Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeel je inzicht!

Deel je inzicht!

735 antwoorden
141 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Laatste Rohikaan zei:
Even een random onderwerp switch:
Men zegt dat het universum oneindig is, maar we denken ook dat het uitzet. Oftewel de afstanden groter worden.

Hoe kan iets wat oneindig is groter worden? Simpele wiskunde laat al zien dat het niet klopt ∞ + 1 = ?
🙃 Mooi brein brekertje op de maandag middag hehe
Klik om te vergroten...
Wiskundig zijn veel dingen te omschrijven waar ons brein niet bij kan. Oneindigheid bijvoorbeeld, zoals pi, of het feit dat wanneer je naar een stoel loopt die afstand steeds door de helft gaat tot het oneindige toe wat zou betekenen dat we de stoel nooit bereiken, maar dat gebeurt wel.. ons brein is niet capabel om deze dingen te begrijpen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
"De stoel" bestaat niet. Dus Vandaar dat we er nooit komen (misschien zijn we er eigenlijk al wel) 😇🤣
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dirkjan zei:
Wiskundig zijn veel dingen te omschrijven waar ons brein niet bij kan. Oneindigheid bijvoorbeeld, zoals pi, of het feit dat wanneer je naar een stoel loopt die afstand steeds door de helft gaat tot het oneindige toe wat zou betekenen dat we de stoel nooit bereiken, maar dat gebeurt wel.. ons brein is niet capabel om deze dingen te begrijpen.
Klik om te vergroten...
Die stoel is maar flauw.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#4
Casrus zei:
Die stoel is maar flauw.
Klik om te vergroten...
Ik zag opeens een funny beeld voor me dat je net een te grote of kleine stap zet waardoor de afstand niet meer door de helft gaat maar door andere oneven waardes waardoor je op een gegeven moment moet compenseren met contra stapjes heen en terug om uiteindelijk wel bij de stoel te komen. Net als de laatste rondes van een dart wedstrijd waarbij je het exacte eindgetal moet halen.

Ok wauw, de keta slaat in denk ik. Lama


Die stoel is flauw @Dirkjan
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hahaha vind t wel een mooie @Dirkjan .
Denk dat je gelijk hebt met het feit dat ons brein een groot deel van het universum te bevatten.
Neemt niet weg dat ik het onmogelijke achterna blijf streven en nadenk over processen die ik nooit ga begrijpen :yum:
Wordt er altijd wel rustig van. Het idee dat verreweg het meeste in de kosmos ons te boven gaat.
Stel je voor dat mensen het numero uno ingewikkeldste proces zouden zijn.. dan is dit universum pas echt fokt op hehe (grapje ofc)

En keta ja? Heb je die goeie waarvan je ineens midden op de oceaan beland in een storm? :wink:
Lang niet gedaan...je brengt me op een idee
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Laatste Rohikaan zei:
Hahaha vind t wel een mooie @Dirkjan .
Denk dat je gelijk hebt met het feit dat ons brein een groot deel van het universum te bevatten.
Neemt niet weg dat ik het onmogelijke achterna blijf streven en nadenk over processen die ik nooit ga begrijpen :yum:
Wordt er altijd wel rustig van. Het idee dat verreweg het meeste in de kosmos ons te boven gaat.
Stel je voor dat mensen het numero uno ingewikkeldste proces zouden zijn.. dan is dit universum pas echt fokt op hehe (grapje ofc)

En keta ja? Heb je die goeie waarvan je ineens midden op de oceaan beland in een storm? :wink:
Lang niet gedaan...je brengt me op een idee
Klik om te vergroten...

Dit is wel powerket ja... "Heb je die goeie waarvan je ineens midden op de oceaan beland in een storm? " hahaha goeie! precies dat ja
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Chr0nic hahah lekker gap.
Behouden vaart toegewenst!
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ground zero was een bitterzoete ervaring, ik kwam erachter dat ik totaal uitgekeken ben op Uptempo, waar ik jarenlang altijd de feestjes voor bezocht. Het voelde allemaal niet meer zoals het eerder was, maar dit was wel de grootste event die ik ooit bezocht heb en ik heb het hele genre echt herontdekt. Terror vind ik altijd nog top maar holyshit, hoe ben ik nooit wat meer in industrial hardcore gedoken. Nadat ik er keta bij in had gegooid voelde het alsof iemand de altijd hinderende ADD gedachtestroom als een soort active noise cancelling neutraliseerde en ik vond een intense rust met tegelijkertijd een rush die nu 2 dagen later nog steeds een glimlach op mijn gezicht achterlaat.

De prospect en multigroove stages waren echt eye opening. Alsof iemand mn hersenpan opentrok en rechtstreeks de neuronen masseerde met de meest zachte liefdevolle maar energieke handen en bewegingen die een Thaise masseuse me in een of andere gare ghetto wijk kon bieden. Geen happy end maar het voorvocht seipelde de onderbroek in. Figuurlijk dan, denk ik, de ketamine deed zn werk dus als dit wel het geval was had ik het toch niet doorgehad maar ik acht de waarschijnlijkheid zeer laag. Wat een dom gelul weer, ik bedoel eigenlijk gewoon goeie fuif te zeggen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#9
StraatPiraat zei:
Ground zero was een bitterzoete ervaring, ik kwam erachter dat ik totaal uitgekeken ben op Uptempo, waar ik jarenlang altijd de feestjes voor bezocht. Het voelde allemaal niet meer zoals het eerder was, maar dit was wel de grootste event die ik ooit bezocht heb en ik heb het hele genre echt herontdekt. Terror vind ik altijd nog top maar holyshit, hoe ben ik nooit wat meer in industrial hardcore gedoken. Nadat ik er keta bij in had gegooid voelde het alsof iemand de altijd hinderende ADD gedachtestroom als een soort active noise cancelling neutraliseerde en ik vond een intense rust met tegelijkertijd een rush die nu 2 dagen later nog steeds een glimlach op mijn gezicht achterlaat.

De prospect en multigroove stages waren echt eye opening. Alsof iemand mn hersenpan opentrok en rechtstreeks de neuronen masseerde met de meest zachte liefdevolle maar energieke handen en bewegingen die een Thaise masseuse me in een of andere gare ghetto wijk kon bieden. Geen happy end maar het voorvocht seipelde de onderbroek in. Figuurlijk dan, denk ik, de ketamine deed zn werk dus als dit wel het geval was had ik het toch niet doorgehad maar ik acht de waarschijnlijkheid zeer laag. Wat een dom gelul weer, ik bedoel eigenlijk gewoon goeie fuif te zeggen.
Klik om te vergroten...
Hahahahahaaaa! Wat een heerlijk verhaaltje! :grin:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casrus zei:
Die stoel is maar flauw.
Klik om te vergroten...
Helemaal niet! :grin:

G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#11
De mens die werkelijk liefheeft, bemint in zijn liefde voor een bepaald persoon de hele wereld.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Aandacht is erg ver te zoeken bij intense moeheid.

(Tja dit inzicht is misschien een beetje een inkoppertje)

Maar wat is mediteren lastig zeg. De week na een terugval. Achja, ook dat gaat voorbij.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Je had de meeste aandacht,
toen je nergens aan dacht.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
Oh is het? Geen idee waar ik het vandaan heb haha
Klik om te vergroten...
Loesje was ooit heel goed, in de jaren negentig.

Later ging de humor eraf en werden ze, net zoals de rest van de Nederlandse samenleving een stuk minder leuk/gevat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Aandacht is erg ver te zoeken bij intense moeheid.

(Tja dit inzicht is misschien een beetje een inkoppertje)

Maar wat is mediteren lastig zeg. De week na een terugval. Achja, ook dat gaat voorbij.
Klik om te vergroten...
Maar je hebt bewuste gefocuste aandacht en je hebt bewustzijn.

Dat onderscheid wordt ook weleens gemaakt tussen conssciousness en awareness, al worden die termen (verwarrend genoeg) soms ook weer door elkaar heen gebruikt.

Het verschil is, die bewuste gefocuste aandacht moet je uitgerust voor zijn. Dat bewustzijn gaat volledig vanzelf. En dat laatste is de echte meditatie. Meditatie is al gaande, we kunnen het alleen (lijken te) verhullen door meditatie tot stand proberen te brengen met behulp van onze bewuste gefocuste aandacht. Maar als meditatie zo tot stand moest worden gebracht, dan zou het voorwaardelijk en gelimiteerd zijn. En dat lijken we het ook te maken op die manier. Terwijl meditatie op de achtergrond altijd al aanwezig is, ongeacht de staat van de geest (moe of niet moe).

LucidLucy zei:
Je had de meeste aandacht,
toen je nergens aan dacht.
Klik om te vergroten...
Geen gedachten, is dingen het helderste zien, ja!
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hm niet bij het begrijpen nee daar heb je gelijk in, maar als je het doet wel gok ik.
Stel dat zelf alleen nog even uit, vermaak me nog wel.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Maar je hebt bewuste gefocuste aandacht en je hebt bewustzijn.

Dat onderscheid wordt ook weleens gemaakt tussen conssciousness en awareness, al worden die termen (verwarrend genoeg) soms ook weer door elkaar heen gebruikt.

Het verschil is, die bewuste gefocuste aandacht moet je uitgerust voor zijn. Dat bewustzijn gaat volledig vanzelf. En dat laatste is de echte meditatie. Meditatie is al gaande, we kunnen het alleen (lijken te) verhullen door meditatie tot stand proberen te brengen met behulp van onze bewuste gefocuste aandacht. Maar als meditatie zo tot stand moest worden gebracht, dan zou het voorwaardelijk en gelimiteerd zijn. En dat lijken we het ook te maken op die manier. Terwijl meditatie op de achtergrond altijd al aanwezig is, ongeacht de staat van de geest (moe of niet moe).
Klik om te vergroten...

Hmm dat hangt er vanaf hoe je de betekenis van meditatie opvat denk ik. Meditatie heeft verschillende vormen en één daarvan is echt aandachtstraining. Met name in de zen stroming.

Maar het kan ook een ontspanningsoefening zijn toch?

Of een manier om bewustzijn te vergroten (in het nu te komen).

Of probeert elke vorm dezelfde staat van zijn te bereiken?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Hmm dat hangt er vanaf hoe je de betekenis van meditatie opvat denk ik. Meditatie heeft verschillende vormen en één daarvan is echt aandachtstraining. Met name in de zen stroming.

Maar het kan ook een ontspanningsoefening zijn toch?

Of een manier om bewustzijn te vergroten (in het nu te komen).

Of probeert elke vorm dezelfde staat van zijn te bereiken?
Klik om te vergroten...
Ja klopt, er zijn vele definities.

Imo zijn de definities ervan met de tijd gedegradeerd. Vroeger werd er heel simpel: zijn (en niets meer) mee bedoeld. En mensen konden dat relatief snel "begrijpen" en "doen". (eigenlijk: compleet stoppen met doen) Nu denken mensen veel complexer en worden allemaal complexe "meditaties" bedacht, wordt meditatie en yoga als "ontspanningsoefeningen" gezien en dergelijke. Omdat het té simpel is, willen mensen iets complexer. En dus wordt dat ze gegeven.

En ja, het kan ontspanning geven, maar het is dan vaak met een omweg en met veel moeite. Terwijl echte meditatie volledig moeiteloos is en alreeds "gaande" is. Het hoeft niet bereikt te worden. Er moet slechts gestopt worden met (geestelijke) activiteit. Alleen is (lijkt) dat voor de moderne mens vaak moeilijk, zeker de westerse mens die alles ziet als iets waarvoor gewerkt moet worden.

Imo...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zit hier chill in een rustig park, 6-apb begint rustig op te komen en ik bedenk me nu: nuchterheid is zooo subtiel. Zo onopvallend. En nuchterheid is jezelf. Het is wanneer de spiegel kristalhelder is, niet gekleurd door iets. Paradoxaal genoeg is daar nu even een middel voor nodig om mijn gedachten stil genoeg te maken om dat te kunnen zien.

Ik zie ook dat ik net zo hard hecht aan mijn pijn, als aan wat fijn voelt. Waarschijnlijk nog meer aan pijn zelfs. Iets in me wil het niet loslaten. Het is een rouwproces. Ik zie dat het niet echt is, maar het is moeilijk los te laten. Het is makkelijk om te denken dat ik gelukzaligheid wil: het totale het einde van lijden. En het is hier toegankelijk. Maar het is te perfect. Het lijkt moeilijk om zoiets toe te laten, mijn hoofd zegt dat ik het eerst moet verdienen, al weet ik dat het niet zo werkt. Het is ons namelijk al gegeven.

Maar toch...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heb je er ooit bij stilgestaan:

Dat je gedachten en gevoelens op dezelfde "plek" verschijnen als de dingen die je ziet, hoort, etc?

Er is niet een grens te vinden en dus ook geen binnen en buitenwereld. Het is allemaal op dezelfde "plek" genaamd hier, op dezelfde tijd genaamd nu.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2122232425...37
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."