#1
Waar heb jij die download vandaan?
azgaza zei:Ik heb wel eens een ego death meegemaakt op paddo's en ik vind het ook bijzonder onmogelijk dit fatsoenlijk te omschrijven, maar mijn quote van het moment was 'we zijn gewoon aan het zijn', en die paste er redelijk bij.
Wat het bij mij was was hoofdzakelijk het verliezen van zelf besef, ik was volledig bij bewust zijn en lag feitelijk gewoon gaar op de grond in mijn kamer, maar ik wist niet waar ik op hield en de wereld begon, of wat dag of nacht waren, wat het concept 'moeder' inhield. Eigenlijk wist ik alleen mijn voornaam nog duidelijk en helder en nog dat ik na de trip dingen weer zou weten. Dat waren de enige twee beseffen die me toen nog echt duidelijk waren. Ik wist ook niet hoeveel ledematen ik had of wat dat uberhaubt moesten voorstellen, of waar ze waren maar het was ook een hele comfortabele rustige ervaring.
Alleen een beetje idioot dat het mijn eerste paddo trip en daarmee eerste trip ooit was en dat het gelijk zo ver ging, maar achteraf ben ik er nog steeds ontzettend blij mee en ik zou er veel voor over hebben precies die dag nog een keertje mee te mogen maken.
Holy shit als dat zo is heb ik het ook meegemaakt. Toen ik dat vroeg in mijn report zeiden mensen dat dat geen ego death was.Dat je niet meer weet wie je naam is enzo, dat is imho geen egodeath, dan ben je gewoon VER heen of heb je een psychose als je denkt dat je Napoleon bent ofzo.
Een egodeath is zoals gezegd dat je je ego kan loslaten en gewoon voelt. Je hoeft niet letterlijk out te gaan, of echt zwaar en ver heen zijn. Het is voornamelijk een gevoelskwestie. Je weet natuurlijk wel dat je Jantje bent of grietje en dat je ergens op een bank ligt te spacen, maar jij kan eindelijk het hele beeld van jezelf, je ego, loskoppelen van jezelf. Je identificeert je er niet meer mee maar voelt wie je echt bent, zonder alle bagage en zorgen en emoties.
Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt, alleen was ik heel erg in paniek. Ik had een epileptische aanval in een paddotrip en toen ik bijkwam wist ik wel wie het concept vode was, maar kon ik me daar niet meer aan linken. Ik wist wie mijn familie en vrienden waren, wat ik in het dagelijkse leven deed, maar de link was er niet. Heel raar uit te leggen maar het is vooral een gevoelskwestie. Ik was toen voornamelijk in paniek ipv dat ik ervan kon genieten en ervaren hoe het is om zonder bagage van je ego en verleden te zitten.
Deze post is natuurlijk 10 jaar oud, maar ik ben het hier helemaal mee eens.Dat je niet meer weet wie je naam is enzo, dat is imho geen egodeath, dan ben je gewoon VER heen of heb je een psychose als je denkt dat je Napoleon bent ofzo.
Een egodeath is zoals gezegd dat je je ego kan loslaten en gewoon voelt. Je hoeft niet letterlijk out te gaan, of echt zwaar en ver heen zijn. Het is voornamelijk een gevoelskwestie. Je weet natuurlijk wel dat je Jantje bent of grietje en dat je ergens op een bank ligt te spacen, maar jij kan eindelijk het hele beeld van jezelf, je ego, loskoppelen van jezelf. Je identificeert je er niet meer mee maar voelt wie je echt bent, zonder alle bagage en zorgen en emoties.
Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt, alleen was ik heel erg in paniek. Ik had een epileptische aanval in een paddotrip en toen ik bijkwam wist ik wel wie het concept vode was, maar kon ik me daar niet meer aan linken. Ik wist wie mijn familie en vrienden waren, wat ik in het dagelijkse leven deed, maar de link was er niet. Heel raar uit te leggen maar het is vooral een gevoelskwestie. Ik was toen voornamelijk in paniek ipv dat ik ervan kon genieten en ervaren hoe het is om zonder bagage van je ego en verleden te zitten.
Waarlijk niet meer geven om wat anderen denken, om wat de maatschappij zegt.Ego dood refereert grotendeels naar de theorie van Freud rond ego, ID en superego.
In de praktijk betekent het grofweg dat je 'degradeert' naar een dier die geen waarde hecht aan de regelgeving van de gemiddelde mens.
Volgens mij zijn dat eerder mystieke ervaringen. Wellicht maken die het wel makkelijker om tot de realisatie te komen omdat je even tijdelijk niet in je constante identificatie met gedachten zit.Ik denk dat je eerder in de richting van 400µg LSD moet denken, vrij extreme doseringen in ieder geval waarvoor je beter een middel kunt gebruiken dat sterk piekt zoals DMT. Je lichaam zal tijdens de opkomst instinctief in paniek raken door de intense stimulering. Als je jezelf al bedwelmd hebt met andere middelen kun je er wel vanuit gaan dat het loslaten van ego (op bewust niveau) niet meer mogelijk is.
Ik denk dat je eerder in de richting van 400µg LSD moet denken, vrij extreme doseringen in ieder geval waarvoor je beter een middel kunt gebruiken dat sterk piekt zoals DMT. Je lichaam zal tijdens de opkomst instinctief in paniek raken door de intense stimulering. Als je jezelf al bedwelmd hebt met andere middelen kun je er wel vanuit gaan dat het loslaten van ego (op bewust niveau) niet meer mogelijk is.Is dit een ego death geweest? Het was 200ug en ik ben extreem gevoelg voor psychedelica.
Er is mij in een ziekenhuis eens gevraagd of ik ooit eens een uit lichaam treding heb mee gemaakt. Is vrij veel wetenschappelijk onderzoek over te vinden.Geen ego death maar ik heb wel 1x met keta gehad dat ik soort van uit m'n lichaam stapte en mezelf zag liggen.
Ja, tussen haakjes ook hé, blijft wat lastig concreet uitleggen in woorden des te meer aan mensen zonder referentiekader. Ik zag ook GHB en MDMA voorbij komen, ik denk dat je het concept van ego dood ook niet teveel moet romantiseren aangezien het lang niet altijd een prettige ervaring is wat aan waarde van de ervaring echter niet hoeft te ontnemen. Ergens weten we wel dat mensen sterk overwegend instinctief zijn in hun handelen maar zodra je ego oplossing hebt mee gemaakt komt de realisatie wel goed binnen. De theorie van Freud sluit inderdaad niet 100% aan maar het is het best beschikbare referentiekader voor de meeste mensen denk ik. Ik krijg ook niet genoeg betaald om dergelijke begrippen uit te wijden.Een degradatie zou ik het niet noemen, eerder echte vrijheid.![]()
Ik zag de haakjes.Ja, tussen haakjes ook hé, blijft wat lastig concreet uitleggen in woorden des te meer aan mensen zonder referentiekader. Ik zag ook GHB en MDMA voorbij komen, ik denk dat je het concept van ego dood ook niet teveel moet romantiseren aangezien het lang niet altijd een prettige ervaring is wat aan waarde van de ervaring echter niet hoeft te ontnemen. Ergens weten we wel dat mensen sterk overwegend instinctief zijn in hun handelen maar zodra je ego oplossing hebt mee gemaakt komt de realisatie wel goed binnen. De theorie van Freud sluit inderdaad niet 100% aan maar het is het best beschikbare referentiekader voor de meeste mensen denk ik. Ik krijg ook niet genoeg betaald om dergelijke begrippen uit te wijden.![]()
Ik begin steeds meer te merken hoe weinig een dosis mij zegt als ik psychedelica gebruik. Ik heb onlangs op een extreem lage dosering door de setting een van de meest intense trips met een heel belangrijk inzicht gehad. Dit was de setting en zeker niet de 15mg BOH-2C-B.Ik denk dat je eerder in de richting van 400µg LSD moet denken, vrij extreme doseringen in ieder geval waarvoor je beter een middel kunt gebruiken dat sterk piekt zoals DMT. Je lichaam zal tijdens de opkomst instinctief in paniek raken door de intense stimulering. Als je jezelf al bedwelmd hebt met andere middelen kun je er wel vanuit gaan dat het loslaten van ego (op bewust niveau) niet meer mogelijk is.
Die twee lijken hetzelfde ding te zijn ja.Het verschil tussen egodeath en totaal verlies van eigen identiteit lijkt mij flinterdun. Maar wellicht kan @Mindless hier meer over vertellen.
Ja dat is zeker zo. Tijdens zo'n mystieke ervaring of "egodood" dus, kun je je persoonlijkheid even compleet vergeten. Maar realiseren dat je niet je persoonlijkheid bént, kan te allen tijde.Ik snap de vergelijking wel. Een dier heeft niet echt meningen, meer instinct. Maar het voelt zeker aan als een kind zijn. Pure observatie en intresse. Je voelt dat je even niks te zeggen hebt. Het is zeker niet alleen fijn. Je kan flink met je neus op de feiten worden gedrukt, maar het voelt zeker achteraf goed als het dan geen traumatische ervaring was. Met de juiste intensies en een niet te overdreven dosis hoeft dit niet vaak te gebeuren.
Ik snap de vergelijking wel. Een dier heeft niet echt meningen, meer instinct. Maar het voelt zeker aan als een kind zijn. Pure observatie en intresse. Je voelt dat je even niks te zeggen hebt. Het is zeker niet alleen fijn. Je kan flink met je neus op de feiten worden gedrukt, maar het voelt zeker achteraf goed als het dan geen traumatische ervaring was. Met de juiste intensies en een niet te overdreven dosis hoeft dit niet vaak te gebeuren.Maar ging er toch even op in, omdat het imo niet een teruggaan naar een soort dierlijk bewustzijn is, maar een ontstijging van het ego bewustzijn.
Wat ik wel vaker tegen mensen zeg is dat de effecten uiteindelijk uit jezelf komen en niet uit de drug. Je geeft aan boven gemiddeld gevoelig te zijn voor psychedelica maar ik denk ook dat de meeste mensen onderschatten hoe potent LSD daadwerkelijk in gewicht is om welke reden dan ook.Natuurlijk moet een ervaring intens genoeg zijn om zoiets te produceren, maar hoe hoog die dosis is verschilt enorm.
Het EgoWel interessant geprek, zo zie je hoe onduidelijk sommige effecten zijn en gebruikt iedereen hetzelfde woord voor andere dingen.
Fucking interessant, dank voor de quotes.Wat ik wel vaker tegen mensen zeg is dat de effecten uiteindelijk uit jezelf komen en niet uit de drug. Je geeft aan boven gemiddeld gevoelig te zijn voor psychedelica maar ik denk ook dat de meeste mensen onderschatten hoe potent LSD daadwerkelijk in gewicht is om welke reden dan ook.
Het Ego
SpoilerDe interactie van de Id, Ego en Superego"Het ego is de component van persoonlijkheid die verantwoordelijk is voor het omgaan met de werkelijkheid. Volgens Freud ontwikkelt het ego zich vanuit de id en zorgt het ervoor dat de impulsen van de id op een in de echte wereld aanvaardbare manier tot uitdrukking kunnen worden gebracht. Het ego functioneert zowel in de bewuste, pre-bewuste en onbewuste geest.
Het ego werkt vanuit het realiteitsprincipe, dat ernaar streeft om op realistische en sociaal gepaste wijze aan de verlangens van het id te voldoen. Het realiteitsprincipe weegt de kosten en baten van een actie af voordat wordt besloten om te handelen op impulsen of deze te laten varen. In veel gevallen kunnen de impulsen van de id worden bevredigd door een proces van vertraagde bevrediging – het ego zal uiteindelijk het gedrag toelaten, maar alleen op de juiste tijd en plaats.
Freud vergeleek het id met een paard en het ego met de ruiter van het paard. Het paard zorgt voor kracht en beweging, maar de ruiter zorgt voor de richting en begeleiding. Zonder zijn ruiter kan het paard gewoon ronddwalen waar het maar wil en doen wat het maar wil. De ruiter geeft aanwijzingen en commando’s om het paard te begeleiden in de richting die hij of zij wil gaan.
Het ego ontlaadt ook spanning die ontstaat door onvervulde impulsen via het secundaire proces, waarbij het ego in de echte wereld een object probeert te vinden dat past bij het mentale beeld dat door het primaire proces van de id wordt gecreëerd.
Stel je voor dat je bijvoorbeeld in een lange vergadering op het werk zit. Je wordt steeds hongeriger naarmate de meeting voortsleept. Terwijl de id je zou dwingen om van je stoel omhoog te springen voor een hapje, zorgt het ego dat je stil blijft zitten en wacht tot de vergadering af is gelopen. In plaats van te handelen op de oerdriften van de id, besteedt je de rest van de bijeenkomst aan het je voorstellen een broodje kaas te eten. Zodra de vergadering voorbij is, kun je een broodje halen en op een realistische en gepaste manier voldoen aan de eisen van de id."
Spoiler- https://dsmmeisjes.nl/kennisbank/sigmund-freud-id-ego-en-superego/"Wanneer we het hebben over de id, het ego en het superego, is het belangrijk om te onthouden dat dit niet drie totaal gescheiden entiteiten zijn met duidelijk afgebakende grenzen. Deze aspecten van persoonlijkheid zijn dynamisch en altijd allemaal in interactie binnen een persoon om de algemene persoonlijkheid en het gedrag van een individu te beïnvloeden.
Met zoveel concurrerende krachten is het gemakkelijk om te zien hoe conflicten kunnen ontstaan tussen id, ego en superego. Freud gebruikte de term egokracht om te verwijzen naar het vermogen van het ego om ondanks deze worsteling te functioneren. Een persoon met een goede egokracht is in staat om de druk effectief te beheersen, terwijl iemand met te veel of te weinig egokracht te onwrikbaar of te ontwrichtend kan worden."
Puur gekeken naar terminologie vanuit specifiek perspectief kan dit wellicht een indruk geven wat ego dood inhoudt.
Ik ga dit onderwerp nog even een poosje herkauwen en kom hier later nog op terug. In de praktijk denk ik dat ego en ID vrij diep verweven zijn en beiden onderdeel uitmaken van iemands identiteit. Tijdens een psychedelische ervaring zet je ook niet selectief je ego uit, je veroorzaakt dermate veel chaos dat het voor het ego niet meer mogelijk is om de impulsen van het ID te beteugelen. Als de ervaring dermate intens en overweldigend is zal het instinctieve ego geen intern conflict meer kunnen veroorzaken waardoor er op paradoxale wijze rust plaats vindt wanneer de psychedelische ervaring een extreme chaos en intensiteit bereikt.
Dit klinkt erg bekend. Toen ik die ervaring had was ik eerst bang, ik voelde dat ik moest huilen en dat er iets kwam, maar ik voelde mij ongemakkelijk omdat ik met vrienden en vriendin was. Ik had een overdosis prikkels, zeker met meerdere mensen pratend en binnen met let verlichting en posters.Tijdens een psychedelische ervaring zet je ook niet selectief je ego uit, je veroorzaakt dermate veel chaos dat het voor het ego niet meer mogelijk is om de impulsen van het ID te beteugelen. Als de ervaring dermate intens en overweldigend is zal het instinctieve ego geen intern conflict meer kunnen veroorzaken waardoor er op paradoxale wijze rust plaats vindt wanneer de psychedelische ervaring een extreme chaos en intensiteit bereikt.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."