Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste MDMA-ervaring, magisch...

Eerste MDMA-ervaring, magisch...

168 antwoorden
45 weergaven
18-5-2026
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik pak geen drugs om beter in m'n vel te zitten, als je dat tenminste suggereert?

/off-topic -- Waar zoek je geluk... in jezelf? Tja... enige wat ik weet is dat ik momenteel gewoon eenzaam ben. Dus waar zoek ik dan geluk? In mezelf? Tja... misschien juist wel inderdaad.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#2
:grin: Ja, ben eager om weer e.e.a. te delen.

MDMA part 3, the snake rears its ugly head...

Nee, was mooi feestje. Maar kwalitatief weer een heel andere ervaring dan de vorige keren. Weet nu dat MDMA niet alleen maar een wondermiddeltje is.

Log

Ik zei tegen de rest: begin met een halfje (17:00), want ongetest enzo, terwijl mijn "dealer" me had geadviseerd om een hele te pakken. Hadden we beter wel kunnen doen. Want van die eerste halve werden we vooral waus, maar we kregen weinig energie. Ik had echt pap in m'n benen. En voelde gewoon te weinig. Pas bij het tweede halfje werd het beter, maar toen was het "moment" al voorbij. Klapte hij er niet lekker meer in. (Of misschien net een biertje te veel gedronken van tevoren.)

Dus ik nam de tweede pil in een keer (~20:00). Nou, die kwam een partij lekker aan. Weer even eraan herinnerd waar de term "strak staan" vandaan komt. Stond met m'n kaak te bibberen alsof ik op de Noordpool stond. Nog niet eerder gehad. En ik moest m'n ogen dichtknijpen, zo lekker was het. Lichte hallucinaties. Zag ze nu eindelijk ook: de rolstoelen en dranghekken! Supergrappig dat dat zo universeel is. Krijg kippenvel terwijl ik dit nu type. Maar zo'n tweede inslag is altijd kortstondig. Beter zorgen dat de eerste er goed in knalt, en dan proberen vast te houden. Maar we hadden onze eerste pil al "verneukt."

Omdat ik al zo strak stond, nam ik de derde weer in als halfjes (~22:00 en 23:00... of daar ergens). Maar was inmiddels zo waus dat ik niet meer kan zeggen wat van welke pil af kwam. Avond werd een grote waas.

De mindere punten...

- Na de eerste maakte ik mezelf wijs dat ik de rest op een wc had laten liggen. Dus helemaal paranoid met een maat al die ranzige Dixies nalopen... dikke paniek. Zaten toch gewoon in m'n broekzak.

- Later kwamen we wat dames tegen die de hele avond bij ons bleven. Was eerst gezellig, maar daarna werd ik zo waus dat ik niet echt meer tot leuk sociaal contact in staat was. Stond alleen maar als een malle op m'n kauwgom te malen en kreeg dan steeds een tik op m'n kin van een van die dames, "Doe 's normaal."

- Kreeg halverwege de avond ook een soort van kramp in mijn rug-/nekspieren. Trok gelukkig weer weg, maar voel het nu nog. Naar mijn idee straalde dat uit vanaf m'n kaak.

- Toen nog naar een paar vage kroegjes geweest, letterlijk alle aanwezigen met grote pupillen, maar de dope begon uit te werken, werd echt strontchagrijnig van die vrouwen, die plotseling helemaal niet leuk bleken te zijn, en eigenlijk stond alles me tegen. Ook de rest van de crowd zat duidelijk in de coming down. Alleen die dames niet, want die hadden een kwartje van ons op en gingen natuurlijk "hartstikke lekker" maar zopen vooral wijn. En dan klagen dat ze misselijk worden. Tja.

- Day after: kan niet normaal lopen omdat ik m'n kleine tenen kapot heb gedanst. En heb paar keer op m'n tong en wangen gebeten. Dat merk je dan pas de dag erna natuurlijk. Ook aardige koppijn. Op weg naar huis een paar keer een afslag gemist. Tot tranen toe ontroerd bij Studio Sport... Vage, lucide dromen bij middagdutje. Hoop dat ik vanavond goed kan slapen.

Eindoordeel...

Ook veel mooie momenten. Dat je wil laten zien hoe lekker je gaat door effe je bril op te tillen rondom "zuippubliek." Van die heerlijke, openhartige dialogen met vreemden. Dat als het feest afgelopen is, iedereen superrelaxt en vrolijk is. Kon nog steeds niet stilstaan, kreeg daar veel leuke reacties op. "Je wilt nog door, he?" Zag het zelf eerst niet maar stond zelfs bij de kluisjes nog aardig te steppen... zonder muziek.

Verder was het vooral hardstyle, niet echt mijn ding en ook iets minder mijn publiek. Volgende keer liever weer techno of zo. Het laatste uur wel fucking hard staan hakken op Ophidian, dat wel.

Terugkijkend op de hele avond voelt het alsof het nog leuker was geweest als je jezelf wat minder had bedwelmt. Zoals je ook altijd met alcohol hebt de dag erna. Die kant van xtc is nieuw voor mij. En tja... "chasing the dragon"... lijkt nu al of de eerste keer inderdaad uniek is, en nooit meer terugkomt. :( Ben plotseling ook niet meer zo enthousiast over ADE. Nog maar 's kijken wat ik daarmee doe.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heel leuk report. Vooral duidelijk door iemand geschreven die die ervaring nog niet had ik lees een soort verliefheid in je tekst. En ik snap hem helemaal.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
*Zucht*..... Die eerste keer.... :hearteyes:
Mooi raport geschreven en je netjes aan de regels gehouden. Dat lees je hier niet zo vaak. :tearsofjoy:
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#5
(Man, 31 jaar, 70 kg, halfje MDMA, Free Your Mind 2015)

Gisteren voor het eerst MDMA gebruikt, op een technofeestje (Free Your Mind, hoe toepasselijk). Ben er zo van ondersteboven dat ik het even kwijt wil. Voor de meesten hier is het waarschijnlijk de normaalste zaak van de wereld maar mijn leven is voor goed veranderd.

Aanleiding

Een vriend, P., gaat vaker naar technofeesten maar gebruikt al jaren geen drugs meer wegens wat onaangename ervaringen. Maar er waren daar wat vrienden van hem en die gingen allemaal "lekker," zullen we maar zeggen. Ook typisch hoe ze er blind van uitgingen dat ik ook had gebruikt.

Afijn, het bracht me wel op ideeën. Overdag in het zonnetje wat pilsjes weggetikt, maar na het eten bewust gestopt omdat ik wel wist waar de avond heenging... Ga normaal nooit naar "drugsfeestjes," ben meer van de heavy metal en zo... maar heb een zeer open mind, zowel qua muziek als qua drugs. Dus dit was gewoon hét moment om het te doen.

De piek

Een van P.'s vrienden stond zowat de hele dansvloer te voeren. Grappig hoe hij er totaal niet het type voor leek maar ondertussen als een eindbaas de halve zaal de avond van hun leven bezorgde. Anyway, hij zegt tegen mij: "Het is goed spul dus begin maar 's met een halfje." Was ook mijn idee.

Ik vraag nog: "Hoe lang duurt het voordat-ie erin kickt?" Zo'n 3 kwartier, zegt-ie. Nou, ruim binnen het half uur was ik al in hogere sferen. Heb een snelle stofwisseling en ben met ieder middel altijd als eerste d'r aan, dus dat was verder geen verrassing.

Het begon met wat vreemde warmte- en kouprikkelingen her en der op mijn huid, vooral in m'n kruis... Alsof je in je broek pist. Net als toen ik paddo's op had overigens. Voelde me wat gestresst maar dat kunnen ook puur de zenuwen zijn geweest. Ook een beetje vervelend waus in m'n kop maar dat duurde maar heel even, want opeens, in een fractie van een seconde, leek het alsof de DJ-booth ontplofte. Alsof de volumeknop nog even drie keer zo hard werd opengedraaid. De basklanken knalden dwars door m'n lichaam. Het was van die minimal techno met overstuurde lage tonen in een héél klein zaaltje, dus dan weet je het wel.

Onbeschrijflijk hoe intens je dan de muziek beleeft. Dacht als fervent muziekliefhebber altijd dat mensen een beetje overdreven met hun xtc-verhalen, maar niets is minder waar. Werkelijk fantastisch en een verrijking voor iedereen die iets met muziek heeft.

Vervolgens kijk je een keer naar beneden en zie je voor het eerst je eigen armen en benen weer. Dans ík zo??? Ondertussen zag ik mijn "nieuwe vrienden" van die vlieggebaartjes maken. Ja, ik ging lekker, ja. Maar het mooiste moest nog komen...

De extase

Want toen de piek er een beetje vanaf ging, stopte de adrenaline ook. Ik werd eindelijk weer een beetje relaxt en toen pas merkte ik de euforie op. De echte "ecstacy" dus. Het was alsof je op de vakantie van je leven bent, alles is perfect, maar het enige wat aan je knaagt is dat je weet dat het ook weer ophoudt. Ik voelde me zo zalig, zo strak... Maar wilde ook meteen dat het nooit meer zou stoppen.

Waar ik iets eerder nog in m'n eigen wereldje zat en niet eens meer verstaanbaar kon articuleren -- is dat normaal trouwens? -- werd ik nu wel praterig en voelde ik me intens verbonden met P.'s vrienden en eigenlijk iedereen daar wiens pupillen zichtbaar waren. Ze vroegen me allemaal tien keer of ik lekker ging en je bent zo blij om bevestigend te antwoorden. Valt ze in de armen en bedankt ze. Zo mooi om de mensen om je heen zo'n geweldige tijd te zien hebben en dat je er zelf onderdeel van uitmaakt. Heb nog m'n hele ziel en zaligheid gedeeld met een wildvreemde mafkees... Zo gemakkelijk als je dan over gevoelige onderwerpen praat, geniaal.

Weer iets later voelde ik het effect letterlijk met de minuut afnemen. Kreeg even de gedachte om meteen weer te hengelen naar een tweede snoepje, maar ik was gelukkig nog verstandig genoeg. Dat voelde goed, dat ik zelf de controle hield.

De chill

De coming down was, net als bij paddo's, misschien nog wel mooier. De party daar stond op het punt van sluiten en we stonden buiten nog wat te hangen. Ik had een vestje aangetrokken voor de kou en voelde me daar om een of andere reden heel cool in. De warmte van dat vest voelde sowieso onwerkelijk lekker. Een paar andere bekenden kwamen terug van een andere stage en moesten meteen achter m'n zonnebril kijken en waren helemaal blij dat ik ook had gebruikt. Als nuchtere buitenstaander had ik cynisch gelachen om wat je toch wel een beetje debiel gedrag kunt noemen, maar op dat moment voel je je gewoon zo één met die lui, omdat zij exact weten hoe jij je voelt, op het jaloerse af. Mijn pupillen waren schijnbaar megagroot en toen ze hoorden dat het mijn eerste keer was, werd het bijna gênant, zo begaan waren ze met me.

Een van die gasten had een chick en die stond me eerder op de dag al wat opvallend te bekijken. Toen ze zag dat ik zo'n enorme doppen had, leek het alsof ze haar ogen niet meer van me af kon houden, zij natuurlijk ook met van die bloedmooie grote pupillen. Effe zo'n betoverend momentje. Althans in mijn beleving.

De afterparty

Hoe dan ook, zij gingen naar huis terwijl P. en ik met weer een ander groepje terug naar de stad liepen om te afteren. Omdat P. niks op had wilde ik eigenlijk dolgraag bij die anderen blijven. Het is opeens je familie of zo. Maar desalniettemin: het werd de mooiste stadswandeling van m'n leven. Ik was zo fucking chill, zo ontspannen. Zo tevreden met alles. Niet meer dat energieke, maar gewoon lekker rustig, genietend van iedere spier bij iedere stap die ik zette. Dan heb je uren intens staan dansen en loop je gewoon nog een paar kilometer en het voelt nog lekker ook. Meesterlijk.

We kwamen vroeg bij de afterparty aan, dus de zaal was bijna leeg en er stonden alleen wat mensen aan de kant. Ik met P. gewoon midden op die vloer super-relaxed staan dansen terwijl de rest toekeek. Nooit gedacht dat ik zoiets zou doen. DJ ter plekke draaide ook fantastisch en ik ging helemaal los daar. Probeerde ieder geluidje in de beat met m'n lichaam te accentueren, en maar dat lege waterflesje in je hand. Hoe fucking obvious maar het wordt door iedereen geaccepteerd. Heerlijk gewoon. Ook heerlijk dat nadat het intense eraf is, de pil toch nog uren op een relaxte manier doorwerkt.

Na dertien uur vrij intensief dansen was het wel klaar en begon ik eindelijk m'n beentjes te voelen. Wilde echt naar bed toe, terwijl P., strontnuchter natuurlijk, met iedereen een babbeltje wilde maken. Goed, vier uurtjes geslapen, 08:00 weer wakker. Maar voel me al de hele dag prima. Had natuurlijk maar een halfje op, ik sport veel, en leef tamelijk gezond. Veel water en sapjes gedronken de vorige avond. Maar toch... als ik de alcohol een beetje hard raak ben ik vele malen vertiefter de volgende dag.

Day after

Nu de hele dag nagenieten. Hoor nog steeds af en toe zo'n minimal beat in m'n hoofd die ik steeds loop te neurieën. Bij het minste beetje dansbare muziek begin ik weer te bewegen. Beetje rusteloos wel, dus. Ook weinig honger maar als ik toch begin met eten gaat het er prima in. Daarnaast moest ik er in 4 uur slaap 4 keer uit om te pissen, en toen 's morgens nog een paar keer. Schijnt dus dat je ook vocht vasthoudt door MDMA. Maar had wel een paar liter water op omdat iedereen erop aandrong. Maar goed, kleinigheidjes.

Vandaag nog even met P. en wat andere vrienden een braderie bezocht. Wederom nagenieten... Al dat klootjesvolk dat geen benul heeft van wat het leven nog meer te bieden heeft. Zo'n marktkoopman keek me wat onbegrijpend aan, ik sta daar, ongedoucht en met m'n vieze kleren van de vorige avond en zonnebril op bij een bewolkte hemel, super-chill te wezen... Deed me denken aan Fear and Loathing in Las Vegas: “With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he’ll never know.” (https://www.youtube.com/watch?v=8lFE02apJBQ)

Ik zal nu ook altijd op een andere manier naar dit soort muziek luisteren. Ook als je niks op hebt, krijg je puur van de klanken een beetje van dat gevoel, van die fantastische herinnering, terug. Dat is het mooie, die unieke inzichten die je niet kunt verkrijgen door verhalen van anderen aan te horen, maar alleen door het zelf te ervaren. Als er ergens elektronische muziek wordt gedraaid, zie je mensen op twee manieren in beweging komen: (1) plichtmatig, omdat het erbij hoort, zo was ik zelf eigenlijk ook; (2) spontaan, met al meteen een glimlach op hun gezicht. Zelfs als ze nog nuchter zijn. Omdat het kwartje bij hen al ooit is gevallen. Drugs en dit soort muziek gaan gewoon hand in hand. Zijn voor elkaar gemaakt.

Geloof ook niet dat ik nog terug kan. Het is óf geen housefeestjes meer, óf weer een pilletje scoren...

Maar wat een fucking topavond. Kan het iedereen aanraden! Ben alleen slim en begin met een lichte dosis zonder combinaties met alcohol of andere spulletjes. En drink ook niet te veel water! Je pist jezelf een ongeluk daarna.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooi geschreven report! Erg herkenbaar voor de eerste keer. Hoewel heel verleidelijk om nu vaak te gaan gebruiken raad ik je echt aan om telkens minstens 3 maanden ertussen te houden. Zowel om potentiële hersenschade te minimaliseren als het speciaal te houden.

Sally Tessio zei:
Betreft het aanraden om niet teveel water te drinken i.v.m. het constant moeten plassen; het is wel verstandig om 1 a 2 glazen water per uur te drinken, omdat je anders uitdroogt. Dan maar iets vaker naar de w.c., dat hoort er gewoon bij.
Klik om te vergroten...
Dit viel mij ook meteen op in het report. Helaas denken er nog veel gebruikers dat ze veel water moeten drinken bij mdma. Omdat je met mdma veel vocht vast houdt moet je juist niet veel water drinken, 1 a 2 glazen per uur is wel goed tegen oververhitting. Let hier dus goed op, ook bij je mede gebruikers. Daarnaast lopen vrouwen een groter risico op watervergiftiging.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Prachtig enthousiast verhaal!

Ja die eerste keer xtc/mdma is bijzonder ja. Die enorme rust in je hoofd en tevredenheid met alles. Op zo'n moment heb je gewoon medelijden met van die mensen die hardcore anti-drugs zijn en steeds 'je hebt toch geen drugs nodig om je te vermaken?' roepen. Zoiets moet je imo toch een keer meegemaakt hebben.

Goed dat je de controle had om het bij een halfje te houden. Maar je ziet bij zo'n eerste keer xtc/mdma meteen waarom mensen daar moeite mee hebben, hè? :wink: En het is ook gewoon zo dat het de volgende keer een stukje minder is. Misschien jammer, maar misschien ook maar goed.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja, ik hoor van iedereen dat je die eerste keer nooit meer terugkrijgt, maar dat is wel met meer dingen, en die blijven ook gewoon lekker...

Denk dat ik verantwoord met drugs omga, maar er lopen ook veel idioten en jonge naïeve mensen rond, die kunnen het natuurlijk wel goed verkloten voor zichzelf. Dus het blijft dubieus, maar ik ben zelf sowieso nooit anti-drugs geweest. Wat anderen doen is uiteindelijk toch hun eigen verantwoordelijkheid.

Ik las op een ander forum nog dit over iemands eerst keer:

"Je beland ineens in een andere wereld waar iedereen in dezelfde space zit. Je ziet meteen wie er ook gebruikt heeft en je hebt gelijk een connectie met ze."

So true! Weet niet of iedereen daadwerkelijk iets op had, of dat ik dat alleen maar dacht... Want toen ik nog nuchter was hing er gewoon een "normale" sfeer naar mijn weten. Terwijl daarna iedereen superhard leek te gaan. Je herkent opeens wel alle symptomen natuurlijk. Grappig is dat.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lekker reportje hoor, erg duidelijk en uitgebreid geschreven!
De eerste keer was voor mij ook echt soortgelijk, ik was toen ook echt volledig Zen met alles om mij heen. Heerlijk! :P
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
anhaedra zei:
Ik las op een ander forum nog dit over iemands eerst keer:

"Je beland ineens in een andere wereld waar iedereen in dezelfde space zit. Je ziet meteen wie er ook gebruikt heeft en je hebt gelijk een connectie met ze."

So true! Weet niet of iedereen daadwerkelijk iets op had, of dat ik dat alleen maar dacht... Want toen ik nog nuchter was hing er gewoon een "normale" sfeer naar mijn weten. Terwijl daarna iedereen superhard leek te gaan. Je herkent opeens wel alle symptomen natuurlijk. Grappig is dat.
Klik om te vergroten...
Dat is zeker wel waar. Ervaar ik ook heel erg met psychedelica. Mensen die hetzelfde hebben genomen zitten dan vaak op precies dezelfde golflengte. En anderen totaal niet. :wink:
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een erg goed geschreven trip report, wat duidelijk wordt aan alle herkenbare gevoelens en ervaringen die je beschrijft. Om dat laatste stukje moest ik een beetje lachen, omdat dat ook zoiets herkenbaars is. Er gaat de eerste keer niet alleen een wereld voor je open hoe geweldig je je door wat stofjes in een pil kan voelen, maar ook wat er in jouw omgeving allemaal wel niet gebeurd. Dit komt door contact en gesprekken over de drugs die je gebruikt en hoe je trip gaat, maar ook gewoon omdat je het opeens begrijpt en haarfijn in de gaten krijgt welke feestgangers er aan de M of XTC zitten.

Mooi om te lezen en ook goed dat je meteen maat weet te houden en niet onmiddellijk je volgende fix wilt hebben. Het kan iets heel moois zijn, maar naar mijn mening dan wel met mate. Anders verpest je ook gewoon het gewenste effect op de langere termijn.

Betreft het aanraden om niet teveel water te drinken i.v.m. het constant moeten plassen; het is wel verstandig om 1 a 2 glazen water per uur te drinken, omdat je anders uitdroogt. Dan maar iets vaker naar de w.c., dat hoort er gewoon bij.
Liters achter elkaar drinken is echter niet aan te raden, want dat kan tot een watervergiftiging leiden.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik sluit me niet altijd aan bij de zwevende mindless (grapje hoor kerel :wink: ) Maar ik kan me hier goed in vinden. Bij X heb je even heel zwart wit gezien niet zozeer een keuze je voelt je lekker en eufories. Bij psychedelica heb ik meer de ervaring dat ik me zo gelukkig en blij voel door de stof die iets los maakt van mezelf waardoor ik zon diepe waardering krijg voor alles die niet te vergelijken is met X



Mindless zei:
Met psychedelica kun je die euforie/geluksgevoel ervaren, maar daar is geen garantie op. Het is niet zoals xtc waar je bijna gegarandeerd dat "love" gevoel krijgt (mits je geen tolerantie hebt). Ik heb het over dat wat je als klein kind (als het goed is) zo vaak ervoer, maar wat sinds je pubertijd meer zijn plaats heeft afgestaan aan gevoelens van verlangen en plezier. Ik spreek hier even in het algemeen hoor. Maar dat is hoe het gaat bij 99,99% van de bevolking. :wink:

Gewoon, het gevoel van simpel vredig geluk. Het enige wat nooit zal vervelen. :)
Klik om te vergroten...
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#13
Theoretisch gezien snap ik denk ik wat je bedoelt. Bij MDMA wordt er puur farmacologisch een rush van neurotransmitters vrijgegeven waardoor je heel kunstmatig je gelukzalig voelt. Bij psychedelica zijn het eerder nieuwe inzichten en gevoelens die je gelukkig maken. Correct?

Toch is het volgens mij niet zo zwart-wit. Bij een MDMA-afterglow ervaar je nuchter nog steeds het uplifting effect van de drug. En het zet je tot denken, laat je soms anders in het leven staan. Tegen de tijd dat je het gaat misbruiken zal dat weinig relevantie meer hebben, maar met mate kom je er een heel eind mee.

Tijdens een paddotrip ervaarde ik alleen tijdens de coming down euforie, heel verwant aan het MDMA-gevoel. Ook die verbroedering en elkaar helemaal begrijpen en op één lijn zitten enzo. Dat vond ik de leukste fase van de trip. Toen ik helemaal weg was, genoot ik minder.

Maar goed, da's ook mijn enige echte tripervaring. Was vrij overwhelming allemaal.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
He he :wink:

anhaedra zei:
Theoretisch gezien snap ik denk ik wat je bedoelt. Bij MDMA wordt er puur farmacologisch een rush van neurotransmitters vrijgegeven waardoor je heel kunstmatig je gelukzalig voelt. Bij psychedelica zijn het eerder nieuwe inzichten en gevoelens die je gelukkig maken. Correct?
Klik om te vergroten...
Dat is de ene kant van het verhaal ja. Ik zie plezier als een simpel gevoel, een soort vibratie/frequentie die fijn aanvoelt ten opzichte van de lagere frequentie waar je normaal op zit. Vreugde/geluk/liefde (hoe je het ook wilt noemen) aan de andere kant is iets totaal anders. Ik zou niet zeggen dat je je gelukkig voelt dóór nieuwe inzichten/gevoelens, maar dat die inzichten/gevoelens tegelijk in jou naar boven komen wanneer je "stijgt" in je bewustzijn. Vreugde is namelijk niet iets wat voorwaarden stelt. Makkelijk "trucje" om het verschil te zien:

Plezier: Heeft altijd een element van verlangen. Altijd wil je het liefste 'meer van dat', dus met andere woorden: je bent niet content. Aan de andere kant heeft het ook een element van angst. Je bent bang om dit gevoel kwijt te raken en weer neer te dalen naar een minder fijn gevoel. En je weet dat het er aan zit te komen. Dit is uiteraard de reden dat veel mensen dan bij gaan nemen.

Vreugde: Een gevoel van content zijn. Geen verlangen naar 'meer van dat'. En ook geen angst om het gevoel kwijt te raken. Denk aan de afterglow van een paddo trip of in sommige gevallen inderdaad de afterglow van een MDMA ervaring. Je voelt het gevoel afzwakken, maar bent zelfs daar content mee.

Toch is het volgens mij niet zo zwart-wit. Bij een MDMA-afterglow ervaar je nuchter nog steeds het uplifting effect van de drug. En het zet je tot denken, laat je soms anders in het leven staan. Tegen de tijd dat je het gaat misbruiken zal dat weinig relevantie meer hebben, maar met mate kom je er een heel eind mee.
Klik om te vergroten...
Helemaal waar hoor. Het is zeker niet zo zwart/wit als ik het misschien laat lijken. MDMA is niet enkel dat prettige gevoel van het begin (het bekende "love" gevoel), maar vermindert je gedachten ook, waardoor het makkelijk is om in bewustzijn te stijgen waardoor meer en meer het ware gevoel van liefde/vreugde wordt ervaren. Zoek je dit ook nog bewust op dmv meditatie, dan kun je met MDMA zelfs een ego oplossing ervaren. Ik vind het een geweldige tool, omdat het in staat is je kraakhelder het verschil tussen plezier en vreugde te tonen. Dit lijkt misschien eerst niet interessant en/of belangrijk, maar imo is dit cruciaal om te weten. Als je ziet wat voor een absoluut doodlopende weg het verlangen/plezier spelletje is, kun je beginnen er uit te stappen.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#15
Interessant onderscheid, zal er eens op gaan letten de komende tijd.

Zo, pakte voor het slapen gaan even 800mg L-tryptofaan. Heb liggen slapen... als een kind. Echt jaren geleden dat ik zo diep heb geslapen. Ben nu wel helemaal suf. En heb veel liggen dromen. Paar keer zwetend wakker geworden volgens mij.

(edit)

Pff... dat ze die shit legaal verkopen. Werd zo suf dat ik op de bank weer in slaap viel. Kreeg toen bizarre dromen. Droomde over keiharde hardstyle, maar werd wakker en toen kwam dat geluid ergens uit mijn huis! Dus ik wtf, wat maakt dat geluid?! Ik sprong op van de bank, helemaal in paniek. En toen werd ik pas echt wakker. Lag ik nog gewoon superchill op de bank.

Een droom in een droom dus. OBE-achtig. Nog nooit zoiets gehad. Het leek zo echt, dat je bijna twijfelt of je nu wel echt wakker bent.

Heb je dit ook met 5-HTP? Want dit laat ik voortaan staan...
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#16
XTC part IV (+ 4-FMP en cocaïne)

Dit kwam vrij dicht bij de eerste keer in de buurt. Pillen laten testen, 120 mg. Van tevoren thuis een beetje alcohol op, daarna op ADE 2/3 pil genomen. Later op de avond nog 's 2/3. Tevens 2x een puntje 4-FMP van iemand anders genomen.

Laatst omschreef iemand XTC als "dat je er zo lekker zacht van wordt". Dat klopt, ik voelde me bijna vloeibaar. Er werd muziek gedraaid die ik nog nooit had gehoord, of althans nog nooit zo had ervaren. Het leek één lange uitgesmeerde track, van die psychedelische techno, die als boter over je heen komt, met warme melodieuze interludes en dan zo'n enorme beat eronder dat je de melodie niet meer kunt horen en je geest er vanalles bij gaat verzinnen. Echt heerlijk. Spectaculaire lichtshow ook.

Hij kwam lekker langzaam en subtiel opzetten, even was ik bang dat ik immuun was geworden of zo. Maar op de piek was-ie erg goed. Ook goed gedoseerd, geen bijwerkingen en 's een keer niet het hele zakje opgemaakt. :grin:

Nadeel was dat iedereen nogal in z'n eigen wereldje zat, ikzelf ook. Tevens bekroop mij het gevoel dat pep misschien toch beter is voor op feesten en XTC juist voor privé-settings. Ik stond vooral te spacen en een beetje te swingen, niet echt te dansen.

We moesten nog een stuk naar huis fietsen, dus ook nog een lijntje coke gedaan. Voelde ik (uiteraard?) niks meer van. Voelde me wel topfit, heb nog een half uur in de keuken staan hangen omdat ik gewoon zo'n lekker gevoel in m'n benen had dat ik niet wilde gaan slapen. Valt me telkens op hoe fit ik aan het einde van een feest ben, terwijl iedereen helemaal down / gaar is.

Bewust ook minder water gedronken waardoor ik er 's nachts maar 2x uit hoefde, ook wel aangenaam.

Heb 1 pil over en heb een leuk meisje leren kennen... dus misschien dat we die komend weekend maar 's samen soldaat gaan maken. :hearteyes:

Voel me vandaag gewoon supergoed, zij het ietwat moe uiteraard. Had nog een paar uur zo'n vage XTC-roes over me heen, vooral als ik m'n kaken bewoog. Thuis lekker in slaap gevallen bij minimal dubtechno.

Oftewel niets dan lof voor deze XTC-avond, behalve dat ik de volgende keer wel weer wat meer sociale interactie zou willen.

(edit) O ja, en fucking statafels all over the place. Dat je echt met je hand moet checken of ze er staan of niet. Niet dus.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mooi dat je het weer naar je zin hebt gehad!

Maar over dat meisje... Ik denk dat ze het meer kan waarderen als jij aangeeft dat je drie maanden pauze wilt houden, dan dat je nu een week na ADE het met haar wilt proberen. Als ik jou was zou ik er ook aan denken hoe ze over jouw denkt, als je wat meer wet haar wilt. En voor je eigen gezondheid natuurlijk. De gevolgen van MDMA-misbruik zijn nou niet bepaald leuk. Althans zo denk ik er dan over, je moet het zelf weten.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zo praat je het enkel voor jezelf goed en ik ben er vrij zeker van dat ieder (leuk) meisje liever een verantwoordelijke jongen/man heeft. Je hoeft ook niet per se je losbandige kant te laten zien, want ze weet nu toch wel dat je ook losbandig kunt zijn. Het lijkt me beter dat ze ook ziet dat je je grenzen kent, vooral als je haar net kent. En genoeg andere manieren om plezier te maken toch. :mrgreen:

Maar goed, jouw keuze natuurlijk! :wink:
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je hebt zeker een punt, maar "goed praten"? Ze stelt het toch echt zelf voor.

Krijg ook niet iedere dag de kans om zoiets eens te proberen. Ga die pil ook niet letterlijk / figuurlijk door haar strot duwen. Als ze er niet OK mee is, dan ben ik er ook niet OK mee.

Maar je hebt niet helemaal ongelijk. Neem 'm gewoon mee en dan kijken we wel.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#20
Aha. Goed om te weten.

Weet alleen niet of ik op iedere hoek van de straat 2C-B kan aankomen, maar goed, dat zien we dan wel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."