Vandaag was een grote dag voor me met 2 examens, dus had wat moeite met in slaap vallen vannacht door de spanning. Ook werd ik precies om 4 uur vannacht wakker:
Misschien hebben jullie het ook weleens meegemaakt? 4 uur 's nachts is magic. Niet alleen mijn mening, maar in veel spirituele tradities wordt 4 uur 's nachts als een heel bijzonder tijdstip gezien. En zo heb ik dit ook altijd ervaren, wanneer ik "toevallig" (daar geloof ik inmiddels niet meer in) dan wakker werd.
Het is wanneer de wereld op zijn stilste is, maar de vogels al wel beginnen te fluiten. De stilte van de wereld is bijna tastbaar, niet alleen omdat het buiten stil is, maar ook omdat je zelf stil bent vanbinnen omdat je net uit diepe slaap komt. Hierdoor ben je enorm ontvankelijk voor de vogelgeluiden die je hoort weerkaatsen in de omgeving. Welke fantastisch mooi zijn! Altijd al, maar nú hoor je ze.
Maar dat is (imo) nog niet eens het meest magische. Het meest magische is dat wanneer de wereld stil is, het makkelijker is om de "ruimte" op te merken waarin de wereld in de vorm van licht, geluiden, etc. verschijnt. Én om te zien dat die "ruimte" jou zelf is. Normaal denken we dat er buiten ons een omgeving is waarin geluiden en dergelijke voorkomen en "binnen" (in onszelf) een geest/bewustzijn waarin gedachten/emoties voorkomen. Maar om 4 uur magic time kan het ineens héél erg obvious worden dat er nergens dan ook maar een grens tussen die "twee ruimten" valt te bekennen en ze dus 1 en dezelfde zijn.
Wij zijn niet in de wereld, de héle wereld is in ons.
Het is als té dicht met onze neus ergens bovenop zitten. Het is té obvious en daarom kijken we eroverheen, ook al is dat laatste niet écht mogelijk. Maar zo lijkt het schijnbaar. Maar wanneer de omgevingsgeluiden minimaal zijn, maakt dit het makkelijker om te zien.
Ik moet hierbij denken aan deze afbeelding:
Dit is in feite wat wij doen/zijn. Maar denk hierin de persoon weg en ook de hele rechter helft. De rechterhelft is: niets/stilte/afwezigheid. Het is die stilte zelf (die wij zijn) die de wereld ziet.
Het was nog mooier geweest als de persoon in deze afbeelding andersom had gezeten en de wereld in keek. Dat komt nog meer overeen met onze situatie.
Dit alles is zo subtiel en tegelijk zo schokkend. Tegelijkertijd gebeurt er helemaal niets EN wordt je hele wereldbeeld omver of ondersteboven geblazen:
WAT!? Er is geen verschil tussen de omgeving buiten en mijn innerlijke wereld. De twee zijn letterlijk dezelfde "ruimte". Het is obvious, maar het is té obvious. Waardoor je er zó weer overheen kijkt.