Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
65 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Als ik hier even een update mag geven (ik besef dat het niet mijn topic is…): ik ben gisteren - een dag later dan gepland vanwege het verdriet om de dood van mijn kat - begonnen met de tweede stap van de afbouw. Ik heb vannacht na het halfje bromazolam wat er al een week vanaf was, nog een kwartje eraf gehaald. Pillen zijn 2.5 mg totaal, dat is wat ik ongeveer per dag gebruikte de laatste maanden. Advies van psychiater was: vanaf de tweede week derde kwartje eraf en indien nodig de 7.5 mg mirtazapine ophogen naar 15 mg. Ik heb in plaats daarvan 11.25 mg mirtazapine genomen (drie kwartjes). Heb het dus wel opgehoogd maar niet direct verdubbeld.

Normaal had ik die 7.5 mg wel eerst geprobeerd, maar ik heb geen zin om mezelf extra te kwellen met slapeloosheid in deze toch al moeizame periode. En in één keer 15 mg nemen blijkt (so far) niet perse nodig dus ik bewaar dat laatste kwartje erbij als het even kan liever voor de derde week, als het laatste kwartje broma eraf gaat. Op die 15 mg ga ik toch wel uitkomen uiteindelijk omdat er sprake is van onderliggende sluimerende depressie, en ik heb tot nu toe geen bijwerkingen van de mirtazapine.

Wellicht moet het ergste van de benzo-afbouw nog komen, de komende weken, maar ik heb momenteel geen last van ontwenning. Ook nog niet gehad. Wat ik voel is zwaar, maar dat is meer verdrietig zijn om mijn kat - bovenop de al aanwezige depressie - dan angst. Als ik erbij nadenk voel ik me zelfs minder angstig dan ‘normaal’? Ik slaap ook oké, gezien de omstandigheden. Misschien dat het gebruikelijke angstige tijdelijk weg wordt geschoven door het verdriet (of toch ook de mirtazapine waar ik tot nu toe tevreden over ben). Tja, ieder nadeel hep z’n voordeel…?

* Edit: Ik heb btw wel met dagen hoofdpijn, dat kan zowel een bijwerking zijn van de mirtazapine of/en van benzo-afbouw (óf/en van verdriet/rouw) maar aangezien ik baseline ook frequent migraine of hoofdpijn heb, durf ik dat niet te zeggen. De hoofdpijn reageert zoals gebruikelijk amper tot niet op ibuprofen maar wel redelijk op sumatriptan, dat is mijn reguliere migraine-medicatie.

Zal later als TS het niet bezwaarlijk vindt dat dit een beetje een algemeen afbouw-update-topic wordt/is geworden (@Vinidi84), want bedacht me eerder deze week dat dit misschien niet zo netjes is om ongevraagd te doen, evt. nog even laten weten hoe de zaken zich ontpoppen.
Klik om te vergroten...
Sounds good. En Benzo afbouw is niet per sé voor iedereen zwaar he. Maar vaak is het voor degenen die er last van hebben ook gelijk enorm zwaar.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Relmuis zei:
Vind het niet slecht klinken!
Gezien de poes klinkt het eigenlijk best goed.
Het advies van je psychiater begrijp ik wel; mirtazapine is in lage dosissen sterk slaapverwekkend maar hoe hoger de dosis hoe meer het stimulerend gaat werken.
Dus je ziet regelmatig dat 7,5 mg sterker slaapverwekkend werkt dan 15 mg.
Maar dat is een beetje trial and error.
Vind gezien je depressieve symptomen 15 mg toch geen slecht idee.
Verhogen naar 30 kan altijd nog.
Gebruik je een SSRI?
Klik om te vergroten...

Dat wist ik niet, dat het op hogere doseringen stimulerend wordt, al zag ik dat maf genoeg wel bij mijn kat terug toen ze nog leefde. Ze kreeg de laatste jaren af en toe een kwartje mirtazapine tegen slechte eetlust, bij katten werkt het sterk acuut eetlustopwekkend. Zij raakte er altijd op een vreemde manier tegelijkertijd of afwisselend gestimuleerd (met vlagen onrustig, soms wat ‘loopy’, zich repeterend gedrag, vaak meer miauwen) en gesedeerd ((nog) meer slapen) door, haha.

Mijn moeder gebruikt het haar angststoornis, slechts op hele lage dosis, ik dacht maar 3.5 mg, bij haar merk ik heel duidelijk de angstremming. Zij slaapt er ook beter door.

Opzich zou dat stimulerende wel te verklaren zijn aangezien mirtazapine ook op noradrenaline werkt. Het is een apart middel. Lijkt een beetje atypisch. Ik gebruik geen SSRI. Ik heb in het verleden tijdens een depressieve periode wel een andere SNRI voorgeschreven gekregen (duloxetine), dat werd wel echt ingezet tegen de depressie dus op behoorlijke dosis. Daar kreeg ik vervelende fysieke bijwerkingen van en werd ik extreem lethargisch van - nog meer dan je sowieso al bent in een depressie, echt zombiestate, geen succes, dus ik ben toen na een maand overgezet op bupropion. Met een pure SSRI heb ik dus geen ervaring. Maar omdat ik eerder zo’n slechte ervaring heb met duloxetine, ben ik nu een beetje voorzichtig met het ophogen van de mirtazapine. Al besef ik dat dit ook weer verschillende middelen zijn.

Kordie zei:
Gecondoleerd met het overlijden van je poes.
Ook dat nog erbij.

Gelukkig ervaar je nog niet veel last van ontwenningsverschijnselen.
Zou het kunnen komen omdat je relatief weinig bromo slikte (2,5 mg)? Of hebben ze daar niks van gezegd?
Ik weet even niet hoe sterk ontwenning is op lage dosis bij bromo, maar kan me voorstellen dat als je een lage hoeveelheid neemt de afkick ook minder zwaar is.
Klik om te vergroten...

Dankjewel. Poes was echt mijn jarenlange vriendinnetje. Mijn lieve omaatje. Leeg, leeg huis. Groot verdriet. De keerzijde van liefde, dus ook wel dankbaar dat ze in mijn leven heeft mogen zijn. ❤️ En ‘blij’ voor haar dat ik sterk genoeg was om de beslissing voor haar te maken toen het moest, ook al gaat het zo in tegen wat je zelf wil, dat laatste mag niet meer relevant zijn als het nodig is.

Ik hoop inderdaad dat de afbouw relatief meevalt omdat ik de dosis bromazolam nooit opgehoogd heb. Soms gebruikte ik er een halfje pyrazolam bij (overdag, bij sterke angst) maar dat was sporadisch, dus niet voldoende voor een afhankelijkheid. Maar ik hou er ook rekening mee dat de staart het moeilijkst gaat zijn.

_shikantaza zei:
Sounds good. En Benzo afbouw is niet per sé voor iedereen zwaar he. Maar vaak is het voor degenen die er last van hebben ook gelijk enorm zwaar.
Klik om te vergroten...

Ik merk wel dat het naast lichamelijk ook wel een soort mentale afhankelijkheid was geworden. Ik had de afgelopen week momenten dat ik mijn eigen gevoel (met name dus verdriet) even écht niet trok, normaal zou ik dan vrij gemakkelijk een halfje benzo of een glaasje wijn pakken. Dat beide op die momenten niet doen (gisteren zelfs een enkel glaasje wijn afgeslagen bij m’n ouders), voelt ergens heel onnatuurlijk, ‘leeg’, hoe bizar dat ook klinkt. Echt zo van: ik voel dit nu, het is te heftig, en ik “mag” er niks tegen doen, dus ik moet dit blijven voelen, terwijl het niet te doen is; heh? Een soort error. Ik weet dan even niet wat ik met mezelf en het moment aan moet. I guess dat dit ‘craving’ is. Best raar, want dat heb ik nog nooit in m’n leven ervaren. Ik besef dat ik veel te makkelijk ben gaan denken over verdoven. En dan is m’n kat er nu óók nog niet om troost en knuffels bij te zoeken.

In die zin is er wel sprake van een soort ontwenning. En ik houd er rekening mee dat fysiek het zware nog zou kúnnen komen (en dat volhouden ook nog een moeilijke wordt).

Het is ook gewoon beoordelen, omdat ik zelf met mijn emoties los van de benzo-afbouw al niet baseline ben. Het wás al donker de laatste weken, en hier komt de schaduw van kattenverdriet nog overheen. Heb echt het idee dat dat even alle plek inneemt, dus ook die van mijn normale angst. (En het scheelt ook dat de bedrijfsarts het goed vindt dat ik even niet solliciteer nu i.v.m. de toenemende depressieve klachten de laatste weken, veel van mijn angsten zijn werkgerelateerd.)

Dus is even afwachten hoe de toekomst eruit ziet, maar ik leef nu een beetje dag per dag.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Opzich zou dat stimulerende wel te verklaren zijn aangezien mirtazapine ook op noradrenaline werkt.
Klik om te vergroten...
Yep.
De H1 histaminereceptor krijgt een klap van noradrenerge receptoren.
Te lui om het in eigen woorden uit te leggen.

"A 2012 review focused on antidepressants and sleep found that in many people with sleep disorders caused by depression, mirtazapine reduces the time it takes to fall asleep and increases the quality of sleep, but that in some people it can disturb sleep, especially at higher doses, causing restless leg syndrome in 8 to 28% of people and in rare cases causes REM sleep behavior disorder.
This seemingly paradoxical dose–response curve of mirtazapine with respect to somnolence is owed to the exceptionally high affinity of the drug for the histamine H1, 5-HT2A, and 5-HT2C receptors; exhibiting near exclusive occupation of these receptors at doses ≤15 mg.
However, at higher doses, inverse agonism and constitutive activation of the α2A-, α2B-, and α2C-adrenergic receptors begins to offset activity at H1 receptors leading to decreased somnolence and even a subjective sensation of "activation" in treated patients.

Mirtazapine is overigens geen SNRI.
Ik vroeg naar een SSRI omdat mirtazapine in combinatie met een SSRI (of SNRI) nogal eens sterker werkt dan beide middelen afzonderlijk.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Ik merk wel dat het naast lichamelijk ook wel een soort mentale afhankelijkheid was geworden. Ik had de afgelopen week momenten dat ik mijn eigen gevoel (met name dus verdriet) even écht niet trok, normaal zou ik dan vrij gemakkelijk een halfje benzo of een glaasje wijn pakken. Dat beide op die momenten niet doen (gisteren zelfs een enkel glaasje wijn afgeslagen bij m’n ouders), voelt ergens heel onnatuurlijk, ‘leeg’, hoe bizar dat ook klinkt. Echt zo van: ik voel dit nu, het is te heftig, en ik “mag” er niks tegen doen, dus ik moet dit blijven voelen, terwijl het niet te doen is; heh? Een soort error. Ik weet dan even niet wat ik met mezelf en het moment aan moet. I guess dat dit ‘craving’ is. Best raar, want dat heb ik nog nooit in m’n leven ervaren. Ik besef dat ik veel te makkelijk ben gaan denken over verdoven. En dan is m’n kat er nu óók nog niet om troost en knuffels bij te zoeken.
Klik om te vergroten...
Tsja, het is een gewoonte geworden om bij heftige emoties naar een middel te grijpen. Maar die gewoont kun je wel weer afleren.
Gek is dat he, dat je je eigen hoofd niet kunt vertrouwen? "Als ik nu niet ga gebruiken kan ik het niet aan". Klopt niets van, en dat ben je nu aan het ontdekken.

Roze Olifant zei:
In die zin is er wel sprake van een soort ontwenning. En ik houd er rekening mee dat fysiek het zware nog zou kúnnen komen (en dat volhouden ook nog een moeilijke wordt).
Klik om te vergroten...
Zeker, wennen aan een nieuwe manier van doen kun je zien als ont-wennen van ingesleten gewoontes.
Roze Olifant zei:
Het is ook gewoon beoordelen, omdat ik zelf met mijn emoties los van de benzo-afbouw al niet baseline ben. Het wás al donker de laatste weken, en hier komt de schaduw van kattenverdriet nog overheen. Heb echt het idee dat dat even alle plek inneemt, dus ook die van mijn normale angst. (En het scheelt ook dat de bedrijfsarts het goed vindt dat ik even niet solliciteer nu i.v.m. de toenemende depressieve klachten de laatste weken, veel van mijn angsten zijn werkgerelateerd.)
Klik om te vergroten...
Het gaat weer over.
Roze Olifant zei:
Dus is even afwachten hoe de toekomst eruit ziet, maar ik leef nu een beetje dag per dag.
Klik om te vergroten...
Aan jezelf werken. Al was het maar om iets constructiefs om handen te hebben.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor jullie fijne reacties, mijn moeder is nu hier met mijn zusje’s hond dus even kort, maar wederom fijn dat jullie meedenken! @Relmuis, thanks voor de info, ik ga me hier vanavond eens wat meer in verdiepen, mirtazapine valt onder de tetracyclische middelen, inderdaad net wat anders dan een SNRI, excusez-moi. 😊
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Okay, vannacht dus wel de eerste bijna slapeloze nacht. Ik heb ergens later een halfje mirtazapine alsnog bijgenomen, maar dat werkte niet echt meer, behalve dat ik daarna misschien een uur of anderhalf heel halfslachtig heb geslapen met weer rare levendige dromen.

Per ongeluk mijn autoplay aan laten staan op YouTube (podcast-achtig iets), dus wat er verteld werd - over psychologie - werd op een creatieve maar weirde manier verwerkt tot een droom. Ik was op mijn oude manege die er totaal anders uit zag, en mijn oude manege-eigenaar was terwijl we door het bos en de heuvels liepen een speech aan het houden over hechtingsproblematiek bij veulens (video ging over attachment issues bij mensen, en later het beloningssysteem, haha), terwijl ik m’n kat ter plekke moest laten inslapen, idk why op de manege.

Ik dacht nog: best een interessant verhaal, ik wil alles weten over de hechting van veulens, maar waarom praat die vent gewoon door op dit moment, dit is super ongepast. 👽

Terwijl ik ergens ook wel weer wist: oja, dat is YouTube, maar niet in staat ernaar te handelen en dat uit te zetten, ofzo.

Een hele rare mix van flarden werkelijkheid en droom.

Vanavond dus maar gewoon over op de 15 mg mirtaxapine, en de rest accepteren.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Okay, vannacht dus wel de eerste bijna slapeloze nacht. Ik heb dus ergens later een halfje mirtazapine alsnog bijgenomen, maar dat werkte niet echt meer, behalve dat ik daarna misschien een uur of anderhalf heel halfslachtig heb geslapen met weer rare levendige dromen.

Per ongeluk mijn autoplay aan laten staan op YouTube (podcast-achtig iets), dus wat er verteld werd - over psychologie - werd op een creatieve maar weirde manier verwerkt tot een droom. Ik was op mijn oude manege die er totaal anders uit zag, en mijn oude manege-eigenaar was terwijl we door het bos en de heuvels liepen een speech aan het houden over hechtingsproblematiek bij veulens (video ging over attachment issues bij mensen, en later het beloningssysteem, haha), terwijl ik m’n kat ter plekke moest laten inslapen, idk why op de manege.

Ik dacht nog: best een interessant verhaal, ik wil alles weten over de hechting van veulens, maar waarom praat die vent gewoon door op dit moment, dit is super ongepast. 👽

Terwijl ik ergens ook wel weer wist: oja, dat is YouTube, maar niet in staat ernaar te handelen en dat uit te zetten, ofzo.

Een hele rare mix van flarden werkelijkheid en droom.

Vanavond dus maar gewoon over op de 15 mg mirtaxapine, en de rest accepteren.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar! Slapen hersteld heel langzaam…. Duurde bij mij ook heel lang. Zelf heb ik maandenlang geen enkele droomslaap gehad…. Dus wees blij dat je nog droomt! Droomslaap is het 1ste herstel van de benzo’s, dat staat in de Ashton Manuel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Vinidi84 zei:
Herkenbaar! Slapen hersteld heel langzaam…. Duurde bij mij ook heel lang. Zelf heb ik maandenlang geen enkele droomslaap gehad…. Dus wees blij dat je nog droomt! Droomslaap is het 1ste herstel van de benzo’s, dat staat in de Ashton Manuel.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat dat dromen meer van de mirtazapine komt dan van de benzo-afbouw (?), moeilijk precies te zeggen, kan ook de combinatie zijn. Ik had het toen ik begon met de 7 mg de eerste dagen erg, daarna nam het wat af, en nu ik de mirtazapine-dosis verhoog naar 15 mg neemt het levendige dromen weer (tijdelijk?) toe. Maar het is inderdaad wel vreemd om überhaupt weer te dromen, aangezien benzo’s dit juist remmen.

Hoe gaat het met jou?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Ik denk dat dat dromen meer van de mirtazapine komt dan van de benzo-afbouw (?), moeilijk precies te zeggen, kan ook de combinatie zijn. Ik had het toen ik begon met de 7 mg de eerste dagen erg, daarna nam het wat af, en nu ik de mirtazapine-dosis verhoog naar 15 mg neemt het levendige dromen weer (tijdelijk?) toe. Maar het is inderdaad wel vreemd om überhaupt weer te dromen, aangezien benzo’s dit juist remmen.

Hoe gaat het met jou?
Klik om te vergroten...
Vannacht sliep ik pas om half vier en 8u weer wakker, tis niet anders. Heb voldoende liggen aan meds om meer te slapen maar ga dat absoluut NIET doen. Ik moet hier doorheen. Ik accepteer het nu zoals dat is en ben al lang blij met een paar uurtjes. Stel ook geen doelen, ik zie het wel hoe het afloopt en hoe lang het duurt. Heb het twee jaar lang geslikt, dus een makkelijke weg gaat het niet meer worden.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Echt rot voor je dat je zo geteisterd word door die slapeloosheid..!

Ik snap dat je kiest voor een medicijnvrije nachtrust ondanks dat het dan maar 4 uurtjes is. Maar iets als Magnesium Citraat? Dat ontspant wat, kon me soms net even dat extratje bieden die ik nodig had.

Maar he als je nog even bezig bent met afbouwen kan het slaaptekort je wel op gaan breken. Wees dus niet zo extreem voor jezelf met mate uiteraard. Zolang het maar geen benzo's of z drugs zijn voor het slapen.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Mijn werk is zo stressvol dat ik Zolpidem nodig heb, en om de Zolpidem te kunnen betalen moet ik stressvol werk doen. Zoek dan werk dat niet zo stresvol is dan hoeft het ook niet meer.
Klik om te vergroten...
Ietwat late bump @_shikantaza maar echt weer de spijker op z’n kop. Precies hoe een verslaafd brein werkt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hier eergisteren het laatste kwartje bromazolam gehad. Ik gebruik nu 15 mg mirtazapine en heb geen last van afkickverschijnselen, afgezien van het feit dat ik nog steeds even depressief ben, maar dit is voor mijn gevoel niet benzo-gerelateerd. Hopelijk verbetert dit nog iets, want vind er zacht gezegd geen reet aan zo. Al besef ik dat ik op afbouw-vlak geluk heb gehad.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Damius zei:
Ietwat late bump @_shikantaza maar echt weer de spijker op z’n kop. Precies hoe een verslaafd brein werkt.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, ik heb teveel stress en daarom gebruik ik 14 pillen Zolpidem per dag, en zo gaat dat cirkeltje rond. Probeer dan wat af te bouwen nu? Nee nu nog niet, dat komt straks wel. Zucht….
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Raver zei:
Echt rot voor je dat je zo geteisterd word door die slapeloosheid..!

Ik snap dat je kiest voor een medicijnvrije nachtrust ondanks dat het dan maar 4 uurtjes is. Maar iets als Magnesium Citraat? Dat ontspant wat, kon me soms net even dat extratje bieden die ik nodig had.

Maar he als je nog even bezig bent met afbouwen kan het slaaptekort je wel op gaan breken. Wees dus niet zo extreem voor jezelf met mate uiteraard. Zolang het maar geen benzo's of z drugs zijn voor het slapen.
Klik om te vergroten...
Magnesium Lycine heb ik wel in huis, ga dat weer eens proberen. Overigens neem ik savonds nog wel 3,5 mg diazepam in (merk er niet veel van).
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ongelofelijk frustrerend hè @Raver , dat soort onnozele uitspraken. Om ziedend van te worden!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Bijzonder hoe we op vakantie ineens met minder toe kunnen, ook op allerlei andere vlakken.

Merk het ook met allemaal comfort dingen die ik normaal thuis denk nodig te hebben. Op vakantie is die drang er niet.
Klik om te vergroten...
Ik had op vakantie voorheen juist altijd méér nodig, omdat het slapen in een ander bed nooit lukte (werd ook een self fulfilling prophecy natuurlijk). 🙈 Inmiddels overnacht ik voor mijn werk zó vaak ergens anders, dat ik het gewend ben geraakt en ik in een ander bed vaak beter slaap dan thuis.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
En een second opinion of gesprekje met de patiëntvertrouwenspersoon?
Klik om te vergroten...
Ja, misschien heb je gelijk, en zou ik dat moeten doen. Maar ik voel momenteel zo'n grote vastberadenheid om die laatste paar mg er zelf af te krijgen, dat ik erover twijfel. Vannacht (best licht, dat wel) geslapen op zo'n fucking klein brokje broma, dat het me écht nog maar een kleine stap lijkt naar nul. Waar ik bovendien van mezelf gerust nog twee maanden over mag doen. Dus ik weet gewoonweg niet of het me het gedoe en de strijd waard is. 😅
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jazz35 zei:
Ik had op vakantie voorheen juist altijd méér nodig, omdat het slapen in een ander bed nooit lukte (werd ook een self fulfilling prophecy natuurlijk). 🙈 Inmiddels overnacht ik voor mijn werk zó vaak ergens anders, dat ik het gewend ben geraakt en ik in een ander bed vaak beter slaap dan thuis.
Klik om te vergroten...
Bijzonder, ik slaap, eet, etc. altijd makkelijker op vakantie. Mijn lichaam gaat ineen soort avontuur/survival modus. Bovendien ben ik lichamelijk erg actief op vakantie, dat zal vast meehelpen met goede eetlust en nachtrust.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben inmiddels al ruim 3 maanden van de Diazepam en dus benzo's af🥳😎
En dat na jarenlang elke dag benzo's gebruiken. En ik had echt niet verwacht dat ik eigenlijk daarna helemaal nergens last meer van zou hebben. En het slapen gaat ook echt prima over het algemeen. Ik slaap 5 van de 7 nachten redelijk/ goed👍

En vaak wel 1 of 2 nachten in de week wat slechter. Afgelopen week had ik 2 nachten waarin ik maar een paar uur had geslapen en dat vind ik dan nog wel moeilijk hoor. Dan denk ik er 's nachts nog wel aan als ik naar het plafond lig te staren. Maar ja het kan niet meer en ik wil het ook niet meer.

Ik probeer die dag dan maar gewoon te accepteren dat ik niet alles kan doen wat ik wil. Alhoewel ik dan wel echt chagrijnig kan zijn qua stemming vanwege het slaapgebrek. Maar de nacht erop slaap ik eigenlijk altijd weer heel goed. En soms bij spanning of drukte in mijn hoofd heb ik nog wel eens trek aan een benzo. Maar ook daar kan ik steeds beter mee omgaan en het er te laten zijn en te voelen. En er op een constructieve manier mee om te gaan 👍

Ik lees hier dat 0.5 milligram Bromozolam omgerekend wordt naar 5-7.5 milligram Diazepam en dat jij voor 1.5 mg Bromozolam 20 mg Diazepam kreeg @Leslie010😳 Maar dan snap ik wel waarom mijn afkick van de Bromozolam in de detox zo hevig was. Want ik zat gemiddeld op 27 mg Bromozolam (met uitschietjes naar 39 mg) en ik kreeg de eerste dag maar 40 milligram Diazepam en vanaf de tweede dag zelfs nog maar 35 milligram. Ik vond dat toen echt al zo ontzettend weinig, maar in de kliniek hadden ze er geen ervaring mee en deden ze maar wat...

Dus ik herken me wel in het verhaal van @Raver en @De Zandman dat de specialistische kennis in de detox flink te wensen overlaat. Zulke opmerkingen die jij hebt gekregen @Raver kunnen ook echt niet. Ik weet niet waar je zit maar ik vind het sowieso al een rare gang van zaken dat je als cliënten onderling met elkaar kunt klooien wat je van de week zei. Ik vind het in ieder geval dapper dat je hebt besloten om juist het laatst stukje klinisch te doen in de detox. Heel veel succes en hopelijk kom jij er ook helemaal vanaf💪

@Jazz35 Welkom terug op het forum na je vrijwillige ban. Wat ontzettend vervelend om te horen dat je een nieuwe psychiater hebt en dat die ging Diazepam wil geven om af te bouwen. Echt enorm slecht dat ze je nou aan je lot overlaten. Maar je bent er echt bijna als je nog maar op 0.5 milligram Bromozolam zit. Goed dat je voor jezelf een plan van aanpak heb gemaakt en ik heb er vertrouwen in dat het jou ook gaat lukken 💪

@Vinidi84 en @Roze Olifant Hoe gaat het nu met jullie?🫂

Screenshot_20241006_110301_Days Counter.jpg
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazz35 zei:
Ja, misschien heb je gelijk, en zou ik dat moeten doen. Maar ik voel momenteel zo'n grote vastberadenheid om die laatste paar mg er zelf af te krijgen, dat ik erover twijfel. Vannacht (best licht, dat wel) geslapen op zo'n fucking klein brokje broma, dat het me écht nog maar een kleine stap lijkt naar nul. Waar ik bovendien van mezelf gerust nog twee maanden over mag doen. Dus ik weet gewoonweg niet of het me het gedoe en de strijd waard is. 😅
Klik om te vergroten...
Ach, gedoe en strijd. Misschien. Het hangt ook echt af van hoe je de afbouw ervaart. Je doet het volgens mij rustig aan. Dat is volgens mij de belangrijkste succesfactor!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3738394041
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."