Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom gebruik jij drugs?

Waarom gebruik jij drugs?

161 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Dat gevoel van intelligentie. Dat mis ik zo.
Klik om te vergroten...
Trip je nooit meer dan?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Toch ook wel om wat meer te kunnen doen met het gezin.
Vandaag bv naar een speeltuin geweest waar het erg druk is.
Zonder demping word ik daar binnen een paar minuten gillend gek.
Van de prikkels. Dat geschreeuw roept weer dingen bij me op etc.

Huisarts wilt niet mee gaan in mijn vraag om me bv een pakje benzo's te geven per jaar voor dit soort momenten.
Dus dan zoek ik mijn heil in de RC's. Maar ook hier gelukkig wel de grens.
Ook wel met grote dank aan dit forum, want ik lees alles zorgvuldig hieromtrent en weeg af / calculeer beter in etc.
S
StarwindLid
01-01-2024, 00:00
#3
Stratora zei:
Een mooi topic voor dit forum en een topic dat dwingt tot nadenken en zelfreflectie en zelfinzicht...

Eens kijken...hoe werkt dit bij mij.

1. Waarom ben ik ooit met drugs begonnen?
Dan ga ik terug tot de begin jaren 70 toen ik als 13 jarig manneke mijn eerste stickie rookte en als 16 jarige met mijn Puch (jawel met hoog stuur) Afghaan jas de jongeren centra en duistere clubs afging kennis maakte met Lsd en vooral veel Hash , wiet was er niet, was dit mijn intrede.
Het waren de na weeen van de flower power en we gebruikte om ons bewustzijn te verruimen, relaxen met een kopje thee, muziek luisteren, wierook erbij en vooral relax man....niet zo zeer een vlucht maar meer iets als vooral stoned zijn en in de muziek opgaan en je mee laten voeren naar de inwendige droom werelden.Het was voornamelijk nieuwsgierigheid.
Alcohol werdt nauwelijks gebruikt vooral veel hash van allerlei soorten en daar zaten hele exotische bij, vooral de donkere vond ik te gek.
Op mijn 18e even spelen met speed gedurende een lange schoolvakantie en ik weet nog dat ik allerlei informatie opzocht in de bibliotheek over de werking van drugs, vooral medische boeken....ik wilde gewoon weten hoe het werkte , wat het deed in het lichaam, de gevaren...
Toen de zomervakantie voorbij was ook gestopt en nooit meer mee gespeeld...
Het was een beetje de tijdsgeest in de periode 1972-1978....en op een moment was ik er klaar mee en begon het studeren, werken , sporten en was het voornamelijk alcohol....mijn studenttijd is wel vaak doorgebracht in het café moet ik zeggen...

2. Waarom ben ik weer begonnen?

Tsja....dat is eigenlijk wel lachen.....
Wederom uit nieuwsgierigheid en deze keer was het XTC toen ik 60 was....
Het kwam eigenlijk omdat ik wat foto's en filmpjes zag van een collega die naar al die leuke festivals ging en dat triggerde me wel want ik ging niet meer op stap in tegenstelling tot vroeger en festivals die ik bezocht waren Pinkpop, Werchter en dat stopte in 1990 en sporadisch naar een rockconcert en daar was het vnl biertjes.
Die dance festivals was andere koek en dat fascineerde me enorm...dat wilde ik mee maken en omdat in mijn dorp iets plaats vind dat Intents heet moest ik daar maar eens een kijkje nemen. Volgende week Mysteryland....yessss:sunglasses:
Omdat XTC op festivals nogal populair schijnt te zijn en vanwege de bijzondere eigenschappen vond ik dat ik dat dan ook maar eens moest proberen.
Dus...mezelf ingelezen , veel onderzocht en via collega pilletje geregeld dat ik eerst uittest in mijn mancave....
Gevolg.......nondejuu dat was een ervaring en ik ontdekte dat de blues en rockmuziek die mijn smaak was/is niet goed paste bij de werking van XTC dus....dance gaan luisteren en dat werkte wel...en deze muziek stijl heb ik inmiddels omarmd met al zijn verschillende stromingen en inmiddels is het hardstyle, techno, house, deep house, progressieve house, trance wat de klok slaat.Mooie is dat als ik nu dance en zo luister ik gelijk weer happy ben en de serotonine volle bak stroomt.
Ook vrienden van me in de zelfde leeftijdscategorie hebben dit goedje ontdekt en beleven er veel plezier aan....
Na XTC kwam microdosering met truffels op mijn pad en ook dat bevalt me prima.
Gevolg van alles is dat ik op mijn ouwe dag naar menig festival ga, soms alleen en soms met een groep vrienden die allemaal op hun ouwe dag liever een pilleke nemen dan een pilske.

3. Waarom neem ik het nu?

Als een stukje ontspanning, om nog intenser van de muziek, de sfeer, de mensen te kunnen genieten...een toetje een extraatje zeg maar.
Een vlucht? Weet ik niet ik zou niet weten waar ik voor zou moeten vluchten, in elk geval niet voor mezelf of het leven want ik heb inmiddels al genoeg mee gemaakt en kan toch wel praten over de nodige levenservaring.
Er zal ongetwijfeld een tijd komen dat ik geen drugs meer gebruik behalve medicatie die ik misschien wel voorgeschreven krijg als het lijf echt goed versleten raakt maar zolang ik er lol in heb, gezond en fit blijf permitteer ik me zo af en toe een geestelijke vakantie.
Heb ik het nodig? nee zeker niet. Ben ik er van afhankelijk geraakt? Nee ook dat niet want als ik merk dat iets of iemand de baas over mij gaat spelen dan gaan mijn nekharen overeind....daar houd ik niet zo van. Dus beperkt mijn XTC gebruik zich tot 4 tot 5x max per jaar . Microdoseren doe ik in kuurtjes van 3 weken en dat dan 3x per jaar.
Alcohol is vnl wijntjes bij het eten...

Drugs, als ontspanning of zelfmedicatie...
Zolang je er verstandig mee omgaat en jij in control blijft zie ik , afhankelijk van het soort drug, weinig problemen.
Natuurlijk is er levensgevaarlijke zooi waar je ver van moet blijven maar ik ben van mening dat een belangrijk deel bij je zelf ligt.
Eigenwaarde zul je nooit in drugs of welke andere vlucht dan ook vinden, dat zit diep van binnen verstop als een lichtje en soms zien we dat lichtje niet meer . Als we dat lichtje weer herontdekken en laten stralen zullen drugs nooit een vlucht kunnen zijn.

Maar goed, dit is mijn verhaal en mijn visie op mijn Drugs gebruik.
Oja..ik sport intensief en na een rondje hardlopen ga ik best lekker op de endorfine....:sunglasses:

Take care allemaal en zorg goed voor jezelf...
Klik om te vergroten...
Prachtig ik ben van uw zelfde leeftijd..... u neemt me met het hele verhaal precies de woorden uit mijn mond. Ik had dit zelf kunnen schrijven. Ontzettend leuk om dit te lezen. Ik sluit me geheel bij u aan......
w
wilwelgraag69Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Om rust te krijgen in mijn hoofd is geen enkel Farmaceutisch medicijn dat ook maar in de buurt van een haaltje coke komt
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
Casrus zei:
Mysteryland was MAL.
Klik om te vergroten...
En hoe was dat? Heb je dan geen last van overprikkeling door al die feesterijen en mensen om je heen?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vandaag app's ontvangen van de baas wat verreweg van fijn is.
Dan snak ik echt naar verdoving. Dan snak ik naar een middel wat me rustig maakt.
En dan is het juist de kunst en de sport om het niet te nemen. Geen alcohol, geen benzo.
Want juist dan gaat het mis.

Dus: nicotine en koffie :)
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Vandaag app's ontvangen van de baas wat verreweg van fijn is.
Dan snak ik echt naar verdoving. Dan snak ik naar een middel wat me rustig maakt.
En dan is het juist de kunst en de sport om het niet te nemen. Geen alcohol, geen benzo.
Want juist dan gaat het mis.

Dus: nicotine en koffie :)
Klik om te vergroten...
Je bent niet de enige.. Ik kreeg vandaag ook dergelijk nieuws dat om verdoving vraagt.
Oude bekende advocaat van het bedrijf komt weer in actie. In plaats van verdoving kan ik ook andere dingen voorstellen die me goed zouden doen!
Maar kwestie van accepteren zal het beste zijn en morgen maar weer even goede 3 km zwemmen.
Succes met nachtrust vinden @Kordie, dat kan ook wel eens lastig zijn op dit soort dagen.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Stratora zei:
En hoe was dat? Heb je dan geen last van overprikkeling door al die feesterijen en mensen om je heen?
Klik om te vergroten...
Nee, maar wel té verwarrend.
B
Brabander94Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Waarom gebruik ik drugs ?

Eerlijk gezegd een combinatie van meerdere dingen het is een lang verhaal maar zou het proberen een beetje samen te vatten

Ik heb mijn moeder verloren op 7 jarige leeftijd aan een auto-ongeluk me vader was al gescheiden en me familie nam mij niet in huis en ben opgegroeid in instellingen tot mijn 18de verjaardag waarop de instelling zij je bent nu 18 jaar en kan voor je zelf zorgen hier zijn je spullen daar is de deur < ik kwam dus op 18 jarige leeftijd op straat te staan en was dakloos

^^^ dit is een kleine samenvatting er is een hoop gebeurt in de 30 jaar die ik leef
Mocht iemand een vraag hebben of gewoon nieuwsgierig zijn vraag me gerust wat je wilt weten

Of ik het compleet op omstandigheden uit het verleden kan schuiven weet ik niet

(Sorry voor het lange verhaal en enige spel en grammatica fouten die ik gemaakt heb ik heb dyslexia en doe mijn best)

Mvg
R
RosseGod96Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ieder draagt zen rugzak.

Voor mezelf: even ontsnappen aan de "realiteit". Gewoon is effe "niks" voelen ...

Ik heb het voor mezelf over coke, alcohol en benzos, meestal een mix daarvan, niet dagelijks maar toch om de dag of om de 2 a 3 dagen iets.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kort samengevat : om het leven vol te houden en met sommige middelen is het vooral functioneel.

Ben iemand die verdoving nodig heeft zolang ik onbehandeld rond loop.
S
StarwindLid
01-01-2024, 00:00
#12
Senseo zei:
Ikzelf to cope met mijn emoties van angst, pijn en verdriet. In het begin verlichten de symptomen maar dat blijft uiteraard niet zo. Ik gebruik nu regelmatig drugs na mijn werk, maar ik wil eigenlijk helemaal geen drugs gebruiken en misbruiken. Misbruiken doe ik nu als een vorm van zelfdestructie. Ik wou dat ik de emotionele en intellectuele capaciteiten had om te kunnen studeren, zodat ik de job kan doen die ik graag wil doen; en om sociale situaties aan te gaan zodat ik mij niet eenzaam en leeg maar verbonden voel. Drugs kan dat niet oplossen. Alleen het doen kan je doen groeien, maar daar worstel ik al zo hard mee, en als 29 jarige volwassene voel ik mij zo onbekwaam. Sinds 4 jaar geleden in contact gekomen met drugs en ik ben drugs zo beu.

Waarom gebruik jij drugs? Voor de fun of als medische zelfbehandeling?
Klik om te vergroten...
IK vind dit een hele eerlijke en waardige constatering... Ik hoop dat u uw discipline zeker in de loop van de komende jaren toch serieus kan handhaven. Als u met de leeftijd wijzer wordt. Verwacht ik toch van uw eerlijke analyse dat het helemaal goed met u zal komen. Ik ben zelf niet tegen drugs. Maar wel als ik bij mezelf constateer dat ik naar misbruik toe groei.... En de nadelige effecten van de langere tijd misbruik ervaar ik ben zelf een stuk ouder dan u. En heb een verantwoorlijkheid richting mijn geliefde zoon een paar jaar ouder dan u. Die zelf ook helemaal zegt Pa..... Ik heb het wel gezien met al die vluchtmiddelen. Ik heb andere ambities die ik wil ontwikkelen. Voor mij een no go meer. Zijn toekomst perspectief duidelijk voor ogen hebbend. Zal die beslissing ook wel gehandhaafd blijven misschien met een uitschieter eens per jaar. Ik wens dat u ook in die richting zal gaan. Ikzelf ben ook na een periode zeeeeeeer gematigd geworden. Schiet nog wel eens uit. Maar niet meer dat er iets onder lijd. En zo zouden we allemaal moeten denken. Ik moedig uw eerlijke reactie dan ook erg aan. Vriendelijke groet.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#13
alles gaat voorbij zei:
De aantrekelijksten onder ons ontwikkelen betere sociaalvaardigen omdat ze meer gelegenheid krijgen om te oefenen
Klik om te vergroten...

Echt niet. Hoeveel knappe vrouwen die ik ken die alles behalve sociaal vaardig zijn juist omdat ze te knap zijn haha.
De sociaalste mensen die ik ken zijn mensen met een uitzonderlijke humor waarin ze mensen kunnen betrekken zonder iemand te beledigen.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#14
Guapo Temudgin zei:
Echt niet. Hoeveel knappe vrouwen die ik ken die alles behalve sociaal vaardig zijn juist omdat ze te knap zijn haha.
De sociaalste mensen die ik ken zijn mensen met een uitzonderlijke humor waarin ze mensen kunnen betrekken zonder iemand te beledigen.
Klik om te vergroten...

www.quest.nl

Het perfecte plaatje: knappe mensen zijn vaak rijker dan lelijke mensen

Ben jij mooi? Dan heb je mazzel, want knappe mensen ervaren heel wat voordelen tijdens hun leven. Ze zijn in ieder geval een stuk rijker.
www.quest.nl www.quest.nl

S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casrus zei:
Nee, maar wel té verwarrend
Klik om te vergroten...
Kan ik me iets bij voorstellen, al die energie en activiteit om je heen.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Stratora zei:
Kan ik me iets bij voorstellen, al die energie en activiteit om je heen.
Klik om te vergroten...

Het is volgens mij de MAL zelf.

Laatste keer was in de herensauna in Keulen -ook zéér verwarrend- (hoewel niet druk).

Van al die mensen zelf wordt je niet echt verward... het is meer dat alles door elkaar loopt.

Heb er 1 op 1 seks op gehad en er met duizenden op gedanst.

Ongeveer even verwarrend.
K
Koning schepperLid
01-01-2024, 00:00
#17
Vroeger was dit om om mentale en emotionele problemen te verdrukken. Zo van mijn 15e tot in mijn 19de speed verslaafd geweest. Met als klap op de vuurpijl een monster van een psychose na 10+dagen wakker. Was toen gestopt met alles voor 4+jaar en gebruik nu afentoe nog coke, mdma, 3mmc of 2mmc puur om een soort knal drang bij feesten sinds kort. Speed raak ik met geen stok meer aan, rotzooi.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#18
alles gaat voorbij zei:
www.quest.nl

Het perfecte plaatje: knappe mensen zijn vaak rijker dan lelijke mensen

Ben jij mooi? Dan heb je mazzel, want knappe mensen ervaren heel wat voordelen tijdens hun leven. Ze zijn in ieder geval een stuk rijker.
www.quest.nl www.quest.nl

Klik om te vergroten...

Pff Harvard :nerd:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Guapo Temudgin zei:
Pff Harvard :nerd:
Klik om te vergroten...
Het is niet alles goud wat er blinkt in educatie-land.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Waarom ik gebruikte?
Omdat ik onbewust niet gelukkig was.
Tuurlijk was ik gelukkig, IK LEEK GELUKKIG, door de drugs offcourse.

Gisteren een interesant programma gezien, waar ze "the rat park" bespraken.
Iedereen kent wel het experiment waar men een rat alleen in een kooi zowel een fles water als een fles met cocaïne/opiaten geeft.
De rat verkiest natuurlijk degene met drugs erin.

Maar in een ander experiment was de set up hetzelfde, met dat verschil dat de rat nu speeltjes had gekregen, lekker eten, en een partner.

Wat bleek? De rat ging uit zijn eigen niet meer impulsief naar het flesje waar de drugs in zaten, maar naar het normale water.

Om een lang verhaal kort te maken, ik miste gewoon die afleiding in de periode dat in drugs nam.
Nu sport ik, ga ik naar parenclubs, leef ik volgens een voedingsschema.
Allerlei zaken die mij op het goede,en weg van het slechte pad houden. 🙌🙌

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."