#1
Ik snap er nou geen reed meer van. Gaat dit topic nou over dexamfetamine wat farmaceutisch is of wat rechtstreeks uit het lab komt?
Andrew zei:Of voor mensen met een andere smaak dan jij..
clockcable zei:Is er een manier om dex te onderscheiden van pep?
Wikipedia zei:De benaming van enantiomeren kan gebaseerd zijn op het effect op gepolariseerd licht (de 'draairichting'), of op de structuur. Helaas is er geen correspondentie tussen de drie systemen die hieronder individueel worden besproken, alle combinaties zijn mogelijk.
D en L
D en L zijn de afkortingen van Dextro (rechts) en Laevo (links). D betekent dat de structuur rondom het asymmetrische atoom overeenkomt met rechtsdraaiend glyceraldehyde. L betekent het omgekeerde. Deze aanduidingen zijn bij suikers en aminozuren zeer gebruikelijk.
R en S
De aanduidingen R- en S- zijn gebaseerd op de prioriteitsregels van Cahn, Ingold en Prelog. De letters zijn afkortingen van de Latijnse woorden Rectus (rechts) en Sinister (links).
Om vast te stellen of een enantiomeer R- of S- is, wordt aan elke groep die aan het asymmetrisch atoom verbonden is een prioriteit toegekend. Deze prioriteit is gebaseerd op het atoomnummer (eigenlijk atoommassa, maar dat verschil is alleen bij gelabelde verbindingen belangrijk) van de atomen die aan het asymmetrisch atoom verbonden zijn. Als er meerdere gelijke atomen zijn, worden de atomen verderop in de functionele groep bepalend.
Vervolgens wordt in gedachten de groep met de laagste prioriteit naar achteren gedraaid, en een rondje gemaakt langs de overige groepen van lage naar hoge prioriteit. Als dit rondje rechtsom gaat, is de stof R, anders is de stof S.
Carlitos zei:Tjah smaak.
Zou wat zijn he,ik zie het al voor me dat de dealer op ze fiets komt met ze dex en vraagt welke smaak je wilt en een balletje dex schept.
![]()
In mijn ogen zijn onsjes normaal,ik bedoel 50% verdampt is nog maar 50 gram.
Deel het met je vrienden en het is op.
Maar vroeger vond ik 3 gram al veel,ieder zijn mening.


plantenbak zei:Als ik nu niet zo druk bezig was met mijn huis schoon te maken zou ik hier ook zo'n lang verhaal typen...
*helaas*
:P

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."