Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlles in overweging nemend, is jouw 'drugscarrière' een net positive of net negative voor je geweest?

Alles in overweging nemend, is jouw 'drugscarrière' een net positive of net negative voor je geweest?

74 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Denk dat ik nog een beetje waus ben van de Crystal Meth.
Klik om te vergroten...
Ik vind je echt een top gast en je zegt unieke dingen maar dat je meth gebruikt en nog steeds zo kan zijn, respect.

Ik hou van unieke mensen, die je laten denken, die je laten verbazen en je in een compleet onverwachte hoek schieten.

Casrus is een held
Jaagt de vogels van het veld
Altijd aan het werk
casrus is zo sterk
Dichten als een kunstenaar
Altijd mooie teksten klaar

Speciale mafketel jij 🤛🏻

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casrus zei:
Ja, maar dat negatieve is juist het goede eraan...

Wat een geouwehoer, he! Denk dat ik nog een beetje waus ben van de Crystal Meth.
Klik om te vergroten...
Want
P
PinnacleLid
01-01-2024, 00:00
#3
Positief, grotendeels. Zoals je zegt in de eerste post, psychedelica zie ik over de afgelopen 10 jaar als een absolute positieve invloed op mijn leven, zonder psychedelica had ik een stuk minder goed kunnen omgaan met mijzelf en mijn omgeving. Hetzelfde geldt voor MDMA in mindere mate, het is echt een middel dat mij dichter bij anderen heeft gebracht en zowel mijn relatie als de band met mijn vrienden heeft versterkt.

Een deel van de middelen is 'middenmoot' zou ik zeggen, 2cb en ketamine zijn gewoon leuk, net als een biertje op z'n tijd, maar bij al die middelen zijn er zowel goede als slechte effecten geweest.

Het enige wat echt negatief was, was coke, wat een troep is dat zeg, niet normaal. Ik deed het een tijdje, omdat het in mijn vriendengroep genormaliseerd was, echt nooit meer, excessief alcohol idem.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
caninus zei:
@Kordie heb je toevallig die ptss opgelopen omdat je in het leger of bij de marechaussee zat opgelopen?
Klik om te vergroten...

Inderdaad @canius
Bij het leger. Zie pm.
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik reageer straks ff op je pm
G
Gelato43Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk toch wel positief, door psychedelica heb ik goede inzichten gekregen en ben ik meer gaan nadenken over hoe de wereld in elkaar steekt waardoor ik minder bang ben voor het onbekende.

Door chemische stoffen heb ik hele goede en interessante gesprekken gehad met veel mensen en heb ik sterkere banden met vrienden opgebouwd.
Ook heeft het me soms gepushed om uit de comfortzone te komen waardoor ik dat nuchter nu ook sneller doe.

Wel moet ik zeggen dat het blowen soms wat minder mog, vooral in mijn piek. Het was niet altijd nodig en ik heb vaak zat gehad dat ik op momenten zo stoned was dat ik gewoon nergens meer aan toe kwam en veel dingen heb uitgesteld. Maar tegelijkertijd ook super veel gehad aan het blowen, ik blowde nooit echt mijn problemen weg (denk ik) maar ik kon juist dingen meer op een rijtje zetten in mijn hoofd, waardoor ik dus geen spijt heb.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Inderdaad @canius
Bij het leger. Zie pm.
Klik om te vergroten...
Heftig. Hier was bij mijn maatje in de kliniek ook sprake van.
V
Vincent ALid
01-01-2024, 00:00
#8
voor mij is drugs een positieve toevoeging aan het leven
ik heb altijd genoten van drugs en heb alleen spijt als de drugs niet deed wat ik er van verwachte
V
Vincent ALid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Inderdaad @canius
Bij het leger. Zie pm.
Klik om te vergroten...
Komt mij bekend voor
in de jaren negentig zijn verschillende vrienden en kennissen van mij het leger ingegaan
velen kampen nu nog met problemen
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Interesting question! Inderdaad een mes dat aan twee kanten snijdt. Mijn vroege ervaringen met drank, wiet, m, x en speed (zéker die met x en/of m in combinatie met speed) waren life changing en die had ik nooit willen missen. Zó veel mooie, bizarre avonturen meegemaakt met/dankzij drugs vroeger. Na een jarenlange verslaving aan het blowen (dagelijks gebruik) begon de paranoia echter toe te slaan en ben ik daar uiteindelijk in de loop van een aantal jaar met moeite maar wel zelfstandig mee gestopt. Ook van xtc en andere drugs werd ik steeds vaker paranoia. Tóch is het me altijd blijven trekken. X, m en speed doe ik niet meer (speed al heeeeeel lang niet meer i.v.m. heftige insomnia waar ik al jaren mee kamp), maar ja, toen kwamen de research chemicals in beeld. Óók veel goede (en minder goede) tijden mee gehad. Inmiddels kan ik alleen nog 3mmc, ghb en (incidenteel) coke gebruiken. En dat alles met mate. De rest maakt me bang en paranoia. En zelfs bij 3m en c voel ik dat soms. Kortom: drugs zijn een aflopende zaak. Als ik daar mijn benzoverslaving bij optel (ooit geboren doordat de huisarts me Oxa voorschreef voor mijn paniekaanvallen) is het een lastige vraag om te beantwoorden. Drugs hebben me gemaakt wie ik nu ben, dus ik kan er geen spijt van hebben. Maar ze hebben me mentaal ook stevige klappen gegeven, waar ik nu nog steeds mee worstel. Had ik het willen missen? Voor geen goud. Had ik gewild dat ik sommige dingen had gelaten of meer gedoseerd had gedaan vroeger? Absoluut. Ik zou mijn achttienjarige zelf wel even willen influisteren in wat voor hel je terecht kunt komen na jaren lang intensief gebruik. Die overmoedige meid had ik wel willen waarschuwen. Dat had me een shitload aan negatieve bijverschijnselen kunnen besparen.

Hoewel, ze zou vermoedelijk gezegd hebben: 'Ach man, flikker toch op!' om er gewoon nog een pil in te mikken. 🤐😂

I guess life just had to be like it is.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik kan hier een heel verhaal typen over alle leuke avonturen die ik heb beleefd tijdens het gebruiken van drugs. Maar onderaan de streep ervaar ik het toch echt wel als negatief en ik vind dat fijn om hier nu uit te kunnen spreken. En vooral toe te kunnen geven richting mezelf maar ook contronterend. Impulsief, om een leegte in mezelf of verveling mee in te vullen of mezelf het gevoel te geven dat ik leef. Maar eigenlijk breek ik mezelf ermee af. Zo, het uitspreken hiervan lucht op.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#12
_shikantaza zei:
Van zeer leuk naar zeer naar in ongeveer 10 jaar. Vooral toen het stimfappen er bij kwam ging het hard bergafwaarts. Uiteindelijk door herstel op #1 te zetten een veel fijner hoofd gekregen, en ik betwijfel of ik mezelf zo hard had aangepakt als ik niet zó diep in de put had gezeten. De balans staat ver in het positieve maar daar as wel een paar rondjes Hel voor nodig 🤗.
Klik om te vergroten...
Stimfappen? Ze hebben een woord voor rukken onder de pep? Jezus wat een geweldige subcultuur..
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#13
Interessante materie, ook om te lezen hoe iedereen een andere drug beleefd heeft en tot hoe je dit gevormd heeft.

Mijn “first moment” was zeker 12 jaar geleden, echtscheiding en daarna als single op boevenpad. Mijn eerste keer was XTC pil, een halve. Man wat voelde dat geweldig, met m’n nieuwe liefde naast me was ik helemaal in fantasyland! Die eerste keer krijg je nooit meer..

Daarna herhaaldelijk met tussenpozen van soms 3 maanden soms wat korter hetzelfde gebruikt. Gevarieerd met MDMA kristallen.

Positief;
Altijd in een thuissetting, chill, met fijne gesprekken met veel diepgang, lachen, huilen, lief doen, volledig in een bubbel, hard gaan, soms te hard en over m’n nek, maar al met al heeft me dat inzichten gegeven. Mijn relatie verbeterd en misschien door de vele open en vooral eerlijke gesprekken (soms op 4F) ook behouden.

negatief:
ik heb geen craving maar wel weken naderhand nog heftige dromen, depressies en ik sta altijd aan. Dat laatste waardoor ik ‘s nachts niet slaap en hierdoor medicatie gebruik. Of dat door de drug komt? Geen idee. Houdt dat me tegen te gebruiken? Nee, het heeft geen invloed op mijn dagelijks leven.

Ik wordt al wat ouder en denk soms om ermee te kappen, troep wat je naar binnen schuift, maar die quality weekenden samen op empathy blijven toch heilig en goed voor mijn mindset en relatie. Het voelt als therapie!

laatste gebruik: oktober 2023

Het paasweekend staat voor de deur, als je me zoekt, ik vlieg op empathy. Dus mij niet bellen dan 🐰🐣
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#14
PapaverMan zei:
Stimfappen? Ze hebben een woord voor rukken onder de pep? Jezus wat een geweldige subcultuur..
Klik om te vergroten...
Is wel serieus een ding hoor. Niet perse pep, maar gewoon drugs, hoofdzakelijk uppers.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goede topic, wel een lastige voor mij hoor. Jeetje. Drugs begon als een hobby en werd uiteindelijk een identiteit voor mij. Zeker het blowen. Maar ook m'n rave-fase, gekke drugsavonden ieder weekend weer. Het was gewoon wie ik was, in die tijd. Positief en negatief eigenlijk wel. Ik heb zeker veel leuke avonturen meegemaakt, maar mijn leven stond ook wel een beetje stil en vooral mijn ontwikkeling. Daar kom ik nu eigenlijk meer en meer achter, hoe veel emotionele ontwikkeling ik eigenlijk heb gemist, of beter gezegd weg heb gebruikt? Ook al gebruikte ik vaak met anderen, echt in verbinding stond ik niet. Samen zijn was toch wel een beetje om het gebruik als ik er heel eerlijk op terug kijk.

Laatste jaren van gebruik waren enkel nog maar negatief. Een hele eenzame periode. Meer en meer lichamelijke klachten, lange heftige katers, mentaal had ik het niet meer op een rijtje, laag zelfbeeld, en een haat naar het leven. En al die gevoelens en pijn maar blijven weggebruiken, jeetje wat een oogkleppen had ik op zeg. De oplossing was zo simpel: stoppen. Maar zo simpel was dat niet meer, toen ik er zo diep in zat.

Als ik dit zo teruglees, neigt het toch meer naar een negatieve carriere :confused:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Sally Tessio

Ik weet nog goed dat jij hier al was toen ik hier in 2015 kwam. :) Voor mij ook leuk om hier weer eens members van de oude garde terug te zien!

Ja gedragsverandering is niet niks en precies wat je zegt: je moet jezelf soort van heruitvinden. Exact: not fucking easy.

Toen ik nog relatief nieuw met psychedelica was had ik zo nu en dan ervaringen waarbij ik echt dacht: "Vanaf nu ga ik dit zo en zo doen, want ik ZIE het. Ik zie hoe ik normaliter mezelf weer in het ego denk en hou."

Maar dat is niet hoe het werkt. Het is veel meer een energetisch iets, hoe vaag dat misschien ook klinkt. Het hele feit dat je iets goed kunt zien hangt af van de energie, de frequentie waarop je zit. Moeilijke woorden voor de mate van liefde die je ervaart, de mate waarop je in acceptatie bent van je huidige ervaring. En als die trip voorbij is, kun je er misschien nog wel flarden van herinneren uit je geheugen, maar dat is niet genoeg. Als je niet daadwerkelijk op de liefde-frequentie zit, zul je tot een bepaalde mate in een angst-frequentie zitten. Dan kun je nog zulke goede ideeën hebben, maar je wordt nog steeds geleid door angst, niet liefde.

En ja, die inzichten zijn waardevol, maar eerlijk gezegd heeft het het leven voor mij in bepaald opzicht ook veel zwaarder gemaakt. Want ik heb te veel gezien en vooral gevoeld van die liefde frequentie. Wanneer je daar niet zo heel bekend mee bent is je niet in liefde maar in angst zitten nog tot daar aan toe, maar wanneer je weet hoe het óók kan, is de ervaring van lijden zoveel intenser. En niet alleen mijn lijden maar ook de mensen die ik heb gekwetst wanneer ik in angst zat. De intentie kan dan wel zijn dat je iemand niet wilt kwetsen, maar zolang je niet echt zelf die liefde voelt, zul je onherroepelijk mensen gaan kwetsen. Iets wat echt heel erg aan me heeft geknaagt op momenten, wat het vaak nóg moeilijker maakte om een weg terug te vinden naar liefde.

Maar aan de andere kant:

Het wereldbeeld, die spiritualiteit waar psychedelica me aanvankelijk aan geïntroduceerd hebben, helpt me ook enorm met het begrijpen van dingen die gebeuren en met name het begrijpen van lijden. Ik reed bijvoorbeeld vanmorgen in de auto en de metafoor van het ijsblokje in het glas water (weet niet van wie die is maar maakt ook niet uit) kwam in me op:

Ons bewustzijn en ons ego zijn als een glas water met daarin een ijsblokje. Het water is ons bewustzijn. Het ijsblokje is ons ego, of anders gezegd: onze gevoelens een afzonderlijke entiteit te zijn, afgesloten van de rest. Het water is vrij, vormloos. Het ijsblokje heeft een rigide vorm. Maar alles wat in het ijsblokje aanwezig is, is het water. Het is een tijdelijke vorm die het water (bewustzijn) aanneemt. Door het ijsblokje (onze gevoelens van afgescheidenheid) in het water (in onszelf) te houden, keert het ijs langzaam terug naar zijn oorspronkelijke staat: het water zelf. Maar dit "water" dat wij zijn zit niet in een glas, zit niet in een container. Dit water dat wij zijn spreidt zich in alle richtingen tot in de oneindigheid uit.


Dat soort metaforen helpen me om mijn ervaring, om mijn bewustzijn te begrijpen. In die zin is het dus ook weer super waardevol dat psychedelica me op dit pad hebben gezet.

Maar eenmaal weer schijnbaar de liefde verloren: het is de hel. Het mag dan een illusie zijn, maar afgesloten lijken te zijn van liefde (of God, als je het zo wilt noemen) wordt ervaren als de hel. Dus ja het is soms fucking moeilijk.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zonder MDMA was ik er niet meer geweest.
Zullen we dat als net positive beschouwen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Is het dan een netto positief dat je in het verleden die ervaringen hebt gehad?
Klik om te vergroten...
Je kan er een netto positief van maken, maar dat hangt af van je houding (en de kansen die je krijgt).
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Netto positief.

Drugs (ja, met name psychedelics!) hebben me doen inzien dat hoe meer ik denk te weten, hoe veel er nog meer is dat ik niet weet! En nooit zal weten, in dit leven.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Sally Tessio zei:
De één gebruikt al twintig jaar dagelijks coke, de ander experimenteert sinds een jaar af en toe met een tripmiddel. Wie je ook bent; denk jij, terugkijkend op je drugsgebruik, dat jouw drugsgebruik uiteindelijk een net positive of een net negative voor je is geweest? Ter verheldering: wat ik met die vraag bedoel is of het je meer op heeft geleverd (in entertainment, unieke inzichten, bijzondere ervaringen, etc.) dan het je heeft gekost (in je afhankelijkheid van het middel, het wegnemen van tijd en focus voor betekenisvollere inspanningen, negatieve ervaringen, etc.).

Waar ik in het bijzonder nieuwsgierig naar ben is of DF leden die over de jaren heen veel psychedelica hebben gebruikt dit aan het einde van de dag als net positive hebben ervaren. Vrijwel iedereen die ik ken die fanatiek aan de psychedelica heeft gezeten zegt er geweldige inzichten uit te hebben gehaald en vrijwel geen één van hen heb ik over de jaren heen ook maar een steek zien veranderen. Dat betekent niet per definitie dat het gebruik ze niets heeft opgeleverd, maar ik vind het wel opvallend.

Om mijn eigen invulling dan meteen maar te geven: voor mij persoonlijk is mijn 'drugscarrière' een net positive geweest. Ik heb, op mijn eerste paar maanden MDMA gebruik na, nooit al te gek gedaan met middelengebruik en overwegend plezierige ervaringen opgedaan. De technofeesten die ik in mijn mid twintig af ben gegaan behoren tot de leukste events die ik in mijn leven heb bezocht en dat had, om eerlijk te zijn, ook een hoop te maken met het spul wat ik telkens met mijn vrienden achterover tikte. Het waren verbroederende momenten die ik eens in de zoveel tijd ophaal met diezelfde vrienden en bij het herleven van die herinneringen zie je bij iedereen nog steeds dezelfde glunderende ogen.
Er is jaren geleden wel één avond geweest waarop ik GHB had gebruikt met mijn toenmalige vriendin, waarvan ik achteraf vind dat ik dat niet in had moeten leiden. Ze ging out, of viel in ieder geval meerdere keren ongewild in slaap, en kon niet goed met de dosering omgaan, ondanks dat we alles zo veilig mogelijk hadden gedaan. Achteraf vind ik het gewoon een te riskant middel om te gebruiken.

Benieuwd naar jullie inzichten!
Klik om te vergroten...
Welkom terug, een bekend gezicht :handshake:

Moeilijke vraag. Ik denk uiteindelijk positief. Ik zie het leven als een grote ontdekkingstocht van mezelf, en alles wat ik vind is een vlek minder op de kaart. Uiteindelijk heeft alle drugsgebruik me meer negatieve ervaringen dan positieve ervaringen geleverd, maar heb daardoor wel enorm veel geleerd, over mezelf, het leven, over anderen en over de toekomst.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."