Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste MDMA-ervaring, magisch...

Eerste MDMA-ervaring, magisch...

168 antwoorden
49 weergaven
18-5-2026
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#1
ooscaar zei:
anhaedra zei:
Heb niet eens meer zin in een volgende pil.
Klik om te vergroten...
Nou dan spreken we je volgende week weer! :wave:
Klik om te vergroten...
LOL

Maar serieus: goed dat je het alsnog naar je zin hebt gehad, zou mooi zijn als je je vanaf nu aan drie maanden pauze weet te houden!
Klik om te vergroten...
Ja, zo zie ik het zelf ook wel. Denk niet dat het erg is om je er incidenteel een keer niet aan te houden. Als er zeg maar iets voorbijkomt.

Als je drie dagen achter elkaar zuipt ben je erna ook kapot. Maar het wordt pas een probleem als je dat iedere week doet. Niet 1 of 2x per jaar. Daar herstel je wel van.

Je hebt zelf ook niet altijd in de hand wanneer bepaalde geschikte gelegenheden zich aanbieden. Afgelopen tijd was het bijvoorbeeld zomer en festivalseizoen. Ik leer nu toevallig dat meisje kennen. De komende tijd staat er echter niks van die categorie in de planning.

Die 3 maanden zijn een soort conservatieve vuistregel. Err on the side of caution. Maar pluk de dag, weet je wel.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja zo is het knul lekker blijven droppen ..

anhaedra zei:
Die 3 maanden zijn een soort conservatieve vuistregel. Err on the side of caution. Maar pluk de dag, weet je wel.
Klik om te vergroten...
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Enig genuanceerd denken is hier ook niet echt sterk vertegenwoordigd, wel?

Het is niet alsof de 3-maanden-regel een wetmatigheid is. Kun je me wel selectief quoten maar ik zeg zoiets toch echt in een bepaalde context.

Ik ga de komende tijd nadrukkelijk NIET droppen, dat geef ik ook aan. Heb net een vriend van me nog hetzelfde verteld.

Maar goed, schilder mij vooral af als een roekeloze gebruiker, die geen flauw idee heeft wat-ie doet en al met één been in de verslavingskliniek staat.

Als daarmee hier op het forum een goed voorbeeld wordt gesteld voor potentiële XTC-misbruikers, then so be it. Dan is het tenminste nog ergens goed voor.

Vind het verder prima dat je je mening ventileert, en je lijkt me ook een prima kerel, maar er wordt hier gewoon nogal dogmatisch geredeneerd, en op basis waarvan, vraag ik me af. Anders citeer je zelf even wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat de 3-maanden-regel de enige manier voor iedereen is om kerngezond en risicoloos xtc te gebruiken.

Sowieso moet je dosering erin betrekken, anders zegt zo'n interval nog niks.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tuurlijk is het maar een richtlijn, maar het is toch het verstandigst om dan aan de veilige kant te gaan zitten. Zoals eerder gezegd, zet je nogal wat op het spel. De dosering waarbij een driemaanden regelwordt geadviseerd bestaat wel, namelijk maximaal1.0-1.5 mg/kg (soms wordt ook 1.5-2.0 mg/kg geadviseerd voor mannen).
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mijn excuses het ging me meer om het woord conservatief :wink: Het kwam een beetje over als "fight the system het is een complot van de conservatieve regering :P" Daar reageerde ik even op. Maar 3 maanden is een goede voorzorgsmaatregel.

Ik had er ook even bij moeten zetten dt ik blij was om te lezen dat je even niet meer wou droppen en je het wat gewoontjes vind geworden. Hopelijk maak je het weer speciaal voor jezelf.


anhaedra zei:
Enig genuanceerd denken is hier ook niet echt sterk vertegenwoordigd, wel?

Het is niet alsof de 3-maanden-regel een wetmatigheid is. Kun je me wel selectief quoten maar ik zeg zoiets toch echt in een bepaalde context.

Ik ga de komende tijd nadrukkelijk NIET droppen, dat geef ik ook aan. Heb net een vriend van me nog hetzelfde verteld.

Maar goed, schilder mij vooral af als een roekeloze gebruiker, die geen flauw idee heeft wat-ie doet en al met één been in de verslavingskliniek staat.

Als daarmee hier op het forum een goed voorbeeld wordt gesteld voor potentiële XTC-misbruikers, then so be it. Dan is het tenminste nog ergens goed voor.

Vind het verder prima dat je je mening ventileert, en je lijkt me ook een prima kerel, maar er wordt hier gewoon nogal dogmatisch geredeneerd, en op basis waarvan, vraag ik me af. Anders citeer je zelf even wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat de 3-maanden-regel de enige manier voor iedereen is om kerngezond en risicoloos xtc te gebruiken.

Sowieso moet je dosering erin betrekken, anders zegt zo'n interval nog niks.
Klik om te vergroten...
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nee, bedoelde "conservatief" als "voorzichtig" inderdaad. Heb geen politieke agenda hier of zo. :grin:

Ik heb een aantal jaren zeer braaf geleefd en door wat veranderingen in mijn leven heb ik mezelf weer gevonden en ben ik nu ten minste één zomer lekker los gegaan. En dat had ik voor geen goud willen missen.

Ook niet voor de 3-maanden-politie hier. :P
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#7
----HALT 3 Maanden politie----

Dat los komen en jezelf weer ontdekken heb ik ook enorm gedaan 2 jaar geleden. Relatie ging uit verhuisde naar Amsterdam en hoppa ik kwam in aanraking met mijn eerste pilletje. Toen mezelf alsnog goed aan de 3 maanden ellende gehouden maar de tussentijd wel goed opgevuld zeg maar met van allerlei leuke stofjes.

Dit is ook soms mijn tip aan mensen om me heen die steeds weer de mist in gaan met de 3 maanden regel. Gebruik soms is wat anders. Misschien stomme tip maar het werkt wel. Gebruiken doen ze toch al.



anhaedra zei:
Nee, bedoelde "conservatief" als "voorzichtig" inderdaad. Heb geen politieke agenda hier of zo. :grin:

Ik heb een aantal jaren zeer braaf geleefd en door wat veranderingen in mijn leven heb ik mezelf weer gevonden en ben ik nu ten minste één zomer lekker los gegaan. En dat had ik voor geen goud willen missen.

Ook niet voor de 3-maanden-politie hier. :P
Klik om te vergroten...
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#8
bobsacamano zei:
----HALT 3 Maanden politie----

Dat los komen en jezelf weer ontdekken heb ik ook enorm gedaan 2 jaar geleden. Relatie ging uit verhuisde naar Amsterdam en hoppa ik kwam in aanraking met mijn eerste pilletje. Toen mezelf alsnog goed aan de 3 maanden ellende gehouden maar de tussentijd wel goed opgevuld zeg maar met van allerlei leuke stofjes.

Dit is ook soms mijn tip aan mensen om me heen die steeds weer de mist in gaan met de 3 maanden regel. Gebruik soms is wat anders. Misschien stomme tip maar het werkt wel. Gebruiken doen ze toch al.
Klik om te vergroten...
Zeer herkenbaar.

En waarschijnlijk ook een zeer goede tip.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als drugsfanaat vind ik dat helemaal geen stomme tip. :grin:
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Haha nou het komt soms een beetje raar over. Wil je minder xtc doen gebruik meer andere drugs :P

Maar goed het heeft twee vrienden wel geholpen. Ze vonden speed maar eng en kende 2CB niet nu gebruiken ze veel minder XTC en inplaats daarvan gebruiken ze soms 2CB en soms een punt speed. Ik ben blij met hun verandering. Ook krijgen ze van speed veel meer op hun kop de dagen na het stappen :wink: dus daar blijven ze best goed van af.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heb wel na ADE en zeker na afgelopen weekend de dinsdagdip ervaren, voor het eerst. Nothing I can't handle, maar het geeft wel iets aan, natuurlijk.

Niet zo zeer down, maar emotioneel vlak. Vooral op het werk.

Hoor van meer mensen dat ze na verloop van tijd overgaan op speed of 4-FMP of methylfenidaat. Als je toch niet meer "loved up" wordt, dan maar beter je serotoninesysteem sparen.

Heb ook weer met succes L-tryptofaan gepakt voor een betere nachtrust.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hey Anhaedra,

Als ik jou was zou ik lekker speed pakken. Niks mis met Ketamine ik ben fan van de keta club maar om het voor het eerst te doen op een feestje zou ik afraden. Het is zon andere stof met zon ander resultaat qua werking als bijvoorbeeld XTC of Pep. Van een klein beetje word je wel relaxt, losjes en ontspannen maar met ook maar iets te veel word je best onhandig en houterig. Ik heb al heel wat keta tripjes op mijn naam staan en heb het twee keer met uitgaan gedaan. De eerste keer samen met 2CB ik nam toen een klein beetje keta (30mg ongeveer) na de piek van de 2CB en daardoor kwam de 2CB weer wat opzetten. De tweede keer was het solo Keta ik nam toen ook ongeveer 30mg en voelde me totaal niet op mijn plek. Ik vind het niet echt een party drug.

Misschien kan je het beter thuis eerst een keer verkennen. Je krijgt er ook geen energie van. Ik zou lekker speed doen wil je daar toch een beetje bij spacen neem er dan een beetje 2CB bij.


anhaedra zei:
Vrienden van me willen nu opeens weer een feestje doen... OMG :wink: Zei al, "doe maar in 2016 ergens."

Als ik eens ketamine zou willen proberen, wat is dan een goede first-time dosis? Dus waarbij je nog een beetje lekker kunt dansen enzo?

Of moet ik maar gewoon speed pakken dan?

GHB vind ik sowieso te link met doseren op een feest, voor de eerste keer zeker.
Klik om te vergroten...
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#13
Vrienden van me willen nu opeens weer een feestje doen... OMG :wink: Zei al, "doe maar in 2016 ergens."

Als ik eens ketamine zou willen proberen, wat is dan een goede first-time dosis? Dus waarbij je nog een beetje lekker kunt dansen enzo?

Of moet ik maar gewoon speed pakken dan?

GHB vind ik sowieso te link met doseren op een feest, voor de eerste keer zeker.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#14
Speed is goed bevallen.

Lekker beetje bij beetje doseren totdat je 'm precies goed voelt... niet dat wachten op de klapper zoals bij xtc, en je dan steeds afvragen: heb ik te veel gepakt... te weinig... kan ik al bijpakken? De effecten van pep zijn meer voorspelbaar en controleerbaar.

Ik bleef lekker scherp en sociaal, praterig, actief.

Wel een nacht doorgetrokken natuurlijk, dus lichamelijk misschien nog wel vermoeiender dan xtc. Maar het grote voordeel is dat het dus puur lichamelijk is. Psychisch ben ik juist opvallend goed gehumeurd sinds het gebruik, niet die dip zoals bij xtc.

En geil dat je ervan wordt... :hearteyes:
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nog één keer een rapportje van mij, al is het maar voor mijn eigen verslaglegging...

4FMP

Dit weekend voor het eerst serieus 4FMP geprobeerd, het zogenaamde "xtc light". Om half 1 één capsule van 150mg, normale dosis dus. Verschillen met xtc:

- je blijft inderdaad scherper en helderder, vergelijkbaar met speed
- je krijgt het iets warmer en gaat wat meer zweten
- kreeg even het "loved up" gevoel wat ik bij xtc al een tijd kwijt ben, was zeer content met alles
- het komt heerlijk langzaam opzetten, met niet zozeer een piek maar eerder een plateau dat je uren vast kunt houden

Vooral dit laatste beviel mij goed. Xtc klapt erin, je hebt meteen de piek, die vrij snel begint af te nemen, waardoor je ook vrij snel bang wordt dat je 'm kwijtraakt en gaat bijpakken. 4FMP piekt minder, maar werkt langer gematigd door. Het is echter ook vrij abrupt uitgewerkt, net als speed, waardoor de crash meer aanwezig is. Dat is juist lekker aan xtc, die heerlijke geleidelijke comedown die uren duurt.

Om 4 uur voelde ik me plotseling weer nuchter. Aangezien we nog uren voor de boeg hadden, zat ik toch in een lastig parket. Aardig moe en chagrijnig van de crash leek me dat geen strak plan. Daarom om half 5 100mg 4FMP bijgepakt, eerlijk gezegd met enige twijfel gezien ook de waarschuwingen die het Trimbos onlangs publiceerde omtrent hoge 4FMP-doseringen.

Ik kan nu zeggen dat 250mg een hele stevige dosis is, die je ook zeker niet in een keer moet pakken. Met 4 uur ertussen is het te doen, maar 200mg voor een hele avond lijkt me in het vervolg een betere keuze.

Met 250mg is het dus geen "xtc light" meer. Je gaat wel degelijk hard en je wordt wel degelijk wazig in je kop. Vooral mijn oriëntatiegevoel was helemaal weg, iets wat ik niet ken van xtc. Ook voelde de huid van mijn gezicht soms doof aan.

Zoals altijd is dus alles afhankelijk van dosering. Ja, als je slechts 1 lichte tot gemiddelde dosis pakt, dan is 4FMP "light." Pak je echter bij, zoals bij xtc ook gebruikelijk is, dan is het even zwaar. Als je één lichte dosis xtc pakt, en het daarbij laat, dan is dat ook gewoon "xtc light".

Ik kan 4FMP zeker aanraden voor mensen die de "wausheid" van xtc soms vervelend vinden en minder hard willen gaan. Voor feestjes die tot in de vroege ochtend duren, is het minder geschikt tenzij je wilt bijpakken. Je kan het gewoon net zo licht of zwaar maken als je zelf wil. Kwestie van doseren.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gisteren eerste keer ketamine gedaan, later op de avond ook gecombineerd met MDMA.

Wat een gouden combi! Ik zat op een gegeven moment gewoon op de grond te bidden omdat ik "Around the World" van Daft Punk opeens zo'n geniaal number vond. We pakten ook allemaal op hetzelfde moment die superpiek, dat de keta over de M heenkwam. Echt geweldig.

Voelde aanvankelijk ook weinig van de lichte dosering M totdat een puntje keta de cocktail even "kickstartte."

Ook vond ik mini-bumpjes keta ontzettend goed werken op mijn gemoedstoestand, ik werd er zo vrolijk van telkens. Bij hogere doseringen zat ik tegen het trippen aan en daar zat ik niet echt op te wachten.

Aangezien keta farmacologisch gezien heel anders werkt dan conventionele stimulanten, lijkt het me ook een ideaal middel om vaker te doen en je lichaam en geest wat te ontzien als je veel feestjes kort achter elkaar hebt. Dan natuurlijk niet telkens combineren met MDMA. :wink:
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#17
anhaedra zei:
Wellicht leuk om even een update te geven. Misschien herinneren jullie me nog, die gast die he-le-maal wild was van de eerste keer XTC er niet over uitgepraat raakte. Ik zou zeggen, lees het anders even terug in dit topic.

Ik ben inmiddels op een punt aanbeland dat XTC me niet meer zo veel doet, dat ik me steeds vaker afvraag waar ik het voor doe. Het euforische is weg, het oppeppende is weg, het empathische is weg, het enige wat overblijft is een soort dromerige roes waarbij ik totaal dichtklap. Niet onaangenaam maar ik zit wel totaal in m'n eigen wereldje.

Zonder gelul, ik word eerder moe dan fit van XTC tegenwoordig. Dips zijn ook sterker geworden, vergelijkbaar met een alcoholkater(tje).

Nu heb ik me dan ook zelden aan de 3-maandenregel gehouden. Misbruik zoals in de eerste paar weken doe ik echter ook niet meer. Ik heb van alles geprobeerd, maar de tendens is overduidelijk: ieder nieuw gebruik is teleurstellender dan het vorige.

Een en ander houdt misschien verband met mijn state of mind -- ik heb wel eens lekkerder in mijn vel gezeten. Mijn relatie met dat meisje is uit, wat er emotioneel flink ingehakt heeft. Niet geheel onbelangrijk: ik pakte met haar regelmatig kleine doseringen MDMA in de huiselijke sfeer. Achteraf gezien vrij nutteloos en tevens niet bevorderlijk voor feestjes, aangezien al die minidoseringen tussendoor je tolerantie en herstel natuurlijk geen goed doen.

Had het gescheeld als ik naar jullie had geluisterd? Moeilijk te zeggen, maar het had vast geholpen. Anderzijds kan ik niet zeggen dat de tijd tussen gebruik iets uitmaakt. Of ik nou 2 weken of 3 maanden wacht, het valt toch telkens tegen en de kick van weleer is long gone.

Ik stel me zo voor dat er zich een serotoninenetwerk in je hersenen bevindt, dat in nuchtere toestand nooit geactiveerd wordt. De eerste keer dat je X pakt, licht het op als een kerstboom, maar brandt het meteen voor de helft kapot, zo intens. Iedere volgende keer richt minder schade aan, maar simpelweg omdat er ook minder van het netwerk over is. Soort van wet van diminishing returns.

Dit is pure speculatie, maar het zou wel precies mijn ervaring met herhaaldelijk gebruik verklaren. Eerste keer is onbeschrijflijk, tweede keer nog niet de helft daarvan. Derde keer ietsje minder, vierde keer nog ietsje minder, enzovoort.

Is deze schade beperkend in het dagelijks leven? Ik denk het niet. Nogmaals, het gaat om circuits in je hersenen die je normaal niet gebruikt. Herstelt het weer als je niet gebruikt? Moeilijk te zeggen. Groeit het weer terug naar zijn originele vorm? Helemaal moeilijk te zeggen, waarschijnlijk niet.

Als ik niet beter zou weten, dan zou ik zeggen dat ik de eerste keer een totaal andere drug op had. Het was een kwart pil, dat kan nooit veel zijn geweest. Kwalitatief echt een totaal andere ervaring dan alle pillen naderhand.

Chasing the dragon... ik geef het op.

Ik sta verder wel open voor andere middelen. Suggesties? :grin: Heb toevallig 4FMP liggen.
Klik om te vergroten...

Vervelend om te horen. Ik dacht mij te herinneren dat Alexander Shulgin ooit zei dat bij MDMA tussen de 10 en 20 keer leuk blijft, en dat het daarna zijn magie verliest.

2-cb is wel een echte aanrader vind ik. lagere doseringen geeft het een beetje een spacey effect, wat in de verte wel iets heeft van xtc, en in hoge doseringen kan het een ongelooflijk mooi schouwspel geven van kleuren en waves.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als je op dit ritme doorgaat zit het er heel dik in dat de festivals volgend jaar die magie niet meer kunnen brengen. :P

Dit klinkt, op zijn minst gezegd, behoorlijk ongezond en roekeloos. Heb je je ooit ingelezen over de doseringsadviezen van MDMA of de combinatie tussen MDMA en amfetamine?
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heel leuk report. Vooral duidelijk door iemand geschreven die die ervaring nog niet had ik lees een soort verliefheid in je tekst. En ik snap hem helemaal.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja, klopt van de ene kant wel.

Maar ze stelde het zelf voor...

En we zouden dan allebei een halfje nemen, dus 60 mg. Da's nog wel te handlen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...456789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."