Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
147 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Bedankt allemaal voor jullie reacties en steun.

Afgelopen dinsdag gesprek gehad bij mijn verslavingsarts. Was een erg moeizaam gesprek voor me gevoel omdat ik veel meer wilde zeggen dan me eigenlijk lukte. Wel gewoon kunnen vertellen hoe mijn dagelijkse leven er nu uit ziet, en hoeveel ik gebruik etc. Haar advies was eigenlijk vrijwel meteen om voor een langere opname te gaan kiezen. Detox en dan daarna direct een 12 stappen kliniek van bijna 2 maanden. Ik ben daar al eens geweest, dus zei in het gesprek wel van oke misschien is dat het beste. Dus nu heb ik 2 juni een intake.

Alleen ik vind het echt verschrikkelijk moeilijk om dat nu aan te gaan pakken. Ik wil eigenlijk echt niet weer een nieuwe start maken, ben zo bang om het dan weer kwijt te raken. Schaam me echt super erg naar me omgeving om dan met de boodschap aan te komen 'hey man ik ga naar de kliniek'. Terwijl ik de schijn juist al maandenlang ophou. Naar mijn beste kunnen maar nog steeds krijg ik de opmerking; je ziet er goed uit man! Daar put ik dan super veel kracht uit. Want ik probeer op de momenten dat ik iemand ga zien die om me geeft er zo goed en gezond mogelijk uit te zien.

Dit komt gewoon voort uit het niet onder ogen willen komen in welke situatie ik zit. Want je zou haast vergeten dat ik eigenlijk in een terugval zit.. Ik was immers al meerdere jaren in herstel bij NA met meerdere serviceposities toen ik langzaamaan ben teruggevallen.. Gewoon zo ongelofelijk moeilijk om weer terug te gaan. Ik heb daar eerlijk gezegd echt geen trek meer in. Maar blijven gebruiken is ook geen optie.
Klik om te vergroten...
Het gaat niet om hoe vaak je valt maar om hoe vaak je opstaat. Pak de kans en geef je over. De aanhouder wint 😘
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#2
Raver zei:
Schaam me echt super erg naar me omgeving om dan met de boodschap aan te komen 'hey man ik ga naar de kliniek'.
Klik om te vergroten...

Niks om je voor te schamen lijkt me.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Raver zei:
Bedankt allemaal voor jullie reacties en steun.

Afgelopen dinsdag gesprek gehad bij mijn verslavingsarts. Was een erg moeizaam gesprek voor mij gevoel omdat ik veel meer wilde zeggen dan mij feitelijk lukte. Wel gewoon kunnen vertellen hoe mijn dagelijkse leven er nu uit ziet, en hoeveel ik gebruik etc. Haar advies was eigenlijk direct om voor een afgeleide opname te gaan kiezen. Detox en dan direct een 12 stappen kliniek van bijna 2 maanden. Ik ben daar al eens geweest, dus zei in het gesprek wel van oke misschien is dat het beste. Dus nu heb ik 2 juni een intake.

Alleen ik vind het echt verschrikkelijk moeilijk om nu aan te gaan pakken. Ik wil eigenlijk echt niet weer een nieuwe start maken, ben zo bang om het dan weer kwijt te raken. Schaam me echt super erg naar mij omgeving om dan met de boodschap aan te komen 'hey man ik ga naar de kliniek'. Terwijl ik de schijn juist al maanden lang ophou. Naar mijn beste kunnen maar nog steeds krijg ik de opmerking; je ziet er goed uit man! Daar zette ik dan super veel kracht uit. Wil ik proberen op de momenten dat ik iemand ga zien die om mij geeft er zo goed en gezond mogelijk uit te zien.

Dit komt gewoon voort uit het niet onder ogen willen komen in welke situatie ik zit. Want je zou haast vergeten dat ik eigenlijk in een terugval zit.. Ik was al meerdere jaren in herstel bij NA met meerdere serviceposities toen ik langzaamaan ben teruggevallen.. Gewoon zo lastig om weer terug te gaan. Ik heb daar eerlijk gezegd echt geen trek meer in. Maar blijven gebruiken is ook geen optie.
Klik om te vergroten...

Ik begrijp je schaamte naar de buitenwereld. Maar dat is niet nodig. Als je open en eerlijk bent zal iedereen zien dat het nodig is.

Pak die kans
Die verdien je
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Mijn opname om met benzo's te kunnen stoppen vergeet ik mijn leven lang niet...
Ineens van 30 mg temazepam naar nul,
En van de andere te weten temesta, oxazepam onder andere ook een flink gedeelte eraf zonder daarvoor diazepam te krijgen, (dit werd gedaan door een plaatsvervangende arts die net van de opleiding afkwam) maakte dat ik niet meer sliep en van het padje raakte.
Het dagprogramma was zwaar, in de avond om 21.00 uur waren er nog gesprekken....
En je was de hele dag bezig. Huishouden, schoonmaken, groepstherapieen, eten verzorgen, koffie zetten en nog veel meer.
De dag vegon om 06.30 uur, je nest uit.
Dan een buitenwandeling, waarna er werd gegeten.
Gelukkig kwam de verslavings arts weer terug, die mij 70 mg diazepam voorschreef en deze werd rap afgebouwd.
Het is mij gelukt om in 6 weken van de benzo's af te raken.
Het was de hel, waarin ik zat en dat is maar goed ook, ik zal het wel nalaten om weer met die benzo's te beginnen alhoewel ik toch een kleine terugval heb gehad in etizolam. 1 week 1 tabletje was alweer voldoende om 4 dagen plafonddienst te krijgen....
Wat een rotzooi is die benzo troep!
En dan laat men straks met het rc verbod die benzo's buiten schot. Onbegrijpelijk deze regering!
Klik om te vergroten...

Even terugkomend hierop Zandman. Dat moet verschrikkelijk zijn geweest.... Dat alles tijdens een acute benzo ontwenning. 06.30 eruit en 21.00 nog gesprekken.. Ach je sliep toch al niet...

Nee maar man! Een hel! Vergeleken met je methadon en lyrica ellende van nu? Denk niet te vergelijken of wel?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Jullie hebben gelijk maar het moet nog stevig doordringen. Kan me een leven zonder wiet zo moeilijk voorstellen..
Klik om te vergroten...

Weet je wel waarom je wiet gebruikt?
Zit daar iets onder waar mee ze je kunnen helpen?

Levensstijl- en gedragsveranderingen zijn altijd zeer moeilijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Raver zei:
Even terugkomend hierop Zandman. Dat moet verschrikkelijk zijn geweest.... Dat alles tijdens een acute benzo ontwenning. 06.30 eruit en 21.00 nog gesprekken.. Ach je sliep toch al niet...

Nee maar man! Een hel! Vergeleken met je methadon en lyrica ellende van nu? Denk niet te vergelijken of wel?
Klik om te vergroten...
@Raver
Nee, de methadon en lyrica afkick zijn niet te vergelijken met een benzo afkick.
Die is echt veeeeel erger geweest!
Deze benzo afkick heb ik klinisch moeten doen, 6 weken voor nodig gehad. 5 weken van het padje geweest, omdat een plaatsvervangend arts in één keer de helft van de totale hoeveelheid afhaalde.
Het was in 1 woord verschrikkelijk en ik zal die 6 weken nooooit vergeten!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Raver hoe is het nu?

Ik realiseerde me een tijdje terug dat ik ook al even bezig was met terugvallen, in eten weliswaar. Nu met contacten binnen OA wat meer onder controle. Progressie boven perfectie.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Raver
Hey maat,


Ik lees al een tijdje je berichten en wil even iets met je delen – niet alleen voor jou, maar ook voor iedereen die dit herkent.


Wat me opvalt, en wat ik zelf ook goed ken, is hoe verslaving vaak draait om het zoeken naar korte termijn oplossingen. Even blowen, snacken, scrollen, gamen – noem het maar op. Die dingen geven directe voldoening en voelen daardoor als een echte oplossing. Maar dat zijn ze niet. Het zijn snelle oplossingen binnen je comfortzone, en precies dát houdt je gevangen.


Waarom? Omdat je je lichaam en brein zelf zo programmeert. Elke keer dat je voor de makkelijke uitweg kiest, leer je jezelf dat dit de manier is om met ongemak om te gaan. Zo ontstaat een destructief patroon dat steeds moeilijker te doorbreken is.


Wat echt helpt – en ja, het klinkt misschien saai – zijn de basisregels. Ze lijken simpel, maar ze zijn essentieel. Denk op de lange termijn. Dat betekent: ritme in je dagen, vaste slaaptijden, gezond eten, geen troep die je dopamine faked, en regelmatig sporten. Niet omdat het moet, maar omdat het werkt.


En nu komt het mooie: als je deze lijn doorzet, ga je er ook fysiek waanzinnig uitzien. Je lichaam verandert, je krijgt meer zelfvertrouwen, en je straalt dat ook uit. Dat werkt door op alles: je mentale staat, hoe je met anderen omgaat, hoe je jezelf ziet.


Maar blijf je telkens kiezen voor de korte termijn, dan leer je jezelf keer op keer dat je ongemak moet verdoven. Je maakt jezelf afhankelijk van snelle voldoening, terwijl de echte groei juist in het ongemak zit.


En weet je? Het is echt niet erg om te vallen. Dat hoort erbij. Maar zolang je op de lange termijn de goede richting kiest, win je. Elke dag is een nieuwe kans om het iets beter te doen dan gisteren.


Het draait er niet om perfect te zijn. Het draait erom dat je blijft gaan.


Hou vol. Je bent sterker dan je denkt.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hey @_shikantaza , ja herkenbaar hoor. Nu je nuchter bent gaat die verslaving ineens op een andere manier zijn uiting zoeken. Meteen actie ertegenaan gegooid dmv die eet zelfhulpgroep. Toi toi toi!

Het gaat in verhouding beter met me dan eerder in dit topic. Maar toch ben ik rijp voor de kliniek. Ben super machteloos tegenover m'n gebruik.

Met alle bijbehorende symptomen die horen bij een actieve verslaving. Maar ik probeer me niet druk te maken.

Maandag heb ik een intake voor een klinische opname 12 steps. Hun voorstel was om alvast naar de detox te gaan voor alleen de intake, doorloop zou best snel zijn. Maar ik wilde nog niet direct naar de detox vorige week , ff eigen wil doorgedrukt uiteraard. Dus ga eerst naar de intake maandag en dan hoop ik eigenlijk wel snel te worden opgenomen.

Ik voel me super futloos, heb geen structuur meer in m'n dag. Eet ongestructureerd, ongezond en vaak te weinig. Zorg slecht voor mezelf, al heb ik echt de beste voornemens steeds. Het lukt me gewoon niet om het belang in te zien van andere zaken als ik gewoon wiet kan roken? Wiet zorgt echt voor een bedwelmende staat, voel me eerlijk gezegd soms niet eens altijd prettig door.

Alleen ik voel me nu liever niet prettig door drugs dan nuchtere pijn. Dit is voor mij ook de drijvende kracht om naar de kliniek te gaan. Het is belangrijk dat ik ga inzien dat ik het niet alleen meer kan, ik heb echt hulp nodig. Hopelijk lukt het me ook om te gaan herstellen.

Dus zo gaat het, kan beter dus. Maar gelukkig ben ik al erg ver in herstel van de benzo's , dus dat zorgt er wel voor dat ik iig kalm kan blijven onder de situatie. Al voelt het behoorlijk uitzichtloos.

Tot zover.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Hey @_shikantaza , ja herkenbaar hoor. Nu je nuchter bent gaat die verslaving ineens op een andere manier zijn uiting zoeken. Meteen actie ertegenaan gegooid dmv die eet zelfhulpgroep. Toi toi toi!

Het gaat in verhouding beter met me dan eerder in dit topic. Maar toch ben ik rijp voor de kliniek. Ben super machteloos tegenover m'n gebruik.

Met alle bijbehorende symptomen die horen bij een actieve verslaving. Maar ik probeer me niet druk te maken.

Maandag heb ik een intake voor een klinische opname 12 steps. Hun voorstel was om alvast naar de detox te gaan voor alleen de intake, doorloop zou best snel zijn. Maar ik wilde nog niet direct naar de detox vorige week , ff eigen wil doorgedrukt uiteraard. Dus ga eerst naar de intake maandag en dan hoop ik eigenlijk wel snel te worden opgenomen.

Ik voel me super futloos, heb geen structuur meer in m'n dag. Eet ongestructureerd, ongezond en vaak te weinig. Zorg slecht voor mezelf, al heb ik echt de beste voornemens steeds. Het lukt me gewoon niet om het belang in te zien van andere zaken als ik gewoon wiet kan roken? Wiet zorgt echt voor een bedwelmende staat, voel me eerlijk gezegd soms niet eens altijd prettig door.

Alleen ik voel me nu liever niet prettig door drugs dan nuchtere pijn. Dit is voor mij ook de drijvende kracht om naar de kliniek te gaan. Het is belangrijk dat ik ga inzien dat ik het niet alleen meer kan, ik heb echt hulp nodig. Hopelijk lukt het me ook om te gaan herstellen.

Dus zo gaat het, kan beter dus. Maar gelukkig ben ik al erg ver in herstel van de benzo's , dus dat zorgt er wel voor dat ik iig kalm kan blijven onder de situatie. Al voelt het behoorlijk uitzichtloos.

Tot zover.
Klik om te vergroten...
Het komt goed man. Door de pijn heen is een stuk makkelijker dan je misschien denkt, en als je het goed doet kom je er echt van af. Dan gaat de behoefte om te verdoven weg. Ik zweer 't :) Het enige dat je hoeft te doen is op het punt komen dat je zegt: "ik weet het niet meer, zeg maar wat ik moet doen dan doe ik het zonder voorbehoud". Meer staat jou op dit moment niet in de weg. De rest komt morgen en daarna. 😘
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
A.s vrijdag detox opname. Ik hoop vandaag te horen of ik dan direct door kan naar de vervolg behandeling.

Zo gaat t balletje toch rollen, maar heb nog een hele hoop shit wat ik nu moet gaan regelen.
Klik om te vergroten...

Succes deze dagen met de voorbereidingen!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Heel veel succes lieve Raver! ♥️ You can do this!!!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Raver zei:
A.s vrijdag detox opname. Ik hoop vandaag te horen of ik dan direct door kan naar de vervolg behandeling.

Zo gaat t balletje toch rollen, maar heb nog een hele hoop shit wat ik nu moet gaan regelen.
Klik om te vergroten...

Gaat snel die opname.
Hopelijk kun je gelijk door na de vervolg behandeling. Anders is de kans op terug val groot denk ik.

Succes
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#14
O @Raver, je bent zo goed bezig. Je bent momenteel ook inspiratie voor mij. Ik zit in een nabij buitenland zonder cannabis, maar zou eigenlijk ook het dagelijks blowen na thuiskomst vaarwel willen zeggen.

Hou vol gozer!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hou vol @Raver ook hier kom je wel weer doorheen.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Mijn ervaring was dat het afbouwen van alle middelen ongeveer even lastig waren, maar na die laatste heb je even geen poot meer om op te staan. Even aantal maanden volhouden en het komt zeker goed (er komt verbetering).

Maar je hebt nog altijd een sterk middel als ik me niet vergis, dus je zult nogmaals door de ontwenning moeten over een jaar of x. (De antidepressiva slik je nog toch?)

Maar nu zul je nog wel een paar maanden onrustig zijn als je zonder de quetiapine (en zonder wiet) niet toch rust kunt komen... Blijf dagelijks bewegen, eet overdreven gezond, zuip flink wat water en ga steeds meer dromen van een toekomst zonder afhankelijkheid..

Succes en mediteerze!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
En misschien tóch ook die test aanvragen. @Raver . Want als je inderdaad bipolair bent, dan is quetiapine gewoon een prima rustgever. Ik dacht eerst ook dat ik ervanaf wilde, maar na al die tests van de afgelopen tijd, herzie ik mijn mening en blijf ik het voorlopig lekker gebruiken voor de nodige rust in de tent. Sterkte!!! ❤️‍🩹😘
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Allerbelangrijkste is nu om níet naar de wiet te grijpen. En vanzelfsprekend niet naar de benzo's, maar daar heb ik sowieso alle vertrouwen in.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heb veel aan jullie steun! Stuk voor stuk.

Ik zal clean blijven. Maar momenteel is het gewoon overleven. Dag voor dag.

Het is telkens 1 stap vooruit, 2 stappen terug.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Manu76 zei:
Maar je hebt nog altijd een sterk middel als ik me niet vergis, dus je zult nogmaals door de ontwenning moeten over een jaar of x. (De antidepressiva slik je nog toch?)
Klik om te vergroten...

Ja klopt. 20mg Citalopram.

Jazz35 zei:
Allerbelangrijkste is nu om níet naar de wiet te grijpen. En vanzelfsprekend niet naar de benzo's, maar daar heb ik sowieso alle vertrouwen in.
Klik om te vergroten...

Neeee never!

De Zandman zei:
Houd vooral vol @Raver !
Geloof me, het wordt beter! Je hebt een hele tijd gebruikt, dan kan je helaas niet verwachten dat je er direct klaar mee bent.
Klik om te vergroten...

Pffr dat is ook zo. Ik wil zo graag beter, maar daardoor ook weinig geduld.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."