#1
2 weken geen synthetische middelen en thc. Doel is om het iniedergeval door te trekken tot oud en nieuw.

Hoeveel benzo's gebruik je?Hoop dat ik datzelfde ergens volgend jaar ook over de benzo's kan zeggen
Misschien heb ik me wat slordig uitgedrukt. Het zou de deur open kunnen zetten om de verantwoordelijkheid buiten jezelf te plaatsen. Maar uiteraard, ieder z'n ding.Ik heb het niet over slachtoffer. Ik weet dat het door de verschillende docenten op verschillende manieren werd uitgelegd.
Wat is het verschil tussen een kleine uitglijder en een terugval?
Maar kan zo'n uitglijder tot een terugval leiden?
Iedereen heeft hierin zijn eigen definitie denk ik.In mijn beleving is een uitglijder nog te corrigeren en spreken we over één moment in een korte periode.
En bij een terugval zit je alweer op de bodem. In de zin van qua gebruik en oude gedrag en voor langere tijd.
Maar ieders visie zal daar anders in zijn, en de mijne wijkt vast af van de professionals.
Dat verschilt per persoon denk ik.
Het kan de start zijn van de weg naar de bodem. Maar het kan ook "gewoon even een ontsnapmoment" zijn.
In mijn beleving is een uitglijder nog te corrigeren en spreken we over één moment in een korte periode.
En bij een terugval zit je alweer op de bodem. In de zin van qua gebruik en oude gedrag en voor langere tijd
Ben het helemaal met deze post eens.Een terugval is toch ook te corrigeren?
Ik ben het wat dat betreft met @_shikantaza eens dat het vaak lijkt op de verantwoordelijkheid buiten jezelf plaatsen door te bagatelliseren. Logisch wel hoor, ik begrijp het wel. Maar het is naar mijn idee ook een hele goede manier om gebruik achteraf te rechtvaardigen, of op zijn minst gezegd te verzachten.
Als ik naar mezelf kijk, en ik zou één dag gebruiken en dat een uitglijder noemen. Dan maak ik de gebeurtenis al zachter. Twee weken later is dat in mijn hoofd nóg zachter geworden, viel het allemaal wel mee en 'het ging toch goed'.
Gevaar is dan een nieuwe, misschien diepere terugval. Zo is het bij mij wel meermaals gegaan.
Al hangt het misschien ook af van hoe diep je in gebruik al bent gegaan. Ik heb ècht keer op keer gemerkt dat ik meteen verder ga waar ik gebleven was. Dus als ik terugval is het ook niet een dagje, maar meerdere dagen zonder slaap tot ik psychotisch ben, de drugs opraakt en ik weer bij zinnen kom. (Als dat al gebeurt, want met mijn gebruik is de dood een zeer realistische optie)
Misschien dat ik er daarom zelf ook zo strikt op ben en het op geen enkele manier wil verzachten. En hanteer ik een vrij strikte definitie.
Een terugval is toch ook te corrigeren?
Dat is bij verslaving nou net het probleem toch?En hoe je rem werkt.

Je hebt ook mensen die hun uitglijder niet willen meetellen in de cleantijd. Maar idd gebruik is gebruik.Iedereen heeft hierin zijn eigen definitie denk ik.
In mijn ogen is elke vorm van gebruik tijdens herstel een terugval, duurt dit langer dan een dag dan ben je mijn inziens weer in gebruik.
Maar zoals ik schrijf, hanteert iedereen hierin zijn eigen definitie 🙂
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."