#1
Nou ja hoeft niet!Meer Mind(less)les nemen...
Nou ja hoeft niet!Meer Mind(less)les nemen...
In de kern/essentie zijn we allemaal al liefdevol en in vrede.
De zoektocht naar "innerlijke vrede" is gebaseerd op een begeerte, een wens van het ego. Het verwijst/impliceert naar iets wat je moet doen of vinden buiten jezelf. Een plek waar je moet komen of een bepaalde progressie die je gemaakt moet hebben zodat je ergens in de toekomst (verwijzing naar een moment in tijd) een bepaalde vorm van vrede hebt met jezelf en alles. Dat is juist de illusie.
Stoppen met proberen, bewust het huidige moment ervaren zonder enige oordeel naar wat is. Dat is pas innerlijke rust en vrede ervaren. Je zelf niet meer identificeren met hetgeen wat zich manifesteert in de eindeloze ruimte van je bewustzijn. Just be and observe
Exact. Jij bent er, of weet op ze minst de weg naar het nu.
Sierlijk verwoord btw!
Advaita vedanta voelde voor mij als thuiskomen!Mijn dank is groot, bedankt voor de humbling words.
Ik ben er, jij bent er. Wij allemaal zijn er altijd al geweest. Ik geloof niet in een 'weg' of 'pad' er naartoe. Daar start je het lijden al mee in mijn optiek. Alle weerstand die je hebt tegen hetgeen wat is, loslaten, en vrede hebben met wat is! Het verleden en toekomst zijn puur constructen van de mind, de ego om ergens aan vast te houden. Observeer het allemaal, zie het spelletje en hoe het zichzelf uitspeelt in de grote circus. Weerstand = suffering, overgave en acceptatie = peace.
Tip: Lees je even in over Advaita Vedanta. Kan voor sommigen wel interessant zijn denk ik.
Ik vind het juist fijn eigenlijk! Daardoor wordt het nóg duidelijker of bevestigd wat je al wist. Er is niets mis met herhaling en verduidelijking van waardevolle infoReminder voor mezelf!
Ben benieuwd.
ps. @Chr0nic , er is idd geen weg, alleen het eeuwige nu waaruit alles voortkomt.
Het was een simplificatie omdat ik het gevoel heb dat, "de weg", begrijpelijker is als concept voor de meeste mensen met wie ik hierover filosofeer. 🤔
Echter had ik de mensen hier onderschat zie ik hehe![]()
Ik lees zojuist dit:
"Het eerste wat je eenvoudig kunt zien, is dat wij niet verantwoordelijk zijn over onze gedachten. Wat is deze banaan toch bruin en drapperig. Hela! Dacht je soms net aan een overrijpe banaan? Was dat wel je eigen keuze? Of was het dit boek dat die gedachte opwekte? We zijn niet verantwoordelijk voor onze gedachten. Wel zijn we verantwoordelijkheid voor de manier waarop we op onze gedachten reageren."
De auteur bekrachtigt dit met een psychologisch onderzoek.
en
"Het doorzien van je negatieve geloof over jezelf is niet voldoende. Doorzien dat je een automatisch zelfafwijzend reactiepatroon hebt en dit accepteren, is de tweede voorwaarde om erkennen dat je goed bent."
De auteur vergelijkt gedachten met sprinkhanen en het is zoooo hilarisch allemaal!
Eerst is er een gedachten. Als er verzet tegen de gedachte is (door ons negatieve geloof) komt er ook een gevoel bij en dat heeft invloed op gedrag (bv vluchtgedrag/drugs). Oftewel: door veroordeling over gedachte ontstaat verzet, krijgt de gedachte energie, en wordt behalve de gedachte ook het gevoel sterker.
Wat een helderheid! Waarom heb ik dit nooit op school geleerd!
Hahaha! Je hebt me door!"De verslaving voorbij" van Jan Geurtz aan het lezen toevallig?![]()
Klopt! Het non-dualisme wordt daarin ook regelmatig beschreven zover ik me nog kan herinneren. Was een beetje mijn introductie in non-dualismeIk heb het boek verslaafd aan denken van hem. Ook zeker een aanrader 🙏🏻
Ja en uitleg over wat is nou realiteit enzo. Heel interessant. Is alleen al wel ff een tijdje gelden dat ik uhm gelezen heb.Klopt! Het non-dualisme wordt daarin ook regelmatig beschreven zover ik me nog kan herinneren. Was een beetje mijn introductie in non-dualisme
We are eternal 😋🤣Even een random onderwerp switch:
Men zegt dat het universum oneindig is, maar we denken ook dat het uitzet. Oftewel de afstanden groter worden.
Hoe kan iets wat oneindig is groter worden? Simpele wiskunde laat al zien dat het niet klopt ∞ + 1 = ?
🙃 Mooi brein brekertje op de maandag middag hehe
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."