#1
Die twee lijken hetzelfde ding te zijn ja.Het verschil tussen egodeath en totaal verlies van eigen identiteit lijkt mij flinterdun. Maar wellicht kan @Mindless hier meer over vertellen.
Maar zoals ik hierboven (post #36) al zei, denk ik dat er wel een groot verschil zit tussen dat en de realisatie "ik ben niet mijn lichaam/geest".
Ik denk dat wat vaak egodood genoemd wordt in psychonautische kringen, meer een mystieke ervaring is. En iets heel anders dan de realisatie dat je helemaal niet het ego bent, waardoor er dus ook geen ego meer "dood" hoeft te gaan. De twee kunnen wel hand in hand gaan, omdat wanneer dat verdwijnt wat je niet bent, het makkelijker is om dat te zien wat je wel bent. Maar de realisatie zelf, is geen mystieke of zelfs speciale ervaring. Het is alleen maar realiseren dat je essentie alreeds het ego "is ontstegen". Het is nooit neergedaald tot dat niveau. Het ego is een illusie en kan dus niet ontstegen worden.