mogen. Want het gevolg hiervan is dat mensen die ziek zijn blijkbaar alleen recht hebben op medicatie wanneer zij dit of hun verzekering, kunnen of willen betalen. Doordat er veel geld aan wordt verdiend heeft dit ook invloed op de integriteit van wetenschappers en uitkomsten van onderzoeken. Wat uiteindelijk tot gevolg dat de schadelijkheid of neveneffecten van medicatie niet altijd duidelijk wordt. Zoals hier ook het geval is, dat denk ik tenminste. Als ik lees dat 5% van de kinderen aan de ADHD medicatie zit , dus 1 op de 20, vindt ik het heel bijzonder dat dit zoveel wordt voorgeschreven terwijl de lange termijn gevolgen onbekend zijn. Het percentage vindt ik overigens ook schrikbarend hoog.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ze Herbs Mang zei:
Nee ik ben niet op zoek naar zaken die mijn mening bevestigen. Ik heb mijn mening gevormd op basis van de dingen die ik daarover ben tegengekomen en heb gelezen de ervaringen die ik hoor van anderen. Daardoor ben ik inderdaad wel overtuigd dat adhd medicatie voor , in ieder geval, jonge kinderen riskant is en mogelijk permanente schade kan toebrengen.

Ik heb zelf inderdaad hele slechte ervaring met medicatie maar dat komt omdat ik bijzonder gevoelig ben daarvoor en ik weet dat ik daar een uitzondering in ben. Ik zeg dus niet dat medicatie bij voorbaat slecht is. Veel mensen zijn erbij gebaat. Wel vind ik het onbegrijpelijk dat er gigantisch veel geld aan wordt verdiend. Dit zou naar mijn mening niet mogen. Want het gevolg hiervan is dat mensen die ziek zijn blijkbaar alleen recht hebben op medicatie wanneer zij dit of hun verzekering, kunnen of willen betalen. Doordat er veel geld aan wordt verdiend heeft dit ook invloed op de integriteit van wetenschappers en uitkomsten van onderzoeken. Wat uiteindelijk tot gevolg dat de schadelijkheid of neveneffecten van medicatie niet altijd duidelijk wordt. Zoals hier ook het geval is, dat denk ik tenminste. Als ik lees dat 5% van de kinderen aan de ADHD medicatie zit , dus 1 op de 20, vindt ik het heel bijzonder dat dit zoveel wordt voorgeschreven terwijl de lange termijn gevolgen onbekend zijn. Het percentage vindt ik overigens ook schrikbarend hoog.
Klik om te vergroten...

Ik vind het aantal ook hoog, echter is je studie verpesten omdat je zware concentratieproblemen hebt ook niet bevorderlijk op je gezondheid op de lange termijn.

Geen zin om met allerlei onderzoeken te gaan smijten, maar het is algemeen bekend dat laag opgeleide mensen een beduidend lagere levensverwachting hebben dan hoog opgeleid, en daarbij veel meer kans hebben op diverse ziekten en aandoeningen, vaak voortkomend het niet kunnen betalen van een gezond voedingspatroon.

Daarbij zullen een hoop van die kinderen net als ik zelf ervaar een veel betere kwaliteit van leven hebben, dus ik vind het alleen maar positief dat het aantal kinderen aan medicatie ongeveer gelijk staat aan het aantal kinderen met de daadwerkelijke diagnose.

Uiteraard zal er ook een groep binnen deze kinderen zitten die er nadelen of bijwerkingen van ervaren, maar daar ligt zoals ik eerder al schreef toch echt een hele grote verantwoordelijkheid bij de ouders en arts om dit te monitoren.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Jij hebt tenminste nog secretaresses. 🤣 Waar hangen de mijne uit? Ook bij jou, toevallig?
Klik om te vergroten...
Ik heb ze niet
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Hier is dan weer wel bewijs voor gevonden. Namelijk dat het verslavingsgevoeligheid vermindert.
Klik om te vergroten...

Dit vind ik echt interessant. Heb je daar een link van?
Ik neb namelijk met Methylfenidaat op minder behoefte aan de joint die in de asbak ligt te smeulen dan zonder medicatie.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb geen voorgeschreven medicatie, heb ook geen officiële diagnose, maar merk wel dat mijn lage dosering 2-fma af en toen mijn zucht naar andere middelen behoorlijk vermindert heeft, heb ook met dat middel geen neiging tot herdoseren
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Dit vind ik echt interessant. Heb je daar een link van?
Ik neb namelijk met Methylfenidaat op minder behoefte aan de joint die in de asbak ligt te smeulen dan zonder medicatie.
Klik om te vergroten...
Same, en die vermindering van cravings naar andere middelen is voor mijn psychiater deels een goede reden om het te nemen.

Dex verhoogt je dopamine naar het niveau van de gemiddelde mens waardoor er genoeg dopamine aanwezig is. Dan ben ik liever nuchter en rustig in m'n hoofd dan high en afwezig. Het voelt ook meer belonend om kleine taken uit te voeren of te plannen. Zo'n gevoel zou ik zonder medicatie in andere drugs zoeken.

Af en toe gebruik ik nog graag hoor, maar mijn hoofd in het hier en nu hebben geeft de geest minder kans om af te dwalen naar die cravings.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Dit vind ik echt interessant. Heb je daar een link van?
Ik neb namelijk met Methylfenidaat op minder behoefte aan de joint die in de asbak ligt te smeulen dan zonder medicatie.
Klik om te vergroten...

Herkenbaar. Alleen dan met Coke.

Ik kan me nog heel goed mijn eerste dosis Methylfenidaat herinneren.

Kleine 45min nadat ik het had ingenomen, dacht ik bij mezelf "potverdikke, dit is net als mijn eerste lijntje coke als ik gebruik"

Het gaf/geeft me dezelfde soort rust in mijn hoofd die ik van coke krijg, zonder van de kaart te zijn. Dat komt pas bij de daarop volgende lijntjes.

Daarna heb ik dat gevoel nooit meer gehad, maar mijn dosis Methylfenidaat, wat voelde dat als een openbaring zeg.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Persoonlijk vind ik het wel apart dat er tot op heden geen sluitende, grootschalige langdurige onderzoeken zijn gedaan naar de lange termijn effecten mbt Methylfenidaat.
Klik om te vergroten...
Die zijn er wel, maar met gemengde resultaten.

Ze Herbs Mang zei:
Wel vind ik het onbegrijpelijk dat er gigantisch veel geld aan wordt verdiend. Dit zou naar mijn mening niet mogen.
Klik om te vergroten...
🤝🏼🤝🏼🤝🏼
Kameraad

Overigens: het feit dat we de exacte lange termijneffecten niet weten is al een heel legitieme reden jezelf en je kinderen van dergelijke medicatie weg te houden vind ik. Tel daar nog je eigen negatieve ervaringen bij op. Maar er bestaan gewoon veel onwaarheden en mythes over adhd (medicatie) en tis ook gevaarlijk die zomaar aan te nemen. Het is in the end gewoon een persoonlijke afweging en héél belangrijk dat je de tijd neemt de juiste hoeveelheid voor jou te ontdekken.

De Dunne zei:
Dit vind ik echt interessant. Heb je daar een link van?
Ik neb namelijk met Methylfenidaat op minder behoefte aan de joint die in de asbak ligt te smeulen dan zonder medicatie.
Klik om te vergroten...

Google Scholar

scholar.google.nl scholar.google.nl
www.sciencedaily.com

ADHD medication for amphetamine addiction linked to reduced risk of hospitalization and death, study finds

The ADHD medication lisdexamfetamine was associated with the lowest risk of hospitalization and death in people with amphetamine addiction, when medications generally used among persons with substance use disorders were compared, according to a new study.
www.sciencedaily.com
Among others
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Snuffelaar zei:
Ik heb 10 secretaresses die elkaar tegenwerken en door elkaar schreeuwen 😅
Klik om te vergroten...
Misschien hebben ze wel ADHD. Ooit Ritalin overwogen? :wink:
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
Misschien hebben ze wel ADHD. Ooit Ritalin overwogen? :wink:
Klik om te vergroten...
Zo doseerde ik mijn drugs altijd, 1 voor mij en 9 voor mijn andere persoonlijkheiden🤣
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Snuffelaar zei:
Same, en die vermindering van cravings naar andere middelen is voor mijn psychiater deels een goede reden om het te nemen.

Dex verhoogt je dopamine naar het niveau van de gemiddelde mens waardoor er genoeg dopamine aanwezig is. Dan ben ik liever nuchter en rustig in m'n hoofd dan high en afwezig. Het voelt ook meer belonend om kleine taken uit te voeren of te plannen. Zo'n gevoel zou ik zonder medicatie in andere drugs zoeken.

Af en toe gebruik ik nog graag hoor, maar mijn hoofd in het hier en nu hebben geeft de geest minder kans om af te dwalen naar die cravings.
Klik om te vergroten...
Geldt dat ook voor Methylfenidaat?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Die zijn er wel, maar met gemengde resultaten.


🤝🏼🤝🏼🤝🏼
Kameraad

Overigens: het feit dat we de exacte lange termijneffecten niet weten is al een heel legitieme reden jezelf en je kinderen van dergelijke medicatie weg te houden vind ik. Tel daar nog je eigen negatieve ervaringen bij op. Maar er bestaan gewoon veel onwaarheden en mythes over adhd (medicatie) en tis ook gevaarlijk die zomaar aan te nemen. Het is in the end gewoon een persoonlijke afweging en héél belangrijk dat je de tijd neemt de juiste hoeveelheid voor jou te ontdekken.


Google Scholar

scholar.google.nl scholar.google.nl
www.sciencedaily.com

ADHD medication for amphetamine addiction linked to reduced risk of hospitalization and death, study finds

The ADHD medication lisdexamfetamine was associated with the lowest risk of hospitalization and death in people with amphetamine addiction, when medications generally used among persons with substance use disorders were compared, according to a new study.
www.sciencedaily.com
Among others
Klik om te vergroten...
Dank je wel!
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Misschien hebben ze wel ADHD. Ooit Ritalin overwogen? :wink:
Klik om te vergroten...

De Dunne zei:
Geldt dat ook voor Methylfenidaat?
Klik om te vergroten...
Ja. Methylfenidaat zorgt ervoor dat dopamine langer blijft, maar maakt zelf geen extra dopamine aan. Dex doet beide.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#20
Snuffelaar zei:
Ja. Methylfenidaat zorgt ervoor dat dopamine langer blijft, maar maakt zelf geen extra dopamine aan. Dex doet beide.
Klik om te vergroten...
Dit wist ik niet

Vandaar dat de combi sport in de ochtend, sport in de middag en volledig instelling Methylfenidaat tot dusver voor mij echt een gouden combi is.

Ik heb amper tot geen zucht namelijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."