#1
Da’s ook de reden waarom ik geen foto van mezelf hier zou plaatsen. Anonimiteit, concreet omwille van professionele redenen. Anders loop ik kans om gelynched te worden
@Zweibeiner Wel super dat jij dat durft! Coole foto trouwens
Anders loop ik kans om gelynched te worden.
Zolang je er niemand mee lastig valt zou recreatief druggebruik niets hoeven uit te maken, maar die vooroordelen he. Ik heb in ieder geval geen zin om voor junk te worden aangezien in mijn omgeving.
Sex, drugs & rock’n roll op een gecontroleerde manier, zo zei een wijs man mij gisterenZolang je er niemand mee lastig valt zou recreatief druggebruik niets hoeven uit te maken, maar die vooroordelen he. Ik heb in ieder geval geen zin om voor junk te worden aangezien in mijn omgeving.
Ik wil het vooral mijn vader niet aandoen, die is ongelooflijk anti-drugs, dat ik blowde was al een hele klap voor hem. Dus dat wil ik hem op zijn oude dag echt niet aandoen, die gaat zich zo'n zorgen maken dat ie straks nog dood neervalt.
Ik praat met een psycholoog, niet een psychiater. Maar dit is voor mij de eerste keer dat ik met een professional praat ja, ben 30 trouwens. De belangrijkste reden voor mij om met iemand te gaan praten is omdat ik rond september vorig jaar bijna een burnout had. Ik was er gelukkig net op tijd bij, waardoor ik uiteindelijk niet ben uitgevallen maar heb er nog wel een tijdje last van gehad uiteraard (nog steeds wel een beetje eigenlijk).Mag ik vragen wat jouw redenen zijn om te praten met een psychiater? Ik dacht dat jij rond mijn leeftijd zat als ik het me goed herinner. Is dit voor jou de eerste keer bij een psychiater? Wat zijn voor jou de belangrijke redenen om te gaan praten met iemand. Uiteraard omdat je hulp zoekt maar dat kan zoveel zijn. Misschien wil je gewoon even je hart luchten, misschien advies bij een probleem, hulp om met beide benen op de grond te blijven staan etc.
Als je dit te persoonlijk vind dan moet je uiteraard geen antwoord geven.
Welke emotie/gevoel denk jij dat de prioriteit zou moeten zijn voor mensen en waarom?
Ik heb al jaren het vermoeden ADD te hebben. Ik kan me eigenlijk altijd zeer slecht concentreren en ben extreem snel afgeleid door het minste of geringste, terwijl ik op andere momenten een soort hyperfocus heb en dan helemaal ergens in kan opgaan. Ik ben ook vaak best dromerig, verzand dan in mijn eigen gedachtenstroom. Ik heb vaak moeite met ergens structuur in aan te brengen, althans in mijn hoofd zie ik de structuur maar ik kan het moeilijk in de praktijk brengen. Ik heb altijd een beetje moeite met grote groepen mensen, zeker als daar meerdere gesprekken tegelijk worden gevoerd. Want dan kan ik me niet op 1 gesprek richten, maar hoor ik alle gesprekken tegelijk waardoor ik in geen van de gesprekken kan meepraten.Maar Delibee, ik had nog een vraag. Je hebt het vermoeden add te hebben, wil je dat ook laten testen of denk je het te hebben maar dat je er niet genoeg hinder van ondervind om daadwerkelijk minstens een half jaar van je leven te besteden aan testen?
Zo komen er verschillende gedragingen en karaktertrekken van mijzelf omhoog en zie ik precies hoe dit allemaal illusies zijn. Ik zie precies hoe ik mijn eigen identiteit hier aan op hang, maar ook hoe dat me enorm beperkt in het dagelijks leven. Natuurlijk kun je sommige karaktertrekken en eigenschappen in je voordeel gebruiken in het dagelijks leven, maar het beperkt je tegelijkertijd ook. Aangezien je daarmee ook je identiteit en je kunnen fixeert hierin, waardoor sommige dingen bij voorbaat al gedoemd zijn om te mislukken omdat ze zogenaamd niet binnen jouw kwaliteiten zouden vallen. Hierdoor kun je niet meer met een onbevangen en een open mind situaties in gaan omdat je hierbij altijd al je bagage uit het verleden mee draagt. Zaken worden op voorhand al een self fulfilling prophecy op die manier. Iets wat je altijd goed afgaat zal je wederom goed afgaan, maar door er niet onbevangen in te gaan sluit je ook meteen een nog betere afloop uit. Iets wat je altijd slecht afgaat zal je wederom slecht af gaan, terwijl het met een frisse blik zomaar eens goed zou kunnen aflopen.
Ah, jammer, nu heb ik hem ook gemist. Ben altijd wel benieuwd naar het gezicht achter de naam, en op een forum als dit is dat gegeven natuurlijk een rariteit. Ik bleef je verhaal echter wel volgen en vind het goed dat je nu een diagnose hebt waar je je goed bij voelt en die weer nieuwe opties qua behandeling openstelt.Oke, ik zet een foto van mezelf hier neer en dan mogen jullie beoordelen
Balen, ik heb je foto gemist. Was eigenlijk maar een grapje van me dat je hem moest plaatsen, maar wel stoer dat je het gewoon doet overigens.
Ik praat met een psycholoog, niet een psychiater. Maar dit is voor mij de eerste keer dat ik met een professional praat ja, ben 30 trouwens. De belangrijkste reden voor mij om met iemand te gaan praten is omdat ik rond september vorig jaar bijna een burnout had. Ik was er gelukkig net op tijd bij, waardoor ik uiteindelijk niet ben uitgevallen maar heb er nog wel een tijdje last van gehad uiteraard (nog steeds wel een beetje eigenlijk).
En ja, het was niet de eerste keer dat ik bijna een burnout had want zo'n 2 jaar eerder gebeurde hetzelfde op werk en tijdens het schrijven van mijn 2 scripties op de universiteit liep ik ook tegen vergelijkbare dingen aan. Aangezien ik een terugkerend patroon had ontdekt bij mezelf, vond ik het belangrijk om er dit keer toch echt aan te gaan werken zodat ik niet om de paar jaar weer telkens vast zou lopen. De belangrijkste reden voor mij om met iemand te praten is eigenlijk vooral inzicht in mijn patronen. Tips over hoe ik met dingen om moet gaan vind ik ook wel handig, maar eigenlijk weet ik dat ook wel prima zelf.
Aan de basis van mijn probleem ligt perfectionisme gepaard met een gebrek aan discipline. Ik ben nogal perfectionistisch ingesteld en hoewel dat me ver gebracht heeft, wil het met name tijdens grotere complexe projecten nog wel eens zo zijn dat ik dan volledig vast loop. Ik weet in mijn hoofd exact uit te denken hoe ik zoiets moet aanpakken, maar doordat ik het helemaal perfect wil doen blokkeer ik dan en komt er uiteindelijk niks of heel weinig uit. Daarbij heb ik ook nog eens moeite met realistische doelen te stellen wat ook al niet mee helpt, het wordt dan al snel alles of niets. Inmiddels heeft de psycholoog me geholpen in het inzicht krijgen in waar die patronen vandaan komen, sommige dingen wist ik al wel maar zij kon ook weer wat dingen aan elkaar linken die ik zelf nog niet eerder gezien had.
Het perfectionisme lijkt toch vooral met mijn opvoeding te maken te hebben, zowel mijn zus, broer en ik kampen allemaal met perfectionisme. Mijn moeder is nogal een control freak en kan ook best oordelend over dingen zijn (het is niet snel goed zeg maar). Ik heb hier tijdens mijn jeugd nooit bewust last van gehad ofzo, maar blijkbaar werkt zoiets onderbewust toch flink door.
Het gebrek aan discipline heeft vooral met mijn intelligentie te maken, klinkt misschien wat arrogant wat ik nu ga zeggen maar ik ben eigenlijk altijd fluitend door school en zelfs de universiteit gelopen. Het werd zelfs een soort sport om met zo min mogelijk inspanning toch een zo goed mogelijk cijfer te halen. Zelfs tijdens mijn master kwam ik er nog mee weg door gewoon een dag van tevoren te beginnen met studeren voor een tentamen en papers ramde ik er ook altijd in een dagje uit. En mijn cijfers waren altijd ver boven gemiddeld en vaak kreeg ik ook nog de feedback terug dat ze konden zien dat ik er zoveel tijd en aandacht in gestoken had, opzich leuk natuurlijk maar dat helpt ook niet mee. Voor de meeste dingen is dit prima, maar tijdens mijn scriptie liep ik bijvoorbeeld helemaal vast aangezien je dat niet in een dag kan doen. Tijdens mijn werk heb ik uiteraard ook wel eens langer lopende projecten waarbij een goede discipline vereist is om de planning te kunnen volgen, en die discipline heb ik dus nooit geleerd helaas.
Het niet kunnen stellen van realistische doelen komt volgens mijn psycholoog voort uit het feit dat in mijn tienerjaren aan topsport heb gedaan. Hierdoor heb ik een soort van alles of niets mentaliteit gecreerd. Inmiddels sport ik bijvoorbeeld ook bijna niet meer omdat ik mijn resultaten van nu nog steeds blijf vergelijken met de resultaten uit die tijd. Ik weet dat het niet realistisch is, maar ik doe het toch. Ik kan bijvoorbeeld ook niet lekker een stukje hardlopen, nee dan gaat de stopwatch aan en dan wil ik meteen een bepaalde tijd rennen terwijl ik al maanden niet meer hardgelopen heb. En zo gaat dat met alles in mijn leven lijkt het wel. Na die bijna burnout vorig jaar gooide ik het roer volledig om, geen drugs meer (ook geen druppel alcohol of koffie), elke avond (dus ook het weekend) dezelfde tijd naar bed, 3 keer per dag mediteren, alleen nog maar supergezond eten, etc. En hoewel ik me er heel goed bij voelde was het niet realistisch om in een keer zo mijn leven om te gooien, ik moest bijvoorbeeld veel afspraken met vrienden afzeggen omdat ik anders niet op tijd in bed lag. Dus na zo'n twee maanden stopte ik met zo leven, maar binnen no time had ik al mijn oude slechte gewoontes weer net zo hard terug. Terwijl daar een gezonde middenweg in vinden wel realistisch is en dus ook veel makkelijker vol te houden.
Ik heb al jaren het vermoeden ADD te hebben. Ik kan me eigenlijk altijd zeer slecht concentreren en ben extreem snel afgeleid door het minste of geringste, terwijl ik op andere momenten een soort hyperfocus heb en dan helemaal ergens in kan opgaan. Ik ben ook vaak best dromerig, verzand dan in mijn eigen gedachtenstroom. Ik heb vaak moeite met ergens structuur in aan te brengen, althans in mijn hoofd zie ik de structuur maar ik kan het moeilijk in de praktijk brengen. Ik heb altijd een beetje moeite met grote groepen mensen, zeker als daar meerdere gesprekken tegelijk worden gevoerd. Want dan kan ik me niet op 1 gesprek richten, maar hoor ik alle gesprekken tegelijk waardoor ik in geen van de gesprekken kan meepraten.
Ik heb me nooit laten testen omdat ik de meerwaarde in het stempel ADD niet zie. Medicatie wil ik sowieso niet elke dag moeten slikken, ik zou de ritalin of dex denk ik eerder op bepaalde momenten gaan misbruiken dan dat ik er in het dagelijks leven wat aan zou hebben. Die redenen die ik hierboven beschreef over waarom ik met een psycholoog praat zouden zo maar eens kunnen samenhangen met het mogelijk hebben van ADD, maar ik zie niet in waarom ik niet aan die redenen zou kunnen werken zonder een bepaald stempel te hebben. En uiteindelijk gaat het me daarom, het werken aan dingen waar ik tegenaan loop. Ik ben bijvoorbeeld ook veel meditatie bezig wat zowel enorm helpt met het verkrijgen van inzicht in mezelf, maar ook enorm helpt bij concentratie. Een stempel wordt denk ik te snel een self fulfilling prophecy, het versterkt denk ik alleen maar je eigen ego die weer iets extras heeft om zich mee te kunnen identificeren.
In een tripreport leg ik dit nog wat meer uit:
OMG ik wil niet teveel inbreken in dit topic maar ik herken zoveel in dit stuk tekst dat het bizar is. Vooral het perfectionisme, dromerige, ADD-achtige (ik voldoe aan praktisch alle kenmerken maar weiger dat veel te populaire hokje, ook omdat een ritalin- of dexvoorschrift me veel te goed zou uitkomen), alles op het allerlaatste moment doen en daarmee wegkomen, alles of niets mentaliteit. Eigenlijk gewoon alles, behalve het topsportgedeelte. Ik ga donderdag naar de huisarts btw. O.a. door jouw ervaringen gelezen te hebben en met een vriendin gepraat te hebben die momenteel ook een burn-out heeft heb ik besloten dat ik ook maar eens iets moet doen, ben benieuwd.
OT: interessante discussies vinden hier plaats.![]()
Thanks! Dat zelfde geldt voor jou, vind het echt bewonderenswaardig hoe open je hier op het forum bent en dan ook nog een foto durven delen. Petje af hoor!Delibee, ik vind het erg knap van je dat je zo uitgebreid opschrijft wat je drempels in het leven zijn, veel mensen zouden dit niet durven, zich zo openstellen op een forum.
Faalangst lijkt me helemaal vervelend, heeft mijn zus bijvoorbeeld ook last van.Bij hem speelt voor een groot deel faalangst daar ook een rol.
Ik doelde eigenlijk niet eens specifiek op faalangst, maar meer gewoon de overtuigingen in het algemeen. Faalangst vergroot dat wel uiteraard. Ik denk (weet) eigenlijk ook dat die identificatie met het ego voor iedereen wel op gaat. Dat is niet erg, maar je er bewust van zijn en je er niet altijd door laten leiden is de kunst. Maarja dat is veel makkelijker om conceptueel uit te denken, dan het daadwerkelijk in de praktijk te brengen natuurlijk.Je laatste stukje uit je trip report doet mij ook weer erg denken aan het puntje nieuwe dingen willen leren door op je bek te gaan. Ik lees dat nieuwe dingen leren moeilijk is omdat je liever bij de oude bekende blijft, de dingen waar je karaktertrekken goed in zijn. Ik vind de zin ook mooi: "waardoor sommige dingen bij voorbaat al gedoemd zijn om te mislukken omdat ze zogenaamd niet binnen jouw kwaliteiten zouden vallen"
Precies dat, en dat is zo zonde. Zie het niet als falen maar als leren. Dat is voor heel veel mensen erg moeilijk om te doen. Wat zo jammer is omdat het voor mij overkomt alsof mensen hun eigen vijand zijn. Hun eigen shackles die ze tegenhoud. Ik zie mensen graag ontpoppen in de persoon die ze zijn, angst voor falen houd dat sterk tegen.
Goed bezig! Hulp zoeken kan heel verhelderend zijn.Ik ga donderdag naar de huisarts btw. O.a. door jouw ervaringen gelezen te hebben en met een vriendin gepraat te hebben die momenteel ook een burn-out heeft heb ik besloten dat ik ook maar eens iets moet doen, ben benieuwd.
Ik denk dat stiekem heel veel mensen zich hier in herkennen. Je bent ofwel perfectionistisch of het kan je niets meer schelen. Dit zijn 2 tegenstellingen waar iedereen zich wel in herkent. Vaak dingen op het laatste moment willen doen is volgens mij ook zeer menselijk. Verder is het natuurlijk ook zo dat iedereen die 'afwijkend' gedrag vertoont al snel een stempel opgedrukt krijgt, meestal zijn dit dan ADD of ADHD. Ik voldeed ook aan deze criteria volgens mijn psycholoog toentertijd, maar kreeg het stempel doelbewust niet, omdat hij er van overtuigd was dat het stempel me niets zou opleveren.
Overigens vind ik dat topstport gedeelte van Bee dan wel weer interessant. Ik heb tot mijn 13e ook aan 'topsport' gedaan, vervolgens wilde ik naar een topsportklas en toen dat uiteindelijk niet bleek te lukken stagneerde ik en begon ik met overmatig drugsgebruik en vond ik school ook niet meer interessant. Vanaf toen kon ik me lekker afzetten.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."