Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe staan jullie tegenover drugs?

Hoe staan jullie tegenover drugs?

52 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
s
spongecolaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is iets wat vrijwel algemeen bekend is, de niet drugs-gebruikers die drugs een taboe vinden. Het is een discussie die ik wekelijks tot maandelijks voer met mijn eigen vrienden groep. Ze vinden het niet normaal dat ik drugs gebruik ondanks dat ik een redelijk goede lezer ben. Ik heb onderhand al zo vaak uitgelegd dat ik dingen gebruik die niet in verband met elkaar staan. Ik vroeg of ze drank dan wel normaal vonden ondanks de verslavingen en het hoog aantal doden in het jaar. Toch was het antwoord ja. Ik kan ze 1000 en 1 keer duidelijk maken dat veel soorten drugs minder schadelijk zijn dan alcohol (mits je het goed gebruikt.) Ik heb zelfs te horen gekregen dat ze liever hadden dat ik ieder weekend stomdronken was dan dat ik eens in de 3 maand een pilletje deed of eens in de 2 maand ketamine. Hoe gaan jullie nou om met het soort mensen dat alcohol als normaal beschouwd? Wiet mag trouwens wel volgens hun want dat is namelijk een product gemaakt door god. :cry:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gewoon negeren dit soort kansloze vooroordelen. In het verleden ging ik nog wel eens de discussie met zulke mensen aan, maar het is een discussie die nergens toe leidt aangezien ze niet bereid zijn om naar de feiten te kijken. Ze zitten helemaal vastgeroest in hun eigen bekrompen, hypocriete wereldbeeld. Hoe krankzinnig dat ook is als je naar de feiten kijkt, in hun ogen ben jij krankzinnig. Hiermee in discussie gaan is verspilling van je energie. Als ze ook nog eens geen respect voor je beslissing hebben kun je je zelfs afvragen of het wel echte vrienden zijn.

spongecola zei:
Wiet mag trouwens wel volgens hun want dat is namelijk een product gemaakt door god.
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy: Cocaine en opium (morfine) is dan ook gemaakt door 'god', mag dat dan ook? Of is dat soms gemaakt door de duivel?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik had vroeger een vriendin die zowat met een hartaanval van de bank viel nadat ik der verteld had dat ik "wel eens een jointje rook." Terwijl zij bijna elke avond "gezellig" een wijntje (of twee, drie) bij het eten nam... :confused:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
Van mij mogen mensen er gerust hun mening over hebben, maar als ze er niks vanaf weten behalve dat het slecht voor je kan zijn is het echt de moeite niet erover te praten.

ook zijn er genoeg mensen die ik nooit vertel over drugsgebruik, het is lang niet altijd van belang dat mensen van je gebruik afweten. Andere mensen mogen het van mij meestal best weten, maar ook dan liever dat het voor hun nuttig is om mij beter te begrijpen of iets in die geest.

de discussie aangaan is nutteloos, want mensen die er niet voor openstaan krijg je nooit omgepraat. mensen informeren voordat ze zelf aan de slag gaan is tijd beter besteed.

als gebruiker ben je nog geen ambassadeur van de drugs.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
MeejheM zei:
als gebruiker ben je nog geen ambassadeur van de drugs.
Klik om te vergroten...
Mooi gesproken.

Ligt een beetje aan de mensen. Sommigen kan je best een discussie mee aan, maar met van die echt koppige mensen moet je er gewoon niet aan beginnen.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vreemd. Ik heb dat zeeeeer zelden. De reacties zijn altijd neutraal of positief eigenlijk.
En dat geld voor mensen uit verschillende lagen van de bevolking en over de hele wereld.

Misschien kom ik overtuigender over :grin:
Of zo dom dat iedereen denkt "niet me in discussie gaan" dat kan natuurlijk ook nog :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wacky zei:
Vreemd. Ik heb dat zeeeeer zelden. De reacties zijn altijd neutraal of positief eigenlijk.
En dat geld voor mensen uit verschillende lagen van de bevolking en over de hele wereld.

Misschien kom ik overtuigender over :grin:
Of zo dom dat iedereen denkt "niet me in discussie gaan" dat kan natuurlijk ook nog :P
Klik om te vergroten...
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde. Toch kies ik wel enigszins tactisch uit aan wie ik vertel dat ik wel eens drugs doe.
s
spongecolaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja het is iets wat alleen binnen onze vriendengroep plaatsvind. Voor de rest eigenlijk niet. Een discussie die regelmatig valt in de groepsapp maar in het echt beginnen ze er nooit over.. :grin:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#9
ik herken de meeste drugsgebruikers binnen 2 uur met ze om te gaan, dat scheelt.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat probleem ken ik überhaupt niet, iedereen gebruikt om mij heen en de rest die eromheen hangt vindt t allemaal prima. Kwestie van het type mensen waar je mee omgaat denk ik.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik kon er altijd best heftig op reageren als mensen nogal onwetend riepen hoe slecht het was. Maar nu ga ik er niet meer op in. Wat ik wel jammer vind is dat het er dus heeft voor gezorgd dat ik er minder open in ben. En ik vind dat jammer het zou gewoon bespreekbaar moeten zijn.

MeejheM zei:
Van mij mogen mensen er gerust hun mening over hebben, maar als ze er niks vanaf weten behalve dat het slecht voor je kan zijn is het echt de moeite niet erover te praten.

ook zijn er genoeg mensen die ik nooit vertel over drugsgebruik, het is lang niet altijd van belang dat mensen van je gebruik afweten. Andere mensen mogen het van mij meestal best weten, maar ook dan liever dat het voor hun nuttig is om mij beter te begrijpen of iets in die geest.

de discussie aangaan is nutteloos, want mensen die er niet voor openstaan krijg je nooit omgepraat. mensen informeren voordat ze zelf aan de slag gaan is tijd beter besteed.

als gebruiker ben je nog geen ambassadeur van de drugs.
Klik om te vergroten...
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#12
Niet iedereen vind het even leuk als iemand drugs gebruikt. Maar welke drugs varieert dan ook weer heel erg. Hoor van sommige mensen die dicht bij mij staan dat het hen niet uitmaakt of ik wat drink, dat zo af een toe een jointje roken wel mag, maar dat al het andere uit den boze is. Beetje scheef, maar goed.

Zelf ben ik meer van, als je weet wat je neemt (welke drugs is al een aardig begin) en vooral ook hoeveel je neemt, weet wat de effecten op dat moment en later in je leven zijn (mogelijke schade), en indien mogelijk het ook gewoon laat testen (dus gewoon een zo veilig mogelijke situatie creëren), dat het dan wel zou moeten kunnen.
d
don PaulLid
01-01-2024, 00:00
#13
Een vriend van me dacht tijdens een psychose dat wasmiddel gemixt met gloor speed was. nadat ik de hulpdiensten gealarmeerd had zeiden zei dat dit niet ilegaal is en ze niets konden doen en ik maar moest terugbellen wanneer hij lag te schuimbekken.... als dit mag (jezelf vergiftigen) waarom zijn er nog steeds regels wat betreft echte drugs..?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#14
een beetje raar topic om aan te haken, maargoed...

op zich lijkt me waspoeder met chloor mengen niet verboden. als je echter de hulpdiensten belt dat een psychotisch persoon dat wil gaan consumeren zou je toch zeggen dat ze ff een auto langs sturen om even te kijken hoe de situatie is.

de regels tegen echte drugs zijn vooral om zo hoog mogelijk in de distributie slagen te slaan. hoeveel denk je dat verslaving, overdosering, overlast etc. kosten tov mensen die chloor en wasmiddel consumeren ?
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#15
"The highest form of ignorance is when you reject something you don't know anything about."

Een zin die ik een keer las van een verre kennis van mij en vind dit goed aansluiten op dit topic. Mensen die drugs allemaal over één kam scheren zijn de mensen die ook de radicale terroristische islamiten over één kam scheren. Mensen die daardoor heen zien (wat toch gewoonlijk is?) zijn de mensen waaronder ik mij wil bevinden.

Drugs heeft nadelen, veel nadelen en de meeste zijn ook niet goed voor je gezondheid of andere dingen maar ze hebben ook voordelen. Verantwoord drugsgebruik staat dan bij mij ook op nummer 1. Ook jezelf belezen is enorm belangerijk.

Drugsvoorlichting die ik nu op de middelbare school krijg is simpelweg zwak. Mijn vraag naar de voorlichter: "Heb jij wel is drugs benuttigd?". Antwoord: "Ja, heb drie keer xtc gedaan op een feest." Hoe kan zo'n iemand ons nou voorlichting geven. Je kan vertellen hoe slecht al die drugs voor je is maar je kan ook vertellen "als je het doet, doe het dan verstandig, veilig en verantwoord". Stuur ze door naar fora's waar echte kenners zitten en leer ze dat ze vragen op zulke fora's mogen stellen!

Ik was 14 jaar toen ik enorm geïntereseerd was in drugs. Echt enorm. Was toen al lid van dit forum op een andere naam. Was ook van plan om op die leeftijd truffels te gebruiken. Geleerd dat het misschien niet de bedoeling was om op die tijd te beginnen met zulke dingen. Bijna 4 jaar gewacht met drugs. Nu net begonnen met lichte psychedelica en één keer mdma gedaan, één keer xtc en een avond coke. Coke hoef ik niet meer en mdma of xtc één keer in de 6 á 12 maanden. Dit had ik nooit gedaan zonder het forum dus bedankt!

Dit was eventjes mijn zegje :grin:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#16
Yaizer zei:
Mensen die drugs allemaal over één kam scheren zijn de mensen die ook de radicale terroristische islamiten over één kam scheren. Mensen die daardoor heen zien (wat toch gewoonlijk is?) zijn de mensen waaronder ik mij wil bevinden.
Klik om te vergroten...

Dat is bij deze jammerlijk mislukt, sorry.

Mensen die slechte ervaringen hebben, of alleen maar denken dat alle drugs slecht zijn hebben waarschijnlijk een veelvoud aan verschillende geloofopvattingen en normen en waarden. Islamieten zijn over het algemeen zelf vrij streng met alcohol en drugs. vooral de radicale terroristische.

nou is de definitie "drugs" wel iets breder op te vatten dan "radicale terroristische islamieten", das vrij specifiek, maar zelfs die clubjes hebben onderling ruzie over vanalles.

dus bij deze heb je in grote lijnen mensen die voorzijn, tegenzijn of geen mening hebben over drugs gelijk gesteld aan mensen die maar 1 islamitische terreurorganisatie (er)kennen.
B
BlijeChickLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tja niet gebruikers uitleggen hoe het is en het inderdaad niet kunnen vergelijken met alcohol is best vermoeiend. Veel van mijn vrienden snappen het niet of vertel ik het niet eens meer. Het meest lastige vind ik mijn relatie, mijn vriend is er geheel tegen. Hoe vaak ik ook uitleg dat ik er verstandig mee om ga (meestal dan :tongueout:) en het hele riedeltje weer vertel, hij begrijpt het niet. Krijg ook steeds nare opmerkingen naar me toe als "ga je weer met je pillenvriendjes naar een feestje?" Of "ben je weer stoned?" Ehhh ik gebruik xtc dus nee stoned ben ik sowieso niet. Zoooo frustrerend! Ik vind dat je niet zo je mening kan vormen op informatie die je niet hebt toch? En of ik even wil nadenken hoe belangrijk zijn mening voor mij is.. pfff moeilijk!

Ik vind het recreatief gebruik van drugs gewoon op dit moment een leuke toevoeging in mijn leven en zal het ook niet zo opeens opgeven. Wat zouden jullie doen/zeggen?
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#18
don Paul zei:
Een vriend van me dacht tijdens een psychose dat wasmiddel gemixt met gloor speed was. nadat ik de hulpdiensten gealarmeerd had zeiden zei dat dit niet ilegaal is en ze niets konden doen en ik maar moest terugbellen wanneer hij lag te schuimbekken.... als dit mag (jezelf vergiftigen) waarom zijn er nog steeds regels wat betreft echte drugs..?
Klik om te vergroten...
Ik geloof er geen flikker van.
P
PanteLid
01-01-2024, 00:00
#19
Exceptional Insight zei:
don Paul zei:
Een vriend van me dacht tijdens een psychose dat wasmiddel gemixt met gloor speed was. nadat ik de hulpdiensten gealarmeerd had zeiden zei dat dit niet ilegaal is en ze niets konden doen en ik maar moest terugbellen wanneer hij lag te schuimbekken.... als dit mag (jezelf vergiftigen) waarom zijn er nog steeds regels wat betreft echte drugs..?
Klik om te vergroten...
Ik geloof er geen flikker van.
Klik om te vergroten...

:P

Overigens is het in onder invloed zijn, in tegenstelling tot een hoop andere landen, inderdaad niet strafbaar. Snap het punt niet echt.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#20
dan snap je niet echt veel, als iemand de hulpdiensten belt over iemand die zelfbeschadiging, mogelijk zelfmoord overweegt reageren ze echt wel anders...

een broodje aap krijg je ook niet met een intacte gorilla erop.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."