Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
75 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Vince1984 zei:
Moet ik dan alleen savonds de volle dosis diazepam
Klik om te vergroten...
Je moet langzaam afbouwen is het idee. als je eenmaal 24h redelijk doorkomt met 10 mg dan ben je goed onderweg. Voorlopig moet je afbouwen van 25 mg naar 10 mg begrijp ik..
Van 10 mg naar 0 mg is vervolgens nog erg pittig waarschijnlijk en dan zijn pilletjes van 5 en 2 mg wel handig om in kleine stappen af te bouwen.
Ook kan het zijn dat je vanaf 20 mg per dag naar 15 mg niet in een keer afbouwt en een periode op 17 mg wilt zitten bijvoorbeeld..
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vince1984 zei:
Moet ik dan alleen savonds de volle dosis diazepam innemen?
Klik om te vergroten...
Ligt eraan hoe je het nam voor het afbouwen, maar je kunt gefaseerd overgaan naar 1 gift ‘s avonds. Diazepam werkt erg lang.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Ligt eraan hoe je het nam voor het afbouwen, maar je kunt gefaseerd overgaan naar 1 gift ‘s avonds. Diazepam werkt erg lang.
Klik om te vergroten...
Dank, ik nam overdag 2x broma en voor de nacht Zolpidem. Denk dat ik probeer savonds 10mg en overdag 2x 5 mg. Laat mijn bevindingen weten. Dank!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vince1984 zei:
Dank, ik nam overdag 2x broma en voor de nacht Zolpidem. Denk dat ik probeer savonds 10mg en overdag 2x 5 mg. Laat mijn bevindingen weten. Dank!
Klik om te vergroten...
Ga je het weer op jouw manier doen? Succes in ieder geval 👍
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Ga je het weer op jouw manier doen? Succes in ieder geval 👍
Klik om te vergroten...
Hoe zou ik het anders moeten doen? Tips zijn welkom?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vince1984 zei:
Hoe zou ik het anders moeten doen? Tips zijn welkom?
Klik om te vergroten...
Ik had 't verkeerd gelezen, je plan is OK. Zet iedere gift om naar Diazepam en bouw gift voor gift af, avonddosis het laatst.

Afhankelijk van de hoogte van iedere dosis kun je je ochtenddosis omzetten met 10mg Diazepam per week.

Stel je slikt 3mg Bromazolam in de ochtend, wat gelijk staat aan 20mg Diazepam (ofzo?) dan doe je dat in 2 keer (en dus 2 weken). Daarna hetzelfde voor de middag- en avonddosis, en als je helemaal over bent (met evt een week stabilisatie) kun je beginnen met 1 of 2 mg van je ochtenddosis af te halen per week todat je in de ochtend niets meer neemt, dan de middagdosis hetzelfde laken een pak en de avonddosis als laatste.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Ik had 't verkeerd gelezen, je plan is OK. Zet iedere gift om naar Diazepam en bouw gift voor gift af, avonddosis het laatst.

Afhankelijk van de hoogte van iedere dosis kun je je ochtenddosis omzetten met 10mg Diazepam per week.

Stel je slikt 3mg Bromazolam in de ochtend, wat gelijk staat aan 20mg Diazepam (ofzo?) dan doe je dat in 2 keer (en dus 2 weken). Daarna hetzelfde voor de middag- en avonddosis, en als je helemaal over bent (met evt een week stabilisatie) kun je beginnen met 1 of 2 mg van je ochtenddosis af te halen per week todat je in de ochtend niets meer neemt, dan de middagdosis hetzelfde laken een pak en de avonddosis als laatste.
Klik om te vergroten...
Dank dank voor je meedenken, mijn eerste ochtendgift vandaag omgezet naar 10 mg dia…. Vanmiddag halve Bromazepam 3 mg (geen LAM, dat is rc spul en gebruik ik niet) gepakt, ging niet goed. Denk dat ik het gelijkelijk om moet zetten naar dia, ontwenning is te pittig. Ik ben christen, vandaag naar kerk, maar kreeg heftige paniekaanval (al heel lang niet meer gehad).
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Vince1984 zei:
Dank dank voor je meedenken, mijn eerste ochtendgift vandaag omgezet naar 10 mg dia…. Vanmiddag halve Bromazepam 3 mg (geen LAM, dat is rc spul en gebruik ik niet) gepakt, ging niet goed. Denk dat ik het gelijkelijk om moet zetten naar dia, ontwenning is te pittig. Ik ben christen, vandaag naar kerk, maar kreeg heftige paniekaanval (al heel lang niet meer gehad).
Klik om te vergroten...
Alright, inderdaad Bromazepam. Wat ging er precies niet goed en wanneer? Heb je de gehele 3mg Bromazepam vervangen door 10mg Diazepam? Heb je Benzo’s bijgenomen?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Hmm. Misschien morgen ‘s ochtends 50/50 Dia/Broma proberen. Als dat beter gaat een week zo verder en daarna over naar Diazepam in de ochtend.
Klik om te vergroten...
Goed idee ga ik proberen… voel me nu pas weer redelijk normaal, nadat ik vanmiddag de broma heb ingenomen.
Mijn zus is lange tijd opgenomen geweest, ook na een zware burn out in psychose terecht gekomen. Zij slikt al tien jaar 5 mg lorazepam voor de nacht en 100 mg oxazepam (wel in de tijd opgehoogd), ook krijgt ze nog haldol. Was ooit een knappe vrouw met een goede job en succesvol leven, is nu een wrak van 130 kg (ooit 65kg geweest in de goede dagen). Zou zij ooit nog van de medicatie afkomen, ze is pas 41 jaar oud.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Alright, inderdaad Bromazepam. Wat ging er precies niet goed en wanneer? Heb je de gehele 3mg Bromazepam vervangen door 10mg Diazepam? Heb je Benzo’s bijgenomen?
Klik om te vergroten...
Ik had vanochtend Bromazepam vervangen voor diazepam 10, voelde me er echt slecht van. Vanmiddag 3 mg Bromazepam bijgenomen, nu iets beter.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vince1984 zei:
Ik had vanochtend Bromazepam vervangen voor diazepam 10, voelde me er echt slecht van. Vanmiddag 3 mg Bromazepam bijgenomen, nu iets beter.
Klik om te vergroten...
Hmm. Misschien morgen ‘s ochtends 50/50 Dia/Broma proberen. Als dat beter gaat een week zo verder en daarna over naar Diazepam in de ochtend.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ga tóch effe meelezen hier. Ik hoor op drie april namelijk eindelijk of mijn behandelaar en de psychiater mee willen gaan met het plan om mijn bromazolam te vervangen door diazepam en dan te gaan werken met een strak afbouwschema. En ook hopelijk hoe dat schema er dan uit zou moeten zien, aangezien mijn gebruik behoorlijk fluctueert afhankelijk van de omstandigheden.

Succes met je afbouw in ieder geval, @Vince1984 !
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jazz35 zei:
Ik ga tóch effe meelezen hier. Ik hoor op drie april namelijk eindelijk of mijn behandelaar en de psychiater mee willen gaan met het plan om mijn bromazolam te vervangen door diazepam en dan te gaan werken met een strak afbouwschema. En ook hopelijk hoe dat schema er dan uit zou moeten zien, aangezien mijn gebruik behoorlijk fluctueert afhankelijk van de omstandigheden.

Succes met je afbouw in ieder geval, @Vince1984 !
Klik om te vergroten...
Het beste houd je het afbouwschema flexibel, afhankelijk van hoe je je voelt. Dus een week of twee vooruit kijken maximaal en steeds opschuiven.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
_shikantaza zei:
Het beste houd je het afbouwschema flexibel, afhankelijk van hoe je je voelt. Dus een week of twee vooruit kijken maximaal en steeds opschuiven.
Klik om te vergroten...
Ja, een flexibel afbouwschema lijkt mij ook verreweg het fijnste. Vooral omdat ik de benzo's naast het slapen toch met name gebruik voor spannende werkgerelateerde situaties. En ik ben volop in behandeling om van die irreële angsten af te komen, maar daar ben ik nu nog niet helemaal. Dus ik hoop écht dat de behandelaars hierin kunnen meedenken en meebewegen.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#15
En ik ben me mentaal aan het voorbereiden (en in praktijk ook trouwens) op in ieder geval een tijd lang nuchter zijn van alle andere middelen, zodat ik vol kan focussen op de benzo-afbouw.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jazz35 zei:
Ja, een flexibel afbouwschema lijkt mij ook verreweg het fijnste. Vooral omdat ik de benzo's naast het slapen toch met name gebruik voor spannende werkgerelateerde situaties. En ik ben volop in behandeling om van die irreële angsten af te komen, maar daar ben ik nu nog niet helemaal. Dus ik hoop écht dat de behandelaars hierin kunnen meedenken en meebewegen.
Klik om te vergroten...
Dat is niet de flexibiliteit die ik bedoelde, maar misschien werkt het wel voor jou zo.

Als ik tijdens de afbouw een keer meer nam had ik daar echt dagen lang last van.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Jazz35 zei:
Ja, een flexibel afbouwschema lijkt mij ook verreweg het fijnste. Vooral omdat ik de benzo's naast het slapen toch met name gebruik voor spannende werkgerelateerde situaties. En ik ben volop in behandeling om van die irreële angsten af te komen, maar daar ben ik nu nog niet helemaal. Dus ik hoop écht dat de behandelaars hierin kunnen meedenken en meebewegen.
Klik om te vergroten...
Ik vrees dat je irreële angsten juist erger worden door Benzodiazepines om over andere drugs maar niet te beginnen..
Als het echt vooral werkgerelateerd is, moet je toch ook denken aan andere baan misschien.
En je interpretatie van flexibele afbouw is niet de juiste misschien? Je moet afbouwen maar mag er heel lang over doen. Maar je moet niet af en toe meer nemen dan gepland..
Succes!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Manu76 zei:
Ik vrees dat je irreële angsten juist erger worden door Benzodiazepines om over andere drugs maar niet te beginnen..
Als het echt vooral werkgerelateerd is, moet je toch ook denken aan andere baan misschien.
En je interpretatie van flexibele afbouw is niet de juiste misschien? Je moet afbouwen maar mag er heel lang over doen. Maar je moet niet af en toe meer nemen dan gepland..
Succes!
Klik om te vergroten...
Ah sorry, ik dacht dat jullie dát bedoelde. Met andere drugs ga ik sowieso kappen (met name ook met de drank) als ik het traject echt inga.
Ik zal het bespreken met de psychiater. En anders misschien eerst nog verder werken aan het op een gezonde manier omgaan met de spanning die soms bij werk komt kijken. Een ander beroep vind ik lastig. Het mag dan spannend zijn wat ik doe, maar ook zooooo ontzettend gaaf en rewarding. Het maakt me écht gelukkig. Ik ben wel op zoek naar meer balans daarin. Dus niet alleen maar die spannende klussen, maar soms ook iets wat ik zeg maar met twee vingers in m'n neus kan. Stoppen zou me heel verdrietig maken. Dat wil ik te allen tijden zien te voorkomen. Gelukkig werkt de therapie wel steeds iets beter in het omgaan met de angsten. :) Dus er is hoop.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Dat is niet de flexibiliteit die ik bedoelde, maar misschien werkt het wel voor jou zo.

Als ik tijdens de afbouw een keer meer nam had ik daar echt dagen lang last van.
Klik om te vergroten...
Goed om te weten! Ik hannes daar nu steeds maar mee. Vandaar ook dat ik die opgelegde structuur wil (en er tegelijkertijd bang voor ben). We zullen zien wat ze gaan zeggen. Ik ben in ieder geval bereid hier echt zó hard voor te gaan knokken inmiddels!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#20
_shikantaza zei:
Vraag om een voorraad Diazepam 2mg. Met alleen tabletten van 10mg maak je 't jezelf lastiger dan nodig. Schrijf voor jezelf een afbouwschema en houd bij in een schrift hoe veel je iedere dag neemt. Eventueel noteer je bijwerkingen waar je last van hebt of geef je de dag een rapportcijfer om bij te houden hoe het met je gaat. Desnoods maak je er een grafiek van. Kan ook voor je slaap, eetlust, of iets anders waar je mee worstelt of wat juist wel goed gaat.

Eén gift per dag is genoeg met Diazepam. Waarschijnlijk is 's avonds de beste tijd om te nemen zodat je de piek in je bloedspiegel voor de nacht kunt benutten.
Klik om te vergroten...
Moet ik dan alleen savonds de volle dosis diazepam innemen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."