Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Vrijwel alle recente berichtgeving over benzodiazepinen is gebaseerd op de premisse dat gebruik per definitie problematisch is, onvermijdelijk tot verslaving/afhankelijkheid leidt en zich vooral afspeelt in een feest- of uitgaanscontext. Dit frame wordt zelden bevraagd. Is dit artikel bedoeld om dat te herhalen, of sta je open voor perspectieven die dat beeld nuanceren? In het eerste geval voegt het weinig toe aan wat al uitgebreid (en vaak sensationeel) is geschreven. ChielTimmermans3651252 zei: Ik heb experts gesproken die Bromazolam een linke pijnstiller noemen, die behoorlijk verslavend is. Klik om te vergroten... Dit is foutief. Benzodiazepines hebben géén (directe) analgetische werking en zijn dus geen pijnstillers. Het zijn kalmeermiddelen. Opiaten en opioïden hebben wel een directe pijnstillende werking (en werken overigens ook sedatief). Ontwenningsverschijnselen treden alleen op bij continu gebruik over langere tijd (enkele dagen tot 2 weken?). Bij incidenteel gebruik is de kans op verslaving minimaal. Bromazolam behoort tot de groep benzodiazepinen die intraveneus in klinische setting gebruikt worden als sedativum bij operaties. Daarnaast worden ze door psychiaters of huisartsen voorgeschreven bij slapeloosheid, angstklachten, convulsies etc. Sommige benzos staan geregistreerd als medicijn en sommige (waaronder bromazolam) niet; dat zijn dan de "research benzodiazepines". Hier is een lijst met benzos die als medicijn geregistreerd staan: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/groepsteksten/benzodiazepine_agonisten . Als je op een middel klikt, kun je onder "indicaties" zien waarvoor dat middel geïndiceerd is. Als je concrete vragen hebt, wil ik kijken of ik ze kan beantwoorden."
"LucidLucy zei: Exact hetzelfde gebeurt met benzo's. De meeste doktoren zijn daar best makkelijk in om ze voor te schrijven. Niet allemaal gelukkig. Maar ik hoorde van de week weer iemand die bij zijn huisarts bekend staat als verslaafde, die hem toch alprazolam wilde voorschrijven. Gelukkig heeft ie het zelf geweigerd en de dokter daarop gewezen. Klik om te vergroten... Mijn ervaring bij meerdere artsen is dat ze juist heel terughoudend zijn. Het verschilt een beetje per arts denk ik."
"ChielTimmermans3651252 zei: Ik maakte inderdaad de fout door het een pijnstiller te noemen, ik bedoelde een slaap-/kalmeringsmiddel. Dus jullie kunnen me om de oren slaan met alle dingen in mijn tekst die niet kloppen. Maar volgens mij geef ik zelf al heel duidelijk aan dat ik er nog helemaal niks over weet. Dan kun je twee dingen doen: met experts praten en op basis daarvan een artikel schrijven óver gebruikers. Ik dacht: laat ik er open ingaan en gebruikers zelf benaderen en om hun ervaringen vragen. Dit is een handreiking, wie wil kan er op ingaan. En ik begrijp ik het ook heel goed als iemand dat niet ziet zitten. Klik om te vergroten... Als je concrete vragen over bromazolam/benzodiazepinen hebt, wil ik kijken of ik ze kan beantwoorden."
"Misselijkheid en braken bij MDMA komt waarschijnlijk door het activeren van de 5-HT3 receptor in de CTZ. Ondansetron kan hierbij helpen. Gember blokkeert de 5-HT3 receptor en is mogelijk ook effectief en makkelijker verkrijgbaar. Verder zijn natuurlijke middelen intrinsiek lang niet altijd effectiever of minder schadelijk dan farmaceutische middelen."
"Michhelll zei: Bedankt voor uw reactie! Ondansetron is iets wat je alleen bij de huisarts kan aanvragen. Dat vind ik ergens een beetje onnodig.. Heeft u een tip wat ik kan halen bij een drogist of zal ik het houden bij gember? Klik om te vergroten... In jouw geval is gember de beste optie aangezien dat het meest praktisch is én het ingrijpt op het mechanisme achter de misselijkheid. Omdat gember de 5-HT3 receptor blokkeert, kan het effectief zijn bij meer middelen die misselijkheid of braken geven door activatie van deze receptor. Denk daarbij aan serotonerge entactogenen en psychedelica. Misselijkheid en braken kunnen ook veroorzaakt worden door stimulatie van D2 receptoren in de CTZ, maar daar lijkt mdma niet primair op te werken. Zelf heb ik Ondansetron jaren geleden via een alternatieve route verkregen waar ik verder weinig over kan delen. Wel kan ik zeggen dat de letters op het doosje in het cyrillische schrift zijn."
"Phenibut en amfetamine. Het kan me voorstellen dat amfetamine gecombineerd met benzo`s of soortgelijke middelen een mooie synergie geeft."
"Ik denk dat het beter is om je vooraf eerst in te lezen, voordat je overweeg dergelijke middelen te gebruiken. Domme acties die een drug onterecht in kwaad daglicht stellen kunnen we niet gebruiken."
"Misselijkheid bij dissociatieven (in mijn geval deschloroketamine, 3-MeO-PCP en 3-HO-PCP) lijkt twee eigenschappen te hebben: 1) Het neemt niet toe bij het bewegen van het lichaam terwijl het hoofd stil blijft; 2) Het neemt plotseling toe als het hoofd beweegt terwijl het lichaam stil blijft. Dit geeft mij sterk het vermoeden dat prikkeling van het evenwichtsorgaan een rol speelt bij misselijkheid en braken gerelateerd aan dissociatieven. Het evenwichtsorgaan staat namelijk samen met de chemoreceptor trigger zone, de nervus vagus en de hogere corticale centra direct in contact met het braakcentrum dat bij voldoende prikkeling het braken in gang zet. De communicatie tussen het evenwichtsorgaan en het braakcentrum gaat via H1 en M1 receptoren. Ik zou middelen proberen die tegen reisziekte worden gebruikt en vooral op H1 en acetylcholinereceptoren werken, denk bijv. aan difenhydramine (nustasium!), meclozine etc."
"Salvia zei: Laat ik toevallig diphenhydramine in huis hebben, thanks! En heel interessant ook! Klik om te vergroten... 25-50 mg oraal op lege maag laat zeggen een uur voor je (nasaal ingenomen?) ketamine zou voldoende moeten zijn. Natuurlijk geldt dat je meer difenhydramine nodig hebt of dat het minder effectief is naarmate je meer ketamine hebt genomen. Logisch natuurlijk. Houd er rekening mee dat gelijktijdig gebruik van difenhydramine met anesthetica zoals ketamine gecontra-indiceerd is, omdat ze elkaars sedatie kunnen versterken. Bij intraveneus toegediende ketamine lijkt braken volgens dit onderzoek onder kinderen niet afhankelijk van de opstartdosis of de totale dosis zolang die cumulatief niet meer dan 7 mg/kg is. Ik ben benieuwd naar je ervaringen als je het geprobeerd hebt!"
"Het artikel staat inmiddels online zie ik. Het is inderdaad het zoveelste eenzijdige sensationele bericht geworden: https://archive.ph/J9f11"