Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is er nou zo enorm verslavend aan speed?

Wat is er nou zo enorm verslavend aan speed?

78 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jullie hebben zeker gelijk hoor, ik ben mij er absoluut bewust van wat de risico's zijn. Maag-, lever en darmkanker, depressie, nierfalen, vroegtijde dementie, noem maar op.

Maar ik heb helaas nog niet de moed gevonden om mijn leven anders in te richten. Ik heb best vaak langdurige nuchtere fases in mijn leven gehad. Ik waardeer het leven dan na een paar weken altijd zo extreem erg, dat het mij bijna ondragelijke angsten geeft. En geeft mij ook altijd weer schuldgevoel en angst hoe ik mijn leven tot op heden heb beleefd. Hetgeen mij weer drijft tot het dempen van gedachten..

Cirkel?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#2
John Trap zei:
Jullie hebben zeker gelijk hoor, ik ben mij er absoluut bewust van wat de risico's zijn. Maag-, lever en darmkanker, depressie, nierfalen, vroegtijde dementie, noem maar op.

Maar ik heb helaas nog niet de moed gevonden om mijn leven anders in te richten. Ik heb best vaak langdurige nuchtere fases in mijn leven gehad. Ik waardeer het leven dan na een paar weken altijd zo extreem erg, dat het mij bijna ondragelijke angsten geeft. En geeft mij ook altijd weer schuldgevoel en angst hoe ik mijn leven tot op heden heb beleefd. Hetgeen mij weer drijft tot het dempen van gedachten..

Cirkel?
Klik om te vergroten...

Ik begrijp wel grotendeels wat je omschrijft.
Maar hoe je je leven tot op heden hebt beleefd kun je niks meer aan veranderen.
Je had daar voor jezelf toen de juiste reden voor.
Speed dempt je emoties en gevoel en dat kan prettig zijn.
Vooral als je vervelende dingen hebt meegemaakt.
Je kunt dan stuk makkelijker doen wat je moet doen.
Ik zelf zie nu in na jarenlange speed verslaving, en nu bijna 15 mnd clean dat het echt doodzonde is geweest.
Het heeft me destijds geholpen door een hele zware periode.
Maar ik heb al die jaren niet oprecht mijn emoties en gevoelens ervaren.
Nu ik clean ben komen die destijds afgevlakt gevoelens en emoties alsnog keihard binnen.
Dat is een hele zware dobber om mee te dealen maar ik heb het mezelf aangedaan.
Ik werk hard aan mezelf om hier uit te komen.
Voor toen kwam het perfect uit dat ik door kon blijven gaan zonder dat al mijn emoties me in de weg stonden.
Nu clean merk ik dat ik veel meer kan genieten weer van de kleine dingen.
Dingen waar ik met speed op totaal geen oog voor had omdat ik in me eigen bubbel leefde.
S
SenseoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Syl zei:
Ik denk dat dat het linke er aan is.
Ik dacht ook tijdens mijn jarenlange speed verslaving dat ik zo wel jaren door kon gaan.
Had geen lichamelijke klachten en ging er dus vanuit dat de speed geen schade aanrichten.
Dat is natuurlijk super naief.
Maarrr leven en laten leven dus als jij dit zo prettig vind zeg ik top.
Klik om te vergroten...

Als het zo subtiel lijkt, welke schade heeft het in werkelijkheid aangericht?
S
SenseoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Syl zei:
Ik begrijp wel grotendeels wat je omschrijft.
Maar hoe je je leven tot op heden hebt beleefd kun je niks meer aan veranderen.
Je had daar voor jezelf toen de juiste reden voor.
Speed dempt je emoties en gevoel en dat kan prettig zijn.
Vooral als je vervelende dingen hebt meegemaakt.
Je kunt dan stuk makkelijker doen wat je moet doen.
Ik zelf zie nu in na jarenlange speed verslaving, en nu bijna 15 mnd clean dat het echt doodzonde is geweest.
Het heeft me destijds geholpen door een hele zware periode.
Maar ik heb al die jaren niet oprecht mijn emoties en gevoelens ervaren.
Nu ik clean ben komen die destijds afgevlakt gevoelens en emoties alsnog keihard binnen.
Dat is een hele zware dobber om mee te dealen maar ik heb het mezelf aangedaan.
Ik werk hard aan mezelf om hier uit te komen.
Voor toen kwam het perfect uit dat ik door kon blijven gaan zonder dat al mijn emoties me in de weg stonden.
Nu clean merk ik dat ik veel meer kan genieten weer van de kleine dingen.
Dingen waar ik met speed op totaal geen oog voor had omdat ik in me eigen bubbel leefde.
Klik om te vergroten...

Toen ik en een vriend aan speed begonnen, heeft dat ons echt dichter bij elkaar gebracht. Waarbij we volledige nachten onze diepe gedachten en gevoelens openlijk uiten. Onze band is nog nooit zo sterk geweest.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#5
Senseo zei:
Als het zo subtiel lijkt, welke schade heeft het in werkelijkheid aangericht?
Klik om te vergroten...

Ik heb lichamelijke klachten die aanwezig waren minder gevoeld.
Dus uiteindelijk ipv er naar te luisteren het overbelast.

Ik heb geen glazuur meer op mijn tanden.
Hierdoor zijn mijn tanden super gevoelig vooral warm als koud.
Daarbij krijg je ze niet echt mooi wit meer.

Het vlakt je emoties af.
Toen ik afkickte werd ik overspoeld door al die emoties die ineens nu wel voor de volle 100 % binnen kwamen.

Je pleegt roofbouw op je lichaam.
Je gaat maar door en gaat maar door.


Verder hoef ik natuurlijk niet uit te leggen dat het gewoon troep is wat gewoon slecht is voor je lichaam.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#6
Senseo zei:
Toen ik en een vriend aan speed begonnen, heeft dat ons echt dichter bij elkaar gebracht. Waarbij we volledige nachten onze diepe gedachten en gevoelens openlijk uiten. Onze band is nog nooit zo sterk geweest.
Klik om te vergroten...

Dat heb ik ook wel ervaren hoor in het begin.
Het voelt een soort verbindtenis als je samen gebruikt.
Als je eraan verslaafd raakt en het dus dag in, dag uit gebruikt voelt dat niet meer zo.
Althans ik spreek nu voor mezelf.
Ik vind het fijn voor jou dat jullie band zo versterkt is.
Ik praat alleen uit eigen ervaring en dus over een verslaving die 8 jaar heeft geduurt.
Als je er van kunt genieten van speed en je weet er steeds optijd mee te stoppen is dat top natuurlijk.
Ik kon dat op een gegeven moment helaas niet meer.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik merk ook vrijwel geen lichamelijke klachten. Zelfs niet toen ik zwaar verslaafd was aan speed. Ik heb nooit echt een kater ervan gehad. Geestelijk valt het ook wel mee, althans ik heb soms wel levensechte nachtmerries.

Dit is inderdaad het linke eraan. Je merkt het niet zo erg op korte termijn. In tegenstelling tot mdma (of andere serotonin depleters), hierbij merk ik meteen verschil. mdma -> emotioneel en somber gedurende 1 tot 2 weken.
Dat komt deels omdat je lichaam dopamine, noradrenaline en adrenaline zeer snel aan kan maken en dus de tekorten aanvullen.
Daarom kun je lang doorgaan op pep. Ook vind ik de high veel minder intens dan andere soorten drugs waardoor ik van de ervaring niet echt uitgeput raak. En kan ik m'n alledaagse dingen gewoon doen.

Ik herken zeker wat hierboven is gezegd. Dat je closer kunt worden met vrienden/familie door het gebruik. Dat voelt erg fijn. Zorg er alleen voor dat de band niet een drugsrelatie wordt. Ik heb met mijn beste vriend dat we elkaar onwijs erg triggeren omdat we zo vaak hebben gebruikt.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Legio Patria Nostra zei:
Ergens hier op DF kwam ik een post tegen, van iemand die beweerde, dat speed " het hoogste risico aan verslaving kent"...
Klik om te vergroten...

Sinds ik toch niet kan slapen na mijn 3-MMC binge ben ik nog wel even wakker voorlopig. Wat ik denk dat een speedverslaving is:

"Speed" is een straatnaam en betekent in de meeste gevallen kale Amfetamine, de basis bouwsteen voor elke andere gesubstitueerde Amfetamine. In de Verenigde Staten komt deze variant bijna niet voor en wordt met "Speed" meestal "methamfetamine" bedoelt. In Nederland betekent "Speed" meestal de kale amfetamine, De beruchte methamfetamine is beter oplosbaar in vet waardoor het een sterker effect heeft dan kale amfetamine.

Amfetamine prikkelt de afgifte van verschillende neurotransmitters en blokkeert de heropname ervan, met name dopamine en adrenaline. Dopamine is een hormoon dat vrijkomt wanneer je dingen doet als sporten, eten, seksen, verliefd zijn, slapen etc. Het is een beloningshormoon. Het is het hormoon dat vrijkomt wanneer je iets goeds doet voor je lichaam want het geeft een prettig gevoel en stimuleert daarmee dat je het herhaald. Cocaïne bijvoorbeeld blokkeert de heropname van dopamine, waardoor het tijdelijk niet afgebroken wordt in het brein waardoor er een overschot ontstaat.

Dit is hoe de verslaving zich manifesteert. In het begin is er de dopamine boost, maar voor je het weet heb je meer en meer nodig voor deze boost. Dit komt omdat je lichaam zich aanpast aan de effecten van de drug. Er treedt tolerantie op. Je lichaam gaat ze aanpassen aan de vergiftiging en bouwt een immuniteit op. Hoe meer je de drug gebruikt, hoe meer het lichaam zich aanpast en hoe schaarser de neurotransmitters worden. Ook de receptoren passen zich aan.

Er komt een punt waarbij de verslaving in het stadium komt dat alle positieve effecten die je in het begin ervaarde zijn verdwenen. Er bestaat alleen nog de drang om het nare gevoel te verzachten wat de drug eigenlijk zelf heeft veroorzaakt. Er is een permanent tekort aan dopamine en andere stoffen en het brein is zo aangepast dat het een constante stroom aan deze neurotransmitters verwacht. Wanneer dit niet gebeurt ontstaan er ontwenningsverschijnselen.

Tegelijkertijd, mede door de ontwenningsverschijnselen en de obsessie, ontstaat de verwaarlozing. Slaaptekort, uitdroging, verlies van de realiteit,het verlies van de grip op financiën maar ook door het gebrek aan eetlust. Het gebrek aan eetlust is een een klassiek "vecht of vlucht" reactie. Het lichaam is in constante staat van paraatheid. Het hormoon dat men alert maakt tijdens gevaarlijke situaties wordt constant getriggered (adrenaline) en het hormoon dat je beloond voor positieve dingen wordt onterecht geactiveerd (dopamine).


Geen idee of het klopt, dit is gewoon wat ik denk dat een speed verslaving betekent.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
We dwalen wel een beetje af van het topic. De vraag was waarom speed zo verslavend is. Niet om het stinkende zweet in ieder geval 😅
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dan blijf ik er toch bij dat speed verslavend is door de energie boost, het prettige gevoel wat je ervaart.
En op den duur het je emoties af vlakt wat in mijn geval heel fijn was om door te kunnen blijven strijden en er niet aan onder door te gaan.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#11
Speed is voor mij echt 0% verslavend... Moet er niet aan denken dit elke dag te nemen. Ben er na gebruik ook altijd weer goed klaar mee. Nee, voor mij echt geen speed verslaving.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#12
Legio Patria Nostra zei:
Ergens hier op DF kwam ik een post tegen, van iemand die beweerde, dat speed " het hoogste risico aan verslaving kent." Dit vind ik vreemd. In deze gevallen denk ik eerder aan H, wit, of Meth. Wie kan er op deze vraag een antwoord geven?
Klik om te vergroten...
Ik vind het wel een goede vraag in ieder geval al kan het op sommige mensen misschien wat droog over komen. Ik denk dat breed gekeken downer drugs (denk aan benzodiazepines en opioiden) het meest verslavend zijn omdat ze mentaal leed doen verzachten. Mensen zijn opvallend slecht in staat om mentale lange termijn risico's in te schatten.

Dat gezegd hebbende kan verslaving vrij relatief en persoonlijk wezen. Sommige mensen presteren het zelfs om lachgas, lijm en tabak te misbruiken. Van alle drugs heb ik Amfetamine en verwante stimulanten waarschijnlijk nog het meest misbruikt. Dat begon op de middelbare school toen mij Methylfenidaat (ritalin) werd opgedrongen. Ik ervoer net als veel andere mensen aanzienlijke prestatiedruk. En wat eigenlijk een maatschappijziekte is wordt structureel aan genetica toegewezen (ADHD). Dexamfetamine, het rechtsdraaiend stereoisomeer van Amfetamine wordt vanuit de farmacie als de gouden standaard beschouwd wanneer het ADHD medicatie betreft, waar het grootste nadeel hiervan misbruik potentieel blijkt.

Waar in de wetenschap persoonlijkheid (big five) als de sterkst voorspellende factor wordt gezien voor het behalen van een diploma is er in de wetenschappelijke literatuur ook een sterke consensus dat een diploma de sterkst voorspellende factor is op de vraag of je wordt aangenomen op de arbeidsmarkt of niet. Hierbij kan de maatschappelijke fixatie op geld, veerkracht en zelfredzaamheid ook een versterkende rol spelen.

Persoonlijk denk ik dat binnen de huidige maatschappelijke context benzodiazepines het hoogste risico van verslaving kennen. Maar ik kan goed begrijpen dat iemand vanuit een bepaald perspectief stelt dat Amfetamine ('speed') het hoogste risico voor verslaving kent met oog op het functioneel karakter van Amfetamine. Efficiëntie is immers ook een begrip dat binnen de maatschappij veel nadruk kent.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#13
Goede vraag begrijp hem ook niet.
Mensen ervaren al snel vervelende bijwerkingen lees ik vaak en dan toch door gaan.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#14
John Trap zei:
Speed is leven. Het ultieme levensgevoel ervaar je op speed!
Klik om te vergroten...

Wel eens LSD geprobeerd?
😉
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#15
Revolutionair zei:
Goede vraag begrijp hem ook niet.
Mensen ervaren al snel vervelende bijwerkingen lees ik vaak en dan toch door gaan.
Klik om te vergroten...

De vervelende bijwerking in het begin vond ik zelf eigenlijk alleen dat ik soms niet in slaap kwam.
Dat loste ik dan weer op s'ochtends als ik brak was door weer lijn te nemen.
De echt vervelende bijwerkingen vond ik die kwamen pas na lange tijd gebruik.
Zo lang dat je eigenlijk al niet meer zonder kan.
Spreek nu puur voor mezelf dan.
Dus nare bijwerkingen heb ik niet gehad in begin fase.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Revolutionair zei:
Wel eens LSD geprobeerd?
😉
Klik om te vergroten...
Nee, wel shrooms (de echte, dus geen truffels). Snap wel wat je bedoelt, denk ik?
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#17
John Trap zei:
Het ultieme levensgevoel ervaar je
Klik om te vergroten...

....OP LSD naar mijn mening.
Een heel andere level 😉


Syl zei:
De echt vervelende bijwerkingen vond ik die kwamen pas na lange tijd gebruik.
Klik om te vergroten...

Ik voel aan me lichaam dat ik snel tril.
Hoofdpijn kan krijgen van de speed.
Door het lange wakker blijven schaduwen zien bewegen in mijn ooghoeken.
De zweet geur van je lichaam (vooral voeten)
Koude handen en voeten maar toch koudsweet (die ook nog stinkt).

Mijn beste maat had laatst een weekendje speed gebruikt en wij gebruiken dat nooit bijna.
En ik zei hem al je stinkt!
En dat foet hij normaal nooit.
Het hele huis toen ik al binnen kwam en hij had het niet door.
Toen ging die douchen en toen rook hij ook dat het huis stonk.
En binnrn no time stonk hij weer...
Ik denk wel een bekend verhaal.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#18
Revolutionair zei:
....OP LSD naar mijn mening.
Een heel andere level 😉




Ik voel aan me lichaam dat ik snel tril.
Hoofdpijn kan krijgen van de speed.
Door het lange wakker blijven schaduwen zien bewegen in mijn ooghoeken.
De zweet geur van je lichaam (vooral voeten)
Koude handen en voeten maar toch koudsweet (die ook nog stinkt).

Mijn beste maat had laatst een weekendje speed gebruikt en wij gebruiken dat nooit bijna.
En ik zei hem al je stinkt!
En dat foet hij normaal nooit.
Het hele huis toen ik al binnen kwam en hij had het niet door.
Toen ging die douchen en toen rook hij ook dat het huis stonk.
En binnrn no time stonk hij weer...
Ik denk wel een bekend verhaal.
Klik om te vergroten...

Hoofdpijn kreeg ik meestal alleen als ik of te veel had genomen of te weinig water dronk.
Dat van dat je stinkt naar speed en ook je huis herken ik dan weer niet.
Mijn dochter bv is heel eerlijk en recht voor de raap.
Als ik zou stinken zou ze mij daar 200% zeker op aanspreken.
Dit is nooit gebeurd, ook niet door anderen.
Nou ben ik zelf ook wel iemand die er altijd zo bij zo al voor zorgd dat Ik fris ruik kwa
deo enz.

Ik herken het wel van een oude dealer die ik ooit had.
Die man zweette ook heel erg door de speed en die had altijd inderdaad zo'n walm om zich heen hangen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dit is toch echt wel iets nieuws voor me, een zgn. "Speedwalm"
Als je jezelf goed verzorgt, en dan nog steeds die walm?
Ik heb ooit eens een van mijn dealers eens helemaal los zien gaan met een tafelvoetbalspel...hij was er goed in op zich, maar als hij wat speed op had, nou!
Eén lust voor het oog zoals deze kerel uit zijn dak ging!
Ikzelf had er geen interesse in. En nu óók niet.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Als je een beetje normaal omgaat met je hygiëne en speedgebruik valt het stinken wel mee. Heb het zelf en bij vele andere gebruikers nooit echt gemerkt.

Behalve op een meerdaags festival (Wildeburg), maar goed na 2 nachten doorhalen met 30 graden overdag en 24 snachts stinkt iedereen, ook zonder speed😅

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."