Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumssluiting coffeeshops MENING

sluiting coffeeshops MENING

45 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
W
WietjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mijn mening / gedacht:

Wiet is iets dat meer doet dan je wat relaxter maken, wiet veranderd (voor mij) een beetje
hoe je kijkt naar de wereld, en veranderd als in verruimt mijn visie/kijk op de wereld..
Waar ik vroeger haat voelde, voel ik nu begrip, en nee dit komt niet alleen door wiet maar
het heeft me zeker wel geholpen.

Kijk het grote probleem is de cultuur. onze cultuur, de westerse cultuur..
Als je het niet snapt, leg ik het kort uit:

Mensen zijn niet meer de prioriteit de dag van vandaag.Onze westerse / capitalistische cultuur bouwt zichzelf op uit productie, en vooruitgang..
En wat is er mis met vooruitgang vraag u zich af?
Kijk, elke medaille heeft een keerzijde, en hoe meer vooruitgang hoe meer MENSEN er de duppe van zijn.

Op wiet is een verbod gekomen, omdat in de jaren 60 - 70 (of toch rond die tijd) er mensen
waren met veel geld, en connecties, en omdat cannabis als grote concurent werd beschouwd van de productie van kleren toen, katoen & nylon enz.. waar al onze kleren dus uit gemaakt zijn nu.
De hennep vezels zijn buitengewoon sterk, van de plant zelf zijn er al meer dan 25.000 toepassingen gevonden, (dus zaken waarvoor ze het kunnen gebruiken)

en daar begint de miserie, die rijke mensen zagen meer winst in andere kledings stoffen en dan begint de bal te rollen.

En that's just the way it is, zoveel jaar geleden, beslissen mensen iets, en zonder enige echte reden word cannabis illegaal. want ja, "The War on drugs" die al miljoenen heeft gekost, heeft 0,0% vooruitgang opgeleverd, (als je mij niet geloofd,bron-> http://stopthedrugwar.org/chronicle .. heb een reportage gezien van mannen die meehielpen aan die war on drugs, en na zoveel jaar hadden ingezien dat ze eigenlijk helemaal verkeerd bezig waren, en hebben dan nu ook grote spijt van hun acties staat ok op die site)
maar buiten dat is "The war on drugs" een bewijs zwart op wit hoe fout ze waren toen, en nu.


Ok dat is misschien niet kort, maar toch wel nuttig om te weten hoe het komt dat het er de dag van vandaag zo aan toe gaat.

En UITERAARD vind de overheid redenen om het illegaal te maken, zelden met deftige reden, en nooit algemeen genoeg, voor elke gebruiker (zoals de stepping-stone theorie. wat trouwens bullshit is, onze cultuur is meer een steppingstone voor drugs dan cannabis!.)
(Akkoord dat er mensen zijn die niet omkunnen met wiet, maar kan iedereen autorijden? en ja, met niet auto te rijden kan je meer schaden berokkenen dan met niet overweg kunnen met smoren.)

Het is eigenlijk zuiver HOE de mensen kijken naar cannabis.
Mensen als geert wilders, filip de winter,bush... zijn sorry, een kankergezwel op de humanitaire vooruitgang.

Mijn petje gaat het te boven dat zulke mensen zoveel te zeggen hebben..
(maar het is nooit anders geweest..)

Tijd voor verandering? ik dacht het wel!
Hoe? ieder mens is en blijft een mens, besef dat jij BENT, en dat jij een wereld van verschil kan maken. doen we dat allemaal, dan kan het niet echt fout lopen...
(misschien een beetje utopisch maar toch :) )

Wat ik zou willen doen?
Protesteren, u laten horen, veel & hard, zodat ze misschien een idee krijgen van wat er zich in een échte maatschapij afspeelt.
Politici zijn vaak zéér subjectief, en dan loopt het natuurlijk fout...
A
AndrewLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ze doen maar.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
tevreden niet :sunglasses:
Z
Zazuu.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Jonge tieners die wiet willen proberen zullen naar een dealer gaan en het kopen.
Hier komt bij dat de dealer ze waarschijnlijk ook iets anders probeert aan te smeren.
Pillen, poeders etc. Wat misschien ook nog goedkoper is en "leuker".

Dan gaat het echt fout.
In het ergste geval wordt er ook nog in wapens gehandeld.

Coffeeshops zijn/waren er om soft- en harddrugs gescheiden te houden.

Plantjes groeien, laten we met z'n alle wietplantjes wild gaan zaaien. :rock: :smoke:
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#5
alcohol is ook al lang ingeburgerd, iedereen drinkt wel eens graag een pintje bier of een wijntje en daar horen natuurlijk ook de koning en ministers,... bij.
de sluiting van alle coffeeshops zou geen goed idee zijn.
dan komt de wietverkoop trug helemaal in de illigaliteit.
en dat gaat voor veel meer problemen zorgen dan nu.
volgens mij is het ook te danke dat de oudere van nu nog wat van de oude stempel zijn.
drugs is taboe, rook één joint en je bent meteen gedoemd als junk,...
belachelijk eigelijk magoed, wat kan je er tegen doen ?
als iemand een idee heeft... ik doe mee !!!
J
Joint-EvangelistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wietje zei:
Mijn mening / gedacht:

Wiet is iets dat meer doet dan je wat relaxter maken, wiet veranderd (voor mij) een beetje
hoe je kijkt naar de wereld, en veranderd als in verruimt mijn visie/kijk op de wereld..
Waar ik vroeger haat voelde, voel ik nu begrip, en nee dit komt niet alleen door wiet maar
het heeft me zeker wel geholpen.

Kijk het grote probleem is de cultuur. onze cultuur, de westerse cultuur..
Als je het niet snapt, leg ik het kort uit:

Mensen zijn niet meer de prioriteit de dag van vandaag.Onze westerse / capitalistische cultuur bouwt zichzelf op uit productie, en vooruitgang..
En wat is er mis met vooruitgang vraag u zich af?
Kijk, elke medaille heeft een keerzijde, en hoe meer vooruitgang hoe meer MENSEN er de duppe van zijn.

Op wiet is een verbod gekomen, omdat in de jaren 60 - 70 (of toch rond die tijd) er mensen
waren met veel geld, en connecties, en omdat cannabis als grote concurent werd beschouwd van de productie van kleren toen, katoen & nylon enz.. waar al onze kleren dus uit gemaakt zijn nu.
De hennep vezels zijn buitengewoon sterk, van de plant zelf zijn er al meer dan 25.000 toepassingen gevonden, (dus zaken waarvoor ze het kunnen gebruiken)

en daar begint de miserie, die rijke mensen zagen meer winst in andere kledings stoffen en dan begint de bal te rollen.

En that's just the way it is, zoveel jaar geleden, beslissen mensen iets, en zonder enige echte reden word cannabis illegaal. want ja, "The War on drugs" die al miljoenen heeft gekost, heeft 0,0% vooruitgang opgeleverd, (als je mij niet geloofd,bron-> http://stopthedrugwar.org/chronicle .. heb een reportage gezien van mannen die meehielpen aan die war on drugs, en na zoveel jaar hadden ingezien dat ze eigenlijk helemaal verkeerd bezig waren, en hebben dan nu ook grote spijt van hun acties staat ok op die site)
maar buiten dat is "The war on drugs" een bewijs zwart op wit hoe fout ze waren toen, en nu.


Ok dat is misschien niet kort, maar toch wel nuttig om te weten hoe het komt dat het er de dag van vandaag zo aan toe gaat.

En UITERAARD vind de overheid redenen om het illegaal te maken, zelden met deftige reden, en nooit algemeen genoeg, voor elke gebruiker (zoals de stepping-stone theorie. wat trouwens bullshit is, onze cultuur is meer een steppingstone voor drugs dan cannabis!.)
(Akkoord dat er mensen zijn die niet omkunnen met wiet, maar kan iedereen autorijden? en ja, met niet auto te rijden kan je meer schaden berokkenen dan met niet overweg kunnen met smoren.)

Het is eigenlijk zuiver HOE de mensen kijken naar cannabis.
Mensen als geert wilders, filip de winter,bush... zijn sorry, een kankergezwel op de humanitaire vooruitgang.

Mijn petje gaat het te boven dat zulke mensen zoveel te zeggen hebben..
(maar het is nooit anders geweest..)

Tijd voor verandering? ik dacht het wel!
Hoe? ieder mens is en blijft een mens, besef dat jij BENT, en dat jij een wereld van verschil kan maken. doen we dat allemaal, dan kan het niet echt fout lopen...
(misschien een beetje utopisch maar toch :) )

Wat ik zou willen doen?
Protesteren, u laten horen, veel & hard, zodat ze misschien een idee krijgen van wat er zich in een échte maatschapij afspeelt.
Politici zijn vaak zéér subjectief, en dan loopt het natuurlijk fout...
Klik om te vergroten...

aan tavel bij de wereld draait door :grin:
en dan allemaal van die hoge dudes oproepen om in discussie te komen(als ze durven..)
en dan maar hopen dat we slapende honden hebben wakker gemaakt :smoke:
Ik doe mee!! :rockband:
J
Joint-EvangelistLid
01-01-2024, 00:00
#7
DrippTone zei:
Goede zaak, allemaal verbieden. Dat werkt het beste.
Klik om te vergroten...

Hoezo verbieden dan?(just curious :wink: )
J
Joint-EvangelistLid
01-01-2024, 00:00
#8
LSDmathXtc zei:
alcohol is ook al lang ingeburgerd, iedereen drinkt wel eens graag een pintje bier of een wijntje en daar horen natuurlijk ook de koning en ministers,... bij.
de sluiting van alle coffeeshops zou geen goed idee zijn.
dan komt de wietverkoop trug helemaal in de illigaliteit.
en dat gaat voor veel meer problemen zorgen dan nu.
volgens mij is het ook te danke dat de oudere van nu nog wat van de oude stempel zijn.
drugs is taboe, rook één joint en je bent meteen gedoemd als junk,...
belachelijk eigelijk magoed, wat kan je er tegen doen ?
als iemand een idee heeft... ik doe mee !!!
Klik om te vergroten...

ik wou eigenlijk een soort van religie/levensstijl oprichten genaamd: "Marijuanisme"
ik wou er zelfs nog een boek over gaan schrijven(I'm sirieus!!) met beloofde land Jâméo :wink:
als je meer wilt weten :P ik hoop dat het boek ooit uitkomt :stoned:
als je erover wil nadenken, er zit een verhaal achter :wink:
a
afraidtechLid
01-01-2024, 00:00
#9
daar gaat dan alles waar nederland voorstaat, ik ben dus een fervent tegenstander.

om eerlijk gezegd zo moeten alle drugs legaliseren en dan moet gecontrolleerde verkoop met pasjes en het aantal wat je koopt om zxo voorkomen van misbruik.

maar das een hersenspinsel sta enorm strak namelijk
F
FlaffieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het is allemaal heel raar, maar er zijn zoveel regels die verzonnen zijn door "de overheid" die zelfs een mongool nog beter zou kunnen vaststellen.
Hier in Rotterdam moesten er ook heel wat coffeeshops sluiten ivm de basisscholen die binnen een grens van 100m oid lagen.
Dan moest de ene coffeeshop sluiten en 10 m verderop mocht de coffeeshop blijven bestaan.
I mean What the fuck?!
Net zoals dat je in de coffeeshops geen joints mag roken met tabak erin.
I mean What the fuck?!

Net zoals bepaalde fietspaden waar je met je brommer mag rijden waar bordjes staan met losloop plaats voor honden. Dat is zo kanker gevaarlijk, echt een kind van 3 kan nog betere regels verzinnen. En die mensen die die regels vaststellen boeit het allemaal geen flikker als ze maar betaald krijgen.

Niet dat ik me er echt druk om maak.
Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal als je in een wereld leeft met zoveel debielen.
J
Joint-EvangelistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heeey mensen :stoned:

dankjewel voor al deze steen sterke argumenten :grin:
ik heb binnekort me levo betoog en het heeft als standpunt sluiting coffeeshops,
tuurlijk ben ik tege dit afschuwelijke vooruitzicht...
maaree ik zeg dankjewel tege allen die hier een post hebben gezet, ik zal er zeker paar
gebruiken voor naslagwerk :) zie je nou wel dat drugs en school wel same gaan :wink:

peace out
J
Joint-EvangelistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dit is het betoog voor levo Enjoyyy :stoned:


Nou ik ben tegen het sluiten van coffeeshops, van mijn shit blijf je af!

Eerst zal ik de zinsopbouw opnoemen zodat jullie al een beetje de inhoud kunnen verkennen.
En daarna begin ik met mijn echte verhaal!

Inleiding:
-Eerst zal ik enkele argumenten geven waarom het niet verstandig is om coffeeshops te sluiten
-vervolgens zal ik enkele mogelijke tegenargumenten belichten en ontkrachten.
-voor het laatst bewaar ik de samenvatting met een kleine conclussie.

Waarom is het niet verstandig om coffeeshops te bannen uit nederland?:
-Besef wanneer je een rat in de val laat lopen, hij zeker naar een andere weg zal zoeken om alsnog te ontsnappen. Dit verhaaltje slaat ook een beetje op deze stelling, want wanneer je een gebruiker verbied iets te gebruiken (zeker wanneer dit verslavend kan zijn) zal hij proberen hetzelfde middel op een andere manier te verkrijgen.In dit geval dus mogelijk gemaakt via een dealer(=iemand die wiet verkoopt op straat).

Het aantal dealers stijgt:
-Gelukkig is het aantal dealers nu nog schaars vergeleken met wat het resultaat kan worden wanneer je de coffeeshops sluit. Wat heb jezelf nou liever: gedoogd om zo het marihuana verkeer beter te controleren of je verklaart het illigaal en verliest zo de grip over controle.
Dus je kan wel stellen: Wanneer je de coffeeshops sluit stijgt het aantal dealers


Nederland kent criminaliteit:
En laten we allen even eerlijk zijn, Nederland is geen land zonder criminaliteit. Dus wanneer je de coffeeshops zou gaan sluiten zou dat dus betekenen dat het criminele circuit een extra rondje kan rijden, waardoor je waarschijnlijk meer last zult gaan ondervinden van marihuana op verschillende vlakken waaronder:

Jongeren komen sneller in aanraking met marihuana:

-Jongeren zullen nu minder moeite hoeven te doen om aan wiet te komen, want wat illigaal is kent geen regels!: Je kan er dus bijna zeker van zijn dat een dealer niet naar iemands ID zal gaan vragen, omdat wat hij doet toch al illigaal is. Het vertonen van een ID is echer wel verplicht in de Coffeeshops (Het stellen van de leeftijdsgrens brengt meer controle op het gebruik van Jongeren).
De kans bestaat dus dat Jongere veel sneller in contact komen met marihuana, wat toch wel iets nadeligs kan zijn.

Wiet kwaliteit zakt:
-Ook zal de wiet kwaliteit zakken, onder andere doordat de wiet zal worden geteelt door particulieren en niet langer meer door de overheid zelf en omdat een zolder ook niet echt het gewenste klimaat simuleert zal de wiet kwaliteit hierop zeker een vrijeval gaan maken.
Mede doordat er met gebrek aan kennis word gehandeld.
Wat dus niet gebeurd wanneer je de nodige professionele krachten er bij inhuurd.
Want om er nou vanuit te gaan dat iedereen een bioloog is en veel verstand heeft van planten is een beetje te gemakkelijk gedacht. wiet word echter wel goedkoper!

Drugstoeristen die een trip willen maken in Amsterdam zullen niet langer zich maar aangetrokken voelen door het Amsterdams gedoogd beleid:
Vele toeristen die naar Amsterdam komen komen A: voor de stad zelf, maar B: ook voor de trip on drugs in AMSTERDAM. Wanneer je de coffeeshops sluit zullen B-Toeristen niet langer meer naar Amsterdam willen gaan, wat betekend minder geld in het laadje!. Ook kunnen de A-Toeristen vaker worden lastig gevallen omdat dealers met hun nieuwe taak ook klanten in Amsterdam blijven zoeken

Tegenargumenten:

Wat je mogelijk kan denken is dat:

Owh de wiet kwaliteit daalt dus, dat betekend dat er dus minder mensen wiet willen gebruiken omdat de kwaliteit laag ligt. De gedachte hierachter kan zijn: Als ik iets eet en ik vind het vies, dan zal ik in vervolg dit niet meer gaan eten of zonodig het liefst vermijden.
Nou positief toch minder mensen die wiet gebruiken?, Nou laat me het tegendeel bewijzen:
Als je verder breit op het verhaal van net zul je al snel tegen een aantal obstakels lopen,
Onder andere deze: wanneer iemand dus bijvoorbeeld iets vies vind, zal hij natuurlijk proberen een ander product te vinden dat hij wel lekker vind. Dit zelfde verhaaltje slaat op dat van drugsgebruikers. Wanneer het ene middel vervalt zullen ze naar een ander middel gaan zoeken om als nog dat 7e hemel gevoel te krijgen. Wat dus ervoor zorgt dat Wietgebruik het voorportaal word naar de andere drugs (incl. Harddrugs). Wat zou de boodschap hierachter zijn? Zou de overheid willen dat we allemaal alcolisten werden?(voorbeeld van een wel makkelijk aan te komen drugs)

Nog 1tje:
Nederland staat onder druk van andere landen:
Alweer incorrect, Nederland staat juist niet onder druk van andere landen,
Laat me verder verklaren en kijk eens met een nuchter oog tege dit verhaal aan:
Wanneer er vraag is naar marihuana in Frankrijk, Duitsland en België zullen ze zich allen al snel wenden tot Nederland, de vraag word beantwoord door Nederland door ze te voorzien van marihuana. Waarom zouden landen hier boos op moeten worden, als dit voor hen juist een probleem minder is, als de vraag al door Nederland word beantwoord hoeven zij dus niks meer te zeggen. En dat scheelt dus dealers aan de grenzen!. En omdat wij de beste wiet van de wereld hebben JAJA!!, zullen sommige mensen omdat het bij hen slechte kwaliteit heerst toch welleens een trip maken naar Amsterdam om daar het effect te verkrijgen. Wat dus leid tot minder marihuana gebruik binnenlands. Dus eigenlijk zouden ze juist blij moeten zijn dat Nederland die taak op zich neemt! Het scheelt voor de andere landen!

Wiet gebruik is slecht voor je:
Dit is correct, maar niet helemaal waar.
Alles waar te voor staat is te veel en inderdaad als je teveel blowt is ook dit niet goed voor je,
Maarja dat geld tegewoordig bijna voor alles!
Marihuana word ook gebruikt in de geneeskunde, het geeft een rustig gevoel onder degene die pijn of iets anders hebben, ook brengt het de zuiker spiegel omlaag wat gunstig kan zijn voor degene met zuikerziekte. Ook heeft marihuana een werkende stof (delta9-thc) dat kankercellen in de hersens aanvalt en wat ook nog eens niet toxistisch is! Een nieuw inzicht dat waarschijnlijk zal leiden tot een soepelere omgang met soft-drugs. De tijd zal het leren!

Ik hoop dat ik u nu genoeg heb ingeligt over deze situatie en ik hoop dat jullie allen er wat aan hebben gehad als kort slot wil ik meegeven:
Drugs verbieden heeft geen zin, want het word anders toch wel op andere manieren verkregen.
Voor een leuk voorbeeld kijk maar naar Amerika die probeerde het ook en vaalde.
>Illigaliteit kent geen regels<

--------------------------------------------------------------------------------------------\\
dit is hem geworden, Nogmaals dankjewel iedereen!! :grin:
G
GeminiLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ook ik moet een betoog houden en heb dit onderwerp gekozen. Ik ben te lui om me er echt in te verdiepen, dus aan dit topic heb ik een hoop en ook aan het betoog hierboven. Scheelt me een hoop werk. :grin:
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mensenlief geen rede tot paniek! Ook al worden alle shops gesloten, wiet zal altijd te krijgen zijn (en ik kan het weten, woon in Belgie en nooit last gehad met wiet te vinden) en de growshops zullen blijven bestaan. Gewoon je eigen rokertje kweken bespaart je een hoop geld en je zal er alleen maar meer van genieten :stoned:
L
LavalampLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goddamn,

Zaten we maar op een andere wereld.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#16
ze zoeken het maar uit daar in den haag...

ik weet niet wat jullie doen, maar ik ga naar de shop :stoned:
M
Maddo17Lid
01-01-2024, 00:00
#17
De coffeeshops sluiten? :tearsofjoy:

Wat een bullshit, kan me sowieso geen Amsterdam zonder shops voorstellen. De dichtstbijzijnde coffeeshop bij mij in de buurt is 1 min lopen. Verder kom je in het centrum op veel plekken echt om de 20/30 meter eentje tegen. Willen ze hier alleen al ruim 270 coffeeshops gaan sluiten? Die bovendien altijd bomvol zitten. Er komen echt fócking veel happy toeristen op af. En dan ook nog al die andere steden. Sounds like trouble.

Ik had wel al gehoord dat ze die in de buurt(250 m) van scholen willen sluiten. Dat is al helemaal onzin, want 250 m is echt niks :wink:

http://www.nd.nl/artikelen/2010/februar ... niet-dicht

Volgens dit (oude) artikel leidt het sluiten trouwens niet tot meer criminaliteit

Marijnen: "Ook wij geloven niet in de vlucht naar de illegale handel. Na de sluiting gaan we dat extra streng controleren."

http://www.nu.nl/algemeen/1840024/sluit ... iteit.html

Dit moet vast een grap zijn. Wat een lozers zeg.
L
LavalampLid
01-01-2024, 00:00
#18
^+1

Alleen woont niet iedereen in Amsterdam....
M
Maddo17Lid
01-01-2024, 00:00
#19
^_^...Nee natuurlijk niet. Maar iets van 35% van alle coffeeshops in NL zijn in Amsterdam. Als ze het in Amsterdam houden, moet dat ook voor de rest van Nederland. Het lijkt me niet verstandig om het maar in één stad toe te laten. Dan kunnen mensen ook gewoon hier heen komen. Die 5 gram maximum pp is niet eens zo'n groot probleem. Je hupt gewoon van de ene coffeeshop naar de andere, je gaat langs 10(shops liggen in het centrum toch allemaal bij elkaar in de buurt, bvb de Haarlemmerstraat) en je hebt 50 gram. It doesn't make sense..

Ik snap echt niet wat hun probleem is: wel alcohol maar geen wiet? Geen logica. Als ik nuchter ben, heb ik veel liever een stoned persoon naast me dan een dronken persoon. Natuurlijk hoort alcohol wel bij de Nederlandse cultuur maar dat geldt ook voor wiet. Nederland zonder wiet? Boring :wink:

Sommige mensen moeten maar ophouden met dat gezeik of emigreren.
L
LavalampLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja, zo is het. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."