Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is er nou zo enorm verslavend aan speed?

Wat is er nou zo enorm verslavend aan speed?

78 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste medeleden,
Ergens hier op DF kwam ik een post tegen, van iemand die beweerde, dat speed " het hoogste risico aan verslaving kent"...
Dit vind ik vreemd.
In deze gevallen denk ik eerder aan H, wit, of Meth....
Nu heb ik veel tijd, en dus ook tijd om vragen te bedenken.
Wie kan er op deze vraag een antwoord geven?
Ikzelf vind aan nachten geen slaap krijgen niet bepaald het idee, dat je hieraan zo verslaafd kan raken.
Laat staan die afschuwelijke smaak!
Ik ben benieuwd naar reactie.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#2
Speed vind ik totaal niet verslavend. Speed is leuk de eerste 3/4 uur omdat je nog euforisch bent, daarna is het drama. En dan heb ik het al niet over die come down en kater, en inderdaad niet kunnen slapen.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#3
Amfetamine prikkelt het beloningscentrum waardoor je prettig gaat voelen.
Naar dit positieve effect kun je sterk verlangen.
En daar weet ik alles van zoals jullie weten... 😄
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het verslavende sluipt er langzaam in bij sommigen. Eerst is het alleen recreatief, daarna neem je de dag erna een klein tikkie om de dag door te komen en voor je het weer heb je het nodig om huishoudelijke taken te volbrengen. Uiteraard zitten hier natuurlijk nog veel stappen tussen maar dit is wel waar het mijns inziens op neer komt.

Plus dat het natuurlijk dopamine vreet, waardoor je je sws slecht gaat voelen en sneller naar meer grijpt.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#5
Juist, net zoals @Ganggang💯 al zegt inderdaad.
Eerst bv in het weekend, dan begint de werkweek weer en zit je met de kater.
Je denkt in het begin aaaah klein beetje...
En voor je het weet zit je de hele week eraan.
En moet zeggen dat in begin die positieve vipe die je door je lijf voelt stromen heerlijk is.
Je voelt je energiek en opgewekt en kunt de hele wereld aan.
Tegen de tijd dat dat opgewekte gevoel begint af te nemen ben je al zo ver dat je niet meer zonder kunt.
In mijn laatste periode van mijn verslaving voelde ik me alles behalve opgewekt.
R
RikdekikkerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik had al na 1 keer dat het me verstandig leek om het hierbij te laten...
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bij mij is het idd er een beetje ingeslopen zoals @Ganggang💯 en @Syl benoemen. Eerst gebruikte ik het gewoon alleen recreatief op een feestje of met uitgaan of chillen met vrienden. Toen een maand lang veel gebruikt samen met justme83. Daardoor werd het al wat "gewoner" voor me. Maar toen hij verhuisde en opgenomen werd lukte het in eerste instantie wel om weer terug te gaan naar recreatief gebruik.

Alleen toen werd mijn traumatherapie heftiger, zat ik minder goed in mn vel en had ik weinig energie. Ik had het nog in huis liggen en zo is het er bij mij eigenlijk ingeslopen om als ik overvallen werd door heftige emoties of wanneer ik me somber voelde een lijntje te nemen om me weer beter te voelen. Of om overdag toch wat meer energie en zin te hebben om mn taken te kunnen doen en naar afspraken te gaan. Niet dat ik vanaf toen echt dagelijks gebruikte al, zo ver ben ik gelukkig nog niet. En zo ver hoop ik ook niet te komen. Dus toen ik zelf wel vrij snel door had dat ik het om de verkeerde redenen ging gebruiken heb ik al aan de bel getrokken.

Maar het sluipt er dus gewoon in dat je steeds een dagje meer neemt. Eerst alleen op zaterdagavond, dan begin je steeds vroeger in het weekend, dan neem je steeds langer na het weekend om de kater weer op te vangen en voor je het weet gebruik je alle dagen. En in het begin merk je gewoon vooral nog de voordelen. Omdat het zo op je dopamine werkt en je er energie van krijgt. Pas na een tijd komen die nadelige effecten pas. Maar dan is het vaak al te laat dus. Maar tot die tijd is het gewoon een erg verleidelijk goedje. En een stuk goedkoper dan coke.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ganggang💯 zei:
Als je dit als reden gebruikt om speed te nemen dan noem ik dat niet recreatief meer. Op deze manier rol vrijwel direct in een verslaving en zit je zo elke week aan de pep. Met alle gevolgen van dien.
Klik om te vergroten...

Ik heb ook nergens gezegd dat dat op die manier nog recreatief gebruik is toch? Dat is het idd niet meer als je dat regelmatig doet met die redenen die ik noem. Want zo is het bij mij dus verschoven van recreatief gebruik met uitgaan naar samen thuis gebruiken naar alleen thuis gebruiken. En nu idd zo'n beetje wekelijks met heel af en toe een keer een week niet. Zeg maar gemiddeld 3 keer per maand. Dat er meer dan 2 weken tussen zat was voor het laatst in december vorig jaar toen ik ook echt even helemaal 3 weken zonder speed zat door omstandigheden. Dus dat is totaal niet recreatief meer en dat weet ik ook prima ( en had hier ook hulp bij, maar dat is om bepaalde reden gestopt en moet nog weer opgestart worden met iemand anders/ergens anders.)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Spyro zei:
Speed is voor mij echt 0% verslavend... Moet er niet aan denken dit elke dag te nemen. Ben er na gebruik ook altijd weer goed klaar mee. Nee, voor mij echt geen speed verslaving.
Klik om te vergroten...
Dit heb ik ook. Na max 1,5 dag trek ik dat niet meer.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ganggang💯 zei:
Dit heb ik ook. Na max 1,5 dag trek ik dat niet meer.
Klik om te vergroten...
Na max. 1 nachtje doorhalen val ik echt als een blok in slaap ook. Kan me zo niet voorstellen dat mensen hier dagen/nachten op doorgaan... En gelukkig ook maar. 😅

Mijn lijf trekt het echt niet zo lang...
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Dat zal per persoon schelen. Ik heb ook al een aantal keer speed op die manier gebruikt. Met een din samen aan de speed de nieuwe schutting geplaatst, plafond geschilderd en een x om al mijn administratie te doen. Toch ben ik niet hooked geraakt.
Wel klopt het denk ik dat je meer kans hebt verslaafd te raken als je het altijd zo gebruikt maar het hoeft dus niet.
Klik om te vergroten...
Eens, ik heb tot nu toe 4 keer speed gebruikt waarvan 3 keer functioneel alleen thuis. En ik denk ook dat je zo meer kans hebt om verslaafd te geraken maar als je een sterk karakter hebt hoeft dit niet zo te zijn. Ik ben me bewust dat ik niet in een verslaving zou willen vallen en ik ook nog nuchter goed wil kunnen klussen, maar ik vond wel dat ik er meer aan had dan op een feest. Ik hou voor mezelf ook heel goed bij hoe vaak ik drugs gebruik.
Na gebruik, en vooral bij speed dan heb ik achteraf toch ook een beetje een schuldgevoel waardoor ik er dan weer een tijdje geen behoefte aan heb.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Speed en benzo's zijn ook een vreselijk heerlijke en makkelijke combinatie. In de ochtend starten met speed, heerlijk werken met af en toe en nieuwe lijn tot einde van de dag, dan een paar drankjes, een benzo, jointje, gezond avondeten, om 23:00 uur naar bed en 8 uur slapen.

Dit hou je echt jaren vol zonder duidelijke consequenties, kan ik als ervaringsdeskundige zeggen.

Maar hoe waardeer je het normale leven ooit weer? Dat is de vraag.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
John Trap zei:
Dit hou je echt jaren vol zonder duidelijke consequenties, kan ik als ervaringsdeskundige zeggen.
Klik om te vergroten...
Dat jij tot nu toe nog geen consequenties merkt betekent niet dat die er niet zijn. Elke dag speed, alcohol en benzodiazepinen brengt natuurlijk een hoop ellende met zich mee. Zolang je de dosering van alle middelen bescheiden houdt dan gaat het natuurlijk een stuk minder snel. Maar vroeg of laat ga je hier iets van merken.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#14
John Trap zei:
Dit hou je echt jaren vol zonder duidelijke consequenties, kan ik als ervaringsdeskundige zeggen.
Klik om te vergroten...

Over hoeveel jaren praat je dan?
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoe erg verslavend het is, is afhankelijk van de beweegreden. Ik heb het zelf in het verleden gebruikt om beter te studeren, alerter te zijn, meer uit mezelf te halen. "functioneel" gebruik. Dagelijks lage doseringen waardoor ik wel kon slapen zonder problemen. Mijn HBO ermee kunnen afronden.

Later er gelukkig wel mee kunnen stoppen. De nadelige effecten werden steeds heftiger.

Als feestmiddel is het denk ik minder verslavend.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#16
John Trap zei:
Dit hou je echt jaren vol zonder duidelijke consequenties, kan ik als ervaringsdeskundige zeggen.
Klik om te vergroten...

Uhu, een ander ervaringsdeskundige hier kan melden dan na 2 weken je toch niet helemaal functioneert als dat het zou moeten op je werk. En dan worden de consequenties maar al te duidelijk kan ik je melden.
De combo beviel helaas maar al te goed, maar zal het nooit of te nimmer aan raden aan iemand om dat dagelijks te gaan doen.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik doe dit nu ruim 15 jaar en ik werk fulltime en functioneer goed tot zeer goed. Maar ik zeg zeker niet dat het gezond is. Alleen dat het lang vol te houden is als je gewoon slaapt, goed eet en overdag nuttig bezig bent.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
John Trap zei:
Speed en benzo's zijn ook een vreselijk heerlijke en makkelijke combinatie. In de ochtend starten met speed, heerlijk werken met af en toe en nieuwe lijn tot einde van de dag, dan een paar drankjes, een benzo, jointje, gezond avondeten, om 23:00 uur naar bed en 8 uur slapen.

Dit hou je echt jaren vol zonder duidelijke consequenties, kan ik als ervaringsdeskundige zeggen.

Maar hoe waardeer je het normale leven ooit weer? Dat is de vraag.
Klik om te vergroten...
Als je het normale leven nuchter niet meer kan waarderen noem ik dat toch echt wel een heel erg duidelijke consequentie hoor!

Dat is voor mij toch de basis, jezelf nuchter goed voelen. Als die basis weg is dan is er geen houden meer aan lijkt me.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
John Trap zei:
Alleen dat het lang vol te houden is als je gewoon slaapt,
Klik om te vergroten...
Nadeel is dat jij niet écht slaapt zo. Als je altijd met slaap medicatie slaapt, sla je je remslaap over. Op den duur oververmoeid je lijf en brein alleen merk je daar pas heel laat wat van omdat je de klappen steeds opvangt met dagelijks drugs. Plus dat langdurig benzo gebruik je brein anders gaat werken. Blijvende verandering. De consequentie is vaak slaapproblemen. Als je ooit stopt met deze routine zul je zeker wel merken dat je nadelen ervaart.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#20
John Trap zei:
Ik doe dit nu ruim 15 jaar en ik werk fulltime en functioneer goed tot zeer goed. Maar ik zeg zeker niet dat het gezond is. Alleen dat het lang vol te houden is als je gewoon slaapt, goed eet en overdag nuttig bezig bent.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat dat het linke er aan is.
Ik dacht ook tijdens mijn jarenlange speed verslaving dat ik zo wel jaren door kon gaan.
Had geen lichamelijke klachten en ging er dus vanuit dat de speed geen schade aanrichten.
Dat is natuurlijk super naief.
Maarrr leven en laten leven dus als jij dit zo prettig vind zeg ik top.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."