Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeel je inzicht!

Deel je inzicht!

735 antwoorden
121 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Carl Sagan: “Extraordinary claims require extraordinary evidence”.
Klik om te vergroten...
Mja, als je erg gericht bent op het letterlijke verhaal, wordt dat erg belangrijk.

Zoals ik aangaf vind ik de metaforische betekenis hiervan veel belangrijker dan dat. Who cares wat er vroeger gebeurd is.

De Bijbel staat ook vol met kinderachtige onzin verhaaltjes, maar als je tussen de regels doorleest is er praktische wijsheid in te vinden die nu op dit moment toepasbaar is in onze levens.
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#2
Not gonna lie, heb niet alle 15 pagina's gelezen, dus hopelijk zit ik hier niet zomaar te herhalen wat een ander al gezegd heeft :P.

Een inzicht die ik laatst had, specifiek naar psychedelica en MDMA toe, is dat wanneer je een voldoende grote dosis neemt er een balans gevormd wordt tussen je twee hersenhelften en het moment dat die twee in perfecte sync staan - lees hart (emotie) en hoofd (ratio) - dan bereik je wat ik de christus of Boeddha energie wil noemen. Ram Dass' guru sprak hier ook al over met hem, dat hij wel een "waarde" zag in wat een psychedelicum kan doen, maar dat je dit ook zonder kan en zou moeten bereiken zonder. Mijn persoonlijk gevoel gelooft dan weer liever dat Jesus' 40 dagen en 40 nachten in de woestijn met de uitdaging van de duivel "gewoon" een zware trip was. Denk wijnruit of ergot of whatever :P. Want menige trippers kunnen het duistere kantje van pakweg psilocybine beamen. En Siddharta zat in een veld Hennep toen hij verlichting bereikte, dus ja... ik zie er geen graten in om het al trippend te doen.

En bovendien, verlichting is geen constante staat, maar eerder zoals je heel af en toe bewust ademhaalt en het dan weer vergeet en het weer automatisch gaat. Zelfbewustzijn werkt volgens mij ook zo.

Verlichting gaat er niet om dat de Syssifus arbeid fysiek of mentaal lichter wordt, het gaat erom dat je de steen omarmd terwijl je 'm omhoog duwt. Dat ondanks dat je niet anders kan dan hem omhoog duwen, je alsnog zegt van ik kies om hem te duwen en ik ben er ok mee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Metalcored00d zei:
Verlichting gaat er niet om dat de Syssifus arbeid fysiek of mentaal lichter wordt, het gaat erom dat je de steen omarmd terwijl je 'm omhoog duwt. Dat ondanks dat je niet anders kan dan hem omhoog duwen, je alsnog zegt van ik kies om hem te duwen en ik ben er ok mee.
Klik om te vergroten...
Dat is een goede metafoor.

Mits we door willen leven kunnen we niet anders dan de wereld op onze schouders dragen (zoals Atlas ook, bedenk ik me nu), maar "ja" zeggen tegen die ervaring maakt het (meer dan) draaglijk, terwijl "nee" zeggen tegen die ervaring de ervaring van lijden geeft.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Mja, als je erg gericht bent op het letterlijke verhaal, wordt dat erg belangrijk.

Zoals ik aangaf vind ik de metaforische betekenis hiervan veel belangrijker dan dat. Who cares wat er vroeger gebeurd is.

De Bijbel staat ook vol met kinderachtige onzin verhaaltjes, maar als je tussen de regels doorleest is er praktische wijsheid in te vinden die nu op dit moment toepasbaar is in onze levens.
Klik om te vergroten...
Dan zijn er veel mooiere verhalen.

Ikzelf vind "The Hero's Journey" en belediging van zelfs mijn -bepaald niet astronomische intellect- en het grootste zwaktebod van menig Amerikaanse denker.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Casrus zei:
Dan zijn er veel mooiere verhalen.

Ikzelf vind "The Hero's Journey" en belediging van zelfs mijn -bepaald niet astronomische intellect- en het grootste zwaktebod van menig Amerikaanse denker.
Klik om te vergroten...
De schoonheid zit in zijn eenvoud, imo. Het is ook voor iedereen herkenbaar, door dat pad wel of juist niet te nemen.

Je kunt je er ook gewoon persoonlijk door beledigd voelen in je intelligentie. Verbaasd me ook niks bij jou. :tearsofjoy:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Even bruut tussendoor: credits voor bovenstaande discussie over religie, zeer interessant. Zo zie ik hier vaak erg boeiende filosofische en beschouwende gedachtenspinsels voorbij komen. Is een goede keuze geweest om destijds het subforum Spiritualiteit toe te voegen. 🤩
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Even bruut tussendoor: credits voor bovenstaande discussie over religie, zeer interessant. Zo zie ik hier vaak erg boeiende filosofische en beschouwende gedachtenspinsels voorbij komen. Is een goede keuze geweest om destijds het subforum Spiritualiteit toe te voegen. 🤩
Klik om te vergroten...
Ik ben even naar de supermarkt. Kom terug: Bam, 10 likes van jou.

:kissingheart:

Ja lekker brainstormen over spiritualiteit en ook religie. Beide verschillend, maar beide hebben ook weer raakvlakken.

Ik ben blij dat echt religieus dogma flink aan populariteit aan het verliezen is tegenwoordig, maar tegelijkertijd zit er ook een goede kern in alle, of in ieder geval de meeste religies.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bij het afnemen van het effect van bijvoorbeeld een entactogeen als mdma, 6-apb is er niets dat zegt dat we die liefde moeten loslaten. Er is alleen de teruggekeerde samentrekking in het lichaam. Die samentrekking bepaald niet dat wij niet meer in liefde kunnen zijn. De liefde komt niet uit de drug, de liefde komt uit ons. De drug zorgt ervoor dat de samentrekking/spanning weg lijkt. Maar wanneer de samentrekking terug komt heeft deze juist jou liefde nodig, om in op te kunnen lossen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je bent al de creator van je wereld. Je hoeft het niet te worden, je kunt het zelfs niet worden, want je bent het al.

Er zijn fundamenteel maar twee manieren om te creëren: uit angst, of uit liefde.

Bij het creëren van je wereld is het niet zozeer dat je anderen afstoot of aantrekt. Er zijn geen anderen. Iedereen is jou. De wereld is maar een weerspiegeling van jou. Je creëert situaties voor jezelf om te groeien, om te leren, om te ervaren, om uiteindelijk lief te hebben.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Om even op het goden onderwerp van laatst terug te komen:

Ik heb hier nogal een fascinatie voor de laatste tijd en ontdekte dat we hier in het noorden (ten opzichte van de mediterrane wereld) een godheid hadden die als synoniem gezien kan worden voor hemelvader Zeus, namelijk Tyr.

Etymologie:

Tyr, afstammend van Tiwaz (Proto-Germaans), afstammend van Dyeus (Proto-Indo-Europees).

Dezelfde roots als die van Zeus. Tyr dus, niet Odin/Wodan. Rond 800/1100 na Christus nam Odin het qua populariteit voor wat voor reden dan ook over van Tyr als de oppergod van het Noordse pantheon.

Tot vandaag de dag terugkomend in bijvoorbeeld het Engelse Tuesday, het Friese Tiisdei, etc. Gek genoeg dan weer niet in het Nederlandse Dinsdag, dat gebaseerd is op een minder bekende godheid (Thingsus).


Waarom is dit dan zo interessant? (Tenminste, ik vind het interessant :wink: ) Zoveel is connected! Cultureel kunnen eigenschappen van een bepaalde godheid met de tijd en met verschillende volkeren zijn veranderd, maar het heeft vaak ergens de essentie van (de betekenis van) een god en woord overgenomen. En als je dat terugleidt kom je bij veel goden uiteindelijk uit bij de allereerste goden: die van Mesopotamië (het huidige Irak). Oftewel: The cradle of civilization. Daar waar alles begon, in de zin van geavanceerde maatschappijen zoals we die nu kennen. Mesopotamië, met zijn "goden" die vanuit de "hemel" (hier betekenende: de ruimte) kwamen: de annunaki die de mensheid hun kennis, hun technologie en hun dna gaven. Maar waren dit wel echt goden? Of waren dit net als wij wezens van vlees en bloed, die technologisch gezien veel geavanceerder waren dan mensen hier op aarde en daardoor als goden werden gezien?

Met een beetje verdiepen hierin kwam ik erachter dat veel verhalen uit de bijbel eigenlijk een versie zijn van wat duizenden jaren eerder al was opgeschreven op de tabletten uit Sumerië. Zo was er bijvoorbeeld al veel eerder een soort Noach, genaamd Ziusudra, die ook een Ark bouwde om een zondvloed te overleven. Een verhaal gejat en veranderd door de bijbel.

En dus ook de tirannieke YHWH, die wellicht een samenvoeging van eerdere annunaki "goden" was: Amun Ra (elke keer dat Amen wordt gezegd, verwijst dit naar hem, las ik), Enlil, Anu misschien.

Goden, (of misschien beter gezegd: geloof in goden) die tot op de dag van vandaag voor oorlog zorgen, voor onderdrukking, voor slavernij, voor religieuze doctrine, voor angst voor vergelding, angst voor de hel.


Interessant :)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gister kreeg ik tijdens het mediteren een inzicht. Ik wil soms nog wel eens wat ongeduldig zijn. Wellicht is er een verband met klusjes in huis die mijn moeder als kind aan mij vroeg, die altijd meteen moesten gebeuren volgens haar. Hm!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Misschien niet echt een inzicht, misschien ook wel.

Ben mezelf de laatste tijd zo ver uit mijn comfortzone aan het pushen dat ik mezelf op momenten bijna niet herken. Dingen die voorheen enorme opgaven leken worden gewoon gedaan in een rij met andere dingen die ik eerst ook moeilijk vond maar nu in een flow zonder overdenken doe.

Met name op gebied van sociaal contact ben ik in korte tijd zo veranderd dat ik op momenten twijfel of ik wel echt zo introvert ben als ik altijd dacht, of dat ik mezelf het grootste gedeelte van mijn leven tegen heb gehouden uit angst. Ik vermoed dat laatste.

Er zijn ook momenten van zulk intens geluk na een bepaalde uitdaging aan te zijn gegaan en het weer even rustig is, dat het me van binnenuit vervuld als vloeibare liefde die in me stroomt. Het is dan vaak onmogelijk om tranen van geluk tegen te houden. Na tientallen jaren van verschillende gradaties van minderwaardig voelen en zelfhaat, laat ik die liefde soms toe. En ik ben het zelf die de deuren openzet om het te ontvangen, na al die tijd van grote inspanning om die deuren dicht te houden. En nog steeds is het moeilijk om het helemaal toe te laten want ik weet dat het mijn oude zelf uiteindelijk uit zal wissen. Stukje bij beetje dan maar.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tranen moet je nooit tegenhouden vanuit welke emotie ze ook komen, gewoon laten rollen...het vocht van tranen werkt enorm heilzaam.
Mindless zei:
En nog steeds is het moeilijk om het helemaal toe te laten want ik weet dat het mijn oude zelf uiteindelijk uit zal wissen. Stukje bij beetje dan maar.
Klik om te vergroten...
Je oude ´zelf´ maakt ergens ook je nieuwe ´zelf´
Je zit volgens mij gewoon in een mooie groei zonder jezelf te verliezen, nooit
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
mandragora zei:
Tranen moet je nooit tegenhouden vanuit welke emotie ze ook komen, gewoon laten rollen...het vocht van tranen werkt enorm heilzaam.
Klik om te vergroten...
Zeker!

Al was ik niet bekend met dat laatste.

mandragora zei:
Je oude ´zelf´ maakt ergens ook je nieuwe ´zelf´
Je zit volgens mij gewoon in een mooie groei zonder jezelf te verliezen, nooit
Klik om te vergroten...
Met oude zelf bedoelde ik de oude angstige ik. Of misschien beter gezegd: mijn angst zelf. Ik koos vroeger altijd of bijna altijd in minder of meerdere mate voor angst. Mezelf zal ik nooit kunnen verliezen want dat ben ik, maar angst wel, want liefde en angst gaan niet samen en ik probeer moment tot moment voor liefde te kiezen nu, in plaats van angst. Al blijft dat soms een uitdaging.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Zeker!

Al was ik niet bekend met dat laatste.
Klik om te vergroten...
Moet je ook meer als een metafoor bekijken, eentje waar ik wel rotsvast in geloof.
Mindless zei:
Met oude zelf bedoelde ik de oude angstige ik. Of misschien beter gezegd: mijn angst zelf. Ik koos vroeger altijd of bijna altijd in minder of meerdere mate voor angst. Mezelf zal ik nooit kunnen verliezen want dat ben ik, maar angst wel, want liefde en angst gaan niet samen en ik probeer moment tot moment voor liefde te kiezen nu, in plaats van angst. Al blijft dat soms een uitdaging.
Klik om te vergroten...
Volgens mij zit je al een tijdje in een grote bewustwording, ik vind het mooi om te zien.
De meeste angst blokkeert natuurlijk nieuwe ervaringen, door de angst de ervaring niet aangaan is natuurlijk de veilige makkelijke weg,,maar zo blijf je redelijk stilstaan.
Hoe je over iets denkt bepaald vaak vervolgens hoe je de ervaring en de weg ernaartoe gaat beleven... volgens mij ben jij je hierin bewust. De angst creëert een onzichtbare ´veilige´ gevangenis.
En hoe je over iets denkt kan je eigenlijk in bepaalde maten kiezen, al is dat natuurlijk niet zo eenvoudig met ons menselijk brein. Maar je angsten los van jezelf beginnen zien is goud, je angsten benaderen vanuit verschillende invalshoeken en kijken wat nu exact de beweegreden is om die angst te ervaren, vaak kom je uit op onbenulligheid.
Hoe meer angsten je kan loskoppelen van jezelf hoe meer vrijheid en openheid je gaat ervaren.
Liefde en angst gaan niet samen zeg je, maar er is wel angst om lief te hebben bij sommige mensen, of wanneer je liefhebt dat dat angst creëert binnen sommige mensen.
Maar je schrijft zoals vaak mooie openhartige teksten die ik graag lees
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Bedankt voor de like en de hartjes.
IK had eigenlijk felle kritiek verwacht maar ik 'mag' mensen op een laag pitje gaan zetten denk ik.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Alinde zei:
Bedankt voor de like en de hartjes.
IK had eigenlijk felle kritiek verwacht maar ik 'mag' mensen op een laag pitje gaan zetten denk ik.
Klik om te vergroten...
Dat mag je zeker. Het is heel goed om te herkennen met welke mensen je beter weinig of niet om moet gaan voor je eigen herstel, ontwikkeling en uiteindelijk ook levensgenot.

Hier hoef je je echt niet voor te schamen of schuldig door te voelen. Denk maar wat meer aan jezelf en en wat goed is voor jou.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alinde zei:
Bedankt voor de like en de hartjes.
IK had eigenlijk felle kritiek verwacht maar ik 'mag' mensen op een laag pitje gaan zetten denk ik.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk, een gezond iets juist. Misery loves company dus sommigen zullen je proberen daar op hun niveau (klagen, passief in hun leven blijven, etc.) te houden of daar naar terug te trekken. Die zijn er (nog) niet aan toe om te groeien, maar als jij dat wel bent moet je door en dat kan soms verbreken van contact betekenen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dank je!

Een persoon vond ik al een tijdje lastig. Want ik ken diegene al 18 jaar. Maar het viel mij nu een paar keer op dat ik iets vertelde over de kliniek en dat hij dan begon over zijn zonnepanelen of de achternicht van de overbuurman etc etc. Bij mensen die het kliniekleven totaal niet kennen zou ik dat nog begrijpen..... maar deze zit gewoon helemaal in zijn eigen wereld.
Hij heeft zijn hulpverlening op een laag pitje gezet anderhalf jaar terug ´want hij had mij toch nog´. Er werd wat gereorganiseerd en hij had zichzelf bij de ´lichte categorie´ ingedeeld terwijl hij m.i. niet zelfstandig leeft. Moet hij allemaal zelf weten maar als hij als reden geeft dat ´hij mij nog heeft´ dan gaat er iets niet goed.
Ik zit snotverdomme in een van de zwaarste klinieken van de regio. Ik hoef geen gezeur over zijn zonnepanelen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alinde zei:
Bedankt voor de like en de hartjes.
IK had eigenlijk felle kritiek verwacht maar ik 'mag' mensen op een laag pitje gaan zetten denk ik.
Klik om te vergroten...
Je maakt gezonde keuzes. En je eigen welzijn op 1 zetten is heel fijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3132333435...37
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."