Nog één keer een rapportje van mij, al is het maar voor mijn eigen verslaglegging...
4FMP
Dit weekend voor het eerst serieus 4FMP geprobeerd, het zogenaamde "xtc light". Om half 1 één capsule van 150mg, normale dosis dus. Verschillen met xtc:
- je blijft inderdaad scherper en helderder, vergelijkbaar met speed
- je krijgt het iets warmer en gaat wat meer zweten
- kreeg even het "loved up" gevoel wat ik bij xtc al een tijd kwijt ben, was zeer content met alles
- het komt heerlijk langzaam opzetten, met niet zozeer een piek maar eerder een plateau dat je uren vast kunt houden
Vooral dit laatste beviel mij goed. Xtc klapt erin, je hebt meteen de piek, die vrij snel begint af te nemen, waardoor je ook vrij snel bang wordt dat je 'm kwijtraakt en gaat bijpakken. 4FMP piekt minder, maar werkt langer gematigd door. Het is echter ook vrij abrupt uitgewerkt, net als speed, waardoor de crash meer aanwezig is. Dat is juist lekker aan xtc, die heerlijke geleidelijke comedown die uren duurt.
Om 4 uur voelde ik me plotseling weer nuchter. Aangezien we nog uren voor de boeg hadden, zat ik toch in een lastig parket. Aardig moe en chagrijnig van de crash leek me dat geen strak plan. Daarom om half 5 100mg 4FMP bijgepakt, eerlijk gezegd met enige twijfel gezien ook de waarschuwingen die het Trimbos onlangs publiceerde omtrent hoge 4FMP-doseringen.
Ik kan nu zeggen dat 250mg een hele stevige dosis is, die je ook zeker niet in een keer moet pakken. Met 4 uur ertussen is het te doen, maar 200mg voor een hele avond lijkt me in het vervolg een betere keuze.
Met 250mg is het dus geen "xtc light" meer. Je gaat wel degelijk hard en je wordt wel degelijk wazig in je kop. Vooral mijn oriëntatiegevoel was helemaal weg, iets wat ik niet ken van xtc. Ook voelde de huid van mijn gezicht soms doof aan.
Zoals altijd is dus alles afhankelijk van dosering. Ja, als je slechts 1 lichte tot gemiddelde dosis pakt, dan is 4FMP "light." Pak je echter bij, zoals bij xtc ook gebruikelijk is, dan is het even zwaar. Als je één lichte dosis xtc pakt, en het daarbij laat, dan is dat ook gewoon "xtc light".
Ik kan 4FMP zeker aanraden voor mensen die de "wausheid" van xtc soms vervelend vinden en minder hard willen gaan. Voor feestjes die tot in de vroege ochtend duren, is het minder geschikt tenzij je wilt bijpakken. Je kan het gewoon net zo licht of zwaar maken als je zelf wil. Kwestie van doseren.