#1
Sounds good. En Benzo afbouw is niet per sé voor iedereen zwaar he. Maar vaak is het voor degenen die er last van hebben ook gelijk enorm zwaar.Als ik hier even een update mag geven (ik besef dat het niet mijn topic is…): ik ben gisteren - een dag later dan gepland vanwege het verdriet om de dood van mijn kat - begonnen met de tweede stap van de afbouw. Ik heb vannacht na het halfje bromazolam wat er al een week vanaf was, nog een kwartje eraf gehaald. Pillen zijn 2.5 mg totaal, dat is wat ik ongeveer per dag gebruikte de laatste maanden. Advies van psychiater was: vanaf de tweede week derde kwartje eraf en indien nodig de 7.5 mg mirtazapine ophogen naar 15 mg. Ik heb in plaats daarvan 11.25 mg mirtazapine genomen (drie kwartjes). Heb het dus wel opgehoogd maar niet direct verdubbeld.
Normaal had ik die 7.5 mg wel eerst geprobeerd, maar ik heb geen zin om mezelf extra te kwellen met slapeloosheid in deze toch al moeizame periode. En in één keer 15 mg nemen blijkt (so far) niet perse nodig dus ik bewaar dat laatste kwartje erbij als het even kan liever voor de derde week, als het laatste kwartje broma eraf gaat. Op die 15 mg ga ik toch wel uitkomen uiteindelijk omdat er sprake is van onderliggende sluimerende depressie, en ik heb tot nu toe geen bijwerkingen van de mirtazapine.
Wellicht moet het ergste van de benzo-afbouw nog komen, de komende weken, maar ik heb momenteel geen last van ontwenning. Ook nog niet gehad. Wat ik voel is zwaar, maar dat is meer verdrietig zijn om mijn kat - bovenop de al aanwezige depressie - dan angst. Als ik erbij nadenk voel ik me zelfs minder angstig dan ‘normaal’? Ik slaap ook oké, gezien de omstandigheden. Misschien dat het gebruikelijke angstige tijdelijk weg wordt geschoven door het verdriet (of toch ook de mirtazapine waar ik tot nu toe tevreden over ben). Tja, ieder nadeel hep z’n voordeel…?
* Edit: Ik heb btw wel met dagen hoofdpijn, dat kan zowel een bijwerking zijn van de mirtazapine of/en van benzo-afbouw (óf/en van verdriet/rouw) maar aangezien ik baseline ook frequent migraine of hoofdpijn heb, durf ik dat niet te zeggen. De hoofdpijn reageert zoals gebruikelijk amper tot niet op ibuprofen maar wel redelijk op sumatriptan, dat is mijn reguliere migraine-medicatie.
Zal later als TS het niet bezwaarlijk vindt dat dit een beetje een algemeen afbouw-update-topic wordt/is geworden (@Vinidi84), want bedacht me eerder deze week dat dit misschien niet zo netjes is om ongevraagd te doen, evt. nog even laten weten hoe de zaken zich ontpoppen.
