Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNoob vraagjes over deez drug

Noob vraagjes over deez drug

148 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zit eraan te denken om deze stof ook eens uit te gaan proberen.
Ik heb wat vraagjes verzamelt waar ik naar mijn idee nog niet echt een goed antwoord op heb gevonden.
Een aantal van mijn vragen zal verschillen van persoon tot persoon maar wat persoonlijke ervaring is ook welkom.

Volgens de leverancier is het 60-72% zuiver. Als ik met een lijntje van 40/50mg begin heb ik dan een mooie dosis voor de eerste keer? Uiteraard gaat het getest worden maar voor een indicatie te geven heb ik het er even bij gezet.

Set en setting.
Ik zal het thuis gebruiken, feestjes zijn niet mijn ding.
Ik zit te twijfelen of ik het zal nemen met alleen mijn partner aanwezig of dat ik beter vrienden kan uitnodigen zodat ik mijn energie op meerdere plekken kan uiten. Ik kan me voorstellen dat ik erg vermoeiend kan zijn voor mijn partner die niet gebruikt en er wel bij zit. Wat dan misschien weer irritatie met zich mee kan brengen. Ik heb niet zoveel zin om de agressieve kant van de drug omhoog te zien komen. Of is het meer dat je jezelf prima kan vermaken door het huishouden te gaan doen of iets dergelijks.
Ik weet niet of het te vergelijken valt, maar met M op heb ik heel erg dat ik wil praten met iedereen om me heen. En dus moeilijker iets voor mezelf kan gaan doen.

Ik wil het in de middag gaan nemen, rond een uur of 14 zodat ik savonds gewoon kan slapen. Kan dat ook of moet ik nog wat eerder beginnen? Of is het gewoon een schrale hoop dat ik na het gebruik wil slapen.

Als de speed uitgewerkt is krijg je dan ook een vermoeidheid over je heen zoals met M? Hoe is het de volgende dag? Kan ik dan gaan werken, of is de kater zo aanwezig dat een dag vrij verstandiger is? Ik lees vooral dat de kater komt van een nacht doortrekken, dus ik heb hoop dat ik de volgende dag weinig tot geen kater heb als ik snachts lekker in mijn bedje slaap.

Het hongergevoel gaat weg, ik zit eraan te denken om wat pakken multivitamine, of vers sap in huis te halen zodat ik dat over de dag kan drinken en er zo toch vitamines mijn lijf ingaan. Op de hoop dat de kater te verwaarlozen is. Zit dit in mijn hoofd of is dit wel een goed idee om te doen? Welke andere voedingstoffen zijn aan te raden tijdens gebruik om mijn lichaam te ondersteunen?

Ik maak me het meeste zorgen om de agressie die het met zich mee kan brengen. IS dat iets wat altijd op de loer ligt of moet je getriggert worden om de agressie naar boven te laten komen? Wat is je ervaring daarmee?
Ik ben van mezelf absoluut geen agressief of boos persoon. Ik heb ook geen ervaring met drugs die dat op kunnen roepen. Alcohol doe ik niet aan want dat vind ik smerig en het gevoel staat me ook niet aan. Het kan best al een jaar of 12 geleden zijn dat ik het laatst gedronken heb. Maar ik heb het idee of de agressie die het op kan wekken wel te vergelijken is met die van alcohol?

Het drogen van. Daar lees ik ook van alles over. Gewoon een beetje op een schaaltje doen, uitsmeren en wachten tot het droog is.
Ik lees ook meerdere dingen over de houdbaarheid na het drogen. Het liefst zou ik alles in een keer drogen zodat ik daar later geen rekening meer mee hoef te houden. Ik moet het per gram afnemen, door het drogen verliest het gewicht maar dan heb ik nog steeds wel redelijk wat over. Ik zou het zonde vinden om alles te drogen en daarmee de drug een beetje te verpesten.
Dus het best is om een beetje te drogen en de rest nat te laten?

Dat was het voor nu even. Bedankt voor de info! En als er nog dingen zijn die ik ook had moeten vragen hoor ik het graag.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ga er maar van uit dat het geen %70 is
50mg is een mooie begin dosis vanaf daar kan je verder kijken maqr ondhoud wel dat de drang voor het onodig bijpakken groot kan zijn bij speed.
Alleen je vriendin zal zat zijn vrienden kan ook maar als ik jou was zou ik gwn naar buiten gaan en een flink stuk lopen met wa muziek.
Van speed ga je ook flink goed praten vooral de eerste keeren.
Slapen word zowiezo lastig dat word waarschijnlijk plafond dienst.
Agressie valt echt wel mee.
Ik zou gwn een beetje drogen en de rest nat laten dan is de drang om onodig bij te pakken al een stuk kleiner.
Let wel goed op het bijpalken want voor je het weet is die gram op.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dosering
Goed dat je het gaat laten testen, dan weet je zeker wat je hebt. Als echt 60%+ zuiver is heb je in ieder geval goede speed te pakken. Opzich kan een dosering van rond de 40mg wel voor een eerste keer, maar zou toch met wat minder beginnen de eerste keer. Speed is in kleine hoeveelheden al goed voelbaar en met snuiven kun je makkelijk bijdoseren als je meer wilt. Ik zou met lijntjes van 20mg beginnen en dan na 15min bijnemen als je meer wilt. Voordeel van deze manier van doseren is dat je speed een beetje leert kennen in verschillende doseringen.

Set en setting
Met speed op zul je jezelf wel vermaken zolang je iets te doen hebt, dat kan inderdaad het huishouden zijn of iets dergelijks. Maar met speed op wordt de behoefte om te praten ook enorm, dat zou mogelijk vermoeiend kunnen zijn voor je partner die niet gebruikt heeft. Wat daarin handig is kun je zelf het beste inschatten denk ik.

Slapen
Als je 14 uur speed snuift en later niet nog gaat bijdoseren dan zul je waarschijnlijk 's avonds wel kunnen slapen. De eerste keren zijn mensen vaak wel gevoeliger voor niet kunnen slapen na gebruik.

Uitwerken/kater
Als de speed begint uit te werken zul je waarschijnlijk geestelijk behoorlijk vermoeid worden, maar lichamelijk blijf je nog lang gestimuleerd. Die uren dat je geestelijk vermoeid bent, maar lichamelijk nog gestimuleerd zul je moeten uitzitten. Het is dan een kwestie van accepteren dat je niet kunt slapen terwijl je dat wel wilt. De kater is inderdaad het ergst als je een nacht hebt doorgehaald. Maar ook als je wel netjes hebt geslapen zul je de volgende dag waarschijnlijk nog steeds redelijk vermoeid of futloos zijn. De eerste keer zou ik lekker zorgen dat je de volgende dag niks te doen hebt, je weet immers nog niet hoe heftig je erop reageert.

Voeding
Eten met speed op is best lastig en bovendien gaat je verbranding omhoog waardoor je nog meer je reserves uitput. Wat vitaminen of sapjes kunnen geen kwaad inderdaad. Vloeibaar voedsel is een nog betere oplossing eigenlijk, aangezien je dan alles binnen krijgt. Je kunt bijvoorbeeld drinkontbijt of iets dergelijks halen.

Agressie
Je wordt echt niet zomaar agressief van speed gebruik, wel kun je wellicht wat feller gaan reageren op dingen dan normaal. Als je van jezelf niet iemand bent die snel agressief of vel wordt valt dat ook allemaal wel hoor, het hangt heel erg van je persoonlijkheid af.

Drogen
Ieder heeft daar zo zijn eigen manier voor. Maar het snelst gaat het wanneer je het telkens met een pasje of scheermesje kapt, dan is het na 5 tot 10 minuten waarschijnlijk al droog. Je kunt prima alles in een keer drogen aangezien speed heel lang houdbaar is, zolang je het droog, koel en donker bewaart. Het kan wel gelig worden, maar dan kun je het nog prima gebruiken. Het overigens geel door restanten uit de productie die ook met drogen niet weg gaan. Als je dat wilt voorkomen zou je het nog met aceton kunnen wassen, maar dan verlies je nog meer speed. Persoonlijk vind ik dat het wel waard, aangezien toch bijna niks kost. Het ruikt dan niet, wordt niet meer geel en brand minder met snuiven.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
De zuiverheid daar kan ik echt geen schating voor geven dan zal je het echt moeten testen
Psychonautwiki is idd een goede sitw gebruik hem zelf vaak ook maar houd er wel rekening mee dat hun van dextroamphetamine uitgaan straat speed is volgensmij racemic
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dankje voor je antwoord.

Als psychonautwiki uitgaat van puur dexamfetamine zonder levoamfetamine dan zou de dosering van racemisch amfetamine tweemaal hoger zijn dan wat nu wordt aangegeven. Is er iemand die misschien weet of ze uitgaan van amfetamine of amfetaminesulfaat?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bijpakken met speed werkt zeker de eerste paar uur nog prima, naar mate de avond of dag vordert begint er wel een zekere tolerantie op te bouwen dan.

En wat benzoboss post van bluelight gaat over tolerantie wanneer je het frequent gebruikt, ipv tolerantie bij eenmalig of sporadisch gebruik. Is dus meer een goede reminder om speed echt recreatief te houden en niet te gaan misbruiken.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind hem zelf persoonlijk de meest gevaarlijke voor verslaving dan andere drugs die ik geprobeerd heb.
Wat je vriendin zegt herken ik een beetje. Met speed op is het voor mij ineens zo makkelijk om de gedachte in mijn hoofd onder woorden te brengen, dit voelt zo bevrijdend aan. Ik kan niet je niet vertellen hoe fijn dat het is. Het lang opblijven en strak staan heeft niet mijn interesse in het goedje, zelfs het euforische staat minder op de voorgrond dan het kunnen verwoorden van de gedachte in mijn hoofd.
Ik merk zelf ook dat ik er mee uit moet kijken en heb regels voor mezelf opgesteld. Ergens ben ik ook niet helemaal oke bezig. (speed wegen we beide zodat we zien dat er niet gesjoemeld is en zo hebben we nog wat andere regels opgesteld, word er ook maar 1 verbroken dan geld boete, word hij heel hard verbroken dan gaat de speed door de pot en komt het niet meer in huis)
Sinds een paar weken gebruik ik speed iedere vrijdag. Mijn dosis voor de hele dag ligt rond de 20-30 mg. Niet veel, maar wel genoeg voor mij dat ik me fijn voel om de dingen in mijn hoofd eruit te krijgen.

Soms gaat het wat ruiger, dan doet mijn vriend ook mee. Dan slaan we samen ook een nacht over en ligt de dosis een keer of 4-5 hoger. Dan is het ook zodat we samen lekker kunnen genieten en een uur of 18 zoet zijn met de speed. Doe ik het alleen, dan gaat het me om die paar uren waar mijn gedachtes duidelijk zijn. Ik kan dan savonds nog slapen en ik krijg dan savonds ook honger. Als mijn vriend en ik samen doen, eet ik 2 dagen niet, echt geen trek en dan ben ik ook 36-48 uur wakker. Dan merk ik ook aan alles dat ik brak ben, kleur uit mijn gezicht is weg, vaak ben ik duizelig zodra ik opsta omdat al mijn energie verbrand is, wazige visuals (die ik stiekem best grappig vind) Zorg er dus altijd voor dat je minstens 2 dagen na speed gebruik niks hoeft te doen, zeker de eerste keer omdat je niet weet hoe je days after gaan zijn. Gebruik het inderdaad niet om moeheid mee te bestrijden ofzo, want die moeheid blijft en word alleen maar erger!
Wij doen het in een thuis setting, lekker op de bank. Wij gaan nooit naar feestjes toe, dus wij vallen ook niet zo hard de dag erna omdat we ons veel minder ingespannen hebben.

Leuk om te lezen dat je genoten hebt van mijn topic :grin:. Ik had het die dag ook prima naar mijn zin, ik sta nog steeds versteld te kijken wat deze drug doet. Ik heb er in de tussen tijd een hoop uitgeprobeerd, speed en mdma zijn de enige 2 die echt zijn blijven hangen. Ondanks dat mdma je serotonine voorraad in je lichaam spuit en je je heerlijk voelt, voel ik me met speed fijner puur omdat mijn gedachtes verwoord kunnen worden zonder moeite. De frustratie die ik al heel lang voel is weg, ik kan je niet vertellen hoe onwijs fijn dit is. Dus een dagje een klein beetje nemen sloopt erin bij mij. Een dagje lekker chill, het is niet goed maar tegelijk ook erg fijn.

Mijn korte mening: Speed is voor mij duidelijk de meest gevaarlijke drug als het op verslaving aankomt. Andere komen niet eens in de buurt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zweibeiner zei:
Sinds een paar weken gebruik ik speed iedere vrijdag.
Klik om te vergroten...
Pas hier echt mee op, wekelijks speed gebruiken is erg slecht voor je. Bovendien maak je er zo een gewoonte van, waardoor je het makkelijker vaker gaat gebruiken uiteindelijk. Wekelijks gebruik is vaak de eerste stap naar een verslaving.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben me zeker bewust van de gevaren, ik probeer hier dan ook open en eerlijk over te zijn, op het forum en thuis als ook bij mijn behandelaar om ervoor te zorgen dat het inderdaad niet de verkeerde kant op gaat.
Ik heb regels voor mezelf, ik kan ze hier wel neer zetten maar ik ben me er ook van bewust dat op het einde van de lijn mijn gedrag niet optimaal is op het moment. En de regels als snel als excuus kunnen gaan dienen. Dat ik regels heb wil niet zeggen dat het verstandig is.
Ik heb ook al veel horror verhalen bewust gelezen en gezocht, ook over verslavingen. Wederom is het zo dat veel kennis hebben en regels er niet direct voor zorgt dat het niet fout gaat.
Dank je wel dat je me nog even extra duidelijk maakt dat er hier gevaren zijn.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Misschien is het handig om dit hier ook even te melden.
Sinds eind mei ben ik de molen ingegaan om me te laten checken op adhd. Mijn hele leven heb ik al sterk het gevoel dat er iets niet klopt met mij maar ik heb (ondanks al de psychiater bezoeken en medicatie) nooit een antwoord gekregen.
Nadat ik speed genomen had en me al verbaasde dat het bij mij een ander effect lijkt te hebben dan beschreven word, is het kwartje gevallen.
Ik had ruzie gekregen met mijn vriend en normaal vind ik dat hij het veroorzaakt en niet op kan lossen. Ik was dit beu dus ben weer naar antwoorden gaan zoeken, met het speed verhaal in mijn achterhoofd ben ik me flink gaan inlezen over adhd. Tijdens het lezen heb ik veel gehuild want ik leek een karakteromschrijving van mezelf te lezen. Ik ben al mijn hele leven op zoek naar antwoorden en licht is gaan schijnen dat er voor mij misschien dan toch wel een antwoord is. Dat ik geholpen kan worden en dat het leven minder moeilijk is voor. Dat ik begrijp waar mijn anders zijn vandaan komt en daar dus ook naar kan handelen om zo mijn leven beter te maken. Het klinkt misschien als gezever maar antwoord krijgen betekent de wereld voor me. Want dat betekent dat ik geholpen kan worden, dat dit zoals ik me voel niet altijd zal zijn. Het voelt een beetje alsof ik blind ben en het niet doorhad dus mijn leven is een stuk moeilijker. Maar ik kan het niet duidelijk maken aan mensen omdat ik niet weet dat ik blind ben. De diagnose krijgen voelt voor mij dan ook aan alsof ik ineens kan zien.
Wat voor mij ook belangrijk is dat ik dan eindelijk kan zeggen: Ik ben niet lui dom of insane. Ik heb mijn best gedaan en doe nog steeds mijn best!!!!

In de tussentijd ben ik al een hoop uur verder. Ook heb ik een afspraak met de psychiater gehad, mijn behandelaar wilde zeker weten of het niet gewoon een depressie was. (ik word zo ontzettend moe van het horen dat ik gewoon sip ben)
Ik heb een hele vragenlijst beantwoord en mijn moeder ook. Vorige week heb ik een iq test gedaan, was op zich niet verkeerd voor mijn ego haha. Taal en cijferreeksen waren gemiddeld, visueel en werkgeheugen tegen het hoog begaafd en de overige onderwerpen ver boven gemiddeld. (kan verklaren waarom ik vaak zeg dat ik mensen niet begrijp en de mensen mij niet, de overige onderwerpen doen mijn hersenen veel beter waardoor ik me waarschijnlijk, hetzij onderbewust, gehandicapt voel omdat ik op andere vlakken zoveel beter ben)

Volgende week begint de vragenlijst die specifiek op adhd gericht is. Het zal nu dan hopelijk ook niet lang meer duren voordat ik een officiële uitslag krijg. Ik heb bij mijn behandelaar ook al het woord autistisch gehoord dus ik heb goede hoop dat ik antwoorden ga krijgen. Is het niet adhd dan komt er wel een ander antwoord uit. Ik vind het moeilijk om te accepteren dat er geen antwoord is voor me, zo moeilijk dat ik het weiger. (wat best onverstandig is voor mijn gemoedstoestand, daar ben ik me prima van bewust)
Ik heb me er een tijdje bij neergelegd dat er geen antwoord was voor me maar nu ik weer bezig ben hoop ik heel erg op een antwoord. Dit is tegelijk ook een valkuil voor mezelf, want wat als blijkt dat ik me toch aanstel en er geen antwoord is? Ik zal het daar erg moeilijk mee hebben om te accepteren.

Het speed gebruik is wel minder geworden, dat wilde ik ook graag nog even melden. Er zit nu zo'n 3 weken tussen het gebruik in. Dus ik ben ook erg blij dat die ontwikkeling heeft plaats gevonden. Dit kwam ook mede doordat de high wel leuk was, maar het brakke daarna was ik beu. Ik heb het even wat meer gebruikt dan wijs, maar dat heeft tegelijk ook gezorgd dat het nieuwtje en leuke eraf ging waardoor het dus een stuk makkelijker is om een pauze tussen het gebruik te houden. Morgenavond zal ik waarschijnlijk met mijn vriend weer een speed avond/nachtje hebben.

Zodra ik uitslag heb gekregen zal die ik hier ook neer zetten zodat je mijn speed verhaal beter kan begrijpen met een diagnose erbij. Dat mijn verhaal waarschijnlijk niet overeen zal komen met de gemiddelde ervaring maar dat je het moet lezen als een ervaring van iemand waarvan de draadjes niet helemaal goed lopen.
Hopelijk, zodra de diagnose er is, kan mijn verhaal mensen helpen. Kunnen mensen zich misschien in mijn verhaal herkennen en kunnen ze eerder gaan beginnen met antwoorden vinden en hulp zodat hun leven al eerder makkelijker word dan het mijne.

Voor nu kan het alle kanten uitgaan. Dus neem mijn verhaal en ervaring met speed niet als een gemiddelde of waarheid, maar houd er rekening mee dat het bij mij dus echt een ander effect kan geven.

(al leest niemand het, het was al fijn om dit stukje uit mijn leven even op te kunnen schrijven, even van me af te schrijven)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dit is tegelijk ook een valkuil voor mezelf, want wat als blijkt dat ik me toch aanstel en er geen antwoord is? Ik zal het daar erg moeilijk mee hebben om te accepteren.

Hi Zweibeiner, ik heb even je hele topic (globaal) nagelezen, was interessant om alles te lezen van eerste keer speed tot nu. :grin: Maar op de quote hierboven wil ik toch even reageren. Ik begrijp uit je laatste bericht dat je héél erg zit te 'hopen' op een diagnose (ADHD, autisme). Het is een beetje een cliché maar ik ga het toch zeggen: een diagnose is uiteindelijk ook maar een hokje dat door onszelf bedacht is. Wat zegt het uiteindelijk echt? Geen twee patiënten zijn hetzelfde. Ja, misschien krijg je de diagnose ADHD, maar als je die niet zou krijgen, betekent dat helemaal niet dat je je aanstelt en ook niet dat er geen antwoorden zijn voor je. Het antwoord ligt hem niet in het krijgen van een diagnose wel of niet, het antwoord ligt hem erin hoe jij op een goede manier en in vrede met jezelf kunt leven. Al begrijp ik ook wel dat het op een bepaald moment als een opluchting kan voelen als het beestje een naam krijgt... maar klamp je er niet teveel aan vast.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat je nu aanhaalt heb ik inderdaad ook al uitgebreid met vrienden besproken. Ik merk dat veel mensen zeggen wat jij zegt. Wat maakt het uit dat je de diagnose krijgt, waarom wil je zo graag in dat hokje.
Simpel gezegd, zodra duidelijk is wat er nu niet goed loopt bij mij kan ik daar heel gericht aan gaan werken. Nu voelt het aan alsof ik in het donker aan het vechten ben, zodra de diagnose er is staat het licht aan.

Ik zal nog steeds moeite hebben met de dingen waar ik nu ook moeite mee heb, mijn persoonlijkheid zal hetzelfde blijven, welke diagnose ik ook krijg, het heeft mij als persoon gevormd. Dat vind ik helemaal niet erg, ik ben er zelfs wel trots op dat mensen me lichtelijk gek noemen. Dat betekent dat ik anders ben, dingen anders zie en benader en daarom onverwachts en scherp uit de hoek kan komen. Ik ben crea en ik maak dingen waar andere niet aan gedacht zouden hebben. Ik ben trots op de persoon die ik nu ben, ik ben echt fucking trots op mezelf. Want ik heb 31 jaar rond gelopen met een afwijking en ik heb mezelf staande weten te houden. Afwijking bedoel ik niet negatief, ik bedoel het alleen om aan te geven dat het niet gemiddeld is. Wat niet gemiddeld is word als afwijkend gezien en dat woord heeft een hele negatieve lading wat erg jammer is.
Maar ik heb mijn eigen copingsmechanismes moeten vinden. Ik ben er nu dus achter gekomen dat ik mezelf dingen aangeleerd heb vanaf mijn 16de waar mensen tegenwoordig een 4jarige studie voor volgen. Wist ik veel dat normale mensen dat niet leren aan zichzelf. Dat dat bij normale mensen vanzelfsprekend is.
Ik heb moeten leren hoe mensen denken, wat je wel en niet kan zeggen, wat tot een ruzie leid en wat tot vrede, wat lichaamstaal betekent en wat het wil zeggen. Ik ben nu redelijk goed in het lezen van mensen. Zeker mensen die ik goed ken, zijn er niet zoveel van want socialy awkward. Voor mijn vriend is er geen zak aan om poker of weerwolven met mij te spelen omdat ik erg makkelijk zie of hij zit te bluffen of niet, de meeste vrienden heb ik ook door. De persoon die ik niet kan lezen, dat is de persoon die ik interessant vind. Want die persoon is afwijkend, en die persoon laat mij zien dat ik deze skill nog niet volledig onder de knie heb, die persoon geeft mij een uitdaging. Tot een half jaar geleden was ik me er wel van bewust dat ik dit mezelf geleerd heb, maar ik heb me nooit gerealiseerd wat een prestatie het eigenlijk is. Tot dit ter sprake kwam bij mijn behandelaar.
Dus ja, ik ben fucking trots op mezelf. Als ik geen afwijking had gehad dan had ik dit nooit geleerd, dan was ik hier nooit zo goed in geweest. Zo zijn er meer dingen waar ik erg goed in ben, omdat ik het heb moeten leren. Niet in de gaten hebben dat ander mensen dat helemaal niet hebben.

Als ik alleen al zoveel heb kunnen betekenen voor mezelf, hoeveel makkelijker moet het straks dan niet ineens gaan als ik een diagnose heb. Zodat ik niet meer hoeft te gokken waar ik aan moet werken maar dat me verteld word waar ik aan moet werken. Dat ik kan zeggen als iets slecht gaat, vergeef me ik heb even last van mijn ...... In plaats van dat ik denk, waarom stel ik me nu zo aan.
Ik ben nogal van de voorbeelden dus ik ga er hier ook weer een neergooien.
Zie het als een bouwpakket zonder handleiding. Ik zet hem in elkaar maar ik doe er langer over en ik raak sneller gefrustreerd omdat het moeilijk is, het kost me iedere keer weer veel energie. Vervolgens krijg ik diagnose x. Het volgende bouwpakket wat ik krijg, daar zit gewoon een handleiding bij!!!!!!

Ik heb een goal voor mezelf gezet, ik zeg dit niet om zielig gevonden te worden ofzo, maar ik wil graag een half jaar doorkomen zonder ook maar 1 keer gedacht te hebben aan automutilatie. Voor veel mensen is het vanzelfsprekend dat je daar niet aan doet, ik wil dat gevoel ook hebben.

Ik hoop inderdaad heel erg, als ik mezelf met andere vergelijk lijkt het voor hun zoveel makkelijk te zijn. Ik wil ook weten hoe dat voelt, ik wil dat ook ervaren. Zoals ik me voel kan niet "normaal" zijn. Ik hunker naar iemand die mij kan helpen mijn leven wat makkelijker te maken. Dit kan het toch niet zijn? Dan zouden veel meer mensen bepaalde acties uitvoeren.

Maar ik heb hoop, ik dacht altijd al van mezelf dat ik slimmer ben dan de gemiddelde mens. Dat is nu bewezen, wat mij vertelt dat mijn zelfbeeld realistisch is. Dus dan is het beeld wat ik heb, dat ik niet als andere mensen ben, dat het voor andere zoveel makkelijker lijkt te gaan. Dat er een hele goede kans in zit dat ik dat ook goed beoordeeld heb. Ik denk ook dat ik mezelf daarom toe sta om te geloven dat er wel een diagnose gaat komen. Normaal houd ik alle opties open, nu niet, het maakt me niet uit wat voor diagnose, maar ik ben ervan overtuigd dat er voor mij een antwoord is.


Dank je wel voor je interesse en dat je me je inzicht geeft. Het voelt voor mij erg goed om mij verhaal te kunnen vertellen. Ook om erover te praten, en zo misschien weer tot een nieuw inzicht te kunnen komen. Soms heb je van die dagen dat je er meer mee bezig bent en het opschrijven voelt dan erg fijn aan.

Een laatste ding, zodra ik een diagnose heb wil ik me direct aanmelden bij een praatgroep. Ik heb mensen om me heen nodig die me dan eindelijk eens begrijpen, waar ik bij kan huilen en dat ze niet vinden dat ik me aanstel maar zelf misschien nog wel vollopen omdat ze de pijn en het gevoel herkennen en erkennen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik merk dat veel mensen zeggen wat jij zegt. Wat maakt het uit dat je de diagnose krijgt, waarom wil je zo graag in dat hokje.

Ik zeg niet perse dat het volledig niet uitmaakt om wel/geen diagnose te krijgen, want ik kan me wel voorstellen dat er puzzelstukjes in elkaar vallen en zeker ook dat het je handvatten geeft om aan jezelf te werken. Ik ben zelf alleen van mening dat men niet téveel zou moeten denken in wel/geen stoornis, want zo zwart wit is het in werkelijkheid vaak niet. Als je niet onder de noemer 'stoornis' valt betekent dat niet dat je problemen minder serieus zijn. En als je er wél onder valt betekent dat niet automatisch dat je een gestoord geval bent. Ik ben een paar jaar geleden afgestudeerd als psycholoog (niet werkend in de praktijk), dus het belang van diagnosticeren is mij duidelijk, maar ik stoorde mij tijdens mijn studie regelmatig aan dat 'wel/niet denken'. Het is bijna eng hoeveel psychologiestudenten zichzelf gaan verdenken van bepaalde diagnoses als ze er maar genoeg over lezen. Terwijl een stoornis hebben niet het klakkeloos afvinken van hokjes is. Persoonlijk geloof ik meer in - bijvoorbeeld - een individueel diagnosetraject, een persoonlijke aanpak, dan in gestandaardiseerde diagnoses uit de DSM, maar goed, deze discussie reikt te ver voor op een drugsforum. :confused:mile:

Ik ben overigens geneigd om een beetje op dezelfde manier te denken over IQ-testen: tuurlijk kan het wat zeggen, maar IQ zegt ook bij lang niet álles over je intelligentie. Intelligentie is veel breder dan alleen IQ. Pas gewoon een beetje op dat je je er niet teveel aan gaat ophangen. Uiteindelijk ben je een persoon, geen diagnose, geen IQ-score. Dat wilde ik maar duidelijk maken.

Ik wil je verder helemaal niet ontmoedigen hoor, vind het juist sterk van je dat je deze hulp hebt gezocht, en ik hoop dat jouw uiteindelijke diagnose (als die er komt) je de zelfinzichten zal verschaffen die je nodig hebt om op de - voor jou - juiste manier verder te gaan. Het doel wat je voor ogen hebt lijkt me mooi, en een praatgroep is nooit een slecht idee. Keep us posted!
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zweibeiner zei:
Ik heb het even wat meer gebruikt dan wijs
Klik om te vergroten...

Het sluipt erin he, had je ooit verwacht toen je nog nooit speed had gebruikt dat je hier naar toe zou gaan? Ik denk het niet. Ben in ieder geval blij dat het je ogen ook weer heeft geopend. Kan me er totaal in vinden. De highs worden minder en de katers worden bruter. De lol gaat er dan steeds meer af naar mijn mening als je al op wekelijks gebruik zit.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik was op ontdekkingstocht gegaan naar de illegale drugs. Mede omdat het leven wat saai is en ik graag een andere kant van het leven wilde zien onder invloed van drugs.
Dus op zich had ik wel verwacht speed te gaan proberen, ik had alleen geen idee wat voor werking het op me zou hebben. Ik had natuurlijk internet afgezocht maar ik had echt het idee dat het bij mij anders werkte. Op een positieve manier, zeer positief en dat had ik zeker niet verwacht.
Misschien dat ik straks zelf kan zeggen dat speed mijn leven gered heeft. Dat het ervoor gezorgd heeft dat ik een diagnose ga krijgen. Dat betekent echt de wereld voor me.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#16
(xtc gebruik ik niet meer trouwens, ik blow iedere dag en iedere week ong. 0.075 gram speed rond de 62% getest. Dus als het lichter is wat meer, is het puurder dan wat minder, gewoon om even een idee te geven van mijn gebruik)
(ket, lcd, 2cb en andere die ik geprobeert heb gebruik ik ook zo goed als niet meer) (oxazepam af en toe als het nodig is)
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#17
De 3 weken heb ik helaas niet volgehouden, het is weer 1x per week geworden. Ik schrijf dat hier graag neer om zo mezelf niet voor te liegen over het gebruik en zodat ik er bewust van ben. Schroom je vooral niet om me voor idioot uit te maken, ik verdien het ook wel.
Laatste afspraak is geweest vandaag, over max 3 weken weet ik de uitslag. Helaas kon mijn moeder zich weinig herinneren uit mijn kindertijd (ze is zelf een paar jaar overspannen geweest, gescheiden en we zijn in 1 jaar tijd 6x verhuist, dus niet heel gek dat haar aandacht niet bij mij was). Ik heb wel een beetje angst dat het de diagnose kan beinvloeden, omdat die mede gesteld word uit je gedrag uit je kindertijd. Plus het wantrouwen dat ik sowieso al heb richting de psychiatrie.
Nog 3 weken uitzitten. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en tegelijk ben ik ook bang voor de uitkomst.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Misschien een beetje vroeg om te zeggen maar aangezien ik dit topic ook half aan het gebruiken als dagboek vind ik dit wel een mooie plek om even wat op te schrijven.
12 januari gaat de hoofdpsychiater zijn oordeel vellen over de testen, van mijn behandelaar heb ik al wat te horen gekregen.
Waarschijnlijk zal ik niet de diagnose adhd gaan krijgen om de volgende 2 hoofdredenen. Mijn moeder wist weinig meer uit mijn kindertijd en de diagnose moet gesteld worden op onder andere de kindertijd, dus het gebrek aan die info maakt het moeilijk om de diagnose te stellen. Ook ben ik op sommige vlakken te slim haha. Ondanks dat ik zo'n 30 iq punten verschil heb in mijn sterkste en zwakste kanten, waarvan taal mijn zwakste is. Is taal niet zwak genoeg voor adhd, ik zou daar nog lager moeten hebben scoren. Ook was er een andere test die adhd'ers niet kunnen of veel moeite mee hebben. Die test blonk ik in uit, tot nu toe heb ik die test beter gedaan dan andere die me voor gingen bij mijn behandelaar.
Wel heb ik ook meerdere punten die heel duidelijk in de richting van adhd wijzen, maar het gebrek aan info uit mijn kindertijd en het feit dat ik te slim ben op sommige vlakken haalt dat weer een beetje onderuit. Er zijn signalen die ja schreeuwen maar ook die nee schreeuwen en dat maakt het moeilijk.

Ik hoopte zelf uiteraard op een andere uitkomst want ik wil zo graag antwoorden hebben. Ik merk dat ik nu een beetje in de ontkenning zit en mijn behandelaar niet wil geloven. Gedachtes als: Ik ken mezelf al 31 jaar en jij hebt me 20 uur gezien, waarom denk je dat je me beter kan inschatten dan mezelf. Oke, mijn taal is te hoog maar vergeleken met mijn hoogste score is mijn taal wel laag, staat dat niet in verhouding met elkaar? Prima, je geeft de diagnse en de hulp niet, ik kan mezelf wel helpen met medicijnen, die zijn makkelijk aan te komen. Ik kwam niet om de diagnose te krijgen maar om gelooft te worden en gericht hulp te krijgen. Wat nu als ik wel adhd heb maar niet alles kan afvinken, dan loop ik zonder diagnse rond en dan zou ik me veel beter kunnen voelen met behandeling maar ik krijg het niet. Dan ben ik gedoemd me altijd zo te voelen en terwijl ik misschien wel degelijk adhd heb. Die gedachte maakt me kwaad.
Nu ik eenmaal begonnen ben met mezelf te laten testen moet ik verder gaan, de volgende stap zal testen op autisme gaan worden. Ik moet heel hard mijn best doen om dat ook te gaan doen. Momenteel ben ik boos en teleurgesteld want ik heb weinig vertrouwen dat daar wel iets uit komt. Want ik voel zelf het beste wat er aan de hand is. Wat nu als ik allerlei tests gedaan heb maar er komt niks uit? Dan ben ik gedoemd op deze gevoelens. Ik wil geen hoop krijgen die steeds onderuit geschopt word, ik weet niet hoeveel hoop ik kan hebben. Of niet zozeer hoop, maar teleurstelling. Als er niks uitkomt dan ben stel ik me wel aan, ben ik wel al die dingen, werk ik niet hard genoeg. Hoop is mooi maar ook heel gevaarlijk, ik ben kwetsbaar op dit vlak en normaal zorg ik ervoor dat ik niet kwetsbaar ben, want dan kan ik ook geen pijn krijgen.
Ik heb duidelijk tijd nodig om hierover na te denken en met zekerheid te weten wat ik hiervan vind. Met verstand weet ik prima hoe mijn gedachtes moeten zijn, mijn gevoel springt alleen steeds op en neer.

Speed gebruik is nu 1x per week of 1x per 2 weken. Iets minder maar het blijft een gevaarlijke drug.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#19
De diagnose die je krijgt verandert jou zelf niet. Het is slechts een diagnose. Het zal je ongetwijfeld helpen op bepaalde gebieden, maar voor de rest doet het niet zoveel. Maar ik snap je frustratie goed. Heb je het gevoel niet serieus genomen te worden, ga dan voor een second opinion bij een andere arts.

Zweibeiner zei:
Gedachtes als: Ik ken mezelf al 31 jaar en jij hebt me 20 uur gezien, waarom denk je dat je me beter kan inschatten dan mezelf.
Klik om te vergroten...

Je kent jezelf het beste natuurlijk, daar zal niemand tegenin gaan. De dokter probeert alleen een diagnose te stellen/laten stellen met de informatie die hij krijgt. Als je jezelf ergens absoluut niet in herkent hoef je dit ook niet zomaar te accepteren.

Zweibeiner zei:
Speed gebruik is nu 1x per week of 1x per 2 weken. Iets minder maar het blijft een gevaarlijke drug.
Klik om te vergroten...

Ikzelf als ADD'er en autist herken de aantrekkingskracht van speed maar ik wil je ervoor waarschuwen omdat ik zelf heb ondervonden hoe verslavend dit spul kan zijn. Pas hier dus mee op. Zie de speed zeker niet als middel om je bijvoorbeeld "normaal" te voelen want dan is de lol snel voorbij.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Maar waarom wil je zo graag een diagnose hebben? Zoals BasvanHoven ook al zegt, de diagnose veranderd niet wie jij bent. Jij bent gewoon uniek, met jouw persoonlijke unieke issues. Die zul je moeten accepteren of aan gaan werken, daar heb je toch geen diagnose voor nodig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."