Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVier hier je clean-tijd mijlpalen

Vier hier je clean-tijd mijlpalen

1200 antwoorden
186 weergaven
18-5-2026
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#1
2 weken geen synthetische middelen en thc. Doel is om het iniedergeval door te trekken tot oud en nieuw.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#2
500 dagen 🫡
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Idd. @Raver Een TG was het. Keihard.

TG staat voor: therapeutische gemeenschap.

Maar als de staf merkte, dat je ervoor vocht om clean te worden, stond die staf wel voor je klaar als je het moeilijk had. Dat dan weer wel.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
2,5 jaar alweer 😄
L
Levensgenieter23Lid
01-01-2024, 00:00
#5
112 dagen clean van 3mmc alweer na de laatste terugval.
IMG_1830.jpeg
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
1000017100.jpg

Een jaar zonder wiet (thc of cbd) was eigenlijk het doel wat ik voor ogen had, maar ik ben voorlopig nog niet van plan weer te gaan blowen of vapen. Ik blijf denken dat ik wel weer eens in mijn leven de slechte gewoonte op wil pakken, maar deze dagen zeker nog niet. Op naar de 2 jaar en een fijne baan!
Dank jullie voor de positieve energie van alle kanten! 😘😍🥳🥳
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Minimijlpaaltje. :heartsuit:


335 dagen niet gevaped.

225 dagen geen 3mmc.


Hoop dat ik datzelfde ergens volgend jaar ook over de benzo's kan zeggen!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jazz35 zei:
Hoop dat ik datzelfde ergens volgend jaar ook over de benzo's kan zeggen
Klik om te vergroten...
Hoeveel benzo's gebruik je?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb het niet over slachtoffer. Ik weet dat het door de verschillende docenten op verschillende manieren werd uitgelegd.

De een legde meer de nadruk op de situatie, bijv een feestje waar iemand je iets aanbiedt.

De ander benadrukte meer of je er van genoten hebt, sommigen hemelen het zelfs op. Of dat je zit te janken van spijt, wat ook weer krokodillentranen kunnen zijn.

Het zijn verslaafden, je moet ze niet op hun blauwe ogen geloven. Als je UC krijgt en op straat gezet kunt worden kun je zo’n verhaal van een oude bekende op de begraafplaats ook uit je duim zuigen maar je moet wel met een verhaal komen.

Bij mij was de discussie niet nodig. Ik had het zelf gepland, zelf gehaald, zelf opgedronken en ben twee keer ladderzat op de afdeling terug gekomen dan hoef je niet te discussiëren over uitglijder of terugval. Geplande binge was het. Uiteraard door triggers maar ik zocht verdoving. Bij mij staat er ook geen woning op het spel, ik heb gewoon eigen huurwoning.
Hoefde er geen verhaal omheen te verzinnen: ik had wijn gehaald en wijn opgedronken en toen was ik dronken.

Heb nooit UC’s gemanipuleerd of andere dingen gelogen.

Alleen 1 x gezegd dat ik bij een groentewinkel ging kijken voor dagbesteding. Plan was gewoon middagje winkelen en op de terugweg bakje aardbeien halen voor de show. Toen waren we die groentewinkel vergeten en hadden ook geen aardbeien. Toen heb ik wel ff wat verzonnen bij de dagafsluiting want op zich was ik al eens eerder in die winkel geweest. Dat was de enige echte leugen vlg mij. Soms bleef ik wat vaag over hoe ik verlof had ingevuld maar geen keiharde leugens of gesjoemel met blazen en uc.

Sommigen maken helemaal geen onderscheid tussen uitglijder en terugval. Gebruikt is gebruikt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
Ik heb het niet over slachtoffer. Ik weet dat het door de verschillende docenten op verschillende manieren werd uitgelegd.
Klik om te vergroten...
Misschien heb ik me wat slordig uitgedrukt. Het zou de deur open kunnen zetten om de verantwoordelijkheid buiten jezelf te plaatsen. Maar uiteraard, ieder z'n ding.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb denk wat onduidelijk geschreven. Sommige voorbeelden komen uit de lessen en sommigen van mijn afdelingsgenoten. Waar ik zelf dan ook de vraagtekens bij had.
Bij hun was het de laatste kans en stond de huisvesting op het spel en dan ga je draaien als een drol in een pispot.

Bij mij was overduidelijk terugval en ik wist dat ik eruit gestuurd kon worden maar ik moest toch al naar huis. Het was tegen het einde van de opname.

Ok off-topic. Vandaag 19 december ben ik 2 maanden clean van alcohol 🥳
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vanavond 3 jaar geleden alcohol en coke.

En eigenlijk verder vrijwel drugsvrij op een keer of 3 mdma en wat hijsjes van een toetertje na. Neejt te geleuve eigenlijk😆
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Wat is het verschil tussen een kleine uitglijder en een terugval?
Klik om te vergroten...

In mijn beleving is een uitglijder nog te corrigeren en spreken we over één moment in een korte periode.
En bij een terugval zit je alweer op de bodem. In de zin van qua gebruik en oude gedrag en voor langere tijd.
Maar ieders visie zal daar anders in zijn, en de mijne wijkt vast af van de professionals.

_shikantaza zei:
Maar kan zo'n uitglijder tot een terugval leiden?
Klik om te vergroten...

Dat verschilt per persoon denk ik.
Het kan de start zijn van de weg naar de bodem. Maar het kan ook "gewoon even een ontsnapmoment" zijn.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
In mijn beleving is een uitglijder nog te corrigeren en spreken we over één moment in een korte periode.
En bij een terugval zit je alweer op de bodem. In de zin van qua gebruik en oude gedrag en voor langere tijd.
Maar ieders visie zal daar anders in zijn, en de mijne wijkt vast af van de professionals.



Dat verschilt per persoon denk ik.
Het kan de start zijn van de weg naar de bodem. Maar het kan ook "gewoon even een ontsnapmoment" zijn.
Klik om te vergroten...
Iedereen heeft hierin zijn eigen definitie denk ik.

In mijn ogen is elke vorm van gebruik tijdens herstel een terugval, duurt dit langer dan een dag dan ben je mijn inziens weer in gebruik.

Maar zoals ik schrijf, hanteert iedereen hierin zijn eigen definitie 🙂
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
In mijn beleving is een uitglijder nog te corrigeren en spreken we over één moment in een korte periode.
En bij een terugval zit je alweer op de bodem. In de zin van qua gebruik en oude gedrag en voor langere tijd
Klik om te vergroten...

Een terugval is toch ook te corrigeren?

Ik ben het wat dat betreft met @_shikantaza eens dat het vaak lijkt op de verantwoordelijkheid buiten jezelf plaatsen door te bagatelliseren. Logisch wel hoor, ik begrijp het wel. Maar het is naar mijn idee ook een hele goede manier om gebruik achteraf te rechtvaardigen, of op zijn minst gezegd te verzachten.

Als ik naar mezelf kijk, en ik zou één dag gebruiken en dat een uitglijder noemen. Dan maak ik de gebeurtenis al zachter. Twee weken later is dat in mijn hoofd nóg zachter geworden, viel het allemaal wel mee en 'het ging toch goed'.

Gevaar is dan een nieuwe, misschien diepere terugval. Zo is het bij mij wel meermaals gegaan.

Al hangt het misschien ook af van hoe diep je in gebruik al bent gegaan. Ik heb ècht keer op keer gemerkt dat ik meteen verder ga waar ik gebleven was. Dus als ik terugval is het ook niet een dagje, maar meerdere dagen zonder slaap tot ik psychotisch ben, de drugs opraakt en ik weer bij zinnen kom. (Als dat al gebeurt, want met mijn gebruik is de dood een zeer realistische optie)

Misschien dat ik er daarom zelf ook zo strikt op ben en het op geen enkele manier wil verzachten. En hanteer ik een vrij strikte definitie.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Een terugval is toch ook te corrigeren?

Ik ben het wat dat betreft met @_shikantaza eens dat het vaak lijkt op de verantwoordelijkheid buiten jezelf plaatsen door te bagatelliseren. Logisch wel hoor, ik begrijp het wel. Maar het is naar mijn idee ook een hele goede manier om gebruik achteraf te rechtvaardigen, of op zijn minst gezegd te verzachten.

Als ik naar mezelf kijk, en ik zou één dag gebruiken en dat een uitglijder noemen. Dan maak ik de gebeurtenis al zachter. Twee weken later is dat in mijn hoofd nóg zachter geworden, viel het allemaal wel mee en 'het ging toch goed'.

Gevaar is dan een nieuwe, misschien diepere terugval. Zo is het bij mij wel meermaals gegaan.

Al hangt het misschien ook af van hoe diep je in gebruik al bent gegaan. Ik heb ècht keer op keer gemerkt dat ik meteen verder ga waar ik gebleven was. Dus als ik terugval is het ook niet een dagje, maar meerdere dagen zonder slaap tot ik psychotisch ben, de drugs opraakt en ik weer bij zinnen kom. (Als dat al gebeurt, want met mijn gebruik is de dood een zeer realistische optie)

Misschien dat ik er daarom zelf ook zo strikt op ben en het op geen enkele manier wil verzachten. En hanteer ik een vrij strikte definitie.
Klik om te vergroten...
Ben het helemaal met deze post eens.

Zeg het eens hardop:

"Mocht ik bij kerst een uitglijdertje maken, dan pak ik de dag er na gewoon de draad weer op"

"Mocht ik bij kerst een terugval hebben, dan pak ik de dag er na gewoon de draad weer op"

De eerste bekt toch lekkerder en doet minder met mijn gevoel dan de tweede.

Binnen de instelling waar ik verbleef en ook in mijn ambulante traject heb ik trouwens nog nooit het woord "uitglijder" gehoord, en de term zal ik zelf ook nooit gebruiken. Het is zoals Lucy zegt verzachtend en nodigt daarmee sneller uit.

Dat professionals die term gebruiken vind ik een slechte zaak.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
LucidLucy zei:
Een terugval is toch ook te corrigeren?
Klik om te vergroten...

Absoluut.

Als je praat over een uitglijder maak je het idd zachter. En dan kun je het voor jezelf goed praten. Ben ik met je eens.

Maar ik zie een uitglijder als een noodstop. Dan kun je nog makkelijker de juiste weg kiezen op het kruispunt. Maar dit typende realiseer ik me dat dit wellicht ook persoonsafhankelijk is. En hoe je rem werkt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
En hoe je rem werkt.
Klik om te vergroten...
Dat is bij verslaving nou net het probleem toch?

Die van mij is echt compleet kapot 🤣
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
✨♥️


1000074621.jpg


A small step for men, a giant leap for mankind....

Na twee jaar lang dagelijks misbruik is het me dan uiteindelijk toch zelf gelukt om al vijf dagen geen Bromazolam meer te nemen. Wow zeg, het voelt als koorddansen zonder vangnet. Wankel, spannend, maar exciting! Kan me niet eens meer herinneren hoe het was om te slapen zonder benzo. Nu stap voor stap, dag voor dag verder.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Iedereen heeft hierin zijn eigen definitie denk ik.

In mijn ogen is elke vorm van gebruik tijdens herstel een terugval, duurt dit langer dan een dag dan ben je mijn inziens weer in gebruik.

Maar zoals ik schrijf, hanteert iedereen hierin zijn eigen definitie 🙂
Klik om te vergroten...
Je hebt ook mensen die hun uitglijder niet willen meetellen in de cleantijd. Maar idd gebruik is gebruik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3233343536...61
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."