Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlles in overweging nemend, is jouw 'drugscarrière' een net positive of net negative voor je geweest?

Alles in overweging nemend, is jouw 'drugscarrière' een net positive of net negative voor je geweest?

74 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Kordie heb je toevallig die ptss opgelopen omdat je in het leger of bij de marechaussee zat opgelopen?
S

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
Sally Tessio
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Mindless Ja, dat klinkt dus heel bekend. Maar die inzichten opgedaan hebben is natuurlijk ook waardevol. Ik weet wel uit wat wetenschappelijke literatuur dat psychedelica een effectieve behandeling is om van nicotine af te komen en volgens mij ook effectief gebruikt wordt tegen andere verslavingen. Gedragsverandering is hoe dan ook gewoon erg moeilijk. Je moet echt een persoon(lijkheid) in jezelf vernietigen en daar een sterkere persoon(lijkheid) bovenop bouwen die je voedt en sterker maakt door continu de juiste dingen te doen. Not fucking easy, ik blijf in dat opzicht ook een work in progress.

Thanks, dat is aardig van je! Ik hop, denk ik, twee keer per jaar even langs, ben dan een paar dagen fanatiek aan het posten en daarna smeer ik hem weer. Er gaat gewoon te veel tijd in zitten als ik hier continu actief zou blijven. Leuk om nog steeds een deel van dezelfde bekende namen te zien. :)
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless Ik ben al de hele dag uitstelgedrag aan het vertonen, dus ik kan niet uitgebreid reageren, maar bedankt voor je inzichten. De veeltallige en heftige ervaringen met psychedelicagebruik die jij hebt gehad heb ik nooit gehad, dus dat maakt het moeilijk om me helemaal in te kunnen leven in wat je bedoelt. Ik ben ook geen grootse abstracte denker en wanneer iemands opvattingen erg abstract blijven vind ik het soms moeilijk om de kern voldoende mee te krijgen. Hoe dan ook, ik krijg een sense van wat je bedoelt.

Wat liefde betreft, is het uberhaupt meer dan duidelijk voor mij geworden dat de liefde die je voor jezelf hebt en de eigenwaarde die je voelt direct in verband staat met je bereidheid om te knokken voor een betere zelf. Als je jezelf toch niet waardig voelt, dan is het veel makkelijker om gewoon maar 'to hell with this' te denken wanneer je je inspant en iets doet wat op korte termijn zwaar is, maar op lange termijn karakter en een betere toekomst bouwt. Ergens vindt je toch dat je dat niet verdient, dus waarom lijden voor die betere zelf? Maar als je niet bereid bent te lijden om je potentieel te verwezenlijken, dan lijdt je ook omdat je moet leven met het feit dat je geen ruggengraat hebt en niet van je leven maakt wat het kan zijn. In zekere zin heb je twee soorten gif waar je uit kunt kiezen, waarvan eentje automatisch toe wordt gediend als je niets doet en je voor de ander actie moet ondernemen. Het is makkelijker om niets te doen en alles lijdzaam te blijven ondergaan dan actie te ondernemen, maar ondertussen kwijn je wel op vreselijke wijze weg. Ondanks dat het zwaar en uitdagend is om aan je karakter en potentieel te werken, is dat in mijn optiek uiteindelijk de enige weg naar een betekenisvol bestaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sally Tessio zei:
@Mindless Ik ben al de hele dag uitstelgedrag aan het vertonen, dus ik kan niet uitgebreid reageren, maar bedankt voor je inzichten. De veeltallige en heftige ervaringen met psychedelicagebruik die jij hebt gehad heb ik nooit gehad, dus dat maakt het moeilijk om me helemaal in te kunnen leven in wat je bedoelt. Ik ben ook geen grootse abstracte denker en wanneer iemands opvattingen erg abstract blijven vind ik het soms moeilijk om de kern voldoende mee te krijgen. Hoe dan ook, ik krijg een sense van wat je bedoelt.
Klik om te vergroten...
Het aparte is dat achteraf gezien mijn meest heftige ervaringen op psychedelica spiritueel gezien niet zo belangrijk waren. Je kunt op psychedelica echt enorm indrukwekkende dingen zien. Ongelofelijk spectaculaire lichtshows waarbij je geest de meest mooie, vreemde of misschien juist wel verschrikkelijke beelden aan je toont. Imo is dit allemaal wel mooi, vermakelijk en interessant. Maar tegelijkertijd heeft dit allemaal in principe niet betrekking op spiritualiteit. In spiritualiteit zoeken we spirit: dat wat te allen tijde aanwezig is. Dat wat onze essentie is. In lijden lijken we iets te missen: gevoelsmatig ontbreekt er iets. Een spectaculaire psychedelische ervaring is een mindstate: een staat die komt en gaat. Iets dat komt en gaat kan nooit een solide basis zijn.

Voor mij werken dergelijke metaforen wel goed, maar iedereen heeft zijn eigen manier van dingen begrijpen. Al vind ik die metafoor van het ijsblokje in het glas water heel erg veel gelijkenissen vertonen met onze concrete directe ervaring van bewustzijn:

Als je een ijsblokje in een glas water hebt, zal het ijsblokje (dat enkel bestaat uit datzelfde water waar het in zit) smelten en zo 1 "worden" met het omringende water. Zo is het ook met onze gevoelens: ze kunnen erg rigide, erg hard aanvoelen, maar het enige waar ze uit bestaan is bewustzijn. Houdt gevoelens (bewust) in bewustzijn en ze zullen ook terugkeren naar de "staat" van vormloos bewustzijn. Hoe warmer het water, hoe sneller het ijsblokje smelt. Hoe warmer en liefdevoller het bewustzijn, hoe sneller het ego opgaat in vormloos bewustzijn.

Sally Tessio zei:
Wat liefde betreft, is het uberhaupt meer dan duidelijk voor mij geworden dat de liefde die je voor jezelf hebt en de eigenwaarde die je voelt direct in verband staat met je bereidheid om te knokken voor een betere zelf. Als je jezelf toch niet waardig voelt, dan is het veel makkelijker om gewoon maar 'to hell with this' te denken wanneer je je inspant en iets doet wat op korte termijn zwaar is, maar op lange termijn karakter en een betere toekomst bouwt. Ergens vindt je toch dat je dat niet verdient, dus waarom lijden voor die betere zelf? Maar als je niet bereid bent te lijden om je potentieel te verwezenlijken, dan lijdt je ook omdat je moet leven met het feit dat je geen ruggengraat hebt en niet van je leven maakt wat het kan zijn. In zekere zin heb je twee soorten gif waar je uit kunt kiezen, waarvan eentje automatisch toe wordt gediend als je niets doet en je voor de ander actie moet ondernemen. Het is makkelijker om niets te doen en alles lijdzaam te blijven ondergaan dan actie te ondernemen, maar ondertussen kwijn je wel op vreselijke wijze weg. Ondanks dat het zwaar en uitdagend is om aan je karakter en potentieel te werken, is dat in mijn optiek uiteindelijk de enige weg naar een betekenisvol bestaan.
Klik om te vergroten...
Ik ken dat moeten lijken te kiezen uit twee soorten gif goed en vind dat ook een goede metafoor, want zo kan het daadwerkelijk voelen. Het gevoel jezelf niet waardig te voelen, oftewel het niet in staat lijken te kunnen zijn om van jezelf te houden, laat ook alleen die twee soorten gif toe. En inderdaad, in dat geval kun je denken: waarom mijn best doen me in te zetten? Want voor wie? Voor deze persoon waar ik toch al niet van hou? Daarbovenop dan nog het schuldgevoel van toch vaak de easy way te hebben gekozen: nog een extra laag haat voor jezelf eroverheen. Verschrikkelijk.

Maar ik geloof dus wel dat dat niet de enige twee keuzes zijn. Of eigenlijk: het zijn wel de enige twee keuzes, maar liefde is hier daadwerkelijk aanwezig/beschikbaar. Of misschien beter gezegd: de potentie voor liefde is hier, nu in dit moment aanwezig. Je bent nooit het ijsblokje geweest. Altijd alleen maar het water. Maar dat is een omschakeling in perspectief. Wat het zo moeilijk maakt. Want in plaats van ergens te komen middels een stap, is dit een realisatie die je kunt hebben: ik bén al het "water". Ik bén al het liefdevolle bewustzijn dat absoluut de capaciteit heeft om deze gevoelens van afgescheidenheid (het ijsblokje) te doen smelten.

"Heaven is all the way to heaven"

Het is niet dat liefde het einddoel is. Liefde is hier nu al. Liefde is dat wat het gif transmuteert (in liefde, in zichzelf).

Maar dat gezegd hebbende weet ik ook maar al te goed dat ondanks dat het echt zo simpel is, het toch onmogelijk moeilijk kan lijken. En dat wanneer het niet lijkt alsof er liefde is, het hel op aarde kan lijken te zijn. Dat er geen uitweg is. Dus ik denk hier zeker niet licht over. Ik ben vaak genoeg van die toren gevallen, de zwarte afgrond weer in.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sally Tessio zei:
De één gebruikt al twintig jaar dagelijks coke, de ander experimenteert sinds een jaar af en toe met een tripmiddel. Wie je ook bent; denk jij, terugkijkend op je drugsgebruik, dat jouw drugsgebruik uiteindelijk een net positive of een net negative voor je is geweest? Ter verheldering: wat ik met die vraag bedoel is of het je meer op heeft geleverd (in entertainment, unieke inzichten, bijzondere ervaringen, etc.) dan het je heeft gekost (in je afhankelijkheid van het middel, het wegnemen van tijd en focus voor betekenisvollere inspanningen, negatieve ervaringen, etc.).

Waar ik in het bijzonder nieuwsgierig naar ben is of DF leden die over de jaren heen veel psychedelica hebben gebruikt dit aan het einde van de dag als net positive hebben ervaren. Vrijwel iedereen die ik ken die fanatiek aan de psychedelica heeft gezeten zegt er geweldige inzichten uit te hebben gehaald en vrijwel geen één van hen heb ik over de jaren heen ook maar een steek zien veranderen. Dat betekent niet per definitie dat het gebruik ze niets heeft opgeleverd, maar ik vind het wel opvallend.

Om mijn eigen invulling dan meteen maar te geven: voor mij persoonlijk is mijn 'drugscarrière' een net positive geweest. Ik heb, op mijn eerste paar maanden MDMA gebruik na, nooit al te gek gedaan met middelengebruik en overwegend plezierige ervaringen opgedaan. De technofeesten die ik in mijn mid twintig af ben gegaan behoren tot de leukste events die ik in mijn leven heb bezocht en dat had, om eerlijk te zijn, ook een hoop te maken met het spul wat ik telkens met mijn vrienden achterover tikte. Het waren verbroederende momenten die ik eens in de zoveel tijd ophaal met diezelfde vrienden en bij het herleven van die herinneringen zie je bij iedereen nog steeds dezelfde glunderende ogen.
Er is jaren geleden wel één avond geweest waarop ik GHB had gebruikt met mijn toenmalige vriendin, waarvan ik achteraf vind dat ik dat niet in had moeten leiden. Ze ging out, of viel in ieder geval meerdere keren ongewild in slaap, en kon niet goed met de dosering omgaan, ondanks dat we alles zo veilig mogelijk hadden gedaan. Achteraf vind ik het gewoon een te riskant middel om te gebruiken.

Benieuwd naar jullie inzichten!
Klik om te vergroten...
Ik vind niet dat netto positief de juiste statistiek is om het te meten. Ik zou namelijk zeggen dat de pieken hoger en de dalen dieper zijn geworden. Maar geen idee hoe mijn leven eruit had gezien zonder drugs.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Relmuis zei:
Zonder MDMA was ik er niet meer geweest.
Zullen we dat als net positive beschouwen?
Klik om te vergroten...
Vooruit dan maar :sweatsmile:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Ik vind niet dat netto positief de juiste statistiek is om het te meten. Ik zou namelijk zeggen dat de pieken hoger en de dalen dieper zijn geworden. Maar geen idee hoe mijn leven eruit had gezien zonder drugs.
Klik om te vergroten...
Maar stel dat je nu zou stoppen met drugs en die pieken en dalen dus ook verdwijnen.

Is het dan een netto positief dat je in het verleden die ervaringen hebt gehad?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Is het dan een netto positief dat je in het verleden die ervaringen hebt gehad?
Klik om te vergroten...
Je kan er een netto positief van maken, maar dat hangt af van je houding (en de kansen die je krijgt).
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Netto positief.

Drugs (ja, met name psychedelics!) hebben me doen inzien dat hoe meer ik denk te weten, hoe veel er nog meer is dat ik niet weet! En nooit zal weten, in dit leven.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sally Tessio zei:
De één gebruikt al twintig jaar dagelijks coke, de ander experimenteert sinds een jaar af en toe met een tripmiddel. Wie je ook bent; denk jij, terugkijkend op je drugsgebruik, dat jouw drugsgebruik uiteindelijk een net positive of een net negative voor je is geweest? Ter verheldering: wat ik met die vraag bedoel is of het je meer op heeft geleverd (in entertainment, unieke inzichten, bijzondere ervaringen, etc.) dan het je heeft gekost (in je afhankelijkheid van het middel, het wegnemen van tijd en focus voor betekenisvollere inspanningen, negatieve ervaringen, etc.).

Waar ik in het bijzonder nieuwsgierig naar ben is of DF leden die over de jaren heen veel psychedelica hebben gebruikt dit aan het einde van de dag als net positive hebben ervaren. Vrijwel iedereen die ik ken die fanatiek aan de psychedelica heeft gezeten zegt er geweldige inzichten uit te hebben gehaald en vrijwel geen één van hen heb ik over de jaren heen ook maar een steek zien veranderen. Dat betekent niet per definitie dat het gebruik ze niets heeft opgeleverd, maar ik vind het wel opvallend.

Om mijn eigen invulling dan meteen maar te geven: voor mij persoonlijk is mijn 'drugscarrière' een net positive geweest. Ik heb, op mijn eerste paar maanden MDMA gebruik na, nooit al te gek gedaan met middelengebruik en overwegend plezierige ervaringen opgedaan. De technofeesten die ik in mijn mid twintig af ben gegaan behoren tot de leukste events die ik in mijn leven heb bezocht en dat had, om eerlijk te zijn, ook een hoop te maken met het spul wat ik telkens met mijn vrienden achterover tikte. Het waren verbroederende momenten die ik eens in de zoveel tijd ophaal met diezelfde vrienden en bij het herleven van die herinneringen zie je bij iedereen nog steeds dezelfde glunderende ogen.
Er is jaren geleden wel één avond geweest waarop ik GHB had gebruikt met mijn toenmalige vriendin, waarvan ik achteraf vind dat ik dat niet in had moeten leiden. Ze ging out, of viel in ieder geval meerdere keren ongewild in slaap, en kon niet goed met de dosering omgaan, ondanks dat we alles zo veilig mogelijk hadden gedaan. Achteraf vind ik het gewoon een te riskant middel om te gebruiken.

Benieuwd naar jullie inzichten!
Klik om te vergroten...
Welkom terug, een bekend gezicht :handshake:

Moeilijke vraag. Ik denk uiteindelijk positief. Ik zie het leven als een grote ontdekkingstocht van mezelf, en alles wat ik vind is een vlek minder op de kaart. Uiteindelijk heeft alle drugsgebruik me meer negatieve ervaringen dan positieve ervaringen geleverd, maar heb daardoor wel enorm veel geleerd, over mezelf, het leven, over anderen en over de toekomst.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#11
Op dit moment negatief. Ben veel meer met drugs bezig dan zaken oplossen die belangrijk zijn voor mijn toekomst. Het is een soort vluchtgedrag geworden.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Echte verandering in gedrag kwam pas door op het punt te komen dat ik mezelf zo haatte en zo'n laag zelfbeeld had dat ik zag dat het of dieper wegzakken in die hel of eruit klimmen was. Ik kan zeggen: ik "koos" voor dat laatste, maar zo voelde het ook weer niet. Het voelde meer alsof ik wel moest want die hel was geen optie.
Klik om te vergroten...
Wat verdrietig dat je dit hebt moeten ervaren. Hopelijk kom je niet meer op zo'n punt, dat verdien je niet, niemand, en als iemand die dingen hierin herkent je hebt me meerdere keren omhoog getild, net dat beetje dat ik nodig had toen ik diep zat. Dus jou ervaringen en levenslessen hebben anderen ook geholpen. :handshake:
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alsof ik achter een raam gestaan heb. Kijkend naar mensen die het leven WEL konden leven. Soms proberend dat te pakken, wat dan niet lukte.

Ja ik zou er alles voor geven om terug te gaan naar dat eerste pammetje, 16 augustus 2005 en het dan NIET te nemen. Te zeggen steek je pammen in je reet, en dan weg te lopen. Alles.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Voor mij positief. Wel een aantal keer de grens opgezocht, dat had minder gemogen.
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Op korte termijn zo’n 3 jaar een net negatief maar op langere termijn ga ik voor een positief beeld’ begin onderhand steeds meer controle te krijgen over me zelf en mijn gebruik’ mog ik van de 3mmc afblijven manatuurlijk en daar gaan we ook voor ! ‘
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dirkjan zei:
Wat verdrietig dat je dit hebt moeten ervaren. Hopelijk kom je niet meer op zo'n punt, dat verdien je niet, niemand, en als iemand die dingen hierin herkent je hebt me meerdere keren omhoog getild, net dat beetje dat ik nodig had toen ik diep zat. Dus jou ervaringen en levenslessen hebben anderen ook geholpen. :handshake:
Klik om te vergroten...
We komen deze wereld in en door omstandigheden sluiten we onszelf uit zelfbescherming vaak af op bepaalde punten, niet realiserende dat dit afsluiten juist nog zoveel meer schade doet.

Dat is helaas de harde werkelijkheid. We komen allemaal puur/open de wereld in (geloof ik) maar ook kwetsbaar, dus werpen we die schilden op. Uiteindelijk is het neerhalen van die schilden gek genoeg nodig voor onszelf om te genezen en weer terug te komen naar diezelfde puurheid die we altijd zijn geweest. En dat is moeilijk en gaat vaak met vallen en opstaan. Zeker als je in een wereld leeft waar mensen niet willen dat je je authentieke zelf bent, omdat dat voor hen als een bedreiging wordt gezien.

Ik ben blij dat er mensen zijn die geholpen zijn met mijn ervaringen. Maar ben ook zelf nog steeds bezig met dat vallen en opstaan. Het vallen gaat wel wat minder vaak en wat minder hard.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
We komen deze wereld in en door omstandigheden sluiten we onszelf uit zelfbescherming vaak af op bepaalde punten, niet realiserende dat dit afsluiten juist nog zoveel meer schade doet.

Dat is helaas de harde werkelijkheid. We komen allemaal puur/open de wereld in (geloof ik) maar ook kwetsbaar, dus werpen we die schilden op. Uiteindelijk is het neerhalen van die schilden gek genoeg nodig voor onszelf om te genezen en weer terug te komen naar diezelfde puurheid die we altijd zijn geweest. En dat is moeilijk en gaat vaak met vallen en opstaan. Zeker als je in een wereld leeft waar mensen niet willen dat je je authentieke zelf bent, omdat dat voor hen als een bedreiging wordt gezien.

Ik ben blij dat er mensen zijn die geholpen zijn met mijn ervaringen. Maar ben ook zelf nog steeds bezig met dat vallen en opstaan. Het vallen gaat wel wat minder vaak en wat minder hard.
Klik om te vergroten...
Wauw, wat mooi gezegd en ik ben het hier zo mee eens. Je kan echt goed verwoorden wat je bedoeld en het komt heel eerlijk en verhelderend binnen.

Jouw opmerking over dat je niet moet zoeken naar geluk en negatieve punten moet blijven vermijden, omdat je dat nooit kunt bereiken met een brein dat altijd wel negatieve digen weet op te roepen, maar dat je moet proberen te zijn in het moment, en dat acceptatie juist de sleutel is, die heb ik opgeschreven in mijn boekje dat ik gebruik voor citaten en levenslessen en gedachtes mbt therapie en zelfkennis. Ik had het iets anders verwoord maar de boodschap kwam echt binnen bij mij.

Maar ik ga off topic, sorry.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Negatief denk ik. Maar ik ben nu op een punt dat het niet meer negatief is omdat ik er verstandiger mee omga.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#19
StraffeNeel zei:
Ik gebruik psychedelica en (veel vaker) pep. Heel af en toe mdma. Pep ben ik erg over te spreken, het heeft onze relatie echt verrijkt op zowel sexueel gebied als in communicatie.
Klik om te vergroten...
Hoe vaak gebruik je pep (tijdens seks).
Want het gevaar is dat seks zonder pep minder leuk wordt dan met.
is dat dan netto positief?

(Algemene vraag. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is)
StraffeNeel zei:
Nog geen zichtbare negatieve gezondheidseffecten en ook mentaal geen behoefte om vaker te nemen dan we nu doen (wekelijks tot tweewekelijks).
Klik om te vergroten...
Dus telkens seks? Zie hierboven.
StraffeNeel zei:
Psychedelica blijf ik trouwens ook erg leuk vinden, echter dat is wat lastiger in te plannen.
Klik om te vergroten...
Klopt. Ook de reden dat ik het niet meer doe.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#20
Sally Tessio zei:
Waar ik in het bijzonder nieuwsgierig naar ben is of DF leden die over de jaren heen veel psychedelica hebben gebruikt dit aan het einde van de dag als net positive hebben ervaren. Vrijwel iedereen die ik ken die fanatiek aan de psychedelica heeft gezeten zegt er geweldige inzichten uit te hebben gehaald en vrijwel geen één van hen heb ik over de jaren heen ook maar een steek zien veranderen. Dat betekent niet per definitie dat het gebruik ze niets heeft opgeleverd, maar ik vind het wel opvallend.
Klik om te vergroten...
Herken het.
Psychedelics zijn zintuiglijker, heb er dingen op gezien, gehoord, gevoeld enz die enorm waardevol, indrukwekkend, mind blowing waren en soms met geen pen te beschrijven maar heb er niet hele bijzondere inzichten door gekregen.
Dat had ik wel heel sterk met MDMA, inzichten en daaruit voortvloeiend verandering.
Maar dat is toch een beetje appels met peren vergelijken.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."