Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
90 weergaven
18-5-2026
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Is er ook toevallig iemand in het topic die de benzo-afbouw (bij mij is dat nu gezet op: in drie weken afbouwen van 2.5 mg bromazolam naar 0 met behulp van mirtazapine, eerst 7 mg en vanaf de tweede week indien nodig 15 mg) combineert met ADHD-medicatie?

Ik heb ADD. Ben recent gediagnosticeerd, maar kreeg hier al enkele jaren medicatie op recept voor (klinkt weird, maar dat verhaal is voor dit topic irrelevant). Ik neem al langere tijd 30 mg lisdexamfetamine en ik heb gevraagd of ik hier in het kader van de afbouw tijdelijk mee moet stoppen (omdat het natuurlijk wel stimulerende medicatie is die angst- en insomniaversterkend kan werken, was mijn redenatie), maar de psychiater heeft gezegd dat ik dit beter kan blijven nemen.

Ik heb dit gisteren, eerste dag afbouw, niet gedaan vanwege migraine. Die staat overigens los van deze hele afbouw, it’s the time of the month. Bij migraine sla ik standaard de lisdex over, want dan is m’n dag toch al stuk en dan werkt iedere vorm van stimulatie, hoe mild ook, alleen maar tegen me.

Nu, op de tweede dag geen migraine meer, en zoals geadviseerd de lisdex genomen. Heb het idee dat het effect hiervan op dit prille moment nog in mijn voordeel werkt. Omdat de 7 mg mirtazapine sederender werkt dan het 1.25 mg halfje bromazolam dat eraf is gegaan (ik ga er vanuit: door nog geen tolerantie voor de eerste en wel tolerantie voor de tweede) word ik duffer wakker dan gewoonlijk. En de lisdex heft dat overgesedeerde weer min of meer op richting ‘normaal’.

Maar ik besef dat de echte benzo-ontwenning nog niet gestart is. En ook dat week twee (nog een kwartje broma eraf) en drie (naar 0 broma toe) zwaarder gaan worden dan week één. Hoe dichter bij nul, hoe moeilijker zoals bekend… De mirtazapine mag in week twee en drie dan ook indien nodig verhoogd worden naar 15 mg.

Maar ik kan me niet echt iets voorstellen bij de rol van de lisdex in dit proces. Het lijkt me namelijk nogal onnatuurlijk om, zou ik de symptomen van benzo-ontwenning krijgen zoals ik ze ken en hier lees (complete overprikkeling, tremoren, angst, flitsen, etc.), stimulerende medicatie in te gaan nemen. Al helemaal omdat ik afkickloos al bekend ben met een angststoornis.

De lisdex is geen ‘must’, ik heb nog geen werk (laatste maanden ziektewet, zit hierdoor wel in een onsuccesvol en daardoor stressvol Tweede Spoor-traject met nog stressvollere UWV-bemoeienis/WIA-keuring op komst), het is dus geen ramp om het over te slaan maar het advies was dus in principe wel doornemen.

Ik moet het waarschijnlijk gewoon afwachten en in het moment een beetje beslissen wat ik doe. Maar ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. Zo niet, dan wordt het nog wat meer proefkonijnen. 🐰

P.S. Update 1: Tot nu toe weinig opvallends behalve veel meer dromen dan normaal en, door de mirta, meer gesedeerd wakker worden. Maar again: ik ben me er terdege van bewust dat de broma-ontwenning nog moet beginnen, dus dat ik nog in de brace-for-impact-comfortzone zit.
Klik om te vergroten...
Overstappen op diazepam…. Dit ga je met Mirtazapine denk ik niet redden… broma is zeer potent spul, oppassen!!!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vinidi84 zei:
Overstappen op diazepam…. Dit ga je met Mirtazapine denk ik niet redden… broma is zeer potent spul, oppassen!!!
Klik om te vergroten...

Ik had ook verwacht dat dat zou gebeuren, omzetten naar diazepam, maar daar was mijn psychiater zeer op tegen. Ik heb geen idee waarom precies, dat wilde ze niet uitleggen.

Ze was zacht uitgedrukt not amused en reageerde erg veroordelend toen ik de broma-verslaving opbiechtte (in mijn eerste gesprek met haar, mijn frustratie hierover staat in het Irritatiepuntje-topic). De timing kwam voor haar totaal verkeerd omdat ze op het punt stond vijf weken met vakantie te gaan, wat ik niet kon weten. Zij is de enige psychiater voor dat team. Ik heb om die reden geen directe back-up psychiater. De stress daarover overviel haarzelf duidelijk ook, en dat is - hoop ik dan maar - de reden dat ze zo heftig reageerde.

Maar diazepam zag ze sowieso niet zitten, en ze heeft, na in eerste instantie niet meteen iets te kunnen/willen doen (‘ik kan hier ook even niets mee’) uiteindelijk toch rap een drie-weken-plan met mirtazapine in elkaar gezet. Ik vind het ook twijfelachtig, maar het alternatief was ook niet wenselijk, namelijk nog weken doorgaan met die 2.5 mg broma.

Ik moet het verder dus zelf uitzoeken. Ik hoop dat het enigszins gaat meevallen, maar als het niet meevalt dan krijg ik na de reactie van de psychiater die al als straf voelde, nog een keer een veel hardere straf. Helpt misschien wel om er voortaan vanaf te blijven… Bij nood kan ik wel bij mijn huisarts terecht lijkt me, maar die zal hier weinig vanaf weten.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Ik had ook verwacht dat dat zou gebeuren, omzetten naar diazepam, maar daar was mijn psychiater zeer op tegen. Ik heb geen idee waarom precies, dat wilde ze niet uitleggen.

Ze was zacht uitgedrukt not amused en reageerde erg veroordelend toen ik de broma-verslaving opbiechtte (in mijn eerste gesprek met haar, mijn frustratie hierover staat in het Irritatiepuntje-topic). De timing kwam voor haar totaal verkeerd omdat ze op het punt stond vijf weken met vakantie te gaan, wat ik niet kon weten. Zij is de enige psychiater voor dat team. Ik heb om die reden geen directe back-up psychiater. De stress daarover overviel haarzelf duidelijk ook, en dat is - hoop ik dan maar - de reden dat ze zo heftig reageerde.

Maar diazepam zag ze sowieso niet zitten, en ze heeft, na in eerste instantie niet meteen iets te kunnen/willen doen (‘ik kan hier ook even niets mee’) uiteindelijk toch rap een drie-weken-plan met mirtazapine in elkaar gezet. Ik vind het ook twijfelachtig, maar het alternatief was ook niet wenselijk, namelijk nog weken doorgaan met die 2.5 mg broma.

Ik moet het verder dus zelf uitzoeken. Ik hoop dat het enigszins gaat meevallen, maar als het niet meevalt dan krijg ik na de reactie van de psychiater die al als straf voelde, nog een keer een veel hardere straf. Helpt misschien wel om er voortaan vanaf te blijven… Bij nood kan ik wel bij mijn huisarts terecht lijkt me, maar die zal hier weinig vanaf weten.
Klik om te vergroten...
Mirtazapine kan wel verlichting geven bij Benzo afbouw hoor. Het is geen Benzo natuurlijk dus wat je er van gaat merken is even de vraag - ik kan niet uit ervaring spreken. Ik heb het wel eens genomen als slaaphulp in plaats van Benzo's en dat werkte best goed, alleen voelde ik me weird toen ik wakker werd. Dat trok met een uurtje of 2 wel weg... maar de gigantische trek in zoetigheid bleef. Ik heb de Mirtazapine toen weggegooid en ben weer aan de Temazepam gegaan, daar werd ik in ieder geval niet zo vaag wakker van. Helaas ben ik daarna wel in de Benzo-val getrapt en heb de Temazepam te lang genomen, waarna afbouw weer nodig was. Ezel en Steen enzo 😇.

Neemt niet weg dat ik het een eigenaardige keuze van de psychiater vind, maarja psychiaters... ik heb geen hoge pet op van die lui over het algemeen. Zeker als het afbouwen betreft. Daar wordt in de opleiding gewoon veel te weinig tijd aan besteed.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Mirtazapine kan wel verlichting geven bij Benzo afbouw hoor. Het is geen Benzo natuurlijk dus wat je er van gaat merken is even de vraag - ik kan niet uit ervaring spreken. Ik heb het wel eens genomen als slaaphulp en dat werkte best goed, alleen voelde ik me weird toen ik wakker werd. Dat trok met een uurtje of 2 wel weg... maar de gigantische trek in zoetigheid bleef.

Neemt niet weg dat ik het een eigenaardige keuze van de psychiater vind, maarja psychiaters... ik heb geen hoge pet op van die lui over het algemeen.
Klik om te vergroten...

Ze twijfelde zelf ook over de mirtazapine omdat het ‘metabolisch niet handig werkt’, m.a.w. dat mensen er dik van worden. Ik heb echter borderline-ondergewicht (hoofdzakelijk een blijvende bijwerking van de ADD-meds, + wat depressie) dus dat gevaar was hier iets minder groot. Bovendien gaat mijn moeder’s angststoornis - ook gegeneraliseerde angst - al langdurig goed op een lage dosering mirtazapine. Dat benoemde ik en dat gaf de doorslag denk ik, maar het is uiteraard totaal niet vergelijkbaar met mijn profiel. Mijn moeder heeft alleen die angststoornis. Ik heb een heel pakket opgebouwd inmiddels.

We zullen zien… Ik probeer mezelf niet te bang te maken (heuj, want daar ben ik ontzettend goed in, met m’n angststoornis 🤭), ik heb dit zelf gedaan, nu moet ik de gevolgen dragen, wat komt dat komt.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
ik ontzettend goed in, met m’n angststoornis 🤭), ik heb dit zelf gedaan
Klik om te vergroten...
Volgens mij heb je niets gedaan waar je spijt van moet hebben hoor. Alleen wordt het een periode van voelen..

Kan ook best zijn dat het allemaal meevalt, maar kan dus ook heel moeilijk worden. Accepteer je paniekaanvallen, bestudeer ze, analyseer je gevoelens, maak een lichaam scan en als je rustig dosis mindert, dan kom je er wel.
Misschien dat 3 weken wat erg enthousiast is, maar voor hetzelfde geld is dat genoeg tijd.
Neem je ook koffies? Wandel/ beweeg je genoeg? ...
Want je zegt dat de psychiater liever heeft dat je stimulerende pilletjes blijft slikken. Volgens mij zegt ze dat, omdat je ze nodig zult hebben. Als je nu die pillen niet meer neemt en je komt als een zombie het afbouw traject door, dan ben je er nog niet. Want als je dan weer je stimulerende pillen gaat slikken kom je jezelf weer tegen..
Succes en als je veel drama ondervindt, dan gewoon toch iets langzamer afbouwen, als je maar gevoel hebt dat je in de goede richting werkt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Manu76 zei:
Volgens mij heb je niets gedaan waar je spijt van moet hebben hoor. Alleen wordt het een periode van voelen..

Kan ook best zijn dat het allemaal meevalt, maar kan dus ook heel moeilijk worden. Accepteer je paniekaanvallen, bestudeer ze, analyseer je gevoelens, maak een lichaam scan en als je rustig dosis mindert, dan kom je er wel.
Misschien dat 3 weken wat erg enthousiast is, maar voor hetzelfde geld is dat genoeg tijd.
Neem je ook koffies? Wandel/ beweeg je genoeg? ...
Want je zegt dat de psychiater liever heeft dat je stimulerende pilletjes blijft slikken. Volgens mij zegt ze dat, omdat je ze nodig zult hebben. Als je nu die pillen niet meer neemt en je komt als een zombie het afbouw traject door, dan ben je er nog niet. Want als je dan weer je stimulerende pillen gaat slikken kom je jezelf weer tegen..
Succes en als je veel drama ondervindt, dan gewoon toch iets langzamer afbouwen, als je maar gevoel hebt dat je in de goede richting werkt.
Klik om te vergroten...

Weinig koffie, omdat dat vaak wat nerveus maakt in combinatie met de lisdexamfetamine. Af en toe eentje.

Ik beweeg absoluut niet genoeg. Ik ben een ongelofelijke bankplakker; dat niet kunnen opstarten/niet in beweging kunnen komen/uitstellen/verlamming (en tegelijkertijd me intern wel ongelofelijk druk maken over wat ik allemaal al had en zou moeten doen) is tevens m’n meest storende ADD-symptoom. Ik moet zeker in meer depressieve of angstige periodes echt door anderen de deur uit gepusht worden. De medicatie werkt daar wel ietsje op. Misschien is dat inderdaad de reden dat ik de lisdex door moet blijven slikken, omdat het anders helemáál full-on zombiemodus wordt. Goeie.

Ik ga mezelf dwingen weer meer uit wandelen te gaan de komende weken.

Dank je voor je advies! Wordt erg gewaardeerd.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Misschien is dat inderdaad de reden dat ik de lisdex door moet blijven slikken, omdat het anders helemáál full-on zombiemodus wordt.
Klik om te vergroten...
Het gaat er denk ik ook om dat je alles zoveel mogelijk stabiel houdt terwijl je de benzo afbouwt. De benzo afbouw zorgt al voor genoeg instabiliteit. Dan moet je niet ook nog gaan rommelen met je andere medicatie.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Het gaat er denk ik ook om dat je alles zoveel mogelijk stabiel houdt terwijl je de benzo afbouwt. De benzo afbouw zorgt al voor genoeg instabiliteit. Dan moet je niet ook nog gaan rommelen met je andere medicatie.
Klik om te vergroten...

Daar heb je een goed punt.

Het lijkt me alleen zo tegen-intuïtief om in een compleet overprikkelde, paniekerige, bijna elektrisch geladen staat van zijn (als dat even is hoe ik benzo-ontwenning mag samenvatten, als ik het allemaal zo lees) een stimulant te gaan nemen…

Ik was net met m’n ouders uit eten, wel confronterend om aan je ouders uit te leggen dat je een verslaving hebt. Ik heb nooit over mijn benzogebruik gezwegen en ik had ze ook al voorzichtig voorbereid eerder deze week, voor het gesprek met de psychiater, omdat ik wist dat dat de zaken zou gaan wijzigen, maar om het er dan toch ineens zo ‘boem’ met ze over te hebben is toch anders. Beetje beschamend/pijnlijk, maar ja, het hoort erbij.

Ze reageren gelukkig begrijpend, omdat ze mijn klachten kennen, en omdat ik dus feitelijk nooit gelogen heb, maar ik denk dat ze me nu sowieso nooit meer helemaal vertrouwen met drugs. Dat snap ik, maar vind ik jammer, omdat benzo’s van alles wat ik uitgeprobeerd heb, het enige middel is waar ik altijd van heb geweten dat het tricky was en eigenlijk ook wel dat het me waarschijnlijk ooit zou inhalen. Dat zegt weinig tot niets over hoe ik met andere middelen omga. Maar voor hen is dat onderscheid moeilijk te maken, natuurlijk, logisch.

En misschien kunnen we onszelf ook maar beter wantrouwen, want als je maar genoeg middelen gebruikt, vind je er uiteindelijk vanzelf eentje die blijft hangen.

Het is wel een humbling experience in die zin. Roep niet te snel dat je ‘niet (zo) verslavingsgevoelig’ bent, het kan zomaar in een heel klein hoekje zitten.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Ik had ook verwacht dat dat zou gebeuren, omzetten naar diazepam, maar daar was mijn psychiater zeer op tegen. Ik heb geen idee waarom precies, dat wilde ze niet uitleggen.

Ze was zacht uitgedrukt not amused en reageerde erg veroordelend toen ik de broma-verslaving opbiechtte (in mijn eerste gesprek met haar, mijn frustratie hierover staat in het Irritatiepuntje-topic). De timing kwam voor haar totaal verkeerd omdat ze op het punt stond vijf weken met vakantie te gaan, wat ik niet kon weten. Zij is de enige psychiater voor dat team. Ik heb om die reden geen directe back-up psychiater. De stress daarover overviel haarzelf duidelijk ook, en dat is - hoop ik dan maar - de reden dat ze zo heftig reageerde.

Maar diazepam zag ze sowieso niet zitten, en ze heeft, na in eerste instantie niet meteen iets te kunnen/willen doen (‘ik kan hier ook even niets mee’) uiteindelijk toch rap een drie-weken-plan met mirtazapine in elkaar gezet. Ik vind het ook twijfelachtig, maar het alternatief was ook niet wenselijk, namelijk nog weken doorgaan met die 2.5 mg broma.

Ik moet het verder dus zelf uitzoeken. Ik hoop dat het enigszins gaat meevallen, maar als het niet meevalt dan krijg ik na de reactie van de psychiater die al als straf voelde, nog een keer een veel hardere straf. Helpt misschien wel om er voortaan vanaf te blijven… Bij nood kan ik wel bij mijn huisarts terecht lijkt me, maar die zal hier weinig vanaf weten.
Klik om te vergroten...
Echt vervelend, hoe lang slik je de broma? Inderdaad slow and steady wint de race.
Roze Olifant zei:
Daar heb je een goed punt.

Het lijkt me alleen zo tegen-intuïtief om in een compleet overprikkelde, paniekerige, bijna elektrisch geladen staat van zijn (als dat even is hoe ik benzo-ontwenning mag samenvatten, als ik het allemaal zo lees) een stimulant te gaan nemen…

Ik was net met m’n ouders uit eten, wel confronterend om aan je ouders uit te leggen dat je een verslaving hebt. Ik heb nooit over mijn benzogebruik gezwegen en ik had ze ook al voorzichtig voorbereid eerder deze week, voor het gesprek van de psychiater, omdat ik wist dat dat de zaken zou gaan wijzigen, maar om het er dan toch ineens zo ‘boem’ met ze over te hebben is toch anders. Beetje beschamend/pijnlijk, maar ja, het hoort erbij.

Ze reageren gelukkig begrijpend, omdat ze mijn klachten kennen, en omdat ik dus feitelijk nooit gelogen heb, maar ik denk dat ze me nu sowieso nooit meer helemaal vertrouwen met drugs. Dat snap ik, maar vind ik jammer, omdat benzo’s van alles wat ik uitgeprobeerd heb, het enige middel is waar ik altijd van heb geweten dat het tricky was en eigenlijk ook wel dat het me waarschijnlijk ooit zou inhalen. Dat zegt weinig tot niets over hoe ik met andere middelen omga. Maar voor hen is dat onderscheid moeilijk te maken, natuurlijk, logisch.

En misschien kunnen we onszelf ook maar beter wantrouwen, want als je maar genoeg middelen gebruikt, vindt je er uiteindelijk vanzelf eentje die blijft hangen.

Het is wel een humbling experience in die zin. Roep niet te snel dat je ‘niet (zo) verslavingsgevoelig’ bent, het kan zomaar in een heel klein hoekje zitten.
Klik om te vergroten...

Eens. Ik ben door een burn out en depressie regulier aan de benzo’s geraakt. De 1ste benzo die ik nam was fantastisch, wat een heerlijke nacht gehad, nadat ik 5 nachten niet had geslapen. Daarna gaat het snel bergafwaarts, waarbij ik op het toppunt 3 mg lorazepam voor de nacht had, en 60 mg oxazepam voor overdag. Dus ja het kan snel gaan met een verslaving.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Roze Olifant hoe was je nacht en hoe voel je je vandaag?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Echt rot voor je dat je zo geteisterd word door die slapeloosheid..!

Ik snap dat je kiest voor een medicijnvrije nachtrust ondanks dat het dan maar 4 uurtjes is. Maar iets als Magnesium Citraat? Dat ontspant wat, kon me soms net even dat extratje bieden die ik nodig had.

Maar he als je nog even bezig bent met afbouwen kan het slaaptekort je wel op gaan breken. Wees dus niet zo extreem voor jezelf met mate uiteraard. Zolang het maar geen benzo's of z drugs zijn voor het slapen.
Klik om te vergroten...
Magnesium Lycine heb ik wel in huis, ga dat weer eens proberen. Overigens neem ik savonds nog wel 3,5 mg diazepam in (merk er niet veel van).
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
Hier eergisteren het laatste kwartje bromazolam gehad. Ik gebruik nu 15 mg mirtazapine en heb geen last van afkickverschijnselen, afgezien van het feit dat ik nog steeds even depressief ben, maar dit is voor mijn gevoel niet benzo-gerelateerd. Hopelijk verbetert dit nog iets, want vind er zacht gezegd geen reet aan zo. Al besef ik dat ik op afbouw-vlak geluk heb gehad.
Klik om te vergroten...

Goed om te horen dat de afbouw redelijk goed verlopen is.
Sterkte met de rest van je herstel. Doe je bergschoen aan en klim die berg op. Sla je pikhouweel diep in de grond en trek je op. Je kunt het sterkert
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Vinidi84 hoe gaat het ?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Klinkt
Vinidi84 zei:
Ik ben even vd radar geweest; klinisch overgezet (een week lang verschrikkelijk beroerd geweest) op 20 mg Diazepam en inmiddels afgebouwd naar 7,5 mg.
Heb tabletten van 2 mg, die ik kan breken naar 1 mg. Slaap is redelijk, nog steeds bizar veel dromen, waardoor ik soms wakker schiet en dan wel merk, dat ik uit een hele diepe slaap kom. Ochtenden gaan goed, middagen zijn ****. Avond weer beter. Weet nu een beetje hoe mijn dagen eruit zien komende weken / maanden, en daar moet ik het meedoen. Kan mijn werk gelukkig nog doen. Zit wel bij een psycholoog, extra duwtje in de rug om met mijn angst (die deels versterkt wordt door de ontwenning) het normale leven gewoon te doen. Als het goed is, ben ik over 5 weken van de diazepam af. Verder dan ook geen medicatie meer!
Klik om te vergroten...
Klinkt alsof je op de goede weg bent! 🥰
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Vinidi84 zei:
Hoe is t jazz? Inderdaad deze topic was vooral bedoeld als duwtje in de rug voor degenen die willen of zijn gaan afbouwen met benzo’s. Dat je er nooit aan moet beginnen, dat weten we inmiddels allemaal. Maar de meesten krijgen/kregen het regulier voorgeschreven, pas maanden later besef je wat voor rommel het is als je wil stoppen. Hou vol, en zet hem op. Er zijn veel horrorverhalen maar ook veel succesverhalen! Je kunt er beter uitkomen, een mooier mens, zet m op!
Klik om te vergroten...
Dank voor het informeren. ♥️ Ik had een vrijwillige ban van een maandje. Nu voor het eerst het forum weer geopend. Er is veel gebeurd.

Mijn behandelaar is weg (met pensioen) en de psychiater die zich met de afbouw van medicatie ging bemoeien heeft helaas de beslissing genomen mij níet ambulant te laten afbouwen met diazepam. Dit hoorde ik tijdens mijn laatste consult met mijn oude behandelaar, op wie ik dol was. I was devastated! Heb de tranen uit mijn kop gejankt en die FOKKING heks van een psychiater, met d'r kloteregeltjes, de hel in gewenst. Haalde niets uit natuurlijk. Nu ben ik tóch op mezelf aangewezen en moet ik zelfstandig van de bromazolam af zien te raken. C'est ça.

Maar! Daarin heb ik wél weer flinke stappen gezet. Dus hoewel het lastig is, ga ik dit gewoon nailen! Ook al duurt het nog een half jaar. I don't care, ik ga ervanaf komen! Momenteel red ik het overdag steeds vaker zonder en ik doe ook steeds meer spannende gebeurtenissen zonder. Progressie dus!

Wél echt wennen dat ik nu niet één, maar twee behandelaars krijg, beiden gespecialiseerd in ander soort problematiek, want het is complex (angststoornis, bipolaire stoornis, insomnia, verslaving). Maar goed, roeien met de riemen... We zullen zien hoe het zich met deze nieuwe behandelaars ontwikkelt. Ondertussen gaat het steeds beter eigenlijk, hoewel met (soms forse) pieken en dalen. Maar ja, dat is ook het stuk bipolair. Over het algemeen word ik steeds helderder, heb ik minder brain fog, en meer vertrouwen in een goede afloop.

Dus ja, gradually getting somewhere! 🥲
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ter illustratie: op een gemiddelde nacht zit ik nu op 0.5/0.75 mg (soms een uitschieter naar 1). Overdag op 0, behalve met spannende gebeurtenissen (steeds minder vaak). Dan probeer ik het met 0,75. Soms een uitschieter naar max 1,5/2,5 (dat laatste is echt maar 1 keer gebeurd in de afgelopen maanden).

Omrekening naar diazepam is volgens Trimbos:

0.75 mg broma = 7,5 mg diazepam

Do the math. :)
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jazz35 zei:
Mijn behandelaar is weg (met pensioen) en de psychiater die zich met de afbouw van medicatie ging bemoeien heeft helaas de beslissing genomen mij níet ambulant te laten afbouwen met diazepam.
Klik om te vergroten...
Wat was de reden voor deze beslissing?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Wat was de reden voor deze beslissing?
Klik om te vergroten...
'Nee hoor, pammetjes doen we niet. Dan hebben we er geen controle over. We kunnen gewoon werken met stemmingsstabilisatoren.'

Dat ik al een half jaar bezig was een zorgvuldig plan op te stellen met mijn behandelaar, kon haar kennelijk niets schelen. Plan ging resoluut door de plee.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
MR_CHIP zei:
Echt raar dat je alles zelf moet uitzoeken
Klik om te vergroten...
Met een gevaarlijke benzo bovendien, die veel te potent is en een research chemical. Ja, écht suf.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazz35 zei:
'Nee hoor, pammetjes doen we niet. Dan hebben we er geen controle over. We kunnen gewoon werken met stemmingsstabilisatoren.'

Dat ik al een half jaar bezig was een zorgvuldig plan op te stellen met mijn behandelaar, kon haar kennelijk niets schelen. Plan ging resoluut door de plee.
Klik om te vergroten...
Tering zeg. Onbegrijpelijk dat ze je zo in de kou hebben laten staan. Was het een oude psychiater of behandelaar die dit verkondigde?

Leuk om je hier weer online te zien trouwens. Ben je bekend met "Water tapering"? Kan nog wel van pas komen als je met Bromazolam afbouwt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2122232425...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."