Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
62 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeebats zei:
Alles komt voorbij. Zelfs symptomen die nergens omschreven staan 😄
Klik om te vergroten...

Haha ja echt zo 😅🫠
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Houd vol, @Raver !
Hier komt een einde aan, die ontwenningsverschijnselen en dan ben je vrij!
Klik om te vergroten...

Yeah buddy. Kan niet wachten!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Jazz35 zei:
Hmmm, komt mij ook niet helemaal bekend voor. Wél kan soms een vlaag van angst mij overvallen. Schuingedrukt, omdat het meer een fysieke ervaring is dan een emotie. Dan word ik licht in mijn hoofd en heb ik een verhoogde hartslag. Maar ik weet niet zeker of dat te maken heeft met ontwenning of met de angststoornis die soms gewoon uit het niets van zich wil laten horen.

Heb je er veel last van?
Klik om te vergroten...
Ik denk toch een vorm van angst / paniek… gevolg is adrenaline en heet gevoel. Voordat arts benzo’s voor schreef had ik veel last van angst en paniek. Ik moet daar nu mee leren omgaan.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vinidi84 zei:
Ik denk toch een vorm van angst / paniek… gevolg is adrenaline en heet gevoel. Voordat arts benzo’s voor schreef had ik veel last van angst en paniek. Ik moet daar nu mee leren omgaan.
Klik om te vergroten...

Veel ontwenningsverschijnselen zijn ook een gevolg van verhoogde angst en spanning.

Het gaat een beetje zo;

Verschijnsel (duizeligheid) -> angst = meer duizeligheid. Meer duizeligheid = meer angst.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
1 mg alprazolam staat ongeveer gelijk aan 10 mg diazepam.
Klik om te vergroten...

Hier zijn de meningen over verdeeld. Eerlijk gezegd denk ik dat 20mg ook teveel is. Maar 10mg is wellicht wat weinig.

Ashton zegt 20mg en bijna alle reguliere omrekenmodellen zeggen 10mg.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jazz35 zei:
5 mg diazepam, volgens Trimbos. Dat gebruik ik nu dus nog voor de nacht. Op de gok helaas. Soms 0.75 (= 7.5). Dus het einde van de afbouw nadert ook bij mij. Maar toen ik vorige week dacht: ah joh, ik kap gewoon, fuck it, kreeg ik 'm toch even terug. Dus toch naar iets meer tijd nemen voor dit laatste stuk. Als ik thuis ben ga ik capsules proberen te maken van 0.3/.04. Gedoe, maar ja. Ben nu nog op vakantie, dus houd het maar even zo.
Klik om te vergroten...

Bestaat er geen mogelijkheid dat je Diazepam kan krijgen? Dat maakt het wellicht wat gemakkelijker. Alleen moet je dan gaan omzetten.

Wel super sterk van je! Tis nog maar zo weinig. Het grootste gedeelte heb je gehad. Nog maar 1 of 2 keer diep gaan en dan ben je erdoor.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Raver zei:
Bestaat er geen mogelijkheid dat je Diazepam kan krijgen? Dat maakt het wellicht wat gemakkelijker. Alleen moet je dan gaan omzetten.
Klik om te vergroten...
Nee, mijn (nieuwe) psychiater weigert dat te doen helaas, terwijl ik dit wél met mijn behandelaar had afgesproken. Was een heel gedoe. Nu dus maar zelf aan de slag ermee. Want het gaat gewoon niet gebeuren.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jazz35 zei:
Nee, mijn (nieuwe) psychiater weigert dat te doen helaas, terwijl ik dit wél met mijn behandelaar had afgesproken. Was een heel gedoe. Nu dus maar zelf aan de slag ermee. Want het gaat gewoon niet gebeuren.
Klik om te vergroten...
En een second opinion of gesprekje met de patiëntvertrouwenspersoon?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
En een second opinion of gesprekje met de patiëntvertrouwenspersoon?
Klik om te vergroten...

Weet je wat lastig is met psychiaters. Ze zien dat als een stukje verslaving. Daar willen ze niet aan mee werken of ze voelen zich niet gekwalificeerd genoeg om zich daaraan te branden. Ben ook tegen de lamp gelopen op basis daarvan. Enige wat mij toen hielp is een verwijzing afdwingen voor de verslavingzorg. Verslavingsartsen zijn veel meewerkender. Het zorg systeem is soms erg lastig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Het zorg systeem is soms erg lastig.
Klik om te vergroten...
Je kunt gerust zeggen dat het hele zorgsysteem betreffende verslaving en ggz, een grote puinzooi is geworden na alle bezuinigingen door Rutte.
Alleen al de wachttijden.
Schandalig gewoon! Een jaar wachten is haast standaard....
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Je kunt gerust zeggen dat het hele zorgsysteem betreffende verslaving en ggz, een grote puinzooi is geworden na alle bezuinigingen door Rutte.
Alleen al de wachttijden.
Schandalig gewoon! Een jaar wachten is haast standaard....
Klik om te vergroten...

Wat ik ook ervaar in de detox is dat de expertise echt zo gigantisch achteruit is gegaan. Wat een stelletje halve zolen werken er hier zeg. Die ervaring was 5 jaar en langer terug wel anders.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
En dan het telkens wisselen van behandelaren!
Je kunt iedere keer weer opnieuw je hele verhaal vertellen omdat er weer een ander op de stoel is gaan zitten....
Toen ik gesprekken had met een SPV er, wisselde deze 6 x in iets meer dan een jaar tijd.
Ik ben na nummer 6 er maar mee gestopt met die gesprekken.
Het school totaal niet meer op en je moet ook maar afwachten of je een vakkundige hulp krijgt. Als je pech hebt, krijg je een dwaas waar je helemaal niets aan hebt.
Er lopen heel wat " hulpverleners" rond, die eerst maar eens zelf in therapie moeten omdat ze er geen donder van snappen.
Weggegooide tijd en geld waaraan toch al een enorm tekort is.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
En dan het telkens wisselen van behandelaren!
Je kunt iedere keer weer opnieuw je hele verhaal vertellen omdat er weer een ander op de stoel is gaan zitten....
Toen ik gesprekken had met een SPV er, wisselde deze 6 x in iets meer dan een jaar tijd.
Ik ben na nummer 6 er maar mee gestopt met die gesprekken.
Het school totaal niet meer op en je moet ook maar afwachten of je een vakkundige hulp krijgt. Als je pech hebt, krijg je een dwaas waar je helemaal niets aan hebt.
Er lopen heel wat " hulpverleners" rond, die eerst maar eens zelf in therapie moeten omdat ze er geen donder van snappen.
Weggegooide tijd en geld waaraan toch al een enorm tekort is.
Klik om te vergroten...

Pfff wat een ellende. Helaas herkenbaar.

Ik citeer "5mg nog maar? Dat is zo weinig; is eigenlijk onmogelijk om daar nog ontwenningsverschijnselen van te krijgen."

"Als je onrustig word of je niet fijn voelt is dat vooral de onrust van je verslaving die wilt dat je weer gaat gebruiken, het is dus iets tussen de oren"

Ik bleef kalm maar duidelijk aangegeven dat ik niet voor zweetvoeten de detox in ga. Sindsdien die behandelaar beetje vermeden. In januari heb ik me erg verzet tegen zulke uitspraken. Nu besloten er geen aandacht aan te besteden. Het is ronduit belachelijk dat zoiets gezegd word.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik had gelukkig (wél na zes maanden wachten) een ontzettend fijne en kundige behandelaar, met wie het heel goed klikte. Helaas is hij met pensioen gegaan, waardoor er een wisseling van de wacht heeft plaatsgevonden. Gewoon vette pech, kon niemand iets aan doen. Hij baalde zelf ook dat hij het traject met mij niet af kon maken.

Maar inderdaad, door psychiaters word je al snel weggezet als junk met dús junkengedrag. Da's lekker makkelijk over één kam scheren. Zonde dat er geen tijd is of genomen wordt voor maatwerk. Of dat de deskundigheid gewoonweg ontbreekt (wat meestal inderdaad het geval is vermoed ik).

Maar goede behandelaars, de bestaan écht nog wel @De Zandman .
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
Gelukkig lukt het om het de rest van mijn vakantie (rondreis door Marokko) zónder (extra) benzo's te doen. Mijn dosering zit nu redelijk steady tussen de 0.5 en 0.75 mg bromazolam in de nacht. Doe ik op de gok. Overdag lukt het hier zonder. Soms effe een angstmomentje wegpuffen, dat wel, maar oké. 😆 Hopelijk houd ik het zo vol als ik straks weer aan het werk ga, en kan ik de nacht zelfstandig afbouwen naar een lagere dosering. Moet ik straks wel écht met die weegschaal aan de slag ben ik bang. 😅
Klik om te vergroten...
Bijzonder hoe we op vakantie ineens met minder toe kunnen, ook op allerlei andere vlakken.

Merk het ook met allemaal comfort dingen die ik normaal thuis denk nodig te hebben. Op vakantie is die drang er niet.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ongelofelijk frustrerend hè @Raver , dat soort onnozele uitspraken. Om ziedend van te worden!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Bijzonder hoe we op vakantie ineens met minder toe kunnen, ook op allerlei andere vlakken.

Merk het ook met allemaal comfort dingen die ik normaal thuis denk nodig te hebben. Op vakantie is die drang er niet.
Klik om te vergroten...
Ik had op vakantie voorheen juist altijd méér nodig, omdat het slapen in een ander bed nooit lukte (werd ook een self fulfilling prophecy natuurlijk). 🙈 Inmiddels overnacht ik voor mijn werk zó vaak ergens anders, dat ik het gewend ben geraakt en ik in een ander bed vaak beter slaap dan thuis.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
En een second opinion of gesprekje met de patiëntvertrouwenspersoon?
Klik om te vergroten...
Ja, misschien heb je gelijk, en zou ik dat moeten doen. Maar ik voel momenteel zo'n grote vastberadenheid om die laatste paar mg er zelf af te krijgen, dat ik erover twijfel. Vannacht (best licht, dat wel) geslapen op zo'n fucking klein brokje broma, dat het me écht nog maar een kleine stap lijkt naar nul. Waar ik bovendien van mezelf gerust nog twee maanden over mag doen. Dus ik weet gewoonweg niet of het me het gedoe en de strijd waard is. 😅
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jazz35 zei:
Ik had op vakantie voorheen juist altijd méér nodig, omdat het slapen in een ander bed nooit lukte (werd ook een self fulfilling prophecy natuurlijk). 🙈 Inmiddels overnacht ik voor mijn werk zó vaak ergens anders, dat ik het gewend ben geraakt en ik in een ander bed vaak beter slaap dan thuis.
Klik om te vergroten...
Bijzonder, ik slaap, eet, etc. altijd makkelijker op vakantie. Mijn lichaam gaat ineen soort avontuur/survival modus. Bovendien ben ik lichamelijk erg actief op vakantie, dat zal vast meehelpen met goede eetlust en nachtrust.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben inmiddels al ruim 3 maanden van de Diazepam en dus benzo's af🥳😎
En dat na jarenlang elke dag benzo's gebruiken. En ik had echt niet verwacht dat ik eigenlijk daarna helemaal nergens last meer van zou hebben. En het slapen gaat ook echt prima over het algemeen. Ik slaap 5 van de 7 nachten redelijk/ goed👍

En vaak wel 1 of 2 nachten in de week wat slechter. Afgelopen week had ik 2 nachten waarin ik maar een paar uur had geslapen en dat vind ik dan nog wel moeilijk hoor. Dan denk ik er 's nachts nog wel aan als ik naar het plafond lig te staren. Maar ja het kan niet meer en ik wil het ook niet meer.

Ik probeer die dag dan maar gewoon te accepteren dat ik niet alles kan doen wat ik wil. Alhoewel ik dan wel echt chagrijnig kan zijn qua stemming vanwege het slaapgebrek. Maar de nacht erop slaap ik eigenlijk altijd weer heel goed. En soms bij spanning of drukte in mijn hoofd heb ik nog wel eens trek aan een benzo. Maar ook daar kan ik steeds beter mee omgaan en het er te laten zijn en te voelen. En er op een constructieve manier mee om te gaan 👍

Ik lees hier dat 0.5 milligram Bromozolam omgerekend wordt naar 5-7.5 milligram Diazepam en dat jij voor 1.5 mg Bromozolam 20 mg Diazepam kreeg @Leslie010😳 Maar dan snap ik wel waarom mijn afkick van de Bromozolam in de detox zo hevig was. Want ik zat gemiddeld op 27 mg Bromozolam (met uitschietjes naar 39 mg) en ik kreeg de eerste dag maar 40 milligram Diazepam en vanaf de tweede dag zelfs nog maar 35 milligram. Ik vond dat toen echt al zo ontzettend weinig, maar in de kliniek hadden ze er geen ervaring mee en deden ze maar wat...

Dus ik herken me wel in het verhaal van @Raver en @De Zandman dat de specialistische kennis in de detox flink te wensen overlaat. Zulke opmerkingen die jij hebt gekregen @Raver kunnen ook echt niet. Ik weet niet waar je zit maar ik vind het sowieso al een rare gang van zaken dat je als cliënten onderling met elkaar kunt klooien wat je van de week zei. Ik vind het in ieder geval dapper dat je hebt besloten om juist het laatst stukje klinisch te doen in de detox. Heel veel succes en hopelijk kom jij er ook helemaal vanaf💪

@Jazz35 Welkom terug op het forum na je vrijwillige ban. Wat ontzettend vervelend om te horen dat je een nieuwe psychiater hebt en dat die ging Diazepam wil geven om af te bouwen. Echt enorm slecht dat ze je nou aan je lot overlaten. Maar je bent er echt bijna als je nog maar op 0.5 milligram Bromozolam zit. Goed dat je voor jezelf een plan van aanpak heb gemaakt en ik heb er vertrouwen in dat het jou ook gaat lukken 💪

@Vinidi84 en @Roze Olifant Hoe gaat het nu met jullie?🫂

Screenshot_20241006_110301_Days Counter.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...363738394041
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."