Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
175 weergaven
18-5-2026
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#1
heb de 3 personen die op mijn eerste mail toen reageerde gemaild met de simpele vraag


gaat die wet er nu toch komen, hoever staat het ?



te weten
Andrea van Langen-Visbeek
Randy Martens
Roel van Gurp
K

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2425262728...57
Kordie
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
MR_CHIP zei:
heb de 3 personen die op mijn eerste mail toen reageerde gemaild met de simpele vraag


gaat die wet er nu toch komen, hoever staat het ?



te weten
Andrea van Langen-Visbeek
Randy Martens
Roel van Gurp
Klik om te vergroten...

Top.
Houdt ons op de hoogte aub
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Top.
Houdt ons op de hoogte aub
Klik om te vergroten...
Zal ik doen ofc net als toen zodra ik wat hoor, horen jullie het
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#4
MR_CHIP zei:
Zal ik doen ofc net als toen zodra ik wat hoor, horen jullie het
Klik om te vergroten...
Je hebt zelf op de PVV gestemd dus ga daar maar vragen hoe het zit?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Top.
Houdt ons op de hoogte aub
Klik om te vergroten...
1000031076.jpg
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
1718696722332.png
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mail gestuurd naar iedereen niet alleen naar de mensen die reageerde

1000031082.jpg1000031083.jpg
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Oh man, en dan met Outlook werken. Het is triest gesteld met onze regering en IT... Stuur vooral je email op via Outlook, dan kunnen de Amerikaanse inlichtingendiensten meekijken. Microsoft is middels de Patriot-act verplicht indien gewenst te delen met de NSA.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
1000031088.jpg
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
MR_CHIP zei:
Bekijk bijlage 60339
Klik om te vergroten...
Ja zoals ik dacht inderdaad, wachten op t nieuwe Kabinet.
Dat betekent dus dat in elk geval GroenLinks volgende week zal zeggen: leuk de beslisnota maar we wachten nog op beantwoorden van schriftelijke antwoorden en kunnen daarom het onderwerp nog niet agenderen voor stemming.

VJ_LSD72 zei:
met onze regering
Klik om te vergroten...
Dit is niet de regering, dit is ons parlement haha.
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Ja zoals ik dacht inderdaad, wachten op t nieuwe Kabinet.
Dat betekent dus dat in elk geval GroenLinks volgende week zal zeggen: leuk de beslisnota maar we wachten nog op beantwoorden van schriftelijke antwoorden en kunnen daarom het onderwerp nog niet agenderen voor stemming.


Dit is niet de regering, dit is ons parlement haha.
Klik om te vergroten...
Je hebt helemaal gelijk. Het is op alle vlakken in dit land natuurlijk knudde met IT. Gemeente, Provincie, Rijk enz enz. Ondertussen stellen ze een minister voor Digitale zaken aan die vuistdiep in Cap Gemini zit… kan niet wacht tot die opstapt vanwege belangenverstrengeling!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
Dexamfetamine staat toch wél gewoon op lijst 1 van de Opiumwet, of begrijp ik het verkeerd? Alleen wordt er een uitzondering gemaakt als je kunt bewijzen dat je het krijgt voorgeschreven als medicatie. Zelfde geldt dacht ik voor middelen als methylfenidaat en sodium oxybate/Xyrem.
Klik om te vergroten...
Ja amfetamine staat op lijst I, en daarmee dus ook de rechtsdraaiende variant dexamfetamine. Maar medicinaal gebruik is standaard uitgezonderd van de Opiumwet (precies zoals ik het zei). Oftewel, dexamfetamine is verboden, tenzij je een recept van de dokter hebt vanwege medicinale redenen. Als je diezelfde dexamfetamine geeft aan iemand die zo'n recept niet heeft dan is de dexamfetamine weer gewoon een verboden harddrug.

Die medicinale uitzondering vloeit voort uit het Enkelvoudig Verdrage Inzake Verdovende Middelen uit 1961. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen misbruik en legitiem gebruik op medicinale gronden. Overigens is toegang tot medische behandeling ook een mensenrecht.
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Ja amfetamine staat op lijst I, en daarmee dus ook de rechtsdraaiende variant dexamfetamine. Maar medicinaal gebruik is standaard uitgezonderd van de Opiumwet (precies zoals ik het zei). Oftewel, dexamfetamine is verboden, tenzij je een recept van de dokter hebt vanwege medicinale redenen. Als je diezelfde dexamfetamine geeft aan iemand die zo'n recept niet heeft dan is de dexamfetamine weer gewoon een verboden harddrug.

Die medicinale uitzondering vloeit voort uit het Enkelvoudig Verdrage Inzake Verdovende Middelen uit 1961. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen misbruik en legitiem gebruik op medicinale gronden. Overigens is toegang tot medische behandeling ook een mensenrecht.
Klik om te vergroten...
Valt therapie dmv MDMA onder hetzelfde verdrag dan? Dat staat echt nog wel in de kinderschoenen natuurlijk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
MarcieMarc zei:
Valt therapie dmv MDMA onder hetzelfde verdrag dan? Dat staat echt nog wel in de kinderschoenen natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Als het Europese Medicijnagentschap (EMA) MDMA-assisted psychotherapy goedkeurd, dan wel. Medicinale behandelingen moet namelijk wel medisch-wetenschappelijk bewezen effectief zijn. Als dat proces helemaal doorlopen wordt (wat nu nog niet het geval is), dan mag MDMA voorgeschreven worden voor gebruik tijdens therapiesessids. Daarna wordt het daarna ook makkelijker om mdma offlabel in te zetten bij andere soorten therapieën (bijvoorbeeld relatietherapie).
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Als het Europese Medicijnagentschap (EMA) MDMA-assisted psychotherapy goedkeurd, dan wel. Medicinale behandelingen moet namelijk wel medisch-wetenschappelijk bewezen effectief zijn. Als dat proces helemaal doorlopen wordt (wat nu nog niet het geval is), dan mag MDMA voorgeschreven worden voor gebruik tijdens therapiesessids. Daarna wordt het daarna ook makkelijker om mdma offlabel in te zetten bij andere soorten therapieën (bijvoorbeeld relatietherapie).
Klik om te vergroten...
Puur uit nieuwsgierigheid. Volgens mij zijn ze hier en daar toch wel redelijk aan het expirimenten met MDMA in de psychotherapie. Hoe is dat ingekaderd dan?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
MarcieMarc zei:
Puur uit nieuwsgierigheid. Volgens mij zijn ze hier en daar toch wel redelijk aan het expirimenten met MDMA in de psychotherapie. Hoe is dat ingekaderd dan?
Klik om te vergroten...
Daar zijn medisch-wetenschappelijke goedkeuringstrajecten voor. Komt erop neer dat je onder gecontroleerde omstandigheden wel experimenten mag doen met verboden drugs en mensen.

Denk bijvoorbeeld aan Pfizer en AstraZeneca die eerst moesten bewijzen dat hun nieuwe vaccins veilig en effectief waren voordat er grote groepen mensen mee ingeënt konden worden.

Rick Doblin (de oprichter van MAPS, dat onderzoekt doet naar MDMA) is op Harvard gepromoveerd op het goedkeuringstaject van de Amerikaanse medicijnwaakhond. En die kennis heeft hij gebruikt om binnen de regels van het systeem aan te tonen dat MDMA een medicijn is en geen heel gevaarlijke drug. Best een cool verhaal hoe hij dat heeft gedaan met gewoon ontzettend veel doorzettingskracht.

H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
blobnik zei:
Is er wat nieuws ondertussen?
Klik om te vergroten...
Zo ver ik kan zien niet.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
blobnik zei:
Is er wat nieuws ondertussen?
Klik om te vergroten...

Ik denk als er nieuws is dat we een berichtje zien van @ljuv
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lol vendor zegt dit


On July 9th there was a debate and basically the ban is most likely postponed until the end of September.

We will, of course, keep you updated with the latest news regarding the ban. Don't miss our newsletters!

Update: As of July 22nd there has been no new updates regarding this subject.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
MR_CHIP zei:
Lol vendor zegt dit


On July 9th there was a debate and basically the ban is most likely postponed until the end of September.

We will, of course, keep you updated with the latest news regarding the ban. Don't miss our newsletters!

Update: As of July 22nd there has been no new updates regarding this subject.
Klik om te vergroten...

September? Dan weet die meer dan ons denk ik
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."