Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWie heeft een ego-death meegemaakt?

Wie heeft een ego-death meegemaakt?

44 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Na een dubbele portie Cubensis (op mijn eentje) wist ik ook even niet meer wie ik was, waar ik was, wat de bedoeling was van mijn bestaan etc.. Ik was gewoon, geen gedachtes alleen acties. Ik zag mijn eigen ook in mijn bed liggen, ik denk zelf dat ik voor een tijd niet meer ademde echt heel raar.
Ik heb ook hele conversaties zitten voeren met mijn eigen, zitten filosoferen met mijn eigen en van die dingen.

Wel een speciale ervaring, die ik zeker nooit zal vergeten. Maar het is niet iets waar ik nog op zoek naar ben, eenmaal is genoeg geweest. Ik moet wel zeggen dat het helemaal niet beangstigend was ofzo het voelde heel juist op dat moment.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#2
definitie van ego death is nogal moeilijk, het is inderdaad vooral gevoelsmatig.

Ik heb vorig jaar tijdens een truffeltrip een balonnetje lachgas ingeademd en vlak daarna een hijs salvia X 15.

Wat er toen gebeurde weet ik niet goed meer. Ik herinner me dat de wereld volledig wegviel en ik in mezelf zakte, in mijn hoofd. Ik zag niets meer alles was zwart en zweefde ergens in een ruimte. Ik ervaarde het allemaal zonder emotie en wist niet wat, wie of waar ik was. Denken lukte ook al niet meer. Het enige wat ik wist, was dat dat iets dat ik ben, een naam had.

Volgens mijn vriendin heb ik 20 min heel kalm en diep geademd met soms een heel lange 'uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh' ertussen :tongueout:
T
T-menLid
01-01-2024, 00:00
#3
heroesss zei:
Voordat ik las over dat depressiefe en borderline wou ik je al quoten omdat ik wou zeggen dat lijkt wel waar ik weleens last van hebt. Dat ik geen idee heb wie ik ben hoe ik ben enzo.
Klik om te vergroten...

Excuse moi, maar dit heeft echt he-le-maal niks met een borderline persoonlijkheids stoornis te maken hoor...
t
trippelhLid
01-01-2024, 00:00
#4
T-men zei:
heroesss zei:
Voordat ik las over dat depressiefe en borderline wou ik je al quoten omdat ik wou zeggen dat lijkt wel waar ik weleens last van hebt. Dat ik geen idee heb wie ik ben hoe ik ben enzo.
Klik om te vergroten...

Excuse moi, maar dit heeft echt he-le-maal niks met een borderline persoonlijkheids stoornis te maken hoor...
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens dit heeft echt niks met bordeline te maken , probleem in de samenleving is ook dat alle bordeliners over 1 kam geschoren worden .
Ik ken verschillende bordeliners en 1 is mijn vrouw en die heeft juist de goede therapie gehad en levenswijze opgepakt en ze heeft al een paar jaar geen aanval gehad maar verder is het wel elke dag vechten tegen de stemmen in hun hoofd en proberen je staande te houden.
Wil je je verdiepen in de bordeline lees dan de linehan therapie en vars therapie
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb wel eens een ego death meegemaakt op paddo's en ik vind het ook bijzonder onmogelijk dit fatsoenlijk te omschrijven, maar mijn quote van het moment was 'we zijn gewoon aan het zijn', en die paste er redelijk bij.

Wat het bij mij was was hoofdzakelijk het verliezen van zelf besef, ik was volledig bij bewust zijn en lag feitelijk gewoon gaar op de grond in mijn kamer, maar ik wist niet waar ik op hield en de wereld begon, of wat dag of nacht waren, wat het concept 'moeder' inhield. Eigenlijk wist ik alleen mijn voornaam nog duidelijk en helder en nog dat ik na de trip dingen weer zou weten. Dat waren de enige twee beseffen die me toen nog echt duidelijk waren. Ik wist ook niet hoeveel ledematen ik had of wat dat uberhaubt moesten voorstellen, of waar ze waren maar het was ook een hele comfortabele rustige ervaring.

Alleen een beetje idioot dat het mijn eerste paddo trip en daarmee eerste trip ooit was en dat het gelijk zo ver ging, maar achteraf ben ik er nog steeds ontzettend blij mee en ik zou er veel voor over hebben precies die dag nog een keertje mee te mogen maken.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Waar heb jij die download vandaan?
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
azgaza zei:
Ik heb wel eens een ego death meegemaakt op paddo's en ik vind het ook bijzonder onmogelijk dit fatsoenlijk te omschrijven, maar mijn quote van het moment was 'we zijn gewoon aan het zijn', en die paste er redelijk bij.

Wat het bij mij was was hoofdzakelijk het verliezen van zelf besef, ik was volledig bij bewust zijn en lag feitelijk gewoon gaar op de grond in mijn kamer, maar ik wist niet waar ik op hield en de wereld begon, of wat dag of nacht waren, wat het concept 'moeder' inhield. Eigenlijk wist ik alleen mijn voornaam nog duidelijk en helder en nog dat ik na de trip dingen weer zou weten. Dat waren de enige twee beseffen die me toen nog echt duidelijk waren. Ik wist ook niet hoeveel ledematen ik had of wat dat uberhaubt moesten voorstellen, of waar ze waren maar het was ook een hele comfortabele rustige ervaring.

Alleen een beetje idioot dat het mijn eerste paddo trip en daarmee eerste trip ooit was en dat het gelijk zo ver ging, maar achteraf ben ik er nog steeds ontzettend blij mee en ik zou er veel voor over hebben precies die dag nog een keertje mee te mogen maken.
Klik om te vergroten...

Ik heb precies hetzelfde gehad op 3.8g paddo's, eerste trip toen ik 15 was. Was wel een vette trip eigenlijk.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heb eens een egodeath gehad op truffels+salvia (is geëindigd in een bad trip, herinner me eigelijk nauwelijks iets hiervan)

Op 200µg LSD+wiet+100mg ketamine en dan 2 capsules lachgas zakte ik zo ver weg in mijn eigen hoofd dat ik uiteengehaald en volledig ontleed leek te worden. Ik zag mijzelf sterven, ten hemel varen en terug levend worden. Tijdens de hele ervaring wist ik niets meer. Ik werd plots terug 'wakker' en herinnerde me langzaam wie ik was, wat ik was, waar ik was en dat ik drugs gebruikt had.
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#9
Vooral de volgende dag na een ego-dood is chill. Mijn enige moment waarop ik voor een uurtje complete rust ervaar in mijn hoofd :hearteyes:
T
Tripkip25Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Beste mede trippers, welkom bij mijn allereerste bericht op dit forum.

Ik ben 26 jaar oud en van jongs af aan heb ik drugs en geestverruimende middelen super interessant gevonden. Ik heb zo'n beetje alles wel gedaan op spuiten na en sommige RC's. De laatste tijd is DmT op mijn radar gekomen en dit is eigenlijk een van de allermooiste dingen die er bestaat in mijn optiek.

Sinds mijn laatste ervaring hiermee ben ik wat terughoudender geworden, omdat ik het niet kon plaatsen wat ik had beleefd, omdat het zo anders was vergeleken met mijn vorige Dmt trips. Ik was bij een maat van me waar ik weer een keer Dmt ging roken en ik keer er al lange tijd naar uit en was helemaal zenuwachtig.

Voordat ik op zijn bed ging liggen had ik een dopje GHB genomen om wat rustiger te worden. Dit had ik de keer ervoor ook gedaan en dit nam de drempel grotendeels weg, waardoor ik me helemaal kon overgeven aan de trip. Ik ging vervolgens op zijn bed liggen en zetten de led kleur lampen aan in wisselende kleuren en mijn zette muziek op via mijn Killburn. Mijn maat had mijn Tribe Quartzmaster tot de nok gevuld met zuivere Dmt en had hem dusdanig verhit dat deze al volledig verdampt was tot vloeistof.

Ik nam 1 gigantische teug die ik nauwelijks kon binnenhouden en heel langzaam weer uitblies vervolgens nam ik er nog 1 en gaf deze terug aan me maat, die er eigenlijk nog 1 aan me wou geven maar ik was echt klaar en gaf hem terug. Ik merkte al meteen dat dit een zeer hoge dosis was en tijdens het uitblazen voelde ik mijn keel kietelen en kon ik het hoesten nauwelijks onder controle houden op het zelfde moment leek het net alsof ik mijn broek vol zou schijten, wat achteraf gelukkig niet was gebeurd.

Ze liepen de kamer uit en voordat ik het wist kwam ik terecht in een pikzwarte ruimte waar helemaal niets was. Geen tijdsbesef, geen voorwerpen, geen kleuren, geen geluid, geen logica helemaal niets alleen maar donker en stilte. Op den duur kwam eruit de verte een soort van geluid en op gegeven moment realiseerde ik dat het mijn muziek was die compleet was verdraaid en eigenlijk nauwelijks ergens op leek ik begon mij toen te realiseren dat ik ergens was maar er niet uit kon komen.

Vervolgens hoorde ik iemand praten en het leek wel of zijn hele levensverhaal voorbij kwam en ineens dacht ik huh dat is mijn maat Jeroen. Ik snapt er geen ene klote meer van en wou gewoon ontwaken op een gegeven moment kwam er ineens een soort van stroomversnelling en kwam ik terug bij zinnen. Ik lag in de kamer en was blij dat ik weer terug was. Volgens mijn vrienden was ik een half uur weg.

Dit was mijn langste en meest rare trip ik ging in de woonkamer zitten en was nog helemaal aan het trippen ik wou ze uitleggen wat ik had meegemaakt maar ik kwam nauwelijks uit mijn woorden, 10min later vertelde ik het ze en zij hadden zoiets nog nooit meegemaakt. Ik kon wel weer een beetje lachen want mijn maat die kon nog steeds zijn smoel niet houden omdat hij voor het eerst in lange tijd weer aan de sos zat en daarom zulke levensverhalen aan het vertellen was tegen mijn andere maat.

Bij nader inzien denk ik dat dit een egodeath was. Wat denken jullie? Hopelijk was dit niet te langdradig en was het enigzins boeiend. Bedankt
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
vode zei:
Dat je niet meer weet wie je naam is enzo, dat is imho geen egodeath, dan ben je gewoon VER heen of heb je een psychose als je denkt dat je Napoleon bent ofzo.

Een egodeath is zoals gezegd dat je je ego kan loslaten en gewoon voelt. Je hoeft niet letterlijk out te gaan, of echt zwaar en ver heen zijn. Het is voornamelijk een gevoelskwestie. Je weet natuurlijk wel dat je Jantje bent of grietje en dat je ergens op een bank ligt te spacen, maar jij kan eindelijk het hele beeld van jezelf, je ego, loskoppelen van jezelf. Je identificeert je er niet meer mee maar voelt wie je echt bent, zonder alle bagage en zorgen en emoties.

Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt, alleen was ik heel erg in paniek. Ik had een epileptische aanval in een paddotrip en toen ik bijkwam wist ik wel wie het concept vode was, maar kon ik me daar niet meer aan linken. Ik wist wie mijn familie en vrienden waren, wat ik in het dagelijkse leven deed, maar de link was er niet. Heel raar uit te leggen maar het is vooral een gevoelskwestie. Ik was toen voornamelijk in paniek ipv dat ik ervan kon genieten en ervaren hoe het is om zonder bagage van je ego en verleden te zitten.
Klik om te vergroten...
Holy shit als dat zo is heb ik het ook meegemaakt. Toen ik dat vroeg in mijn report zeiden mensen dat dat geen ego death was.

Ik ervaarde niet meer een eigen mening. Er werd mij verteld wie er van mij hield en dat ik ook lief voor hun moest zijn. Ik was met vrienden waardoor de setting erg vreemd was, maar ik voelde dit komen en liet het over mij heenkomen. Ik begon met huilen maar zei de heletijd “ik snap het”, “ik moet huilen maar het is goed”. LSD vertelde mij en ik kon niets anders dan accepteren en geloven. Het ging verder dan empathy, het voelde als het pad naar het juiste. Alsof je het opeens snapt. Ik kon het er ook niet mee oneens zijn ofzo..


Is dit een ego death geweest? Het was 200ug en ik ben extreem gevoelg voor psychedelica. 15ug heeft al visuals voor mij.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
vode zei:
Dat je niet meer weet wie je naam is enzo, dat is imho geen egodeath, dan ben je gewoon VER heen of heb je een psychose als je denkt dat je Napoleon bent ofzo.

Een egodeath is zoals gezegd dat je je ego kan loslaten en gewoon voelt. Je hoeft niet letterlijk out te gaan, of echt zwaar en ver heen zijn. Het is voornamelijk een gevoelskwestie. Je weet natuurlijk wel dat je Jantje bent of grietje en dat je ergens op een bank ligt te spacen, maar jij kan eindelijk het hele beeld van jezelf, je ego, loskoppelen van jezelf. Je identificeert je er niet meer mee maar voelt wie je echt bent, zonder alle bagage en zorgen en emoties.

Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt, alleen was ik heel erg in paniek. Ik had een epileptische aanval in een paddotrip en toen ik bijkwam wist ik wel wie het concept vode was, maar kon ik me daar niet meer aan linken. Ik wist wie mijn familie en vrienden waren, wat ik in het dagelijkse leven deed, maar de link was er niet. Heel raar uit te leggen maar het is vooral een gevoelskwestie. Ik was toen voornamelijk in paniek ipv dat ik ervan kon genieten en ervaren hoe het is om zonder bagage van je ego en verleden te zitten.
Klik om te vergroten...
Deze post is natuurlijk 10 jaar oud, maar ik ben het hier helemaal mee eens.

Egodood is niet dat je vergeet wie je als persoon bent en ook niet één of andere mystieke ervaring. Het is niet eens zozeer een ervaring, maar eerder een realisatie van wat alreeds zo is. Namelijk, dat je niet de persoon: het lichaam + de geest bent, maar daar in essentie compleet los van staat. Hoewel het zo klinkt misschien, is dit niet een uitzonderlijke ervaring. Je ziet simpelweg dat "o ja, ik ben helemaal niet dit lichaam, ik héb dit lichaam".

"Egodood" is daarom denk ik ook geen goede benaming. Er is geen ego om dood te gaan, enkel de realisatie dat wat ik ben nooit het ego is geweest. Ego ontstijging is een betere naam ervoor denk ik. Al klopt zelfs dat niet, want er is niet echt een ego om te ontstijgen. Slechts de realisatie om te hebben dat wat je bent alreeds en altijd transcendentaal is aan het lichaam, de geest, de wereld. Zelf-realisatie is de beste term denk ik.


Jmths zei:
Ego dood refereert grotendeels naar de theorie van Freud rond ego, ID en superego.

In de praktijk betekent het grofweg dat je 'degradeert' naar een dier die geen waarde hecht aan de regelgeving van de gemiddelde mens.
Klik om te vergroten...
Waarlijk niet meer geven om wat anderen denken, om wat de maatschappij zegt. :) Een degradatie zou ik het niet noemen, eerder echte vrijheid. :)

Jmths zei:
Ik denk dat je eerder in de richting van 400µg LSD moet denken, vrij extreme doseringen in ieder geval waarvoor je beter een middel kunt gebruiken dat sterk piekt zoals DMT. Je lichaam zal tijdens de opkomst instinctief in paniek raken door de intense stimulering. Als je jezelf al bedwelmd hebt met andere middelen kun je er wel vanuit gaan dat het loslaten van ego (op bewust niveau) niet meer mogelijk is.
Klik om te vergroten...
Volgens mij zijn dat eerder mystieke ervaringen. Wellicht maken die het wel makkelijker om tot de realisatie te komen omdat je even tijdelijk niet in je constante identificatie met gedachten zit.
l
liseLid
01-01-2024, 00:00
#13
Geen ego death maar ik heb wel 1x met keta gehad dat ik soort van uit m'n lichaam stapte en mezelf zag liggen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Na een flinke sessie met speed, mdma, 2-cb en lachgas lag ik de avond er na in bed zonder geslapen te hebben en opeens wist ik niks meer. Niet meer wie ik was, hoe ik heette, wat ik deed, waar ik was. Duurde zo'n 15 minuten ofzo. Nog nooit zo veel rust ervaren als toen.

Maar of het een ego death was? Geen idee, heb daarna nooit weer zo ervaren.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ego dood refereert grotendeels naar de theorie van Freud rond ego, ID en superego.

In de praktijk betekent het grofweg dat je 'degradeert' naar een dier die geen waarde hecht aan de regelgeving van de gemiddelde mens.
Stonologie zei:
Is dit een ego death geweest? Het was 200ug en ik ben extreem gevoelg voor psychedelica.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je eerder in de richting van 400µg LSD moet denken, vrij extreme doseringen in ieder geval waarvoor je beter een middel kunt gebruiken dat sterk piekt zoals DMT. Je lichaam zal tijdens de opkomst instinctief in paniek raken door de intense stimulering. Als je jezelf al bedwelmd hebt met andere middelen kun je er wel vanuit gaan dat het loslaten van ego (op bewust niveau) niet meer mogelijk is.

In soortgelijk straatje al iets minder intens qua ervaring. Holen op dissociatieven refereert naar het gevoel dat je door de grond heen valt het moment dat je bewustzijn van je lichaam verliest. Tijdens een hole ervaring lig je vlak tegen de grond en zul je je niet kunnen bewegen.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#16
lise zei:
Geen ego death maar ik heb wel 1x met keta gehad dat ik soort van uit m'n lichaam stapte en mezelf zag liggen.
Klik om te vergroten...
Er is mij in een ziekenhuis eens gevraagd of ik ooit eens een uit lichaam treding heb mee gemaakt. Is vrij veel wetenschappelijk onderzoek over te vinden.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Een degradatie zou ik het niet noemen, eerder echte vrijheid. :)
Klik om te vergroten...
Ja, tussen haakjes ook hé, blijft wat lastig concreet uitleggen in woorden des te meer aan mensen zonder referentiekader. Ik zag ook GHB en MDMA voorbij komen, ik denk dat je het concept van ego dood ook niet teveel moet romantiseren aangezien het lang niet altijd een prettige ervaring is wat aan waarde van de ervaring echter niet hoeft te ontnemen. Ergens weten we wel dat mensen sterk overwegend instinctief zijn in hun handelen maar zodra je ego oplossing hebt mee gemaakt komt de realisatie wel goed binnen. De theorie van Freud sluit inderdaad niet 100% aan maar het is het best beschikbare referentiekader voor de meeste mensen denk ik. Ik krijg ook niet genoeg betaald om dergelijke begrippen uit te wijden. :tongueout:
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Mooi topic!

Persoonlijk heb ik veel groei gehaald uit ego oplossende middelen. Zelfs cannabis neemt een klein beetje m'n ego weg en laat mij anders naar situaties en gebeurtenissen kijken. Het is voor mij altijd een zelfreflectie moment als ik lichtelijk stoned ben. Psilo is hier nog beter toe in staat. Ik heb nooit een volledige egodeath ervaren op psilo. Ik denk persoonlijk dat je het meeste uit je ervaring haalt wanneer je nog wel weet wie je bent. En zelfs nog enigsinds bewust bent van je ego gedreven eigenschappen om nieuwe inzichten te creëren. Het verschil tussen egodeath en totaal verlies van eigen identiteit lijkt mij flinterdun. Maar wellicht kan @Mindless hier meer over vertellen.

De keren dat ik een egodeath heb ervaren ben ik namelijk ook mijn complete eigen identiteit verloren (breaktrough ervaringen). Die overigens wel heel leerzaam voor mij waren, maar niet aards en niet werkbaar tijdens de ervaring. Toch met de juiste integratie van zulke totaal realiteitsverliezende ervaringen heeft mij dit veel gebracht. Ik ben momenteel ook het meest geïnteresseerd in ervaringen van langwerkende stoffen waarbij je nog net bewust blijft van je ego en je eigen identiteit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jmths zei:
Ja, tussen haakjes ook hé, blijft wat lastig concreet uitleggen in woorden des te meer aan mensen zonder referentiekader. Ik zag ook GHB en MDMA voorbij komen, ik denk dat je het concept van ego dood ook niet teveel moet romantiseren aangezien het lang niet altijd een prettige ervaring is wat aan waarde van de ervaring echter niet hoeft te ontnemen. Ergens weten we wel dat mensen sterk overwegend instinctief zijn in hun handelen maar zodra je ego oplossing hebt mee gemaakt komt de realisatie wel goed binnen. De theorie van Freud sluit inderdaad niet 100% aan maar het is het best beschikbare referentiekader voor de meeste mensen denk ik. Ik krijg ook niet genoeg betaald om dergelijke begrippen uit te wijden. :tongueout:
Klik om te vergroten...
Ik zag de haakjes. :wink: Maar ging er toch even op in, omdat het imo niet een teruggaan naar een soort dierlijk bewustzijn is, maar een ontstijging van het ego bewustzijn. Wat denk ik inhoudt dat alles wat als mens geleerd is niet weg is/uitgewist wordt, maar dat slechts gerealiseerd wordt dat dat alles niets heeft te maken met de Zelf die je bent. (even met een hoofdletter om aan te geven dat het niet om de kleine ego zelf gaat hier)

Teveel egodood romantiseren is niet goed nee, want realisatie is helemaal niets bijzonders. Maar ook al is de realisatie zelf niets bijzonders, zijn de implicaties van de realisatie wél enorm ingrijpend. Als je ineens helemaal niet blijkt te zijn wie je dacht die je was, dan ga je op zijn minst anders kijken naar dingen.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jmths zei:
Ik denk dat je eerder in de richting van 400µg LSD moet denken, vrij extreme doseringen in ieder geval waarvoor je beter een middel kunt gebruiken dat sterk piekt zoals DMT. Je lichaam zal tijdens de opkomst instinctief in paniek raken door de intense stimulering. Als je jezelf al bedwelmd hebt met andere middelen kun je er wel vanuit gaan dat het loslaten van ego (op bewust niveau) niet meer mogelijk is.
Klik om te vergroten...
Ik begin steeds meer te merken hoe weinig een dosis mij zegt als ik psychedelica gebruik. Ik heb onlangs op een extreem lage dosering door de setting een van de meest intense trips met een heel belangrijk inzicht gehad. Dit was de setting en zeker niet de 15mg BOH-2C-B.

Natuurlijk moet een ervaring intens genoeg zijn om zoiets te produceren, maar hoe hoog die dosis is verschilt enorm.

Ook is 200ug echt extreem voor mij. Op 80ug heb ik echt een sterke trip voor 12 uur.

Ik heb het idee dat wat @vode en @Mindless zeggen juist misschien wel suggereert dat het een “ego death” zou kunnen zijn geweest. Ook wat je uitlegde over een dier worden begreep ik, zo voelde het bijna alhoewel ik hier niet toen aan dacht.

Wel interessant geprek, zo zie je hoe onduidelijk sommige effecten zijn en gebruikt iedereen hetzelfde woord voor andere dingen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."