Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste MDMA-ervaring, magisch...

Eerste MDMA-ervaring, magisch...

168 antwoorden
50 weergaven
18-5-2026
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#1
anhaedra zei:
Het moet toch eerst een keer flink mis gaan wil ik ervan leren.
Klik om te vergroten...

okee, succes :)
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het moet toch eerst een keer flink mis gaan wil ik ervan leren.
D
DigitalismLid
01-01-2024, 00:00
#3
7 juni
Je eerste keer XTC in combinatie met wat alcohol. Je weet je goed in te houden en gebruikt maar een halfje (?). Helemaal prima!

Weekend van 26-28 juni (3 weken na je vorige ervaring)
Een weekendje weg met vrienden. De remmen gaan los. Je gebruikt vier pillen, een aantal likjes MDMA, wat bommetjes amfetamine, hasj en alcohol. Behoeft geen nadere toelichting lijkt me.

Weekend van 28-30 augustus (9 weken na je vorige ervaring)
Drie pillen op een feestje in combinatie met teveel (?) alcohol. Je geeft zelf al aan dat je geen flauw idee meer had welk effect van welke pil kwam. Je avond was een grote waas.

Weekend van 16-18 oktober (7 weken na je vorige ervaring)
1 1/3 pil in combinatie met twee puntjes 4-FA en wat cocaĂŻne. Had je enig idee of deze combinaties kwaad konden?

Weekend van 23-25 oktober (een week na je vorige ervaring)
Het plan ligt er om met een vriendin weer aan de XTC te gaan. In het topic begin je je eigen gedrag steeds meer goed te praten.

Hopelijk leidt het bovenstaande overzicht ertoe dat je in gaat zien dat je gebruik de verkeerde kant op neigt te gaan. Je hebt gelijk dat de meeste gebruikers de twee of drie maanden regel ook wel eens overtreden hebben, maar jij doet dit al een paar keer in de eerste maanden van je gebruik.

Even een stukje over mezelf om je een beeld te geven van mijn gebruik. Zelf heb ik in vijfenhalf jaar tijd nooit meer dan anderhalve pil (oranje Q-dance, ongeveer 150 milligram) op een feestje gebruikt. Ik houd wel van combineren, maar bedenk de combinaties altijd van tevoren. Op die manier kan ik de risico's onderzoeken/overwegen wanneer ik nuchter ben. Als je al onder invloed bent is de drempel om iets anders te pakken veel lager. Verder gebruik ik gemiddeld gezien elke maand wel een keer drugs, maar ik zorg er bijna altijd voor dat ik wel een pauze van twee maanden hanteer tussen het gebruik van stofjes die op m'n serotonine werken. Tussendoor gebruik ik bijvoorbeeld ketamine, amfetamine, 2C-I, LSD (of een andere tripdrug).

Grote kans dat je dit bericht aanvallend interpreteert, prima. Maar bedenk wel dat ik het beste met je voor heb, anders had ik geen half uur de tijd genomen om dit bericht te typen.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mijn eigen ervaring is altijd leidend, niet de mening van anderen. Dat bedoel ik met dat ik eerst zelf op m'n bek moet gaan.

- Dat weekend met vrienden was geweldig, maar ook een gekkenhuis. Kreeg erna brain zaps dus doe dat zeker nooit meer, dagen achter elkaar gebruiken. Geef ik ook meteen toe.

- Toen feest #3, waren slechte pillen, toen maar op hoop van zegen gaan bijpakken, pakte niet helemaal lekker uit, geef ik ook meteen toe.

Van beide ervaringen heb ik geleerd.

- Dan afgelopen weekend, pillen kwamen ook niet zo geweldig opzetten, maar ik pakte niet meteen bij, maar wachtte af. Pillen ook voor het eerst laten testen. Heb dus voor een volgende keer een beter idee hoe ik moet doseren. Zeker niet meer dan wat ik nu pakte, d.w.z. 2x 80 mg. Eerder minder.

Ik weet echt wel wat ik doe, lees me altijd goed in. Maar in een 30-zone rijd ik ook geen 30. Daar zit zo'n enorme veiligheidsmarge op, dat mijn eigen rijervaring leidend is en blijft.

Hetzelfde geldt voor die "3-maanden-regel". Zolang ik geen enkele last ondervind van mijn gebruik, ga ik niks anders doen.

Bedankt voor je case study, dat meen ik, maar ik ben me prima bewust van wat ik gebruik, te meer omdat ik hier alles neerklad. Dat alleen geeft al aan dat ik geen roekeloze gebruiker ben. Maar ik zoek wel eens het randje op. D.w.z. mijn randje.

Drugs is gewoon gekte, los gaan, de controle verliezen. Dat spreekt me aan en heb ik af en toe nodig. Je verstand een keer uitzetten.

(edit) O ja, ben 2 avonden naar ADE geweest. Bewust 1e avond niks gepakt.
D
DarkDiscoLid
01-01-2024, 00:00
#5
anhaedra zei:
Drugs is gewoon gekte, los gaan, de controle verliezen. Dat spreekt me aan en heb ik af en toe nodig. Je verstand een keer uitzetten.
Klik om te vergroten...

Grappig. Ik zie drugs juist als je verstand aan zetten.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Weet je wat het is anhaedra... ik gebruik het nu 11 jaar en heb me altijd aan die 3 maanden regel gehouden. Sterker nog, heb het maar 15 keer in 11 jaar gebruikt. Maar toch is de ervaring lang niet meer te vergelijken met de allereerste keer. Oke, ik voel me zacht, euforisch en in m'n toppen maar mindblowing is het niet meer. Gewoon weg omdat ik er ondanks m'n matige gebruik aan gewend bent geraakt, daar ontkom je op de lange termijn niet aan.

Wat jij nu doet kun je geen leven lang volhouden. En daar zit 't juist in, MDMA is iets heel moois en unieks, en bij foutief gebruik wordt dat juist op termijn onmogelijk om nog te ervaren. Je staat nu nog in de begin periode van je gebruik en het werkt nog steeds goed omdat de eerste vijf keer het sowieso wel aanslaat. Maar wil je MDMA koesteren en de magie ervan voor het leven behouden dan is die 3 maanden pauze absoluut een must.

Je gaat ook niet op je bek en fout gaan zal het niet gaan bij foutief gebruik, maar de kans bestaat dat de intensiteit en kwaliteit van de ervaring afneemt waardoor het op de lange termijn onmogelijk wordt om er nog uit te halen wat je eruit wilt halen.

Aan jou de keuze natuurlijk, maar je bent nog maar 31. Als je er elke keer vanaf nu 3 maanden tussenlaat kun je op je 60ste zeker 80 ervaringen achter de rug hebben, die allemaal kwalitatief aanvaardbaar zijn. Als je met deze regelmaat doorgaat bestaat de kans dat de magie op den duur dusdanig afneemt waardoor je iets moois en unieks in de ban zult of moet doen, en dat zou zonde zijn. Je hoeft niet op je bek te gaan of het hoeft niet fout te gaan om uiteindelijk op termijn toch teleurgesteld te zijn.

Verder wil ik je erop wijzen dat XTC ervaring het meest rewarding is als je het beslist niet met alcohol of andere middelen combineert.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zie het ook meer als een fase in mijn leven... niet als iets dat ik mijn hele leven moet blijven doen. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Merk nu al dat het speciale eraf gaat. Maar da's niet per sé erg. Zorgt er alleen maar voor dat je je gebruik vanzelf gaat minderen, of althans niet verder gaat opvoeren. Heb momenteel niks meer in de agenda staan... of ja, dat meisje dan misschien... maar geen feesten. En vind het voorlopig ook wel prima. Heb al niet meer die "urge" om vrienden mee naar feesten te krijgen en zo.

Het bijzondere gaat er gewoon heel snel af. Dat het bijna net zo normaal wordt als alcohol.

Ga het zeker nog wel eens doen, als het me ergens overkomt, zeg maar, maar heb op dit moment niet eens de behoefte om zelf iets te regelen.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als je het niet erg zou vinden om er een keer op uitgekeken te zijn dan maakt het allemaal wat minder uit.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dan vraag ik me alsnog af of je nou zo graag je serotonine systeem wilt verneuken. :rolleyes: Het heeft nog meer functies dan je xtc-ervaring leuk maken namelijk.
s
spectorLid
01-01-2024, 00:00
#10
ooscaar zei:
Dan vraag ik me alsnog af of je nou zo graag je serotonine systeem wilt verneuken. :rolleyes: Het heeft nog meer functies dan je xtc-ervaring leuk maken namelijk.
Klik om te vergroten...

Na het lezen van diverse waarschuwingen en opmerkingen over het gebruik van Anhaedra ben ik toch wel benieuwd waar iedereen de wijsheid vandaan haalt die iedereen schijnt te hebben;

* Anhaedra heeft het over 'slechte pillen' bij zijn gebruik. Oh ja? Zijn ze getest? Wat was er 'slecht' aan dan?

* Ooscaar heeft het over het 'verneuken' van je serotonine systeem; wat verziek je dan precies? En welke wetenschappelijke onderbouwing bestaat er over het langdurig gebruik van MDMA op de hersenen / serotonine voorraad?

De intensiteit van de eerste keer sex komt ook nooit meer terug, maar is het dan slecht om heel vaak sex te hebben?

Het lijkt me door de roofbouw die je pleegt op je reserves dat het sowieso goed is om er pauze tussen te houden tussen gebruik. Laten we het niet hebben over slaaptekort, te weinig eten en drinken...
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Je eerste vraag over slechte pillen is idd heel erg subjectief. Als hij het eker weet door ze getest te hebben dan had hij ze niet moeten gebruiken. Meeste mensen geven vaak de pillen de schuld dat ze slecht zijn maar eigenlijk komt het altijd door set en setting of gewoon te vaak gebruik.

Je tweede komt eigenlijk neer op het volgende. XTC/MDMA gaat in je serotonine receptor zitten en zorgt dat de boel overbelast word. Hierdoor beschadig je de receptor enigszins. Doe je dit te veel of te snel op elkaar dan kan je er voor zorgen dat de beschadiging niet helemaal kan herstellen. Gezien serotonine receptoren nogal belangrijk is voor je gemoedstoestand en dan met name je positieve gemoedstoestand is het best van belang goed pauzes te nemen. Het aanvullen van je serotonine voorraad is niet het grootste probleem dat is wel gefixed binnen een kortere tijd dan drie maanden. Maar het herstel duurt langer. Dus je receptoren weer een klap geven als ze nog niet helemaal hersteld zijn zorgt voor meer schade. Doe dit te veel te lang dan kan je blijvende schade ondervinden.

Je derde punt deel ik in de letterlijke zin voor geen meter. De eerste keer seks was geweldig maar meer omdat het eindelijk gebeurde maar heel wat keren later is de kwaliteit van de seks echt wel een stuk beter geworden hoor haha ik neem bijna aan dat dit bij heel heel veel mensen is. In de niet letterlijke vorm ben ik het wel met je eens. De eerste keer xtc weet je niet wat je overkomt en ga je er helemaal in op. In verloop van tijd word het gewoner en minder intens. Ik denk dat dit naast een perpectief reden ook een fysiologische reden heeft.

spector zei:
ooscaar zei:
Dan vraag ik me alsnog af of je nou zo graag je serotonine systeem wilt verneuken. :rolleyes: Het heeft nog meer functies dan je xtc-ervaring leuk maken namelijk.
Klik om te vergroten...

Na het lezen van diverse waarschuwingen en opmerkingen over het gebruik van Anhaedra ben ik toch wel benieuwd waar iedereen de wijsheid vandaan haalt die iedereen schijnt te hebben;

* Anhaedra heeft het over 'slechte pillen' bij zijn gebruik. Oh ja? Zijn ze getest? Wat was er 'slecht' aan dan?

* Ooscaar heeft het over het 'verneuken' van je serotonine systeem; wat verziek je dan precies? En welke wetenschappelijke onderbouwing bestaat er over het langdurig gebruik van MDMA op de hersenen / serotonine voorraad?

De intensiteit van de eerste keer sex komt ook nooit meer terug, maar is het dan slecht om heel vaak sex te hebben?

Het lijkt me door de roofbouw die je pleegt op je reserves dat het sowieso goed is om er pauze tussen te houden tussen gebruik. Laten we het niet hebben over slaaptekort, te weinig eten en drinken...
Klik om te vergroten...
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#12
- Ik vermoed dat het mindere pillen waren, maar weet dit uiteraard niet zeker. Feit is dat ik begon met een halve pil en eindigde met drie pillen, en geen enkel moment voelde het als andere XTC-ervaringen. En aan de dosering lag het dus niet. En heb van anderen hetzelfde gehoord over deze pillen.

- Ben het verder eens met Bobsacamano dat de eerste keer seks (met een ander) echt 3x niks is, haha. Echter, de eerste keer klaarkomen, diezelfde kick krijg je misschien ook wel nooit meer terug. Dat gevoel lijkt toch relatief veel op de rush van een drug zoals xtc. Als je het dan toch ergens mee moet vergelijken...

En dat brengt me bij mijn volgende punt: dat meisje dat ik heb leren kennen, ik zou haar zo maar 's écht leuk kunnen gaan vinden. En da's lang geleden voor mij. Maar ook hierbij ben ik bang voor "loss of magic"... Het is net alsof ik door die verliefdheidsgevoelens geen behoefte meer heb om xtc te nemen, echt waar. Grappig is dat. Krijg van xtc nooit dat echte "loved up" gevoel dat sommigen wel krijgen, maar van haar dus wel...

En nu stelde ze dus voor om samen xtc te pakken... Pff, wat is wijsheid?
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als je haar een beetje heb leren kennen kun je het wel doen. Ik zou dan adviseren het lekker thuis te doen. Mijn eerste keer X was met een meisje bij mij thuis met wie ik een enorme klik had het love gevoel overweldigde me. Het was een prachtige fijne warme avond met hele mooie gesprekken intens zoenen enz enz. Wellicht dat die setting je ook meer het love gevoel geeft, het kan best een ander gevoel opwekken als wanneer je in een club staat.

anhaedra zei:
En dat brengt me bij mijn volgende punt: dat meisje dat ik heb leren kennen, ik zou haar zo maar 's écht leuk kunnen gaan vinden. En da's lang geleden voor mij. Maar ook hierbij ben ik bang voor "loss of magic"... Het is net alsof ik door die verliefdheidsgevoelens geen behoefte meer heb om xtc te nemen, echt waar. Grappig is dat. Krijg van xtc nooit dat echte "loved up" gevoel dat sommigen wel krijgen, maar van haar dus wel...

En nu stelde ze dus voor om samen xtc te pakken... Pff, wat is wijsheid?
Klik om te vergroten...
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#14
Als je zo stronteigenwijs bent om het tĂłch te doen kan ik uit ervaring het volgende aanraden: Kaarsjes aan, gordijnen dicht, kussentjes, dekentjes, youtube (liedjes draaien voor elkaar), massage-olie, lekkere fruitsapjes.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#15
Klinkt goed. :grin:

Maar twijfel serieus. Had toch meer last van de dip deze week dan aanvankelijk leek. Raak niet bijgeslapen, weet je wel? Ook wat vlakjes, emotioneel gezien. Maar kan ook komen doordat ik weer ben gestopt met roken.

Kijk wel. Ga gewoon een leuke avond tegemoet, met of zonder X.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#16
spector zei:
* Ooscaar heeft het over het 'verneuken' van je serotonine systeem; wat verziek je dan precies? En welke wetenschappelijke onderbouwing bestaat er over het langdurig gebruik van MDMA op de hersenen / serotonine voorraad?
Klik om te vergroten...
Je kunt geloven wat ik zeg omdat dat gebaseerd is op de ervaring van massa's mensen, maar ook op wetenschappelijke onderzoeken. Aan de hand van deze resultaten is erg veel geschreven op internet, maar als je dat niet wilt aannemen (iedereen kan ten slotte wat op internet neerzetten, toch?), lees dan wat wetenschappelijke artikelen omtrent MDMA door: https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl ... &btnG=&lr=
Na dit even goed doorgekeken te hebben, kun je toch wel spreken over 'verneuken' bij overmatig gebruik. De functies van je serotoninesysteem kun je ook op internet vinden. Op de link hierboven vind je trouwens wetenschappelijke artikelen, dus beter 'bewijs' ga je niet vinden.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sorry, heb nu geen tijd om me in het artikel te verdiepen -- maar is dan ook meteen vastgesteld dat het om permanente beschadiging gaat? Omdat ons brein in de regel nogal plastisch is enzo.

De grens tussen verandering en beschadiging c.q. tijdelijk en permanent, is vaak lastig te maken.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
anhaedra zei:
Sorry, heb nu geen tijd om me in het artikel te verdiepen -- maar is dan ook meteen vastgesteld dat het om permanente beschadiging gaat? Omdat ons brein in de regel nogal plastisch is enzo.

De grens tussen verandering en beschadiging c.q. tijdelijk en permanent, is vaak lastig te maken.
Klik om te vergroten...
Was niet richting jouw hoor, maar richting Spector. Ook is het niet één artikel, maar gewoon de google scholar pagina na gezocht te hebben op 'MDMA'. Ik kreeg het idee dat Spector wetenschappelijke onderbouwing zocht, dus ik dacht: hier is de wetenschappelijke onderbouwing. :)

Edit: overigens is het nog niet duidelijk of het echt over permanente schade gaat. Er zijn er die geloven dat volledig herstel na een drugspauze van 'een heleboel' jaren mogelijk is. Er zijn er ook die denken dat dit niet mogelijk is. Vaak lees je wel dat mensen die jaren lang MDMA hebben misbruikt en het dan nog eens proberen na 10 jaar bijvoorbeeld, dat het dan alsnog tegen valt. Het is dus nog niet geheel duidelijk of de schade daadwerkelijk je hele leven aanhoudt. Dat neemt niet weg dat het alsnog niet zo chill is als je bijvoorbeeld tien of twintig jaar moet lopen met een (zwaar) beschadigd serotoninestelsel. Denk aan depressies en afname van cognitieve capaciteiten. Dat bedoel ik me 'verneuken' van je serotoninestelsel en lijkt me voor iedereen een goede reden om MDMA verantwoordelijk te gebruiken. :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dit topic kan wel een paar citaten van wetenschappelijk onderbouwde bronnen gebruiken. :)

Uitleg van dancesafe - https://dancesafe.org/drug-information/ ... eurotoxic/
The picture on the left (A) is from a normal monkey. The picture on the right (B) is from a monkey that was injected with a very large dose of MDMA.[1] As you can see, many of its serotonin axons have been lost. (Animal research suggests that when a neurotoxic dosage of MDMA is given, damage to the axons starts to occur in as little as an hour or two.)


Methode van het onderzoek zelf - http://www.jneurosci.org/content/19/12/5096.full.pdf
Racemic MDMA hydrochloride, dissolved in a sterile 0.9% sodium chloride solution, was injected subcutaneously at a dose of 5 mg/kg twice daily (9 A.M. and 5 P.M.) for 4 consecutive days. MDMA was administered on a milligram per kilogram basis, with the dose expressed as the hydrochloride salt. This particular dosage regimen of MDMA was selected because it is one that is known to produce moderate to severe 5-HT lesions, depending on brain region (Ricaurte et al., 1988a,b). Control animals received an equivalent volume of saline. Animals tolerated MDMA without any apparent difficulty.
Animals were killed 2 weeks (n = 3 MDMA-treated; n = 2 saline-treated) and 6–7 years (n = 3 MDMA treated; n = 2 saline-treated) after drug treatment.
Klik om te vergroten...
In dit onderzoek hebben apen een aantal grote dosering MDMA gekregen en zijn de dichtheid van serotonine-transporters(een manier om zenuwuitlopers van serotonerge zenuwcellen te meten) "gescanned". Zo zie je dat er 2 weken na het geven van die doseringen meetbare schade is aan bepaalde regionen van de hersenen is. Als je in het onderzoek kijkt zul je ook afbeeldingen zien van apen, 6/7 jaar na dit onderzoek (laatste kolom). Het onderzoek stelt ook dat hier nog steeds minder te zien is.
Figure 1. Dark-field photomicrograph, sagittal plane, of 5-HT immunoreactive axons in the frontal, parietal, and primary visual cortex of a control monkey (A, D, G), a monkey treated with MDMA 2 weeks previously (B, E, H), and a monkey treated with MDMA 7 years previously (C, F, I). Note the reduction in axon density 2 weeks after MDMA exposure and the persistent regional deficits in axon density 7 years after MDMA exposure.
Klik om te vergroten...

Nog twee quotes van de eerste site (dancesafe.org).
Animal experiments suggest that if neurotoxicity occurs, some new serotonin axons can grow to replace them
but they grow in different places than where the original ones were.[2] The long-term effects of this ‘rewiring’ are not known.
...
When baboons were repeatedly injected with large doses of MDMA (enough to destroy much of their serotonin system), then allowed to recover for several years, new serotonin axons did grow. However, they grew back in abnormal ways, with much higher than normal levels of axons in some parts of the brain, while other areas remained permanently depleted.[2]
Klik om te vergroten...

Do ecstasy user’s brains show signs of neurotoxicity?
This has proven to be a surprisingly difficult question to answer. People who have recently (within several weeks) used ecstasy do usually have fewer detectible SERT proteins, which suggests that axons could have been lost. However, former users who have been abstinent for some time (months to a year or so) seem to have normal levels of SERT, as seen in these results from a large German study looking at the brains of people who had used approximately 800 tablets (on average) of ‘ecstasy’ over their lives:

As you can see, there were small reductions in the number of SERTs detected. However, these changes went away after the ‘ecstasy’ users had stopped using drugs for a few months.

Researchers aren’t absolutely sure what these results mean. Some people think this ‘recovery’ could be the result of surviving axons growing or changing (producing more SERTs) to compensate for destroyed axons. Others argue that the short-term reduction in SERT density might not have been due to lost axons, but could be the result of the neurons simply changing the number of SERTs in response to drug exposure.
...
Since normal pre-use levels of SERT were restored in the German study, it seems more likely that the changes seen were the result of temporary, reversible changes rather than brain injury.
Klik om te vergroten...

Mocht je uitgebreidere informatie willen over dit onderwerp kan ik je aanraden onderstaande artikel nog een keer door te lezen, hierin zijn veel onderzoeken verzameld over dit onderwerp. :)
The Pharmacology and Clinical Pharmacology of 3,4-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA, “Ecstasy”)

Een greep hieruit.
A subsequent study (Gerra et al., 2000) aimed to determine whether the alterations in serotonergic function, as indicated by blunted D-fenfluramine-induced prolactin and cortisol responses, were reversible. MDMA users were tested 3 weeks and 1 year after abstaining from taking the drug. At both time points there was no difference in the basal concentrations of prolactin and cortisol between MDMA users and control subjects. Following 3 weeks of abstinence, both prolactin and cortisol responses were significantly lower in MDMA users compared to control subjects. After 1 year of abstinence the prolactin concentration response was still significantly lower in MDMA users and similar to that recorded after 3 weeks of abstinence. However, there was no significant difference in the cortisol responses between the two experimental groups after 1 year of abstinence from MDMA. These results suggest the presence of a long-lasting impairment of brain serotonergic function in recreational users of MDMA. The recovery of the cortisol response, while the prolactin response remained lowered, might indicate that MDMA affects different brain regions and 5-HT receptors to different extents; 5-HT1A receptors are believed to be involved in prolactin secretion (see Palazidou et al., 1995) and, therefore, serotonergic functions mediated by this receptor subtype might be subject to more persistent dysfunction.
Klik om te vergroten...

Longer-term psychological effects resulting from recreational use of MDMA have been reported to persist long after cessation of drug use (Creighton et al., 1991; McCann and Ricaurte, 1991, 1992; McCann et al., 1994, 1996, 1999a; Bolla et al., 1998; McGuire, 2000). Visual hallucinations and paranoid delusions can form part of the peak effects of the drug but may sometimes persist for days or weeks together with anxiety, depression and panic disorder, cognitive impairment, and other alterations in behavior (Creighton et al., 1991; McCann and Ricaurte, 1991, 1992; McGuire and Fahy, 1991; Schifano, 1991; McCann et al., 1994, 1996, 1999a; McGuire et al., 1994; Bolla et al., 1998; Parrott and Lasky, 1998; Morgan, 1999; 2000; McGuire, 2000; Parrott et al., 2000; Bhattachary and Powell, 2001).
...
A recent study examining recreational drug users in the United Kingdom and Italy reported that heavy ecstasy poly-drug users scored more highly on phobic anxiety, obsessive-compulsive behavior, anxiety, psychoticism, and somatization than control subjects. However, problems did not appear to be specific to MDMA use as they were also seen in other recreational poly-drug users (Parrott et al., 2001).
Klik om te vergroten...
In hoeverre zijn psychische problemen aan te wijzen als schade? Mogelijk zijn dit indicatoren hiervan.

There is substantial evidence that some recreational MDMA users display selective cognitive deficits (Krystal et al., 1992; Parrott and Lasky, 1998; Parrott et al., 1998; Fox et al., 2001) and studies suggest that problems continue in the drug-free state (Bolla et al., 1998; Morgan, 1999; Gouzoulis-Mayfrank et al., 2000; Rodgers, 2000; Verkes et al., 2001) and may be more pronounced in heavy drug users (Morgan, 2000; Wareing et al., 2000). The cognitive deficits appear to be more apparent in tasks known to be sensitive to temporal functioning (Fox et al., 2002). Bolla et al. (199:sunglasses: compared the verbal and visual memory performance of a group who had used MDMA on at least 25 occasions (and had abstained from use for >2 weeks) with a control group with no prior exposure. The MDMA user group displayed impaired immediate verbal memory and delayed visual memory. The mean concentration of 5-HIAA in the CSF was lower in MDMA users compared to control subjects and CSF 5-HIAA levels decreased with increasing MDMA dose. Furthermore, the lower the 5-HIAA concentration, the worse the memory performance. The data thus indicate that MDMA-induced brain 5-HT neurotoxicity might account for such deficits.
...
MDMA users also had significantly longer reaction times to visual and auditory stimuli, lower visual recall, and lower working memory scores. (Verkes et al., 2001).
...
A potential confound in cognitive testing in MDMA users is the additional use of other illicit drugs, and could aid explanation of the variation in results reported by different authors. MDMA users often take cannabis to alleviate the negative effects of an ecstasy “comedown,” making it difficult to recruit subjects for studies who have not also used cannabis (Croft et al., 2001).
Klik om te vergroten...

Finally, it appears that many of the neuropsychological performance problems reported to occur in MDMA users, including impaired working memory and verbal recall, are not reversed by prolonged abstinence, suggesting the existence of a selective neurotoxic lesion (Morgan et al., 2002).
Klik om te vergroten...

De rest kunnen jullie zelf op die pagina lezen, staat nog genoeg interessants tussen. Oordeel zelf. :)
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#20
anhaedra zei:
Klinkt goed. :grin:

Maar twijfel serieus. Had toch meer last van de dip deze week dan aanvankelijk leek. Raak niet bijgeslapen, weet je wel? Ook wat vlakjes, emotioneel gezien. Maar kan ook komen doordat ik weer ben gestopt met roken.

Kijk wel. Ga gewoon een leuke avond tegemoet, met of zonder X.
Klik om te vergroten...

Dan inderdaad beter niet doen maar die snapte je ondertussen zelf ook wel denk ik :wink: Zo'n leuk avondje kan inderdaad prima zonder x. En dat hoeft nog niet te betekenen dat je per se nuchter moet zijn. Er zijn genoeg andere leuke dingen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."