Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
68 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vinidi84 zei:
Maar jij slikt toch nog slaapmedicatie? Dat blijven ze wel voorschrijven.
Klik om te vergroten...
Dit klopt. Ik gebruik slaapmedicatie, maar geen benzo's!
Ik heb een slaapstoornis en heb blijvend medicatie nodig helaas....naast nog een keer mijn hulphond Tanja.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Dit klopt. Ik gebruik slaapmedicatie, maar geen benzo's!
Ik heb een slaapstoornis en heb blijvend medicatie nodig helaas....naast nog een keer mijn hulphond Tanja.
Klik om te vergroten...
Wat naar! Qeutiapine met Zopiclon meende ik? Maar z drugs zijn toch ook benzo’s?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zolpidem is bij mijn weten geen echte benzo.
Ik gebruik geen zoplicon.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vinidi84 zei:
Ik ben er ook weer; even vd radar geweest. Ik heb een soort van epileptische aanval gehad, was heel heftig, werd blind aan beide ogen, kon niet praten, slikken, helemaal niets, hartritme was 180 slagen p/m. Ambu heeft me naar ziekenhuis gebracht, met infuus behandeld, en knapte snel op. Nu via ggz verdere behandeling. Ik ben er gelukkig nog.
Klik om te vergroten...
Dit is heftig zeg...
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vinidi84 zei:
Maar jij slikt toch nog slaapmedicatie? Dat blijven ze wel voorschrijven. Er zijn hele goede artsen gelukkig!!!! Maar ook hele foute.
volgende docu maar is bekijken:
Klik om te vergroten...
Dank voor deze link.
Ik heb t idee dat de jonge generatie artsen sceptischer is maar dat schijnt ook niet altijd zo te zijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alinde zei:
Ik heb t idee dat de jonge generatie artsen sceptischer is maar dat schijnt ook niet altijd zo te zijn.
Klik om te vergroten...

Er zijn nu eenmaal goede, minder goede en slechte artsen. Dat is overal zo.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alinde zei:
Ik heb t idee dat de jonge generatie artsen sceptischer is maar dat schijnt ook niet altijd zo te zijn.
Klik om te vergroten...
Mijn ervaring was dat de oude generatie psychiaters pillen gaf alsof het strooigoed was.

1720553092043.png
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja maar ook die weer niet allemaal. Heb eentje 50+ gehad die echt niet zo was.
Maarja die heeft mij dan weer aan de Quetiapine gezet in de periode dat iedereen aan de Quetiapine gezet werd en toen de lange termijn effecten nog niet zo bekend waren.

(Hij was destijds 50+ en zal nu ergens begin 60 zijn, om even een indicatie te geven).
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
www.rtl.nl

Verslavingstherapeut Meindert was zelf verslaafd: 'Slikte 65 pillen per dag'

Als psychotherapeut in de verslavingszorg kon Meindert Inderwisch (65) zich maar al te goed verplaatsen in zijn cliënten – zelf was hij één van hen. Hij was zo afhankelijk geworden van slaappillen dat hij er op zijn dieptepunt 65 per dag slikte. "Ik wilde niet door die hel heen van ontwenning."
www.rtl.nl www.rtl.nl

65 Zolpidem pillen per dag, de beste man heeft het overleefd.
Met mij gaat t redelijk, stabiel op 15 mg diazepam. Slapen lukt de ene nacht beter dan de andere nacht, wacht op gesprek met psych om te bespreken of volledige afbouw in klinische setting kan. Ik red het zelf niet alleen.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vinidi84 zei:
www.rtl.nl

Verslavingstherapeut Meindert was zelf verslaafd: 'Slikte 65 pillen per dag'

Als psychotherapeut in de verslavingszorg kon Meindert Inderwisch (65) zich maar al te goed verplaatsen in zijn cliënten – zelf was hij één van hen. Hij was zo afhankelijk geworden van slaappillen dat hij er op zijn dieptepunt 65 per dag slikte. "Ik wilde niet door die hel heen van ontwenning."
www.rtl.nl www.rtl.nl

65 Zolpidem pillen per dag, de beste man heeft het overleefd.
Met mij gaat t redelijk, stabiel op 15 mg diazepam. Slapen lukt de ene nacht beter dan de andere nacht, wacht op gesprek met psych om te bespreken of volledige afbouw in klinische setting kan. Ik red het zelf niet alleen.
Klik om te vergroten...

Wat vervelend dat je het zelf niet alleen red toch. Verstandig om het dan klinisch te doen idd. Sterkte🫂

Ik ben er nu dus ruim 2 weken vanaf💪
Deze week wel 2 nachten ontzettend slecht geslapen, met hooguit 2 uur slaap. Waaronder vannacht. Had van de week de eerste nacht toen wel echt trek in Diazepam. Maar ik moet gewoon leren accepteren dat af en toe een slechte nacht bij het leven hoort. Genoeg afleiding overdag zoeken dan maar om niet in te kakken.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat super super sterk dat je er vanaf bent gekomen. Hulde! @MyLittlePonyPack 👌👍

@Vinidi84 Wat heftig om te lezen dat je dat hebt ervaren zeg! Moet zeer beangstigend zijn geweest. Blij om te lezen dat het nu "beter" gaat. Ontwennen van benzos is zo ontzettend zwaar en heftig.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#12
MyLittlePonyPack zei:
Wat vervelend dat je het zelf niet alleen red toch. Verstandig om het dan klinisch te doen idd. Sterkte🫂

Ik ben er nu dus ruim 2 weken vanaf💪
Deze week wel 2 nachten ontzettend slecht geslapen, met hooguit 2 uur slaap. Waaronder vannacht. Had van de week de eerste nacht toen wel echt trek in Diazepam. Maar ik moet gewoon leren accepteren dat af en toe een slechte nacht bij het leven hoort. Genoeg afleiding overdag zoeken dan maar om niet in te kakken.
Klik om te vergroten...
Ja, echt zó goed dat je er al twee weken vanaf bent!!! 💪😎 En ja, die nachten zijn dan kut. Snap ik heel goed. Maar ze horen erbij en je gaat écht wel een manier vinden om daarmee om te gaan. Ik raad dit iedereen aan, maar ken je de podcast Nothing much Happens? Helpt mij echt goed met de nachten (en ja, ik gebruik nog medicatie, maar tóch). Zijn een soort bedtime stories for grown ups. Echt ontzettend soothing. Tip! ♥️
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Op 19 augustus word ik trouwens overgezet op diazepam. Waarschijnlijk 20 mg. Brrrr, weinig, zegt mijn verslaafde brein. 😅 Deze datum staat nu vast (heeft te maken met werk dat ik daarvoor nog heb). Het detox-thuis-team heeft mij alleen niet aangenomen helaas (ze doen alleen alcohol- en oxycodonverslavingen). Maar de instelling zelf gaat het doen. Taperen dus.

En mijn behandelaar gaat tóch aan de psychiater voorstellen wat @Manu76 en ik ook al dachten: een afbouw van (bv) 12 weken met diazepam en voor INCIDENTEEL gebruik een andere (kortwerkende!) benzo specifiek gericht op angstreductie, die ik nog kan gebruiken voor spannende gebeurtenissen (onder begeleiding uiteraard, niet zomaar een strip naast het nachtkastje) tot mijn traumatherapie meer vruchten heeft afgeworpen. Een benzo met een langere afbouwperiode dus. Niet gebruikelijk, maar voor mijn situatie wél het proberen waard, vindt mijn behandelaar.

Nu wachten op antwoord van die zure oude psychiater. Hehe, mijn behandelaar zei al: 'Jazz, laat mij nou maar met hem praten, hij vindt jou veel te bijdehand. Dan gaat-ie sowieso nee zeggen.' 😂

We pakken straks eerst twee weken (die ik heb weten vrij te plannen) om de overstap naar diazepam te maken voordat we starten met afbouwen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heel veel sterkte en succes met je aankomende afbouwperiode! Dat lijkt me toch een grote onzekerheid als je op een bepaalde dosis word ingesteld terwijl het nog niet waterdicht is qua omrekenen van Bromazolam naar Diazepam. @Jazz35 !

Maar stapsgewijs, kom je tot de 0.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Raver zei:
Heel veel sterkte en succes met je aankomende afbouwperiode! Dat lijkt me toch een grote onzekerheid als je op een bepaalde dosis word ingesteld terwijl het nog niet waterdicht is qua omrekenen van Bromazolam naar Diazepam. @Jazz35 !

Maar stapsgewijs, kom je tot de 0.
Klik om te vergroten...
Jep, dat is inderdaad een megagrote onzekerheid! Thnxxx 🙏
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Heeft iemand ervaring tijdens afbouw met ontzettend veel dromen (geen nachtmerries
Oid), ik droom zo intens, dat ik niet weet of dit nu een goed of slecht teken is. Dromen gaan veel over mijn overleden moeder, en ook over mijn kindertijd (alsof er nog zaken liggen die onverwerkt zijn). Wordt regelmatig huilend wakker.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Vinidi84 zei:
Heeft iemand ervaring tijdens afbouw met ontzettend veel dromen (geen nachtmerries
Oid), ik droom zo intens, dat ik niet weet of dit nu een goed of slecht teken is. Dromen gaan veel over mijn overleden moeder, en ook over mijn kindertijd (alsof er nog zaken liggen die onverwerkt zijn). Wordt regelmatig huilend wakker.
Klik om te vergroten...

Dromen betekend het herstel van de brein. Bron: Ashton Manual benzodiazepines.

Nachtmerries en lucide dromen komen veel voor, heel herkenbaar ook. Benzo's onderdrukken de remslaap. Dromen word daardoor minder. Als je lager in je dosis komt ga je dus logischerwijs meer dromen.

In de Manual staat werkelijk beschreven dat wanneer de dromen en nachtmerries zich aandienen het herstel is begonnen. :)

Al is herstel een heel breed begrip bij benzos afbouwen. De ene dag denk je dat je deels bent hersteld en de volgende dag zit je er weer midden in.

En oja, dus samengevat. Het is een goed teken!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Raver zei:
Dromen betekend het herstel van de brein. Bron: Ashton Manual benzodiazepines.

Nachtmerries en lucide dromen komen veel voor, heel herkenbaar ook. Benzo's onderdrukken de remslaap. Dromen word daardoor minder. Als je lager in je dosis komt ga je dus logischerwijs meer dromen.

In de Manual staat werkelijk beschreven dat wanneer de dromen en nachtmerries zich aandienen het herstel is begonnen. :)

Al is herstel een heel breed begrip bij benzos afbouwen. De ene dag denk je dat je deels bent hersteld en de volgende dag zit je er weer midden in.

En oja, dus samengevat. Het is een goed teken!
Klik om te vergroten...
Gelukkig en goed om te horen, het is zo intens. En inderdaad, ik heb maandenlang geen enkele droom gehad, en nu alleen maar hele intense dromen, die levensecht zijn. Dank voor je bericht.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vinidi84 zei:
Heeft iemand ervaring tijdens afbouw met ontzettend veel dromen (geen nachtmerries
Oid), ik droom zo intens, dat ik niet weet of dit nu een goed of slecht teken is. Dromen gaan veel over mijn overleden moeder, en ook over mijn kindertijd (alsof er nog zaken liggen die onverwerkt zijn). Wordt regelmatig huilend wakker.
Klik om te vergroten...
Heb hier ook vaak last van.
Raver zei:
Al is herstel een heel breed begrip bij benzos afbouwen. De ene dag denk je dat je deels bent hersteld en de volgende dag zit je er weer midden in.
Klik om te vergroten...
Dit is ook heel herkenbaar. Ik kan alleen geen route vinden voor het omgaan met m'n korte lont en de stress die ik nu ervaar. Zelf begin ik te denken of ik nu wel verder moet gaan met afbouwen, ben bang dat het te veel gaat kosten.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Thanks @_shikantaza !
_shikantaza zei:
Ja tuurlijk is het niet leuk om steeds weer dezelfde narigheid te horen. Volgens mij zijn de berichten met narigheid ook niet aan jou persoonlijk gericht, toch?
Klik om te vergroten...
En nee, dat klopt hoor. Niet altijd tenminste. Maar ik lees het wel te pas en te onpas als ik een topic open waarin ik eigenlijk op een andere manier hulp zou willen vinden. Wat misschien gewoon logisch is, want kennelijk is dit nu eenmaal iets wat mensen graag willen delen. Moet ik maar een eigen topic openen. 😅 Maar.... dat ga ik niet doen. En zo is het cirkeltje rond.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3536373839...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."