Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is er nou zo enorm verslavend aan speed?

Wat is er nou zo enorm verslavend aan speed?

78 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#1
niks
T
TsaarvanDrugslandLid
01-01-2024, 00:00
#2
Speed dient zich in eerste instantie als 'n wondermiddeltje tegen alles: vermoeidheid, depressie, sociale fobie etc. Dat is in essentie waarom speed zo verslavend is. In je hoofd word je een versie van jezelf zonder je gebreken en onzekerheden en om in die roes te blijven, gaan veel mensen dit middel misbruiken. En als je op die toer blijft doorgaan, krijg op den duur krijg je de rekening gepresenteerd: psychotische klachten door slaaptekort, puisten, vermagering door verminderde eetlust, en in de spiegel zie je alleen nog een tandeloos roofdier jou aanstaren.

Niet geheel toevallig werd in de jaren 30 van de vorige eeuw amfetamine door artsen voorgeschreven aan huisvrouwen als middel tegen hun uitzichtloze bestaan. Dat werkte in eerste instantie prima, totdat de buren ontdekten dat de buurvrouw midden in de nacht de ramen zat te lappen en te stofzuigen, terwijl manlief om zes uur al weer naar de fabriek moest. Ook destijds waren de nadelige effecten van speed al zichtbaar.

Zelfs Adolf Hitler liet zich op een gegeven moment iedere dag injecteren met speed, zodat ie overal in het land zijn toespraken kon houden zonder moe te worden. En dat gebruik ging jaren zo door, zelf tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog, toen hij in de bunker zonder leger nog altijd dacht de oorlog te kunnen winnen, terwijl de Russen en Amerikanen met hun kalasjnikovs en karabijnen bijna zowat zijn bunker hadden omsingeld. Je realiteitszin verdwijnt en megalomanie komt er voor in de plaats.

Zelf ben ik nooit zo verknocht geweest dat ik het dagelijks moest gebruiken, al kan ik mij goed inleven dat er veel mensen toch door verleid zijn. Speed snuiven vergelijk ik met een avondje naar een duur restaurant gaan: je weet dat de prijs hoog zal zijn, dus bestel niet teveel en weet wat je achteraf gaat betalen, dus snuif niet teveel (of weet wat je limiet is) en bereid je voor op die ontiegelijk tyfus vervelende speedkater.

En pepzweet: zeker dat het bij mij van toepassing is, want na een avondje nakken, kun je mij de volgende dag al op een kilometer afstand ruiken. En mijn lichaamsgeur heeft dan nog het meest weg van een industrieel ongeluk in de DSM-fabriek.
P
PatWLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bij mij heeft het gelukkig nooit een verslaving aangewakkerd. Bij een paar vrienden is het wel tot een punt gekomen dat zich uitte in een milde verslaving . Bij hen speelde werkloosheid en een lichte depressie een rol. Dit zal vast niet voor iedereen zijn.
D
Danny0531Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Panda807 zei:
Ik gebruik nu ongeveer 4 jaar dagelijks speed. Uit eigen ervaring zal ik antwoorden op je vraag.

Ik begrijp dat het niet aanlokkelijk klinkt om dagen achter elkaar wakker te zijn. Echter als je onder invloed bent van speed, heb je dit zelf amper door. Alles is plots zo interessant dat je dwangmatig/obsessief wordt. Dus die uren dat je extra hebt door niet te slapen, komen juist goed van pas. Je tijdsbesef verdwijnt ook. Als ik twee of drie nachten niet slaap, voelt dit voor mij gewoon als 1 dag.
Ik begrijp niet waarom iemand zou willen slapen op zulk moment. Als ik slaap al is het maar 2u, heb ik gevoel dat ik kostbare tijd verspilt heb. Je kan natuurlijk niet anders, maar iedere keer ik slaap heb ik een enorm schuldgevoel. Alsof ik mijn leven niet wil vergooien aan slapen (maar wel aan speed).

En die smaak wen je aan. De ene keer is het erger dan de andere keer. Maar ik vond dit nooit opwegen tegen de voordelen van speed. En nu merk ik van die smaak zo goed als niet meer eigenlijk.

Ik hoop dat dit voor wat verduidelijking heeft gezorgd.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens en dat stinken van speed nooit meegemaakt ze hebben in de rijd dak dagelijks snoof en toen best veel zwete nog nooit gezehd hey je stinkt of dat ik mezelf rook
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Panda807 zei:
Ik gebruik nu ongeveer 4 jaar dagelijks speed. Uit eigen ervaring zal ik antwoorden op je vraag.

Ik begrijp dat het niet aanlokkelijk klinkt om dagen achter elkaar wakker te zijn. Echter als je onder invloed bent van speed, heb je dit zelf amper door. Alles is plots zo interessant dat je dwangmatig/obsessief wordt. Dus die uren dat je extra hebt door niet te slapen, komen juist goed van pas. Je tijdsbesef verdwijnt ook. Als ik twee of drie nachten niet slaap, voelt dit voor mij gewoon als 1 dag.
Ik begrijp niet waarom iemand zou willen slapen op zulk moment. Als ik slaap al is het maar 2u, heb ik gevoel dat ik kostbare tijd verspilt heb. Je kan natuurlijk niet anders, maar iedere keer ik slaap heb ik een enorm schuldgevoel. Alsof ik mijn leven niet wil vergooien aan slapen (maar wel aan speed).

En die smaak wen je aan. De ene keer is het erger dan de andere keer. Maar ik vond dit nooit opwegen tegen de voordelen van speed. En nu merk ik van die smaak zo goed als niet meer eigenlijk.

Ik hoop dat dit voor wat verduidelijking heeft gezorgd.
Klik om te vergroten...

Langdurige slaaptekort leidt tot depressie, weinig motivatie en concentratie en minder plezier hebben in dingen. Dus je haalt uiteindelijk nog minder uit je leven dan ff dat je goed slaapt en die uren kwijt bent.

En ik weet het niet hoe jij het doet, maar na een paar nachten is het echt wel op. Als je reservestoffen op zijn, werkt speed veel minder goed, en uiteindelijk is de adenosine concentratiei in je hersenen zo groot dat dopamine, noradrenaline en amfetamine niet op kunnen tegen de dempende werking van Adenosine. Je kunt zoveel drugs nemen als jje wilt, maar je lichaam neemt het toch over uiteindelijk.
D
DEEPScar807Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Tevil19 zei:
Langdurige slaaptekort leidt tot depressie, weinig motivatie en concentratie en minder plezier hebben in dingen. Dus je haalt uiteindelijk nog minder uit je leven dan ff dat je goed slaapt en die uren kwijt bent.

En ik weet het niet hoe jij het doet, maar na een paar nachten is het echt wel op. Als je reservestoffen op zijn, werkt speed veel minder goed, en uiteindelijk is de adenosine concentratiei in je hersenen zo groot dat dopamine, noradrenaline en amfetamine niet op kunnen tegen de dempende werking van Adenosine. Je kunt zoveel drugs nemen als jje wilt, maar je lichaam neemt het toch over uiteindelijk.
Klik om te vergroten...
Ik ben begonnen met speed gebruiken toen ik in een depressie zat, onbewust als een soort van zelfmedicatie. Heel dom besef ik nu, want de depressie is er nog steeds. Nu blijf ik dus gebruiken zodat ik toch de dag kan doorkomen. Heel soms heb ik nog eens een moment van euforie, maar dit duurt niet langer dan 5minuten en direct hierna slaat het om naar extreme frustratie, woede, haat,.. voor alles en iedereen zonder enige reden.

Dus hieruit veronderstel ik dat mn reservestoffen inderdaad op zijn. Maar toch is het uitgeputte speedgevoel beter dan de ondertussen ondraaglijk geworden depressie.
D
De KaptitainLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tevil19 zei:
Langdurige slaaptekort leidt tot depressie, weinig motivatie en concentratie en minder plezier hebben in dingen. Dus je haalt uiteindelijk nog minder uit je leven dan ff dat je goed slaapt en die uren kwijt bent.

En ik weet het niet hoe jij het doet, maar na een paar nachten is het echt wel op. Als je reservestoffen op zijn, werkt speed veel minder goed, en uiteindelijk is de adenosine concentratiei in je hersenen zo groot dat dopamine, noradrenaline en amfetamine niet op kunnen tegen de dempende werking van Adenosine. Je kunt zoveel drugs nemen als jje wilt, maar je lichaam neemt het toch over uiteindelijk.
Klik om te vergroten...
Zo heb ik het ook altijd ervaren en zelf meer dan genoeg meegemaakt dat ik 3 a4 dagen door ging maar na die eerste 2 dagen dan begint het toch wel al
vervelend te voelen , maar iedereen is weer anders. Ik gebruik ook al enkele jaren dagelijks speed en ik voel het nog zeer goed maar ik moet wel wat meer
gebruiken dan vroeger.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
PatW zei:
Bij mij heeft het gelukkig nooit een verslaving aangewakkerd. Bij een paar vrienden is het wel tot een punt gekomen dat zich uitte in een milde verslaving . Bij hen speelde werkloosheid en een lichte depressie een rol. Dit zal vast niet voor iedereen zijn.
Klik om te vergroten...

Als je werkloos bent dan is het wel "makkelijker" om langer met speed door te gaan idd. Ik ben arbeidsongeschikt, vrijgezel en heb een paar afspraken in de week aan hulpverlening. Maar verder dus weinig verantwoordelijkheden. En wel psychische problemen dus. Dan is het gewoon erg verleidelijk om aan de speed te gaan. En dan kun je ook makkelijker bingen ipv het bij 1 nachtje houden. Als je gewoon elke dag naar je werk moet of een relatie/kind hebt dan wordt dat allemaal toch een stuk lastiger.
D
De KaptitainLid
01-01-2024, 00:00
#9
Perenijsje zei:
Als je werkloos bent dan is het wel "makkelijker" om langer met speed door te gaan idd. Ik ben arbeidsongeschikt, vrijgezel en heb een paar afspraken in de week aan hulpverlening. Maar verder dus weinig verantwoordelijkheden. En wel psychische problemen dus. Dan is het gewoon erg verleidelijk om aan de speed te gaan. En dan kun je ook makkelijker bingen ipv het bij 1 nachtje houden. Als je gewoon elke dag naar je werk moet of een relatie/kind hebt dan wordt dat allemaal toch een stuk lastiger.
Klik om te vergroten...
Net als mij blijkbaar maar ik herken alles haha :)
i
ivodepivoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het is in mijn mening zeer makkelijk om een patroon te vormen bij speedgebruik, waar ik bij joints of xtc echt wel weet wanneer ik moet stoppen en het genoeg is, heb ik na speed gebruik toch altijd de neiging meer te pakken en of weer gebruiken na 1-2 dagen absentie. Speed is de grootste liefde-/haatverhouding die ik heb voor een drug.

Ook vooral nu in quarantaine is speed bij mij extra gevaarlijk omdat je snel weer een keer pakt. Maar dat verschilt natuurlijk p.p. :wink:
i
ivodepivoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Panda807 zei:
Ik ben begonnen met speed gebruiken toen ik in een depressie zat, onbewust als een soort van zelfmedicatie. Heel dom besef ik nu, want de depressie is er nog steeds. Nu blijf ik dus gebruiken zodat ik toch de dag kan doorkomen. Heel soms heb ik nog eens een moment van euforie, maar dit duurt niet langer dan 5minuten en direct hierna slaat het om naar extreme frustratie, woede, haat,.. voor alles en iedereen zonder enige reden.

Dus hieruit veronderstel ik dat mn reservestoffen inderdaad op zijn. Maar toch is het uitgeputte speedgevoel beter dan de ondertussen ondraaglijk geworden depressie.
Klik om te vergroten...

Hier ben ik zelf bang voor dat het mezelf overkomt, waar als ik eerst in een dip zat, hoeft niet eens lang te zijn, toch wat wou pakken. Heeft bijna binnen een week ervoor gezorgd dat ik er niet meer af kon. Met mentale hulp van anderen toch gelukt maar wil niet weten hoe het anders was afgelopen...
Als je trouwens wil praten dan PM me zeker, ik ben een luisterend oor.
S
SenseoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb nog geen speedkater ervaren zoals hier is beschreven. Ik ben eens 3 dagenlang wakker gebleven, dan 8u geslapen en nadien voelde ik mij zoals altijd: chronisch depressief en chronisch moe. Het foggy gevoel dat verdwijnt en de energie, dat trekt mij enorm aan. Ik denk er ook alleen maar over als ik werk. Heel soms bij sociale contacten. Aangezien ik niet echt een babbelaar ben en daarnaast stotter. Bij speed is de zin en drang naar praten veel groter, dat ik zelfs niet meer nadenk over stotteren. Waarom zou je speed willen nemen als je thuis op jezelf zit te luieren? Wat zijn de subtiele valkuilen richting verslavend speedgebruik?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#13
Senseo zei:
Ik heb nog geen speedkater ervaren zoals hier is beschreven. Ik ben eens 3 dagenlang wakker gebleven, dan 8u geslapen en nadien voelde ik mij zoals altijd: chronisch depressief en chronisch moe. Het foggy gevoel dat verdwijnt en de energie, dat trekt mij enorm aan. Ik denk er ook alleen maar over als ik werk. Heel soms bij sociale contacten. Aangezien ik niet echt een babbelaar ben en daarnaast stotter. Bij speed is de zin en drang naar praten veel groter, dat ik zelfs niet meer nadenk over stotteren. Waarom zou je speed willen nemen als je thuis op jezelf zit te luieren? Wat zijn de subtiele valkuilen richting verslavend speedgebruik?
Klik om te vergroten...

Dat klinkt niet echt fijn dat je chronisch depressief en moe bent, maar het is wel herkenbaar en dan is speed idd erg aantrekkelijk om te nemen. Maar als je het om die reden gebruikt dan is dat wel een weg die richting verslaving kan leiden. Want om het tegen een slechte stemming of vermoeidheid te gebruiken werkt wel even, maar de kater zal toch een keer komen. En dan voel je je weer moe en in een dip en ga je weer nemen om met de kater om te gaan en zo kom je al snel in een vicieuze cirkel waarop je dus steeds meer gaat gebruiken om zowel de oorspronkelijke reden als om de negatieve gevolgen weer ongedaan te maken.

En alleen thuis kan het fijn zijn om dan met speed op klussen aan te pakken waar je energie en focus voor nodig hebt bijvoorbeeld. Ik heb bijvoorbeeld heel veel opgeruimd en gereorganiseerd in huis met speed op. Hobbykamer en keukenkasten opgeruimd en gereorganiseerd, administratie uitgezocht, grote boekenkast leeggehaald, schoongemaakt en opnieuw ingericht. Dat zijn echt heerlijke klussen om met speed op te doen dan. Of je foto's op je telefoon of mapjes op je pc uitzoeken, dingen online opzoeken die je graag wilt weten. Nuchter ben ik er vaak snel wel weer klaar mee en heb ik er geen zin meer in. Met speed op kan ik uren bezig zijn met iets. Sommige mensen worden ook extra creatief dan, kunnen de hele nacht met een tekening bezig zijn of ergens aan klussen of iets nieuws bedenken.

Ook als je alleen thuis bent kun je het heel gezellig hebben met andere mensen online, op het forum of door te chatten/appen. Ik ouwehoer dan altijd wat af en vaak heb je het dan toch ook over hele andere dingen dan wanneer je nuchter bent. Ondertussen een lekker muziekje op.
Speed is niet alleen lichamelijk een stimulant, maar ook gewoon voor je hersenen dan. Je beleving is gewoon heel anders dan ook, tijd gaat sneller, je kunt heel makkelijk in een flow komen.

Het is niet zo dat je met speed op alleen maar heel erg hard moet gaan staan dansen ofzo. 9/10 keer als ik alleen thuis gebruik dan zit ik zoals nu gewoon de hele nacht op de bank van alles te doen. Maar het is toch heel anders dan wanneer ik gewoon nuchter ben.
En daar schuilt het gevaar met speed hem ook in. In eerste instantie zitten er gewoon heel veel voordelen en leuke kanten aan. Maar hoe vaker en hoe langer je gebruikt hoe meer nadelen er ook komen en de balans steeds meer de andere kant op slaat en je juist steeds meer negatieve effecten gaat ervaren. Maar dan is het vaak al zo'n gewoonte geworden dat het lastig is om weer te minderen.
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Perenijsje perfecte beschrijving👌😁
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Perenijsje zei:
En alleen thuis kan het fijn zijn om dan met speed op klussen aan te pakken waar je energie en focus voor nodig hebt bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Als je dit als reden gebruikt om speed te nemen dan noem ik dat niet recreatief meer. Op deze manier rol vrijwel direct in een verslaving en zit je zo elke week aan de pep. Met alle gevolgen van dien.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ganggang💯 zei:
Als je dit als reden gebruikt om speed te nemen dan noem ik dat niet recreatief meer. Op deze manier rol vrijwel direct in een verslaving en zit je zo elke week aan de pep. Met alle gevolgen van dien.
Klik om te vergroten...
Dat zal per persoon schelen. Ik heb ook al een aantal keer speed op die manier gebruikt. Met een din samen aan de speed de nieuwe schutting geplaatst, plafond geschilderd en een x om al mijn administratie te doen. Toch ben ik niet hooked geraakt.
Wel klopt het denk ik dat je meer kans hebt verslaafd te raken als je het altijd zo gebruikt maar het hoeft dus niet.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ganggang💯 zei:
Als je dit als reden gebruikt om speed te nemen dan noem ik dat niet recreatief meer. Op deze manier rol vrijwel direct in een verslaving en zit je zo elke week aan de pep. Met alle gevolgen van dien.
Klik om te vergroten...

Ik heb ook nergens gezegd dat dat op die manier nog recreatief gebruik is toch? Dat is het idd niet meer als je dat regelmatig doet met die redenen die ik noem. Want zo is het bij mij dus verschoven van recreatief gebruik met uitgaan naar samen thuis gebruiken naar alleen thuis gebruiken. En nu idd zo'n beetje wekelijks met heel af en toe een keer een week niet. Zeg maar gemiddeld 3 keer per maand. Dat er meer dan 2 weken tussen zat was voor het laatst in december vorig jaar toen ik ook echt even helemaal 3 weken zonder speed zat door omstandigheden. Dus dat is totaal niet recreatief meer en dat weet ik ook prima ( en had hier ook hulp bij, maar dat is om bepaalde reden gestopt en moet nog weer opgestart worden met iemand anders/ergens anders.)
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Speed is voor mij echt 0% verslavend... Moet er niet aan denken dit elke dag te nemen. Ben er na gebruik ook altijd weer goed klaar mee. Nee, voor mij echt geen speed verslaving.
T
TripJessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik nam het om eens door te kunnen, hele dag werken en daarna keihard feesten tot volgende ochtend. Toen eens genomen na een nacht niet te kunnen slapen, om te kunnen werken. En al snel nijgde ik er vaker na of steeds als ik uit ging moest ik het op zak hebben..

Nu al een tijd niet gehad, want ik ben echt al sinds ik het gebruik verkouden, en dat heb ik er echt niet voor over. Maar af en toe zit het in me kop. Dan wil ik wel weer. Gelukkig is dat nog niet gebeurd 😝
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
TripJess zei:
Ik nam het om eens door te kunnen, hele dag werken en daarna keihard feesten tot volgende ochtend. Toen eens genomen na een nacht niet te kunnen slapen, om te kunnen werken. En al snel nijgde ik er vaker na of steeds als ik uit ging moest ik het op zak hebben..

Nu al een tijd niet gehad, want ik ben echt al sinds ik het gebruik verkouden, en dat heb ik er echt niet voor over. Maar af en toe zit het in me kop. Dan wil ik wel weer. Gelukkig is dat nog niet gebeurd 😝
Klik om te vergroten...
Probeer het recreatief te houden, speedgebruik kan een gladde helling zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."