Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNoob vraagjes over deez drug

Noob vraagjes over deez drug

148 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zweibeiner zei:
Er zijn helaas al genoeg mensen op de wereld die een slecht zelfbeeld hebben, ik besloot daar niet aan mee te doen :tongueout:

Kijk, 10 jaar geleden of zelfs 5 jaar geleden vond ik mezelf duidelijk minder sexy, 15 jaar geleden vond ik mezelf ronduit lelijk. Ik ben een laatbloemer schijnbaar. De lijn tussen arrogant en een correct zelfbeeld is altijd moeilijk te onderscheiden als mensen zeggen zichzelf sexy vinden.
Ik zou direct om iets van bewijs hebben gevraagd zodat ik voor mezelf kon belissen of ik het eens ben met de mening van die persoon zijn sexyheid.

Vind jij jezelf niet sexy dan?
Klik om te vergroten...

Nee, ik vind mezelf niet sexy. Wat betekent sexy eigenlijk? Seksueel aantrekkelijk, gewild, hot, zoiets? Vind ik aan anderen om over te oordelen en never nooit iets wat ik over mezelf zou vinden of zeggen. Haha.

Maar ik vind het wel bewonderingswaardig dat jij dat wel over jezelf kunt zeggen, omdat je je je blijkbaar zo voelt zonder de mening van anderen nodig te hebben. Ik vond het ook niet perse arrogant. Het viel me gewoon op. :wink: Ik denk dat er weinig vrouwen zijn die dat zo over zichzelf zouden stellen. Maar dat maakt het nog niet verkeerd om dat te doen, helemaal niet zelfs.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze olifant zei:
Wat betekent sexy eigenlijk? Seksueel aantrekkelijk, gewild, hot, zoiets?
Klik om te vergroten...
Wat betekent dat inderdaad. Bovendien is het nogal subjectief aangezien iedereen er een ander beeld bij heeft. Niet voor niets is er zoiets als fetisjen, wat de een sexy vind vind de ander misschien afgrijselijk.

Overigens ook niks op tegen als iemand zichzelf sexy vind hoor.
S
Sofia87Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Volgens mij heeft ‘sexy’ te maken met uitstraling en je goed in je vel voelen. Een goeie vriend van me is niet knap, maar heeft pakken uitstraling. Dat maakt hem interessant als persoon.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Oke, ik zet een foto van mezelf hier neer en dan mogen jullie beoordelen :tongueout:
Ik ga deze foto over een uurtje ofzo ook weer weghalen want voor de hand liggende redenen.

Sexy is een combi van dingen voor mij. Je uitstraling, iemand die geen goed zelfbeeld heeft zal erg moeilijk ook sexy kunnen zijn omdat de uitstraling mist. Het is ook een kwestie van smaak.

Ik had al gemerkt dat ik een van de weinige autisten ben met een goed zelfbeeld, veel ging er mis maar dat zelfbeeld is op de een of andere manier goed gekomen, daar ben ik ook zeer dankbaar om.

Geniet van de foto!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sofia87 zei:
Volgens mij heeft ‘sexy’ te maken met uitstraling en je goed in je vel voelen. Een goeie vriend van me is niet knap, maar heeft pakken uitstraling. Dat maakt hem interessant als persoon.
Klik om te vergroten...

Zeker waar, maar toch omvat dat het begrip ‘sexy’ niet helemaal. Obama vond (vind) ik heel veel uitstraling hebben maar ik zou hem niet als sexy bestempelen. :wink: Sexy heeft wel degelijk ook te maken met seks uitstralen, sex appeal hebben. Niet alle fysiek aantrekkelijke mensen zijn ook sexy. Dus ik ben het wel met je eens dat uitstraling een belangrijke component is, maar er is wel méér dan dat nodig om sexy te zijn (wat, dat weet ik ook niet precies en is waarschijnlijk enorm subjectief).

Zweibeiner zei:
Oke, ik zet een foto van mezelf hier neer en dan mogen jullie beoordelen :tongueout:
Ik ga deze foto over een uurtje ofzo ook weer weghalen want voor de hand liggende redenen.

Sexy is een combi van dingen voor mij. Je uitstraling, iemand die geen goed zelfbeeld heeft zal erg moeilijk ook sexy kunnen zijn omdat de uitstraling mist. Het is ook een kwestie van smaak.

Ik had al gemerkt dat ik een van de weinige autisten ben met een goed zelfbeeld, veel ging er mis maar dat zelfbeeld is op de een of andere manier goed gekomen, daar ben ik ook zeer dankbaar om.

Geniet van de foto!
Klik om te vergroten...

Ik vind het moeilijk om op grond van deze foto te beoordelen of je sexy bent, omdat er dus zo’n grote uitstralingscomponent in zit en ik ken je niet persoonlijk. Maar, je ziet er goed uit en ik vind het stoer dat je gewoon hardop durft te zeggen dat je jezelf een lekker wijf vindt en dat ook nog even durft te staven met bewijsmateriaal. Veel vrouwen kunnen van die houding nog wel wat opsteken.:)
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#6
:) Thanks, dat betekent veel voor me. Ik vind het zelf ook erg jammer om te zien dat zoveel vrouwen (en mannen ook) zo weinig zelfvertrouwen hebben, of een negatief zelfbeeld.

Maarre, nu ik toch verzoek nummers aan het doen ben, wat voor type foto had je in gedachte, dan zal ik eens kijken of ik aan je wensen kan voldoen.

Haha, ik vind het best komisch hoe een zwaar onderwerp ineens heel luchtig geworden is :grin:
Maar ik ben het wel met je eens hoor, dat er meer bij komt kijken dan uitstraling alleen, het is vaak wel zo dat als je zelfbeeld goed is je dat ook uitstraalt en het helpt om er aantrekkelijker/meer sexy uit te zien. Het is ook een kwestie van smaak. Ik kan best veel mannen sexy vinden maar ik kom er maar weinig tegen waarvan ik begin te soppen. Het is voor mij een combi van uiterlijk, uitstraling, gedrag, houding, wat je zegt etc. Het complete plaatje moet kloppen.
Iedereen heeft een eigen smaak, dus wat ik sexy kan vinden kan jij weer helemaal niks vinden en andersom.

Daarom vind ik je argument ook erg goed goed als je zegt: Ik ken je niet persoonlijk dus ik vind het moeilijk om te beoordelen. Dat zegt voor mij ook het een en ander over jou. Dat je niet oppervlakkig bent, dat je naar meer kijkt dan uiterlijk alleen, dat de mens en het karakter daarvan minstens net zo belangrijk zijn voor de sexy factor.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Hey, t is maar speed he. Halve gram kost een paar euro (zal het precieze bedrag maar niet noemen, is niet toegestaan op dit forum), 2 biertjes op een terrasje kost al gauw meer. En dan minder dan 1 keer per maand, kost het al helemaal geen drol.
S
Sofia87Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb niet gezegd dat ik mezelf niet of wel sexy vind. Of knap of intelligent of humoristisch of ... Ik heb best een positief zelfbeeld, ben zelfzeker genoeg. Maar persoonlijk vind ik het ook interessant om anderen daarover te laten oordelen.

Al vind ik het zeker wel knap dat jij dat over jezelf zegt.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#9
450mg boh he! Volgens mij slaap ik daar een complete week niet van haha. Met mijn dosering was de tweede nacht in slaap komen nog moeilijk, en het was geen lange rust. Ik had het plan om de volgende keer de helft te nemen van wat ik nu had. Volgens mij heb ik daar ook een prima ervaring op.

Fijn dat je je goed vermaakt hebt :grin: Ik had het ook wel naar mijn zin.

Op speed boeit het je inderdaad niet, ik heb ook gemerkt dat ik mijn verstandigheid erg snel het raam uit gegooid heb onder invloed van speed. Andere drugs hebben dat effect niet zo op me als speed heeft. Wat ik ergens ook wel een beetje eng vind. Aan de andere kant zit ik lekker thuis, dus zo ontzettend mezelf voor lul zitten kan dan ook weer niet.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zweibeiner zei:
450mg boh he! Volgens mij slaap ik daar een complete week niet van haha.
Klik om te vergroten...
450mg valt nog wel mee.
Bij mij gaat het zakje meestal leeg.
Niet dat het slim is.
Voorig jaar op konings dag had ik 1g goede pep
Maar daar stond ik dan met mijn dome kop
300mg oraal 30min later 300mg oraal en na 5min dacht ik fuck it de rest er bij.
Heb tot de dag erna nog strak gestaan.

Maarja ik ben ook geen bewuste gebruiker :angry:
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Afgelopen week samen met mijn vriend een avond van het goedje genoten. Het was weer geweldig hoor, in totaal verspreid over een uur of 6 zo'n 100 mg gesnoven.
Maar weer werd ik er moe van, ik kon het eerste uur zonder moeite met mijn ogen dicht liggen en genieten van de rust. Geweldig hoe dit goedje ervoor zorgt dat mijn gedachtes makkelijk in woorden uit te drukken zijn zonder dat ik over dingen heen val ofzo. Mijn vriend vond het ook een goede ervaring dus we hebben samen weer een drug die ons nader tot elkaar brengt :grin:
Het praten is zo makkelijk en fijn voor beide kanten, alles is ineens bespreekbaar weer. Niet dat het anders niet bespreekbaar is, maar het gaat zonder oordelen en schaamte van beide kanten.

We zijn anders in ons leven gaan staan en hebben een foto die symbool daarvoor staat voor ons groot laten afdrukken om dat gesprek en die ervaring nooit meer te vergeten, en zodat we het iedere dag kunnen zien. We hebben onszelf op andere vlakken verwend met dingen die we al te lang roepen dat we willen maar door omstandigheden ons schuldig voelen om het te doen.
Lekker vaag allemaal, maar waar het op neer komt is dat we afgelopen weekend anders in het leven zijn gaan staan. Die realisatie heeft veel emoties los gemaakt maar zeer zeker op een positieve manier.

Roken blijf ik heel lekker vinden, alleen merk ik dat ik tijdens weinig zin heb om de tijd te nemen om er ook 1 te draaien. Wiet rook ik normaal altijd, op speed heb ik daar helemaal geen behoefte aan. En het kost me ook te veel moeite om hem te gaan draaien.
Comedown praktisch geen last van, het staat gepland om de nacht door te gaan en aangezien we alleen op de bank zitten te praten is ons lichaam ook niet uitgeput. Overdag kunnen we moe raken zodat we die avond makkelijk en heel diep in slaap vallen.

Ik blijf erbij, ik vind speed als naam totaal niet passend voor wat het goedje met me doet.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Haha dat klinkt behoorlijk klef. Maar fijn dat jullie het zo goed hebben gehad! Wat bedoel je met 'anders in het leven gaan staan'? Lijkt me lastig oordelen na één week. :wink:

Alles schaamteloos bespreken is chill hè! Dat vind ik ook leuk met GHB op, daar ga ik ook zo van praten praten praten als ik met m'n vriend ben.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Fenrir zei:
Hebben jullie ervaring met dit soort situaties? Kan speed vaker dit effect hebben, of was deze vriendin gewoon extreem verslavingsgevoelig voor speed?
Klik om te vergroten...
Dit klinkt wel extreem hoor. De meeste mensen die ik ken, waaronder ikzelf, kunnen speed sporadisch gebruiken en het daarbij laten. Wat voor mij ook meehelpt is dat ik na speed meestal een nacht doorhaal en daarna echt super brak ben, dan heb je niet zo'n zin om het heel vaak te gaan gebruiken. Wat je dan in ieder geval niet moet gaan doen is speed gebruiken om je brakheid tegen te gaan, want dan ben je wel binnen no time verslaafd denk ik.

Maargoed speed is wel lekker en zeker wanneer je het ook gebruikt om je scherper te voelen of meer zelfverzekerd ofzo moet je opppassen dat je het niet te vaak gaat doen. Het venijnige aan speed is dat je in principe in elke setting kunt gebruiken en je er in eerste instantie ook beter door gaat presteren. Dan loop je het risico dat je het steeds vaker voor werk of studie zou kunnen gaan gebruiken.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zweibeiner zei:
...
Klik om te vergroten...

Wat heb ik dit met plezier gelezen allemaal zeg, dank je wel!


Ik wil speed al tijden proberen, en wel vanwege dit soort omschrijvingen. Wel heb ik een vraag, aan @Zweibeiner maar ook aan anderen die inzicht kunnen verschaffen:
Een vriendin van me heeft een enkele keer speed genomen, en daarbij al grote geestelijke afhankelijkheid opgebouwd. Haar vrienden hebben haar toen letterlijk een dag opgesloten om te voorkomen dat ze meer zou gaan halen. Ze is nog steeds erg huiverig voor deze drug.
Nu kent ze mij erg goed, en zegt ze dat de effecten van speed (helder nadenken, praatgraagheid, euforie, empathie en zelfvertrouwen vooral) voor mij erg gevaarlijk zijn, omdat ze zelf heeft ervaren hoe verslavend speed hierom kan zijn. Dit is dan ook de reden dat ik het tot nu links heb laten liggen (al kwam ik vorige week weer enorm in de verleiding... soms ben ik erg onder de indruk van mijn eigen zelfcontrole).

Mijn speurtochten over het internet leveren echter bijna geen soortgelijke ervaringen op: ja, bij veelvuldig gebruik is er een aanwezige kans op verslaving, en de eerste keer smaakt naar meer, maar zo heftig heb ik het bijna nergens gehoord.

Hebben jullie ervaring met dit soort situaties? Kan speed vaker dit effect hebben, of was deze vriendin gewoon extreem verslavingsgevoelig voor speed?

(Ik wacht overigens sowieso met speed tot na de drie volgende avonturen die ik de komende vier maanden op de planning heb!)
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vind hem zelf persoonlijk de meest gevaarlijke voor verslaving dan andere drugs die ik geprobeerd heb.
Wat je vriendin zegt herken ik een beetje. Met speed op is het voor mij ineens zo makkelijk om de gedachte in mijn hoofd onder woorden te brengen, dit voelt zo bevrijdend aan. Ik kan niet je niet vertellen hoe fijn dat het is. Het lang opblijven en strak staan heeft niet mijn interesse in het goedje, zelfs het euforische staat minder op de voorgrond dan het kunnen verwoorden van de gedachte in mijn hoofd.
Ik merk zelf ook dat ik er mee uit moet kijken en heb regels voor mezelf opgesteld. Ergens ben ik ook niet helemaal oke bezig. (speed wegen we beide zodat we zien dat er niet gesjoemeld is en zo hebben we nog wat andere regels opgesteld, word er ook maar 1 verbroken dan geld boete, word hij heel hard verbroken dan gaat de speed door de pot en komt het niet meer in huis)
Sinds een paar weken gebruik ik speed iedere vrijdag. Mijn dosis voor de hele dag ligt rond de 20-30 mg. Niet veel, maar wel genoeg voor mij dat ik me fijn voel om de dingen in mijn hoofd eruit te krijgen.

Soms gaat het wat ruiger, dan doet mijn vriend ook mee. Dan slaan we samen ook een nacht over en ligt de dosis een keer of 4-5 hoger. Dan is het ook zodat we samen lekker kunnen genieten en een uur of 18 zoet zijn met de speed. Doe ik het alleen, dan gaat het me om die paar uren waar mijn gedachtes duidelijk zijn. Ik kan dan savonds nog slapen en ik krijg dan savonds ook honger. Als mijn vriend en ik samen doen, eet ik 2 dagen niet, echt geen trek en dan ben ik ook 36-48 uur wakker. Dan merk ik ook aan alles dat ik brak ben, kleur uit mijn gezicht is weg, vaak ben ik duizelig zodra ik opsta omdat al mijn energie verbrand is, wazige visuals (die ik stiekem best grappig vind) Zorg er dus altijd voor dat je minstens 2 dagen na speed gebruik niks hoeft te doen, zeker de eerste keer omdat je niet weet hoe je days after gaan zijn. Gebruik het inderdaad niet om moeheid mee te bestrijden ofzo, want die moeheid blijft en word alleen maar erger!
Wij doen het in een thuis setting, lekker op de bank. Wij gaan nooit naar feestjes toe, dus wij vallen ook niet zo hard de dag erna omdat we ons veel minder ingespannen hebben.

Leuk om te lezen dat je genoten hebt van mijn topic :grin:. Ik had het die dag ook prima naar mijn zin, ik sta nog steeds versteld te kijken wat deze drug doet. Ik heb er in de tussen tijd een hoop uitgeprobeerd, speed en mdma zijn de enige 2 die echt zijn blijven hangen. Ondanks dat mdma je serotonine voorraad in je lichaam spuit en je je heerlijk voelt, voel ik me met speed fijner puur omdat mijn gedachtes verwoord kunnen worden zonder moeite. De frustratie die ik al heel lang voel is weg, ik kan je niet vertellen hoe onwijs fijn dit is. Dus een dagje een klein beetje nemen sloopt erin bij mij. Een dagje lekker chill, het is niet goed maar tegelijk ook erg fijn.

Mijn korte mening: Speed is voor mij duidelijk de meest gevaarlijke drug als het op verslaving aankomt. Andere komen niet eens in de buurt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zweibeiner zei:
Sinds een paar weken gebruik ik speed iedere vrijdag.
Klik om te vergroten...
Pas hier echt mee op, wekelijks speed gebruiken is erg slecht voor je. Bovendien maak je er zo een gewoonte van, waardoor je het makkelijker vaker gaat gebruiken uiteindelijk. Wekelijks gebruik is vaak de eerste stap naar een verslaving.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben me zeker bewust van de gevaren, ik probeer hier dan ook open en eerlijk over te zijn, op het forum en thuis als ook bij mijn behandelaar om ervoor te zorgen dat het inderdaad niet de verkeerde kant op gaat.
Ik heb regels voor mezelf, ik kan ze hier wel neer zetten maar ik ben me er ook van bewust dat op het einde van de lijn mijn gedrag niet optimaal is op het moment. En de regels als snel als excuus kunnen gaan dienen. Dat ik regels heb wil niet zeggen dat het verstandig is.
Ik heb ook al veel horror verhalen bewust gelezen en gezocht, ook over verslavingen. Wederom is het zo dat veel kennis hebben en regels er niet direct voor zorgt dat het niet fout gaat.
Dank je wel dat je me nog even extra duidelijk maakt dat er hier gevaren zijn.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Misschien is het handig om dit hier ook even te melden.
Sinds eind mei ben ik de molen ingegaan om me te laten checken op adhd. Mijn hele leven heb ik al sterk het gevoel dat er iets niet klopt met mij maar ik heb (ondanks al de psychiater bezoeken en medicatie) nooit een antwoord gekregen.
Nadat ik speed genomen had en me al verbaasde dat het bij mij een ander effect lijkt te hebben dan beschreven word, is het kwartje gevallen.
Ik had ruzie gekregen met mijn vriend en normaal vind ik dat hij het veroorzaakt en niet op kan lossen. Ik was dit beu dus ben weer naar antwoorden gaan zoeken, met het speed verhaal in mijn achterhoofd ben ik me flink gaan inlezen over adhd. Tijdens het lezen heb ik veel gehuild want ik leek een karakteromschrijving van mezelf te lezen. Ik ben al mijn hele leven op zoek naar antwoorden en licht is gaan schijnen dat er voor mij misschien dan toch wel een antwoord is. Dat ik geholpen kan worden en dat het leven minder moeilijk is voor. Dat ik begrijp waar mijn anders zijn vandaan komt en daar dus ook naar kan handelen om zo mijn leven beter te maken. Het klinkt misschien als gezever maar antwoord krijgen betekent de wereld voor me. Want dat betekent dat ik geholpen kan worden, dat dit zoals ik me voel niet altijd zal zijn. Het voelt een beetje alsof ik blind ben en het niet doorhad dus mijn leven is een stuk moeilijker. Maar ik kan het niet duidelijk maken aan mensen omdat ik niet weet dat ik blind ben. De diagnose krijgen voelt voor mij dan ook aan alsof ik ineens kan zien.
Wat voor mij ook belangrijk is dat ik dan eindelijk kan zeggen: Ik ben niet lui dom of insane. Ik heb mijn best gedaan en doe nog steeds mijn best!!!!

In de tussentijd ben ik al een hoop uur verder. Ook heb ik een afspraak met de psychiater gehad, mijn behandelaar wilde zeker weten of het niet gewoon een depressie was. (ik word zo ontzettend moe van het horen dat ik gewoon sip ben)
Ik heb een hele vragenlijst beantwoord en mijn moeder ook. Vorige week heb ik een iq test gedaan, was op zich niet verkeerd voor mijn ego haha. Taal en cijferreeksen waren gemiddeld, visueel en werkgeheugen tegen het hoog begaafd en de overige onderwerpen ver boven gemiddeld. (kan verklaren waarom ik vaak zeg dat ik mensen niet begrijp en de mensen mij niet, de overige onderwerpen doen mijn hersenen veel beter waardoor ik me waarschijnlijk, hetzij onderbewust, gehandicapt voel omdat ik op andere vlakken zoveel beter ben)

Volgende week begint de vragenlijst die specifiek op adhd gericht is. Het zal nu dan hopelijk ook niet lang meer duren voordat ik een officiële uitslag krijg. Ik heb bij mijn behandelaar ook al het woord autistisch gehoord dus ik heb goede hoop dat ik antwoorden ga krijgen. Is het niet adhd dan komt er wel een ander antwoord uit. Ik vind het moeilijk om te accepteren dat er geen antwoord is voor me, zo moeilijk dat ik het weiger. (wat best onverstandig is voor mijn gemoedstoestand, daar ben ik me prima van bewust)
Ik heb me er een tijdje bij neergelegd dat er geen antwoord was voor me maar nu ik weer bezig ben hoop ik heel erg op een antwoord. Dit is tegelijk ook een valkuil voor mezelf, want wat als blijkt dat ik me toch aanstel en er geen antwoord is? Ik zal het daar erg moeilijk mee hebben om te accepteren.

Het speed gebruik is wel minder geworden, dat wilde ik ook graag nog even melden. Er zit nu zo'n 3 weken tussen het gebruik in. Dus ik ben ook erg blij dat die ontwikkeling heeft plaats gevonden. Dit kwam ook mede doordat de high wel leuk was, maar het brakke daarna was ik beu. Ik heb het even wat meer gebruikt dan wijs, maar dat heeft tegelijk ook gezorgd dat het nieuwtje en leuke eraf ging waardoor het dus een stuk makkelijker is om een pauze tussen het gebruik te houden. Morgenavond zal ik waarschijnlijk met mijn vriend weer een speed avond/nachtje hebben.

Zodra ik uitslag heb gekregen zal die ik hier ook neer zetten zodat je mijn speed verhaal beter kan begrijpen met een diagnose erbij. Dat mijn verhaal waarschijnlijk niet overeen zal komen met de gemiddelde ervaring maar dat je het moet lezen als een ervaring van iemand waarvan de draadjes niet helemaal goed lopen.
Hopelijk, zodra de diagnose er is, kan mijn verhaal mensen helpen. Kunnen mensen zich misschien in mijn verhaal herkennen en kunnen ze eerder gaan beginnen met antwoorden vinden en hulp zodat hun leven al eerder makkelijker word dan het mijne.

Voor nu kan het alle kanten uitgaan. Dus neem mijn verhaal en ervaring met speed niet als een gemiddelde of waarheid, maar houd er rekening mee dat het bij mij dus echt een ander effect kan geven.

(al leest niemand het, het was al fijn om dit stukje uit mijn leven even op te kunnen schrijven, even van me af te schrijven)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dit is tegelijk ook een valkuil voor mezelf, want wat als blijkt dat ik me toch aanstel en er geen antwoord is? Ik zal het daar erg moeilijk mee hebben om te accepteren.

Hi Zweibeiner, ik heb even je hele topic (globaal) nagelezen, was interessant om alles te lezen van eerste keer speed tot nu. :grin: Maar op de quote hierboven wil ik toch even reageren. Ik begrijp uit je laatste bericht dat je héél erg zit te 'hopen' op een diagnose (ADHD, autisme). Het is een beetje een cliché maar ik ga het toch zeggen: een diagnose is uiteindelijk ook maar een hokje dat door onszelf bedacht is. Wat zegt het uiteindelijk echt? Geen twee patiënten zijn hetzelfde. Ja, misschien krijg je de diagnose ADHD, maar als je die niet zou krijgen, betekent dat helemaal niet dat je je aanstelt en ook niet dat er geen antwoorden zijn voor je. Het antwoord ligt hem niet in het krijgen van een diagnose wel of niet, het antwoord ligt hem erin hoe jij op een goede manier en in vrede met jezelf kunt leven. Al begrijp ik ook wel dat het op een bepaald moment als een opluchting kan voelen als het beestje een naam krijgt... maar klamp je er niet teveel aan vast.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat je nu aanhaalt heb ik inderdaad ook al uitgebreid met vrienden besproken. Ik merk dat veel mensen zeggen wat jij zegt. Wat maakt het uit dat je de diagnose krijgt, waarom wil je zo graag in dat hokje.
Simpel gezegd, zodra duidelijk is wat er nu niet goed loopt bij mij kan ik daar heel gericht aan gaan werken. Nu voelt het aan alsof ik in het donker aan het vechten ben, zodra de diagnose er is staat het licht aan.

Ik zal nog steeds moeite hebben met de dingen waar ik nu ook moeite mee heb, mijn persoonlijkheid zal hetzelfde blijven, welke diagnose ik ook krijg, het heeft mij als persoon gevormd. Dat vind ik helemaal niet erg, ik ben er zelfs wel trots op dat mensen me lichtelijk gek noemen. Dat betekent dat ik anders ben, dingen anders zie en benader en daarom onverwachts en scherp uit de hoek kan komen. Ik ben crea en ik maak dingen waar andere niet aan gedacht zouden hebben. Ik ben trots op de persoon die ik nu ben, ik ben echt fucking trots op mezelf. Want ik heb 31 jaar rond gelopen met een afwijking en ik heb mezelf staande weten te houden. Afwijking bedoel ik niet negatief, ik bedoel het alleen om aan te geven dat het niet gemiddeld is. Wat niet gemiddeld is word als afwijkend gezien en dat woord heeft een hele negatieve lading wat erg jammer is.
Maar ik heb mijn eigen copingsmechanismes moeten vinden. Ik ben er nu dus achter gekomen dat ik mezelf dingen aangeleerd heb vanaf mijn 16de waar mensen tegenwoordig een 4jarige studie voor volgen. Wist ik veel dat normale mensen dat niet leren aan zichzelf. Dat dat bij normale mensen vanzelfsprekend is.
Ik heb moeten leren hoe mensen denken, wat je wel en niet kan zeggen, wat tot een ruzie leid en wat tot vrede, wat lichaamstaal betekent en wat het wil zeggen. Ik ben nu redelijk goed in het lezen van mensen. Zeker mensen die ik goed ken, zijn er niet zoveel van want socialy awkward. Voor mijn vriend is er geen zak aan om poker of weerwolven met mij te spelen omdat ik erg makkelijk zie of hij zit te bluffen of niet, de meeste vrienden heb ik ook door. De persoon die ik niet kan lezen, dat is de persoon die ik interessant vind. Want die persoon is afwijkend, en die persoon laat mij zien dat ik deze skill nog niet volledig onder de knie heb, die persoon geeft mij een uitdaging. Tot een half jaar geleden was ik me er wel van bewust dat ik dit mezelf geleerd heb, maar ik heb me nooit gerealiseerd wat een prestatie het eigenlijk is. Tot dit ter sprake kwam bij mijn behandelaar.
Dus ja, ik ben fucking trots op mezelf. Als ik geen afwijking had gehad dan had ik dit nooit geleerd, dan was ik hier nooit zo goed in geweest. Zo zijn er meer dingen waar ik erg goed in ben, omdat ik het heb moeten leren. Niet in de gaten hebben dat ander mensen dat helemaal niet hebben.

Als ik alleen al zoveel heb kunnen betekenen voor mezelf, hoeveel makkelijker moet het straks dan niet ineens gaan als ik een diagnose heb. Zodat ik niet meer hoeft te gokken waar ik aan moet werken maar dat me verteld word waar ik aan moet werken. Dat ik kan zeggen als iets slecht gaat, vergeef me ik heb even last van mijn ...... In plaats van dat ik denk, waarom stel ik me nu zo aan.
Ik ben nogal van de voorbeelden dus ik ga er hier ook weer een neergooien.
Zie het als een bouwpakket zonder handleiding. Ik zet hem in elkaar maar ik doe er langer over en ik raak sneller gefrustreerd omdat het moeilijk is, het kost me iedere keer weer veel energie. Vervolgens krijg ik diagnose x. Het volgende bouwpakket wat ik krijg, daar zit gewoon een handleiding bij!!!!!!

Ik heb een goal voor mezelf gezet, ik zeg dit niet om zielig gevonden te worden ofzo, maar ik wil graag een half jaar doorkomen zonder ook maar 1 keer gedacht te hebben aan automutilatie. Voor veel mensen is het vanzelfsprekend dat je daar niet aan doet, ik wil dat gevoel ook hebben.

Ik hoop inderdaad heel erg, als ik mezelf met andere vergelijk lijkt het voor hun zoveel makkelijk te zijn. Ik wil ook weten hoe dat voelt, ik wil dat ook ervaren. Zoals ik me voel kan niet "normaal" zijn. Ik hunker naar iemand die mij kan helpen mijn leven wat makkelijker te maken. Dit kan het toch niet zijn? Dan zouden veel meer mensen bepaalde acties uitvoeren.

Maar ik heb hoop, ik dacht altijd al van mezelf dat ik slimmer ben dan de gemiddelde mens. Dat is nu bewezen, wat mij vertelt dat mijn zelfbeeld realistisch is. Dus dan is het beeld wat ik heb, dat ik niet als andere mensen ben, dat het voor andere zoveel makkelijker lijkt te gaan. Dat er een hele goede kans in zit dat ik dat ook goed beoordeeld heb. Ik denk ook dat ik mezelf daarom toe sta om te geloven dat er wel een diagnose gaat komen. Normaal houd ik alle opties open, nu niet, het maakt me niet uit wat voor diagnose, maar ik ben ervan overtuigd dat er voor mij een antwoord is.


Dank je wel voor je interesse en dat je me je inzicht geeft. Het voelt voor mij erg goed om mij verhaal te kunnen vertellen. Ook om erover te praten, en zo misschien weer tot een nieuw inzicht te kunnen komen. Soms heb je van die dagen dat je er meer mee bezig bent en het opschrijven voelt dan erg fijn aan.

Een laatste ding, zodra ik een diagnose heb wil ik me direct aanmelden bij een praatgroep. Ik heb mensen om me heen nodig die me dan eindelijk eens begrijpen, waar ik bij kan huilen en dat ze niet vinden dat ik me aanstel maar zelf misschien nog wel vollopen omdat ze de pijn en het gevoel herkennen en erkennen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."