#1
Zal die eens opzoeken.De maker van Esoterica kan het het beste uitleggen, denk ik. Hij heeft duidelijk historische en religieuze bronteksten met wetenschappelijke rigeur onderzocht.
Ja, het is ook logisch dat van sommige natuur fenomenen Goden werden gemaakt door verschillende volkeren. Bijvoorbeeld donder/bliksem. Zeus was ook (deels) dondergod en Thor/Donar was natuurlijk (onder andere) hier de dondergod, maar van die twee wordt niet gedacht dat er dezelfde entiteit mee wordt bedoeld.Ik denk eerder dat ruwweg vergelijkbare goden aan elkaar gelijk gesteld werden zoals dat ook gebeurde met Wodan en Mercurius.
Men zegt wel dat Hades en de Griekse Pluto ("de rijke") niet geheel met elkaar overeen komen, evenmin als de Griekse Pallas Athene en de Romeinse Minerva. Etc.
Bij de Romeinen en Grieken was dat geloof ik wel zo (Jupiter en Zeus dus), maar de afstand tussen die twee volkeren was natuurlijk kleiner en het contact tussen hen groter. Terwijl hier en noordelijker vrij ver en afgelegen lag van Zuid-Europa.
Ja, woensdag = Wodans dag, of Odin's dag.(Door heet het bij ons 'woensdag' en bij de Fransen/Walen 'mercredi').
Maar op het moment ben ik gefascineerd door de Annunaki en eigenlijk ook hun mogelijke rol in de Bijbel als de Elohim. Ugh... moet ik dat kutboek dan toch nog een keer echt bewust helemaal lezen... Ergens zou ik dat wel graag willen. Ook om Christen extremisten op hun fouten te wijzen.