Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol slechter dan drugs?

Alcohol slechter dan drugs?

100 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Neo-Shulginist , met de term " die junkies" heb ik slechts een groep mensen willen aanduiden, welke er zeer kenmerkend uitzagen in kwestie met problematisch heroïne gebruik in de jaren 80 inderdaad. Het is geenszins als een neerbuigende uiting bedoeld.
Het was een kenmerkende groep mensen die voor grote problemen zorgde en gelukkig is deze periode grotendeels voorbij. Een en ander door goede maatregelen zoals hierboven al vermeld zijn.
Anyway, in dit geval zou je kunnen zeggen dat heroïne gebruik zeer schadelijk was voor het lichaam in die tijd.
Ik heb de indruk dat dit heden ten dage heel anders ligt.
Als je schone materialen gebruikt, niet te veel neemt en goede dope gebruikt, dan kom je niet in die categorie mensen terecht neem ik aan.
Ikzelf heb geen ervaring met heroïne gebruik.
Ik heb wel kunnen zien wat het aan kan richten.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Ja, niet alleen in de zandbak maar op allerlei plekken.


De Zeedijk, maar ook Hoog Catharijne, ook in Rotterdam meer dan genoeg problematiek met dat soort dingen.

Die problemen zien we nu juist niet echt meer, juist omdat het perspectief op die problemen is veranderd. Het ging van criminele junkies die gestraft en aangepakt moesten worden naar gestigmatiseerde verslaafden die ernstige problemen ervaarden en veroorzaakten en hulp nodig hadden bij het oplossen van die problemen. Daardoor zijn er gebruikersruimten gekomen waar mensen onder toezicht drugs konden injecteren. Daarom werd er gratis heroïne verstrekt aan mensen die dat nodig hadden vanwege hun verslaving: zodat ze niet meer zouden gaan stelen of prostitueren. Daarom werd er sociaal-maatschappelijke hulp in het leven geroepen: om ervoor te zorgen dat die mensen niet meer dakloos en zonder dagbesteding de hele dag op straat liepen te hangen. En die aanpak heeft heel goed gewerkt.
Klik om te vergroten...

Of is het de methadon verstrekking? Zie hier in Amsterdam af en toe nog weleens heroine verslaafden (en ken er twee) maar bijna geen enkele meer. 20 jaar geleden struikelde je erover. Begrijp niet wat er gebeurd is. Zijn al die successen geboekt door de behandeling van verslaafden? Als dat zo is, waarom lopen politici dan niet met de eer te strijken? Die laten zich nog voorstaan op dingen die mislukt zijn!

Of is de aanvoerroute op een of andere manier geblokkeerd?

Dirkjan zei:
Ik weet wat tippelzones zijn ja. Publieke mevrouwen. Sekswerkers. Ben er nooit geweest maar het schijnt shady businesses te zijn. Behalve dan als het rode licht brandt.
Klik om te vergroten...

Er waren soort bushokjes waar Turkse Gastarbeiders en Rob Oudkerk (PvdA - van de 'Kutmarokkanen') zich voor weinig a lieten zuigen door tandeloze heroine verslaafde vrouwen die om geld voor hun heroine verlegen zaten.

De meeste zijn onderhand dichtgegaan.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dirkjan zei:
Ik heb heel lang een alcoholverslaving gehad en je gaat het inderdaad merken in heel veel verschillende dingen zoals Neo-Shulgin hier vermeld. Het probleem is alleen, je hebt het vaak zelf niet door en het is een geleidelijk process. Maar als ik terug kijk naar toen en nu is er een wereld van verschil. Dat het uberhaupt legaal is is gewoon overduidelijk een belachelijke en idiote wet.
Klik om te vergroten...

Alcohol illegaal maken zou pas "achterlijk en idioot" zijn. Zowel vanuit ethisch als praktisch perspectief. Ethisch omdat je vrijheid inperkt van mensen en praktisch omdat je zo de georganiseerde misdaad sponsort zoals in Amerika 100 jaren geleden, gevolgen die nog lang na het terug legaal maken nazinderen. Neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen daden in plaats van eisen dat overheid iedereens handje vasthoudt.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Cerberus zei:
Alcohol illegaal maken zou pas "achterlijk en idioot" zijn. Zowel vanuit ethisch als praktisch perspectief. Ethisch omdat je vrijheid inperkt van mensen en praktisch omdat je zo de georganiseerde misdaad sponsort zoals in Amerika 100 jaren geleden, gevolgen die nog lang na het terug legaal maken nazinderen. Neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen daden in plaats van eisen dat overheid iedereens handje vasthoudt.
Klik om te vergroten...
We kiezen ook zelf onze volksvertegenwoordigers en mogen ook zelf partijen oprichten.

Het "V"-woord is best gevaarlijk om te gebruiken. Voor je het weet word je zelf op je beslissingen afgerekend.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#5

Alcohol verslaafde buurman "Nee, paddo's begin ik niet aan!"... ah ja.. men is zo geconditioneerd.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
Of is het de methadon verstrekking? Zie hier in Amsterdam af en toe nog weleens heroine verslaafden (en ken er twee) maar bijna geen enkele meer. 20 jaar geleden struikelde je erover. Begrijp niet wat er gebeurd is. Zijn al die successen geboekt door de behandeling van verslaafden? Als dat zo is, waarom lopen politici dan niet met de eer te strijken? Die laten zich nog voorstaan op dingen die mislukt zijn!

Of is de aanvoerroute op een of andere manier geblokkeerd?
Klik om te vergroten...
Die aanpak van verslavingsproblematiek heeft gewoon heel goed gewerkt. Ook in andere landen zoals Zwitserland. Daar is ook genoeg bewijs over verzameld, bijvoorbeeld door het Europese kenniscentrum EMCDDA:

Drug consumption rooms: an overview of provision and evidence | www.emcdda.europa.eu

www.emcdda.europa.eu www.emcdda.europa.eu

De reden dat politici dat niet van de daken schreeuwen is tweeledig: enerzijds hebben we (voornamelijk na de IRT-affaire in 1995) voornamelijk schreeuwende ministers van Justitie gehad over hoe erg drugscriminaliteit wel niet was waardoor er volgens diezelfde schreeuwende ministers meer wetgeving, bevoegdheden en budgetten nodig was om drugscriminaliteit aan te pakken. Als dan tussendoor bewijs komt dat een andere aanpak goed werkt dan krijg je straks je extra bevoegdheden en budgetten niet meer. Die gaan dan naar het ministerie van Volksgezondheid.

Daarbij is er ook internationaal een groot politiek belang om criminaliseren van drugs te gebruiken als machtsmiddel. Voor Nederland is het belangrijk om rekening te houden met die belangen omdat we als handels- en exportland erg afhankelijk zijn van internationale handel. We kunnen het ons dus niet echt veroorloven dat andere landen geen handel met ons willen drijven omdat we in hun ogen 'een drugsland' zijn. Bijvoorbeeld de voormalige president van Frankrijk, Jacques Chirac, dreigde bijvoorbeeld de Europese onderhandelingen over het Schengenakkoord (waardoor we nu open grenzen hebben in Europa) op te blazen als Nederland niet meer zou doen om drugs te criminaliseren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
Of is het de methadon verstrekking?
Klik om te vergroten...
Methadonverstrekking werd al langer gedaan. Alleen de gedachte daarachter is dat gebruikers verplicht moeten stoppen met heroïne gebruiken (al was het maar omdat combinatiegebruik tussen heroïne en methadon gevaarlijk kan zijn). Maar veel gebruikers waren verslaafd aan heroïne en bleven dat wel gebruiken. Dus in de jaren '90 is men begonnen dat als een behoefte te gaan zien. Om die reden is gekozen voor verstrekking van heroïne. En dat werkte dus omdat er rekening werd gehouden met de zorgbehoeftes die de groep mensen had. In plaats van dat er bestraffend werd opgetreden omdat ze een behoefte vervulden die niet mocht bestaan.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Casrus zei:
We kiezen ook zelf onze volksvertegenwoordigers en mogen ook zelf partijen oprichten.

Het "V"-woord is best gevaarlijk om te gebruiken. Voor je het weet word je zelf op je beslissingen afgerekend.
Klik om te vergroten...

Hoe bedoel je juist? Zoals ik las dacht je er nochtans hetzelfde over als mij.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#9
^

Maar is die instroom van opiaten verslaving (heroine) hetzelfde als 40 jaar geleden?

Ik weet dat in Amerika de gigantische instroom in de illegale opiaten voortkomt uit de veel te gemakkelijk voorgeschreven pijnstillers (en de fentalnyl die tegenwoordig overal doorheen zit). Maar wij hebben dat niet.

Zijn wij zo slim, of is een enorme ellende aan ons voorbij gegaan... en komt die misschien nog?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat is ook zo. Gelukkig kunnen de meesten onder ons het gebruik in de hand houden en zijn de reports interessant.
Het wordt anders als er een verslaving ontstaat en daarvoor is het geven van de ondersteuning en informatie ook een goede functie van het drugsforum vind ik.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Dat is zeker niet uitsluitend het geval! Zo is ruim de helft van al het uitgaansgeweld alcoholgerelateerd, en dat zijn niet allemaal verslaafde mensen die ruzie met elkaar krijgen en dan gaan vechten. De kosten van die vechtpartijen kan je ook uitdrukken in maatschappelijke schade door te kijken naar de medische kosten van de behandeling en eventueel verlies aan inkomsten door ziekteverzuim. Dat zijn dan zaken die onder maatschappelijke schade vallen.
Alcoholgebruik veroorzaakt vrij veel van dat soort maatschappelijke kosten.

Het RIVM heeft apart becijferd dat op die manier alcoholgebruik jaarlijks 2,4 tot 4,2 miljard euro kost (rekening houdend met de opbrengsten van alcoholverkoop en -productie).

Maatschappelijke kosten-batenanalyse van beleidsmaatregelen om alcoholgebruik te verminderen | RIVM

www.rivm.nl www.rivm.nl
Klik om te vergroten...
Overigens hangen die kosten samen met lichamelijke effecten van alcohol: zo vermindert alcohol de kwaliteit van de slaap en verhoogt het de ontstekingswaarden in het bloed. Mede daardoor zijn mensen vaker ziek nadat ze alcohol hebben gebruikt. Dat merk je dan weer aan het ziekteverzuim, wat bedrijven geld kost.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#12
^
Vind het allemaal zo kort door de bocht.

Alcohol en drugs hebben per dosis en onder bepaalde omstandigheden sterk variërende eigenschappen die ook nog eens afhankelijk zijn van de persoon die ze neemt.

Die hele toestand wordt tot een één-dimensionale ingeklapt, ongetwijfeld in de drang tot kostenbesparing voor de aandeelhouders van verzekeraars en politici die te belazerd zijn om de politie behoorlijk te betalen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
De vraag in eerste aanleg is, is of alcohol slechter voor je is, dan drugs.
Vervolgens, zo is mijn indruk, gaan we alcohol vergelijken met stimulantia.
Dan vergeten we een groot aantal andere drugs, zoals de opiaten. Heroïne, morfine en zo. En de psychedelica, de drugs zoals lsd en psylocibine.
Hoe zit het daarmee?
Van psychedelica weet ik niet veel, van opiaten is bekend dat je er mits je geen vervuilde opiaten neemt, je er echt oud mee kunt worden, omdat ze minder schadelijk zijn voor het lichaam.
Hoe zit het met psychedelica in dit kader?
Die moeten we ook betrekken in ons vraagstuk!
En dan dit nog:. Het schadelijk zijn voor je, is dit lichamelijk bedoeld, of nemen we ook de maatschappelijke schade in de vraagstelling mee?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
van opiaten is bekend dat je er mits je geen vervuilde opiaten neemt, je er echt oud mee kunt worden, omdat ze minder schadelijk zijn voor het lichaam.
Klik om te vergroten...
Het nadeel is wel dat intraveneuze inname van opiaten wel vaak tot ernstige gezondheidsklachten leiden, maar dat is bij chinezen of snuiven of pillen natuurlijk minder.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Van psychedelica weet ik niet veel, van opiaten is bekend dat je er mits je geen vervuilde opiaten neemt, je er echt oud mee kunt worden, omdat ze minder schadelijk zijn voor het lichaam.
Klik om te vergroten...
Dat zeiden de junkies vroeger ook, dat heroine zo gezond was.

Maar ze konden zo meedoen als figuranten van The Walking Dead... zonder make up.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Casrus zei:
Maar ze konden zo meedoen als figuranten van The Walking Dead... zonder make up.
Klik om te vergroten...
Nu weten we hoe die mensen gecast zijn, gewoon snacht een rondje schilderswijk.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
Nu weten we hoe die mensen gecast zijn, gewoon snacht een rondje schilderswijk.
Klik om te vergroten...
Amsterdam was in de jaren tachtig de heroine hoofdstad van Europa... maar je had heroine junkies bijna overal.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casrus zei:
^
Vind het allemaal zo kort door de bocht.

Alcohol en drugs hebben per dosis en onder bepaalde omstandigheden sterk variërende eigenschappen die ook nog eens afhankelijk zijn van de persoon die ze neemt.

Die hele toestand wordt tot een één-dimensionale ingeklapt, ongetwijfeld in de drang tot kostenbesparing voor de aandeelhouders van verzekeraars en politici die te belazerd zijn om de politie behoorlijk te betalen.
Klik om te vergroten...
Het is natuurlijk een empirisch perspectief: wat er gebeurt in de praktijk zoals die bestaat. Uiteraard maken bepaalde andere keuzes veel verschil. Onder meer de manier van inname maakt gigantisch veel uit. Ga bijvoorbeeld alcohol IV injecteren en het wordt pas echt een verwoestende drug :tearsofjoy:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Waardoor lopen die junkies er zo verlopen bij...is dat door de drugs, of is dat doordat zij slecht gaan eten, drinken, alleen maar met de opiaten bezig zijn?

Ik heb nog nooit gehoord van mensen die alcohol IV injecteren ...dat is nieuw voor me...
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Ga bijvoorbeeld alcohol IV injecteren en het wordt pas echt een verwoestende drug :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
De Zandman zei:
Ik heb nog nooit gehoord van mensen die alcohol IV injecteren ...dat is nieuw voor me...
Klik om te vergroten...
Dat komt omdat het een ontzettend slecht plan is, en hij niet serieus is. Je kan geen alcohol injecteren. Ga alsjeblieft geen jack daniels in je aderen spuiten, dan stopt je lichaam vrij snel met leven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."