Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZweevteev's landingsproces

Zweevteev's landingsproces

264 antwoorden
48 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Green Dude zei:
Damn @Mindless,

Het duurde even voordat ik je bericht helemaal begreep en heb enkele zaken verschillende keren moeten lezen maar ik vind dat je heel moeilijke filosofische materie echt goed kunt in mensentaal omzetten. Ben steeds verwonderd door je berichten en hoewel ze moeite kosten te begrijpen is de vreugde des te groter als het lukt.

Meditatie en ademhalingsoefeningen zijn hierbij echt heel goede handvaten. Het zorgt ervoor dat je niet anders kan dan het geluk in het hier en nu te vinden. Ook gewoon niets doen en hiermee gelukkig zijn blijkt voor velen een onmogelijke taak. Daarom is volgende statement ook helemaal waar:
"Gelukkig zijn met niets, is gelukkig zijn met alles."
Klik om te vergroten...
Ik ben allang blij dat het overkomt wat ik neerzet en nog blijer dat mensen er misschien door geholpen zijn!

Het blijft moeilijk voor me om iets dat eigenlijk te simpel voor woorden is, zo te verwoorden dat anderen verwezen worden naar dat in zichzelf. Deze dingen zitten in ons allemaal, op een bepaald niveau is deze wetenschap al in ons allen aanwezig. Het is ook pas waardevol als iemand het voor zichzelf ziet: zelf het inzicht heeft. Als je het niet zelf ziet, is het niet van waarde voor jezelf. Het is alleen een dingetje om dat te triggeren, om te proberen te verwijzen naar dat wat de ander zelf moet zien. Helaas moet dat nu eenmaal via taal, wat erg omslachtig gaat. Maar zoals gezegd ben ik blij dat dat (soms) lukt. Ik hoop ook bij @Zweevteev

Dit soort dingen worden trouwens makkelijker hoe vaker je je ermee bezig houdt. Niet omdat ze moeilijk zijn, maar omdat er zo makkelijk overheen gekeken kan worden. Ook ik kijk er zo weer overheen. Bijvoorbeeld het feit dat het moment nooit gevat kan worden. Dat het moment dat iets in bestaan komt, het tegelijk alweer weg is. (is dat niet wonderlijk op zichzelf!? Dat ding alleen is mindblowing: het heeft de potentie je denken compleet het zwijgen op te leggen) En dat dit "fenomeen" zeer ingrijpende implicaties heeft op onze relatie met de wereld, namelijk: dat het totaal zinloos is het moment anders te willen laten zijn dan het is. Want het is al precies zoals het is. We zijn altijd te laat om het moment zelf te veranderen.

Je zou zeggen dat als je dit feit eenmaal ziet, dat je wijze van omgaan met de wereld vanaf dan direct blijvend verandert en dat doet het misschien voor sommigen ook, maar voor mij persoonlijk is dat niet zo. Tenminste niet tot op heden. Ik ervaar de wereld zelf als een enorm overtuigende illusie, waar ik, ondanks dat ik bekend ben met dat genoemde feit, nog steeds geregeld val voor die illusie. Maar zoals gezegd: weer uit de illusie stappen wordt makkelijker. Elk moment is weer een moment en weer een kans eigenlijk, om te zien dat ik altijd te laat ben om het huidige moment te veranderen. Er ligt een enorme vrijheid in dit besef. Want als ik er letterlijk niets aan kan doen en ik me dit voldoende besef, dan valt het proberen het te veranderen weg. Dan valt de weerstand tegen het huidige moment weg. Opeens zijn er dan geen problemen meer. Alles is goed, precies zoals het is. Gek genoeg inclusief de dingen die de geest als slecht bestempeld.

Daarom wil ik graag ook mensen herinneren aan deze dingen die altijd zelf gezien moeten worden (je niet gegeven kunnen worden als informatie). Herinneren, omdat ik niets nieuws zeg, maar verwijs naar wat je al weet.

Mijn intentie is trouwens altijd om een beknopte reply te maken, maar dan wordt het toch weer een lap tekst...


Edit:

En o ja, de ademhaling is hier nauw mee verbonden en het werkt in mijn ervaring twee kanten op: verbeter je ademhaling en je ervaart meer het hier en nu. Tegelijk: kom meer in het hier en nu en je ademhaling verbeterd vanzelf mee.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Kijk in de kamer waar je zit (of waar je dan ook bent) om je heen en probeer de huidige perceptie, het huidige moment te stoppen. Probeer dít moment vast te grijpen zodat je er goed naar kunt kijken. Zorg er in ieder geval voor dat je dít moment niet kwijtraakt.

Dit is een aanname, maar ik gok dat het je niet is gelukt(?) Beetje onzinnig dit allemaal hè? Wat zit die zweefkees weer vaag te lullen. :wink:
Klik om te vergroten...
Ik las de tweede regel nog voordat ik het geprobeerd had en dacht toen: "Nou excuuuuuse me, dat kan ik gewoon hoor." :tearsofjoy: Zodoende begon ik om me heen te kijken. Het leek een statisch beeld te zijn voor een paar seconden, maar toen ik mijn kerstkaarten zag liggen, begon ik het beeld kwijt te raken. Toen zat ik in mijn hoofd en zag ik enkel nog mijn eigen gedachten:
  • Oh ja, ik heb nog niet eens mijn kerstkaarten geopend.
  • Oh ja, ik wilde die tekening nog afmaken, maar het al best laat.
  • Oh shit, ik moet mijn medicatie nog nemen.
  • Eigenlijk wil ik LSD doen, maar dat kan niet zo laat.
  • Ik kan ook 2C-B bestellen, maar ik moet morgen wel op tijd wakker zijn, want ik had met iemand afgesproken.
  • Oh wacht, ik ben helemaal niet meer bezig met om me heen kijken, eigenlijk.
  • Mindless' aanname klopte dus toch.
En toen voelde ik me kut. Wilde net alsnog 2C-B bestellen, maar ik heb geen zin om dan meteen voor 10 pillen te betalen, dus nu voel ik me nog slechter en wil ik eigenlijk gewoon een lorazepammetje nemen, terwijl die bedoeld is voor uitsluitend noodgevallen, wat dit niet is. Ik ga nu maar gewoon verder lezen, want anders maak ik mezelf gek.

Mindless zei:
Proberen is altijd in tijd. Door geluk te zoeken in de toekomst, garandeer je dat je het nu niet hebt.
Klik om te vergroten...
Als proberen altijd in tijd is en proberen een essentieel onderdeel is van jezelf ontwikkelen, iets wat ervoor zorgt dat het gebied waar je potentiële geluk in zit zich uitbreidt, alsmede het gebied wat je juist een slechte invloed op je kan hebben, waarom doe ik dat dan nog? Waarom stagneer ik niet gewoon, verlies ik mijn behoefte om mezelf te verrijken en besluit ik dat niets doen, denken of willen de hoogst bereikbare vorm van contentheid is? Deze manier van redeneren doet me haast denken dat zelfmoord eerder een oplossing is dan een permanente vermijding.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ik hoop ook bij @Zweevteev
Klik om te vergroten...
Ik ben bang van niet, maar dat ligt aan mezelf. In een ander topic over intrusieve gedachten hebben we ook een heel lang gesprek gehad en bracht je dezelfde boodschap voort. Ik snap wat je zegt en ik geloof ook dat wat je zegt inderdaad een goede manier is om meer geluk te ervaren, indien het je lukt om te leven naar die filosofie, maar het lukt me niet. Het is ook niet dat ik je voorgaande berichten vergeten ben, integendeel: iedere keer dat ik je naam voorbij zie komen, denk ik er weer even aan (met nadruk op even, want mijn negatieve gedachten zijn veel getrainder en dus sterker dan de positieve gedachten, waardoor ik heel makkelijk weer afdwaal). Gelukkig bestaat er zoiets als neuroplasticiteit en is het zeker mogelijk om de sterkte van bepaalde verbindingen radicaal te veranderen, maar dat kan alleen maar met tijd en het resultaat merken van deze veranderde verbindingen kost heel veel tijd, niet zomaar enkele momenten. Daarnaast is mijn hoofd zo ingesteld dat ik geen beloningsgevoel kan ervaren als ik ergens ontzettend veel tijd in moet steken. Daarom maak ik bijvoorbeeld de meeste van mijn tekeningen in 1 dag af, want hoe langer ik moet kijken naar iets dat niet af is, hoe meer ik ervan walg en hoe groter de kans is dat ik het niet besluit af te maken en opnieuw begin. Dit leidt tot een domino-effect, want hoe meer tijd ik walg, hoe sterker mijn negatieve verbindingen worden, des te groter de kans wordt dat ik blijf stoppen en opnieuw blijf beginnen, steeds sneller na elkaar, totdat ik gewoon volledig opgeef.

Daartegenover staat echter wel dat ik me wel degelijk goed voel als ik iets heb weten af te maken, waar ik in eerste instantie heel veel van heb gewalgd. Deze tekening is daar een voorbeeld van:

Screenshot_20231228_231238_Gallery.png

Bij deze was het gevoel van walging op een moment zo erg geworden dat ik het wilde verscheuren. Dit was dan de 6e of 7e tekening achtereen die niet goed genoeg was. De reden dat ik doorging was dat ik had afgesproken met mijn therapeut dat ik het iedere week mee zou nemen en dat we zouden oefenen met ontdekken welke regels ik onbewust voor mezelf opstel als ik aan het tekenen ben (om het als mooi te kunnen beschouwen). In de 7 jaar dat ik in de GGZ zit is dat het meest waardevolle huiswerk dat ik ooit gehad heb, dus toen had ik plots weer heel veel zin om te tekenen. Hoe meer regeltjes ik herken, hoe makkelijker het is om mijn ziekelijke perfectionisme los te laten en "gewoon" te kunnen tekenen, want tekenen is "gewoon" leuk.

Ben een beetje kwijt waarom ik dit allemaal getypt heb tbh, dus ik post het wel gewoon en ga daarna m'n medicatie slikken en me weer verder "gewoon kut" voelen. 🤡 (< ik)
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
mooie tekening 🥰
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Als iemand die ook een leven lang problemen heeft gehad met me moeilijk gewoon goed kunnen voelen:

Het goed wíllen voelen is key in je probleem.

Dit klinkt misschien tegenstrijdig en misschien ook te mooi om waar te zijn, maar gezien je naam denk ik niet geschoten is altijd mis:

Vergeet even het idee dat je je goed zou moeten voelen. Laat dat idee varen. Zolang je denkt dat je je goed zou moeten voelen, voel je je niet goed en trust me (niet doen, zelf kijken), je geest zal geen probleem hebben je tot op je laatste dag op deze aarde diezelfde boring gedachte voor te schotelen met hetzelfde resultaat: omdat je je goed wílt voelen, voel je je juist níet goed. Het is gewoon wat de geest doet: het is een gedachten fabriek. Het pompt gedachten eruit en als jij je aandacht daaraan geeft "denkt" het: oké, more of the same coming up! Het is echt als een machine. Natuurlijk zijn wij zelf geen machine, maar wat we hier op deze manier eigenlijk doen, is verwachten van een machine dat deze zich op een dag eindelijk eens niet als een machine zal gaan gedragen. It's NOT going to happen. Het zal niet stoppen zich als een machine te gedragen, want dat is wat het is.

Maar die gedachten zelf die maar blijven komen zijn niet het probleem. De aandacht die jij ze geeft is het probleem.

Probeer in plaats van diezelfde strategie eens dit (als je wilt):

Kijk in de kamer waar je zit (of waar je dan ook bent) om je heen en probeer de huidige perceptie, het huidige moment te stoppen. Probeer dít moment vast te grijpen zodat je er goed naar kunt kijken. Zorg er in ieder geval voor dat je dít moment niet kwijtraakt.



Dit is een aanname, maar ik gok dat het je niet is gelukt(?) Beetje onzinnig dit allemaal hè? Wat zit die zweefkees weer vaag te lullen. :wink:

Maar er is een reden waarom ik je hierop wijs. Want wat is de implicatie van dat je het moment niet kunt stoppen en ook niet kunt vastgrijpen? Waarom is het moment als zand dat door je vingers glijdt? De implicatie is dat het moment: de realiteit die recht voor je neus is, al gebeurd en zelfs alweer wég is op het moment dat je (geest) het probeert vast te houden. De implicatie is dat je geest niet alleen weinig invloed heeft op wat er NU gebeurt, maar NUL. Dit is iets wat volledig gezien moet worden: je hebt NUL invloed op hoe dit moment is, want het is al en het is zelfs alweer WEG.

We zijn te laat. Realiteit is er al voordat we zelfs maar kunnen begínnen te bedénken het anders te laten zijn dan wat het is. Dat klinkt misschien als slecht nieuws maar integendeel. De implicatie van dit gegeven is namelijk ook dat realiteit compleet vrij is van wat wij willen dat het is. En dat wij door simpelweg te zien dat we realiteit niet kunnen veranderen, het proberen daarvan op een gegeven moment vanzelf wegvalt. Want je ziet dat het absoluut zinloos is dat te veranderen dat al is (en ook alweer weg is, mind you) voordat we zelfs maar kunnen begínnen het te willen veranderen.

Hoe relateert dit zich dan precies tot je probleem van je goed willen voelen?

Je gedachten die zeggen "het is niet goed zoals het is, ik voel me niet zoals ik wil", dat is de gelimiteerde geest. En dat is jij, gefocust op die gelimiteerde gedachten, jezelf in een patroon houdend van goed willen voelen in de toekomst en daardoor compleet uitsluitend je goed te voelen in het hier en nu.

Maar wat is dat moment dat je niet vast kunt grijpen? Dat moment dat hier al is vóórdat je gedachten het willen veranderen. Dit moment nú, dat nú alweer weg is. Dat is de ongelimiteerde geest. Dat is het moment dat altijd in beweging is. Het is altijd veranderend, het staat nooit stil, het is vitaal, het is levend.

Er is geen leven te vinden in de gelimiteerde geest. De gelimiteerde geest ziet alleen verleden en toekomst. Dit zijn bruikbare concepten, maar als je geluk wilt, als je je goed wilt voelen: dat is alleen hier en nu: op de plaats en tijd waar je ziet dat dit moment vrij is. Het is vrij in de zin dat wij het niet kunnen veranderen, omdat het té vluchtig is om vast te grijpen. En paradoxaal genoeg veranderd het juist in positieve zin wanneer je ziet dat je het niet kunt veranderen. Je proberen het te veranderen valt hierdoor weg.

Het is te uitputtend om te proberen geluk te vinden. In plaats daarvan: STOP. En zie dat je proberen zinloos is. Proberen is altijd in tijd. Door geluk te zoeken in de toekomst, garandeer je dat je het nu niet hebt. Je moet stoppen en zien dat je pogingen tevergeefs zijn, zodat je uit tijd en in het hier en nu kunt komen, daar waar je in werkelijkheid altijd al bent en daar waar alle geluk op je ligt te wachten om je te genezen hiervan, om je te vervullen.

Niet langer uitstellen meisje.
Klik om te vergroten...
Dit. :handpointleft1:

Dit zijn die dingen die jou een fucking toffe gast maken. Ik ben sprakeloos. Je hebt mij veranderd.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hey @Zweevteev ik wou alleen even zeggen dat de dingen die jij opnoemt mij ook heel erg bekend in de oren klinken

En ik wil niet zeggen dat je zonder medicatie zou moeten leven maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar. Ik heb me nog nooit zo depressief gevoelt als in de jaren dat ik venlafaxine slikte. En het hielp wel heel erg (sowieso voor mijn gevoel) Maar tegelijkertijd deed het iets met mijn hersenen waardoor ik hele extreme seizoensgebonden depressies kreeg, herbelevingen en uiteindelijk steeds meer willen mijden, zoals veel slapen eigk alles wat je opnoemt

Die meds hebben enorm veel impact op jou geest.

Dat wou k effe kwijt... Hoop dat je je rust vind en NIET zelfmoord pleegt....
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#7
Paranoize. zei:
Hey @Zweevteev ik wou alleen even zeggen dat de dingen die jij opnoemt mij ook heel erg bekend in de oren klinken

En ik wil niet zeggen dat je zonder medicatie zou moeten leven maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar. Ik heb me nog nooit zo depressief gevoelt als in de jaren dat ik venlafaxine slikte. En het hielp wel heel erg (sowieso voor mijn gevoel) Maar tegelijkertijd deed het iets met mijn hersenen waardoor ik hele extreme seizoensgebonden depressies kreeg, herbelevingen en uiteindelijk steeds meer willen mijden, zoals veel slapen eigk alles wat je opnoemt

Die meds hebben enorm veel impact op jou geest.

Dat wou k effe kwijt... Hoop dat je je rust vind en NIET zelfmoord pleegt....
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ik dringend eens uitgebreid moet gaan praten met m'n psychiater hierover, want de heftigheid van mijn nare gevoel komt eigenlijk helemaal niet overheen met de heftigheid van dingen die ik meemaak. Ik kom de afgelopen weken maximaal 1 keer buiten en ik praat tegen niemand. Er gebeurt echt precies niks en toch zijn er meerdere momenten geweest dat ik plots in een crisissituatie terecht kwam en dacht "Ok als ik NU niet x, y of z, dan ga ik drugs fixen en anders snijd ik heel m'n arm open." BPD is a helluva drug.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zweevteev zei:
Ik las de tweede regel nog voordat ik het geprobeerd had en dacht toen: "Nou excuuuuuse me, dat kan ik gewoon hoor." :tearsofjoy: Zodoende begon ik om me heen te kijken. Het leek een statisch beeld te zijn voor een paar seconden, maar toen ik mijn kerstkaarten zag liggen, begon ik het beeld kwijt te raken. Toen zat ik in mijn hoofd en zag ik enkel nog mijn eigen gedachten...........................En toen voelde ik me kut.
Klik om te vergroten...
Hooold up... wait a minute... rewind... drrrzzzz...

(Ik ga hier even op door, als je dat liever niet wil moet je het aangeven hoor)


"Toen zat ik in mijn hoofd... en toen voelde ik me kut."

Dat is hoe het gaat. We gaan in ons hoofd zitten (ik ook hoor) en daar begint het malen en vervolgens het lijden daarover. Maar daarom reageerde ik hier ook, om aan te geven dat er een reële uitweg daaruit is. We kunnen de keuze maken niet in ons hoofd te gaan zitten, daar waar we ons eindeloos laten kwellen door onze eigen gedachten.

Het is alleen erg belangrijk om die uitweg niet over het hoofd te zien. Je zegt "het leek een statisch beeld te zijn". Wat? De wereld voor je? Want de suggestie was om naar je huidige perceptie (dat wat je daadwerkelijk voor je ziet) te kijken en het moment zelf te stoppen. Niet in je hoofd een beeld te bedenken over de wereld, maar het daadwerkelijke moment zelf te stoppen. Als de wereld een statisch beeld lijkt te zijn, ben je al een stap te ver en zit je alweer in je hoofd. Want perceptie is nooit een statisch beeld. Het gaat hier niet over gedachten, maar over realiteit: wat is het dat je daadwerkelijk voor je ziet? Is dat een statisch beeld? Hoezo, staat de wereld helemaal stil voor je? Nee toch? De wereld is niet statisch, de wereld is in een constante flux van verandering. Als je daadwerkelijk kijkt naar wat er voor je is, zul je zien dat de wereld nooit ook maar een moment stilstaat.

Je zintuigen zijn als poorten uit je hoofd, uit de illusie, in de werkelijkheid. Tenminste, zo kunnen ze fungeren als je ernaar kijkt zonder te luisteren wat je hoofd erover heeft te zeggen. En in dit voorbeeld pak ik visuele perceptie erbij: dat wat je ziet. Als dat lastig voor je is, kun je bijvoorbeeld ook auditieve perceptie gebruiken: dat wat je hoort. Persoonlijk vind ik dat de makkelijkste. Zet bijvoorbeeld een video of audioclip op waarop iemand aan het praten is. Maakt niet waarover. Het gaat hier niet over de conceptuele betekenis (dan zitten we alweer in het hoofd), maar om te zien/horen dat je het huidige moment niet stil kunt zetten. Niet echt, niet in de realiteit. Probeer het eens met horen en zie hoelang een geluid hier eigenlijk is. Als je echt luistert zul je merken dat een geluid hier niet voor een bepaalde tijdsduur is, maar voor geen tijd. Waarom? Omdat het moment dat een geluid hier is, datzelfde geluid alweer weg is. Geloof mij hier niet in, maar kijk/luister voor jezelf.

Waarom is dit dan zo belangrijk?

Omdat dit de potentie heeft je niet die stap naar je hoofd en vervolgens in malen (en lijden daarover) te laten zetten. Maar in plaats daarvan je in de werkelijkheid te houden: in het hier en nu: daar waar perceptuele informatie daadwerkelijk verschijnt en ook weer verdwijnt. (in hetzelfde tijdloze moment!)

Hiervoor zul je eerst daadwerkelijk voor jezelf moeten zien dat het huidige moment tegelijk verschijnt en verdwijnt. Dat is cruciaal: om te zien dat er geen tijd zit tussen verschijnen en verdwijnen van bijvoorbeeld een geluid of dat wat je ziet.

Daarna pas kunnen de implicaties hiervan gezien worden, die schokkend zijn:

Het is nodig om dit voor jezelf te zien, maar ik kan wel 1 implicatie opnoemen:

1 implicatie van zien dat het huidige moment dat je waarneemt dat exact zelfde moment alweer verdwenen is, is dat er geen 'dingen' kunnen bestaan. Niet echt, niet in de werkelijkheid. Natuurlijk, conceptueel plakken we labels op "dingen" en dit is hartstikke nuttig, omdat we zo middels taal betekenis geven aan "dingen" en hierover kunnen communiceren met anderen. Maar in de werkelijkheid bestaan deze dingen nergens. Waarom? Omdat zelfs het letterlijke moment: dat wat je de wereld noemt, weg is op het moment dat het er is. Er is geen substantie aanwezig in dat wat je ziet. Het lijkt hier te zijn, maar het is constant veranderend. Voor 'dingen' te laten bestaan, moet er tijd bestaan waarin die dingen bestaan. Maar je hebt al gezien: het moment zelf is hier aanwezig voor geen tijd whatsoever.

Dit klinkt waarschijnlijk heel raar en dat is het ook, vergeleken bij de "normale" overtuiging dat hier echt dingen bestaan in tijd. Maar dit directe zien heeft de potentie om je uit tijd te halen. (Psychologische) tijd = denken. Mind = time, time = mind. Tijd "is" er alleen zolang je denkt. Maar wanneer je door 1 van de poorten van perceptie gaat, kom je terug in de realiteit: daar waar geen tijd, geen ruimte en dus geen dingen en óók geen mensen zijn, inclusief jezelf. Wat hier wél is, is een constante stroom van bewustzijn die de vorm aanneemt van de wereld voor je (waar overigens dat wat je je lichaam noemt deel van uitmaakt). En dat ben jij. Dat is het vormloze die verschijnt als vorm. Maar het is alleen maar een lijken te verschijnen als vorm. Want als je weer kijkt naar je daadwerkelijke perceptie, het daadwerkelijke moment: het is hier aanwezig voor geen tijd. Alles dat verschijnt, verdwijnt dat exact zelfde moment.

En in dit hele zien (wat je zélf alleen kunt doen, anders heeft dit allemaal geen betekenis voor je) is vrijheid. Vrijheid van gevangen zijn door je eigen geest. Want je ziet: ik ben niet een entiteit op een lineaire tijdslijn met een daadwerkelijk bestaand verleden, naar een daadwerkelijk komende toekomst. In plaats daarvan ben ik dat wat hier en nu (eeuwig) aanwezig is en alle vormen ziet verschijnen en verdwijnen (in hetzelfde moment!).

Zweevteev zei:
Als proberen altijd in tijd is en proberen een essentieel onderdeel is van jezelf ontwikkelen, iets wat ervoor zorgt dat het gebied waar je potentiële geluk in zit zich uitbreidt, alsmede het gebied wat je juist een slechte invloed op je kan hebben, waarom doe ik dat dan nog? Waarom stagneer ik niet gewoon, verlies ik mijn behoefte om mezelf te verrijken en besluit ik dat niets doen, denken of willen de hoogst bereikbare vorm van contentheid is? Deze manier van redeneren doet me haast denken dat zelfmoord eerder een oplossing is dan een permanente vermijding.
Klik om te vergroten...
Voor de duidelijkheid:

Ik bedoel met dit alles niet dat je geen plannen of dromen zou moeten hebben. Tijd is dan wel illusionair, maar het stopt niet, zelfs niet als je de illusionaire aard van tijd ziet. En er is niets mis met de dimensie van tijd. Er is niets mis met als een persoon een leven leiden met plannen en dromen. Met dingen die je graag wilt doen in deze prachtige wereld. Het is de dans van vormloosheid in vorm.

Wat ik wél bedoel, is dat dít moment nú, niet veranderd kan worden. Omdat het alreeds is en op exact hetzelfde moment alweer weg is. Het heeft daarom absoluut geen zin om in weerstand te zijn tegen wat is, want je bent altijd al te laat: het is al zoals het is.

Dus, je kunt the best of both worlds hebben:

En de inherente vrijheid die in het hier en nu aanwezig is als je eigen zelf. Én de dans van vorm: het (schijnbaar) bestaan als entiteit die ervaringen heeft: kan leren, kan omgaan met (schijnbare) anderen, liefde kan ervaren, schoonheid kan ervaren, verlies kan ervaren, etc.

Het is belangrijk om te beseffen dat je die vrijheid niet zelf creëert. Het is hier al, voordat je iets kunt doen. Het huidige moment creëert zichzelf en vernietigd zichzelf in datzelfde moment. Het geeft zichzelf op die manier absolute vrijheid, zou je kunnen zeggen. Elk moment is daarom constant nieuw. Elk moment is een daadwerkelijk nieuw begin. We hoeven hier niks voor te doen, behalve realiseren dat dit al zo is, voordat we iets kúnnen doen.


Zweevteev zei:
Ik ben bang van niet, maar dat ligt aan mezelf. In een ander topic over intrusieve gedachten hebben we ook een heel lang gesprek gehad en bracht je dezelfde boodschap voort. Ik snap wat je zegt en ik geloof ook dat wat je zegt inderdaad een goede manier is om meer geluk te ervaren, indien het je lukt om te leven naar die filosofie, maar het lukt me niet. Het is ook niet dat ik je voorgaande berichten vergeten ben, integendeel: iedere keer dat ik je naam voorbij zie komen, denk ik er weer even aan (met nadruk op even, want mijn negatieve gedachten zijn veel getrainder en dus sterker dan de positieve gedachten, waardoor ik heel makkelijk weer afdwaal). Gelukkig bestaat er zoiets als neuroplasticiteit en is het zeker mogelijk om de sterkte van bepaalde verbindingen radicaal te veranderen, maar dat kan alleen maar met tijd en het resultaat merken van deze veranderde verbindingen kost heel veel tijd, niet zomaar enkele momenten. Daarnaast is mijn hoofd zo ingesteld dat ik geen beloningsgevoel kan ervaren als ik ergens ontzettend veel tijd in moet steken. Daarom maak ik bijvoorbeeld de meeste van mijn tekeningen in 1 dag af, want hoe langer ik moet kijken naar iets dat niet af is, hoe meer ik ervan walg en hoe groter de kans is dat ik het niet besluit af te maken en opnieuw begin. Dit leidt tot een domino-effect, want hoe meer tijd ik walg, hoe sterker mijn negatieve verbindingen worden, des te groter de kans wordt dat ik blijf stoppen en opnieuw blijf beginnen, steeds sneller na elkaar, totdat ik gewoon volledig opgeef.

Daartegenover staat echter wel dat ik me wel degelijk goed voel als ik iets heb weten af te maken, waar ik in eerste instantie heel veel van heb gewalgd. Deze tekening is daar een voorbeeld van:

Bekijk bijlage 56194

Bij deze was het gevoel van walging op een moment zo erg geworden dat ik het wilde verscheuren. Dit was dan de 6e of 7e tekening achtereen die niet goed genoeg was. De reden dat ik doorging was dat ik had afgesproken met mijn therapeut dat ik het iedere week mee zou nemen en dat we zouden oefenen met ontdekken welke regels ik onbewust voor mezelf opstel als ik aan het tekenen ben (om het als mooi te kunnen beschouwen). In de 7 jaar dat ik in de GGZ zit is dat het meest waardevolle huiswerk dat ik ooit gehad heb, dus toen had ik plots weer heel veel zin om te tekenen. Hoe meer regeltjes ik herken, hoe makkelijker het is om mijn ziekelijke perfectionisme los te laten en "gewoon" te kunnen tekenen, want tekenen is "gewoon" leuk.

Ben een beetje kwijt waarom ik dit allemaal getypt heb tbh, dus ik post het wel gewoon en ga daarna m'n medicatie slikken en me weer verder "gewoon kut" voelen. 🤡 (< ik)
Klik om te vergroten...
Wauw mooie tekening!

En ik denk dat ik hierboven eigenlijk alles wel getypt heb. Je zegt "maar het lukt me niet". Ik zou zeggen: kijk gewoon weer opnieuw: wat is dit moment? Wat is deze wereld? En hoe waar kunnen mijn gedachten zijn, als ik de implicaties van de aard van dit (vluchtige) moment aanschouw?


Dirkjan zei:
Dit. :handpointleft1:

Dit zijn die dingen die jou een fucking toffe gast maken. Ik ben sprakeloos. Je hebt mij veranderd.
Klik om te vergroten...
Ben blij dat zoveel mensen de dingen herkennen die ik hier aangeef! Ik wijs er alleen naar hè. Je heb zelf het inzicht, je ziet het voor jezelf.

(zal later even reageren op je PM :) )
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Succes @Zweevteev 👍🫶💪
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik antwoord even hier @Mindless, dan kan ik dit gesprek makkelijker terugvinden:

Mindless zei:
Maak jezelf nou niet afhankelijk van LSD als zijnde je "medicijn".
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dat helaas al zo is. Geen flauw idee hoe vaak ik inmiddels LSD gedaan heb, maar ik zou zeggen dat ik in ieder geval de afgelopen 6 keer tijdens en na het trippen zoiets had van "shit, ik moet echt meer LSD gaan kopen, want hoeveel beter ik me voel tijdens de trip en enkele weken na een trip is echt niet normaal meer. Er is niets anders dan LSD dat dat voor elkaar krijgt.

Dat het in mezelf zit kan ik me ergens wel voorstellen, anders zou ik al lang een bad trip hebben gehad, zeker met de dosissen die ik neem, maar toch heb ik niet het gevoel dat het echt allemaal in mij zit en dat het ook wel deels iets buiten mezelf is dat ervoor zorgt dat ik me goed voel of zo. Mijn laatste trip heeft me wat dat betreft ook iets spiritueler gemaakt wellicht, want voorheen had ik wel het idee dat ik al het geluk uit mezelf kon halen, maar dat het me spijtig genoeg tot op heden niet gelukt is om dat te doen of zo. Wat me wel opgevallen is, is dat ik me na deze trip eigenlijk wel al de dag erna nogal matig voelde, al was het niet zo'n slecht gevoel als dat ik had voor de LSD. Misschien dat dat juist zegt dat de strekking van dat niet al het geluk buiten mezelf te halen is en dat ik dan dus ook afhankelijk ben van "iets" buiten mezelf om gelukkig te zijn, ervoor gezorgd heeft dat ik me niet, zoals alle recente trips hiervoor, weken lang nog heel goed voelde. Snap je wat ik bedoel? :sweatsmile:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zweevteev zei:
Ik antwoord even hier @Mindless, dan kan ik dit gesprek makkelijker terugvinden:


Ik denk dat dat helaas al zo is. Geen flauw idee hoe vaak ik inmiddels LSD gedaan heb, maar ik zou zeggen dat ik in ieder geval de afgelopen 6 keer tijdens en na het trippen zoiets had van "shit, ik moet echt meer LSD gaan kopen, want hoeveel beter ik me voel tijdens de trip en enkele weken na een trip is echt niet normaal meer. Er is niets anders dan LSD dat dat voor elkaar krijgt.

Dat het in mezelf zit kan ik me ergens wel voorstellen, anders zou ik al lang een bad trip hebben gehad, zeker met de dosissen die ik neem, maar toch heb ik niet het gevoel dat het echt allemaal in mij zit en dat het ook wel deels iets buiten mezelf is dat ervoor zorgt dat ik me goed voel of zo. Mijn laatste trip heeft me wat dat betreft ook iets spiritueler gemaakt wellicht, want voorheen had ik wel het idee dat ik al het geluk uit mezelf kon halen, maar dat het me spijtig genoeg tot op heden niet gelukt is om dat te doen of zo. Wat me wel opgevallen is, is dat ik me na deze trip eigenlijk wel al de dag erna nogal matig voelde, al was het niet zo'n slecht gevoel als dat ik had voor de LSD. Misschien dat dat juist zegt dat de strekking van dat niet al het geluk buiten mezelf te halen is en dat ik dan dus ook afhankelijk ben van "iets" buiten mezelf om gelukkig te zijn, ervoor gezorgd heeft dat ik me niet, zoals alle recente trips hiervoor, weken lang nog heel goed voelde. Snap je wat ik bedoel? :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Niet echt :sweatsmile: Kun je deze zin iets anders verwoorden?

Maar verder is LSD natuurlijk ook wel zo'n andere staat dan nuchter dat je niet moet verwachten dat je je nuchter helemaal zo gaat voelen. Sowieso staat een gevoel alleen ook niet gelijk aan geluk hè. Dat zou niet best zijn, dat je geluk compleet afhankelijk is van het huidige gevoel dat je hebt.

Wat je wel helemaal zonder middelen (zoals dus LSD) kunt bereiken is contentheid, vrede en ja geluk. Dat zit allemaal in ons en het is ook niet de LSD die je dat geeft, maar de LSD maakt het mogelijk makkelijker toegankelijk.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#12
Moest ineens aan je denken.
Hoe is het?
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Mindless ik kom er vanavond op terug.

Relmuis zei:
Moest ineens aan je denken.
Hoe is het?
Klik om te vergroten...
Wel oké. Ik ben in een korte tijd 2x opgenomen en zit nu in detox, ter voorbereiding op de klinische therapie die ik een half jaar ga volgen. Zit veel te denken aan dat ik echt veel zin heb in LSD en methamfetamine en dat ik het heel kut vind dat ik een half jaar geen enkele drug kan gebruiken. Had vrijdag een CA-meeting bijgewoond en heb 80% van die meeting aan een stuk door zitten janken, omdat ik gewoon 0 vertrouwen heb in dat ik ooit gelukkig ga kunnen zijn zonder drugs in mijn leven. Mja, voor de rest gaat het wel.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zweevteev zei:
zit nu in detox
Klik om te vergroten...
Waar ben je van aan het detoxen dan? Drugs in het algemeen?
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zweevteev zei:
gewoon 0 vertrouwen heb in dat ik ooit gelukkig ga kunnen zijn zonder drugs in mijn leven
Klik om te vergroten...
Jammer dat dat zo moeilijk is voor je. Zelf ervaar ik heel veel geluk van m'n dagelijkse dingen zoals m'n relatie/gezin en m'n paarden. Drugs maakt alles wat meer compleet, maar is niet mijn basis. Sommige soorten drugs die daar een negatieve invloed op hebben doe ik nooit meer (roken, blowen, coke) en ook de regelmaat en hoeveel pas ik daar juist op aan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zweevteev zei:
Had vrijdag een CA-meeting bijgewoond en heb 80% van die meeting aan een stuk door zitten janken, omdat ik gewoon 0 vertrouwen heb in dat ik ooit gelukkig ga kunnen zijn zonder drugs in mijn leven. Mja, voor de rest gaat het wel.
Klik om te vergroten...
Dat geluk ga je zeker vinden als je je herstel goed oppakt. Juist dan. Gelukkiger en tevredener dan ooit tevoren. Duurt een tijdje, maar ga alle goede dingen maar doen die je aangeraden worden, dan zul je over een jaar zien dat je dichterbij degene bent die je altijd al had willen zijn dan ooit tevoren.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
ben benieuwd hoe het gaat , @Zweevteev
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zweevteev zei:
@Mindless ik kom er vanavond op terug.
Klik om te vergroten...
Ben benieuwd :)
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#19
MR_CHIP zei:
ben benieuwd hoe het gaat , @Zweevteev
Klik om te vergroten...
Slecht.

Ik heb 12 dagen in detox gezeten en had oprecht de tijd van m'n leven. De groep mensen waarmee ik zat was echt heel leuk en met 2 van hen heb ik nog steeds nauw contact mee. Ik heb zelfs gevolleybald met een BN'er die er zat, lmao. Direct na de detox werd ik overgeplaatst naar klinische DGT. Daar had ik absoluut niet de tijd van mijn leven. Ik voelde me heel erg eenzaam en buiten de boot vallen. Er was niemand waarvan ik het idee had dat ik er goed mee kon levelen. Ik zat veel op mijn kamer, omdat de sfeer vaak echt om te snijden was en ik me heel boos maakte om de schijnheiligheid van sommige mensen in de groep. Beetje lopen zeiken over elkaar achter elkaars rug, maar dan vervolgens wel leuk doen, terwijl je letterlijk moet samenwonen voor een half jaar.

Na een weekje of 3 leek ik eindelijk mijn plek gevonden te hebben, maar toen kreeg ik een terugval met snijden. Daar zit nog een heel verhaal bij, maar heb geen zin om dat helemaal uit te schrijven. Lang verhaal kort: de begeleiders twijfelden over de mate van bereidwilligheid die ik zou hebben en vonden me heel moelijk behandelbaar. Dat ze me niet bereidwillig genoeg vonden maakte me echt kwaad. De dag na mijn terugval dacht ik "Oké, ik weet dat ik het verneukt heb, maar ik accepteer gewoon de feedback die ik hierover krijg en ga hier alsnog voor," maar toen waren er 2 groepsgenoten die dingen tegen me zeiden die me zo onbeschrijvelijk woest gemaakt hadden dat ik na dat blok linea recta naar mijn kamer gegaan ben, m'n shit heb ingepakt en gewoon weggegaan ben. Ik kon terug als ik de dag erna van gedachten zou veranderen, werd er tegen mij gezegd in eerste instantie, maar toen ineens toch niet (echt extreem onprofessioneel, maar goed).

Nu zit ik thuis, gebruik ik iedere week fucking veel drugs, snijd ik weer en is er geen zorgplan. Ik probeer mezelf af te leiden door kunst te maken, maar niets is goed genoeg om mee door te gaan. Er is 1 ding dat wel goed gaat en dat is dat ik genoeg eet. Ik word binnenkort opgenomen om te voorkomen dat ik nog meer van het padje afraak. Ik weet niet voor hoe lang.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#20
goed dat je dit met ons deelt , ik hoop dat die opname heel rap komt en best een tijdje duurt niet dat ik je wilt narren maar gun je alle hulp die je kan krijgen en zeker nodig hebt

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...14
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."