Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol slechter dan drugs?

Alcohol slechter dan drugs?

100 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Dat is zeker niet uitsluitend het geval! Zo is ruim de helft van al het uitgaansgeweld alcoholgerelateerd, en dat zijn niet allemaal verslaafde mensen die ruzie met elkaar krijgen en dan gaan vechten. De kosten van die vechtpartijen kan je ook uitdrukken in maatschappelijke schade door te kijken naar de medische kosten van de behandeling en eventueel verlies aan inkomsten door ziekteverzuim. Dat zijn dan zaken die onder maatschappelijke schade vallen.
Alcoholgebruik veroorzaakt vrij veel van dat soort maatschappelijke kosten.

Het RIVM heeft apart becijferd dat op die manier alcoholgebruik jaarlijks 2,4 tot 4,2 miljard euro kost (rekening houdend met de opbrengsten van alcoholverkoop en -productie).

Maatschappelijke kosten-batenanalyse van beleidsmaatregelen om alcoholgebruik te verminderen | RIVM

www.rivm.nl www.rivm.nl
Klik om te vergroten...
Overigens hangen die kosten samen met lichamelijke effecten van alcohol: zo vermindert alcohol de kwaliteit van de slaap en verhoogt het de ontstekingswaarden in het bloed. Mede daardoor zijn mensen vaker ziek nadat ze alcohol hebben gebruikt. Dat merk je dan weer aan het ziekteverzuim, wat bedrijven geld kost.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
^
Vind het allemaal zo kort door de bocht.

Alcohol en drugs hebben per dosis en onder bepaalde omstandigheden sterk variërende eigenschappen die ook nog eens afhankelijk zijn van de persoon die ze neemt.

Die hele toestand wordt tot een één-dimensionale ingeklapt, ongetwijfeld in de drang tot kostenbesparing voor de aandeelhouders van verzekeraars en politici die te belazerd zijn om de politie behoorlijk te betalen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
De vraag in eerste aanleg is, is of alcohol slechter voor je is, dan drugs.
Vervolgens, zo is mijn indruk, gaan we alcohol vergelijken met stimulantia.
Dan vergeten we een groot aantal andere drugs, zoals de opiaten. Heroïne, morfine en zo. En de psychedelica, de drugs zoals lsd en psylocibine.
Hoe zit het daarmee?
Van psychedelica weet ik niet veel, van opiaten is bekend dat je er mits je geen vervuilde opiaten neemt, je er echt oud mee kunt worden, omdat ze minder schadelijk zijn voor het lichaam.
Hoe zit het met psychedelica in dit kader?
Die moeten we ook betrekken in ons vraagstuk!
En dan dit nog:. Het schadelijk zijn voor je, is dit lichamelijk bedoeld, of nemen we ook de maatschappelijke schade in de vraagstelling mee?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
van opiaten is bekend dat je er mits je geen vervuilde opiaten neemt, je er echt oud mee kunt worden, omdat ze minder schadelijk zijn voor het lichaam.
Klik om te vergroten...
Het nadeel is wel dat intraveneuze inname van opiaten wel vaak tot ernstige gezondheidsklachten leiden, maar dat is bij chinezen of snuiven of pillen natuurlijk minder.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Van psychedelica weet ik niet veel, van opiaten is bekend dat je er mits je geen vervuilde opiaten neemt, je er echt oud mee kunt worden, omdat ze minder schadelijk zijn voor het lichaam.
Klik om te vergroten...
Dat zeiden de junkies vroeger ook, dat heroine zo gezond was.

Maar ze konden zo meedoen als figuranten van The Walking Dead... zonder make up.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
Maar ze konden zo meedoen als figuranten van The Walking Dead... zonder make up.
Klik om te vergroten...
Nu weten we hoe die mensen gecast zijn, gewoon snacht een rondje schilderswijk.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Nu weten we hoe die mensen gecast zijn, gewoon snacht een rondje schilderswijk.
Klik om te vergroten...
Amsterdam was in de jaren tachtig de heroine hoofdstad van Europa... maar je had heroine junkies bijna overal.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Casrus zei:
^
Vind het allemaal zo kort door de bocht.

Alcohol en drugs hebben per dosis en onder bepaalde omstandigheden sterk variërende eigenschappen die ook nog eens afhankelijk zijn van de persoon die ze neemt.

Die hele toestand wordt tot een één-dimensionale ingeklapt, ongetwijfeld in de drang tot kostenbesparing voor de aandeelhouders van verzekeraars en politici die te belazerd zijn om de politie behoorlijk te betalen.
Klik om te vergroten...
Het is natuurlijk een empirisch perspectief: wat er gebeurt in de praktijk zoals die bestaat. Uiteraard maken bepaalde andere keuzes veel verschil. Onder meer de manier van inname maakt gigantisch veel uit. Ga bijvoorbeeld alcohol IV injecteren en het wordt pas echt een verwoestende drug :tearsofjoy:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Waardoor lopen die junkies er zo verlopen bij...is dat door de drugs, of is dat doordat zij slecht gaan eten, drinken, alleen maar met de opiaten bezig zijn?

Ik heb nog nooit gehoord van mensen die alcohol IV injecteren ...dat is nieuw voor me...
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Ga bijvoorbeeld alcohol IV injecteren en het wordt pas echt een verwoestende drug :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
De Zandman zei:
Ik heb nog nooit gehoord van mensen die alcohol IV injecteren ...dat is nieuw voor me...
Klik om te vergroten...
Dat komt omdat het een ontzettend slecht plan is, en hij niet serieus is. Je kan geen alcohol injecteren. Ga alsjeblieft geen jack daniels in je aderen spuiten, dan stopt je lichaam vrij snel met leven.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Waardoor lopen die junkies er zo verlopen bij...is dat door de drugs, of is dat doordat zij slecht gaan eten, drinken, alleen maar met de opiaten bezig zijn?
Klik om te vergroten...
Ik weet niet wie 'die junkies' zijn.
Maar mensen met ernstige en langdurige verslavingsproblematiek zorgen meestal niet goed voor zichzelf. Daardoor kan je een combinatie van allerlei problemen hebben: slecht eten, weinig slaap, veel drugs, veel stress, slechte verzorging, slechte hygiëne, gezondheidsproblemen vanwege drugsgebruik. Ik denk dat jij er ook niet meer zo lekker als gebruikelijk uit zou zien, als je zo'n levensstijl een tijdje blijft volhouden.
De Zandman zei:
Ik heb nog nooit gehoord van mensen die alcohol IV injecteren ...dat is nieuw voor me...
Klik om te vergroten...
Dat is het punt ook: gebruikers doen dat niet. Maar bij andere drugs soms wel. Dus hoe meet je dan het verschil in schade tussen verschillende drugs, als je weet dat die manier van inname veel uitmaakt. Daarmee wilde ik het punt van @Casrus ondersteunen met een voorbeeld dat drugs onder verschillende omstandigheden inderdaad een andere impact hebben. En dat een empirisch perspectief dan slechts één observatie is van alle mogelijke uitkomsten. Dus dat zegt niet wat het ook had kunnen zijn als er een paar dingen anders waren geweest.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Het is natuurlijk een empirisch perspectief: wat er gebeurt in de praktijk zoals die bestaat. Uiteraard maken bepaalde andere keuzes veel verschil. Onder meer de manier van inname maakt gigantisch veel uit. Ga bijvoorbeeld alcohol IV injecteren en het wordt pas echt een verwoestende drug :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
M.i. komt het voort uit een management cultuur waarin complexe wetenschappelijke bevindingen binnen een beperkt bereik omgevormd worden in éénvoudig MBO-management voor simpele VMBO aanwijzingen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Maar mensen met ernstige en langdurige verslavingsproblematiek zorgen meestal niet goed voor zichzelf. Daardoor kan je een combinatie van allerlei problemen hebben: slecht eten, weinig slaap, veel drugs, veel stress, slechte verzorging, slechte hygiëne, gezondheidsproblemen vanwege drugsgebruik. Ik denk dat jij er ook niet meer zo lekker als gebruikelijk uit zou zien, als je zo'n levensstijl een tijdje blijft volhouden.
Klik om te vergroten...
Ik heb heel lang een alcoholverslaving gehad en je gaat het inderdaad merken in heel veel verschillende dingen zoals Neo-Shulgin hier vermeld. Het probleem is alleen, je hebt het vaak zelf niet door en het is een geleidelijk process. Maar als ik terug kijk naar toen en nu is er een wereld van verschil. Dat het uberhaupt legaal is is gewoon overduidelijk een belachelijke en idiote wet.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
empirisch
Klik om te vergroten...
Dit woord kende ik niet.

Een empirisch resultaat wordt verkregen als men experimentele resultaten verklaart zonder zich te beroepen op een uitgewerkte theoretische onderbouwing, maar puur en alleen door analyse van het experiment.

Ik leer altijd wat nieuws op het forum! :sweatsmile:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casrus zei:
M.i. komt het voort uit een management cultuur waarin complexe wetenschappelijke bevindingen binnen een beperkt bereik omgevormd worden in éénvoudig MBO-management voor simpele VMBO aanwijzingen.
Klik om te vergroten...
Kwantitatief onderzoek is zeker reductionistisch in de zin dat het een haast oneindig complex fenomeen reduceert tot een cijfer / een variabele / factoren. Het voordeel is daarmee wel dat je (oorzakelijke) verbanden kunt leggen tussen bepaalde fenomenen (zoals hoe vaak alcohol meespeelt bij het veroorzaken van huiselijk geweld).
Kwalitatief onderzoek is dan weer veel beter om een gedetailleerd begrip te krijgen waarom in een bepaalde situatie alcohol als contextuele factor kan meespelen maar ook niet volledig de oorzaak is van bijvoorbeeld huiselijk geweld.

Ik denk dat je beide soorten onderzoek nodig hebt om complexe fenomenen te begrijpen.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Dus het is alleen een probleem als het puur lichamelijk van aard is?
Klik om te vergroten...
Jij leest ook wat je wilt lezen.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet wie 'die junkies' zijn.
Maar mensen met ernstige en langdurige verslavingsproblematiek zorgen meestal niet goed voor zichzelf. Daardoor kan je een combinatie van allerlei problemen hebben: slecht eten, weinig slaap, veel drugs, veel stress, slechte verzorging, slechte hygiëne, gezondheidsproblemen vanwege drugsgebruik. Ik denk dat jij er ook niet meer zo lekker als gebruikelijk uit zou zien, als je zo'n levensstijl een tijdje blijft volhouden.
Klik om te vergroten...
Was je erbij 27+ jaar geleden? Het was heel duidelijk.
Dirkjan zei:
Ik heb heel lang een alcoholverslaving gehad en je gaat het inderdaad merken in heel veel verschillende dingen zoals Neo-Shulgin hier vermeld. Het probleem is alleen, je hebt het vaak zelf niet door en het is een geleidelijk process. Maar als ik terug kijk naar toen en nu is er een wereld van verschil. Dat het uberhaupt legaal is is gewoon overduidelijk een belachelijke en idiote wet.
Klik om te vergroten...
Het is beter om zelf die keuze te maken, dan de Wetgever fatsoenlijke mensen weer wat door de strot te laten douwen.
Dirkjan zei:
Dit woord kende ik niet.

Een empirisch resultaat wordt verkregen als men experimentele resultaten verklaart zonder zich te beroepen op een uitgewerkte theoretische onderbouwing, maar puur en alleen door analyse van het experiment.

Ik leer altijd wat nieuws op het forum! :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Stephen Fry zei, dat in weerwil tot alles wat over republieken wordt verkondigd, de empirisch meest aangename landen om in the wonen doorgaans (constitutionele) monarchieen zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dirkjan zei:
Dit woord kende ik niet.

Een empirisch resultaat wordt verkregen als men experimentele resultaten verklaart zonder zich te beroepen op een uitgewerkte theoretische onderbouwing, maar puur en alleen door analyse van het experiment.

Ik leer altijd wat nieuws op het forum! :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Ik zou eerder zeggen: op observaties uit de praktijk gebaseerd. Sociale wetenschappers maken bij empirisch onderzoek in ieder geval wel gebruik van een theoretisch kader wat dient als onderbouwing voor het soort observaties wat geregistreerd wordt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dirkjan zei:
Met andere woorden dus, uit de praktijk, door experimenten enzovoort, of via theorie, door theoretische kennis te vergaren en daarmee een conclusie te trekken, is dat een beetje het verschil tussen de twee?

Dus als je minder goed bent in wiskunde, bijvoorbeeld, zou je betere resultaten uit emperisch onderzoek omdat wanneer je theoretisch onderzoek wilt doen je die kennis niet hebt?

Mbo hier, dus ik ben niet zo hooggeleid G.
Klik om te vergroten...
Zie het een beetje alsof je in je werkplaats een vliegtuig wil bouwen.
Ga je dan eerst experimenteel onderzoek in een windtunnel van een lab doen om te zien of de vleugels genoeg opwaartse kracht genereren om te vliegen?
Of ga je dan kijken hoe het bepaalde mensen lukt om in hun werkplaats een vliegtuig te bouwen waarmee ze het luchtruim kunnen kiezen?

Dat laatste zou dan empirisch onderzoek zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Casrus zei:
Was je erbij 27+ jaar geleden? Het was heel duidelijk.
Klik om te vergroten...
Het was meer een soort passief-agressieve opmerking over dat ik de woordkeus nogal neerbuigend en stigmatiserend vond.

Waarmee ik niet wil ontkennen dat er ernorme sociale problemen waren geassocieerd met gebruik van heroïne in de jaren '80 en '90. Andere Tijden heeft er een prachtige interactieve online productie over gemaakt, met ook allerlei beeldmateriaal uit die tijd.
anderetijden.nl

De Hel van Hoog Catharijne - Andere Tijden

anderetijden.nl anderetijden.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."