Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWie heeft een ego-death meegemaakt?

Wie heeft een ego-death meegemaakt?

44 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Space 🕉 zei:
Het verschil tussen egodeath en totaal verlies van eigen identiteit lijkt mij flinterdun. Maar wellicht kan @Mindless hier meer over vertellen.
Klik om te vergroten...
Die twee lijken hetzelfde ding te zijn ja.

Maar zoals ik hierboven (post #36) al zei, denk ik dat er wel een groot verschil zit tussen dat en de realisatie "ik ben niet mijn lichaam/geest".

Ik denk dat wat vaak egodood genoemd wordt in psychonautische kringen, meer een mystieke ervaring is. En iets heel anders dan de realisatie dat je helemaal niet het ego bent, waardoor er dus ook geen ego meer "dood" hoeft te gaan. De twee kunnen wel hand in hand gaan, omdat wanneer dat verdwijnt wat je niet bent, het makkelijker is om dat te zien wat je wel bent. Maar de realisatie zelf, is geen mystieke of zelfs speciale ervaring. Het is alleen maar realiseren dat je essentie alreeds het ego "is ontstegen". Het is nooit neergedaald tot dat niveau. Het ego is een illusie en kan dus niet ontstegen worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Stonologie zei:
Ik snap de vergelijking wel. Een dier heeft niet echt meningen, meer instinct. Maar het voelt zeker aan als een kind zijn. Pure observatie en intresse. Je voelt dat je even niks te zeggen hebt. Het is zeker niet alleen fijn. Je kan flink met je neus op de feiten worden gedrukt, maar het voelt zeker achteraf goed als het dan geen traumatische ervaring was. Met de juiste intensies en een niet te overdreven dosis hoeft dit niet vaak te gebeuren.
Klik om te vergroten...
Ja dat is zeker zo. Tijdens zo'n mystieke ervaring of "egodood" dus, kun je je persoonlijkheid even compleet vergeten. Maar realiseren dat je niet je persoonlijkheid bént, kan te allen tijde. :) En dat laatste is eigenlijk oneindig veel belangrijker dan een mystieke, of: egodood ervaring hebben denk ik.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Maar ging er toch even op in, omdat het imo niet een teruggaan naar een soort dierlijk bewustzijn is, maar een ontstijging van het ego bewustzijn.
Klik om te vergroten...
Ik snap de vergelijking wel. Een dier heeft niet echt meningen, meer instinct. Maar het voelt zeker aan als een kind zijn. Pure observatie en intresse. Je voelt dat je even niks te zeggen hebt. Het is zeker niet alleen fijn. Je kan flink met je neus op de feiten worden gedrukt, maar het voelt zeker achteraf goed als het dan geen traumatische ervaring was. Met de juiste intensies en een niet te overdreven dosis hoeft dit niet vaak te gebeuren.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Stonologie zei:
Natuurlijk moet een ervaring intens genoeg zijn om zoiets te produceren, maar hoe hoog die dosis is verschilt enorm.
Klik om te vergroten...
Wat ik wel vaker tegen mensen zeg is dat de effecten uiteindelijk uit jezelf komen en niet uit de drug. Je geeft aan boven gemiddeld gevoelig te zijn voor psychedelica maar ik denk ook dat de meeste mensen onderschatten hoe potent LSD daadwerkelijk in gewicht is om welke reden dan ook.
Stonologie zei:
Wel interessant geprek, zo zie je hoe onduidelijk sommige effecten zijn en gebruikt iedereen hetzelfde woord voor andere dingen.
Klik om te vergroten...
Het Ego
Spoiler
"Het ego is de component van persoonlijkheid die verantwoordelijk is voor het omgaan met de werkelijkheid. Volgens Freud ontwikkelt het ego zich vanuit de id en zorgt het ervoor dat de impulsen van de id op een in de echte wereld aanvaardbare manier tot uitdrukking kunnen worden gebracht. Het ego functioneert zowel in de bewuste, pre-bewuste en onbewuste geest.

Het ego werkt vanuit het realiteitsprincipe, dat ernaar streeft om op realistische en sociaal gepaste wijze aan de verlangens van het id te voldoen. Het realiteitsprincipe weegt de kosten en baten van een actie af voordat wordt besloten om te handelen op impulsen of deze te laten varen. In veel gevallen kunnen de impulsen van de id worden bevredigd door een proces van vertraagde bevrediging – het ego zal uiteindelijk het gedrag toelaten, maar alleen op de juiste tijd en plaats.

Freud vergeleek het id met een paard en het ego met de ruiter van het paard. Het paard zorgt voor kracht en beweging, maar de ruiter zorgt voor de richting en begeleiding. Zonder zijn ruiter kan het paard gewoon ronddwalen waar het maar wil en doen wat het maar wil. De ruiter geeft aanwijzingen en commando’s om het paard te begeleiden in de richting die hij of zij wil gaan.

Het ego ontlaadt ook spanning die ontstaat door onvervulde impulsen via het secundaire proces, waarbij het ego in de echte wereld een object probeert te vinden dat past bij het mentale beeld dat door het primaire proces van de id wordt gecreëerd.

Stel je voor dat je bijvoorbeeld in een lange vergadering op het werk zit. Je wordt steeds hongeriger naarmate de meeting voortsleept. Terwijl de id je zou dwingen om van je stoel omhoog te springen voor een hapje, zorgt het ego dat je stil blijft zitten en wacht tot de vergadering af is gelopen. In plaats van te handelen op de oerdriften van de id, besteedt je de rest van de bijeenkomst aan het je voorstellen een broodje kaas te eten. Zodra de vergadering voorbij is, kun je een broodje halen en op een realistische en gepaste manier voldoen aan de eisen van de id."
De interactie van de Id, Ego en Superego
Spoiler
"Wanneer we het hebben over de id, het ego en het superego, is het belangrijk om te onthouden dat dit niet drie totaal gescheiden entiteiten zijn met duidelijk afgebakende grenzen. Deze aspecten van persoonlijkheid zijn dynamisch en altijd allemaal in interactie binnen een persoon om de algemene persoonlijkheid en het gedrag van een individu te beïnvloeden.

Met zoveel concurrerende krachten is het gemakkelijk om te zien hoe conflicten kunnen ontstaan tussen id, ego en superego. Freud gebruikte de term egokracht om te verwijzen naar het vermogen van het ego om ondanks deze worsteling te functioneren. Een persoon met een goede egokracht is in staat om de druk effectief te beheersen, terwijl iemand met te veel of te weinig egokracht te onwrikbaar of te ontwrichtend kan worden."
- https://dsmmeisjes.nl/kennisbank/sigmund-freud-id-ego-en-superego/

Puur gekeken naar terminologie vanuit specifiek perspectief kan dit wellicht een indruk geven wat ego dood inhoudt.

Ik ga dit onderwerp nog even een poosje herkauwen en kom hier later nog op terug. In de praktijk denk ik dat ego en ID vrij diep verweven zijn en beiden onderdeel uitmaken van iemands identiteit. Tijdens een psychedelische ervaring zet je ook niet selectief je ego uit, je veroorzaakt dermate veel chaos dat het voor het ego niet meer mogelijk is om de impulsen van het ID te beteugelen. Als de ervaring dermate intens en overweldigend is zal het instinctieve ego geen intern conflict meer kunnen veroorzaken waardoor er op paradoxale wijze rust plaats vindt wanneer de psychedelische ervaring een extreme chaos en intensiteit bereikt.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jmths zei:
Wat ik wel vaker tegen mensen zeg is dat de effecten uiteindelijk uit jezelf komen en niet uit de drug. Je geeft aan boven gemiddeld gevoelig te zijn voor psychedelica maar ik denk ook dat de meeste mensen onderschatten hoe potent LSD daadwerkelijk in gewicht is om welke reden dan ook.

Het Ego
Spoiler
"Het ego is de component van persoonlijkheid die verantwoordelijk is voor het omgaan met de werkelijkheid. Volgens Freud ontwikkelt het ego zich vanuit de id en zorgt het ervoor dat de impulsen van de id op een in de echte wereld aanvaardbare manier tot uitdrukking kunnen worden gebracht. Het ego functioneert zowel in de bewuste, pre-bewuste en onbewuste geest.

Het ego werkt vanuit het realiteitsprincipe, dat ernaar streeft om op realistische en sociaal gepaste wijze aan de verlangens van het id te voldoen. Het realiteitsprincipe weegt de kosten en baten van een actie af voordat wordt besloten om te handelen op impulsen of deze te laten varen. In veel gevallen kunnen de impulsen van de id worden bevredigd door een proces van vertraagde bevrediging – het ego zal uiteindelijk het gedrag toelaten, maar alleen op de juiste tijd en plaats.

Freud vergeleek het id met een paard en het ego met de ruiter van het paard. Het paard zorgt voor kracht en beweging, maar de ruiter zorgt voor de richting en begeleiding. Zonder zijn ruiter kan het paard gewoon ronddwalen waar het maar wil en doen wat het maar wil. De ruiter geeft aanwijzingen en commando’s om het paard te begeleiden in de richting die hij of zij wil gaan.

Het ego ontlaadt ook spanning die ontstaat door onvervulde impulsen via het secundaire proces, waarbij het ego in de echte wereld een object probeert te vinden dat past bij het mentale beeld dat door het primaire proces van de id wordt gecreëerd.

Stel je voor dat je bijvoorbeeld in een lange vergadering op het werk zit. Je wordt steeds hongeriger naarmate de meeting voortsleept. Terwijl de id je zou dwingen om van je stoel omhoog te springen voor een hapje, zorgt het ego dat je stil blijft zitten en wacht tot de vergadering af is gelopen. In plaats van te handelen op de oerdriften van de id, besteedt je de rest van de bijeenkomst aan het je voorstellen een broodje kaas te eten. Zodra de vergadering voorbij is, kun je een broodje halen en op een realistische en gepaste manier voldoen aan de eisen van de id."
De interactie van de Id, Ego en Superego
Spoiler
"Wanneer we het hebben over de id, het ego en het superego, is het belangrijk om te onthouden dat dit niet drie totaal gescheiden entiteiten zijn met duidelijk afgebakende grenzen. Deze aspecten van persoonlijkheid zijn dynamisch en altijd allemaal in interactie binnen een persoon om de algemene persoonlijkheid en het gedrag van een individu te beïnvloeden.

Met zoveel concurrerende krachten is het gemakkelijk om te zien hoe conflicten kunnen ontstaan tussen id, ego en superego. Freud gebruikte de term egokracht om te verwijzen naar het vermogen van het ego om ondanks deze worsteling te functioneren. Een persoon met een goede egokracht is in staat om de druk effectief te beheersen, terwijl iemand met te veel of te weinig egokracht te onwrikbaar of te ontwrichtend kan worden."
- https://dsmmeisjes.nl/kennisbank/sigmund-freud-id-ego-en-superego/

Puur gekeken naar terminologie vanuit specifiek perspectief kan dit wellicht een indruk geven wat ego dood inhoudt.

Ik ga dit onderwerp nog even een poosje herkauwen en kom hier later nog op terug. In de praktijk denk ik dat ego en ID vrij diep verweven zijn en beiden onderdeel uitmaken van iemands identiteit. Tijdens een psychedelische ervaring zet je ook niet selectief je ego uit, je veroorzaakt dermate veel chaos dat het voor het ego niet meer mogelijk is om de impulsen van het ID te beteugelen. Als de ervaring dermate intens en overweldigend is zal het instinctieve ego geen intern conflict meer kunnen veroorzaken waardoor er op paradoxale wijze rust plaats vindt wanneer de psychedelische ervaring een extreme chaos en intensiteit bereikt.
Klik om te vergroten...
Fucking interessant, dank voor de quotes.
Snap hem nu nog beter.

Jmths zei:
Tijdens een psychedelische ervaring zet je ook niet selectief je ego uit, je veroorzaakt dermate veel chaos dat het voor het ego niet meer mogelijk is om de impulsen van het ID te beteugelen. Als de ervaring dermate intens en overweldigend is zal het instinctieve ego geen intern conflict meer kunnen veroorzaken waardoor er op paradoxale wijze rust plaats vindt wanneer de psychedelische ervaring een extreme chaos en intensiteit bereikt.
Klik om te vergroten...
Dit klinkt erg bekend. Toen ik die ervaring had was ik eerst bang, ik voelde dat ik moest huilen en dat er iets kwam, maar ik voelde mij ongemakkelijk omdat ik met vrienden en vriendin was. Ik had een overdosis prikkels, zeker met meerdere mensen pratend en binnen met let verlichting en posters.

Toen dacht ik nee, ik moet me laten gaan, onlangs de setting. En vanaf toen was het oke. Hoewel de LSD liet zien wat ik fout deed voelde het oke. Ik moest het begrijpen. Ik kon er niet op in gaan maar het moest gebeuren. Op een gekke manier werkt het ontspannend terwijl je door iets heftige heengaat.

In de nasleep na de piek was ik al helemaal gekalmeerd. Ik voelde mij heel puur en eerlijk. Lacherig en oprecht. Na deze ervaring had ik net als op truffels een heerlijk herboren gevoel. Ik doe daarnaast erg mijn best om iets te doen met de inzichten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."