Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
69 weergaven
18-5-2026
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Als je een dagje meer neemt schiet je tolerantie omhoog, waardoor je de volgende dagen minder voelt van je normale dosis. Dus probeer consistent te blijven. Veel succes met afbouwen!
Klik om te vergroten...
Dat schipperen met doseringen ken ik helaas maar al te goed. Zo heb ik het altijd gedaan. Heb nooit op een stabiele dagelijkse dosis gezeten. Niet goed, maar daar kwam ik door jullie gedeelde ervaringen pas achter. Nu moet ik toe naar een geheel andere manier van afbouwen. Namelijk: geleidelijk en stap(je) voor stap(je). Doodeng vind ik dat. Ik kan niet anders zeggen: dood- en doodeng. 😔
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Vandaag weer veel te veel genomen doordat ik net iets megaspannends had. Nu natuurlijk zo slap als een vaatdoek in het ov terug naar huis. 😅 Dom dom dom. Maar ik weet nog niet hoe anders.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Iedere afbouw wordt ook zwaarder. Dat fenomeen noemt men kindling. Zie https://www.benzoinfo.com/kindling/
Klik om te vergroten...
Moet me écht in één keer gaan lukken dus. No pressure. 😅
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Vinidi84 hoe gaat het?
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jazz35 zei:
Vandaag weer veel te veel genomen doordat ik net iets megaspannends had. Nu natuurlijk zo slap als een vaatdoek in het ov terug naar huis. 😅 Dom dom dom. Maar ik weet nog niet hoe anders.
Klik om te vergroten...
Dikke knuffel lieve Jazz 💛 mocht je een keer privé willen kletsen dan staat m'n DM voor je open.

Dapper dat je je verhaal blijft delen en daarvan een hoop leert. Zoals dat schipperen in doseringen niet handig is in een afbouw om omzet naar een andere benzo. Blijf uitspreken wat er in je hoofd omgaat. Je bent niet alleen. 😘
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Jazz35 zei:
Haha, wow, met 15k in de maand zit je voorlopig meer dan goed lijkt me. :wink: Fijn dat jij het op die manier hebt kunnen regelen! ❤️
Klik om te vergroten...
Ja, met 15k zit ik goed, in mijn goede dagen voor de benzodiazepines zat ik op 25k per maand. En heb daardoor de afgelopen jaren goed kunnen sparen (buffer van 150k). In het ergste geval lig ik straks een paar weken onder zijl, in de allerlaatste fase van mijn afbouw, en moet ik wat interen op mijn spaargeld. Ik hou daar wel rekening mee.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Vinidi84 zei:
Ja, met 15k zit ik goed, in mijn goede dagen voor de benzodiazepines zat ik op 25k per maand. En heb daardoor de afgelopen jaren goed kunnen sparen (buffer van 150k). In het ergste geval lig ik straks een paar weken onder zijl, in de allerlaatste fase van mijn afbouw, en moet ik wat interen op mijn spaargeld. Ik hou daar wel rekening mee.
Klik om te vergroten...
Fijn dat je zo'n grote buffer hebt zeg. Dan hoef jij je niet inderdaad geen zorgen te maken om je inkomen, wanneer dat een poosje weg zou vallen. Lekker in alle rust verder afbouwen, zou ik dan vooral zeggen. Zéker na de emotionele gebeurtenissen van de laatste tijd. Gun jezelf alle tijd. ❤️‍🩹 Een 'luxe' die ik me niet zo makkelijk kan permitteren.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Vinidi84 zei:
Ik heb me nu aardig verdiept in de benzo withdrawals…. En wat je leest van sommigen, die na jaren gebruik CT zijn afgesneden van hun medicatie, is verschrikkelijk. Niet meer kunnen eten, akatishia, full blown pannick attacks al day long, totale slapeloosheid, zware depressies, intrusies, familie kwijt, kinderen kwijt, werk kwijt, partners kwijt. Alles wat je je maar kunt bedenken is voorbij gekomen. Wie die pillen uitgevonden heeft mag voor een tribunaal, wat zijn er wat levens verwoest. Ze mogen van tevoren wel vertellen wat bepaalde medicijnen met je doen, een boekje meegeven met praktijk verhalen, ik weet 100% zeker dat ik er dan niet aan begonnen was. Je komt met een burn-out depressie bij je arts, vervolgens krijg je medicatie, waarvan je niet hoe verslavend dat spul is en hoe moeilijk het is om vanaf te komen.
Klik om te vergroten...
Ja, die withdrawal kan behoorlijk heftig zijn. Anderzijds wil ik me ook niet al te veel laten leiden door alle horrorverhalen. We hebben allemaal ons eigen verhaal en het ene verhaal is het andere niet. Ieders traject is uniek en en voor mij persoonlijk is het niet behulpzaam om me continu angst te laten inboezemen door alle nare verhalen die er te vinden zijn hier en op de rest van het internet. Angst is al veel te lang een drijfveer voor mijn handelen. Betekent niet dat ik mijn kop in het zand wil steken, maar ik denk het glas graag halfvol en probeer er vol goede moed in te blijven staan. Positieve gedachten zijn het meest behulpzaam in mijn herstelproces, merk ik.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Vinidi84 dat scheelt wel dat je je financieel geen zorgen hoeft te maken en je gewoon je tijd kunt nemen qua werk en eventueel een paar weken niet hoeft te werken aan het eind van je afbouw als het niet goed gaat.

Jij bent pas je moeder verloren en helaas komen we nou een beetje in hetzelfde schuitje want wij hebben donderdag te horen gekregen dat mijn schoonmoeder uitgezaaide kanker heeft en waarschijnlijk niet meer lang te leven heeft 😢

Maar in tegenstelling tot jou ga ik maar gewoon die laatste 3 weken door met mijn geplande afbouwschema. Ik ben er nu bijna dus dan zet ik wel gewoon even door, dan ben ik er vanaf ook.
Dus gisteravond naar 3,5 milligram gegaan, volgende week naar 2,5 milligram, dan de week erna naar 1 milligram en dan zit ik over 3 weken op 0 milligram.
Het is nu toch al een moeilijke en zware tijd, maar aangezien ze toch zo moeilijk doen bij mij en ik er toch al niet langer over mocht doen knal ik hem nou wel gewoon door. En dan neem ik daar 2 juli afscheid en dan vind ik het wel goed ook allemaal.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Perenijsje zei:
@Vinidi84 dat scheelt wel dat je je financieel geen zorgen hoeft te maken en je gewoon je tijd kunt nemen qua werk en eventueel een paar weken niet hoeft te werken aan het eind van je afbouw als het niet goed gaat.

Jij bent pas je moeder verloren en helaas komen we nou een beetje in hetzelfde schuitje want wij hebben donderdag te horen gekregen dat mijn schoonmoeder uitgezaaide kanker heeft en waarschijnlijk niet meer lang te leven heeft 😢

Maar in tegenstelling tot jou ga ik maar gewoon die laatste 3 weken door met mijn geplande afbouwschema. Ik ben er nu bijna dus dan zet ik wel gewoon even door, dan ben ik er vanaf ook.
Dus gisteravond naar 3,5 milligram gegaan, volgende week naar 2,5 milligram dan de week erna naar 1 milligram en dan zit ik over 3 weken op 0 milligram.
Het is nu toch al een moeilijke en zware tijd, maar aangezien ze toch zo moeilijk doen bij mij en ik er toch al niet langer over mocht doen knal ik hem nou wel gewoon door. En dan neem ik daar 2 juli afscheid en dan vind ik het wel goed ook allemaal.
Klik om te vergroten...
Ach jeetje @Perenijsje wat verdrietig! 😥 En wat een kloterige situatie toch, dat ze bij je afbouw zo moeilijk doen en het allemaal zo snel moet. Snap dat je nu denkt: dan maar effe doorzetten. Anderzijds zou het verdomme zo veel fijner voor je zijn als ze je wat ademruimte zouden gunnen, zéker met oog op dit slechte nieuws dat je zojuist gekregen hebt. Sterkte de komende tijd! ❤️‍🩹
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Perenijsje zei:
@Vinidi84 dat scheelt wel dat je je financieel geen zorgen hoeft te maken en je gewoon je tijd kunt nemen qua werk en eventueel een paar weken niet hoeft te werken aan het eind van je afbouw als het niet goed gaat.

Jij bent pas je moeder verloren en helaas komen we nou een beetje in hetzelfde schuitje want wij hebben donderdag te horen gekregen dat mijn schoonmoeder uitgezaaide kanker heeft en waarschijnlijk niet meer lang te leven heeft 😢

Maar in tegenstelling tot jou ga ik maar gewoon die laatste 3 weken door met mijn geplande afbouwschema. Ik ben er nu bijna dus dan zet ik wel gewoon even door, dan ben ik er vanaf ook.
Dus gisteravond naar 3,5 milligram gegaan, volgende week naar 2,5 milligram, dan de week erna naar 1 milligram en dan zit ik over 3 weken op 0 milligram.
Het is nu toch al een moeilijke en zware tijd, maar aangezien ze toch zo moeilijk doen bij mij en ik er toch al niet langer over mocht doen knal ik hem nou wel gewoon door. En dan neem ik daar 2 juli afscheid en dan vind ik het wel goed ook allemaal.
Klik om te vergroten...
Wat erg voor jullie! Veel kracht en sterkte gewenst ❤️‍🩹, en knap van je, dat je je aan t snelle afbouwschema houdt. Bij mij lukte dat helaas niet.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dankjulliewel 💜
Ja die ademruimte had ik sowieso liever wat vaker gehad tussendoor achteraf gezien. Maar helaas kon dat niet en nou heb ik ook geen zin meer om die discussie nog een keer aan te gaan, want dat heeft toch geen zin. Morgen de laatste keer therapie met mijn vervangende therapeute. Volgende week is mijn eigen therapeut weer terug waar ik dan nog twee keer mee heb en dan is de evaluatie.

Als het op een andere manier was gegaan allemaal daar was ik misschien nog wel langer doorgegaan daar qua behandeling ook al ben ik dan afgebouwd. Maar omdat ik er nou toch een beetje het vertrouwen ben kwijtgeraakt, stop ik ermee en ga ik wel weer gewoon gesprekken met de poh-ggz voeren als ik daar behoefte aan heb. Dat deed ik ook voordat ik hier kwam.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Perenijsje zei:
Maar omdat ik er nou toch een beetje het vertrouwen ben kwijtgeraakt, stop ik ermee en ga ik wel weer gewoon gesprekken met de poh-ggz voeren als ik daar behoefte aan heb. Dat deed ik ook voordat ik hier kwam.
Klik om te vergroten...
Hielpen deze gesprekken voldoende?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Hielpen deze gesprekken voldoende?
Klik om te vergroten...

Het was fijn om te ventileren en soms was het wel nuttig. Maar echt therapie heb ik al zoveel gehad in mijn leven, dat weet ik wel een keer. Ik moet het toch uiteindelijk zelf doen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Op een gegeven moment word je therapieresistent.
Dan heeft al dat gepraat geen meerwaarde meer en ben je aan het eind.
Je moet nou eenmaal alles zelf doen.
Een gesprek kan helpen, maar nog steeds moet je alles zelf oplossen.
Zo is het leven nu eenmaal.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Op een gegeven moment word je therapieresistent.
Dan heeft al dat gepraat geen meerwaarde meer en ben je aan het eind.
Je moet nou eenmaal alles zelf doen.
Een gesprek kan helpen, maar nog steeds moet je alles zelf oplossen.
Zo is het leven nu eenmaal.
Klik om te vergroten...

Ja precies dat. Ik ben nu 37, zit sinds mijn 18e in de ggz en sinds 5 jaar verslavingszorg. Met mijn hoofd weet ik alles wel zeg maar. De praktijk is alleen wat weerbarstiger.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Nou, in tranen net bij mijn behandelaar: 'Ik móet echt worden overgezet op diazepam, maar... IK KAN HET NOG NIET!' 😭

Na een goed gesprek - waarin ik verschillende van jullie reacties heb voorgelezen - is de knoop nu doorgehakt. We gaan het doen! Diazepam it is! Ik zie mijn behandelaar ivm een rollercoaster aan werk pas op 01 juli weer, maar hij gaat in de tussentijd alvast bellen met het team dat de detox thuis verzorgt. Zij werken idd volgens die Ashton methode. Hij gaat mijn 'casus' met hen bespreken en hopelijk wordt het nu snel in gang gezet. 🙏
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jazz35 zei:
Nou, in tranen net bij mijn behandelaar: 'Ik móet echt worden overgezet op diazepam, maar... IK KAN HET NOG NIET!' 😭

Na een goed gesprek - waarin ik verschillende van jullie reacties heb voorgelezen - is de knoop nu doorgehakt. We gaan het doen! Diazepam it is! Ik zie mijn behandelaar ivm een rollercoaster aan werk pas op 01 juli weer, maar hij gaat in de tussentijd alvast bellen met het team dat de detox thuis verzorgt. Zij werken idd volgens die Ashton methode. Hij gaat mijn 'casus' met hen bespreken en hopelijk wordt het nu snel in gang gezet. 🙏
Klik om te vergroten...

Wat dapper van je! Ik snap dat het heel moeilijk voor je is, dat je graag zelf controle wilt over wanneer je wat pakt in plaats van een vaststaand schema. Maar wel fijn dat zij via die Ashton methode werken en je het in ieder geval rustig aan kan doen met afbouwen 👍
Je kunt het echt wel!🫂
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Perenijsje zei:
Wat dapper van je! Ik snap dat het heel moeilijk voor je is, dat je graag zelf controle wilt over wanneer je wat pakt in plaats van een vaststaand schema. Maar wel fijn dat zij via die Ashton methode werken en je het in ieder geval rustig aan kan doen met afbouwen 👍
Je kunt het echt wel!🫂
Klik om te vergroten...
Lief. ❤️ Ik hoop het écht. Vind het zoooooo godvergeten eng dit. 😢
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazz35 zei:
Lief. ❤️ Ik hoop het écht. Vind het zoooooo godvergeten eng dit. 😢
Klik om te vergroten...
Met Ashton kom je er wel 👍

Dubbelcheck vooral de plannen met de ervaringsdeskundigen hier. Er zijn er genoeg die goed advies hebben. We helpen je wel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3334353637...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."