#1
@Kordie heb je toevallig die ptss opgelopen omdat je in het leger of bij de marechaussee zat opgelopen?
Het aparte is dat achteraf gezien mijn meest heftige ervaringen op psychedelica spiritueel gezien niet zo belangrijk waren. Je kunt op psychedelica echt enorm indrukwekkende dingen zien. Ongelofelijk spectaculaire lichtshows waarbij je geest de meest mooie, vreemde of misschien juist wel verschrikkelijke beelden aan je toont. Imo is dit allemaal wel mooi, vermakelijk en interessant. Maar tegelijkertijd heeft dit allemaal in principe niet betrekking op spiritualiteit. In spiritualiteit zoeken we spirit: dat wat te allen tijde aanwezig is. Dat wat onze essentie is. In lijden lijken we iets te missen: gevoelsmatig ontbreekt er iets. Een spectaculaire psychedelische ervaring is een mindstate: een staat die komt en gaat. Iets dat komt en gaat kan nooit een solide basis zijn.@Mindless Ik ben al de hele dag uitstelgedrag aan het vertonen, dus ik kan niet uitgebreid reageren, maar bedankt voor je inzichten. De veeltallige en heftige ervaringen met psychedelicagebruik die jij hebt gehad heb ik nooit gehad, dus dat maakt het moeilijk om me helemaal in te kunnen leven in wat je bedoelt. Ik ben ook geen grootse abstracte denker en wanneer iemands opvattingen erg abstract blijven vind ik het soms moeilijk om de kern voldoende mee te krijgen. Hoe dan ook, ik krijg een sense van wat je bedoelt.
Ik ken dat moeten lijken te kiezen uit twee soorten gif goed en vind dat ook een goede metafoor, want zo kan het daadwerkelijk voelen. Het gevoel jezelf niet waardig te voelen, oftewel het niet in staat lijken te kunnen zijn om van jezelf te houden, laat ook alleen die twee soorten gif toe. En inderdaad, in dat geval kun je denken: waarom mijn best doen me in te zetten? Want voor wie? Voor deze persoon waar ik toch al niet van hou? Daarbovenop dan nog het schuldgevoel van toch vaak de easy way te hebben gekozen: nog een extra laag haat voor jezelf eroverheen. Verschrikkelijk.Wat liefde betreft, is het uberhaupt meer dan duidelijk voor mij geworden dat de liefde die je voor jezelf hebt en de eigenwaarde die je voelt direct in verband staat met je bereidheid om te knokken voor een betere zelf. Als je jezelf toch niet waardig voelt, dan is het veel makkelijker om gewoon maar 'to hell with this' te denken wanneer je je inspant en iets doet wat op korte termijn zwaar is, maar op lange termijn karakter en een betere toekomst bouwt. Ergens vindt je toch dat je dat niet verdient, dus waarom lijden voor die betere zelf? Maar als je niet bereid bent te lijden om je potentieel te verwezenlijken, dan lijdt je ook omdat je moet leven met het feit dat je geen ruggengraat hebt en niet van je leven maakt wat het kan zijn. In zekere zin heb je twee soorten gif waar je uit kunt kiezen, waarvan eentje automatisch toe wordt gediend als je niets doet en je voor de ander actie moet ondernemen. Het is makkelijker om niets te doen en alles lijdzaam te blijven ondergaan dan actie te ondernemen, maar ondertussen kwijn je wel op vreselijke wijze weg. Ondanks dat het zwaar en uitdagend is om aan je karakter en potentieel te werken, is dat in mijn optiek uiteindelijk de enige weg naar een betekenisvol bestaan.
Ik vind niet dat netto positief de juiste statistiek is om het te meten. Ik zou namelijk zeggen dat de pieken hoger en de dalen dieper zijn geworden. Maar geen idee hoe mijn leven eruit had gezien zonder drugs.De één gebruikt al twintig jaar dagelijks coke, de ander experimenteert sinds een jaar af en toe met een tripmiddel. Wie je ook bent; denk jij, terugkijkend op je drugsgebruik, dat jouw drugsgebruik uiteindelijk een net positive of een net negative voor je is geweest? Ter verheldering: wat ik met die vraag bedoel is of het je meer op heeft geleverd (in entertainment, unieke inzichten, bijzondere ervaringen, etc.) dan het je heeft gekost (in je afhankelijkheid van het middel, het wegnemen van tijd en focus voor betekenisvollere inspanningen, negatieve ervaringen, etc.).
Waar ik in het bijzonder nieuwsgierig naar ben is of DF leden die over de jaren heen veel psychedelica hebben gebruikt dit aan het einde van de dag als net positive hebben ervaren. Vrijwel iedereen die ik ken die fanatiek aan de psychedelica heeft gezeten zegt er geweldige inzichten uit te hebben gehaald en vrijwel geen één van hen heb ik over de jaren heen ook maar een steek zien veranderen. Dat betekent niet per definitie dat het gebruik ze niets heeft opgeleverd, maar ik vind het wel opvallend.
Om mijn eigen invulling dan meteen maar te geven: voor mij persoonlijk is mijn 'drugscarrière' een net positive geweest. Ik heb, op mijn eerste paar maanden MDMA gebruik na, nooit al te gek gedaan met middelengebruik en overwegend plezierige ervaringen opgedaan. De technofeesten die ik in mijn mid twintig af ben gegaan behoren tot de leukste events die ik in mijn leven heb bezocht en dat had, om eerlijk te zijn, ook een hoop te maken met het spul wat ik telkens met mijn vrienden achterover tikte. Het waren verbroederende momenten die ik eens in de zoveel tijd ophaal met diezelfde vrienden en bij het herleven van die herinneringen zie je bij iedereen nog steeds dezelfde glunderende ogen.
Er is jaren geleden wel één avond geweest waarop ik GHB had gebruikt met mijn toenmalige vriendin, waarvan ik achteraf vind dat ik dat niet in had moeten leiden. Ze ging out, of viel in ieder geval meerdere keren ongewild in slaap, en kon niet goed met de dosering omgaan, ondanks dat we alles zo veilig mogelijk hadden gedaan. Achteraf vind ik het gewoon een te riskant middel om te gebruiken.
Benieuwd naar jullie inzichten!
Vooruit dan maarZonder MDMA was ik er niet meer geweest.
Zullen we dat als net positive beschouwen?
Maar stel dat je nu zou stoppen met drugs en die pieken en dalen dus ook verdwijnen.Ik vind niet dat netto positief de juiste statistiek is om het te meten. Ik zou namelijk zeggen dat de pieken hoger en de dalen dieper zijn geworden. Maar geen idee hoe mijn leven eruit had gezien zonder drugs.
Je kan er een netto positief van maken, maar dat hangt af van je houding (en de kansen die je krijgt).Is het dan een netto positief dat je in het verleden die ervaringen hebt gehad?
Welkom terug, een bekend gezichtDe één gebruikt al twintig jaar dagelijks coke, de ander experimenteert sinds een jaar af en toe met een tripmiddel. Wie je ook bent; denk jij, terugkijkend op je drugsgebruik, dat jouw drugsgebruik uiteindelijk een net positive of een net negative voor je is geweest? Ter verheldering: wat ik met die vraag bedoel is of het je meer op heeft geleverd (in entertainment, unieke inzichten, bijzondere ervaringen, etc.) dan het je heeft gekost (in je afhankelijkheid van het middel, het wegnemen van tijd en focus voor betekenisvollere inspanningen, negatieve ervaringen, etc.).
Waar ik in het bijzonder nieuwsgierig naar ben is of DF leden die over de jaren heen veel psychedelica hebben gebruikt dit aan het einde van de dag als net positive hebben ervaren. Vrijwel iedereen die ik ken die fanatiek aan de psychedelica heeft gezeten zegt er geweldige inzichten uit te hebben gehaald en vrijwel geen één van hen heb ik over de jaren heen ook maar een steek zien veranderen. Dat betekent niet per definitie dat het gebruik ze niets heeft opgeleverd, maar ik vind het wel opvallend.
Om mijn eigen invulling dan meteen maar te geven: voor mij persoonlijk is mijn 'drugscarrière' een net positive geweest. Ik heb, op mijn eerste paar maanden MDMA gebruik na, nooit al te gek gedaan met middelengebruik en overwegend plezierige ervaringen opgedaan. De technofeesten die ik in mijn mid twintig af ben gegaan behoren tot de leukste events die ik in mijn leven heb bezocht en dat had, om eerlijk te zijn, ook een hoop te maken met het spul wat ik telkens met mijn vrienden achterover tikte. Het waren verbroederende momenten die ik eens in de zoveel tijd ophaal met diezelfde vrienden en bij het herleven van die herinneringen zie je bij iedereen nog steeds dezelfde glunderende ogen.
Er is jaren geleden wel één avond geweest waarop ik GHB had gebruikt met mijn toenmalige vriendin, waarvan ik achteraf vind dat ik dat niet in had moeten leiden. Ze ging out, of viel in ieder geval meerdere keren ongewild in slaap, en kon niet goed met de dosering omgaan, ondanks dat we alles zo veilig mogelijk hadden gedaan. Achteraf vind ik het gewoon een te riskant middel om te gebruiken.
Benieuwd naar jullie inzichten!
Wat verdrietig dat je dit hebt moeten ervaren. Hopelijk kom je niet meer op zo'n punt, dat verdien je niet, niemand, en als iemand die dingen hierin herkent je hebt me meerdere keren omhoog getild, net dat beetje dat ik nodig had toen ik diep zat. Dus jou ervaringen en levenslessen hebben anderen ook geholpen.Echte verandering in gedrag kwam pas door op het punt te komen dat ik mezelf zo haatte en zo'n laag zelfbeeld had dat ik zag dat het of dieper wegzakken in die hel of eruit klimmen was. Ik kan zeggen: ik "koos" voor dat laatste, maar zo voelde het ook weer niet. Het voelde meer alsof ik wel moest want die hel was geen optie.
We komen deze wereld in en door omstandigheden sluiten we onszelf uit zelfbescherming vaak af op bepaalde punten, niet realiserende dat dit afsluiten juist nog zoveel meer schade doet.Wat verdrietig dat je dit hebt moeten ervaren. Hopelijk kom je niet meer op zo'n punt, dat verdien je niet, niemand, en als iemand die dingen hierin herkent je hebt me meerdere keren omhoog getild, net dat beetje dat ik nodig had toen ik diep zat. Dus jou ervaringen en levenslessen hebben anderen ook geholpen.![]()
Wauw, wat mooi gezegd en ik ben het hier zo mee eens. Je kan echt goed verwoorden wat je bedoeld en het komt heel eerlijk en verhelderend binnen.We komen deze wereld in en door omstandigheden sluiten we onszelf uit zelfbescherming vaak af op bepaalde punten, niet realiserende dat dit afsluiten juist nog zoveel meer schade doet.
Dat is helaas de harde werkelijkheid. We komen allemaal puur/open de wereld in (geloof ik) maar ook kwetsbaar, dus werpen we die schilden op. Uiteindelijk is het neerhalen van die schilden gek genoeg nodig voor onszelf om te genezen en weer terug te komen naar diezelfde puurheid die we altijd zijn geweest. En dat is moeilijk en gaat vaak met vallen en opstaan. Zeker als je in een wereld leeft waar mensen niet willen dat je je authentieke zelf bent, omdat dat voor hen als een bedreiging wordt gezien.
Ik ben blij dat er mensen zijn die geholpen zijn met mijn ervaringen. Maar ben ook zelf nog steeds bezig met dat vallen en opstaan. Het vallen gaat wel wat minder vaak en wat minder hard.
Hoe vaak gebruik je pep (tijdens seks).Ik gebruik psychedelica en (veel vaker) pep. Heel af en toe mdma. Pep ben ik erg over te spreken, het heeft onze relatie echt verrijkt op zowel sexueel gebied als in communicatie.
Dus telkens seks? Zie hierboven.Nog geen zichtbare negatieve gezondheidseffecten en ook mentaal geen behoefte om vaker te nemen dan we nu doen (wekelijks tot tweewekelijks).
Klopt. Ook de reden dat ik het niet meer doe.Psychedelica blijf ik trouwens ook erg leuk vinden, echter dat is wat lastiger in te plannen.
Herken het.Waar ik in het bijzonder nieuwsgierig naar ben is of DF leden die over de jaren heen veel psychedelica hebben gebruikt dit aan het einde van de dag als net positive hebben ervaren. Vrijwel iedereen die ik ken die fanatiek aan de psychedelica heeft gezeten zegt er geweldige inzichten uit te hebben gehaald en vrijwel geen één van hen heb ik over de jaren heen ook maar een steek zien veranderen. Dat betekent niet per definitie dat het gebruik ze niets heeft opgeleverd, maar ik vind het wel opvallend.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."