Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
128 weergaven
18-5-2026
D
DookerLid
01-01-2024, 00:00
#1
dupont zei:
Als schadelijkheid echt een argument zou zijn dan was Alcohol al lang verboden geweest. Drugs zijn gewoon eng en Alcohol is gezellig. /s
Klik om te vergroten...
Alcohol is geen drug, maar een chemische klasse, appels en peren. Alcohol in de vorm van drank of liquor is een genotsmiddel maar heeft geen psycho-actieve eigenschappen. D.w.z. dat ethanol als zijnde de vorm van de chemische klasse die wij als mensen consumeren in de vorm van drank, geen receptor in het brein triggert. Ik zou stellen dat alcohol het tegenovergestelde is van wat mensen een drug noemen. Het bedwelmt. waar psycho-actieve stoffen meer neigen naar een geestverruimend middel, zou ik drank geestversmallend noemen. En hoe kleiner de geest des te makkelijker te manipuleren en controleren. Ideaal voor mensen die het land willen besturen. Waarom zouden ze dat verbieden vanuit hun perspectief denk je zelf?

I mean... c'mon man, je hebt toch een brein.. gebruik die dan eens.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...57
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hippie Langwaus zei:
Blijft cacao legaal verkrijgbaar? Hier zit immers een aanzienlijk aandeel phenylethylamine in.
Klik om te vergroten...
Als ze dat gaan verbieden, gaat mijn eindejaarsbonus op aan cacao
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Innerscoop zei:
Als ze dat gaan verbieden, gaat mijn eindejaarsbonus op aan cacao
Klik om te vergroten...
Ik heb net weer 3 kilo rauwe cacaopoeder bezorgd gekregen deze week. Daar zit meer phenylethylamine en theobromine in dan in donkerdere cacao.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ah goed om te weten.
Nu ben ik een liefhebber van pure chocolade, dus dat is het voornaamste.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een cacao "trip" ik heb daarvoor eens een halve kilo cacao pasta gekocht, nog niet geprobeerd, wel wat gebruikt voor "paddolade" maar ook die nog niet geconsumeerd.
Hoeveel rauwe cacao moet je dan nemen?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Nee ik denk dus inderdaad dat het netto niks oplevert vanuit een handhavingsperspectief. Sowieso zijn NPS-gebruikers bijna altijd mensen die ook harddrugs gebruiken. Het is aannemelijk dat de overgrote meerderheid van de NPS-gebruikers niet zal stoppen, maar zal overstappen op een andere drug. Uit het verleden is gebleken dat de meeste mensen weer overstappen op drugs die reeds verboden zijn. En een klein ander deel stapt over op nieuwe legale stoffen.

Dusja dat ze het zogenaamd doen om drugshandel tegen te gaan is sowieso lariekoek. Maarja, het hele drugsbeleid is aan elkaar gelogen dus what's new?
Klik om te vergroten...

Ik weet dat het een gevalletje ‘what else is new’ is, maar ik blijf me hier wild aan ergeren. Het is zo onwetenschappelijk allemaal. Hoe kan het toch dat mensen de dienst uitmaken die de boel maar wat bij elkaar lullen? Pain in the ass gewoon.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze Olifant zei:
Ik weet dat het een gevalletje ‘what else is new’ is, maar ik blijf me hier wild aan ergeren. Het is zo onwetenschappelijk allemaal. Hoe kan het toch dat mensen de dienst uitmaken die de boel maar wat bij elkaar lullen? Pain in the ass gewoon.
Klik om te vergroten...
Omdat ze ermee wegkomen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zat me net ook aan deze uitzending te ergeren.
www.nporadio1.nl

Is verbod op designerdrugs wel verstandig?

De Tweede Kamer debatteerde vandaag over een nieuwe wet die het gebruik van designerdrugs aan banden moet leggen. De ministers Yeşilgöz en Kuipers willen in een klap honderden van dit soort drugs verbieden. Er lijkt een meerderheid te zijn voor dit plan in de nieuwe Tweede Kamer.
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Xander Simonis van politievakbond ANPV wordt uitgenodigd om in de uitzending wat te komen vertellen over het stofgroepenverbod. Die man weet gewoon totaal niet waar hij over praat, dat is duidelijk. Wel weet hij te melden dat drugs 'gewoon niet goed' zijn. Aan hem wordt dan gevraagd wat het effect van Audi-pillen is. Dat het hem wordt gevraagd lijkt hem ook zeer te verbazen. Maar hij weet wel te melden dat je 'er echt totaal van de wereld' van raakt, en dat 'als het goed is' ook mensen eraan zijn overleden. Dan verwijst hij nog even naar Amerika waar ze iets hebben wat nog veel erger is. Wat dat dan is weet hij even niet meer. Maar de beelden waren heel erg.
Vervolgens spreekt hij zichzelf heel erg tegen: dat hij vindt dat de politie een uitvoerende instantie is die geen belang heeft bij het aanscherpen van de wet. Maar hij spreekt wel namens politieagenten door te zeggen dat hij voor een verbod is.

Het allerergste is: DIT IS GEEN UITZONDERING. Het hele Tweede Kamerdebat was ook al aan elkaar geregen met dit soort onzin.

We hebben te maken met echt complete koekwousen die nog geen 5 konden halen voor hun havo scheikunde. Maar dan wordt wel van hen geacht dat ze, zonder hun huiswerk goed te doen, besluiten kunnen nemen over drugs in het algemeen belang. Terwijl ze dus overduidelijk geen flauw benul hebben waar ze het over hebben, en ook niet erg geïnteresseerd lijken om meer te leren over hoe het dan wel zit. En als ze dan een besluit nemen dan moet je de rest van Nederland daar voor altijd naar blijven gaan luisteren, 'want dat is nou eenmaal besloten'.

Ik kreeg echt idiocracy vibes.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Ik zat me net ook aan deze uitzending te ergeren.
www.nporadio1.nl

Is verbod op designerdrugs wel verstandig?

De Tweede Kamer debatteerde vandaag over een nieuwe wet die het gebruik van designerdrugs aan banden moet leggen. De ministers Yeşilgöz en Kuipers willen in een klap honderden van dit soort drugs verbieden. Er lijkt een meerderheid te zijn voor dit plan in de nieuwe Tweede Kamer.
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Xander Simonis van politievakbond ANPV wordt uitgenodigd om in de uitzending wat te komen vertellen over het stofgroepenverbod. Die man weet gewoon totaal niet waar hij over praat, dat is duidelijk. Wel weet hij te melden dat drugs 'gewoon niet goed' zijn. Aan hem wordt dan gevraagd wat het effect van Audi-pillen is. Dat het hem wordt gevraagd lijkt hem ook zeer te verbazen. Maar hij weet wel te melden dat je 'er echt totaal van de wereld' van raakt, en dat 'als het goed is' ook mensen eraan zijn overleden. Dan verwijst hij nog even naar Amerika waar ze iets hebben wat nog veel erger is. Wat dat dan is weet hij even niet meer. Maar de beelden waren heel erg.
Vervolgens spreekt hij zichzelf heel erg tegen: dat hij vindt dat de politie een uitvoerende instantie is die geen belang heeft bij het aanscherpen van de wet. Maar hij spreekt wel namens politieagenten door te zeggen dat hij voor een verbod is.

Het allerergste is: DIT IS GEEN UITZONDERING. Het hele Tweede Kamerdebat was ook al aan elkaar geregen met dit soort onzin.

We hebben te maken met echt complete koekwousen die nog geen 5 konden halen voor hun havo scheikunde. Maar dan wordt wel van hen geacht dat ze, zonder hun huiswerk goed te doen, besluiten kunnen nemen over drugs in het algemeen belang. Terwijl ze dus overduidelijk geen flauw benul hebben waar ze het over hebben, en ook niet erg geïnteresseerd lijken om meer te leren over hoe het dan wel zit. En als ze dan een besluit nemen dan moet je de rest van Nederland daar voor altijd naar blijven gaan luisteren, 'want dat is nou eenmaal besloten'.

Ik kreeg echt idiocracy vibes.
Klik om te vergroten...
Dit is wat stigmatisering met mensen doet.

De mensen die er over gaan zijn echt niet zo slim als wij soms denken, het valt echt heel erg tegen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeehond zei:
De mensen die er over gaan zijn echt niet zo slim als wij soms denken, het valt echt heel erg tegen.
Klik om te vergroten...
Ik heb dat nooit gedacht.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
en ook niet erg geïnteresseerd lijken om meer te leren over hoe het dan wel zit.
Klik om te vergroten...
Dit is helaas wel zorgelijk.

Maar daarom is een verbod ook geen goede oplossing. Komen ze later wel weer achter.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Ik zat me net ook aan deze uitzending te ergeren.
www.nporadio1.nl

Is verbod op designerdrugs wel verstandig?

De Tweede Kamer debatteerde vandaag over een nieuwe wet die het gebruik van designerdrugs aan banden moet leggen. De ministers Yeşilgöz en Kuipers willen in een klap honderden van dit soort drugs verbieden. Er lijkt een meerderheid te zijn voor dit plan in de nieuwe Tweede Kamer.
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Xander Simonis van politievakbond ANPV wordt uitgenodigd om in de uitzending wat te komen vertellen over het stofgroepenverbod. Die man weet gewoon totaal niet waar hij over praat, dat is duidelijk. Wel weet hij te melden dat drugs 'gewoon niet goed' zijn. Aan hem wordt dan gevraagd wat het effect van Audi-pillen is. Dat het hem wordt gevraagd lijkt hem ook zeer te verbazen. Maar hij weet wel te melden dat je 'er echt totaal van de wereld' van raakt, en dat 'als het goed is' ook mensen eraan zijn overleden. Dan verwijst hij nog even naar Amerika waar ze iets hebben wat nog veel erger is. Wat dat dan is weet hij even niet meer. Maar de beelden waren heel erg.
Vervolgens spreekt hij zichzelf heel erg tegen: dat hij vindt dat de politie een uitvoerende instantie is die geen belang heeft bij het aanscherpen van de wet. Maar hij spreekt wel namens politieagenten door te zeggen dat hij voor een verbod is.

Het allerergste is: DIT IS GEEN UITZONDERING. Het hele Tweede Kamerdebat was ook al aan elkaar geregen met dit soort onzin.

We hebben te maken met echt complete koekwousen die nog geen 5 konden halen voor hun havo scheikunde. Maar dan wordt wel van hen geacht dat ze, zonder hun huiswerk goed te doen, besluiten kunnen nemen over drugs in het algemeen belang. Terwijl ze dus overduidelijk geen flauw benul hebben waar ze het over hebben, en ook niet erg geïnteresseerd lijken om meer te leren over hoe het dan wel zit. En als ze dan een besluit nemen dan moet je de rest van Nederland daar voor altijd naar blijven gaan luisteren, 'want dat is nou eenmaal besloten'.

Ik kreeg echt idiocracy vibes.
Klik om te vergroten...

Aaaargh, wat schaamtelijk frustrerend weer.

‘Volgens mij…’ ‘Er schijnt…’ ‘Ik weet even niet meer hoe het heette…’ ‘Kan even niet meer op de naam komen…’

Hij heeft er geen last van, de politie heeft er geen belang bij en is slechts uitvoerend, maar hij is wel VOOR (het verbod) namens ‘een aantal politie-agenten’. 😂

Goed verhaal maat. 👍🏻
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja, sorry, maar hier ben ik dus kritisch op:
ljuv zei:
Het zijn ook maar gewoon volksvertegenwoordigers he. Dus wij, als volk, hebben hier ook een verantwoordelijkheid in. De makkelijkste manier is om op een partij te stemmen die wel voor een progressiever drugsbeleid is. Ik was ook best wel te spreken over de bijdrage van GL-PvdA dit debat. Hoewel zij een justitie en veiligheid-woordvoerster is (en lets be honest, deze mensen zitten er terecht vanuit hun perspectief wat harder in), heeft zij een focus op de gezondheidsvoor/nadelen. Hier een stuk uit haar bijdrage, dikgedrukt waar ik over te spreken was:
Klik om te vergroten...
Het feit dat ze volksvertegenwoordiger heten betekent dat ze ook zo functioneren.
Je hebt het zelf al over stemmen. Maar je mag maar één keer in de vier jaar stemmen op nationale parlementariërs, en daarbij moet je al je voorkeuren samenballen in één stem. De rest van de vier jaar doet men net alsof jij als kiezer alles ondersteunt wat die parlementariër doet.

Dat proces van inspraak wordt ook wel input legitimacy genoemd: de mate waarin burgers inspraak hebben bij de totstandkoming van beleid.
In het geval van het drugsbeleid is die input legitimacy laag. Want er wordt geen referendum gehouden, drugsgebruikers en drugshandelaren worden steevast buiten besluitvormingsprocessen gehouden (terwijl Shell altijd aan tafel zit bij besprekingen over de energietransitie), een burgerinitiatief zoals dat van Tim Hofman wordt niet/nauwelijks meegenomen in de besluitvorming, en er zijn allerlei internationale invloeden waar burgers al helemaal niks over te zeggen hebben (denk aan de twee VN-verdragen tegen drugs). Ja, je mag één keer in de vier jaar stemmen. Maar jouw stem heeft geen kwalitatief kenmerk: je kunt niet duidelijk maken waarom je op iemand stemt en wat je van die persoon verwacht.

Ook andere vormen van legitimiteit in het drugsbeleid zijn bijzonder laag. En ik denk dat Tallberg et al. heel goed samenvatten wat daarvan het probleem is: "Without legitimacy, authority is likely undermined or must depend on coercion, secrecy, and trickery to obtain sway—and governance is often less effective as a result." (Zie pagina 8 van dit boek: https://academic.oup.com/book/10595/chapter-abstract/158556091?redirectedFrom=fulltext )

Je kunt duidelijk zien dat zo'n gebrek aan legitimiteit speelt in het Nederlandse drugsbeleid. Hieronder een snelle inventarisatie:

Je kunt onderscheid maken tussen input, output en throughput legitimiteit. Input hebben we hierboven al gehad, dus dan heb je nog throughput legitimacy. Throughput legitimacy houdt in dat het proces van besluitvorming op gedegen wijze tot stand komt en dat beleidsmakers verantwoording (moeten) afleggen over de keuzes die ze maken. In dat licht valt me op dat je zegt dat mensen vanuit jusitite en veiligheid er terecht hard in zitten. Want juist als je het huidige drugsbeleid met een justitiële bril bekijkt zie je dat er nogal wat mis is gegaan. Allereerst kun je ook veronderstellen dat de overheid positieve verplichtingen heeft om bijvoorbeeld de volksgezondheid, religieuze vrijheid, en culturele vrijheid te bevorderen. Terwijl de harde aanpak van drugs juist botst met dat soort mensenrechten (zie Van Kempen & Fedorova, 2016; https://www.centruminternationaalre...f96?version=1.0&t=1584366213801&download=true ).
Nog belangrijker is dat het drugsbeleid met veel leugens tot stand is gekomen (hoezo rechtvaardigheid?). Denk bijvoorbeeld aan het schromelijk overdrijven van het gevaar van harddrugs ondanks wetenschappelijk bewijs in het tegendeel, maar ook leugens over de effectiviteit van het beleid, en niet nagekomen beloften tijdens het verscherpen van wetgeving. Als dat aan het licht dreigt te komen, grijpt een minister zelfs in door wetenschappelijk onderzoek te beïnvloeden (Zie de WODC-affaire).

Als laatste heb je output legitimacy: in hoeverre beleid leidt tot resultaten. Volgens mij is evident dat sinds de jaren '70 de georganiseerde criminaliteit rondom drugs is gestegen. We hebben meer veroordelingen, meer liquidaties, meer zwart geld, en meer omliggende sectoren die betrokken worden bij drugshandel. Dit is allemaal geen raketwetenschap he, maar beleidsmakers gebruiken dit soort realisaties om de verantwoordelijkheid af te wentelen op gebruikers en verder te gaan met de zaken die juist hebben geleid tot een stijging in criminaliteit (zie de campagne 'er kleeft bloed aanjouw pil'). Terwijl die gebruikers nou juist heel weinig inspraak hadden in de totstandkoming van het beleid en de structuren die leiden tot georganiseerde criminaliteit. Wat dat betreft vind ik het kwalijk dat je nu doet alsof het aan het volk ligt, omdat we volksvertegenwoordigers zouden hebben in een democratie.

Nou, wat mij betreft vertegenwoordigen die parlementariërs helemaal niet niet zo goed het volk, en valt het democratische gehalte dus ook behoorlijk tegen.
j
jeroen79Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Als ik bovenstaande lees dan is het net alsof ik op mijn werk zit. De beeldvorming is bepaald op basis van wat men ooit heeft gehoord of meent te hebben gehoord direct of indirect en die zienswijze is het dan ook.

Wat er feitelijk moet gebeuren is dat een afvaardiging komt van alle stakeholders (kamerleden, politie, medici, onderzoekers, voorlichtingsinstituten , gebruikers etc) en dat zij in gezamenlijkheid een voorstel gaan opstellen over hoe nu verder te gaan met de aanpak van designerdrugs.

Door er met een openminded view naar te kijken waarbij toetsing ook nog op basis van feitelijkheden plaatsvindt dan ben je in staat om een objectief oordeel te vormen en op basis hiervan ook de next steps te bepalen. Ik vermoed dan ook dat de eind conclusie van zo'n rapport zal zijn dat alles verbieden niet nodig zal zijn c.q. niet de oplossing is maar voor een deel misschien wel.
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Tijd voor een zakenkabinet en dan ministers op posten zetten waar men verstand van heeft

Dus geen rare schoolmeester met clownsschoenen op bijvoorbeeld wonen zetten zoals nu en voorheen op volksgezondheid is gebeurd…
tjonge jonge jonge wat een rampjaren waren dat!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#15
knikkeboller zei:
Een verbod is zo eenvoudig nog niet. Toch hoop ik dat er wat aan de research chemicals wordt gedaan.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens! Ik zie wel wat in de verkoop van legaal geproduceerde zuivere, geteste, correct gedoseerde substanties via een soort van smartshop / apotheek loketje, waarbij enkel afgewogen gebruikshoeveelheden verkocht worden aan mensen die 18+ zijn, met duidelijke voorlichting over de manier van inname, met al hun voordelen en nadelen, waarbij een alert oog meekijkt naar de mentale en fysieke toestand van de klant, waarbij hulp aangeboden kan worden aan de personen die daar voor open staan...
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben, als scheikundig en farmaceutisch redelijk onderlegd iemand, heel erg benieuwd hoe zo'n chemische sleepnetwet de substanties gaat omschrijven in de tekst van deze wet.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Iemand vandaag wat op het nieuws gehoord over het wel of niet door gaan van de designerwet in 2024?

Ik ben ff druk geweest vandaag.
Ben benieuwd of er meer bekend is.
Maar kwam niks vers van de pers tegen
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Iemand vandaag wat op het nieuws gehoord over het wel of niet door gaan van de designerwet in 2024?

Ik ben ff druk geweest vandaag.
Ben benieuwd of er meer bekend is.
Maar kwam niks vers van de pers tegen
Klik om te vergroten...

Ze zijn onder er, onder het genot van wat 2-mmc, 5-mapb, o-pce en 2-fdck, nog over aan het vergaderen!
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Ze zijn onder er, onder het genot van wat 2-mmc, 5-mapb, o-pce en 2-fdck, nog over aan het vergaderen!
Klik om te vergroten...
Gedroomde baan !

Serieus, zelfs bij mensen van wie ik verwacht dat ze enigszins insiders zijn, en wellicht niet gedreven door het dogma "perceptie veranderende stoffen zijn slecht" merk ik een enorm gebrek aan kennis.
d
dissoliefhebberLid
01-01-2024, 00:00
#20
Er is vandaag een vergadering geweest over de ban van RC's. Maar ik kan niets vinden of ze iets besloten hebben, lijkt mij niet.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."