Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol slechter dan drugs?

Alcohol slechter dan drugs?

100 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
We kiezen ook zelf onze volksvertegenwoordigers en mogen ook zelf partijen oprichten.

Het "V"-woord is best gevaarlijk om te gebruiken. Voor je het weet word je zelf op je beslissingen afgerekend.
Klik om te vergroten...

Hoe bedoel je juist? Zoals ik las dacht je er nochtans hetzelfde over als mij.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
^

Maar is die instroom van opiaten verslaving (heroine) hetzelfde als 40 jaar geleden?

Ik weet dat in Amerika de gigantische instroom in de illegale opiaten voortkomt uit de veel te gemakkelijk voorgeschreven pijnstillers (en de fentalnyl die tegenwoordig overal doorheen zit). Maar wij hebben dat niet.

Zijn wij zo slim, of is een enorme ellende aan ons voorbij gegaan... en komt die misschien nog?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
De vrees is er, dat na de oxcycodon ellende de fentanyl ellende nog moet gaan komen.
Bij ons zijn de artsen veelal van handelwijze veranderd, althans mijn huisarts, die schrijft zo weinig mogelijk oxcycodon voor, aan mij sowieso omdat het met oxcycodon bij mij ook al fout ging. Maar niet alle artsen zijn zo voorzichtig en ik vrees dan ook nog steeds met grote vreze dat we met die opiaten op voorschrift nog ellende gaan krijgen...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Casrus zei:
Was je erbij 27+ jaar geleden? Het was heel duidelijk.
Klik om te vergroten...
Het was meer een soort passief-agressieve opmerking over dat ik de woordkeus nogal neerbuigend en stigmatiserend vond.

Waarmee ik niet wil ontkennen dat er ernorme sociale problemen waren geassocieerd met gebruik van heroïne in de jaren '80 en '90. Andere Tijden heeft er een prachtige interactieve online productie over gemaakt, met ook allerlei beeldmateriaal uit die tijd.
anderetijden.nl

De Hel van Hoog Catharijne - Andere Tijden

anderetijden.nl anderetijden.nl
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Casrus zei:
^

Maar is die instroom van opiaten verslaving (heroine) hetzelfde als 40 jaar geleden?

Ik weet dat in Amerika de gigantische instroom in de illegale opiaten voortkomt uit de veel te gemakkelijk voorgeschreven pijnstillers (en de fentalnyl die tegenwoordig overal doorheen zit). Maar wij hebben dat niet.

Zijn wij zo slim, of is een enorme ellende aan ons voorbij gegaan... en komt die misschien nog?
Klik om te vergroten...
In de opioïde-epidemie van de VS wordt het stelsel van wet- en regelgeving handig buiten beschouwing gelaten. Ja, oxycontin werd vaak voorgeschreven. Maar dat leidt bij een klein deel van de bevolking ineens tot heel grote problemen als de wet verplicht om de arts direct het recept stop te laten zetten op het moment dat ze lichamelijk afhankelijk zijn (in plaats van te taperen), dat er geen drugstestservices zijn, dat naalden-uitruilprogramma's niet mogen, dat toegang tot verslavingszorg lastig / duur is vanwege ontbrekende collectieve gezondheidszorgverzekering, dat zelfs het anti-overdosismiddel naloxone verboden is in een aantal staten. Ja, dan krijg je dus medische patiënten die ineens enorme problemen hebben met hun gebruik van opioïden.

Check bijvoorbeeld de serie Dopesick Nation van VICE, wat goed laat zien wat de dakloze verslaafden in de VS meemaken.
www.vicetv.com

How Addiction Affects Women

Tiffany opens up about how past trauma affected her life and fueled her ongoing struggle with addiction.
www.vicetv.com www.vicetv.com
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
De vrees is er, dat na de oxcycodon ellende de fentanyl ellende nog moet gaan komen.
Bij ons zijn de artsen veelal van handelwijze veranderd, althans mijn huisarts, die schrijft zo weinig mogelijk oxcycodon voor, aan mij sowieso omdat het met oxcycodon bij mij ook al fout ging. Maar niet alle artsen zijn zo voorzichtig en ik vrees dan ook nog steeds met grote vreze dat we met die opiaten op voorschrift nog ellende gaan krijgen...
Klik om te vergroten...
Mijn ex heeft chronische gezondheidsproblemen en hij krijgt -uit angst voor verslaving- vaak veel te weinig pijnstillers voorgeschreven.

In een topic van 2008 over meth (mijn obsessie) werd ook voorspeld dat meth bij ons in Nederland groot zou gaan worden.
Nu in 2022, is het nog steeds niet zo ver (behalve in een deel van de homoseksuele wereld). In Amerika noemt een filmpje het `Meth, The Forgotten Epidemic`.

Het kan natuurlijk, maar gaat het ook gebeuren?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Laten we hopen van niet....
Ja, de arts kan ook te voorzichtig zijn met het voorschrijven van pijnstillers.
Natuurlijk. Een en ander hangt ook van de persoon af, zoals ik bijvoorbeeld.
Bij mij staat er " verslaving gevoelig" in mijn dossier en dat zal een en ander wel stevig beïnvloeden denk ik zo...
j
jackhanLid
01-01-2024, 00:00
#8
In 'How to change your mind' op Netflix zie je wel dat er steeds meer aandacht voor komt.

Sterker nog er was heel veel aandacht maar Murica had soldaten nodig en iedereen was veel te vrolijk met al die drugs. Dus wat gebeurd er.. drugs is van de duivel en het werd verboden. Achterlijke machtige mensen die het niet zint omdat het niet volgens hun plannetje gaat :sweatsmile:
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Alcohol. Maakt meer je lief, dan dat het kapot is. ( Vrije vertaling van: alcohol maakt meer kapot, dan dat je lief is)
Klik om te vergroten...
Mijn God, ik dacht dit is nieuwspaal.( Die maakt van dit soort onzin grappen. Leuke site ) Dit willen wij juist voorkomen 😳😈IMG_20220818_182444.jpg
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#10
nos.nl

Japan heeft geld nodig, dus moeten jongeren meer alcohol drinken

In de strijd tegen het begrotingstekort heeft de belastingdienst een wedstrijd uitgeschreven om jongeren aan de drank te krijgen, zodat er meer accijns binnenkomt.
nos.nl nos.nl

Complete verhaal. 🍻💩🤯👀
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#11
jackhan zei:
In 'How to change your mind' op Netflix zie je wel dat er steeds meer aandacht voor komt.

Sterker nog er was heel veel aandacht maar Murica had soldaten nodig en iedereen was veel te vrolijk met al die drugs. Dus wat gebeurd er.. drugs is van de duivel en het werd verboden. Achterlijke machtige mensen die het niet zint omdat het niet volgens hun plannetje gaat :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Leg je nu de film uit ?
K'Snap t niet ..

Wat ik lees..Iedereen was
vrolijk door drugs, top film,..
✌🏼Ik zeg houden zo.


Over die soldaten en hun zin willen en mislukte plan. IDK..

Maar mooi mislukt houden en een vreedzame wereld met drugs die iedereen blij maakt legaal maken...Super film.

THE END 🐯
S
SillousLid
01-01-2024, 00:00
#12
jackhan zei:
In 'How to change your mind' op Netflix zie je wel dat er steeds meer aandacht voor komt.

Sterker nog er was heel veel aandacht maar Murica had soldaten nodig en iedereen was veel te vrolijk met al die drugs. Dus wat gebeurd er.. drugs is van de duivel en het werd verboden. Achterlijke machtige mensen die het niet zint omdat het niet volgens hun plannetje gaat :sweatsmile:
Klik om te vergroten...

Hmm interessant :)

Ik vraag me wel vaker zo nu en dan af hoe het gekomen is dat drugs de slechte reputatie heeft zoals die het nu heeft, maar ik heb er nooit echt onderzoek naar gedaan of opgezocht. Of toch niet in detail; oorsprong, landen, mensen,...

Ik denk eigenlijk omdat ik al weet waarom (en dit wordt veel gezegd over psychedelica met reden): to control the people.

Ik herinner mij een quote die ik laatst las is die is mij bijgebleven.
"Acid is not illegal because they're afraid you're gonna jump out the
window from the 5th floor. It is illegal because you will see what they don't want you to see".


Ofzoiets. Dat laatste herinner ik mij niet zo goed meer.

Hier kun je eigenlijk nog lang over vertellen dat is al een topic op zich.
j
jackhanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kit Kat zei:
Leg je nu de film uit ?
K'Snap t niet ..

Wat ik lees..Iedereen was
vrolijk door drugs, top film,..
✌🏼Ik zeg houden zo.


Over die soldaten en hun zin willen en mislukte plan. IDK..

Maar mooi mislukt houden en een vreedzame wereld met drugs die iedereen blij maakt legaal maken...Super film.

THE END 🐯
Klik om te vergroten...
Haha nee het is een informatieve serie over verschillende soorten drugs.

Maar je verhaal klopt redelijk.
Vroegah was er op drugs nog geen taboe en was het allemaal nieuw en hip. Iedereen vrolijk en werd toen nog een hoop research naar gedaan (met positieve uitkomst).

Maar doordat iedereen vrolijk was waren er niet genoeg soldaten die wilden vechten voor hun land.

Dus dan zorg je maar men minder vrolijk is en dat deden ze door drugs in een slecht daglicht te zetten en het te verbieden.

Gevolg, boze mensen die wilden vechten. De top weer blij.

@Sillous goede quote dat is inderdaad een beetje waar het op neerkomt.
p
partyfairyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Alcohol kun je wel degelijk classificeren als harddrug. Het middel heeft namelijk een grote invloed op het lichaam, de hersenen en het gedrag. Toch staat het niet in de Opiumwet, evenmin als koffie en tabak, waardoor het officieel niet als drugs bestempeld wordt.

Alcohol kan echter erg verslavend zijn en schade aan organen toebrengen. Veel alcoholiekers krijgen dan ook vaak levercirrose. Bezint dus eer ge begint zou ik zeggen. En vooral niet combineren!

In verhouding tot speed en coke zou ik zeggen dat deze dezelfde schade, en meer, hebben als alcohol. Allen kunnen agressie opwekken en verhogen de prikkelbaarheid, alsook uitdroging en geestelijke afhankelijkheid. En ook die levercirrose, of andere buikklachten, zijn zeker niet weg te denken op lange termijn, net als de psychische schade. En net omdat er zoveel overeenkomsten zijn, kun je alcohol dus wel degelijk classificeren als harddrug.

De stof cocaetheyleen, die ontstaat bij het combineren van alcohol en cocaïne, is zeer giftig voor het lichaam. Vooral het hart en de bloedvaten kunnen opeens in de problemen komen. Zowel cocaïne als alcohol veroorzaken een stijging van de hartslag. Het hart heeft daardoor meer zuurstof nodig. Verder is cocaethyleen schadelijk voor de lever en andere organen. Daarnaast duurt het vier keer langer dan cocaïne alleen, voordat cocaetheyleen weer uit het lichaam verdwenen is. Dat betekent dat de giftige effecten lange tijd in het lichaam blijven.

De combinatie van speed en alcohol geeft dan weer meer kans op hoofdpijn, misselijkheid en een kater. Het vergroot ook het risico op uitdroging en hersenschade. Deze combinatie is ook extra belastend voor het hart. Gebruik van speed vermindert het gevoel van dronkenschap, terwijl iemand dat wel is. Vaak wordt er daardoor meer gedronken dan de gebruiker zonder speed zou doen. Iemand kan zichzelf gemakkelijk overschatten en in gevaarlijke situaties terechtkomen, bijvoorbeeld in het verkeer.
F
Farmaceutical IncLid
01-01-2024, 00:00
#15
Over Japan daar is het wel zo dat ze te weinig kinderen krijgen die hun ouderen kunnen gaan verzorgen. En alcohol is wel een goed smeermiddel om mensen in een situatie te brengen om kinderen te verwekken.

Een nuchtere japanner begrijpt dat kinderen verwekken niet wetenschappelijk verantwoord is.

Een dronken japanner begrijpt dit niet.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Farmaceutical Inc zei:
Over Japan daar is het wel zo dat ze te weinig kinderen krijgen die hun ouderen kunnen gaan verzorgen. En alcohol is wel een goed smeermiddel om mensen in een situatie te brengen om kinderen te verwekken.

Een nuchtere japanner begrijpt dat kinderen verwekken niet wetenschappelijk verantwoord is.

Een dronken japanner begrijpt dit niet.
Klik om te vergroten...
In tegenstelling tot hun eigen (grootouders) komt het me voor dat zowel in Nederland als in Japan de oudere generatie veel te lang de teugels in handen heeft gehouden.

Ik ben zelf 45 en woon nog weer bij mijn moeder thuis. Mijn zus is 43 en zal waarschijnlijk de kinderen die zij wil niet meer krijgen.

Het hele circus van hoge opleidingen, uitkeringen en flexwerk heeft er voor gezord dat hele generaties nooit de plaats in de maatschappij hebben kunnen innemen die eigenlijk wenselijk was.

Zelfs onze Nederlandse premier is ongehuwd en kinderloos.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Dat ben ik ook.....en ik heb er geen probleem mee!
Niet alles is je gegund in dit leven al wil ik verder niet met onze premier ruilen!
Elk nadeel heb zen voordeel, nietwaar.
Klik om te vergroten...
Het probleem is dat een aantal van de binnenkomers een stuk slechter zijn dan onze kinderen waren geweest.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casrus zei:
Zelfs onze Nederlandse premier is ongehuwd en kinderloos.
Klik om te vergroten...
Dat ben ik ook.....en ik heb er geen probleem mee!
Niet alles is je gegund in dit leven al wil ik verder niet met onze premier ruilen!
Elk nadeel heb zen voordeel, nietwaar.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wie bedoel je...
de asielzoekers?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Wie bedoel je...
de asielzoekers?
Klik om te vergroten...
De problemen met migratie lopen veel breder door de samenleving heen en al veel langer dan de huidige problemen met het politieke asiel.

Er zijn groepen in Nederland waar nooit enige eisen aan gesteld zijn, maar waarvan wel geëist wordt dat de rest van Nederland klakkeloos en zonder geschiedkundige of historische reden alles van ze accepteert.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."