Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
64 weergaven
18-5-2026
m
mat_96Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey man, ik zie dat je al best veel tips hebt gekregen, maar ik heb in het zelfde schuitje gezeten nam dan alleen 6 Bromazolam per dag. En dronk er ook vaak nog bij. Ben toen naar detox geweest en hier gaven ze me 1e dagen 80mg diazepam en om de 2 dagen gingen ze met 10 naar beneden. Soms een dag stabiliseren als het on dragelijk werd, dus in jou geval zou ik zeggen is 25mg diazepam en dan zou ik het gwn in grammen werk afbouwen heb een schema voor zou dan de 12 weken doen. Bij mij kon het een stuk rapper want had 24/7 medische zorg maar ik ga ze wel eerlijk zeggen het is heel moeilijk er mee stoppen vooral met de klachten die je hebt zou ik je er wel therapie bij adviezeren! Want de klachten gaan 2x zo erg terug komen daarom vallen mensen ook vaak weer terug met benzos ik heb er 3x in een korte tijd voor in de kliniek gezeten

https://www.knmp.nl/rekenmodules/benzos_html

Met deze site kan je precies zien hoeveel je af moet bouwen en zou lekker 12 weken doen heb je het minst last van klachten. Wel even opletten want staat hoeveel tabletten je moet nemen en met afbouw rekenen ze altijd met 2mg diazepam tabletten!

Hoop dat het je wat heb t geholpen en sterkte man!!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb ook totaal geen behoefte om meer te nemen dan wordt voorgeschreven, eerder andersom. Maar ik weet inmiddels; slow and steady is de route naar succes. Dus vanochtend 5 mg dia ingenomen, en kom de dag goed door. Neem ik deze dosis niet, dan ga ik in overlevingsstand.
mat_96 zei:
Hey man, ik zie dat je al best veel tips hebt gekregen, maar ik heb in het zelfde schuitje gezeten nam dan alleen 6 Bromazolam per dag. En dronk er ook vaak nog bij. Ben toen naar detox geweest en hier gaven ze me 1e dagen 80mg diazepam en om de 2 dagen gingen ze met 10 naar beneden. Soms een dag stabiliseren als het on dragelijk werd, dus in jou geval zou ik zeggen is 25mg diazepam en dan zou ik het gwn in grammen werk afbouwen heb een schema voor zou dan de 12 weken doen. Bij mij kon het een stuk rapper want had 24/7 medische zorg maar ik ga ze wel eerlijk zeggen het is heel moeilijk er mee stoppen vooral met de klachten die je hebt zou ik je er wel therapie bij adviezeren! Want de klachten gaan 2x zo erg terug komen daarom vallen mensen ook vaak weer terug met benzos ik heb er 3x in een korte tijd voor in de kliniek gezeten

https://www.knmp.nl/rekenmodules/benzos_html

Met deze site kan je precies zien hoeveel je af moet bouwen en zou lekker 12 weken doen heb je het minst last van klachten. Wel even opletten want staat hoeveel tabletten je moet nemen en met afbouw rekenen ze altijd met 2mg diazepam tabletten!

Hoop dat het je wat heb t geholpen en sterkte man!!
Klik om te vergroten...
Dank, het is inderdaad een strijd, de heftige ontwenning is pittig en moet je mee leren omgaan. Zo had ik eind vd middag afspraak die uitliep met ruim een uur, daardoor een dosis te laat ingenomen, je komt in overlevingsstand. 80 mg diazepam wat een enorme hoeveelheid, en knap dat je eraf gekomen bent. Ik zit zelf nu stabiel op 14 mg, blijf daar nu even op. Over een week proberen naar 12.
m
mat_96Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Vinidi84 zei:
Ik heb ook totaal geen behoefte om meer te nemen dan wordt voorgeschreven, eerder andersom. Maar ik weet inmiddels; slow and steady is de route naar succes. Dus vanochtend 5 mg dia ingenomen, en kom de dag goed door. Neem ik deze dosis niet, dan ga ik in overlevingsstand.

Dank, het is inderdaad een strijd, de heftige ontwenning is pittig en moet je mee leren omgaan. Zo had ik eind vd middag afspraak die uitliep met ruim een uur, daardoor een dosis te laat ingenomen, je komt in overlevingsstand. 80 mg diazepam wat een enorme hoeveelheid, en knap dat je eraf gekomen bent. Ik zit zelf nu stabiel op 14 mg, blijf daar nu even op. Over een week proberen naar 12.
Klik om te vergroten...
Jaa heftig hea want je voelt er niks meer van tot je een dosis mist dan gaat je hele lichaam in error. Dus goedzo neem er de tijd voor komt goed! 💪🏽
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#4
mat_96 zei:
Jaa heftig hea want je voelt er niks meer van tot je een dosis mist dan gaat je hele lichaam in error. Dus goedzo neem er de tijd voor komt goed! 💪🏽
Klik om te vergroten...
Je precies dat ja. Ik merk ook nu echt dat mijn geheugen een beste knauw heeft gehad. Ik noteer nu hoeveel, anders vergeet ik het gewoon. Door het overlijden van mijn moeder mis ik momenteel de energie om te sporten en zit ik behoorlijk in de rouw (hele goede band). Vandaag wel in de sportschool, maar er komt geen energie in en uit, dus knap ik er ook niet van op. Dagen zijn zwaar. Ochtenden en avonden zijn op het algemeen wat beter, maar middagen duren ontzettend lang. Die benzo’s hebben bij mij ook nog eens tinnitus veroorzaakt, dat weet ik 100% zeker.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoe gaat het met de afbouwers hier? Ik ben inmiddels heel rustig aan weer afgebouwd naar 10 mg diazepam overdag. Het lijkt nu veel zwaarder te gaan dan mijn eerste afbouw poging. Moet echt bezig blijven (sporten, tuinieren, eten koken, werken) anders voel ik de ontwenningsverschijnselen (een dingetje wat erbij gekomen is, zijn intrusies, nooit eerder last van gehad). Opdringerige negatieve gedachten (haast een beetje OCD achtig). Kan savonds ook zo weer verdwijnen (echt bizar). Mijn maag speelt ook op (opgeblazen gevoel). Maar goed één dag per keer en dan bekijken wat wel of niet kan. Vooral bezig blijven en afleiding zoeken is de beste remedie.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben laatste beetje antidepressiva aan het afbouwen. Van 20 mg naar ondertussen 0.85 mg en ik word nog steeds geconfronteerd met veel lastige ontwenningsverschijnselen als ik stapje naar beneden ga. Ellendige boel, maar als we juiste richting op gaan, zonder haast, dan komen we er wel.
Dat afbouwen erger kan worden als je proces al eerder bent doorlopen is een bekend fenomeen.
Morgen ga ik weer sporten na 2 dagen pauze en ik ga nu ongeveer in stappen van 5% omlaag 2x per week adhv water taper.

Succes!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Vinidi84 zei:
Hoe gaat het met de afbouwers hier? Ik ben inmiddels heel rustig aan weer afgebouwd naar 10 mg diazepam overdag. Het lijkt nu veel zwaarder te gaan dan mijn eerste afbouw poging. Moet echt bezig blijven (sporten, tuinieren, eten koken, werken) anders voel ik de ontwenningsverschijnselen (een dingetje wat erbij gekomen is, zijn intrusies, nooit eerder last van gehad). Opdringerige negatieve gedachten (haast een beetje OCD achtig). Kan savonds ook zo weer verdwijnen (echt bizar). Mijn maag speelt ook op (opgeblazen gevoel). Maar goed één dag per keer en dan bekijken wat wel of niet kan. Vooral bezig blijven en afleiding zoeken is de beste remedie.
Klik om te vergroten...
Hey Vindi, ik zat anderhalve week op 3 mg diazepam per dag maar vandaag veel meer genomen helaas. Morgen ga ik weer naar 3 mg diazepam. Afleiding zorgt er bij mij als enige voor dat ik er redelijk goed door kom. Intrusies zijn trouwens herkenbaar!

bezig blijven en afleiding zoeken is idd het beste.. heel veel succes!!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jazz35 zei:
Hoi. Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. Ik ben door mijn behandelaars nog steeds niet overgezet van bromazolam op diazepam. Waarom niet? Omdat mijn gebruik nog te sterk afhankelijk is van de situatie (ik gebruik specifiek bij spanning en spanning ontstaat in heel specifieke situaties) en mijn behandelaar dat eerst goed in kaart wil brengen. Ben nu dus bezig met 'zelf' (in overleg met hem) afbouwen en een nauwkeurig dagboek bij te houden van mijn gebruik en de triggers, zodat we daar meer inzicht in krijgen. Als ik geen spannende gebeurtenissen in mijn agenda heb, kost het mij absoluut geen moeite meer om niets te nemen. Totaal geen behoefte eraan. Juist fijn om helder te zijn. Voor het slapen gaan neem ik wel altijd iets. Die dosering heb ik inmiddels met veel moeite weten terug te brengen naar tussen de 0,75 en 1 mg bromazolam (= volgens Trimbos 7,5 tot 10 mg diazepam) per nacht. Overdag gebruik ik op relaxte dagen niets, op medium spannende dagen 0,75 mg en op heel spannende dagen misschien tot 2,5/3 mg (= 25 à 30 mg diazepam). Een behoorlijk verschil dus. Ik ben nu eigenlijk zo goed bezig met mijn afbouw, dat ik me een beetje afvraag of we de overstap naar diazepam nog wel gaan maken. Kan me voorstellen dat op het moment dat we alles goed in kaart hebben gebracht, ik alweer een paar stapjes verder ben en het eigenlijk 'geen zin meer heeft'. Ik vraag me af - als ik bijvoorbeeld de verhalen van @Vinidi84 zo lees - of het sommigen van jullie ook op deze manier gelukt is? Of dat realistisch is, of dat die laatste stap straks toch echt het beste met diazepam gemaakt kan worden. Want ja, dosering onder de 0,75 mg is eigenlijk met bromazolam niet te doen (dat is nl een kwart pilletje). Een tijdje terug had ik veel last van 'reboundverschijnselen': paniek, licht in het hoofd, angsten, dwanggedachtes, onrust, het gevoel uit mijn lichaam te treden.... Maar momenteel zit ik eigenlijk behoorlijk goed in mijn vel. Misschien ben ik overmoedig hoor, dat kan. Ik kan het niet zo goed peilen. Daarom ook mijn vraag.
Klik om te vergroten...
Hmm. Een paar schijnbaar losse dingen die er meteen bij mij opgeroepen worden als ik dit lees.

- Je bent nog niet klaar om helemaal af te bouwen. Een van jouw coping mechanismes is een pilletje nemen. Stiekem ook best veel.
- Voor een soepele afbouw kun je het best helemaal niet meer "zo nodig" nemen. Alleen je vaste giften.
- Gezonde coping mechanismes aanleren terwijl je nog onder invloed bent lijkt me lastig maar voor nu de enige optie.
- Afbouwen met een RC zou ik om meerdere redenen niet doen. De pilletjes zijn veel te hoog gedoseerd om mee af te bouwen,
ze zijn waarschijnlijk onnauwkeurig gedoseerd, de productie gebeurt clandestien, het is de vraag of het wel zuiver is, je hebt geen garantie van beschikbaarheid, en je betaalt 't uit eigen zak. Diazepam is de gouden standaard voor afbouwen, al jaren en ook bewezen.
- Ontwenning van Benzo's (wat jij rebound noemt) komt vertraagd op je af en verloopt vaak grillig. Het is het best te doorstaan met een langwerkende, en dan is Diazepam echt de beste keus.

En dan nog afsluitend - je zult als dat nodig is bereid moeten zijn of worden om al je verplichtingen aan de kant te zetten als de afbouw pittig blijkt te zijn. Dan zal het toch een kwestie zijn van "er doorheen" en stress mijden.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Hmm. Een paar schijnbaar losse dingen die er meteen bij mij opgeroepen worden als ik dit lees.

- Je bent nog niet klaar om helemaal af te bouwen. Een van jouw coping mechanismes is een pilletje nemen. Stiekem ook best veel.
- Voor een soepele afbouw kun je het best helemaal niet meer "zo nodig" nemen. Alleen je vaste giften.
- Gezonde coping mechanismes aanleren terwijl je nog onder invloed bent lijkt me lastig maar voor nu de enige optie.
- Afbouwen met een RC zou ik om meerdere redenen niet doen. De pilletjes zijn veel te hoog gedoseerd om mee af te bouwen,
ze zijn waarschijnlijk onnauwkeurig gedoseerd, de productie gebeurt clandestien, het is de vraag of het wel zuiver is, je hebt geen garantie van beschikbaarheid, en je betaalt 't uit eigen zak. Diazepam is de gouden standaard voor afbouwen, al jaren en ook bewezen.
- Ontwenning van Benzo's (wat jij rebound noemt) komt vertraagd op je af en verloopt vaak grillig. Het is het best te doorstaan met een langwerkende, en dan is Diazepam echt de beste keus.

En dan nog afsluitend - je zult als dat nodig is bereid moeten zijn of worden om al je verplichtingen aan de kant te zetten als de afbouw pittig blijkt te zijn. Dan zal het toch een kwestie zijn van "er doorheen" en stress mijden.
Klik om te vergroten...
Thanks voor je uitgebreide antwoord! 🙏

Stoppen met werken is niet echt een optie helaas. Ik werk als freelancer en kan mijn inkomsten niet missen.

Ik ga voor de diazepam. Jullie zijn heel helder. Ik ga vragen of het asap omgezet kan worden. Over anderhalve week zie ik mijn behandelaar weer. Hopelijk kan ik dan knopen doorhakken. Dank!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jazz35 zei:
Ik kan altijd ander werk aannemen dat minder stress geeft als de nood aan de man komt. Werk zat op zich. Maar ik houd gewoon ongelofelijk veel van mijn vak en ik wil er alles aan doen om dat te blijven uitoefenen voor de opdrachtgever(s) voor wie ik nu werk.

Ik zal die manual nog eens gaan proberen. Mijn adhd-hoofd vond het nogal een Mount Everest van een boekwerk. Niet om door te komen (een krant lezen lukt al niet eens). Hebben ze er geen luisterboek van? 😅😂
Klik om te vergroten...
En wat als je zo ziek wordt dat werken niet meer kan? Nouja, denk er maar eens iets langer over na.

Luisteren kan zeker. Ik heb op YT onderstaand video gevonden. Wel Engels.

_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jazz35 zei:
Stoppen met werken is niet echt een optie helaas. Ik werk als freelancer en kan mijn inkomsten niet missen.
Klik om te vergroten...
Dan inderdaad zeker kiezen voor de beproefde methode. Ashton Manual lezen en op je strepen gaan staan.

En kijk eens of je je aan kunt sluiten bij een broodfonds, of jezelf op een andere manier in kunt dekken zodat je bij ziekte niet zonder inkomsten komt te zitten.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#12
_shikantaza zei:
Dan inderdaad zeker kiezen voor de beproefde methode. Ashton Manual lezen en op je strepen gaan staan.

En kijk eens of je je aan kunt sluiten bij een broodfonds, of jezelf op een andere manier in kunt dekken zodat je bij ziekte niet zonder inkomsten komt te zitten.
Klik om te vergroten...
Ik kan altijd ander werk aannemen dat minder stress geeft als de nood aan de man komt. Werk zat op zich. Maar ik houd gewoon ongelofelijk veel van mijn vak en ik wil er alles aan doen om dat te blijven uitoefenen voor de opdrachtgever(s) voor wie ik nu werk.

Ik zal die manual nog eens gaan proberen. Mijn adhd-hoofd vond het nogal een Mount Everest van een boekwerk. Niet om door te komen (een krant lezen lukt al niet eens). Hebben ze er geen luisterboek van? 😅😂
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#13
_shikantaza zei:
En wat als je zo ziek wordt dat werken niet meer kan? Nouja, denk er maar eens iets langer over na.

Luisteren kan zeker. Ik heb op YT onderstaand video gevonden. Wel Engels.

Klik om te vergroten...
Wow, je bent écht een held!! ❤️

Ik zal erover nadenken, beloofd. Maar weet je... ik voel me eigenlijk zo goed, sterk en vastberaden joh. Ik geloof er gewoon geen fuck van dat ik zo ziek zou worden. Ik kom echt uit een onwijs diep dal. Anderhalf jaar geleden lag ik op de bodem van de put. Sindsdien ben ik aan het klauteren en klauteren, steeds een treetje hoger. Soms even vallen en weer opstaan. Maar die bodem...? Ik kan me niet voorstellen daar weer terecht te komen. Misschien naïef of dom, maar ik ben met man en macht positief aan het denken. Opnieuw heel ziek worden hoort gewoon niet in dat plaatje. Dus lastig om tóch rekening te houden met zo'n negatief scenario. 🤐 Maar ik zal het proberen.

Edit: het scheelt misschien ook wel dat ik een partner met een prima inkomen heb. Da's best een luxe, dat realiseer ik me. Mocht ik écht ziek worden, dan kan ik het altijd nog rooien met wat schrijfklusjes, die ik gewoon vanuit huis kan doen (naast acteur en theatermaker ben ik ook schrijver). Desnoods kunnen we 'overleven' op één salaris. Niet ideaal, maar het is geen honger lijden zeg maar.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Jazz35 zei:
Wow, je bent écht een held!! ❤️

Ik zal erover nadenken, beloofd. Maar weet je... ik voel me eigenlijk zo goed, sterk en vastberaden joh. Ik geloof er gewoon geen fuck van dat ik zo ziek zou worden. Ik kom echt uit een onwijs diep dal. Anderhalf jaar geleden lag ik op de bodem van de put. Sindsdien ben ik aan het klauteren en klauteren, steeds een treetje hoger. Soms even vallen en weer opstaan. Maar die bodem...? Ik kan me niet voorstellen daar weer terecht te komen. Misschien naïef of dom, maar ik ben met man en macht positief aan het denken. Opnieuw heel ziek worden hoort gewoon niet in dat plaatje. Dus lastig om tóch rekening te houden met zo'n negatief scenario. 🤐 Maar ik zal het proberen.

Edit: het scheelt misschien ook wel dat ik een partner met een prima inkomen heb. Da's best een luxe, dat realiseer ik me. Mocht ik écht ziek worden, dan kan ik het altijd nog rooien met wat schrijfklusjes, die ik gewoon vanuit huis kan doen (naast acteur en theatermaker ben ik ook schrijver). Desnoods kunnen we 'overleven' op één salaris. Niet ideaal, maar het is geen honger lijden zeg maar.
Klik om te vergroten...
Mijn opdrachtgevers weten er ook van; ik werk momenteel 90% vanuit huis, eigen tempo, lukt het vanochtend niet, dan vanmiddag. Op deze wijze geen terugval in inkomen (verdien zo’n 15k in de maand, op een rustig tempo). Volgend jaar hoop ik er beter voor te staan, en weer meer naar de klant te kunnen.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
_shikantaza zei:
En wat als je zo ziek wordt dat werken niet meer kan? Nouja, denk er maar eens iets langer over na.

Luisteren kan zeker. Ik heb op YT onderstaand video gevonden. Wel Engels.

Klik om te vergroten...
Ik heb me nu aardig verdiept in de benzo withdrawals…. En wat je leest van sommigen, die na jaren gebruik CT zijn afgesneden van hun medicatie, is verschrikkelijk. Niet meer kunnen eten, akatishia, full blown pannick attacks al day long, totale slapeloosheid, zware depressies, intrusies, familie kwijt, kinderen kwijt, werk kwijt, partners kwijt. Alles wat je je maar kunt bedenken is voorbij gekomen. Wie die pillen uitgevonden heeft mag voor een tribunaal, wat zijn er wat levens verwoest. Ze mogen van tevoren wel vertellen wat bepaalde medicijnen met je doen, een boekje meegeven met praktijk verhalen, ik weet 100% zeker dat ik er dan niet aan begonnen was. Je komt met een burn-out depressie bij je arts, vervolgens krijg je medicatie, waarvan je niet hoe verslavend dat spul is en hoe moeilijk het is om vanaf te komen.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Vinidi84 zei:
Mijn opdrachtgevers weten er ook van; ik werk momenteel 90% vanuit huis, eigen tempo, lukt het vanochtend niet, dan vanmiddag. Op deze wijze geen terugval in inkomen (verdien zo’n 15k in de maand, op een rustig tempo). Volgend jaar hoop ik er beter voor te staan, en weer meer naar de klant te kunnen.
Klik om te vergroten...
Haha, wow, met 15k in de maand zit je voorlopig meer dan goed lijkt me. :wink: Fijn dat jij het op die manier hebt kunnen regelen! ❤️
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik had gisterochtend een aardige dag, in de middag mijn eerste dosis 7,5 mg dia ingenomen en gisteravond ook. Probeer vandaag ook op 15 te blijven. Mijn beste inneem tijd is 13u en 19u. Sochtends niets.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Jazz35 zei:
Haha, wow, met 15k in de maand zit je voorlopig meer dan goed lijkt me. :wink: Fijn dat jij het op die manier hebt kunnen regelen! ❤️
Klik om te vergroten...
Ja, met 15k zit ik goed, in mijn goede dagen voor de benzodiazepines zat ik op 25k per maand. En heb daardoor de afgelopen jaren goed kunnen sparen (buffer van 150k). In het ergste geval lig ik straks een paar weken onder zijl, in de allerlaatste fase van mijn afbouw, en moet ik wat interen op mijn spaargeld. Ik hou daar wel rekening mee.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Vinidi84 zei:
Ja, met 15k zit ik goed, in mijn goede dagen voor de benzodiazepines zat ik op 25k per maand. En heb daardoor de afgelopen jaren goed kunnen sparen (buffer van 150k). In het ergste geval lig ik straks een paar weken onder zijl, in de allerlaatste fase van mijn afbouw, en moet ik wat interen op mijn spaargeld. Ik hou daar wel rekening mee.
Klik om te vergroten...
Fijn dat je zo'n grote buffer hebt zeg. Dan hoef jij je niet inderdaad geen zorgen te maken om je inkomen, wanneer dat een poosje weg zou vallen. Lekker in alle rust verder afbouwen, zou ik dan vooral zeggen. Zéker na de emotionele gebeurtenissen van de laatste tijd. Gun jezelf alle tijd. ❤️‍🩹 Een 'luxe' die ik me niet zo makkelijk kan permitteren.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Vinidi84 zei:
Ik heb me nu aardig verdiept in de benzo withdrawals…. En wat je leest van sommigen, die na jaren gebruik CT zijn afgesneden van hun medicatie, is verschrikkelijk. Niet meer kunnen eten, akatishia, full blown pannick attacks al day long, totale slapeloosheid, zware depressies, intrusies, familie kwijt, kinderen kwijt, werk kwijt, partners kwijt. Alles wat je je maar kunt bedenken is voorbij gekomen. Wie die pillen uitgevonden heeft mag voor een tribunaal, wat zijn er wat levens verwoest. Ze mogen van tevoren wel vertellen wat bepaalde medicijnen met je doen, een boekje meegeven met praktijk verhalen, ik weet 100% zeker dat ik er dan niet aan begonnen was. Je komt met een burn-out depressie bij je arts, vervolgens krijg je medicatie, waarvan je niet hoe verslavend dat spul is en hoe moeilijk het is om vanaf te komen.
Klik om te vergroten...
Ja, die withdrawal kan behoorlijk heftig zijn. Anderzijds wil ik me ook niet al te veel laten leiden door alle horrorverhalen. We hebben allemaal ons eigen verhaal en het ene verhaal is het andere niet. Ieders traject is uniek en en voor mij persoonlijk is het niet behulpzaam om me continu angst te laten inboezemen door alle nare verhalen die er te vinden zijn hier en op de rest van het internet. Angst is al veel te lang een drijfveer voor mijn handelen. Betekent niet dat ik mijn kop in het zand wil steken, maar ik denk het glas graag halfvol en probeer er vol goede moed in te blijven staan. Positieve gedachten zijn het meest behulpzaam in mijn herstelproces, merk ik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3435363738...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."